Waarschijnlijk niet, tenzij je het bijvoorbeeld tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen doet. Maar omdat het belang vrij laag is (en fraude dus niet echt aantrekkelijk) zou je verwachten dat voor dergelijke zaken toch op korte termijn digitale opties ontstaan.quote:maandag 4 september 2017 17:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Weegt het belang dan van de vrije naamkeuze voor het zwembad, dan wel af tegen de kosten die gemaakt moeten worden?
Een referendum kost zowel op nationaal als lokaal niveau een flinke duit. Je zou dus zeggen dat je ze niet voor "kleinigheden" inzet maar alleen voor de echt grote beslissingen.
Oh echt? Wat raar.... dat verwacht je niet toch?quote:Op maandag 4 september 2017 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat dat iets te maken heeft met de manier waarop je binnenkomt.
Jep. Mijn idee.quote:Op maandag 4 september 2017 17:31 schreef Tchock het volgende:
Lokale, simpele referenda (die bindend zijn) kan ik best de voordelen van inzien. Raadgevende referenda met opkomstdrempel over ingewikkelde (internationale) wetten zijn mijns inziens tijdverspilling en schadelijk voor de politiek.
Eens, dat was inderdaad niet het meest briljante onderwerp. Maar de manier hoe de Zwitsers er mee omgaan werkt wel heel goed denk ik. De regering komt daar meestal ook met een tegenvoorstel op het originele voorstel. Iedere politieke partij word daar ook zoveel mogelijk bij nieuwe wetgeving betrokken omdat de kans anders bestaat dat de buitengesloten partij een referendum opzet. Zoals we het nu hier hebben is het nogal gevoelig voor misbruik ja. Maar liever een mislukte variant dan geen variant.quote:Op maandag 4 september 2017 17:29 schreef Janneke141 het volgende: [..] Onder andere omdat de meeste politieke vraagstukken helemaal niet geschikt zijn voor een binair concept als een referendum. Dat hebben we met het Oekraïnereferendum wel gezien. Ook bestaat het gevaar voor inconsistent beleid.
Twee keer de jaarssubsidie van het zwembad kapotslaan aan de naamgeving. "ja, nu is het wel democratisch, jammer alleen dat het zwembad moet sluiten omdat de begroting anders niet meer rondkomt".quote:Op maandag 4 september 2017 17:35 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, vinden demense belangrijk.
Het Zwitserse model werkt van geen kant. Al die mensen daar zijn boos en die referenda daar leiden tot onwerkbare situaties.quote:Op maandag 4 september 2017 17:38 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Eens, dat was inderdaad niet het meest briljante onderwerp. Maar de manier hoe de Zwitsers er mee omgaan werkt wel heel goed denk ik. De regering komt daar meestal ook met een tegenvoorstel op het originele voorstel. Iedere politieke partij word daar ook zoveel mogelijk bij nieuwe wetgeving betrokken omdat de kans anders bestaat dat de buitengesloten partij een referendum opzet. Zoals we het nu hier hebben is het nogal gevoelig voor misbruik ja. Maar liever een mislukte variant dan geen variant.
Wat geeft je het idee dat het in Zwitserland goed werkt?quote:Op maandag 4 september 2017 17:38 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Eens, dat was inderdaad niet het meest briljante onderwerp. Maar de manier hoe de Zwitsers er mee omgaan werkt wel heel goed denk ik. De regering komt daar meestal ook met een tegenvoorstel op het originele voorstel. Iedere politieke partij word daar ook zoveel mogelijk bij nieuwe wetgeving betrokken omdat de kans anders bestaat dat de buitengesloten partij een referendum opzet. Zoals we het nu hier hebben is het nogal gevoelig voor misbruik ja. Maar liever een mislukte variant dan geen variant.
Hangt er vanaf hoe je het organiseert. Als je het gewoon regelt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen zal het qua kosten echt wel meevallen.quote:Op maandag 4 september 2017 17:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Twee keer de jaarssubsidie van het zwembad kapotslaan aan de naamgeving. "ja, nu is het wel democratisch, jammer alleen dat het zwembad moet sluiten omdat de begroting anders niet meer rondkomt".
Zwitsers houden referenda over moslims en dan kunnen mensen eindelijkzeggen hoe boos ze op moslims zijn, dus het Zwitserse model is goed.quote:Op maandag 4 september 2017 17:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat geeft je het idee dat het in Zwitserland goed werkt?
Het heeft volgens mij pas 1x tot een moeilijke situatie geleid ? Mbt EU en immigratie wetgeving als ik me niet vergis ? Maar ook daar zijn ze uitgekomen. Dat alle Zwitsers boos zijn en het voor geen kant werkt heb ik nog niet eerder gehoord. Waar baseer je dat op als ik vragen mag ?quote:Op maandag 4 september 2017 17:38 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het Zwitserse model werkt van geen kant. Al die mensen daar zijn boos en die referenda daar leiden tot onwerkbare situaties.
Simpele lokale belastingverhogingen in ruil voor lokale voorzieningen lijkt me ook prima mogelijk. Al is Nederland al aardig kleinschalig natuurlijk.quote:Op maandag 4 september 2017 17:41 schreef 99.999 het volgende:
Zolang het niet veel ingewikkelder wordt dan de keuze tussen glijbaan en schommel in de buurtspeeltuin, zijn referenda een prima instrument.
Ze hielden ook een referendum over de EU...eindresultaat was dat Zwitserland het resultaat van het referendum naast zich neer legde.quote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Puddington het volgende:
[..]
Zwitsers houden referenda over moslims en dan kunnen mensen eindelijkzeggen hoe boos ze op moslims zijn, dus het Zwitserse mod is goed.
Die beleidsvrijheid heeft een gemeente amperquote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Euribob het volgende:
[..]
Simpele lokale belastingverhogingen in ruil voor lokale voorzieningen lijkt me ook prima mogelijk. Al is Nederland al aardig kleinschalig natuurlijk.
http://www.carolinedegruy(...)tserlevens-final.pdfquote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Het heeft volgens mij pas 1x tot een moeilijke situatie geleid ? Mbt EU en immigratie wetgeving als ik me niet vergis ? Maar ook daar zijn ze uitgekomen. Dat alle Zwitsers boos zijn en het voor geen kant werkt heb ik nog niet eerder gehoord. Waar baseer je dat op als ik vragen mag ?
Daar komt altijd nee uit.quote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Euribob het volgende:
[..]
Simpele lokale belastingverhogingen in ruil voor lokale voorzieningen lijkt me ook prima mogelijk. Al is Nederland al aardig kleinschalig natuurlijk.
Dat migratiereferendum is het bekendste voorbeeld. Maar eigenlijk bij alles wat raakt aan internationale afspraken is een groot geworstel om iets met de uitslag te doen. In een wat complexere wereld is het binaire model van een referendum gewoon niet zo geschikt.quote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Het heeft volgens mij pas 1x tot een moeilijke situatie geleid ? Mbt EU en immigratie wetgeving als ik me niet vergis ? Maar ook daar zijn ze uitgekomen. Dat alle Zwitsers boos zijn en het voor geen kant werkt heb ik nog niet eerder gehoord. Waar baseer je dat op als ik vragen mag ?
Hondenbelasting omhoog.quote:Op maandag 4 september 2017 17:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die beleidsvrijheid heeft een gemeente amper
https://decorrespondent.n(...)61977917518-134ffe82quote:Op maandag 4 september 2017 17:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat geeft je het idee dat het in Zwitserland goed werkt?
Dat zou ik eerder bekrompen willen noemen.quote:Op maandag 4 september 2017 17:43 schreef Puddington het volgende:
[..]
Zwitsers houden referenda over moslims en dan kunnen mensen eindelijkzeggen hoe boos ze op moslims zijn, dus het Zwitserse model is goed.
Interessant sowieso, maar als ik een kreet alsquote:Op maandag 4 september 2017 17:48 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)61977917518-134ffe82
https://www.google.nl/amp(...)elukkig~a4278570/amp
Dit zijn slechts enkele interessante linkjes. Oa daarop en andere artikels of columns.
tegenkom dan is dat natuurlijk wel een drogreden van de buitencategorie.quote:Zwitserland heeft hiermee succes. De economie draait uitstekend, de belastingen en de staatsschulden zijn relatief laag, de overheid is relatief klein en efficiënt, en last but not least: Zwitserland heeft op één land na (Zweden) de langst staande vrede van Europa.
Ja, en dan stemmen ze weer op de verkeerde presidentskandidaat omdat het biljet te moeilijk was met al die vragen, en dan het liefst ook nog in CDA stijl;quote:Op maandag 4 september 2017 17:37 schreef Euribob het volgende:
[..]
Jep. Mijn idee.
In Oregon heb je dan gewoon van die kleine referenda die worden gehouden tijdens de verkiezingen, en dan kun je als bewoner kiezen of je wil dat er extra (lokaal) belastinggeld gaat naar de brandweer/politie/school oid. Word altijd wel warm van dat soort initiatieven .
quote:Op maandag 4 september 2017 17:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en dan stemmen ze weer op de verkeerde presidentskandidaat omdat het biljet te moeilijk was met al die vragen, en dan het liefst ook nog in CDA stijl;
Hou groen omhoog om voor de motie tegen meer referenda te stemmen.
Dat is een plebisciet. Die vorm moet je niet willen.quote:Op maandag 4 september 2017 17:53 schreef Reya het volgende:
Voorbeeld van een referendum:
[ afbeelding ]
Heb ik helaas niet.quote:Op maandag 4 september 2017 17:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
http://www.carolinedegruy(...)tserlevens-final.pdf
Dit boekje.
Caroline.
Veeeel te veel te veel nuance.quote:Op maandag 4 september 2017 18:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat is vreemd aan de FvD met haar pleidooi voor het Behoud Nederlandse Waarden?
Uiteindelijk zijn onze Nederlandse waarden vanaf de oertijd altijd beïnvloed door krachten van buitenaf.
Allereerst de komst van de Romeinen. Daar schijnt de heer Baudet weinig tegen te hebben, aangezien hij zijn eerste rede in het latijn meende te moeten maken.
Als één der DENK-lieden in het Turks zou praten, zijn de rapen gaar.
Het is dus vreemd dat je de NL waarden meent te moeten verdedigen en in het latijn een rede houdt in het parlement.
Overigens was Pim Fortuyn net zo. Hij zei "at your service" en dat stond vervolgens ook op de verkiezingsaffiches. "At your service" is toch ook geen Nederlands. En dan dat partijkartel. De LPF was bij uitstek een rotary'tje van vrinden van Pim. En dan die "elite". Zijn er soms niet om de vier jaar (soms vaker) verkiezingen geweest. Met altijd populistische partijen die het ook altijd hadden over "de elite"? En wat bakten die er dan telkens van? Niks dus.
In zijn algemeen lijkt het me beter de nuance te zoeken dan de verschillen te vergroten.quote:Op maandag 4 september 2017 18:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Veeeel te veel te veel nuance.
Zit je dan bij het Forum wel op de goede plek?quote:Op maandag 4 september 2017 18:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
In zijn algemeen lijkt het me beter de nuance te zoeken dan de verschillen te vergroten.
En daarom zijn referenda een gevaar voor de democratie en geen versterking ervan.quote:Op maandag 4 september 2017 17:53 schreef Reya het volgende:
Voorbeeld van een referendum:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 4 september 2017 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
God, het is overal een drama, net een post op Facebook over de lagere wattages van stofzuigers, nota bene de Consumenten bond heeft het getest en ook bij 900W doen stofzuigers het uitstekend dankzij nieuwe ontwerpen met een hogere efficiency maar nee, hoor, "De nietsnutten in de EU maken ons het leven zuur!" en "Onze gloeilampen!"
En zo zijn er vele andere linkjes waaruit blijkt dat er problemen zat zijn.quote:Op maandag 4 september 2017 17:48 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
https://decorrespondent.n(...)61977917518-134ffe82
https://www.google.nl/amp(...)elukkig~a4278570/amp
Dit zijn slechts enkele interessante linkjes. Oa daarop en andere artikels of columns.
Binnenkort gaan Crocs verboden worden. Even een publiciteitsoffensiefje.quote:Op maandag 4 september 2017 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
God, het is overal een drama, net een post op Facebook over de lagere wattages van stofzuigers, nota bene de Consumenten bond heeft het getest en ook bij 900W doen stofzuigers het uitstekend dankzij nieuwe ontwerpen met een hogere efficiency maar nee, hoor, "De nietsnutten in de EU maken ons het leven zuur!" en "Onze gloeilampen!"
Mijn argument is beter. Zie boven.quote:Op maandag 4 september 2017 18:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En zo zijn er vele andere linkjes waaruit blijkt dat er problemen zat zijn.
Zeker bij het toenemende populisme, wat goed scoort in Zwitserland...
http://media.leidenuniv.n(...)-het-volk.pdf#page15
https://www.volkskrant.nl(...)-in-gevaar~a4251682/
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ips-5860679-a1537481
Genoeg stof tot nadenken en het leert in elk geval dat het Zwitserse model vele nadelen heeft..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |