abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172688598
quote:
’Dames en heren’ verleden tijd
AMSTERDAM - Een toespraak beginnen met ’Geachte dames en heren’ is verleden tijd bij de gemeente.

Ook een aanhef op een brief met ’Geachte heer/mevrouw’ ziet de stad liever niet meer. Ambtenaren en bestuurders wordt gevraagd het voortaan te hebben over ’Beste mensen’, ’Geachte aanwezigen’, ’Beste Amsterdammers’ of bijvoorbeeld ’Geachte bewoner van de Spaarndammerbuurt’.

Voor de hoofdstedelijke ambtenaren is een gids gemaakt met tips om, zoals een woordvoerster het uitdrukt „op een respectvolle manier te praten en te schrijven over seksuele- en genderidentiteit.”

Daarmee volgt Amsterdam het voorbeeld van de Londense metro waar ’Ladies and Gentlemen’ onlangs is vervangen door ’Hello everyone’. Bij het vervoerbedrijf in de Britse hoofdstad vinden ze ’Ladies and Gentlemen’ weliswaar beleefd, maar uit de tijd. ’Good morning everyone’ past dan beter.

„Als stad én als werkgever willen we inclusief zijn”, zegt de woordvoerster van de hoofdstad. „Daarom is het streven dat onze aanspreekvormen daarbij aansluiten. Een aanspreekvorm als ’Beste Amsterdammers’ in plaats van ’Dames en heren’ passen daar volgens ons bij. Die zijn respectvol naar mannen en vrouwen en ook naar mensen die zich niet als man of vrouw identificeren.”
Even denk je, hoop je, dat de gekkigheid bij ons wordt overgeslagen. Wij zijn een stuk nuchterder dan Anglo-saksen, Amerikanen en Scandinaviërs? Toch? Nou ja, niet dus. Amsterdam leidt, wie volgt?
pi_172688615
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Gender hoef je niet te vertalen, dat is al een Nederlands woord. Geslacht is biologie, gender is sociaal. Zo wordt het gebruikt in de sociale wetenschappen.

Maar goed, als je verder wilt met die flauwe drogreden: noem het wat je wilt. Neemt niet weg dat het een sociaal construct is, en meer kwaad dan goed doet.
Als gender een sociaal construct (en kwalijk is), waarom voeg je er dan categorieën aan toe? Elk (nieuwe) gender is toch niet minder 'construct'?
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:53:53 #3
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688626
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:46 schreef nixxx het volgende:

[..]

Wie dringt er nou wat op? Voel je je bezwaard als man om te breien vanwege het binaire gendersysteem?
Sommige mensen voelen zich daardoor wel bezwaard. Lijkt me reden genoeg om er komaf mee te maken.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:55:16 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688646
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je bent gewoon enorm seksistisch aangelegd, begrijp ik tussen de regels door. Heel de progressieve beweging sinds de jaren 60/70 is aan jou sws nooit besteed geweest en nu dan zie je ineens het licht en denk je dat er idd 67 gendertypes zijn?
Matige trollpoging. Het was misschien gelukt als ik niet zo expliciet afstand had genomen van die ideeën.
pi_172688660
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:49 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind het allemaal prima. Toch vraag ik me af hoeveel mensen zich er nu daadwerkelijk aan storen dat hun gender niet overeenkwam met aanspreekvorm.
Zullen best transgenders zijn in de hoofdstad die de nodige moeite hebben ondernomen om van vrouw in man te veranderen inclusief psychologische behandeling, hormoonmedicatie en operatie, omdat ze zich altijd man gevoeld hebben, om nu tot hun schrik te concluderen dat de gemeente Amsterdam in haar oneindige wijsheid heeft besloten om hen na die behandeling nog niet als man te aan te spreken (of andersom).
I´m back.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:56:16 #6
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_172688666
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Soldaat zijn is van oudsher een typisch mannenberoep. Kijk ook naar de grote weerstand als iemand suggereert dat vrouwen in het leger moeten kunnen dienen.
Die weerstand lijkt me nog al mee te vallen, zelfs in mijn tijd (1986) was het volkomen normaal als vrouwen het leger in gingen. En dat is alleen maar nòg normaler geworden door de jaren heen.
Nee, los van misschien een verstokte conservatief hier of daar, zijn vrouwen binnen het leger een volkomen normaal verschijnsel.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:56:30 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688671
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, genderrollen dat is het woord dat je eerder gebruikte en dat van toepassing is. En als je als man graag wil breien dan ben je niet ineens van gender veranderd. Je neemt een andere genderrol aan. Maar daar vallen we al niet meer over sinds de jaren 60/70. Want we zijn een open en redelijk permissive society hier in NL. Jij mag in principe doen wat je leuk vindt, zonder schade te berokkenen aan een ander.
Behalve dan dat je niet aangenomen wordt, dat je op straat lastiggevallen wordt, dat mensen je voor minder aanzien, als je je al te ver buiten je hokje begeeft.
pi_172688673
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Matige trollpoging. Het was misschien gelukt als ik niet zo expliciet afstand had genomen van die ideeën.
Troll poging zegt-ie, jij zit niet te trollen als je beweert dat als een man breit hij een andere gender heeft dan?
I´m back.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:57:47 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688694
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:50 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

De eerste de beste vertaalsite is het niet met je eens
Misschien moet je het Nederlandse woordenboek erop naslaan. Daar staat het ook in.

Overigens is het allemaal een semantisch spelletje. Je kunt geen hele argumentatie naast je neerleggen omdat volgens jou niet het juiste woord is gebruikt.
pi_172688697
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Behalve dan dat je niet aangenomen wordt, dat je op straat lastiggevallen wordt, dat mensen je voor minder aanzien, als je je al te ver buiten je hokje begeeft.
Ja, want als je daar commentaar op krijgt dan ben je echt vreselijk benadeeld en dan moet de gemeente daar wat aan doen???
I´m back.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:58:52 #11
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688707
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:53 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Als gender een sociaal construct (en kwalijk is), waarom voeg je er dan categorieën aan toe? Elk (nieuwe) gender is toch niet minder 'construct'?
Ik voeg niets toe. Geen idee waarom die mensen dat doen. Wat mij betreft zou het gendersysteem afgeschaft mogen worden.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:59:25 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688720
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:56 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Die weerstand lijkt me nog al mee te vallen, zelfs in mijn tijd (1986) was het volkomen normaal als vrouwen het leger in gingen. En dat is alleen maar nòg normaler geworden door de jaren heen.
Nee, los van misschien een verstokte conservatief hier of daar, zijn vrouwen binnen het leger een volkomen normaal verschijnsel.
Nou, dan verzin je een ander voorbeeld van een vrouw die een 'typisch mannending' doet.
pi_172688721
Zoals ik in het dubbele topic zei: Wat een achterlijke discussie. Hoeveel mensen vinden zichzelf niet passen binnen het labeltje 'man' of 'vrouw'? 0,1% van de bevolking? En hoeveel van die 0,1% voelt zich buitengesloten als je 'dames en heren' zegt? Gewoon te lange tenen en een dwangmatige vorm van 'open' willen zijn.
pi_172688722
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik voeg niets toe. Geen idee waarom die mensen dat doen. Wat mij betreft zou het gendersysteem afgeschaft mogen worden.
En wat blijft dan over? Het geslachtssysteem, toch?
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:59:52 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688723
quote:
15s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Troll poging zegt-ie, jij zit niet te trollen als je beweert dat als een man breit hij een andere gender heeft dan?
Dat heb ik helemaal niet gezegd. :)
pi_172688735
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou, dan verzin je een ander voorbeeld van een vrouw die een 'typisch mannending' doet.
Dat maakt zo'n vrouw niet minder vrouw en maakt haar nog prima aanspreekbaar als 'mevrouw' en 'dame'.
  woensdag 26 juli 2017 @ 14:00:52 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688738
quote:
10s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, want als je daar commentaar op krijgt dan ben je echt vreselijk benadeeld en dan moet de gemeente daar wat aan doen???
Als je op basis daarvan gediscrimineerd of lastiggevallen wordt, dan moet de overheid daar inderdaad iets aan doen. Net zo goed als wanneer je gediscrimineerd of lastiggevallen wordt op basis van geaardheid, afkomst of religie.
pi_172688739
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:59 schreef MrBadGuy het volgende:
Zoals ik in het dubbele topic zei: Wat een achterlijke discussie. Hoeveel mensen vinden zichzelf niet passen binnen het labeltje 'man' of 'vrouw'? 0,1% van de bevolking? En hoeveel van die 0,1% voelt zich buitengesloten als je 'dames en heren' zegt? Gewoon te lange tenen en een dwangmatige vorm van 'open' willen zijn.
Volgens Alex Jones kunnen ze van kikkers transgenders maken door rotzooi in het water te gooien. Wie weet worden wij daar (straks) ook aan onderhevig gesteld.
pi_172688752
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat heb ik helemaal niet gezegd. :)
Jawel, een man die breit heeft een andere gender. De Brei-man gender. En die is vreselijk op zijn teentjes getrapt als je hem aanspreekt met meneer.
I´m back.
  woensdag 26 juli 2017 @ 14:02:22 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688758
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:59 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

En wat blijft dan over? Het geslachtssysteem, toch?
Jep. Maar dat staat dus net zo los van sociale context als bijvoorbeeld de vraag welke bloedgroep je hebt. Je gaat ook geen groep mensen aanspreken met: "Beste A-, A+, B-, B+, AB-, AB+, O- en O+'ers."
  woensdag 26 juli 2017 @ 14:02:47 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_172688767
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat maakt zo'n vrouw niet minder vrouw en maakt haar nog prima aanspreekbaar als 'mevrouw' en 'dame'.
Volgens het binaire gendersysteem wel.
pi_172688768
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De meeste mensen passen niet binnen het binaire gendersysteem. Alleen is dat bij het grootste deel van hen geen probleem, omdat ze maar een klein beetje afwijken. Mannen die breien en vrouwen in het leger, bijvoorbeeld.

Oftewel, complete onzin.

Volgens mij heb je geen idee waar het over gaat. Een man die breit is geen man? Vrouwen in het leger zijn geen vrouw?

Dit is echt zwaar seksistisch en heeft ook nog eens niets met gender of geslacht te maken maar met stereotypes en rollenpatronen.

Keer op keer blijkt dat de ware beweegredenen van SJW's de (onbewuste) minachting voor de minderheidsgroepen die ze moeten beschermen. Want komt daar even de aap uit de mouw, het probleem is niet dat mannen breien, het probleem is dat mensen als jij ze dan geen echte man meer vinden. En in plaats jezelf tot de orde te roepen kom je met genderneutraliteit, zodat de mannen die jij geen man vind, toch in een hokje geplaatst kunnen worden.

Wat val jij vies door de mand.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_172688786
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens het binaire gendersysteem wel.
Volgens het binaire systeem is een vrouw in het leger nog steeds een vrouw en een man die breit nog steeds een man. Die kun je dus prima aanspreken met 'dames en heren'.
  woensdag 26 juli 2017 @ 14:04:19 #24
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_172688790
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Misschien moet je het Nederlandse woordenboek erop naslaan. Daar staat het ook in.

Overigens is het allemaal een semantisch spelletje. Je kunt geen hele argumentatie naast je neerleggen omdat volgens jou niet het juiste woord is gebruikt.
Uit de VanDale:
quote:
gen·der (het; o)
1
geslacht, sekse
2
geslacht waarvan iem. het gevoel heeft deel uit te maken
3
alles wat bij het man- of vrouw-zijn hoort, alle seksegebonden eigenschappen
Je hebt gelijk zie ik. Verder wil ik geen semantische spelletjes spelen.
Maar ik vind de redenatie dat iemand door beroep of hobby ineens een andere genderrol vervult gewoon niet kloppen.
Dat zijn in mijn ogen achterhaalde ideën, die je niet oplost door iemand anders te gaan noemen.
pi_172688799
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Volgens mij heb je geen idee waar het over gaat. Een man die breit is geen man? Vrouwen in het leger zijn geen vrouw?

Dit is echt zwaar seksistisch en heeft ook nog eens niets met gender of geslacht te maken maar met stereotypes en rollenpatronen.

Keer op keer blijkt dat de ware beweegredenen van SJW's de (onbewuste) minachting voor de minderheidsgroepen die ze moeten beschermen. Want komt daar even de aap uit de mouw, het probleem is niet dat mannen breien, het probleem is dat mensen als jij ze dan geen echte man meer vinden. En in plaats jezelf tot de orde te roepen kom je met genderneutraliteit, zodat de mannen die jij geen man vind, toch in een hokje geplaatst kunnen worden.

Wat val jij vies door de mand.
Ja, dat is idd de enige conclusie die je kunt trekken, dat ze hun eigen seksisme willen afdekken, daar waar de rest gewoon accepteert dat sommige mannen breien en sommige vrouwen graag de stormbaan doen.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')