Je kunt toch wel beamen dat een handje druiven beter is dan een koek?quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:43 schreef Faeroer het volgende:
Kilo's druiven voor iedereen! Is geen snoep, dus gezond.
Yep, en Taksi en dat soort shit.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:50 schreef mootie het volgende:
[..]
Dat. Melkproducten bijvoorbeeld. Dat is wel verdomd breed, van magere melk tot chocomel, tot allerlei aangezoete yoghurtdrankjes.
Hangt van de koek af.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:51 schreef mootie het volgende:
[..]
Je kunt toch wel beamen dat een handje druiven beter is dan een koek?
Taksi is toch geen melkproduct? Verdomd ranzig is het wel ja.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Yep, en Taksi en dat soort shit.
Zuivelquote:Op zaterdag 2 september 2017 15:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Taksi is toch geen melkproduct? Verdomd ranzig is het wel ja.
http://www.taksi.nl/quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Taksi is toch geen melkproduct? Verdomd ranzig is het wel ja.
Er zijn zeker wel 'ongezonde' tussendoortjes te vinden waar een stuk minder suiker in zit.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:51 schreef mootie het volgende:
[..]
Je kunt toch wel beamen dat een handje druiven beter is dan een koek?
Het is dan ook dom dat ze de suiker weer benoemd hebben, want het meeste fruit bevat ook suiker, en dan krijg je weer van dat soort discussies.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:56 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel 'ongezonde' tussendoortjes te vinden waar een stuk minder suiker in zit.
Dat is bij een zesjarige op school niet echt aan de orde. Voor de pauze hebben ze gewoon les gehad.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:02 schreef Faeroer het volgende:
Suiker na een flinke workout of speeltuinsessie is prima. Het is nu zo'n probleem geworden, doordat die kinderen niet meer voetballen en in de klimrekken spelen, maar lekker viesdik worden op de iPad want luiheid hebben ze van hun ouders geleerd.
Het gaat om wat ze op school als tussendoortje eten en drinken, voor of na een kwartiertje buitenspelen.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:02 schreef Faeroer het volgende:
Suiker na een flinke workout of speeltuinsessie is prima. Het is nu zo'n probleem geworden, doordat die kinderen niet meer voetballen en in de klimrekken spelen, maar lekker viesdik worden op de iPad want luiheid hebben ze van hun ouders geleerd.
Het gaat om het tussendoortje in de kleine pauze, niet om de lunch.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:08 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind het soms wel een beetje overtrokken. Als we bv de VS als voorbeeld nemen dan wordt daar in dergelijke extreme mate ongezond gegeten, dat het ver boven andere landen uitstijgt. Hele McDonalds maaltijden met literflessen soda die er per persoon ingaan voor een ontbijt, lunch or avondeten. Soms een mix van fastfood gedurende alle drie maaltijden.
En dan kijkt men Oprah en gaat men in Nederland ouders van kinderen op de vingers tikken die een pakje appelsap meegeven en een boterkoek.
Ik zou mn kinderen water meegeven en brood, maar ik vind dat men wel een beetje de mierenneukende kant aan t opgaan is.
Het lijkt me ook zaak om kinderen wat dat betreft te onderwijzen. Er zijn er nu al genoeg die denken dat spinazie in de diepvries groeit.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:08 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind het soms wel een beetje overtrokken. Als we bv de VS als voorbeeld nemen dan wordt daar in dergelijke extreme mate ongezond gegeten, dat het ver boven andere landen uitstijgt. Hele McDonalds maaltijden met literflessen soda die er per persoon ingaan voor een ontbijt, lunch or avondeten. Soms een mix van fastfood gedurende alle drie maaltijden.
En dan kijkt men Oprah en gaat men in Nederland ouders van kinderen op de vingers tikken die een pakje appelsap meegeven en een boterkoek.
Ik zou mn kinderen water meegeven en brood, maar ik vind dat men wel een beetje de mierenneukende kant aan t opgaan is.
quote:Ontbijtkoek wordt gemaakt van roggemeel, waaraan suiker, glucosestroop, fructosestroop, kandij en rijsmiddelen (E-500 en E-450a) zijn toegevoegd. Een hele ontbijtkoek weegt meestal 600 gram. In 100 gram koek zit ongeveer 3,5 gram vet en 64,3 gram koolhydraten.[1]
Of dat een knijpfruitje een portie fruit is.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:24 schreef mootie het volgende:
[..]
Het lijkt me ook zaak om kinderen wat dat betreft te onderwijzen. Er zijn er nu al genoeg die denken dat spinazie in de diepvries groeit.
Ik heb vooral moeite met die voorverpakte varianten, dat zijn echt enorme koeken.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:30 schreef deedeetee het volgende:
LOL ontbijtkoek meegeven en dan doen alsof dat géén snoeperij is
[..]
Buiten dat heb je zoveel aanbod in ontbijtkoek. Ook met minder suiker.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik heb vooral moeite met die voorverpakte varianten, dat zijn echt enorme koeken.
Maar je kunt prima een keer een ontbijtkoek meegeven. Het draait echt om variatie en evenwicht.
Was dat nou in de VS, dat de tomatensaus op een pizza als een portie groente gold?quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:31 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Of dat een knijpfruitje een portie fruit is.
Mierenneuken was dat gedoe over het koningsontbijt op school... dat is eens in het jaar.. een feestmaaltijd:quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:08 schreef Beathoven het volgende:
maar ik vind dat men wel een beetje de mierenneukende kant aan t opgaan is.
Ik vind dat toch iets anders dan het dagelijkse tussendoortje...quote:Het Koningsontbijt wordt aanstaande vrijdag op veel basisscholen geserveerd voorafgaand aan de Koningsspelen. Vorig jaar was er ophef over omdat kinderen eten voorgeschoteld kregen dat vol zat met suiker.
Het ging om ongezonde producten als hagelslag en pindakaas. Het Voedingscentrum noemde dit ontbijt vorig jaar „een slecht voorbeeld”.
Dit jaar is er volgens de instantie een aantal verbeteringen aangebracht aan het ontbijt, maar het Voedingscentrum is er nog steeds niet erg over te spreken. „De pindakaas is eruit gehaald, maar het is nog steeds geen gezond ontbijt”, zei een woordvoerster vorige maand.
Het ontbijt bestaat dit jaar onder meer uit melk, sinaasappelsap, volkorenbrood, chocoladehagelslag, aardbeienjam, appelstroop, smeerkaas, smeerworst, snoeptomaatjes en appels.
Zelfs een zero variant.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:35 schreef mootie het volgende:
[..]
Buiten dat heb je zoveel aanbod in ontbijtkoek. Ook met minder suiker.
Ouders doen dat zelf, vanaf 4 maanden heb je van die fruitsapjes. Mensen maken hun kinderen vanaf de eerste kennismaking anders dan melk erg vaak zoete vervangers.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:39 schreef Injetta het volgende:
Hoe kun je geen water lusten?
Gewoon helemaal niets meer te drinken geven, moet je zien hoe snel dat kind water lust!
Een pakje appelsap kun je zo aanvullen met de helft water, smaakt eigenlijk nog beter.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:43 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ouders doen dat zelf, vanaf 4 maanden heb je van die fruitsapjes. Mensen maken hun kinderen vanaf de eerste kennismaking anders dan melk erg vaak zoete vervangers.
Er is niks mis met water, hier krijgen ze eigenlijk standaard een pakje melk en een flesje water mee met wat fruit en een boterham.
Dat kan je maar beter doen inderdaad, want daar zit écht veel suiker in.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:47 schreef mootie het volgende:
[..]
Een pakje appelsap kun je zo aanvullen met de helft water, smaakt eigenlijk nog beter.
Nee, en het is ook raar dat (iemand) een kind er elke paar uur iets in moet gooien. Ontbijt-lunch-avondeten zou voldoende moeten zijn, met wat water tussendoor.quote:Op zaterdag 2 september 2017 16:40 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zelfs een zero variant.
Maar normaal nemen mensen toch niet elke dag een koek? Tenminste, ik vind dat niet normaal.
Owww... En dat zijn dan ook weer die types die bijna niets 'lusten'...quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:11 schreef watisernouweer het volgende:
[..]
Nee, en het is ook raar dat (iemand) een kind er elke paar uur iets in moet gooien. Ontbijt-lunch-avondeten zou voldoende moeten zijn, met wat water tussendoor.
Ooit per vergissing zo'n snack-meid meegekregen op vakantie. Je kon niks ondernemen, want je was net op weg of ze moest weer een terrasje pikken. En potverdorie navenant plassen, weer terrasje opsnorren 😡
De gevolgen zijn al zichtbaar bij de millennials die veel 'niet lusten'. Dat is of wordt nu zelf ouder van kinderen... En zo kreeg ik een19 jarige aan tafel die zijn hele leven nog nooit vis gegeten hadquote:De meeste ouders willen graag dat hun kind eet wat de pot schaft. Toch blijken ze geen volhouders te zijn wanneer kindlief de neus ophaalt voor de lekkernijen die zij voorschotelen. Lust ik niet!, wordt al snel opgevolgd door een ander bordje eten. Ruim een kwart van de ouders verliest hierdoor het plezier in koken.
Bijna een vijfde van de ouders geeft echter toe te gemakkelijk op te geven wanneer ze hun kind een nieuwe smaak willen aanleren en bijna een kwart geeft een alternatief als het kind iets weigert.
Tja eten wat de pot schaft maakt niet opeens makkelijke eters. 2 van mijn 3 kinderen eten vrijwel alles en proeven in elk geval alles. 1 lust niks.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Owww... En dat zijn dan ook weer die types die bijna niets 'lusten'...
https://www.metronieuws.n(...)-kind-dat-niets-lust
[..]
De gevolgen zijn al zichtbaar bij de millennials die veel 'niet lusten'. Dat is of wordt nu zelf ouder van kinderen... En zo kreeg ik een19 jarige aan tafel die zijn hele leven nog nooit vis gegeten had
En meestal komt dat later ook wel weer goed.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Tja eten wat de pot schaft maakt niet opeens makkelijke eters. 2 van mijn 3 kinderen eten vrijwel alles en proeven in elk geval alles. 1 lust niks.
Toen ik nog in den haag woonde werden kindjes op het kinderdagverblijf afgeleverd met een knakworst in de hand als ontbijt.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:29 schreef mootie het volgende:
Energydrinks en frikandelbroodjes. Oh lawdy...
Vast wel, ze durft in elk geval steeds vaker iets te proeven.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:29 schreef mootie het volgende:
[..]
En meestal komt dat later ook wel weer goed.
Ik lustte ook niks, geen bruin brood, geen korstjes, tomaten, paprika. Vast nog veel meer. Nu eet ik alles.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:33 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Vast wel, ze durft in elk geval steeds vaker iets te proeven.
Volwassenen die niks lusten kun je ook echt niks mee.
In italie heb je van dat voorverpakte brood zonder korstjesquote:Op zaterdag 2 september 2017 17:36 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik lustte ook niks, geen bruin brood, geen korstjes, tomaten, paprika. Vast nog veel meer. Nu eet ik alles.
Ik had een moeder die dat deedquote:Op zaterdag 2 september 2017 17:38 schreef Ticootje het volgende:
[..]
In italie heb je van dat voorverpakte brood zonder korstjes
Op vakantie ben ik zo'n moederquote:
Nee, joh!? Volgens mij kunnen ze zulke ouders beter een cursus gezonde voeding geven dan..quote:gaven hun kinderen energy dranken en frikandellen broodjes mee naar school, en dat voor in de ochtend pauze van 15 minuutjes
En dan in de krant gaan schreeuwen dat water voor honden is.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:42 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Nee, joh!? Volgens mij kunnen ze zulke ouders beter een cursus gezonde voeding geven dan..
Serieus? Zijn er echt ouders die hun kinderen frikandellen broodjes en energy drankjes meegeven naar school. WTFquote:Op zaterdag 2 september 2017 17:21 schreef 8777 het volgende:
Wij ouders van de Don Sarto school willen graag een rectificatie . Jullie mogen allemaal een mening geven maar dan wel van het hele eerlijke verhaal.
Als 1ste willen we graag vermelden dat het hier gaat om 4 of 5 ouders die niet achter het water beleid staan. De overige ouders staan achter het beleid van school.
Maanden voor de grote school vakantie zijn er verschillende nieuwsbrieven mee naar huis gestuurd met de informatie om gezonde tussendoortjes mee naar school te geven, sommige ouders vonden dat heel erg moeilijk en gaven hun kinderen energy dranken en frikandellen broodjes mee naar school, en dat voor in de ochtend pauze van 15 minuutjes. Keer op keer kregen de kinderen een brief mee om dit niet meer te doen, en om gezonde tussendoortjes mee te geven zoals fruit maar daar werd geen gehoor aan gegeven.
De school heeft mee gedaan aan het grote waterproject. En ook daar alle ouders over geïnformeerd.
Op meerdere scholen hebben ze het water beleid om zo een gezondere school te kunnen ontwikkelen.
Don Sarto school wilt graag het beste voor hun kinderen en de ouders. En daar hoort gezonde drank en voeding bij.
En dit betreft alleen de ochtend pauze van 15 minuutjes.
In de grote pauze van 12:00 tot 13:00 is de keuze zelf aan de ouders en kinderen wat ze eten of drinken .
De school heeft elke maand een ouderraad , waarin ouders hun meningen kunnen uiten als ze het ergens niet mee eens zijn. Maar daar wordt helaas geen gebruik van gemaakt door de ouders.
Dus alles samengevat: De ouders waren op de hoogte van deze ' water beleid ' en hebben hun mening kunnen geven, alleen werd het toen niet gedaan .
Met vriendelijke groeten,
Ouders van de Don Sarto school
Een reactie van de ouders...
Een schóólvoorbeeld, werkelijk.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het gaat in het artikel alleen over de kleine pauze. Mag ik vragen of dat voor jouw kinderen het enige moment is dat zij eten op een dag???
Het is nu gewoon een gezonde puber. Ontbijt met een fikse bak gewone cornflakes met melk of muesli met magere yoghurt. Naar school gaat aardig wat te eten mee: twee grof volkoren boterhammen, meestal met margarine en ham (is hij gek op), twee stuks fruit, een bakje zelf gemaakte salade (en dan bedoel ik niet dingen als huzarensalade maar de gezonde versies) en iets ongezonds wat hij mee graait, meestal zo'n mueslibar. En hij drinkt daar water. Daar doet hij dan mee tot een uur of 4 waarna hij thuis of bij een vriend de kast in duikt voor wat calorieën zoals chips (in een bakje; geen hele zak) of noten. Een doorgaans gezonde warme maaltijd en dan 's avonds iets lekkers te drinken zoals aanmaaklimonade of, als het in huis is, sap of fris met iets te snacken wat soms gezond is en soms ongezond, net hoe zijn pet staat.
In het weekeinde eet hij wel ongezonder. Gaat dan soms ook met vrienden na het sporten even naar de snackbar, de Mac of een lunchroom. Soms gaan ze samen aan de bbq voor de avondmaaltijd. En dan lust hij ook wel een biertje.
Maar de neiging om ook gezonde keuzes te maken komt denk ik toch wel van zijn opvoeding en het toenmalige beleid op zijn basisschool die een light versie was van het beleid op de basisschool in het artikel van de OP.
Echt, he? In dit geval geef ik de school dus gelijk.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:45 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En dan in de krant gaan schreeuwen dat water voor honden is.
Vreselijk ja, heb ik ook wel eens gehad. Ik kan goed ontbijt/brunch en dan avondeten, twee maaltijden per dag. Maar de hele dag was het, ik moet even iets hebben, want mijn bloedsuikerspiegel daaltquote:Op zaterdag 2 september 2017 17:11 schreef watisernouweer het volgende:
[..]
Nee, en het is ook raar dat (iemand) een kind er elke paar uur iets in moet gooien. Ontbijt-lunch-avondeten zou voldoende moeten zijn, met wat water tussendoor.
Ooit per vergissing zo'n snack-meid meegekregen op vakantie. Je kon niks ondernemen, want je was net op weg of ze moest weer een terrasje pikken. En potverdorie navenant plassen, weer terrasje opsnorren 😡
Het eten van tussendoortjes (3-4 per dag), mits gezond (weinig suiker en weinig vet), is wel beter dan zo lang niks eten.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:11 schreef watisernouweer het volgende:
[..]
Tja. Ik lust alles, de raarste dingen tot zwezerik en foie gras toe. Maar vis vind ik echt om te kotsen. Dat moet ik ook van de geur en smaak. Vaak zat geprobeerd. Kan toch? Lukt prima hoor, ga vaak naar goede restaurants en dan passen ze hun culinaire verrassingsmenu wel aan.quote:Op zaterdag 2 september 2017 17:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Owww... En dat zijn dan ook weer die types die bijna niets 'lusten'...
https://www.metronieuws.n(...)-kind-dat-niets-lust
[..]
De gevolgen zijn al zichtbaar bij de millennials die veel 'niet lusten'. Dat is of wordt nu zelf ouder van kinderen... En zo kreeg ik een19 jarige aan tafel die zijn hele leven nog nooit vis gegeten had
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |