Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Gasten die daar aanwezig waren horen bij Michael Hill's Southern League; daar willen zelfs de Sons of Confederate Veterans niets mee te maken hebben
Hoe is de gemeenteraad van Charlottesville eigenlijk samengesteld? Die hebben begin 2017 immers bij stemming besloten dat het beeld verwijderd zou worden. Dat lijkt me dan een besluit van een democratisch orgaan. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn maar het blijft een democratisch besluit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lee eert men om zijn militaire inzichten en trouw aan zijn thuisstaat;
King eert men om zijn inzet in de burgerrechtenbeweging.
Beiden hebben hun standbeeld verdiend. Beide beelden dienen te blijven staan.
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Confederatie zelf was dan ook gebaseerd op slavernij en blanke suprematie, zoals Alexander Stephens verwoordde als vice-president van de CSA.
De politici en landbezitters, die de drijvende kracht achter secessie waren, wilden een staat die slavernij behield, uitbreidde en de status van blanke superioriteit grondwettelijk vastlegde. De CSA deed dat allemaal.
Het gros van de soldaten, echter, was te arm om slaven te hebben, en voor vele zuidelijke soldaten was het een zaak van eer; vechten voor de thuisstaat. Daarnaast is de lijst van Confederale generaals die tegen de slavernij waren langer dan men zou denken.
Zoals veel zuidelijke veteranen later zouden zeggen: Rich man's war, poor man's fight.
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?
Ik bedoel dan kun je ook wel een standbeeld oprichten voor Erwin Rommel en als daar neonazi's op afkomen zeggen: ja, jongens ho even, ik heb de geschiedenis gelezen, dat standbeeld staat daar alleen maar omdat het zo'n geweldige veldmaarschalk was.
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.
Toch schets je wat mij betreft een te simpel beeld van die zogenaamde arme sukkelaars onder de geconfedereerden. Dit conflict gaat ook dieper.
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.
Ja, maar een symbool waarvan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.
Dat bedoel ik juist, overal was men racistisch, zelfs Lincoln was dat, dus waarom zouden die arme sukkelaars van de geconfedereerden dat dan niet zijn?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.
Toegegeven, dat racisme werd minder in het Noorden toen zwarten zich als goede soldaten manifesteerden in de oorlog, en ook Lincoln nam afstand van zijn eerdere uitspraken over zwarten.
Klopt, staat symbool voor meerdere zaken, maar onder andere ook voor het superioriteit van de blanken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, maar een symbool waarvan?
Voor Shelby Foote was het een symbool voor zuidelijke trots, voor de Ku Klux Klan voor blanke suprematie, voor zuidelijke conservatieven voor verzet tegen de federale overheid.
Oh en voor een hoop anderen: een mooie vlag die lekker 'rebels' is (Dukes of Hazzard).
Verder is de confederale vlag zoals die in het nieuws komt niet eens de officiele vlag van de CSA; dat waren opeenvolgend de Stars & Bars, de Stainless Banner en de Third National Flag; de vlag die we vandaag de dag kennen als de confederale vlag was in wezen de 'Battle Flag' van de Army of the Tennessee.
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
Als Ollandse buitenstaander heb ik me nooit gebogen over de sentimenten rond de confederatie.
Ik zag het meer als folklore...
Maar kennelijk broeide dat ondergronds toch door en is het nooit gedoofd.
Maar nu.... ik erover denk....... het is een goedpraten van die slavenmaatschappij in die jaren... 150 jaar terug.
[ afbeelding ]
Uiteraard, maar waar zeg ik dat er geen racisme was onder zuidelijke soldaten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist, overal was men racistisch, zelfs Lincoln was dat, dus waarom zouden die arme sukkelaars van de geconfedereerden dat dan niet zijn?
Juist die arme sukkelaar waren daar betrekkelijk fel in juist. Hoe slecht je het ook getroffen had in het leven, die negers stonden altijd nog onder jou. Dat verklaart ook dat er behoorlijk wat afgemoord werd direct na de burgeroorlog in de zuidelijke staten. Even de woede bekoelen.
Ik ken dat boek. Een drama.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.
Dus ja, blijkbaar broeit dat door en worden er allerlei verbanden aangegaan. Ook onder 'intellectuelen'.
Dat was wel weer een apart dingetje die foto idd. We hebben daar nog wel over gediscussieerd op FOK!, meen ik me te herinneren. Typisch weer dat zo'n figuur als Thierry op zo'n foto staat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat jij vrij recent een foto plaatste van Baudet, met in zijn handen het boek The South Was Right! van Lost Cause apologeet James Ronald Kennedy.
Dus ja, blijkbaar broeit dat door en worden er allerlei verbanden aangegaan. Ook onder 'intellectuelen'.
Thierry is een stuk gevaarlijker dan Geert wat dat betreft. Hetzelfde verderfelijke gedachtegoed onder een zweempje intellectualisme.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat was wel weer een apart dingetje die foto idd. We hebben daar nog wel over gediscussieerd op FOK!, meen ik me te herinneren. Typisch weer dat zo'n figuur als Thierry op zo'n foto staat.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je slotzin, geldt die eigenlijk niet voor alle oorlogen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Confederatie zelf was dan ook gebaseerd op slavernij en blanke suprematie, zoals Alexander Stephens verwoordde als vice-president van de CSA.
De politici en landbezitters, die de drijvende kracht achter secessie waren, wilden een staat die slavernij behield, uitbreidde en de status van blanke superioriteit grondwettelijk vastlegde. De CSA deed dat allemaal.
Het gros van de soldaten, echter, was te arm om slaven te hebben, en voor vele zuidelijke soldaten was het een zaak van eer; vechten voor de thuisstaat. Daarnaast is de lijst van Confederale generaals die tegen de slavernij waren langer dan men zou denken.
Zoals veel zuidelijke veteranen later zouden zeggen: Rich man's war, poor man's fight.
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...quote:Jews and non-Jews are drawn to debates about whether Jews are white. It’s the sort of question that captivates academics and activists, roping in everyone from Israeli “Wonder Woman” actress Gal Gadot to African American literary luminary James Baldwin.
On the one hand, Jews have been discriminated against for centuries, including by white cultures from Nazi Germany to the United States. On the other, many Jews have attained a significant measure of acceptance, and many can often “pass” as white when not wearing traditional Jewish symbols.
Je hebt het steeds over die arme sukkelaars die door rijke plantage-houders de burgeroorlog ingesleept werden. Die stonden gewoon met hart en ziel achter de zaak hoor.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard, maar waar zeg ik dat er geen racisme was onder zuidelijke soldaten.
Politiek en links Nederland waren altijd voor VS imperialisme en het vernietigen van Irak Libië Syrië. Toen ontstond IS en die komen nu hierheen. Heeft Thierry ooit een aanslag gepleegd?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Thierry is een stuk gevaarlijker dan Geert wat dat betreft. Hetzelfde verderfelijke gedachtegoed onder een zweempje intellectualisme.
Arme sukkelaars werden van beide kanten de oorlog ingesleept. Zoals altijd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je hebt het steeds over die arme sukkelaars die door rijke plantage-houders de burgeroorlog ingesleept werden. Die stonden gewoon met hart en ziel achter de zaak hoor.
Ja, maar die stonden wel achter de zaak waarom de oorlog werd gevoerd. Denk eerder dat die Noordelijken er meer in werden mee gesleept eigenlijk.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:21 schreef OllieA het volgende:
[..]
Arme sukkelaars werden van beide kanten de oorlog ingesleept. Zoals altijd.
Ben je nu bewust aan het trollen ? Of wil je echt zulke domme dingen denken ?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:21 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Politiek en links Nederland waren altijd voor VS imperialisme en het vernietigen van Irak Libië Syrië.
Joden met blanke huid en blauwe ogen zijn niet de oorspronkelijke Joden. Het zijn de ashkenzai uit Oost en West-Europa. Slavisch. De Palestijnen, volgens mij zijn dat pas de echte Joden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.b3a3cb02d258
[..]
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...
Ja, interessante kwestie, had het al eerder aangehaald in paar discussies over SJWs. Zijn joden nu ook ppl of color. Non-black ppl of color.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.b3a3cb02d258
[..]
stuk over hoe white-supremacist op de slogan "jews will not replace us" kunnen komen, en of joden wit zijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |