Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:12 schreef bijstandboy het volgende:
Ik vraag me af wat de reactie zou zijn van menig Amerikaan als een standbeeld van mlk naar beneden werd gehaald
Ik bedoel dat er een standbeeld omver wordt gegooid, terwijl zij beiden deel uit maken van de Amerikaanse geschiedenis, de doelgroep is anders maar het idee is toch gelijk naar mijn meningquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.
Ja, maar Lee zelf zou (in mijn ogen) nooit geassocieerd willen worden met deze mensen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 10:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lee was idd een buitengewoon kundig generaal, alleen het is primair niet vanwege zijn kundigheid als militair waarom mensen met een brandend fakkeltje en 'Jews will not replace us'-scanderend rond zijn standbeeld staan natuurlijk. Dat lijkt me een tamelijk onzinnige redenering.
Nou, de verhouding is meer als België zowel Duitsland als NL wil annexerenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Canada die de VS wil annexeren, is meer een beetje als België die NL wil annexeren.
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vreemde vergelijking wel, een militair en een dominee, een generaal in oorlogstijd en een voorvechter van niet geweldadig protest.
Volgens hedendaagse standaarden zouden 1.000den adressen in NL dus binnenkort een adreswijziging moeten krijgen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:40 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"
Beetje lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Lee wilde ook na de burgeroorlog dat de Afro-Amerikanen in ieder geval geen politieke rechten zouden krijgen. Nou ja, dat gebeurde dus ook niet, pas in 1964/65 gebeurde dat.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, maar Lee zelf zou (in mijn ogen) nooit geassocieerd willen worden met deze mensen.
En mensen van het pro-vrouwenslaan front staan ook te protesteren bij een beeld van mlk. En zij eren het beeld van mlk omdat hij zo goed zijn vrouw sloeg?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:40 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
MLK sloeg zijn vrouw. Ik zou als feministisch LBGTAZ community flink tekeer gaan. Onee "we pick and choose"
geen mens is perfect, dus in die zin kan je alle historische monumenten wel weghalen of vernietigen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:42 schreef Tamabralski het volgende:
Alleen vanwege zijn familie die slaven hield wordt zijn standbeeld nu erop afgerekend. Irritante zwarte mensen. Wis het hele Amerikaanse geschiedenis maar. Het zal toch nooit genoeg zijn.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En mensen van het pro-vrouwenslaan front staan ook te protesteren bij een beeld van mlk. En zij eren het beeld van mlk omdat hij zo goed zijn vrouw sloeg?
Oh kut begrijp nu pas de referentie naar de auto (general lee)quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:48 schreef SpaceOddity het volgende:
Maar worden The Dukes Of Hazzard nu ook niet meer uitgezonden ofwat?
Lee eert men om zijn militaire inzichten met fakkeltjes in de hand en scanderend: 'Jews will not replace us'?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lee eert men om zijn militaire inzichten en trouw aan zijn thuisstaat;
King eert men om zijn inzet in de burgerrechtenbeweging.
Beiden hebben hun standbeeld verdiend. Beide beelden dienen te blijven staan.
Tja, de Lost Cause of the Confederacy speelt nog steeds een belangrijke rol in het zuiden.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 12:40 schreef speknek het volgende:
Wat betreft die standbeelden van "helden" van de slavernij in het zuiden, het is goed om te zien dat die elke keer opgericht zijn als tegenbeweging tegen civil rights movements. Het zijn dus eigenlijk tools of oppression. Elke keer als zwarten prominenter in het nieuws kwamen, schoten het aantal verwijzingen naar het confederatie verleden omhoog. Om te laten zien dat de blankes daar de baas waren.
[ afbeelding ]
De vergelijking is dus niet dat er een standbeeld van J.P. Coen staat en honderd jaar later indos gaan zeuren dat ie weg moet (in welk geval ik vind dat ze ook een punt hebben maar dat terzijde). De vergelijking is dat mensen zien dat in een wijk veel indos wonen en dan beslissen een standbeeld van J.P. Coen er neer te zetten.
Niet zo verwonderlijk dus dat KKK, neonazi's en alt-right daar als vliegen op de stroop op af komen.quote:Davis further notes that, "Causes and effects of the war have been manipulated and mythologized to suit political and social agendas, past and present."[62] Historian David Blight says that "its use of white supremacy as both means and ends" has been a key characteristic of the Lost Cause.[63] Historian Allan Nolan writes:
... the Lost Cause legacy to history is a caricature of the truth. The caricature wholly misrepresents and distorts the facts of the matter. Surely it is time to start again in our understanding of this decisive element of our past and to do so from the premises of history unadulterated by the distortions, falsehoods, and romantic sentimentality of the Myth of the Lost Cause.
Nee. Gasten die daar aanwezig waren horen bij Michael Hill's Southern League; daar willen zelfs de Sons of Confederate Veterans niets mee te maken hebbenquote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lee eert men om zijn militaire inzichten met fakkeltjes in de hand en scanderend: 'Jews will not replace us'?
Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee. Gasten die daar aanwezig waren horen bij Michael Hill's Southern League; daar willen zelfs de Sons of Confederate Veterans niets mee te maken hebben
Hoe is de gemeenteraad van Charlottesville eigenlijk samengesteld? Die hebben begin 2017 immers bij stemming besloten dat het beeld verwijderd zou worden. Dat lijkt me dan een besluit van een democratisch orgaan. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn maar het blijft een democratisch besluit.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lee eert men om zijn militaire inzichten en trouw aan zijn thuisstaat;
King eert men om zijn inzet in de burgerrechtenbeweging.
Beiden hebben hun standbeeld verdiend. Beide beelden dienen te blijven staan.
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Confederatie zelf was dan ook gebaseerd op slavernij en blanke suprematie, zoals Alexander Stephens verwoordde als vice-president van de CSA.
De politici en landbezitters, die de drijvende kracht achter secessie waren, wilden een staat die slavernij behield, uitbreidde en de status van blanke superioriteit grondwettelijk vastlegde. De CSA deed dat allemaal.
Het gros van de soldaten, echter, was te arm om slaven te hebben, en voor vele zuidelijke soldaten was het een zaak van eer; vechten voor de thuisstaat. Daarnaast is de lijst van Confederale generaals die tegen de slavernij waren langer dan men zou denken.
Zoals veel zuidelijke veteranen later zouden zeggen: Rich man's war, poor man's fight.
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bent het met me eens dus dat je niet ondubbelzinnig alleen maar kunt stellen dat men Lee eert vanwege zijn militaire doortastendheid dan?
Ik bedoel dan kun je ook wel een standbeeld oprichten voor Erwin Rommel en als daar neonazi's op afkomen zeggen: ja, jongens ho even, ik heb de geschiedenis gelezen, dat standbeeld staat daar alleen maar omdat het zo'n geweldige veldmaarschalk was.
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, die Stephens schaamde zich ook beetje voor zijn cornerstone rede, na de burgeroorlog, geloof ik.
Toch schets je wat mij betreft een te simpel beeld van die zogenaamde arme sukkelaars onder de geconfedereerden. Dit conflict gaat ook dieper.
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat wel aangenomen mag worden, gezien het gegeven dat Lee doorheen de jaren in zowel Noord als Zuid (en zelfs internationaal) om zijn militaire capaciteiten geëerd werd en wordt, dat voor de meerderheid Lee inderdaad symbool staat voor die talenten, niet zozeer blanke superioriteit of slavernij. Dat nazi's en de KKK steeds dwepen met de Confederatie heeft te maken met de POLITIEKE fundamenten van die staat, en die was inderdaad racistisch. Om dan te beweren dat derhalve alle pak 'm beet 500.000 zuiderlingen die betrokken waren in de oorlog te typecasten als die-hard racisten die enkel en alleen vochten voor slavernij en blanke superioriteit, gaat mij wat ver. Te meer daar dat racisme in het Noorden en onder Noordelijke troepen ook meer regel dan uitzondering was; zeker tot 1863.
Ja, maar een symbool waarvan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Punt is dat het standbeeld van Generaal Lee een symbool is. Zoals het ophangen van de geconfedereerde vlag op elk stadhuis en elk gerechtsgebouw ook een symbool is.
Dat bedoel ik juist, overal was men racistisch, zelfs Lincoln was dat, dus waarom zouden die arme sukkelaars van de geconfedereerden dat dan niet zijn?quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat het een te simpel beeld is om racisme enkel aan het zuiden te koppelen; de Emancipation Proclamation van Lincoln bevrijdde in eerste instantie enkel de slaven in die staten waar Lincoln mee in oorlog was; de neutrale slavenstaten Kentucky, Missouri, Maryland en Delaware liet hij ongemoeid. Daarnaast had je de rassenrellen in steden als New York, en een weerzin tegen zwarte soldaten in het Noordelijke leger.
Toegegeven, dat racisme werd minder in het Noorden toen zwarten zich als goede soldaten manifesteerden in de oorlog, en ook Lincoln nam afstand van zijn eerdere uitspraken over zwarten.
Klopt, staat symbool voor meerdere zaken, maar onder andere ook voor het superioriteit van de blanken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2017 15:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, maar een symbool waarvan?
Voor Shelby Foote was het een symbool voor zuidelijke trots, voor de Ku Klux Klan voor blanke suprematie, voor zuidelijke conservatieven voor verzet tegen de federale overheid.
Oh en voor een hoop anderen: een mooie vlag die lekker 'rebels' is (Dukes of Hazzard).
Verder is de confederale vlag zoals die in het nieuws komt niet eens de officiele vlag van de CSA; dat waren opeenvolgend de Stars & Bars, de Stainless Banner en de Third National Flag; de vlag die we vandaag de dag kennen als de confederale vlag was in wezen de 'Battle Flag' van de Army of the Tennessee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |