http://www.nu.nl/150221/v(...)charlottesville.htmlquote:Auto rijdt in op stoet en schept meerdere demonstranten in Charlottesville
Pas op beelden kunnen schokkend zijn. Auto rijdt in op demonstranten bij extreem-rechtse betoging Virginia.
Mijn vraag was wie je bedoelt met "links" als je schrijft "als links zich misdraagt". Als je Antifa of extreem links bedoelt, zeg dat dan gewoon. "Als extreem links zich misdraagt", kijk zo makkelijk is het. Die gewoonte om alles zonder verdere toelichting "links" te noemen polariseert de discussie enorm. Verreweg de meesten links georienteerde mensen zijn niet extreem links, maar je scheert ze op deze manier wel over één kam met extremisten. We hebben het hier ook niet over "rechts" dat zich misdraagt, maar over de nazi's, fascisten en extreem rechts.quote:
Ik wil best wel accurater taalgebruik toepassen maar dat gaat lastig als je op 6 a 7 mensen tegelijkertijd moet reageren. Ben het wel met je eens dat het verwarring schopt of iig mensen een reden geeft om mijn posts dan maar af te doen als onzin als ze uit buiten de context van een heel gesprek gaan lezen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 11:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Mijn vraag was wie je bedoelt met "links" als je schrijft "als links zich misdraagt". Als je Antifa of extreem links bedoelt, zeg dat dan gewoon. "Als extreem links zich misdraagt", kijk zo makkelijk is het. Die gewoonte om alles zonder verdere toelichting "links" te noemen polariseert de discussie enorm. Verreweg de meesten links georienteerde mensen zijn niet extreem links, maar je scheert ze op deze manier wel over één kam met extremisten. We hebben het hier ook niet over "rechts" dat zich misdraagt, maar over de nazi's, fascisten en extreem rechts.
Juist, en in Charlotteville was er ook geen zware beveiliging? Als in, heel veel politie plus gewapende nazi's.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 11:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Daar is zwaardere beveiliging bij. Dan durven die sociologie studentjes ineens niet meer zo goed
Grappig dat je daarmee komt, want dat was een opzettelijk belachelijke post in reactie op de belachelijke post van Red46.quote:[..]
Wat ik even in 10 minuten kan opgraven is dit:
[..]
Oké, je bent hier echt aan het goochelen met dingen. Ik zeg dat AFA niet de vertegenwoordiger van links is; ik beweer ook nergens dat die nazi's of de KKK de vertegenwoordigers van rechts zijn. De tweede bewering die ik doe, is dat je als je een 'centrum-mening' hebt, je echt een mongool bent als je de extremisten gaat legitimeren door bij hun bijeenkomst aanwezig te zijn. Zeker als die bijeenkomst als doel heeft om een alliantie te smeden tussen de verschillende extremistische delen van je vleugel. Dat geldt overigens zowel voor links als voor rechts.quote:[..]
Er is een duidelijk tendens van jou om expliciet te wijzen op hoe anti-fa en andere onwenselijke figuren niks met "goed links" te maken heeft. Maar als er een rechtse bijeenkomst is van de gehele vleugel dan zijn mensen ineens "mongolen om daar tussen te gaan staan". Terwijl "gematigd links" dat ook doet. Precies zo.
Het is bizar hoe deze groepen elkaar spiegelen in gedrag en hoe gretig mensen zoals jij zijn om je blind te staren richting 1 kant van het verhaal.
Bij campaign rally's heb je te maken met hele andere takken van de overheid dan elders. Niemand wil nog een JFK zien. Je krijgt dan gewoon een kogel door je kop vanaf een dak ergens als je lijp gaat lopen doen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 11:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juist, en in Charlotteville was er ook geen zware beveiliging? Als in, heel veel politie plus gewapende nazi's.
Een beetje zoals die gematigd-linkse mensen zichzelf niet wilden distantiëren van een groep black-block gewapende anti-fa een maand of 2 geleden in Chicago. Blijf spartelen, Ser... het gedrag is precies hetzelfde. Het enige verschil is jouw "outrage".quote:[..]
Grappig dat je daarmee komt, want dat was een opzettelijk belachelijke post in reactie op de belachelijke post van Red46.
[..]
is dat je als je een 'centrum-mening' hebt, je echt een mongool bent als je de extremisten gaat legitimeren door bij hun bijeenkomst aanwezig te zijn. Zeker als die bijeenkomst als doel heeft om een alliantie te smeden tussen de verschillende extremistische delen van je vleugel. Dat geldt overigens zowel voor links als voor rechts.
Geen idee wat die context was, dus daar kan ik weinig over zeggen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 11:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Een beetje zoals die gematigd-linkse mensen zichzelf niet wilden distantiëren van een groep black-block gewapende anti-fa een maand of 2 geleden in Chicago.
Je blijft dat zeggen, maar je komt niet met overtuigend bewijs.quote:Blijf spartelen, Ser... het gedrag is precies hetzelfde. Het enige verschil is jouw "outrage".
Men ziet en kent jouw gedrag wel. Het verschil in hoe genuanceerd je bereid bent te zijn mbt de ene kant en de andere kant laat pijnlijk zien dat dit niet een kwestie van onderliggende principes is voor jou maar een tribalistisch spelletje.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee wat die context was, dus daar kan ik weinig over zeggen.
[..]
Je blijft dat zeggen, maar je komt niet met overtuigend bewijs.
Ja, mooie retoriek. Maar kom nou eens met bewijs. Als ik echt zo erg ben, moet dat makkelijk te vinden zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Men ziet en kent jouw gedrag wel. Het verschil in hoe genuanceerd je bereid bent te zijn mbt de ene kant en de andere kant laat pijnlijk zien dat dit niet een kwestie van onderliggende principes is voor jou maar een tribalistisch spelletje.
Ser over gematigde rechtse mensen die naast extreem-rechts staan:quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, mooie retoriek. Maar kom nou eens met bewijs. Als ik echt zo erg ben, moet dat makkelijk te vinden zijn.
Ook Ser maar dan over Chicago waar links weigerde anti-fa weg te sturen of zelf weigerde weg te gaan of op ook maar wat voor manier dan ook anti-fa te veroordelen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 10:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je met een centrum-mening tussen de nazi's gaat staan met ME-uitrusting, ben je een mongool eerste klas. Ten eerste omdat je die nazi's daar staat te legitimeren en zo de discussie voor je eigen centrum-mening ook onmogelijk maat, ten tweede omdat je met die uitrusting aangeeft dat je best zelf politie mag spelen, en dus toch niet zo'n centrum-mening blijkt te hebben.
Ineens is context heel belangrijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen idee wat die context was, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Nee hoor, in het eerste geval was context ook belangrijk. Maar die context ken ik. De context van het tweede geval ken ik niet, dus die twee gevallen ga ik niet gewoon even gelijkstellen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ser over gematigde rechtse mensen die naast extreem-rechts staat:
[..]
Ook Ser maar dan over Chicago waar links weigerde anti-fa weg te sturen of zelf weigerde weg te gaan of op ook maar wat voor manier dan ook anti-fa te veroordelen.
[..]
Ineens is context heel belangrijk.
Even terzijde. De kritiek op JP Coen is er al eeuwenlang, zo ook over dat standbeeld te Hoorn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:40 schreef speknek het volgende:
Wat betreft die standbeelden van "helden" van de slavernij in het zuiden, het is goed om te zien dat die elke keer opgericht zijn als tegenbeweging tegen civil rights movements. Het zijn dus eigenlijk tools of oppression. Elke keer als zwarten prominenter in het nieuws kwamen, schoten het aantal verwijzingen naar het confederatie verleden omhoog. Om te laten zien dat de blankes daar de baas waren.
[ afbeelding ]
De vergelijking is dus niet dat er een standbeeld van J.P. Coen staat en honderd jaar later indos gaan zeuren dat ie weg moet (in welk geval ik vind dat ze ook een punt hebben maar dat terzijde). De vergelijking is dat mensen zien dat in een wijk veel indos wonen en dan beslissen een standbeeld van J.P. Coen er neer te zetten.
Zeer terechte toevoeging. Ik bega hier dezelfde valse dichotomie door te doen alsof de tegenstander van een onderdrukkaar de onderdrukten zijn, maar in werkelijkheid zou natuurlijk iedereen de tegenstander van een onderdrukkaar moeten zijn.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Even terzijde. De kritiek op JP Coen is er al eeuwenlang, zo ook over dat standbeeld te Hoorn.
Het zijn niet indo's die voorop lopen in die kritiek op dat standbeeld.
In vroegere tijden eerder het tegendeel.
Toen stond progressief links nog achter hun sociaaldemocratie-achtige Oekraiense broeders en was rechts fel tegen!quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef crystal_meth het volgende:
In het Oekraine topic, 2014, ook discussies over nazi's gevoerd. Wie had gedacht dat de "algemene opinie" over nazi betogingen, nazi's in de regering, het al of niet moeten afkeuren door politici etc. in drie jaar zoveel kon veranderen...
Ben ik ook wel bang voor idd. Als je vervolgens ziet dat er standbeelden omver worden getrokken en hoe mensen daarbij reageren, dan is dat weer olie op het vuur voor de tegenpartij. Je hebt een president die daarbij niet over de capaciteiten lijkt te beschikken om de bevolking eensgezind te krijgen. Je houdt je hart vast.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:03 schreef Windhapper het volgende:
Hoe moet dat land nu eigenlijk verder? Met 2 groepen die elkaar zo naar het leven staan en zichzelf en tegenstanders alleen nog maar identificeren op hun politieke voorkeur? Dialoog lijkt er niet meer in te zitten en volgens mij gaat dit bij het minste of geringste alleen maar verder escaleren, alles wat rechts van het midden zit lijkt inmiddels weggezet te worden als nazi en alles wat links van het midden zit als antifa communist. Erg "United" ziet het er allemaal niet uit.
Ha ja interessant is het wel. Maar het neo nazi vraagstuk was altijd half propaganda aan beide kanten. Ik denk dat je Svoboda inderdaad neonazistisch mag noemen, in ieder geval fascistisch nationalistisch. Maar ze hadden 37 van de 450 zetels (en inmiddels gelukkig bijna weggevaagd), en dat tijdens een burgeroorlog.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen stond progressief links nog achter hun sociaaldemocratie-achtige Oekraiense broeders en was rechts fel tegen!
Het doel heiligt vaak de middelen. Voor sommigen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:05 schreef crystal_meth het volgende:
In het Oekraine topic, 2014, ook discussies over nazi's gevoerd. Wie had gedacht dat de "algemene opinie" over nazi betogingen, nazi's in de regering, het al of niet moeten afkeuren door politici etc. in drie jaar zoveel kon veranderen...
Kun je niet gewoon een democratisch gekozen regering steunen zonder bijbedoelingen? Ik bedoel, als Canada morgen de VS binnen zou vallen om het te annexeren, zou ik het ook opnemen voor de Amerikaanse regering - ondanks dat ik het absoluut niet eens ben met bijna alles wat ze momenteel doen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het doel heiligt vaak de middelen. Voor sommigen.
Ik zou voor Canada zijn omdat ze lef tonen en risico nemenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon een democratisch gekozen regering steunen zonder bijbedoelingen? Ik bedoel, als Canada morgen de VS binnen zou vallen om het te annexeren, zou ik het ook opnemen voor de Amerikaanse regering - ondanks dat ik het absoluut niet eens ben met bijna alles wat ze momenteel doen.
Vaak kijken mensen 'n beetje naar wie wat vindt of in welk hok te plaatsen is en bepalen dan wie ze steunen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon een democratisch gekozen regering steunen zonder bijbedoelingen? Ik bedoel, als Canada morgen de VS binnen zou vallen om het te annexeren, zou ik het ook opnemen voor de Amerikaanse regering - ondanks dat ik het absoluut niet eens ben met bijna alles wat ze momenteel doen.
Ik zou de afleiding gebruiken om België weer te annexeren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou voor Canada zijn omdat ze lef tonen en risico nemen
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is vooral een FOK!-dingetje om eerst te kijken wie er rechts en links is, om daarna de 'goede' en de 'slechte' te bepalen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vaak kijken mensen 'n beetje naar wie wat vindt of in welk hok te plaatsen is en bepalen dan wie ze steunen.
Mwah, je ziet dat ook wel buiten Fok. Het heeft wat weg van voetbalfans die fanatiek fan zijn van een bepaalde club.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is vooral een FOK!-dingetje om eerst te kijken wie er rechts en links is, om daarna de 'goede' en de 'slechte' te bepalen.
Canada die de VS wil annexeren, is meer een beetje als België die NL wil annexeren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:28 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zou de afleiding gebruiken om België weer te annexeren.
Wat belangrijk is is dat ze afgeleid zijnquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Canada die de VS wil annexeren, is meer een beetje als België die NL wil annexeren.
Dit noemen we incidentjes jaquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Zou het toeval zijn dat er nu weer iemand een holocaust memorial sloopt?
https://www.bostonglobe.c(...)WS3TGcZ0J/story.html
http://edition.cnn.com/20(...)andalized/index.html
Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef bijstandboy het volgende:
Ik vraag me af wat de reactie zou zijn van menig Amerikaan als een standbeeld van mlk naar beneden werd gehaald
Ik bedoel dat er een standbeeld omver wordt gegooid, terwijl zij beiden deel uit maken van de Amerikaanse geschiedenis, de doelgroep is anders maar het idee is toch gelijk naar mijn meningquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.
Ja, maar Lee zelf zou (in mijn ogen) nooit geassocieerd willen worden met deze mensen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 10:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lee was idd een buitengewoon kundig generaal, alleen het is primair niet vanwege zijn kundigheid als militair waarom mensen met een brandend fakkeltje en 'Jews will not replace us'-scanderend rond zijn standbeeld staan natuurlijk. Dat lijkt me een tamelijk onzinnige redenering.
Nou, de verhouding is meer als België zowel Duitsland als NL wil annexerenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Canada die de VS wil annexeren, is meer een beetje als België die NL wil annexeren.
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.
Volgens hedendaagse standaarden zouden 1.000den adressen in NL dus binnenkort een adreswijziging moeten krijgen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:40 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"
Beetje lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Lee wilde ook na de burgeroorlog dat de Afro-Amerikanen in ieder geval geen politieke rechten zouden krijgen. Nou ja, dat gebeurde dus ook niet, pas in 1964/65 gebeurde dat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, maar Lee zelf zou (in mijn ogen) nooit geassocieerd willen worden met deze mensen.
En mensen van het pro-vrouwenslaan front staan ook te protesteren bij een beeld van mlk. En zij eren het beeld van mlk omdat hij zo goed zijn vrouw sloeg?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:40 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"
geen mens is perfect, dus in die zin kan je alle historische monumenten wel weghalen of vernietigen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:42 schreef Tamabralski het volgende:
Alleen vanwege zijn familie die slaven hield wordt zijn standbeeld nu erop afgerekend. Irritante zwarte mensen. Wis het hele Amerikaanse geschiedenis maar. Het zal toch nooit genoeg zijn.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En mensen van het pro-vrouwenslaan front staan ook te protesteren bij een beeld van mlk. En zij eren het beeld van mlk omdat hij zo goed zijn vrouw sloeg?
Oh kut begrijp nu pas de referentie naar de auto (general lee)quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:48 schreef SpaceOddity het volgende:
Maar worden The Dukes Of Hazzard nu ook niet meer uitgezonden ofwat?
Lee eert men om zijn militaire inzichten met fakkeltjes in de hand en scanderend: 'Jews will not replace us'?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lee eert men om zijn militaire inzichten en trouw aan zijn thuisstaat;
King eert men om zijn inzet in de burgerrechtenbeweging.
Beiden hebben hun standbeeld verdiend. Beide beelden dienen te blijven staan.
Tja, de Lost Cause of the Confederacy speelt nog steeds een belangrijke rol in het zuiden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:40 schreef speknek het volgende:
Wat betreft die standbeelden van "helden" van de slavernij in het zuiden, het is goed om te zien dat die elke keer opgericht zijn als tegenbeweging tegen civil rights movements. Het zijn dus eigenlijk tools of oppression. Elke keer als zwarten prominenter in het nieuws kwamen, schoten het aantal verwijzingen naar het confederatie verleden omhoog. Om te laten zien dat de blankes daar de baas waren.
[ afbeelding ]
De vergelijking is dus niet dat er een standbeeld van J.P. Coen staat en honderd jaar later indos gaan zeuren dat ie weg moet (in welk geval ik vind dat ze ook een punt hebben maar dat terzijde). De vergelijking is dat mensen zien dat in een wijk veel indos wonen en dan beslissen een standbeeld van J.P. Coen er neer te zetten.
Niet zo verwonderlijk dus dat KKK, neonazi's en alt-right daar als vliegen op de stroop op af komen.quote:Davis further notes that, "Causes and effects of the war have been manipulated and mythologized to suit political and social agendas, past and present."[62] Historian David Blight says that "its use of white supremacy as both means and ends" has been a key characteristic of the Lost Cause.[63] Historian Allan Nolan writes:
... the Lost Cause legacy to history is a caricature of the truth. The caricature wholly misrepresents and distorts the facts of the matter. Surely it is time to start again in our understanding of this decisive element of our past and to do so from the premises of history unadulterated by the distortions, falsehoods, and romantic sentimentality of the Myth of the Lost Cause.
Nee. Gasten die daar aanwezig waren horen bij Michael Hill's Southern League; daar willen zelfs de Sons of Confederate Veterans niets mee te maken hebbenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lee eert men om zijn militaire inzichten met fakkeltjes in de hand en scanderend: 'Jews will not replace us'?
Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Gasten die daar aanwezig waren horen bij Michael Hill's Southern League; daar willen zelfs de Sons of Confederate Veterans niets mee te maken hebben
Hoe is de gemeenteraad van Charlottesville eigenlijk samengesteld? Die hebben begin 2017 immers bij stemming besloten dat het beeld verwijderd zou worden. Dat lijkt me dan een besluit van een democratisch orgaan. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn maar het blijft een democratisch besluit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lee eert men om zijn militaire inzichten en trouw aan zijn thuisstaat;
King eert men om zijn inzet in de burgerrechtenbeweging.
Beiden hebben hun standbeeld verdiend. Beide beelden dienen te blijven staan.
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Confederatie zelf was dan ook gebaseerd op slavernij en blanke suprematie, zoals Alexander Stephens verwoordde als vice-president van de CSA.
De politici en landbezitters, die de drijvende kracht achter secessie waren, wilden een staat die slavernij behield, uitbreidde en de status van blanke superioriteit grondwettelijk vastlegde. De CSA deed dat allemaal.
Het gros van de soldaten, echter, was te arm om slaven te hebben, en voor vele zuidelijke soldaten was het een zaak van eer; vechten voor de thuisstaat. Daarnaast is de lijst van Confederale generaals die tegen de slavernij waren langer dan men zou denken.
Zoals veel zuidelijke veteranen later zouden zeggen: Rich man's war, poor man's fight.
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?
Ik bedoel dan kun je ook wel een standbeeld oprichten voor Erwin Rommel en als daar neonazi's op afkomen zeggen: ja, jongens ho even, ik heb de geschiedenis gelezen, dat standbeeld staat daar alleen maar omdat het zo'n geweldige veldmaarschalk was.
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.
Toch schets je wat mij betreft een te simpel beeld van die zogenaamde arme sukkelaars onder de geconfedereerden. Dit conflict gaat ook dieper.
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.
Ja, maar een symbool waarvan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.
Dat bedoel ik juist, overal was men racistisch, zelfs Lincoln was dat, dus waarom zouden die arme sukkelaars van de geconfedereerden dat dan niet zijn?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.
Toegegeven, dat racisme werd minder in het Noorden toen zwarten zich als goede soldaten manifesteerden in de oorlog, en ook Lincoln nam afstand van zijn eerdere uitspraken over zwarten.
Klopt, staat symbool voor meerdere zaken, maar onder andere ook voor het superioriteit van de blanken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, maar een symbool waarvan?
Voor Shelby Foote was het een symbool voor zuidelijke trots, voor de Ku Klux Klan voor blanke suprematie, voor zuidelijke conservatieven voor verzet tegen de federale overheid.
Oh en voor een hoop anderen: een mooie vlag die lekker 'rebels' is (Dukes of Hazzard).
Verder is de confederale vlag zoals die in het nieuws komt niet eens de officiele vlag van de CSA; dat waren opeenvolgend de Stars & Bars, de Stainless Banner en de Third National Flag; de vlag die we vandaag de dag kennen als de confederale vlag was in wezen de 'Battle Flag' van de Army of the Tennessee.
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
Als Ollandse buitenstaander heb ik me nooit gebogen over de sentimenten rond de confederatie.
Ik zag het meer als folklore...
Maar kennelijk broeide dat ondergronds toch door en is het nooit gedoofd.
Maar nu.... ik erover denk....... het is een goedpraten van die slavenmaatschappij in die jaren... 150 jaar terug.
[ afbeelding ]
Uiteraard, maar waar zeg ik dat er geen racisme was onder zuidelijke soldaten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist, overal was men racistisch, zelfs Lincoln was dat, dus waarom zouden die arme sukkelaars van de geconfedereerden dat dan niet zijn?
Juist die arme sukkelaar waren daar betrekkelijk fel in juist. Hoe slecht je het ook getroffen had in het leven, die negers stonden altijd nog onder jou. Dat verklaart ook dat er behoorlijk wat afgemoord werd direct na de burgeroorlog in de zuidelijke staten. Even de woede bekoelen.
Ik ken dat boek. Een drama.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.
Dus ja, blijkbaar broeit dat door en worden er allerlei verbanden aangegaan. Ook onder 'intellectuelen'.
Dat was wel weer een apart dingetje die foto idd. We hebben daar nog wel over gediscussieerd op FOK!, meen ik me te herinneren. Typisch weer dat zo'n figuur als Thierry op zo'n foto staat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.
Dus ja, blijkbaar broeit dat door en worden er allerlei verbanden aangegaan. Ook onder 'intellectuelen'.
Thierry is een stuk gevaarlijker dan Geert wat dat betreft. Hetzelfde verderfelijke gedachtegoed onder een zweempje intellectualisme.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat was wel weer een apart dingetje die foto idd. We hebben daar nog wel over gediscussieerd op FOK!, meen ik me te herinneren. Typisch weer dat zo'n figuur als Thierry op zo'n foto staat.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je slotzin, geldt die eigenlijk niet voor alle oorlogen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Confederatie zelf was dan ook gebaseerd op slavernij en blanke suprematie, zoals Alexander Stephens verwoordde als vice-president van de CSA.
De politici en landbezitters, die de drijvende kracht achter secessie waren, wilden een staat die slavernij behield, uitbreidde en de status van blanke superioriteit grondwettelijk vastlegde. De CSA deed dat allemaal.
Het gros van de soldaten, echter, was te arm om slaven te hebben, en voor vele zuidelijke soldaten was het een zaak van eer; vechten voor de thuisstaat. Daarnaast is de lijst van Confederale generaals die tegen de slavernij waren langer dan men zou denken.
Zoals veel zuidelijke veteranen later zouden zeggen: Rich man's war, poor man's fight.
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...quote:Jews and non-Jews are drawn to debates about whether Jews are white. It’s the sort of question that captivates academics and activists, roping in everyone from Israeli “Wonder Woman” actress Gal Gadot to African American literary luminary James Baldwin.
On the one hand, Jews have been discriminated against for centuries, including by white cultures from Nazi Germany to the United States. On the other, many Jews have attained a significant measure of acceptance, and many can often “pass” as white when not wearing traditional Jewish symbols.
Je hebt het steeds over die arme sukkelaars die door rijke plantage-houders de burgeroorlog ingesleept werden. Die stonden gewoon met hart en ziel achter de zaak hoor.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard, maar waar zeg ik dat er geen racisme was onder zuidelijke soldaten.
Politiek en links Nederland waren altijd voor VS imperialisme en het vernietigen van Irak Libië Syrië. Toen ontstond IS en die komen nu hierheen. Heeft Thierry ooit een aanslag gepleegd?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Thierry is een stuk gevaarlijker dan Geert wat dat betreft. Hetzelfde verderfelijke gedachtegoed onder een zweempje intellectualisme.
Arme sukkelaars werden van beide kanten de oorlog ingesleept. Zoals altijd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je hebt het steeds over die arme sukkelaars die door rijke plantage-houders de burgeroorlog ingesleept werden. Die stonden gewoon met hart en ziel achter de zaak hoor.
Ja, maar die stonden wel achter de zaak waarom de oorlog werd gevoerd. Denk eerder dat die Noordelijken er meer in werden mee gesleept eigenlijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:21 schreef OllieA het volgende:
[..]
Arme sukkelaars werden van beide kanten de oorlog ingesleept. Zoals altijd.
Ben je nu bewust aan het trollen ? Of wil je echt zulke domme dingen denken ?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:21 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Politiek en links Nederland waren altijd voor VS imperialisme en het vernietigen van Irak Libië Syrië.
Joden met blanke huid en blauwe ogen zijn niet de oorspronkelijke Joden. Het zijn de ashkenzai uit Oost en West-Europa. Slavisch. De Palestijnen, volgens mij zijn dat pas de echte Joden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.b3a3cb02d258
[..]
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...
Ja, interessante kwestie, had het al eerder aangehaald in paar discussies over SJWs. Zijn joden nu ook ppl of color. Non-black ppl of color.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.b3a3cb02d258
[..]
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...
Wat is incorrect aan wat ik zeg?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben je nu bewust aan het trollen ? Of wil je echt zulke domme dingen denken ?
Heeft Geert dat? Ik vergelijk Geert en Thierry, niet IS en Thierry.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:21 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Politiek en links Nederland waren altijd voor VS imperialisme en het vernietigen van Irak Libië Syrië. Toen ontstond IS en die komen nu hierheen. Heeft Thierry ooit een aanslag gepleegd?
Je stelt Geert en Thierry min of meer gelijk. Beiden volgens jou 'verderfelijk en gevaarlijk'. Nu vraag ik mij af hebben zij ooit aanslagen gepleegd?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Heeft Geert dat? Ik vergelijk Geert en Thierry, niet IS en Thierry.
Een zweempje idd. Ik ben niet zo geweldig onder de indruk van 's mans intellectuele kwaliteiten, eerlijk gezegd. Als je ook ziet wat hij twittert.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Thierry is een stuk gevaarlijker dan Geert wat dat betreft. Hetzelfde verderfelijke gedachtegoed onder een zweempje intellectualisme.
Is dat uniek voor links? Als je even goed nadenkt weet je dat die bemoeienissen in het Midden-Oosten gefermenteerd werden door een rechtse regering in de V.S.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:28 schreef Tamabralski het volgende:
Je stelt Geert en Thierry min of meer gelijk. Beiden volgens jou 'verderfelijk en gevaarlijk'. Nu vraag ik mij af hebben zij ooit aanslagen gepleegd?
Links Nederland wel. Door het steunen en propageren van regimechanges en zogenaamde burgeropstanden in het Midden-Oosten. Miljoenen doden waaronder kinderen uiteraard.
Charlottesvile is ook een extreem-rechts vs. extreem-links discussie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:31 schreef OllieA het volgende:
Krijgen we weer de links-rechts discussie? Diepe zucht.
Linkse actualiteitenprogramma's zoals Jinek (VARA PvdA) propageerden altijd regmichange. In dat programma komen allerlei politici en deskundigen die regimchange komen onderbouwen en propageren. Dat is geen onschuldig schoothondjesgedrag meer. Dat is bewust en actief meewerken aan. En ze stoppen nog niet. Nu is Noord-Korea de klos.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Is dat uniek voor links? Als je even goed nadenkt weet je dat die bemoeienissen in het Midden-Oosten gefermenteerd werden door een rechtse regering in de V.S.
Het enige wat de Nederlandse regering te verwijten valt is schoothondjes-gedrag. Iets wat ook niet zal verdwijnen onder een rechtse regering (zoals die nu gevormd wordt).
http://www.wfmz.com/news/(...)te-statues/605035856quote:In Gainesville, Florida, workers hired by the Daughters of the Confederacy chipped away at a Confederate soldier's statue, loaded it quietly on a truck and drove away with little fanfare.
In Baltimore, Mayor Catherine Pugh said she's ready to tear down all of her city's Confederate statues, and the city council voted to have them destroyed. San Antonio lawmakers are looking ahead to removing a statue that many people wrongly assumed represented a famed Texas leader who died at the Alamo.
The deadly white nationalist rally in Charlottesville, Virginia, is fueling another re-evaluation of Confederate statues in cities across the nation, accelerating their removal in much the same way that a 2015 mass shooting by a white supremacist renewed pressure to take down the Confederate flag from public property.
"We should not glorify a part of our history in front of our buildings that really is a testament to America's original sin," Gainesville Mayor Lauren Poe said Monday after the statue known as "Old Joe" was returned to the United Daughters of the Confederacy, which erected it in 1904.
A county spokesman said he did not know if the statue was removed because of the events that killed one person and injured dozens more Saturday in Charlottesville. But many officials who were horrified by the confrontation soon began publicizing plans to take down statues.
The Southern Poverty Law Center last year counted more than 1,500 things around the country named after Confederate figures or dedicated to the Confederacy, including holidays, statues, flags and the names of cities, counties, schools and parks. Nearly half are monuments, which are in 24 states. Most of the dedications are in the South, but 24 are in the North and 21 in states that did not exist at the time of the Civil War.
In Jacksonville, Florida, City Council President Anna Brosche ordered an immediate inventory of all of the Confederate statues in her city in preparation for their removal.
"These monuments, memorials and markers represent a time in our history that caused pain to so many," she said Monday.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef speknek het volgende:
AP: Deadly rally accelerates removal of Confederate statues
Als iets er al sinds 1904 staat en je er nu pas over gaat muiten omdat het niet past bij de tegenwoordige zeitgeist, moet je echt zoveel slopen en gaan hernoemen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef speknek het volgende:
[..]
http://www.wfmz.com/news/(...)te-statues/605035856
Hier in Nederland, ja... in het Zuiden ging de confederale vlag weer de mast in in zuidelijke staten toen Brown vs. Board of Education segregatie in publieke scholen ongrondwettelijk bevond.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:54 schreef LXIV het volgende:
Vroeger hadden stoere jongens in het dorp nog wel van die vlaggen met 'The South will Rise Again". Die kon je op de kermis winnen. Maar dat had meer met rebellie (Dukes of Hazard) te maken dan met racisme, dat bestond toen nog niet eens.
Overreactie.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:40 schreef speknek het volgende:
[..]
http://www.wfmz.com/news/(...)te-statues/605035856
En waarschijnlijk ook weer de aanleiding voor een tegenoverreactie....quote:
Rebellie? Dom boerenvermaak zal je bedoelen. Van die doorgezopen figuren die hard gingen rondscheuren in hun Opel Kadett omdat ze weer geen meisje hadden kunnen versieren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:54 schreef LXIV het volgende:
Vroeger hadden stoere jongens in het dorp nog wel van die vlaggen met 'The South will Rise Again". Die kon je op de kermis winnen. Maar dat had meer met rebellie (Dukes of Hazard) te maken dan met racisme, dat bestond toen nog niet eens.
Zodra ze daar lucht van krijgen idd wel. Plus dat het misschien nog wat gematigden meetrekt ook. Tja.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En waarschijnlijk ook weer de aanleiding voor een tegenoverreactie....
Omdat het recht van demonstreren een van onze grondrechten is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom moet dit dan weer?
Het is idd van een sneuïgheid die nauwelijks onder woorden te brengen valt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef OllieA het volgende:
[..]
Rebellie? Dom boerenvermaak zal je bedoelen. Van die doorgezopen figuren die hard gingen rondscheuren in hun Opel Kadett omdat ze weer geen meisje hadden kunnen versieren.
Ik weet niet of ze wel of geen meisjes kregen. Die vlag stond toen voor rebels, absoluut niet voor provocatief. Maar dat van die Opel Kadett klopt dan weer wel.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 16:01 schreef OllieA het volgende:
[..]
Rebellie? Dom boerenvermaak zal je bedoelen. Van die doorgezopen figuren die hard gingen rondscheuren in hun Opel Kadett omdat ze weer geen meisje hadden kunnen versieren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |