abonnement Unibet Coolblue
pi_173837204
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2017 18:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een heg hou je bij.. een boom is een boom.. daar valt weinig aan bij te houden.. het is net als een kind.. die hou je ook niet bij.. Zn haar kun je vergelijken met een heg..

Maar hoe had je bedacht een boom bij te houden zodat je geen last meer hebt van het blad? Hoe had je je dat voorgesteld?
Dat is gewoon niet mogelijk zonder de stam door te zagen.. die boom is gewoon groot.. en een paar takjes afzagen helpt absoluut niets tegen de hoeveelheid blad..
Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar. Het is vooral vervelend in de brandgang omdat hij het niet opruimt en ik er dan niet eens door kan met mijn groenbak. Maar ik zeg nergens dat hij hem moet snoeien zodat ik geen overlast heb van bladeren, ik vraag gewoon of hij hem niet verplicht bij moet houden. En met bijhouden bedoel ik binnen proportie houden, want ik vind dit veel te groot in een normaal tuintje. Maar ik weet niet wat daarmee is toegestaan of iets, want mijn mening is natuurlijk in deze niet belangrijk.
That dude there. I need his prosthetic leg.
  zondag 17 september 2017 @ 18:44:19 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173837487
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 18:35 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar. Het is vooral vervelend in de brandgang omdat hij het niet opruimt en ik er dan niet eens door kan met mijn groenbak. Maar ik zeg nergens dat hij hem moet snoeien zodat ik geen overlast heb van bladeren, ik vraag gewoon of hij hem niet verplicht bij moet houden. En met bijhouden bedoel ik binnen proportie houden, want ik vind dit veel te groot in een normaal tuintje. Maar ik weet niet wat daarmee is toegestaan of iets, want mijn mening is natuurlijk in deze niet belangrijk.
Ja maar binnen proportie houden.. of welk naampje je er ook aan wil geven... hoe had je dat bedacht? Wat zou in jouw ogen een oplossing zijn?

Heeft de gemeente niet overal van die gazen bladkooien staan straks? (dat doen ze hier wel, kan iedereen zn blad in dumpen voor wie dat wil.. de meeste pakken een bladblazer en blazen het in de sloot)

Stel dat er meer bomen zouden staan (van de gemeente bijvoorbeeld) dan hou je toch ook gewoon de boel schoon rond je woning? Net als sneeuw.. iedereen zn eigen stukje.. En van wie die sneeuw is doet niet ter zake..

(ik heb een trekker met sneeuwschuiver.. want eigen weg.. maar ik doe al zolang als ik dat ding heb, ook de eigen weg van mn buren.. voor nop..)
Waarom is dat nou zo'n probleem voor sommige mensen? In de tijd dat je hier post had je het al twee keer opgeruimd
  zondag 17 september 2017 @ 19:36:47 #28
3542 Gia
User under construction
pi_173838850
https://nl.wikipedia.org/wiki/Visual_tree_assessment

Je zou bij de gemeente kunnen navragen of zij de bewoner van het betreffende huis kunnen verplichten hun boom te laten keuren. Dit met het oog op mogelijk gevaar.
Zij kunnen vaststellen of de boom ziek of gezond is, of er onderhoud gepleegd moet worden en zo ja, wat voor onderhoud.

Ik heb zelf een boom van zo'n 20 meter hoog in de achtertuin staan, met een stamomtrek van 2,5 meter. Als die ziek is, en daardoor mogelijk hol van binnen, zou hij kunnen omwaaien. Daar ben je niet voor verzekerd, tenzij je de boom regelmatig laat keuren.

De boom op deze foto lijkt me ook zeker ouder dan 20 jaar, en dan is het gegeven van 2 meter vanaf de erfgrens sowieso verjaard. Blad in de tuin wordt niet gezien als onrechtmatige overlast. Ik denk dat je zelfs strafbaar bent als je jouw afval (het doet er niet toe dat het van zijn boom komt) in zijn tuin dumpt.
pi_173839090
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 19:36 schreef Gia het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Visual_tree_assessment

Je zou bij de gemeente kunnen navragen of zij de bewoner van het betreffende huis kunnen verplichten hun boom te laten keuren. Dit met het oog op mogelijk gevaar.
Zij kunnen vaststellen of de boom ziek of gezond is, of er onderhoud gepleegd moet worden en zo ja, wat voor onderhoud.

Ik heb zelf een boom van zo'n 20 meter hoog in de achtertuin staan, met een stamomtrek van 2,5 meter. Als die ziek is, en daardoor mogelijk hol van binnen, zou hij kunnen omwaaien. Daar ben je niet voor verzekerd, tenzij je de boom regelmatig laat keuren.

De boom op deze foto lijkt me ook zeker ouder dan 20 jaar, en dan is het gegeven van 2 meter vanaf de erfgrens sowieso verjaard. Blad in de tuin wordt niet gezien als onrechtmatige overlast. Ik denk dat je zelfs strafbaar bent als je jouw afval (het doet er niet toe dat het van zijn boom komt) in zijn tuin dumpt.
Dat zou goed kunnen. De gemeente wil zich er niet mee bemoeien omdat het koopwoningen betreft, helaas. Maar dat van de erfgrens klopt inderdaad, hij lijkt mij er ook al langere tijd te staan.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173839651
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2017 18:44 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja maar binnen proportie houden.. of welk naampje je er ook aan wil geven... hoe had je dat bedacht? Wat zou in jouw ogen een oplossing zijn?

Heeft de gemeente niet overal van die gazen bladkooien staan straks? (dat doen ze hier wel, kan iedereen zn blad in dumpen voor wie dat wil.. de meeste pakken een bladblazer en blazen het in de sloot)

Stel dat er meer bomen zouden staan (van de gemeente bijvoorbeeld) dan hou je toch ook gewoon de boel schoon rond je woning? Net als sneeuw.. iedereen zn eigen stukje.. En van wie die sneeuw is doet niet ter zake..

(ik heb een trekker met sneeuwschuiver.. want eigen weg.. maar ik doe al zolang als ik dat ding heb, ook de eigen weg van mn buren.. voor nop..)
Waarom is dat nou zo'n probleem voor sommige mensen? In de tijd dat je hier post had je het al twee keer opgeruimd
Maar dat vraag ik helemaal niet. Ik vraag niet hoe ik die bladeren overlast minder krijg, ik vraag of de beste man zijn boom bij moet houden. En hoe ik dat voor me zie? Heel simpel. Mijn buren hebben zo'n zelfde boom, maar die snoeien ze regelmatig en die komt dan ook altijd max. 2 meter boven de schutting uit. Dat vind ik een prima afmeting. Dit ding is echt ver uit de grootste boom in heel de woonwijk bij elkaar, Ik vind de afmeting gewoon absurd. Daar heb ik het over.

Anyway, blijkbaar zijn daar dus geen verplichtingen voor. Ook prima, dan is het zo he. Ook goed. Ik was gewoon benieuwd. :)
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173840219
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 19:36 schreef Gia het volgende:

De boom op deze foto lijkt me ook zeker ouder dan 20 jaar, en dan is het gegeven van 2 meter vanaf de erfgrens sowieso verjaard. Blad in de tuin wordt niet gezien als onrechtmatige overlast. Ik denk dat je zelfs strafbaar bent als je jouw afval (het doet er niet toe dat het van zijn boom komt) in zijn tuin dumpt.
Volgens mij klopt dit.

Ik kan me wel voorstellen dat de takken die op het platte dak van het schuurtje van de buurman(?) hangen wel problemen (kunnen) veroorzaken. Je kan er niet eens fatsoenlijk bij om het bijvoorbeeld schoon te maken.

Overigens: aangezien er nog een brandpad(?) tussen beide erven loopt, moet die 2 meter dan gemeten worden vanaf de schutting van de buurman (die heeft van de boom) tot de boom?
pi_173841169
Goede pagina over bomen en recht:
http://www.bomenrecht.nl/schade-door-een-boom/
pi_173842714
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 17:50 schreef trigt013 het volgende:
Wat zegt meester Visser altijd....50 cm van de erfgrens en dan maakt het formaat boom niet uit. Overhangende takken boven eigen grond mag je afzagen, mits je geen onherstelbare schade aan de boom veroorzaakt.

Zoals ik het snel inschat staat hij tegen de brandgang aan maar niet binnen 50cm van jouw erfgrens. Dus jij bent geen partij in deze.
Of "wettelijk" 1,5 meter vanaf de erfgrens of meer of minder afhankelijk van de regels van de betreffende gemeente.
pi_173843600
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 20:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit.

Overigens: aangezien er nog een brandpad(?) tussen beide erven loopt, moet die 2 meter dan gemeten worden vanaf de schutting van de buurman (die heeft van de boom) tot de boom?
Ik vraag mij ditzelfde af. Ook hiervan geldt overigens dat de gemeente zich er niet mee bemoeit, omdat de bewoners zelf eigenaar zijn van de brandgang. Dit weet ik toevallig omdat ik hier al eens contact over gehad om andere redenen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173846180
Als de beste man in de 4 jaar dat je er woont al een keer gesnoeit heeft dat onderhoud ie toch z'n boom? Of denk je dat het net als een heg een paar keer per jaar moet ofzo?
pi_173846358
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 05:54 schreef liedetector het volgende:
Als de beste man in de 4 jaar dat je er woont al een keer gesnoeit heeft dat onderhoud ie toch z'n boom? Of denk je dat het net als een heg een paar keer per jaar moet ofzo?
Als je ziet hoe dat ding groeit in een jaar verwacht ik dus dat je dat een keer per jaar moet doen, inderdaad.

Maar ik vraag hier om rechten/verplichtingen van de beste man, wat ik er van denk of vind doet er dan weinig toe. Plus ik heb er weinig verstand van, dus heb ik er al helemaal weinig over te zeggen. Ik zeg gewoon wat ik er van denk.

Edit: Het lijkt me in ieder geval duidelijk. Hij hoeft er niets aan te doen. Ook prima. :)
That dude there. I need his prosthetic leg.
  maandag 18 september 2017 @ 08:09:19 #37
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173846581
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 18:35 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik zeg alleen dat het vervelend is steeds het blad op te moeten ruimen, maar ik gooi het gewoon bij de beste man terug in de voortuin dit jaar.
Is dat een grapje? Zou anders wel kinderachtig zijn.

Maar persoonlijk begrijp ik TS wel. Zelf heb ik een boompje in m'n tuin, die moet je gewoon keihard snoeien. Als ik dat een jaar niet doe, dan heeft dat ding zulke uitschieters dat het de zon uit de tuin van m'n buren ontneemt. Beetje lullig vind ik dat. Dus keihard terugsnoeien, het is allemaal niet zo moeilijk. Jammer dat buurman niet echt in de buurt past, maar dat is niet verplicht.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173849282
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 22:34 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ik vraag mij ditzelfde af. Ook hiervan geldt overigens dat de gemeente zich er niet mee bemoeit, omdat de bewoners zelf eigenaar zijn van de brandgang. Dit weet ik toevallig omdat ik hier al eens contact over gehad om andere redenen.
Voor zover de takken van de boom over de grond van zijn buren hangt, kan worden geëist dat hij die weg haalt (of weg laat halen). Ik weet niet of dat voor de brandgang ook geldt, maar ik denk eigenlijk van niet.

Heb je in jouw tuin ook 'last' van overhangende takken?
pi_173849465
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 11:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor zover de takken van de boom over de grond van zijn buren hangt, kan worden geëist dat hij die weg haalt (of weg laat halen). Ik weet niet of dat voor de brandgang ook geldt, maar ik denk eigenlijk van niet.

Heb je in jouw tuin ook 'last' van overhangende takken?
Ligt eraan van wie die brandgang is....
pi_173852373
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 08:09 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Is dat een grapje? Zou anders wel kinderachtig zijn.

Maar persoonlijk begrijp ik TS wel. Zelf heb ik een boompje in m'n tuin, die moet je gewoon keihard snoeien. Als ik dat een jaar niet doe, dan heeft dat ding zulke uitschieters dat het de zon uit de tuin van m'n buren ontneemt. Beetje lullig vind ik dat. Dus keihard terugsnoeien, het is allemaal niet zo moeilijk. Jammer dat buurman niet echt in de buurt past, maar dat is niet verplicht.
Bedankt voor het begrip van het snoeien. Dat is eigenlijk mijn punt. Niet dat ik er zoveel last van heb, maar houd het een beetje binnen de perken. Vind ik wel zo normaal. En als dat niet mijn recht is, prima, dan moet ik mijn mond houden. :)

En nee, dat is niet helemaal een grapje. Ik zal het netjes in een vuilniszak opbergen, maar wel bij zijn voordeur zetten, ja. Hij heeft het nog nooit zelf opgeruimd en ik vind dat toch echt wel enigszins zijn verantwoordelijkheid. Ik ruim ook 'mijn deel' van de brandgang en stoep op qua onkruid en dergelijke.

quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 11:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

Voor zover de takken van de boom over de grond van zijn buren hangt, kan worden geëist dat hij die weg haalt (of weg laat halen). Ik weet niet of dat voor de brandgang ook geldt, maar ik denk eigenlijk van niet.

Heb je in jouw tuin ook 'last' van overhangende takken?
Neen, in mijn tuin heb ik geen overhangende takken van de desbetreffende boom. Maar ik begrijp dus inderdaad dat het mag om overhangende takken er af te halen. Dat zal ik doorgeven aan de buren (die er wél last van hebben), maar wellicht ook een brief naar de gemeente sturen of moet ik bijv. eerst contact opnemen met iemand met verstand van bomen? Want ik vraag me af of het wel goed is voor die boom om de hele zijkant er af te halen? :')

quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 11:48 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Ligt eraan van wie die brandgang is....
De brandgang is dus van ons allemaal (niet van de gemeente). Ik neem dus aan dat dan dus de helft van de brandgang van achter buurman is en de zijde aan mijn kant van mij? Gemeente is daarin niet echt duidelijk. :)

Zijn er meer mensen die dit zo hebben?
That dude there. I need his prosthetic leg.
  maandag 18 september 2017 @ 15:06:38 #41
3542 Gia
User under construction
pi_173853025
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 14:38 schreef Broodjekipkorn het volgende:
De brandgang is dus van ons allemaal (niet van de gemeente). Ik neem dus aan dat dan dus de helft van de brandgang van achter buurman is en de zijde aan mijn kant van mij? Gemeente is daarin niet echt duidelijk. :)

Zijn er meer mensen die dit zo hebben?
Als het koophuis een uitgang heeft naar de brandgang, zou het zo kunnen zijn dat de brandgang voor de helft zijn bezit is. (met recht van overpad voor de rest van de huizen)
Maar zoals ik het zie, heeft het huis een achterom aan de zijkant, bij de garage?
Dan kan het zo zijn dat hij geen uitgang naar de brandgang mag hebben, en de brandgang dus ook niet deels van hem is. In dat geval hoeft hij daar dan ook niet schoon te maken.

Waar wij voorheen woonden, in een rij, was de hele brandgang (breedte), grenzend aan ons perceel, ook van ons. Achter ons stonden 2-kappers met een achterom opzij. Zij mochten geen poort maken die uitkwam in onze brandgang.
  maandag 18 september 2017 @ 15:21:39 #42
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173853247
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 14:38 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Ik zal het netjes in een vuilniszak opbergen,
Bladeren in plastic zakken?
Dus iets wat gewoon verteerd, verpakken zodat het niet meer verteerd?
Gewoon om je buurman te treiteren?

Okeee...
pi_173853383
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 14:38 schreef Broodjekipkorn het volgende:


Neen, in mijn tuin heb ik geen overhangende takken van de desbetreffende boom. Maar ik begrijp dus inderdaad dat het mag om overhangende takken er af te halen. Dat zal ik doorgeven aan de buren (die er wél last van hebben), maar wellicht ook een brief naar de gemeente sturen of moet ik bijv. eerst contact opnemen met iemand met verstand van bomen? Want ik vraag me af of het wel goed is voor die boom om de hele zijkant er af te halen? :')
Nee, dat mag niet zomaar. Je moet eerst de eigenaar van de boom aanmanen om de overhangende takken weg te (laten) halen. Ik weet niet of dat schriftelijk moet, maar het is altijd handig als je achteraf kan aantonen dat je dat hebt gedaan. Pas wanneer de eigenaar dat weigert te doen, mag je zelf de overhangende takken verwijderen. Daar zitten nog steeds beperkingen aan. Het is inderdaad niet toegestaan om bijvoorbeeld zoveel van de boom af te halen dat de boom het niet zal overleven, ookal heb je enkel de overhangende takken weggehaald.

Overigens is het zo dat wanneer je de overhangende takken verwijdert (nadat de eigenaar heeft geweigerd dat te doen uiteraard), deze jouw eigendom worden. Je mag ze dan dus ook niet meer over de schutting terug naar de buurman gooien.

Ik kan op de foto in de OP niet echt zien hoe ver de takken overhangen, ik weet ook niet welk huis van de buurman of de eigenaar is.
Mr. Visser van de Rijdende Rechter schakelde volgens mij altijd een bomendeskundige in om na te gaan of overhangende takken konden worden verwijderd zonder de boom te 'verminken'. :P Dat zouden jouw buren dus ook kunnen doen. Als blijkt dat een (te) groot deel van de boom over de erfgrens hangt en deze takken niet verwijderd kunnen worden zonder de boom te verminken, dan ben ik bang dat de enige optie nog is om bij de rechter te eisen dat de boom helemaal weg gaat. De kans dat die eis wordt toegewezen is niet zo groot.. Er moet dan echt sprake zijn van onrechtmatige hinder. Overhangende takken en blaadjes in de voortuin zijn dat op zichzelf niet, maar jaarlijks je platte dak moeten laten repareren omdat er weet lekkage is wellicht wel. :P
pi_173854315
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 15:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Als het koophuis een uitgang heeft naar de brandgang, zou het zo kunnen zijn dat de brandgang voor de helft zijn bezit is. (met recht van overpad voor de rest van de huizen)
Maar zoals ik het zie, heeft het huis een achterom aan de zijkant, bij de garage?
Dan kan het zo zijn dat hij geen uitgang naar de brandgang mag hebben, en de brandgang dus ook niet deels van hem is. In dat geval hoeft hij daar dan ook niet schoon te maken.

Waar wij voorheen woonden, in een rij, was de hele brandgang (breedte), grenzend aan ons perceel, ook van ons. Achter ons stonden 2-kappers met een achterom opzij. Zij mochten geen poort maken die uitkwam in onze brandgang.
Dit veranderd de zaak dan, want hij heeft inderdaad geen achterom in de brandgang.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173854372
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2017 15:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Bladeren in plastic zakken?
Dus iets wat gewoon verteerd, verpakken zodat het niet meer verteerd?
Gewoon om je buurman te treiteren?

Okeee...
Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_173854714
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:42 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
tering wat een gezeik over een wat blad zeg!!!! Ik had altijd een plataan en kastanje of 7 voor de deur staan...prachtige bomen van een eeuw of meer oud..... op gemeente grond! en ja dat blad viel ook in mijn tuin en stoep etc.....en ik had ook nog eens de grootste stoep van iedereen....want hoekhuis met behoorlijke lengte..... Ik heb genoten van die dingen!!! ga je toch niet zeiken dat de gemeente je stoep niet veegt en het bij het stadhuis zetten..... ik snap mensen echt NIET!!! gewoon je goten schoonmaken en een keer vegen en je bak aan de straat zetten.... big deal! die boom staat er langer dan TS er woont....deal with it.....
net als mensen die bij schiphol een huis kopen of naast en kroeg en dan zeiken over geluid
  maandag 18 september 2017 @ 17:07:24 #47
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_173854900
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:42 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
Hoezo is het een probleem het in je eigen groenbak te gooien dan????
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_173854931
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:42 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
Heb je er foto's van?
  maandag 18 september 2017 @ 17:20:27 #49
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173855138
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:42 schreef Broodjekipkorn het volgende:

[..]

Ja, dit inderdaad. Ik blijf het niet in mijn eigen groenbak gooien hoor en als wij het niet opruimen, komen we niet eens de brandgang door.. zoveel bladeren liggen er dan. Na een jaar of 7 het op te ruimen zijn we het allemaal wel een beetje beu.
Hoezo kom je de brandgang niet door? Werk je bij de NS ofzo? :')
Ik zei al dat ik een rondom bomen en een bosje heb.. ik doe er nooit iets aan, en ik kan over al in mn tuin lopen.. met of zonder afvalcontainer..

Ik zou eens kijken naar een flatje
pi_173855195
quote:
Ik zou eens kijken naar een flatje
zonder balkon dan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')