abonnement Unibet Coolblue
pi_173890217
Toch mooi om te lezen hoe iedereen in dit topic over Lean denkt :') Blijkbaar hebben de meeste mensen hier geen idee waar ze het over hebben.
pi_173890471
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 10:08 schreef KimJong-un het volgende:
Maak deze maar eens. Net zolang oefenen en googelen totdat je iedere vraag kunt beantwoorden.
http://mlapshin.com/index.php/psm-quiz/
Thanks, hier kan ik wel wat mee.
pi_173891656
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:02 schreef Seastem het volgende:
Toch mooi om te lezen hoe iedereen in dit topic over Lean denkt :') Blijkbaar hebben de meeste mensen hier geen idee waar ze het over hebben.
Ondertussen op LinkedIn:
"Zojuist mijn black belt Lean gehaald!!"

Beppie Knol - Ambtenaar Gemeente Knurftendam
pi_173893698
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:14 schreef Coca_Cola het volgende:

[..]

Thanks, hier kan ik wel wat mee.
Hier trouwens wat voorbeelden voor green en blackbelt examens:
https://ibisuva.nl/certificering/proefexamens.html
pi_173893737
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:05 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ondertussen op LinkedIn:
"Zojuist mijn black belt Lean gehaald!!"
[ afbeelding ]
Beppie Knol - Ambtenaar Gemeente Knurftendam
Volgens mij heeft ze haar black belt omgeknoopt.
pi_173893776
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:02 schreef Seastem het volgende:
Toch mooi om te lezen hoe iedereen in dit topic over Lean denkt :') Blijkbaar hebben de meeste mensen hier geen idee waar ze het over hebben.
De lean methode is prima.

Maar de interessant doenerij eromheen is het probleem. Hier begint dat zich ook weer te manifesteren.
pi_173895687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:05 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Ondertussen op LinkedIn:
"Zojuist mijn black belt Lean gehaald!!"
[ afbeelding ]
Beppie Knol - Ambtenaar Gemeente Knurftendam
pi_173897563
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:02 schreef Seastem het volgende:
Toch mooi om te lezen hoe iedereen in dit topic over Lean denkt :') Blijkbaar hebben de meeste mensen hier geen idee waar ze het over hebben.
Lean is prima, maar het wordt altijd verkeerd gebracht.

Men brengt het dat je met dezelfde hoeveelheid mensen meer werk kan verrichten, maar omdat je niet in 1x meer orders binnenkrijgt gebeurd in de praktijk dat je mensen eruit gooit.

IK heb me nooit beziggehouden met lean en nu ik iets ervan weet blijkt dat ik al vanaf het begin van mijn carriere zo werk.... :? Ik snap de heisa erom dan ook niet en doe er ook niet aan mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_173897747
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:39 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dit soort dingen kun je niet leren toepassen op school.
Inderdaad.

Ga maar eens een echte DoE doen. Dus niet de katapult, maar echt iets dat je niet weet.

Overigens bevat black belt wat mij betreft te weinig statistiek in echt goed te modelleren. Wel heel leuk om te doen en dan te zien dat je daadwerkelijk een stukje onbekende wereld in kaart hebt gebracht.
Whatever...
  woensdag 20 september 2017 @ 21:27:35 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173898630
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:02 schreef Seastem het volgende:
Toch mooi om te lezen hoe iedereen in dit topic over Lean denkt :') Blijkbaar hebben de meeste mensen hier geen idee waar ze het over hebben.
Ik werk bij een organisatie waar de ene reoganisatie de andere ongeveer opvolgt.
Van centraal naar decentaal, dan weer een mix of wat centaler.
Dan weer een afdeling, sector, thema of cluster.
Ook LEAN en al die mooie termen zie ik al 20 jaar voorbij komen.

Ik lees die onzin allemaal echt niet meer.
Een ding weet ik wel, ik doe al 20 jaar het zelfde werk, op dezelfde manier voor de zelfde mensen.
dan weer 4 jaar als onderdeel van een afdeling, dan weer als service organisatie.
Een paar jaar met een groen shirt en nu weer met mijn eigen kleding.
Ook de afdeling, kostenplaats, projectnummer en functie op mijn loonstrook veranderen elke paar jaar.

Maar aan mijn werk is nog nooit iets veranderd.
Tot nooit .......
pi_173898723
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Een ding weet ik wel, ik doe al 20 jaar het zelfde werk, op dezelfde manier voor de zelfde mensen.

Maar aan mijn werk is nog nooit iets veranderd.
Vandaar dat er zoveel reorganisaties zijn...
pi_173900298
Het probleem is met name dat de termen misbruikt worden waardoor mensen er een hele andere betekenis bij gaan bedenken. Veel bedrijven gebruiken de termen ook zonder nou echt te weten wat het inhoudt. De "Lean methode of tool" die deze bedrijven gebruiken komen niet overeen of geeft niet het gewenste effect als ze verkeerd worden uitgevoerd. Dit geeft een negatieve indruk over de methode en zorgt voor frustratie.

Het liefste vermijd ik deze termen en gebruik ik omschrijvende woorden zodat deze misvatting niet kan plaatsvinden.
pi_173900398
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:24 schreef Seastem het volgende:
Het probleem is met name dat de termen misbruikt worden waardoor mensen er een hele andere betekenis bij gaan bedenken. Veel bedrijven gebruiken de termen ook zonder nou echt te weten wat het inhoudt. De "Lean methode of tool" die deze bedrijven gebruiken komen niet overeen of geeft niet het gewenste effect als ze verkeerd worden uitgevoerd. Dit geeft een negatieve indruk over de methode en zorgt voor frustratie.
Denk sowieso dat je losse techniek zoals RCA met 5y oid moet loskoppelen van een filosofie of systeem als lean of tpm of scrum.
Whatever...
pi_173900471
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Denk sowieso dat je losse techniek zoals RCA met 5y oid moet loskoppelen van een filosofie of systeem als lean of tpm of scrum.
Het zijn tools die zouden kunnen helpen bij het bereiken van een "Lean" bedrijf die met de filosofie erachter werkt. Geen enkel bedrijf is hetzelfde en er bestaat geen handleiding van wat een bedrijf moet doen om Lean te worden. Inspiratie en ervaringen kunnen worden gedeeld maar de implementatie hangt af per bedrijf.
pi_173904129
Ik zie nu dat er inderdaad flink wordt ingezet op agile, zoals door McKinsey bijvoorbeeld. Ze vragen dan ook nieuwe mensen daarvoor. http://www.mckinsey.com/c(...)s/agile-advisor-4681
pi_173904139
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 04:25 schreef Coca_Cola het volgende:
Ik zie nu dat er inderdaad flink wordt ingezet op agile, zoals door McKinsey bijvoorbeeld. Ze vragen dan ook nieuwe mensen daarvoor. http://www.mckinsey.com/c(...)s/agile-advisor-4681
nou ja, nieuw: je moet al vier tot zes jaar aantoonbare ervaring hebben :P

En als ze groomen meteen even veranderen naar refinen zijn ze ook weer up-to-date met de terminologie-wijziging van een x aantal jaar terug :7
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_173904658
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:29 schreef Seastem het volgende:

[..]

Het zijn tools die zouden kunnen helpen bij het bereiken van een "Lean" bedrijf die met de filosofie erachter werkt. Geen enkel bedrijf is hetzelfde en er bestaat geen handleiding van wat een bedrijf moet doen om Lean te worden. Inspiratie en ervaringen kunnen worden gedeeld maar de implementatie hangt af per bedrijf.
Precies. Dus je hebt een bak met 'tools'. Om tpm, lean (ss), agile werken te bereiken.
Whatever...
pi_173904678
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:51 schreef goed_volk het volgende:
O joh, da's gewoon een beetje staand vergaderen en op de muur schrijven.
Klopt. En vervolgens veel mensen ontslaan. :P
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_188333193
Tegenwoordig zie je toch veel grote bedrijven als IKEA, ING, Sanoma, Peugeot etc. gebruik maken van Lean Six Sigma. Begrijp niet zo goed waar het idee vandaan komt dat dit voor "huisvrouwtjes" is. Je bent volgens mij nooit klaar met leren, en dit is een mooie optie als het bedrijf waar je werkt een trainingsbudget voor je heeft. Mocht je het toch interessant vinden, hier lees je meer over wat Lean Six Sigma is.

Ben benieuwd hoe fok er in 2019 tegenaan kijkt ! ?
Gewoon doen
  woensdag 7 augustus 2019 @ 21:46:55 #70
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_188337317
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:55 schreef christiaan33 het volgende:
Tegenwoordig zie je toch veel grote bedrijven als IKEA, ING, Sanoma, Peugeot etc. gebruik maken van Lean Six Sigma. Begrijp niet zo goed waar het idee vandaan komt dat dit voor "huisvrouwtjes" is. Je bent volgens mij nooit klaar met leren, en dit is een mooie optie als het bedrijf waar je werkt een trainingsbudget voor je heeft. Mocht je het toch interessant vinden, hier lees je meer over wat Lean Six Sigma is.

Ben benieuwd hoe fok er in 2019 tegenaan kijkt ! ?
Hetzelfde. Ik althans. Het wordt over het algemeen verkeerd toegepast en is derhalve niet effectief.

Daarnaast is het altijd wachten op de volgende trend en moet alles ineens weer anders aangepakt worden. Ondertussen gaat het werk gewoon door.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_188337440
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:55 schreef christiaan33 het volgende:
Tegenwoordig zie je toch veel grote bedrijven als IKEA, ING, Sanoma, Peugeot etc. gebruik maken van Lean Six Sigma. Begrijp niet zo goed waar het idee vandaan komt dat dit voor "huisvrouwtjes" is. Je bent volgens mij nooit klaar met leren, en dit is een mooie optie als het bedrijf waar je werkt een trainingsbudget voor je heeft. Mocht je het toch interessant vinden, hier lees je meer over wat Lean Six Sigma is.

Ben benieuwd hoe fok er in 2019 tegenaan kijkt ! ?
Zie het als aanvulling en een manier om met elkaar te communiceren over vakgebieden binnen het bedrijf heen. In mijn vak (procestechnologie, i.h.b. failure analysis) zitten we (WTK-ers, IV-ers en ik) regelmatig zo'n sheet in te vullen. Maar vakkennis en gezond verstand gebruiken (voor zover aanwezig….) heeft hoogste prioriteit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188337451
Volg maar eens een opleiding logistiek management, daar word je dood gegooid met die termen als Lean, six sigma, kaizen en wat ze er allemaal bij verzonnen hebben.
Oude user in een nieuw jasje.
pi_188337456
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 21:57 schreef pitebuell85 het volgende:
, kaizen en wat ze er allemaal bij verzonnen hebben.
Ja, Kaizen dat was het
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188337486
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:28 schreef halfway het volgende:
lean is gewoon een techniek om het werkvolk op te jagen en meer winst te behalen.
Dit
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188337505
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, Kaizen dat was het
Bedrijf waar ik werk is te klein voor dit soort termen, als ik daar mee begin denken ze dat het teveel geld kost en worden ze zenuwachtig.
Oude user in een nieuw jasje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')