Tsja, ik ben een ervaringsdeskundige. Ik zit meestal onder die 35 per week zelfs. Natuurlijk zou ik ook wel eens een biefstuk willen van black angus rund of een kreeft, maar ik accepteer gewoon dat dat er niet in zit want ik ben nu eenmaal een arme student en daar heb ik dan ook vrede mee. Je kunt prima leven van die 35 euro per week voor boodschappen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja als we het allemaal maar zo makkelijk accepteren en ook nog actief oplossingen zoeken om met 35 per week rond te komen voor een werkend persoon zal het nooit veranderen.
35 is het weekbudget voor iemand in de wsnp.
Maarja stem vooral lekker VVD want armoede in Nederland bestaat niet. Of nog erger, is "relatief".
Wil je het weekbudget van iemand in de WSNP nu gaan vergelijken met een boodschappenbudget van 35 euro per week?quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja als we het allemaal maar zo makkelijk accepteren en ook nog actief oplossingen zoeken om met 35 per week rond te komen voor een werkend persoon zal het nooit veranderen.
35 is het weekbudget voor iemand in de wsnp.
Maarja stem vooral lekker VVD want armoede in Nederland bestaat niet. Of nog erger, is "relatief".
quote:Op zaterdag 1 juli 2017 07:48 schreef Victoriaatje het volgende:
[..]
Bij sociale huur wordt tegenwoordig aan gepast toewijzen gedaan: bij een bepaald inkomen hoort een bepaalde huur. Andere huizen met een huur die niet past bij je inkomen krijg je in principe niet toegewezen. Ik denk dat TS daar op doelt.
Ik betaal dit jaar 0 euro huur. Ik heb namelijk een koophuis.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:25 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik betaal dit jaar ¤32 aan gas en licht. Ja, jaar. Overstappen loont.
Het kan nog leuker: Dat 'gepast toewijzen' doen ze ook nog eens in leeftijdsgroepen of met een minimum huishoudgrootte.quote:
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:43 schreef Sovieto het volgende:
Vind het altijd heel knap als mensen voor ¤35 per week kunnen eten.
Reken dan ¤3 voor avondeten, dat 7x = ¤21.
Daarnaast wil je nog de rest van de dag 6 boterhammen en 2 appels eten en een glas melk drinken.
42 boterhammen = ¤2,94, 42x beleg = ¤6,30, 14 appels = ¤6,40 en 7 glazen melk = ¤1.
¤21 + ¤2,94 + ¤6,30 + ¤6,40 + ¤1 = ¤37,64 per week.
Zelfs als je alleen het broodnodige (jaja hij maakt em) koopt dan is het al bijna niet te doen
Hier met 2 personen 300 euro per maand, en doen we heel erg op alles letten.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.
Ben zelf voor 2 personen iets minder dan 100 per week kwijt (voor alles exclusief lunch) / (vriendinlief wil graag biologisch vlees en wat andere duurdere / milieuvriendelijke producten).
Yes. En dan moet je nog wc papier, deo en andere uiterlijke verzorging kopen in die boodschappen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:37 schreef agter het volgende:
Minimale kosten voor eten:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-uit-aan-voeding/
Is gewoon 7 euro per dag. Voor 1 persoon. Alleen voeding.
Ik wil het boodschappenlijstje wel eens zien van mensen die minder uitgeven.
Dat vind ik heel erg knap.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:32 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Hier met 2 personen 300 euro, en doen we heel erg op alles letten.
Die 14 appels bijvoorbeeld kosten op de markt nog niet de helft van het genoemde bedrag. Een grote pan pastasaus vol verse groenten met een pak van 500 gram spaghetti waar je makkelijk 5 à 6 keer van kunt eten kost ongeveer 1,50 per maaltijd.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ja ben ook wel benieuwd hoe een dergelijk weekmenu eruit ziet.
Ben zelf voor 2 personen iets minder dan 100 per week kwijt (voor alles exclusief lunch) / (vriendinlief wil graag biologisch vlees en wat andere duurdere / milieuvriendelijke producten).
Nibud rekent met 2.10 voor de warme maaltijd.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die 14 appels bijvoorbeeld kosten op de markt nog niet de helft van het genoemde bedrag. Een grote pan pastasaus vol verse groenten met een pak van 500 gram spaghetti waar je makkelijk 5 à 6 keer van kunt eten kost ongeveer 1,50 per maaltijd.
Een stukje doorsnee vlees of vega-hap in de aanbieding kost gemiddeld nog geen euro per portie, aardappelen, rijst of pasta enkele dubbeltjes en diepvriesgroenten of groenten van de markt kun flink variëren voor 50 cent per portie.
Voor 2 euro per maaltijd heb je dus aardappelen, vlees, groenten. Zeg 3 keer per week. Dan een keer iets met vis en een dag een luxe vleessoorten. 4 euro per maaltijd. En nog een dag pasta en een dag iets van nasi à 1,50 per maaltijd.
Is 17 euro voor de warme maaltijden, en dan heb je gewoon elke week je biefstukje of varkenshaas en bespaar je niet stiekem door een dagje bij je ouders te eten.
Maar oh jeetje, je moet dan naar de markt en dat is eng. En je moet je aardappelen zelf schillen. En groenten snijden. Met een mes, dat is toch levensgevaarlijk?
Nibud rekent wel vaker met ruime tarieven. Ook de cijfers bij de energiekosten slaan nergens op als je een klein beetje oplet. Het zullen vast gemiddelden zijn, maar juist dat maakt dat cijfers niet bruikbaar zijn voor specifieke situaties.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:54 schreef agter het volgende:
[..]
Nibud rekent met 2.10 voor de warme maaltijd.
Iedere avond.
Succes.
Voor een week? Voor dat bedrag kun je met z'n tweeën haast elke dag uit eten!quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:32 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Hier met 2 personen 300 euro, en doen we heel erg op alles letten.
300 euro boodschappen met 2 mensen?quote:Op dinsdag 4 juli 2017 17:13 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Voor een week? Voor dat bedrag kun je met z'n tweeën haast elke dag uit eten!
Beter leren lezen...quote:Op dinsdag 4 juli 2017 17:15 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
300 euro boodschappen met 2 mensen?
Avondeten is 4 a 5 euro, boterhammen plus beleg, drinken, verzorging deo plus wc papier, plus scheergel enz enz. Kom je met gemak op 300 euro per maand.
Een warme maaltijd kost dat inderdaad ook.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:54 schreef agter het volgende:
[..]
Nibud rekent met 2.10 voor de warme maaltijd.
Iedere avond.
Succes.
Klopt dat Nibud ruim rekent, maar er zit wel een groot verschil tussen wat zij aangeven wat iemand per dag nodig heeft (~6 euro per dag aan ETEN) en wat hierboven aangegeven is (35 euro per week aan BOODSCHAPPEN)quote:Op dinsdag 4 juli 2017 17:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nibud rekent wel vaker met ruime tarieven. Ook de cijfers bij de energiekosten slaan nergens op als je een klein beetje oplet. Het zullen vast gemiddelden zijn, maar juist dat maakt dat cijfers niet bruikbaar zijn voor specifieke situaties.
Simpelweg omdat bijna niemand een gemiddeld budget en gemiddeld uitgavenpatroon heeft.
Hier ook en we hier kopen we wat we willen.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 16:32 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Hier met 2 personen 300 euro per maand, en doen we heel erg op alles letten.
In de praktijk gaat die 35 inderdaad enkel naar de boodschappen, of wou je anders beweren?quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wil je het weekbudget van iemand in de WSNP nu gaan vergelijken met een boodschappenbudget van 35 euro per week?
Dat is nogal appels met peren vergelijken. Want dat weekbudget in de WSNP is voor alles. Ook kleding, kleine reparaties in huis, reiskosten om bij oma langs te gaan, reparatie aan de fiets etc.
Werkelijk idioot om de vergelijking te maken.
Ja, haal ik makkelijk.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 17:37 schreef agter het volgende:
[..]
Dat je daar mee uit komt.
Met 300 euro per maand voor 2 personen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |