Nou ja, als je het grotere verband wilt zien en de oorzaken duiden en die mogelijk oplossen kan je daar niet omheen m.i. Als het een budgetcoachachtig besparingstopic moet zijn vind ik dat ook prima. Misschien hoort zoiets (mijn "insteek" in deze) in POL thuis, dat heb ik al genoemd.quote:Op zondag 2 juli 2017 16:18 schreef Nizno het volgende:
Laten we de politieke partijprogramma's buiten dit topic houden.
TS omschrijft in de OP wat hij graag zou willen.quote:Op zondag 2 juli 2017 16:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja, als je het grotere verband wilt zien en de oorzaken duiden en die mogelijk oplossen kan je daar niet omheen m.i. Als het een budgetcoachachtig besparingstopic moet zijn vind ik dat ook prima. Misschien hoort zoiets (mijn "insteek" in deze) in POL thuis, dat heb ik al genoemd.
quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
Daarom zou ik graag objectieve meningen, opbouwende kritiek en tips van jullie ontvangen over hoe ik dit eventueel het beste aan zou kunnen pakken!
En het bonus politieke verhaal mag je dus gewoon in POL een topic over maken.quote:Op zondag 2 juli 2017 16:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Volgens mij voldoet het topic dan helemaal aan de eisen en wensen van TS.Al die drie dingen die zij wenst en de grotere verbanden als bonusmateriaal. Dat laatste vind ik dan belangrijk omdat het hier niet over een geïsoleerd particulier probleem gaat. De groep die dit aangaat is in 7 jaar verdubbeld, het is een zorgwekkend maatschappelijk probleem. Met het aanpakken of in ieder geval duiden van de oorzaken is men beter af op de langere termijn. Misschien wat hoog gegrepen en niet op zijn plek. Maar het gaat me dus aan het hart.
Ik snap je.. maar het punt is dat het allemaal duur is hier in het westen. De gemeentes rondom Den Haag zijn nog duurder dan dat je in de stad zelf gaat wonen.quote:Op zondag 2 juli 2017 16:27 schreef Roces18 het volgende:
Kijk met het geld dat je hebt kan je niet veel anders. Je zou kunnen besparen op auto/internet/inboedelverzekering (wat heb je van waarde?) en dat levert je 100 euro op.
Beste voor jou is vooral om connecties te gebruiken en prive iets kleins te huren van 3/400 euro. Of ga ergens anders wonen wat meer afgelegen, je hebt toch een auto.
Ik woon liever in een boerendorp met 1 boot, 1 auto en 1 motor voor de deur dan midden in de stad en dat ik het moet doen met het ov....
welk inkomen vul je in op woonnet Haaglanden? Je huidige of van je laatste vastgestelde inkomen voor de inkomstenbelasting?quote:Op zondag 2 juli 2017 16:44 schreef Paskwal het volgende:
[..]
Ik snap je.. maar het punt is dat het allemaal duur is hier in het westen. De gemeentes rondom Den Haag zijn nog duurder dan dat je in de stad zelf gaat wonen.
Ja ik zit voorlopig nog wel onder die grens gelukkig(!?) Dus kan nog reageren op de goedkoopste huurhuizen.quote:Op zondag 2 juli 2017 16:48 schreef Peter het volgende:
[..]
welk inkomen vul je in op woonnet Haaglanden? Je huidige of van je laatste vastgestelde inkomen voor de inkomstenbelasting?
Dat kan natuurlijk net schelen of je onder de grens blijft voor goedkopere huizen namelijk.
Dat bedoel ik, dat is echt aso duur. Ik kan dat niet betalen, daarom heb ik ook gekocht.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
710,68 euro maximaal om precies te zijn.
Eerst maar eens hopen op een vaste baan in loondienst... liggen ook niet voor het oprapen. Als ik ergens begin zal ik waarschijnlijk eerst genoegen moeten nemen met (veel) minder zoals 16 uur of whatever, en dan hopen dat er veel mensen ziek worden zodat je extra kunt werken in de flex pool of een interne sollicitatie. Want moet toch eerst ergens binnen komen, zo werkt het. Wat dat betreft is het een zegen dat ik nog thuis woon.... achja we blijven optimistisch!quote:Op zondag 2 juli 2017 20:11 schreef Wijnbo het volgende:
* Wijnbo kijkt naar loonstrook:
Ts troost je: als je salaris 2200 euro bruto srijgt ga je toch een leuke 950 netto omhoog
Dat is 1 ding wat zeker is, maar er zijn veel mensen die alleen geen fatsoenlijke hypotheek kunnen krijgen. Als ik bij mij in de straat alleen al kijk, de meeste hebben de hypotheek op beide namen moeten nemen omdat het anders niet te doen is.quote:Op zondag 2 juli 2017 23:24 schreef Ikke888 het volgende:
Een koopwoning is veel goedkoper dan huur.
En je brengt niet al je geld weg.
+ starters hebben vaak geen vast contract. Het is niet te doen om een hypoteek te krijgen, tenzij je in drente of limburg woont.quote:Op maandag 3 juli 2017 02:18 schreef DaRealDeal het volgende:
[..]
Dat is 1 ding wat zeker is, maar er zijn veel mensen die alleen geen fatsoenlijke hypotheek kunnen krijgen. Als ik bij mij in de straat alleen al kijk, de meeste hebben de hypotheek op beide namen moeten nemen omdat het anders niet te doen is.
Het is lang geen modaal salaris, het is minimumloon + 5% en dan ook nog zonder reiskostenvergoeding. Het is logisch dat mensen die weinig verdienen, moeilijk rond kunnen komen. En dan is rondkomen nog een ruim begrip met een vrije dure woning, een redelijk luxe telefoon en een auto.quote:Op maandag 3 juli 2017 09:22 schreef Amazing_Jebediah het volgende:
Je kan ook de terugbetaling aan DUO een jaartje stop zetten als het echt moet. Mensen die zeiken dat telefoon en tv goedkoper kan, wat bespaar je hiermee, nog amper 50¤ per maand?
De hele opsomming laat gewoon zien dat je met zo'n modaal salaris (zo noemt men het toch) gewoon in je eentje niet kan huren/ Als je werkloos zou zijn en een uitkering zou trekking + alle extra toeslagen kom je veel beter uit.
Je moet proberen zolang mogelijk thuis te wonen en dan pas met een partner voor een eigen woning gaan.
1: als je met iets simpels als overstappen van abonnementen niet 0 euro maar ineens 50 euro per maand kan overhouden voor leuke dingen, is dat een enorm verschil en ontzettend dom als je het laat liggen.quote:Op maandag 3 juli 2017 09:22 schreef Amazing_Jebediah het volgende:
Je kan ook de terugbetaling aan DUO een jaartje stop zetten als het echt moet. Mensen die zeiken dat telefoon en tv goedkoper kan, wat bespaar je hiermee, nog amper 50¤ per maand?
De hele opsomming laat gewoon zien dat je met zo'n modaal salaris (zo noemt men het toch) gewoon in je eentje niet kan huren/ Als je werkloos zou zijn en een uitkering zou trekking + alle extra toeslagen kom je veel beter uit.
Je moet proberen zolang mogelijk thuis te wonen en dan pas met een partner voor een eigen woning gaan.
Dat geintje van eigen risico moet je wel alleen doen als je het geld vervolgens ook missen kunt (dus als het op je spaarrekening staat). Anders heb je jezelf er alleen maar mee als je wel ineens iets hebt. Zelfde geld voor de in één keer betalen tip. Moet je 't wel hebben...quote:Op maandag 3 juli 2017 20:40 schreef egelhond het volgende:
Als je nagenoeg nooit iets hebt kan je het eigen risico van je zorgverzekering op max 885 zetten. Scheelt je toch weer ruim 20 euro pm. De eerste 385 ben je altijd kwijt. Maargoed blijft een risico als jeje been breekt ben je die 885 kwijt. Ook je zorgverzekering voor het hele jaar in 1x betalen scheelt je nog eens iets van 25 euro per jaar. Elke euro is er een.
Doe boodschappen bij de Lidl of Aldi ipv appie Heijn. Scheelt enorm.
Ligt er aan welk merk je kiest. Bij de goedkope budget producten ben je goedkoper uit bij de AH dan bij de Lidl of Aldi. https://www.testgoed.nl/supermarkten-prijspeilingquote:Op maandag 3 juli 2017 20:40 schreef egelhond het volgende:
Doe boodschappen bij de Lidl of Aldi ipv appie Heijn. Scheelt enorm.
Dat ligt eraan, in de jaren 50 doorwaaiflatje een stuk lastiger dan in nieuwbouw.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 07:22 schreef AQuila360 het volgende:
Gas en licht lijkt me ook wat hoog? Kan ook wel de helft af lijkt me.
Ik kan bij de lidl vrij royaal inkopen voor 35 euro hoor. Niet alleen het hoogstnoodzakelijke, maar ook b.v. wat biertjes kunnen er dan vanaf.quote:Op maandag 3 juli 2017 23:11 schreef Eenskijken het volgende:
35 euro per week aan boodschappen is wel super krap hoor
Dan zit je wel veel op water / brood / ingevroren pasta. Als 40u pw werkt mag je wel een klein beetje fatsoenlijk eten.
ik zou 50 aanhouden
Goed bezig! Hou ons op de hoogte.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 09:05 schreef Paskwal het volgende:
Het blijft op het moment nog schatten natuurlijk.
N.a.v. de berichten die ik heb geplaatst heb ik het idee dat mensen niet het hele topic lezen, omdat ik al best wel breed heb gereageerd op bepaalde onderwerpen die nu nog steeds aangehaald worden. No offence. :p
Ik heb verder geen toevoegingen meer verder en ben blij met jullie hulp.. ben gelijk achter mijn autoverzekering etc aangegaan en hoe het uiteindelijk losloopt zullen we vanzelf wel zien!
Idd vlees is prijzig. Ik eet ook minder vlees dan voorheen. Niet omdat het me dan veel geld scheelt maar meer ook dat ik dan een keer een salade maak. Toch wat gezonder eten af en toe.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 09:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik kan bij de lidl vrij royaal inkopen voor 35 euro hoor. Niet alleen het hoogstnoodzakelijke, maar ook b.v. wat biertjes kunnen er dan vanaf.
Niet elke dag vlees eten scheelt al een boel.
Ja dat is wel weer zo ja, maar ik heb toen dat bedrag ook op 75 geschat maar het is maar 20 per maand ofzo. Maar idd wel goed geisoleerd enz.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 07:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, in de jaren 50 doorwaaiflatje een stuk lastiger dan in nieuwbouw.
En sociale verhuurders staan er niet om bekend hun woningvoorraad goed te onderhouden.
Die goedkope budgetproducten zijn dan ook wel het laagste van het laagste. Die kan je vaak beter links laten liggen. Daarnaast is de vergelijking in het artikel natuurlijk nietszeggend, aangezien ze appels met peren vergelijken, omdat de Lidl alleen huismerk heeft en geen budget.quote:Op maandag 3 juli 2017 20:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ligt er aan welk merk je kiest. Bij de goedkope budget producten ben je goedkoper uit bij de AH dan bij de Lidl of Aldi. https://www.testgoed.nl/supermarkten-prijspeiling
tuurlijk joh. Het gaat ook om wasmiddel, en wcpapier, en tandpasta en ontvetter..quote:Op dinsdag 4 juli 2017 12:24 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik mezelf 50 euro per week zou toekennen voor boodschappen, zou ik dure vis eten, biefstuk, krab, kreeft etc.
Zou ik makkelijk redden.
Elke dag een fles wijn niet nee, maar een flesje wijn kan er echt wel bij voor die 35 euro hoor.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 13:07 schreef Eenskijken het volgende:
Ik blijf erbij dat 35 echt weinig is. Het is te doen, maar dan moet je wel in de lidl alle koopjes nascharrelen. Een lekker stuk chocola of een wijntje zit daar niet bij.
Precies.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 13:07 schreef Eenskijken het volgende:
Ik blijf erbij dat 35 echt weinig is. Het is te doen, maar dan moet je wel in de lidl alle koopjes nascharrelen. Een lekker stuk chocola of een wijntje zit daar niet bij.
Je moet vooral handig combineren en niets verspillen. Dan kan er makkelijk in het weekend een flesje wijn vanaf.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 13:07 schreef Eenskijken het volgende:
Tsja, ik ben een ervaringsdeskundige. Ik zit meestal onder die 35 per week zelfs. Natuurlijk zou ik ook wel eens een biefstuk willen van black angus rund of een kreeft, maar ik accepteer gewoon dat dat er niet in zit want ik ben nu eenmaal een arme student en daar heb ik dan ook vrede mee. Je kunt prima leven van die 35 euro per week voor boodschappen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja als we het allemaal maar zo makkelijk accepteren en ook nog actief oplossingen zoeken om met 35 per week rond te komen voor een werkend persoon zal het nooit veranderen.
35 is het weekbudget voor iemand in de wsnp.
Maarja stem vooral lekker VVD want armoede in Nederland bestaat niet. Of nog erger, is "relatief".
Wil je het weekbudget van iemand in de WSNP nu gaan vergelijken met een boodschappenbudget van 35 euro per week?quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja als we het allemaal maar zo makkelijk accepteren en ook nog actief oplossingen zoeken om met 35 per week rond te komen voor een werkend persoon zal het nooit veranderen.
35 is het weekbudget voor iemand in de wsnp.
Maarja stem vooral lekker VVD want armoede in Nederland bestaat niet. Of nog erger, is "relatief".
quote:Op zaterdag 1 juli 2017 07:48 schreef Victoriaatje het volgende:
[..]
Bij sociale huur wordt tegenwoordig aan gepast toewijzen gedaan: bij een bepaald inkomen hoort een bepaalde huur. Andere huizen met een huur die niet past bij je inkomen krijg je in principe niet toegewezen. Ik denk dat TS daar op doelt.
Ik betaal dit jaar 0 euro huur. Ik heb namelijk een koophuis.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:25 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik betaal dit jaar ¤32 aan gas en licht. Ja, jaar. Overstappen loont.
Het kan nog leuker: Dat 'gepast toewijzen' doen ze ook nog eens in leeftijdsgroepen of met een minimum huishoudgrootte.quote:
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:43 schreef Sovieto het volgende:
Vind het altijd heel knap als mensen voor ¤35 per week kunnen eten.
Reken dan ¤3 voor avondeten, dat 7x = ¤21.
Daarnaast wil je nog de rest van de dag 6 boterhammen en 2 appels eten en een glas melk drinken.
42 boterhammen = ¤2,94, 42x beleg = ¤6,30, 14 appels = ¤6,40 en 7 glazen melk = ¤1.
¤21 + ¤2,94 + ¤6,30 + ¤6,40 + ¤1 = ¤37,64 per week.
Zelfs als je alleen het broodnodige (jaja hij maakt em) koopt dan is het al bijna niet te doen
Hier met 2 personen 300 euro per maand, en doen we heel erg op alles letten.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.
Ben zelf voor 2 personen iets minder dan 100 per week kwijt (voor alles exclusief lunch) / (vriendinlief wil graag biologisch vlees en wat andere duurdere / milieuvriendelijke producten).
Yes. En dan moet je nog wc papier, deo en andere uiterlijke verzorging kopen in die boodschappen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:37 schreef agter het volgende:
Minimale kosten voor eten:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-uit-aan-voeding/
Is gewoon 7 euro per dag. Voor 1 persoon. Alleen voeding.
Ik wil het boodschappenlijstje wel eens zien van mensen die minder uitgeven.
Dat vind ik heel erg knap.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:32 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Hier met 2 personen 300 euro, en doen we heel erg op alles letten.
Die 14 appels bijvoorbeeld kosten op de markt nog niet de helft van het genoemde bedrag. Een grote pan pastasaus vol verse groenten met een pak van 500 gram spaghetti waar je makkelijk 5 à 6 keer van kunt eten kost ongeveer 1,50 per maaltijd.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.
Ben zelf voor 2 personen iets minder dan 100 per week kwijt (voor alles exclusief lunch) / (vriendinlief wil graag biologisch vlees en wat andere duurdere / milieuvriendelijke producten).
Nibud rekent met 2.10 voor de warme maaltijd.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die 14 appels bijvoorbeeld kosten op de markt nog niet de helft van het genoemde bedrag. Een grote pan pastasaus vol verse groenten met een pak van 500 gram spaghetti waar je makkelijk 5 à 6 keer van kunt eten kost ongeveer 1,50 per maaltijd.
Een stukje doorsnee vlees of vega-hap in de aanbieding kost gemiddeld nog geen euro per portie, aardappelen, rijst of pasta enkele dubbeltjes en diepvriesgroenten of groenten van de markt kun flink variëren voor 50 cent per portie.
Voor 2 euro per maaltijd heb je dus aardappelen, vlees, groenten. Zeg 3 keer per week. Dan een keer iets met vis en een dag een luxe vleessoorten. 4 euro per maaltijd. En nog een dag pasta en een dag iets van nasi à 1,50 per maaltijd.
Is 17 euro voor de warme maaltijden, en dan heb je gewoon elke week je biefstukje of varkenshaas en bespaar je niet stiekem door een dagje bij je ouders te eten.
Maar oh jeetje, je moet dan naar de markt en dat is eng. En je moet je aardappelen zelf schillen. En groenten snijden. Met een mes, dat is toch levensgevaarlijk?
Nibud rekent wel vaker met ruime tarieven. Ook de cijfers bij de energiekosten slaan nergens op als je een klein beetje oplet. Het zullen vast gemiddelden zijn, maar juist dat maakt dat cijfers niet bruikbaar zijn voor specifieke situaties.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:54 schreef agter het volgende:
[..]
Nibud rekent met 2.10 voor de warme maaltijd.
Iedere avond.
Succes.
Voor een week? Voor dat bedrag kun je met z'n tweeën haast elke dag uit eten!quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:32 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Hier met 2 personen 300 euro, en doen we heel erg op alles letten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |