abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173813326
Hoi allemaal,

Bij onze achterburen staat echt een mega boom. Ik en onze buren (en nog wat mensen uit de straat) ruimen regelmatig al de bladeren op die deze los laat en vooral de buren hebben er last van (het hangt ook helemaal over hun dak). Ze zijn al meerdere malen aan de deur geweest, maar de beste man opent de deur nooit. De boom is 1 keer gesnoeid in de bijna 4 jaar dat we hier wonen.

Maar wat ik me eigenlijk afvraag. Is dit normaal? Moet die boom niet gewoon verplicht bijgehouden worden of niet?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173813442
Dat is helemaal geen megaboom.
pi_173813507
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 september 2017 18:53 schreef machtpen het volgende:
Dat is helemaal geen megaboom.
Voor bij iemand in de achtertuin vind ik het toch behoorlijk hoog. De gemiddelde boom hier komt nog geen meter boven de schutting uit (in een tuin dan).

Maar ik was meer benieuwd naar de eventuele verplichtingen die hierbij komen kijken. Je moet een boom immers wel onderhouden, toch?
pi_173813542
Beter laat je die boom met rust, anders vallen die godse lelijke huizen erachter meer op
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_173813622
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 18:59 schreef deadprez het volgende:
Beter laat je die boom met rust, anders vallen die godse lelijke huizen erachter meer op
Ja dat wel ja :')
pi_173813727
Ik ben voor de boom in deze.
  Forum Admin zaterdag 16 september 2017 @ 19:13:25 #7
35723 crew  GGMM
pi_173813763
Bijzonder waar mensen zich druk om kunnen maken.

Bladeren.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_173813841
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:13 schreef GGMM het volgende:

Bladeren.
Bij mij valt de overlast wel mee hoor. Ik vraag me alleen af of zo iemand 'verplicht' is zijn boom te onderhouden.
pi_173813889
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:13 schreef GGMM het volgende:

Bladeren.
zo'n boom in de postzegeltuin van een volksbuurt is anders wel absurd
  zaterdag 16 september 2017 @ 19:29:03 #10
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173814099
Da's wel een beste boom ja.

Maar als je wil weten wat er al of niet verplicht is kun je beter naar WGR denk ik.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 16 september 2017 @ 19:39:42 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_173814323
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:17 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Bij mij valt de overlast wel mee hoor. Ik vraag me alleen af of zo iemand 'verplicht' is zijn boom te onderhouden.
In princiep niet, tenzij er een acuut gevaat dreigt.
Je zou bij de gemeente kunnen informeren en hen vragen om te handhaven, omdat de boom over de erfgrens steekt, ofzo. Voor de rest is er niet veel wat je kunt doen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_173814505
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:39 schreef goed_volk het volgende:

[..]

In princiep niet, tenzij er een acuut gevaat dreigt.
Je zou bij de gemeente kunnen informeren en hen vragen om te handhaven, omdat de boom over de erfgrens steekt, ofzo. Voor de rest is er niet veel wat je kunt doen.
De gemeente bemoeit zich er niet echt mee. Die reageren direct dat het niet hun zaak is omdat het koopwoningen betreft(?).

En oeps van WGR! Helemaal gelijk idd.
  zaterdag 16 september 2017 @ 19:53:33 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_173814615
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:48 schreef Broodjekipkorn het volgende:
dat het niet hun zaak is omdat het koopwoningen betreft(?).
Dat heeft er uiteraard niets mee te maken. Enige wat ik kan bedenken is iets met erfgrenzen. Hoe dicht staat hij op de erfgrens en hoe hoog is hij?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_173814720
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:53 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat heeft er uiteraard niets mee te maken. Enige wat ik kan bedenken is iets met erfgrenzen. Hoe dicht staat hij op de erfgrens en hoe hoog is hij?
Ik kan niks met zekerheid zeggen, maar volgens mij staat hij maar een meter van zijn schutting af. Of dat dan ook de erfgrens is, geen idee. En de hoogte? Hoger dan een huis met twee verdiepingen. :P

Maar als ik het goed begrijp mag hij alleen weg als hij er nog niet langer dan 10 jaar staat, toch?

Hoewel hij van mij ook niet weg hoeft hoor. Als het maar bijgebouden word.
pi_173816874
De boom is een Plataan.

Afgaande op de plek en de vorm die de boom heeft is hij hoogst waarschijnlijk aangeplant als een leiboom.

En die moet je ieder jaar snoeien om de vorm er in te houden.
Als je dat niet doet word hij nog veel groter want Platanen groeien hard.
Zeker wanneer ze als lei of dak variant gekweekt zijn maken ze veel schot (hard groeiende uitlopers).
pi_173817097
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 21:17 schreef FouteMensenStaff het volgende:
De boom is een Plataan.

Afgaande op de plek en de vorm die de boom heeft is hij hoogst waarschijnlijk aangeplant als een leiboom.

En die moet je ieder jaar snoeien om de vorm er in te houden.
Als je dat niet doet word hij nog veel groter want Platanen groeien hard.
Zeker wanneer ze als lei of dak variant gekweekt zijn maken ze veel schot (hard groeiende uitlopers).
Bedankt voor de informatie, weet ik in ieder geval al wat voor iets het is.
  Moderator zondag 17 september 2017 @ 16:40:51 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_173833620
==> WGR :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 17 september 2017 @ 17:50:37 #18
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_173836016
Wat zegt meester Visser altijd....50 cm van de erfgrens en dan maakt het formaat boom niet uit. Overhangende takken boven eigen grond mag je afzagen, mits je geen onherstelbare schade aan de boom veroorzaakt.

Zoals ik het snel inschat staat hij tegen de brandgang aan maar niet binnen 50cm van jouw erfgrens. Dus jij bent geen partij in deze.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zondag 17 september 2017 @ 17:51:50 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173836049
Rijdende rechter....
pi_173836265
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 17:50 schreef trigt013 het volgende:
Wat zegt meester Visser altijd....50 cm van de erfgrens en dan maakt het formaat boom niet uit. Overhangende takken boven eigen grond mag je afzagen, mits je geen onherstelbare schade aan de boom veroorzaakt.

Zoals ik het snel inschat staat hij tegen de brandgang aan maar niet binnen 50cm van jouw erfgrens. Dus jij bent geen partij in deze.
2 meter was dat toch, i.p.v. 50 cm? In ieder geval, als we overhangende takken gaan afzagen weet ik niet of dat dat wel goed is voor de boom. Enige wat ik graag zou zien is dat hij hem op tijd zou snoeien en zou bijhouden. :)
  zondag 17 september 2017 @ 18:08:29 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173836528
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 17:59 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

2 meter was dat toch, i.p.v. 50 cm? In ieder geval, als we overhangende takken gaan afzagen weet ik niet of dat dat wel goed is voor de boom. Enige wat ik graag zou zien is dat hij hem op tijd zou snoeien en zou bijhouden. :)
Je moet niet de helft van de takken gaan afzagen want dan dondert ie onherroepelijk om...
Mooiste is als er rondom wat takken aan de onderkant af gaan zodat die niet zo op de daken slaat als het waait..
Verder heeft dat wel of niet afzagen geen enkele invloed op de hoeveelheid bladeren die er vanaf komen, dus als je het daar om te doen is moet de hele boom weg.. een andere oplossing is er niet tegen het blad.. (dat valt echt niet recht naar beneden en waait meestal toch naar bepaalde plekken..)

Maar wat voor last heb je nou echt van bladruimen? Beetje beweging is nooit verkeerd voor de volvreettijden weer aanbreken, en het is super licht werk..
Prachtige boom en een aanwinst voor de buurt in die betonnen jungle..
pi_173836815
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2017 18:08 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je moet niet de helft van de takken gaan afzagen want dan dondert ie onherroepelijk om...
Mooiste is als er rondom wat takken aan de onderkant af gaan zodat die niet zo op de daken slaat als het waait..
Verder heeft dat wel of niet afzagen geen enkele invloed op de hoeveelheid bladeren die er vanaf komen, dus als je het daar om te doen is moet de hele boom weg.. een andere oplossing is er niet tegen het blad.. (dat valt echt niet recht naar beneden en waait meestal toch naar bepaalde plekken..)

Maar wat voor last heb je nou echt van bladruimen? Beetje beweging is nooit verkeerd voor de volvreettijden weer aanbreken, en het is super licht werk..
Prachtige boom en een aanwinst voor de buurt in die betonnen jungle..
Met name de buren hebben er last van omdat deze op hun dak ligt. Bij mij valt het wel mee, ik vind het alleen niet helemaal normaal dat een boom als deze in een normale woonwijk niet wordt gesnoeid. Dus ik vraag me af in hoeverre de persoon in kwestie dit verplicht is bij te houden.

Ik vind het prima dat mensen bomen hebben, maar die dien je in mijn ogen wel bij te houden.
pi_173836915
Ik begrijp wel uit reacties dat veel fokkers een vrijstaande woning in een oerwoud bezitten van 6 ton? :')

Wat doet er toe waar ik woon, of dat nou een 'betonjungle' is of wat dan ook, ik vraag of zo iemand verplicht is om zijn boom bij te houden...
  zondag 17 september 2017 @ 18:26:43 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173837003
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 18:19 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Met name de buren hebben er last van omdat deze op hun dak ligt. Bij mij valt het wel mee, ik vind het alleen niet helemaal normaal dat een boom als deze in een normale woonwijk niet wordt gesnoeid. Dus ik vraag me af in hoeverre de persoon in kwestie dit verplicht is bij te houden.

Ik vind het prima dat mensen bomen hebben, maar die dien je in mijn ogen wel bij te houden.
Een heg hou je bij.. een boom is een boom.. daar valt weinig aan bij te houden.. het is net als een kind.. die hou je ook niet bij.. Zn haar kun je vergelijken met een heg..

Maar hoe had je bedacht een boom bij te houden zodat je geen last meer hebt van het blad? Hoe had je je dat voorgesteld?
Dat is gewoon niet mogelijk zonder de stam door te zagen.. die boom is gewoon groot.. en een paar takjes afzagen helpt absoluut niets tegen de hoeveelheid blad..
  zondag 17 september 2017 @ 18:33:07 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173837150
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 18:23 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik begrijp wel uit reacties dat veel fokkers een vrijstaande woning in een oerwoud bezitten van 6 ton? :')

Wat doet er toe waar ik woon, of dat nou een 'betonjungle' is of wat dan ook, ik vraag of zo iemand verplicht is om zijn boom bij te houden...
Ik heb inderdaad een oerwoud en veel vrijer dan hoe ik woon kun je niet krijgen.. maar niet twv van 6 ton.. (sterker, menig rijtjeshuis in de randstad is veel duurder)
Ik heb zoveel bomen dat ik ze niet kan tellen, en er hangt enorm veel over.. geen probleem als er iemand iets afzaagt, en geen probleem als er iemand aan de deur komt die wil dat ik er iets afzaag.. (er is niemand die het iets boeit)
Maar de hoeveelheid blad word er niet anders van zolang een boom een beetje lengte heeft..

In dit geval lijkt het gewoon een beetje vreemd omdat er maar 1 boom staat.. er zouden wat meer moeten staan, dan zou je bladruimen ook gewoon normaal vinden.. net als alle stoeptegels die overal liggen.. maar als ik 1 stoeptegel in mn kale tuin leg lijkt dat ook vreemd..
pi_173837204
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2017 18:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een heg hou je bij.. een boom is een boom.. daar valt weinig aan bij te houden.. het is net als een kind.. die hou je ook niet bij.. Zn haar kun je vergelijken met een heg..

Maar hoe had je bedacht een boom bij te houden zodat je geen last meer hebt van het blad? Hoe had je je dat voorgesteld?
Dat is gewoon niet mogelijk zonder de stam door te zagen.. die boom is gewoon groot.. en een paar takjes afzagen helpt absoluut niets tegen de hoeveelheid blad..
Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar. Het is vooral vervelend in de brandgang omdat hij het niet opruimt en ik er dan niet eens door kan met mijn groenbak. Maar ik zeg nergens dat hij hem moet snoeien zodat ik geen overlast heb van bladeren, ik vraag gewoon of hij hem niet verplicht bij moet houden. En met bijhouden bedoel ik binnen proportie houden, want ik vind dit veel te groot in een normaal tuintje. Maar ik weet niet wat daarmee is toegestaan of iets, want mijn mening is natuurlijk in deze niet belangrijk.
  zondag 17 september 2017 @ 18:44:19 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173837487
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 18:35 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar. Het is vooral vervelend in de brandgang omdat hij het niet opruimt en ik er dan niet eens door kan met mijn groenbak. Maar ik zeg nergens dat hij hem moet snoeien zodat ik geen overlast heb van bladeren, ik vraag gewoon of hij hem niet verplicht bij moet houden. En met bijhouden bedoel ik binnen proportie houden, want ik vind dit veel te groot in een normaal tuintje. Maar ik weet niet wat daarmee is toegestaan of iets, want mijn mening is natuurlijk in deze niet belangrijk.
Ja maar binnen proportie houden.. of welk naampje je er ook aan wil geven... hoe had je dat bedacht? Wat zou in jouw ogen een oplossing zijn?

Heeft de gemeente niet overal van die gazen bladkooien staan straks? (dat doen ze hier wel, kan iedereen zn blad in dumpen voor wie dat wil.. de meeste pakken een bladblazer en blazen het in de sloot)

Stel dat er meer bomen zouden staan (van de gemeente bijvoorbeeld) dan hou je toch ook gewoon de boel schoon rond je woning? Net als sneeuw.. iedereen zn eigen stukje.. En van wie die sneeuw is doet niet ter zake..

(ik heb een trekker met sneeuwschuiver.. want eigen weg.. maar ik doe al zolang als ik dat ding heb, ook de eigen weg van mn buren.. voor nop..)
Waarom is dat nou zo'n probleem voor sommige mensen? In de tijd dat je hier post had je het al twee keer opgeruimd
  zondag 17 september 2017 @ 19:36:47 #28
3542 Gia
User under construction
pi_173838850
https://nl.wikipedia.org/wiki/Visual_tree_assessment

Je zou bij de gemeente kunnen navragen of zij de bewoner van het betreffende huis kunnen verplichten hun boom te laten keuren. Dit met het oog op mogelijk gevaar.
Zij kunnen vaststellen of de boom ziek of gezond is, of er onderhoud gepleegd moet worden en zo ja, wat voor onderhoud.

Ik heb zelf een boom van zo'n 20 meter hoog in de achtertuin staan, met een stamomtrek van 2,5 meter. Als die ziek is, en daardoor mogelijk hol van binnen, zou hij kunnen omwaaien. Daar ben je niet voor verzekerd, tenzij je de boom regelmatig laat keuren.

De boom op deze foto lijkt me ook zeker ouder dan 20 jaar, en dan is het gegeven van 2 meter vanaf de erfgrens sowieso verjaard. Blad in de tuin wordt niet gezien als onrechtmatige overlast. Ik denk dat je zelfs strafbaar bent als je jouw afval (het doet er niet toe dat het van zijn boom komt) in zijn tuin dumpt.
pi_173839090
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 19:36 schreef Gia het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Visual_tree_assessment

Je zou bij de gemeente kunnen navragen of zij de bewoner van het betreffende huis kunnen verplichten hun boom te laten keuren. Dit met het oog op mogelijk gevaar.
Zij kunnen vaststellen of de boom ziek of gezond is, of er onderhoud gepleegd moet worden en zo ja, wat voor onderhoud.

Ik heb zelf een boom van zo'n 20 meter hoog in de achtertuin staan, met een stamomtrek van 2,5 meter. Als die ziek is, en daardoor mogelijk hol van binnen, zou hij kunnen omwaaien. Daar ben je niet voor verzekerd, tenzij je de boom regelmatig laat keuren.

De boom op deze foto lijkt me ook zeker ouder dan 20 jaar, en dan is het gegeven van 2 meter vanaf de erfgrens sowieso verjaard. Blad in de tuin wordt niet gezien als onrechtmatige overlast. Ik denk dat je zelfs strafbaar bent als je jouw afval (het doet er niet toe dat het van zijn boom komt) in zijn tuin dumpt.
Dat zou goed kunnen. De gemeente wil zich er niet mee bemoeien omdat het koopwoningen betreft, helaas. Maar dat van de erfgrens klopt inderdaad, hij lijkt mij er ook al langere tijd te staan.
pi_173839651
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2017 18:44 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja maar binnen proportie houden.. of welk naampje je er ook aan wil geven... hoe had je dat bedacht? Wat zou in jouw ogen een oplossing zijn?

Heeft de gemeente niet overal van die gazen bladkooien staan straks? (dat doen ze hier wel, kan iedereen zn blad in dumpen voor wie dat wil.. de meeste pakken een bladblazer en blazen het in de sloot)

Stel dat er meer bomen zouden staan (van de gemeente bijvoorbeeld) dan hou je toch ook gewoon de boel schoon rond je woning? Net als sneeuw.. iedereen zn eigen stukje.. En van wie die sneeuw is doet niet ter zake..

(ik heb een trekker met sneeuwschuiver.. want eigen weg.. maar ik doe al zolang als ik dat ding heb, ook de eigen weg van mn buren.. voor nop..)
Waarom is dat nou zo'n probleem voor sommige mensen? In de tijd dat je hier post had je het al twee keer opgeruimd
Maar dat vraag ik helemaal niet. Ik vraag niet hoe ik die bladeren overlast minder krijg, ik vraag of de beste man zijn boom bij moet houden. En hoe ik dat voor me zie? Heel simpel. Mijn buren hebben zo'n zelfde boom, maar die snoeien ze regelmatig en die komt dan ook altijd max. 2 meter boven de schutting uit. Dat vind ik een prima afmeting. Dit ding is echt ver uit de grootste boom in heel de woonwijk bij elkaar, Ik vind de afmeting gewoon absurd. Daar heb ik het over.

Anyway, blijkbaar zijn daar dus geen verplichtingen voor. Ook prima, dan is het zo he. Ook goed. Ik was gewoon benieuwd. :)
pi_173840219
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 19:36 schreef Gia het volgende:

Volgens mij klopt dit.

Ik kan me wel voorstellen dat de takken die op het platte dak van het schuurtje van de buurman(?) hangen wel problemen (kunnen) veroorzaken. Je kan er niet eens fatsoenlijk bij om het bijvoorbeeld schoon te maken.

Overigens: aangezien er nog een brandpad(?) tussen beide erven loopt, moet die 2 meter dan gemeten worden vanaf de schutting van de buurman (die heeft van de boom) tot de boom?
pi_173841169
Goede pagina over bomen en recht:
http://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/
pi_173842714
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 17:50 schreef trigt013 het volgende:

Of "wettelijk" 1,5 meter vanaf de erfgrens of meer of minder afhankelijk van de regels van de betreffende gemeente.
pi_173843600
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 20:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit.

Overigens: aangezien er nog een brandpad(?) tussen beide erven loopt, moet die 2 meter dan gemeten worden vanaf de schutting van de buurman (die heeft van de boom) tot de boom?
Ik vraag mij ditzelfde af. Ook hiervan geldt overigens dat de gemeente zich er niet mee bemoeit, omdat de bewoners zelf eigenaar zijn van de brandgang. Dit weet ik toevallig omdat ik hier al eens contact over gehad om andere redenen.
pi_173846180
Als de beste man in de 4 jaar dat je er woont al een keer gesnoeit heeft dat onderhoud ie toch z'n boom? Of denk je dat het net als een heg een paar keer per jaar moet ofzo?
pi_173846358
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 05:54 schreef liedetector het volgende:
Als de beste man in de 4 jaar dat je er woont al een keer gesnoeit heeft dat onderhoud ie toch z'n boom? Of denk je dat het net als een heg een paar keer per jaar moet ofzo?
Als je ziet hoe dat ding groeit in een jaar verwacht ik dus dat je dat een keer per jaar moet doen, inderdaad.

Maar ik vraag hier om rechten/verplichtingen van de beste man, wat ik er van denk of vind doet er dan weinig toe. Plus ik heb er weinig verstand van, dus heb ik er al helemaal weinig over te zeggen. Ik zeg gewoon wat ik er van denk.

Edit: Het lijkt me in ieder geval duidelijk. Hij hoeft er niets aan te doen. Ook prima. :)
  maandag 18 september 2017 @ 08:09:19 #37
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173846581
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 18:35 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar.
Is dat een grapje? Zou anders wel kinderachtig zijn.

Maar persoonlijk begrijp ik TS wel. Zelf heb ik een boompje in m'n tuin, die moet je gewoon keihard snoeien. Als ik dat een jaar niet doe, dan heeft dat ding zulke uitschieters dat het de zon uit de tuin van m'n buren ontneemt. Beetje lullig vind ik dat. Dus keihard terugsnoeien, het is allemaal niet zo moeilijk. Jammer dat buurman niet echt in de buurt past, maar dat is niet verplicht.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173849282
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 22:34 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ik vraag mij ditzelfde af. Ook hiervan geldt overigens dat de gemeente zich er niet mee bemoeit, omdat de bewoners zelf eigenaar zijn van de brandgang. Dit weet ik toevallig omdat ik hier al eens contact over gehad om andere redenen.
Voor zover de takken van de boom over de grond van zijn buren hangt, kan worden geëist dat hij die weg haalt (of weg laat halen). Ik weet niet of dat voor de brandgang ook geldt, maar ik denk eigenlijk van niet.

Heb je in jouw tuin ook 'last' van overhangende takken?
pi_173849465
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 11:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor zover de takken van de boom over de grond van zijn buren hangt, kan worden geëist dat hij die weg haalt (of weg laat halen). Ik weet niet of dat voor de brandgang ook geldt, maar ik denk eigenlijk van niet.

Ligt eraan van wie die brandgang is....
pi_173852373
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 08:09 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Is dat een grapje? Zou anders wel kinderachtig zijn.

Maar persoonlijk begrijp ik TS wel. Zelf heb ik een boompje in m'n tuin, die moet je gewoon keihard snoeien. Als ik dat een jaar niet doe, dan heeft dat ding zulke uitschieters dat het de zon uit de tuin van m'n buren ontneemt. Beetje lullig vind ik dat. Dus keihard terugsnoeien, het is allemaal niet zo moeilijk. Jammer dat buurman niet echt in de buurt past, maar dat is niet verplicht.
Bedankt voor het begrip van het snoeien. Dat is eigenlijk mijn punt. Niet dat ik er zoveel last van heb, maar houd het een beetje binnen de perken. Vind ik wel zo normaal. En als dat niet mijn recht is, prima, dan moet ik mijn mond houden. :)

En nee, dat is niet helemaal een grapje. Ik zal het netjes in een vuilniszak opbergen, maar wel bij zijn voordeur zetten, ja. Hij heeft het nog nooit zelf opgeruimd en ik vind dat toch echt wel enigszins zijn verantwoordelijkheid. Ik ruim ook 'mijn deel' van de brandgang en stoep op qua onkruid en dergelijke.

quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 11:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

Neen, in mijn tuin heb ik geen overhangende takken van de desbetreffende boom. Maar ik begrijp dus inderdaad dat het mag om overhangende takken er af te halen. Dat zal ik doorgeven aan de buren (die er wél last van hebben), maar wellicht ook een brief naar de gemeente sturen of moet ik bijv. eerst contact opnemen met iemand met verstand van bomen? Want ik vraag me af of het wel goed is voor die boom om de hele zijkant er af te halen? :')

quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 11:48 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Ligt eraan van wie die brandgang is....
De brandgang is dus van ons allemaal (niet van de gemeente). Ik neem dus aan dat dan dus de helft van de brandgang van achter buurman is en de zijde aan mijn kant van mij? Gemeente is daarin niet echt duidelijk. :)

Zijn er meer mensen die dit zo hebben?
  maandag 18 september 2017 @ 15:06:38 #41
3542 Gia
User under construction
pi_173853025
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 14:38 schreef Broodjekipkorn het volgende:
De brandgang is dus van ons allemaal (niet van de gemeente). Ik neem dus aan dat dan dus de helft van de brandgang van achter buurman is en de zijde aan mijn kant van mij? Gemeente is daarin niet echt duidelijk. :)

Zijn er meer mensen die dit zo hebben?
Als het koophuis een uitgang heeft naar de brandgang, zou het zo kunnen zijn dat de brandgang voor de helft zijn bezit is. (met recht van overpad voor de rest van de huizen)
Maar zoals ik het zie, heeft het huis een achterom aan de zijkant, bij de garage?
Dan kan het zo zijn dat hij geen uitgang naar de brandgang mag hebben, en de brandgang dus ook niet deels van hem is. In dat geval hoeft hij daar dan ook niet schoon te maken.

Waar wij voorheen woonden, in een rij, was de hele brandgang (breedte), grenzend aan ons perceel, ook van ons. Achter ons stonden 2-kappers met een achterom opzij. Zij mochten geen poort maken die uitkwam in onze brandgang.
  maandag 18 september 2017 @ 15:21:39 #42
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173853247
quote:
Ik zal het netjes in een vuilniszak opbergen,
Bladeren in plastic zakken?
Dus iets wat gewoon verteerd, verpakken zodat het niet meer verteerd?
Gewoon om je buurman te treiteren?

Okeee...
pi_173853383
quote:

Neen, in mijn tuin heb ik geen overhangende takken van de desbetreffende boom. Maar ik begrijp dus inderdaad dat het mag om overhangende takken er af te halen. Dat zal ik doorgeven aan de buren (die er wél last van hebben), maar wellicht ook een brief naar de gemeente sturen of moet ik bijv. eerst contact opnemen met iemand met verstand van bomen? Want ik vraag me af of het wel goed is voor die boom om de hele zijkant er af te halen? :')
Nee, dat mag niet zomaar. Je moet eerst de eigenaar van de boom aanmanen om de overhangende takken weg te (laten) halen. Ik weet niet of dat schriftelijk moet, maar het is altijd handig als je achteraf kan aantonen dat je dat hebt gedaan. Pas wanneer de eigenaar dat weigert te doen, mag je zelf de overhangende takken verwijderen. Daar zitten nog steeds beperkingen aan. Het is inderdaad niet toegestaan om bijvoorbeeld zoveel van de boom af te halen dat de boom het niet zal overleven, ookal heb je enkel de overhangende takken weggehaald.

Overigens is het zo dat wanneer je de overhangende takken verwijdert (nadat de eigenaar heeft geweigerd dat te doen uiteraard), deze jouw eigendom worden. Je mag ze dan dus ook niet meer over de schutting terug naar de buurman gooien.

Ik kan op de foto in de OP niet echt zien hoe ver de takken overhangen, ik weet ook niet welk huis van de buurman of de eigenaar is.
Mr. Visser van de Rijdende Rechter schakelde volgens mij altijd een bomendeskundige in om na te gaan of overhangende takken konden worden verwijderd zonder de boom te 'verminken'. :P Dat zouden jouw buren dus ook kunnen doen. Als blijkt dat een (te) groot deel van de boom over de erfgrens hangt en deze takken niet verwijderd kunnen worden zonder de boom te verminken, dan ben ik bang dat de enige optie nog is om bij de rechter te eisen dat de boom helemaal weg gaat. De kans dat die eis wordt toegewezen is niet zo groot.. Er moet dan echt sprake zijn van onrechtmatige hinder. Overhangende takken en blaadjes in de voortuin zijn dat op zichzelf niet, maar jaarlijks je platte dak moeten laten repareren omdat er weet lekkage is wellicht wel. :P
pi_173854315
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 15:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Als het koophuis een uitgang heeft naar de brandgang, zou het zo kunnen zijn dat de brandgang voor de helft zijn bezit is. (met recht van overpad voor de rest van de huizen)
Maar zoals ik het zie, heeft het huis een achterom aan de zijkant, bij de garage?
Dan kan het zo zijn dat hij geen uitgang naar de brandgang mag hebben, en de brandgang dus ook niet deels van hem is. In dat geval hoeft hij daar dan ook niet schoon te maken.

Waar wij voorheen woonden, in een rij, was de hele brandgang (breedte), grenzend aan ons perceel, ook van ons. Achter ons stonden 2-kappers met een achterom opzij. Zij mochten geen poort maken die uitkwam in onze brandgang.
Dit veranderd de zaak dan, want hij heeft inderdaad geen achterom in de brandgang.
pi_173854372
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 15:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Bladeren in plastic zakken?
Dus iets wat gewoon verteerd, verpakken zodat het niet meer verteerd?
Gewoon om je buurman te treiteren?

Okeee...
Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
pi_173854714
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:42 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
tering wat een gezeik over een wat blad zeg!!!! Ik had altijd een plataan en kastanje of 7 voor de deur staan...prachtige bomen van een eeuw of meer oud..... op gemeente grond! en ja dat blad viel ook in mijn tuin en stoep etc.....en ik had ook nog eens de grootste stoep van iedereen....want hoekhuis met behoorlijke lengte..... Ik heb genoten van die dingen!!! ga je toch niet zeiken dat de gemeente je stoep niet veegt en het bij het stadhuis zetten..... ik snap mensen echt NIET!!! gewoon je goten schoonmaken en een keer vegen en je bak aan de straat zetten.... big deal! die boom staat er langer dan TS er woont....deal with it.....
net als mensen die bij schiphol een huis kopen of naast en kroeg en dan zeiken over geluid
  maandag 18 september 2017 @ 17:07:24 #47
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173854900
quote:

[..]

Hoezo is het een probleem het in je eigen groenbak te gooien dan????
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173854931
quote:

[..]

Heb je er foto's van?
  maandag 18 september 2017 @ 17:20:27 #49
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173855138
quote:

[..]

Hoezo kom je de brandgang niet door? Werk je bij de NS ofzo? :')
Ik zei al dat ik een rondom bomen en een bosje heb.. ik doe er nooit iets aan, en ik kan over al in mn tuin lopen.. met of zonder afvalcontainer..

Ik zou eens kijken naar een flatje
pi_173855195
quote:
Ik zou eens kijken naar een flatje
zonder balkon dan
  maandag 18 september 2017 @ 17:30:53 #51
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173855302
Komen ze in jullie gemeente geen bladeren ophalen dan? Hier is dat gratis. In de herfst plaatsen ze ook overal grote korven waar je je bladeren kwijt kan zodat het niet in je groenbak hoeft.

Vroeger flikkerde je het op een hoopje en zette de vlam erin. :7.
And so is the past
pi_173855443
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 17:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Komen ze in jullie gemeente geen bladeren ophalen dan? Hier is dat gratis. In de herfst plaatsen ze ook overal grote korven waar je je bladeren kwijt kan zodat het niet in je groenbak hoeft.

ruik het nog zo...specifiek herfstluchtje heerlijk
pi_173856023
Koop een goedkope bladblazer met zuig- en mulchfunctie. Kan je dat vervolgens over je tuin uistrooien, gratis bemesting...
pi_173856092
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 17:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Hoezo is het een probleem het in je eigen groenbak te gooien dan????
Omdat ik zelf ook het nodige afval heb en de groenbak maar een keer in de twee weken word geleegd.
pi_173856103
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 17:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:

Nou, dat is ook nog een goed idee. Om het in de fik te steken! :)

De bladeren dan he.
pi_173856173
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 18:21 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Omdat ik zelf ook het nodige afval heb en de groenbak maar een keer in de twee weken word geleegd.
vraag een extra bak aan de gemeente...normaal nooit een problem of een maat groter.....
pi_173856315
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:25 schreef liedetector het volgende:

[..]

vraag een extra bak aan de gemeente...normaal nooit een problem of een maat groter.....
Dag. Het zijn er al 3. Papier, rest- en eentje voor groen. Het kan wel zo. Heb ze nu eindelijk netjes weg kunnen werken zonder dat ik er last van heb.
pi_173856363
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 18:35 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Dag. Het zijn er al 3. Papier, rest- en eentje voor groen. Het kan wel zo. Heb ze nu eindelijk netjes weg kunnen werken zonder dat ik er last van heb.
sja een normale gemeente zet zoals eerder gezegd van die bladvangers van gaas in de buurt... maar goed als dat je ergernis is hoop ik dat er nooit echt iets gebeurd

*vraag me altijd af in welke generatie het nou echt fout ging....mi gado *open mond hier, mijn ouders hadden gewoon een composthoop naast het huis, mega goed voor je tuin ook.....mensen nu zeiken over wat blad, bestond er geen groene bak...*

[ Bericht 1% gewijzigd door liedetector op 18-09-2017 18:50:19 ]
pi_173856564
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:38 schreef liedetector het volgende:

[..]

sja een normale gemeente zet zoals eerder gezegd van die bladvangers van gaas in de buurt... maar goed als dat je ergernis is hoop ik dat er nooit echt iets gebeurd

*vraag me altijd af in welke generatie het nou echt fout ging....mi gado *open mond hier, mijn ouder hadden gewoon een composthoop naast het huis, mega goed voor je tuin ook.....mensen nu zeiken over wat blad, had iedereen die nog bestond er geen groene bak...*
Niet iedereen heeft overal ruimte voor. Ik zeg ook niet dat ik normaal redeneer hoor, ik hoor ook gewoon dingen te accepteren. Tuurlijk. Ik ruim dan ook de bladeren op, maar niet altijd. Omdat ik zelf ook afval heb.

En die bakken worden wel geplaatst in onze gemeente, maar niet echt inde buurt helaas.

Mensen zeiken overigens tegenwoordig overal over. Dat gaat ook veel te ver (ben ik het zelf ook mee eens en ja, ik werk er zelf ook aan mee). Maar goed, ben jij altijd mr. Positive? :)
pi_173856580
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 18:49 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft overal ruimte voor. Ik zeg ook niet dat ik normaal redeneer hoor, ik hoor ook gewoon dingen te accepteren. Tuurlijk. Ik ruim dan ook de bladeren op, maar niet altijd. Omdat ik zelf ook afval heb.

En die bakken worden wel geplaatst in onze gemeente, maar niet echt inde buurt helaas.
nee okay maar blad vergaat..... ik erger me dood aan overal blikjes plastic en die klote slagroom ampullen bv ennnnn niet te vergeten stukken kauwgom!!! blad is echt niet mijn ergernis
pi_173856613
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:51 schreef liedetector het volgende:

[..]

nee okay maar blad vergaat..... ik erger me dood aan overal blikjes plastic en die klote slagroom ampullen bv ennnnn niet te vergeten stukken kauwgom!!! blad is echt niet mijn ergernis
Daar erger ik me inderdaad ook veel erger aan, al die troep wat niet vergaat. En het ligt er overal vol mee helaas.
pi_173856634
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 18:53 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Daar erger ik me inderdaad ook veel erger aan, al die troep wat niet vergaat. En het ligt er overal vol mee helaas.
zijn we het toch nog ergens eens ;)

trouwens dat gaat in mn grijze bak en gja ik veeg regelmatig mn stoep ongeacht wat de buren doen en klaag er niet over... hoop gewoon dat het inspireert en vaak pak ik de stoep van de buuf mee die amper thuis is
pi_173856684
maar goed om op TS te reageren, ik zou iedereen die zn afval op straat dumpt willen snoeien..... benieuwd wat de rechter vindt
pi_173856759
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:57 schreef liedetector het volgende:
maar goed om op TS te reageren, ik zou iedereen die zn afval op straat dumpt willen snoeien..... benieuwd wat de rechter vindt
Gelukkig gooi ik verder geen afval op straat. :P
pi_173858637
Ik vindt eigenlijk dat TS best wel een beetje gelijk heeft dat die boom een beetje te ver is doorgeschoten. En het is ook best shit ja als je zelf een onderhoudsvrije tuin hebt vervolgens het meeste werk de bladeren van een ander opruimen is. Het blad van die boom produceert wel 20 kliko's vol troep. En elk jaar kun je weer van vooraf aan beginnen.
pi_173859219
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 20:12 schreef Glider76 het volgende:
Ik vindt eigenlijk dat TS best wel een beetje gelijk heeft dat die boom een beetje te ver is doorgeschoten. En het is ook best shit ja als je zelf een onderhoudsvrije tuin hebt vervolgens het meeste werk de bladeren van een ander opruimen is. Het blad van die boom produceert wel 20 kliko's vol troep. En elk jaar kun je weer van vooraf aan beginnen.
och zeker een betonnentuin veeg je zo schoon.. maak je je druk om gewoon....de eerdere vergelijking met je stoep sneeuwvrij maken vind ik best treffend.... vroeger deed je dat nu laat je die bejaarde gewoon stikken en moet de gemeente maar strooien ofzo
pi_173859626
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 20:33 schreef liedetector het volgende:

[..]

och zeker een betonnentuin veeg je zo schoon.. maak je je druk om gewoon....de eerdere vergelijking met je stoep sneeuwvrij maken vind ik best treffend.... vroeger deed je dat nu laat je die bejaarde gewoon stikken en moet de gemeente maar strooien ofzo
Maar de sneeuw is een verschijnsel waar niemand verantwoordelijk is. De eigenaar van de boom kan deze best een beetje kort houden zodat zijn boom geen overlast veroorzaakt naar de buren toe. Ook zou het wel zo netjes zijn als de eigenaar van de boom de brandgang een beetje vrij houdt van bladeren welke van zijn boom afkomstig zijn. De brandgang is een beetje van iedereen maar het is zijn boom die de rotzooi veroorzaakt.

Mijn boom geeft ook veel blad af in de winter en heb daar ook nog een brandgang zitten. Ik heb geen daar geen poortdeur. Toch ga ik er in de winter een keer heen met bezem en kliko om mijn boomafval een beetje op te ruimen.
pi_173860263
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 20:33 schreef liedetector het volgende:

[..]

Nou, dan ruim jij toch even de bladeren op voor TS. Kan nooit ver weg zijn.
  maandag 18 september 2017 @ 21:38:29 #69
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173861064
TS kijk eventjes SBS6 nu
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 18 september 2017 @ 21:41:01 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173861135
quote:
Dat soort mensen moet gewoon in een flatje gaan wonen.
Schande trouwens dat dat de enige boom van redelijk formaat is in die wijk.
  maandag 18 september 2017 @ 21:42:25 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173861167
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 20:47 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar de sneeuw is een verschijnsel waar niemand verantwoordelijk is. De eigenaar van de boom kan deze best een beetje kort houden zodat zijn boom geen overlast veroorzaakt naar de buren toe. Ook zou het wel zo netjes zijn als de eigenaar van de boom de brandgang een beetje vrij houdt van bladeren welke van zijn boom afkomstig zijn. De brandgang is een beetje van iedereen maar het is zijn boom die de rotzooi veroorzaakt.
De buren hebben ook voordelen van die boom maar daar hoor je ze nooit over.
pi_173862081
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat soort mensen moet gewoon in een flatje gaan wonen.
Schande trouwens dat dat de enige boom van redelijk formaat is in die wijk.
Op het park nog een straat naar achteren staan meer van dit soort grote bomen, maar die staan niemand in de weg lijkt me. In een doodnormale achtertuin in een kleine woonwijk vind ik dat toch echt wel absurd.
  maandag 18 september 2017 @ 22:34:37 #73
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173862484
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 22:15 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Op het park nog een straat naar achteren staan meer van dit soort grote bomen, maar die staan niemand in de weg lijkt me. In een doodnormale achtertuin in een kleine woonwijk vind ik dat toch echt wel absurrrrrrd.
Fixed
pi_173867245
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 22:34 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Fixed
:P Nice job...
  dinsdag 19 september 2017 @ 11:43:41 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173868304
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 22:15 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Op het park nog een straat naar achteren staan meer van dit soort grote bomen, maar die staan niemand in de weg lijkt me. In een doodnormale achtertuin in een kleine woonwijk vind ik dat toch echt wel absurd.
Ja want die blaadjes waaien niet door de hele wijk heen :|W
  dinsdag 19 september 2017 @ 12:08:17 #76
3542 Gia
User under construction
pi_173868761
quote:
Gisteren bij Mr. Frank spreekt recht (of hoe heet dat tegenwoordig) een vergelijkbaar geval.
De bomen wonnen. Overlast van bomen is niet onrechtmatig, dat heb je maar te dulden.
Was ook duidelijk dat je het niet bij de eigenaar mag dumpen.
  dinsdag 19 september 2017 @ 12:25:20 #77
3542 Gia
User under construction
pi_173869009
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 21:38 schreef nils7 het volgende:
TS kijk eventjes SBS6 nu
TV / Mr. Frank Visser doet Uitspraak #29
pi_173871331
Ik dacht even dat TS mijn buurvrouw was. Hebben namelijk ook een grote boom in een achtertuin van een wereldvreemde buurman.

Maar was gelukkig andere wijk. En andere boom. Andere huizen.
pi_173872835
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja want die blaadjes waaien niet door de hele wijk heen :|W
Dat is minder erg dan een brandgang die tot de helft van mijn onderbeen vol ligt met bladeren. De bladeren van de bomen in het park liggen meer verspreid. :|W
pi_173872868
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Gisteren bij Mr. Frank spreekt recht (of hoe heet dat tegenwoordig) een vergelijkbaar geval.
De bomen wonnen. Overlast van bomen is niet onrechtmatig, dat heb je maar te dulden.
Was ook duidelijk dat je het niet bij de eigenaar mag dumpen.
Duidelijk, bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')