Wtf is dit nu weer voor nieuws, op NOS journaal.quote:Conditietest brandweer te zwaar voor vrouwen, vrijwilligers haken af
De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is bang dat de brandweer komende tijd veel vrouwelijke vrijwilligers ziet afhaken. Veel vrouwen zakken namelijk voor de onlangs vernieuwde conditietest.
De bond steunt daarom een zaak die brandweervrouw Jorien Traas vandaag aanspant bij het College voor de Rechten van de Mens. De nieuwe conditietest is discriminerend, vindt zij, omdat die geen rekening houdt met verschillen tussen mannen en vrouwen.
Traas (53) uit Oosterbeek is al zeventien jaar vrijwilliger bij de brandweer en is bevoegd chauffeur op een brandweerwagen. Daarnaast is zij instructeur op een trainingscentrum van de brandweer. Maar zelf branden blussen is er na 1 juli voor Traas niet meer bij. Ze heeft tot twee keer toe de pas ingevoerde conditietest niet gehaald.
Traas voelt zich weliswaar heel fit, maar het onderdeel traplopen is te zwaar. Bij die oefening moet je met 42 kilo extra bepakking, zonder de leuning te gebruiken, honderd treden lopen op een stairmaster.
Ondanks hard trainen komt ze niet verder dan tachtig treden op het fitnessapparaat. Dat betekent het einde van haar actieve brandweercarrière.
Traas laat het er niet bij zitten. Met steun van de vakbond kaart ze de zaak aan bij het college. "De test maakt geen onderscheid meer naar lengte, leeftijd en geslacht", zegt ze. "Daardoor moet ik hetzelfde doen als een jongen van 18. Met als argument dat we ook hetzelfde werk doen. Volgens mij klopt dat argument niet."
De vakbond is dat met haar eens. Voorzitter Marcel Dokter wijst erop dat brandweerwerk een teamprestatie is. "Wij vormen bij de brandweer een team van zes mensen en met dat team lossen we het probleem op. Daar zijn meer talenten voor nodig dan alleen de fysieke. En dan is het goed dat er diversiteit is en geen eenheidsworst."
Bij de VBV zijn afgelopen maanden 300 klachten binnengekomen over de test, veertig daarvan zijn van vrouwen. De vakbond ziet het liefst dat de conditie gemeten wordt met een fietstest. "42 kilo meedragen is voor een vrouw van 50 kilo veel zwaarder dan voor een jongeman van 80 kilo", zegt Dokter.
Het College voor de Rechten van de Mens doet over twee maanden uitspraak. Intussen neemt Jorien Traas morgen afscheid van haar brandweercollega's in Oosterbeek. "Bij ons in het dorp heb je niet eens gebouwen van 20 meter hoog. Waarom zou ik eigenlijk honderd treden moeten kunnen oplopen?" Ik denk dat de belasting van vrijwilligers de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen.
Brandweer Nederland, de landelijke organisatie, is juist blij met de nieuwe, uniforme conditietest die vanaf dit jaar in alle veiligheidsregio's wordt gebruikt. Hij maakt een eind aan het allegaartje van oefeningen dat er eerst was. Mannen en vrouwen moeten immers aan dezelfde diploma-eisen voldoen en worden voor dezelfde klussen ingezet.
Toch heeft ook Brandweer Nederland wel begrip voor de kritiek van de vrijwilligers. Portefeuillehouder Esther Lieben staat in ieder geval open voor een discussie over de test. "Absoluut. Ik denk dat de belasting van vrijwilligers de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Kwaliteitseisen zijn toegenomen. Het is bijna niet meer te doen om als brandweervrijwilliger een keer in de week een avond beschikbaar te zijn om te oefenen, je vakanties op te offeren. We kunnen wel stellen dat we daar met elkaar over moeten gaan praten."
De fitheidstest is ingevoerd omdat de brandweer af wilde van het automatische leeftijdsontslag. Daar is een periodieke medische keuring en conditietest voor in de plaats gekomen, verplicht voor iedereen in operationele functies.
Hij wordt eens in de vier jaar afgenomen, boven de 40 jaar elke twee jaar en voor 50-plussers jaarlijks. De test bestaat uit een medische keuring en een aantal vaardigheidsproeven.
De vakbond signaleert al langer toenemende demotivatie bij de vrijwilligers, onder meer door aanhoudende bezuinigingen bij de veiligheidsregio's. De strengere conditietest komt daar nu bij.
Volgens de VBV dreigen met name op het platteland vrijwilligersposten onderbemand te raken. Het afgelopen jaar is het herhaaldelijk voorgekomen dat een bluswagen niet kon uitrijden doordat er niet voldoende vrijwilligers kwamen opdagen. Een tankautospuit mag pas vertrekken als er zes brandweermensen zijn, onder wie een bevelvoerder.
http://nos.nl/artikel/218(...)ligers-haken-af.html
Het dikgedrukte springt er bij mij wel weer uit, onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is discriminerend. Geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is blijkbaar ook discriminerend.quote:Conditietest brandweer te zwaar voor vrouwen, vrijwilligers haken af
De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is bang dat de brandweer komende tijd veel vrouwelijke vrijwilligers ziet afhaken. Veel vrouwen zakken namelijk voor de onlangs vernieuwde conditietest.
De bond steunt daarom een zaak die brandweervrouw Jorien Traas vandaag aanspant bij het College voor de Rechten van de Mens. De nieuwe conditietest is discriminerend, vindt zij, omdat die geen rekening houdt met verschillen tussen mannen en vrouwen.
Traas (53) uit Oosterbeek is al zeventien jaar vrijwilliger bij de brandweer en is bevoegd chauffeur op een brandweerwagen. Daarnaast is zij instructeur op een trainingscentrum van de brandweer. Maar zelf branden blussen is er na 1 juli voor Traas niet meer bij. Ze heeft tot twee keer toe de pas ingevoerde conditietest niet gehaald.
Traas voelt zich weliswaar heel fit, maar het onderdeel traplopen is te zwaar. Bij die oefening moet je met 42 kilo extra bepakking, zonder de leuning te gebruiken, honderd treden lopen op een stairmaster.
Ondanks hard trainen komt ze niet verder dan tachtig treden op het fitnessapparaat. Dat betekent het einde van haar actieve brandweercarrière.
Traas laat het er niet bij zitten. Met steun van de vakbond kaart ze de zaak aan bij het college. "De test maakt geen onderscheid meer naar lengte, leeftijd en geslacht", zegt ze. "Daardoor moet ik hetzelfde doen als een jongen van 18. Met als argument dat we ook hetzelfde werk doen. Volgens mij klopt dat argument niet."
De vakbond is dat met haar eens. Voorzitter Marcel Dokter wijst erop dat brandweerwerk een teamprestatie is. "Wij vormen bij de brandweer een team van zes mensen en met dat team lossen we het probleem op. Daar zijn meer talenten voor nodig dan alleen de fysieke. En dan is het goed dat er diversiteit is en geen eenheidsworst."
Bij de VBV zijn afgelopen maanden 300 klachten binnengekomen over de test, veertig daarvan zijn van vrouwen. De vakbond ziet het liefst dat de conditie gemeten wordt met een fietstest. "42 kilo meedragen is voor een vrouw van 50 kilo veel zwaarder dan voor een jongeman van 80 kilo", zegt Dokter.
Het College voor de Rechten van de Mens doet over twee maanden uitspraak. Intussen neemt Jorien Traas morgen afscheid van haar brandweercollega's in Oosterbeek. "Bij ons in het dorp heb je niet eens gebouwen van 20 meter hoog. Waarom zou ik eigenlijk honderd treden moeten kunnen oplopen?" Ik denk dat de belasting van vrijwilligers de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen.
Brandweer Nederland, de landelijke organisatie, is juist blij met de nieuwe, uniforme conditietest die vanaf dit jaar in alle veiligheidsregio's wordt gebruikt. Hij maakt een eind aan het allegaartje van oefeningen dat er eerst was. Mannen en vrouwen moeten immers aan dezelfde diploma-eisen voldoen en worden voor dezelfde klussen ingezet.
Toch heeft ook Brandweer Nederland wel begrip voor de kritiek van de vrijwilligers. Portefeuillehouder Esther Lieben staat in ieder geval open voor een discussie over de test. "Absoluut. Ik denk dat de belasting van vrijwilligers de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Kwaliteitseisen zijn toegenomen. Het is bijna niet meer te doen om als brandweervrijwilliger een keer in de week een avond beschikbaar te zijn om te oefenen, je vakanties op te offeren. We kunnen wel stellen dat we daar met elkaar over moeten gaan praten."
De fitheidstest is ingevoerd omdat de brandweer af wilde van het automatische leeftijdsontslag. Daar is een periodieke medische keuring en conditietest voor in de plaats gekomen, verplicht voor iedereen in operationele functies.
Hij wordt eens in de vier jaar afgenomen, boven de 40 jaar elke twee jaar en voor 50-plussers jaarlijks. De test bestaat uit een medische keuring en een aantal vaardigheidsproeven.
De vakbond signaleert al langer toenemende demotivatie bij de vrijwilligers, onder meer door aanhoudende bezuinigingen bij de veiligheidsregio's. De strengere conditietest komt daar nu bij.
Volgens de VBV dreigen met name op het platteland vrijwilligersposten onderbemand te raken. Het afgelopen jaar is het herhaaldelijk voorgekomen dat een bluswagen niet kon uitrijden doordat er niet voldoende vrijwilligers kwamen opdagen. Een tankautospuit mag pas vertrekken als er zes brandweermensen zijn, onder wie een bevelvoerder.
http://nos.nl/artikel/218(...)ligers-haken-af.html
Echt he.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:26 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Vrouwen willen wel gelijk behandeld worden als mannen, maar als de testen voor zowel mannen als vrouwen dan gelijk zijn, dan opeens gaan janken.
Ja inderdaad zo denk ik er ook over, maar ok t gaat naar het college van rechten van de mens nu.quote:
Daar is die ex-vrijwillige-brandweervrouw (je weet wel, die klager) het met jou over eensquote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:31 schreef -AMG- het volgende:
Die eisen zijn er niet voor niets. Haal je die niet dan beter aan je conditie gaan werken of anders pech gehad.
Jawel ik snap je punt, en er zou niks mis mee zijn als die vrouw een andere functie krijgt.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ja, ik snap de ijzervreters hier wel. Van de andere kant gaat het hier om vrijwilligers, die niet al te dik gezaaid zijn. En in een team zijn er meerdere taken te verdelen. Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld liever getroost wordt door een leuke brandweervrouw, dan een brandweerman met een grote snor, als je kat in de boom zit.
Ja eens, maar niet wat er nu gezegd wordtquote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:38 schreef Eenskijken het volgende:
Voor vrijwilligers kan ik het me wel voorstellen, deze mensen moeten we juist omarmen. De kans dat deze mevrouw in der eentje een brandend gebouw inrent is niet zo groot natuurlijk. Als vrijwilligers een deel van de taken kunnen uitvoeren als team, lijkt me dat ook prima.
Belachelijk natuurlijk dat ze daarvoor tegenwoordig nog uitrukken. Tevens belachelijk dat iets als de brandweer zo hevig steunt op vrijwilligers.quote:
Ja ik snap je, want sowieso zijn vrijwilligers benlangrijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:45 schreef agter het volgende:
Hebben ze vrijwilligers genoeg?
Lijkt me niet de bedoeling dat bepaalde streken nu onderbemand worden.
Mij niet, de brandweer in Lutjebroek moet hetzelfde niveau hebben als de brandweer in Amsterdam of Rotterdam.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:38 schreef Eenskijken het volgende:
Voor vrijwilligers kan ik het me wel voorstellen, deze mensen moeten we juist omarmen. De kans dat deze mevrouw in der eentje een brandend gebouw inrent is niet zo groot natuurlijk. Als vrijwilligers een deel van de taken kunnen uitvoeren als team, lijkt me dat ook prima.
Jaja je snapt wat ik bedoel. Een wijf dat zeikt omdat ze iets niet kan.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Daar is die ex-vrijwillige-brandweervrouw (je weet wel, die klager) het met jou over eens
Nou dat is ook onzin, want wss kan ze wel wat.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:54 schreef -AMG- het volgende:
[..]
Jaja je snapt wat ik bedoel. Een wijf dat zeikt omdat ze iets niet kan.
Gelukkig heeft mijn huis geen 100 treden.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:59 schreef kree het volgende:
[..]
Nou dat is ook onzin, want wss kan ze wel wat.
Alleen voor het redden van mensen kunnen ze haar beter ff uitschakkelen.
Die test is er niet voor niks. Denk het maar eens in als je huis in de fik staat.
Moet je ff langer wachten omdat het toevallig een vrouwen test was, die even halverwege de trappen moet uitrusten
Nee.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:53 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Mij niet, de brandweer in Lutjebroek moet hetzelfde niveau hebben als de brandweer in Amsterdam of Rotterdam.
Bij een ramp moet Lutjebroek uithelpen en moet een commandant uit een andere regio ervan uit kunnen gaan dat iedereen dezelfde kwalificaties heeft.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:05 schreef agter het volgende:
[..]
Nee.
In Lutjebroek zijn wellicht geen gevaarlijke stoffen opgeslagen en hebben ze geen gebouwen die hoger dan 3 verdiepingen zijn.
Maar misschien moeten ze in Lutjebroek wel meer rekening houden met het redden van boerderij dieren bij een brand.
Lijkt me dat het juiste team met de beste kwalificaties voor hun gebied opgeleid moet zijn.
Pernis is nu eenmaal anders dan Lutjebroek.
Niet mee eens, overal moet de brandweer dezelfde kwalificatie hebben wat mij betreftquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Bij een ramp moet Lutjebroek uithelpen en moet een commandant uit een andere regio ervan uit kunnen gaan dat iedereen dezelfde kwalificaties heeft.
Dat zeg ik?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:08 schreef kree het volgende:
[..]
Niet mee eens, overal moet de brandweer dezelfde kwalificatie hebben wat mij betreft
Want als je na 5 uur een miauwende kat op het dak de brandweer inschakelt, springt de kat vlak voor het redden lekker het dak af.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Belachelijk natuurlijk dat ze daarvoor tegenwoordig nog uitrukken. Tevens belachelijk dat iets als de brandweer zo hevig steunt op vrijwilligers.
Het draait om de taxquote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:17 schreef kree het volgende:
Wtf is dit nu weer voor nieuws, op NOS journaal.
Een vrouw die gaat klagen omdat ze de test niet haalt.
Het lijkt me logisch dat de brandweer namelijk in staat moet zijn om mensen te redden, maar voor zover ik begrijp wil die vrouw dan andere (makkelijkere) regels zodat hun het ook kunnen halen
jawel maar met een grote verantwoording wel ook.quote:
Of worden ze in Lutjebroek opgeroepen voor een enorme brand in een flatgebouw in de naastgelegen regio Kutjerok.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:05 schreef agter het volgende:
[..]
Nee.
In Lutjebroek zijn wellicht geen gevaarlijke stoffen opgeslagen en hebben ze geen gebouwen die hoger dan 3 verdiepingen zijn.
Maar misschien moeten ze in Lutjebroek wel meer rekening houden met het redden van boerderij dieren bij een brand.
Lijkt me dat het juiste team met de beste kwalificaties voor hun gebied opgeleid moet zijn.
Pernis is nu eenmaal anders dan Lutjebroek.
Als ze het werk niet aankunnen zijn ze niet geschikt als brandweerman. Zelfde reden dat je weinig vrouwen als commando zal zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:18 schreef Krollie het volgende:
Jullie weten dat het vrouwelijk lichaam zwakker is dan het mannelijk lichaam? En dat ze dus niet hetzelfde aankunnen wat een man aankan, gespierd en goede conditie of niet. Dit heeft niets met gelijke behandeling willen te maken.
ja is echt bezopenquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:23 schreef Bouke-p het volgende:
Heel goed dat de eisen hetzelfde zijn! Dat zouden ze bij defensie ook moeten doen!
Een 18 jarige vrouw heeft dezelfde eisen als een man van 50! Belachelijk!
Wil jij met me trouwen?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:23 schreef MadameMossel het volgende:
Ik zeg als vrouw zijnde: veel vrouwen zijn gewoon zeikwijven. If you can't stand the heat stay out of the kitchen.
Jawel..want als man zijn word je dus gediscrimineerd omdat je dus een zwaardere test moet doen (als deze vrouw haar zin krijgt). En ook niet elke man is even atletisch of sterk. Dus je kan als man zakken en als vrouw dan wel die test halen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:18 schreef Krollie het volgende:
Jullie weten dat het vrouwelijk lichaam zwakker is dan het mannelijk lichaam? En dat ze dus niet hetzelfde aankunnen wat een man aankan, gespierd en goede conditie of niet. Dit heeft niets met gelijke behandeling willen te maken.
Mijn brein is ook niet sterk genoeg om mijn droom van natuurkunde professor te kunnen waarmaken. Tijd voor lagere regels!quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:18 schreef Krollie het volgende:
Haha vriend is ook erg blij met het feit dat ik niet zo een zeikwijf ben. Maar echt sommige vrouwen zetten alle vrouwen voor schut.quote:
"vriend".. dus we kunnen nog steeds trouwen?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:35 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Haha vriend is ook erg blij met het feit dat ik niet zo een zeikwijf ben. Maar echt sommige vrouwen zetten alle vrouwen voor schut.
we zitten hier niet in KLB he...quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:30 schreef Onnoman het volgende:
mevrouw baalt gewoon dat ze zelfs van een levenloos apparaat de slang niet mag beetpakken
Klopt, als jij als vrouw zijnde aan dezelfde eisen voldoet als een man, helemaal prima maar als je het gewoon niet aankan heb je er niks te zoeken, sterker nog je kan anderen in gevaar brengen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:36 schreef Onnoman het volgende:
ik vind dit trouwens ook vaak bij de politie
de thuisblijvers (zieke) politieagenten zijn volgens mij voornamelijk vrouwen
maar goed, dat is een aanname
Het zijn nu eenmaal plekken en posities waar je als vrouw iets minder te zoeken hebt dan een man..
geldt ook voor het leger.
nature is the biggest sexist
In theorie zou dat kunnen ja. De praktijk zal anders uitwijzen:-)quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
"vriend".. dus we kunnen nog steeds trouwen?
je bent moslimquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:40 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
In theorie zou dat kunnen ja. De praktijk zal anders uitwijzen:-)
Zelfs dan moet je je afvragen of je het wel moet doen. Een interview gelezen met een van de eerste Amerikaanse vrouwen bij de speciale eenheden die nogal spijt had van haar keuze. Ondanks dat oude vrouwen over het algemeen veel minder zwaar werk hebben gedaan dan mannen blijven mannen gemiddeld langer gezond en mobiel, hoewel ze eerder doodgaan. De gewrichten van deze dame waren helemaal naar klote en die van haar oude collega's niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:38 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Klopt, als jij als vrouw zijnde aan dezelfde eisen voldoet als een man, helemaal prima maar als je het gewoon niet aankan heb je er niks te zoeken, sterker nog je kan anderen in gevaar brengen.
Tuurlijk is dat prima en ze zal vast een goede conditie hebben maar eisen zijn eisen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:40 schreef miss_sly het volgende:
Jullie hebben ook gelezen dat deze vrouw al 17 jaar bij de vrijwillige brandweer is en dat kennelijk al die tijd goed heeft gedaan? De enige reden dat ze nu niet meer mag blussen vanaf morgen, is omdat ze niet met 42 kilo in 2 minuten 100 treden op kan, maar MAAR 80. Ik denk dat een vrouw die dat kan in prima lichamelijke conditie is en vergelijkbaar met een man die de 100 treden wel haalt.
Bepaalde mensen hier worden kennelijk liever niet gered.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:40 schreef miss_sly het volgende:
Jullie hebben ook gelezen dat deze vrouw al 17 jaar bij de vrijwillige brandweer is en dat kennelijk al die tijd goed heeft gedaan? De enige reden dat ze nu niet meer mag blussen vanaf morgen, is omdat ze niet met 42 kilo in 2 minuten 100 treden op kan, maar MAAR 80. Ik denk dat een vrouw die dat kan in prima lichamelijke conditie is en vergelijkbaar met een man die de 100 treden wel haalt.
Oude mensen die niet meer aan de eisen voldoen zijn een gevaar voor jongeren. Maakt niet uit of je al 40 jaar bij een bedrijf zit.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:40 schreef miss_sly het volgende:
Jij hebt Duits bloed?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:41 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat prima en ze zal vast een goede conditie hebben maar eisen zijn eisen.
succes uit het verleden is geen garantie voor het heden.. het leven is soms een bitchquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik word juist liever wel gered en zit er niet op te wachten dat dat niet gebeurt omdat mevrouw niet fit genoeg is voor haar werk.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:44 schreef agter het volgende:
[..]
Bepaalde mensen hier worden kennelijk liever niet gered.
Deze mevrouw moet trappen oplopen om mensen uit flats te halen. Hoe zou jij het vinden als je kind doodgaat, omdat mevrouw halverwege in elkaar stortte? Een verknipte versie van gelijkheid gaat boven levens toch? Waarom zouden mannen die al 17 jaar bij de brandweer zitten wel de test moeten halen, maar vrouwen niet? Of wil je de test zo verlagen dat iedereen hem kan halen?quote:
Zo zijn 'ze'. Altijd, allemaal!quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:33 schreef alopio het volgende:
[..]
Jawel..want als man zijn word je dus gediscrimineerd omdat je dus een zwaardere test moet doen (als deze vrouw haar zin krijgt). En ook niet elke man is even atletisch of sterk. Dus je kan als man zakken en als vrouw dan wel die test halen.
Het ja gewoon gejank om niks. Zijn de regels verschillend dan zeiken ze dat het discriminatie is omdat er onderscheid wordt gemaakt. Zijn de regels gelijk dan zeiken ze dat het discriminatie is omdat de regels gelijk zijn. Nou schiet mij maar lek.
Er zijn gewoon bepaalde eisen, klaar. Haal je die niet als man of vrouw zijnde kan je dus niet meedoen. Of mag ik ook klagen dat ik niet word aangenomen bij de Hunkemöller als man zijde
yep en dat lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:24 schreef Onnoman het volgende:
Ik snap het probleem niet helemaal, ze kan toch gewoon haar bijdrage leveren waarbij rekening wordt gehouden met haar fysieke conditie? Denk hierbij aan de lunch verzorgen voor de mannen of de toiletten schoonmaken?
Ja, echt he?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:44 schreef agter het volgende:
[..]
Bepaalde mensen hier worden kennelijk liever niet gered.
Vrouwen worden inderdaad mannelijker, hoeft niet perse slecht te zijn. Ik vind het altijd wel goed als een vrouw kan vechten bijvoorbeeld. Maargoed aan bepaalde beroepen zitten gewoon eisen en daar in hoort wat mij betreft geen onderscheid in te zitten.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:47 schreef Onnoman het volgende:
vrouwen moeten doen waar ze goed in zijn. en waar mannen niet goed in zijn..
maar in NL willen vrouwen steeds meer op een man lijken, waardoor ze enerzijds minder aangenaam worden op vele vlakken
Natuurlijk is dat wel mogelijk. Genoeg competente vrouwen die wel gewoon de 100 treden kunnen halen. Alleen zij niet. Ze kan natuurlijk proberen om wat extra te trainen zodat ze het wel kan halen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, echt he?
Ze kon het prima, ze mag het alleen niet meer vanwege een nieuwe test. Het is dus niet meer dat ze te oud is, ze hebben de eisen aangepast. En zoals de vakvereniging (weet je wel, met mensen die ervaring hebben in het veld) ook aangeeft, is er meer van belang, ben je een team en moet je het met z'n allen doen. Deze ene fysieke test is retezwaar, en niet in verhouding tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hoeven niet aan een veel te lage standaard te voldoen, ze moeten ook heel hard trainen, maar om ze volledig gelijk te beoordelen is simpelweg niet mogelijk op dit gebied.
Je moet ergens een streep trekken. Zo gaat het praktisch in elk beroep.quote:Maar goed, er zijn zoveel vrijwilliger brandweerlieden dat ze die paar die nu niet meer door de test komen gemakkelijk kunnen missen. Het gaat heel goed met de brandweerkorpsen in Nederland. Je kunt inderdaad beter geen brandweervrouw hebben, dan eentje die maar 80 treden in 2 minuten op komt met 42 kilo op de schouders. Wat een watje.
kan, we gaan dansenquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:51 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Vrouwen worden inderdaad mannelijker, hoeft niet perse slecht te zijn. Ik vind het altijd wel goed als een vrouw kan vechten bijvoorbeeld. Maargoed aan bepaalde beroepen zitten gewoon eisen en daar in hoort wat mij betreft geen onderscheid in te zitten.
Zonder de vrijwillige brandweer heeft je kind sowieso al geen kans tegen die brandquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deze mevrouw moet trappen oplopen om mensen uit flats te halen. Hoe zou jij het vinden als je kind doodgaat, omdat mevrouw halverwege in elkaar stortte? Een verknipte versie van gelijkheid gaat boven levens toch? Waarom zouden mannen die al 17 jaar bij de brandweer zitten wel de test moeten halen, maar vrouwen niet? Of wil je de test zo verlagen dat iedereen hem kan halen?
Precies, voor je het weet moeten haar collega's die wel gewoon geschikt zijn haar en het slachtoffer uit het pand zien te krijgen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:50 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt inderdaad beter geen brandweervrouw hebben, dan eentje die maar 80 treden in 2 minuten op komt met 42 kilo op de schouders.
Twee verschillende problemen, twee verschillende oplossingen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:53 schreef agter het volgende:
Ik lees het al. Genoeg fokkers die zich aangemeld hebben als vrijwilliger bij de brandweer. Zodat er keuze genoeg is. En al helemaal geen tekort aan vrijwilligers.
quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:53 schreef agter het volgende:
Ik lees het al. Genoeg fokkers die zich aangemeld hebben als vrijwilliger bij de brandweer. Zodat er keuze genoeg is. En al helemaal geen tekort aan vrijwilligers.
Moet je ook vrouw zijn om tegen verkrachting te protesteren?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]![]()
Maar al deze mannen kunnen ook gemakkelijk voldoen aan die fysieke eisen natuurlijk. Echte mannetjessputters!
Kunnen de vrouwen koffie zetten, lunch verzorgen en wc's schoonmaken!
Wat een trieste instelling dit. In het slechtste geval moeten we de portemonnee gaan trekken voor een professionele brandweer.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:52 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zonder de vrijwillige brandweer heeft je kind sowieso al geen kans tegen die brand
Naar gekeken ja, maar ik voldeed niet aan de eisen. Ben een man van in de 20. DISCRIMINAZIEquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:53 schreef agter het volgende:
Hebben ze daar ook een tekort aan vrijwilligers?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:02 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Moet je ook vrouw zijn om tegen verkrachting te protesteren?
Zo zie je maar weer dat een stilstaande klok toch nog twee keer per dag de goede tijd aanwijst.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar al deze mannen kunnen ook gemakkelijk voldoen aan die fysieke eisen natuurlijk. Echte mannetjessputters!
Zeker triest, daarom reageer ik op : "Hoe zou jij het vinden als je kind doodgaat, omdat mevrouw halverwege in elkaar stortte?"quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat een trieste instelling dit. In het slechtste geval moeten we de portemonnee gaan trekken voor een professionele brandweer.
Nou nou dames, calm your tits, dat zeggen ze helemaal niet allemaal. Daarbij denk dat alle heren het er over eens zijn dat zodra een man niet aan de eisen voldoet hij niet geschikt is voor de baan. Goh daar is een woord voor... Oja gelijkheid.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]![]()
Dus dan kunnen we het onderscheid qua geslacht (of handicap) ook wel weghalen met sport?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:07 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Nou nou dames, calm your tits, dat zeggen ze helemaal niet allemaal. Daarbij denk dat alle heren het er over eens zijn dat zodra een man niet aan de eisen voldoet hij niet geschikt is voor de baan. Goh daar is een woord voor... Oja gelijkheid.
Je bevestigd je trieste instelling nog maar weer eens dus? Niet denken aan verbeteringen en oplossingen, gewoon accepteren dat we een suboptimaal systeem hebben en dat ook niet willen veranderen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker triest, daarom reageer ik op : "Hoe zou jij het vinden als je kind doodgaat, omdat mevrouw halverwege in elkaar stortte?"
*bevestigtquote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je bevestigd je trieste instelling nog maar weer eens dus? Niet denken aan verbeteringen en oplossingen, gewoon accepteren dat we een suboptimaal systeem hebben en dat ook niet willen veranderen.
Helaas is het zo dat er dezelfde eisen worden gesteld aan vrijwilligers en daarbij behorende taken. Dat laat al zien dat het hele concept vrijwilliger niet deugt. Het zou gewoon een betaalde job moeten zijn volgens de geldende Cao. Dit is een van de redenen dat ik tegen vrijwilligers ben in dit soort sectoren. Politie idem.quote:
Met sport doe je mee aan een eerlijke competitie. Bij de brandweer hangen de levens van je klanten en buddy's af van het feit dat jij mee kan doen met de rest.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus dan kunnen we het onderscheid qua geslacht (of handicap) ook wel weghalen met sport?
Dat is toch iets heel anders? Met sport hoef je meestal geen levens te redden.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus dan kunnen we het onderscheid qua geslacht (of handicap) ook wel weghalen met sport?
Maar daar gaat het hier toch om, dat meekomen met de rest. Deze vrouw kon tot deze test meekomen met de rest en nu niet meer omdat de regels veranderd zijn. Zijn die regels wel eerlijk, zijn ze (zoals werd gesuggereerd op de radio) gebaseerd op de fysieke mogelijkheden van de man...?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met sport doe je mee aan een eerlijke competitie. Bij de brandweer hangen de levens van je klanten en buddy's af van het feit dat jij mee kan doen met de rest.
als jij met allerlei aannames die nergens op gebaseerd zijn mij in een hoek probeert te duwen, dan ga ik niet inhoudelijk reagerenquote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Topper. Je hebt je spellingregeltjes netjes geleerd. Nou nog basale logica leren doorgronden.
Dat is wel een puntje ja.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hier toch om, dat meekomen met de rest. Deze vrouw kon tot deze test meekomen met de rest en nu niet meer omdat de regels veranderd zijn. Zijn die regels wel eerlijk, zijn ze (zoals werd gesuggereerd op de radio) gebaseerd op de fysieke mogelijkheden van de man...?
Ah ik dacht dat het om gelijkheid gingquote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:13 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Dat is toch iets heel anders? Met sport hoef je meestal geen levens te redden.
Dat zei ik net ook al. Ze kan al 17 jaar wél meekomen, en nu niet meer vanwege veranderde regels, waarbij je je af kunt vragen of het reëel is om die gelijk te trekken.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hier toch om, dat meekomen met de rest. Deze vrouw kon tot deze test meekomen met de rest en nu niet meer omdat de regels veranderd zijn. Zijn die regels wel eerlijk, zijn ze (zoals werd gesuggereerd op de radio) gebaseerd op de fysieke mogelijkheden van de man...?
Als het gaat om banen vind ik dat best belangrijk, je wilt als vrouw toch ook geen 6 punten extra alleen omdat je vrouw bent? Dat is pas discriminerend. Tegenover mannen en ook tegen over de vrouw, je wordt gewoon bij voorbaat al neergezet als zwakker.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah ik dacht dat het om gelijkheid ging
quote:Het is een pittige test, maar zeker te doen." stelt Jurjen Timmerman. Hoofd IB veiligheidsregio Drenthe. "De vrouwen in Drenthe die op de uitruk zitten, hebben de test allemaal gehaald." Vooral het brandweerkorps in Assen heeft veel vrouwen in dienst.
Heb je ooit een kantoorbaan meegemaakt waar je een conditietest voor door moest komen? Die regels zijn niet gebaseerd op mannen, maar op de eisen van de baan.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zie je woorden niet als niks. Je bent meer dan dat.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
als jij met allerlei aannames die nergens op gebaseerd zijn mij in een hoek probeert te duwen, dan ga ik niet inhoudelijk reageren
Volgens mij begrijpen mensen niet echt dat het niet om het duurloop cijfer bij gym gaat waar je gedeeltelijk wordt beoordeeld op je inzet, maar om de resultaten, omdat die resultaten in dit geval levens kunnen kosten. Je kan niet om je gymles heen, maar je hoeft niet bij de brandweer te gaan.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:23 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Als het gaat om banen vind ik dat best belangrijk, je wilt als vrouw toch ook geen 6 punten extra alleen omdat je vrouw bent? Dat is pas discriminerend. Tegenover mannen en ook tegen over de vrouw, je wordt gewoon bij voorbaat al neergezet als zwakker.
Ik bij het zien van de vrouw. Een dikke oude trol die de conditietest niet haalt. Aan je ouderdom kun je niet zoveel doen, maar die extra kilo's aan gewicht wel.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:25 schreef HenkieVdV het volgende:
Bij het zien van dit nieuwsbericht vanmorgen kon ik niet anders dan:
De regels zijn per definitie 'oneerlijk' gezien er een heleboel mensen zijn die die 100 treden niet kunnen halen, ongeacht hun geslacht. Net als bij het gros van alle andere beroepen is er een grens getrokken.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zijn die regels wel eerlijk, zijn ze (zoals werd gesuggereerd op de radio) gebaseerd op de fysieke mogelijkheden van de man...?
Precies. Je kunt het oneens zijn met de gestelde eisen als man of vrouw. Maar je moet inderdaad geen onderscheid maken met het stellen van eisen voor man en vrouw met precies hetzelfde takenpakket.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:28 schreef ems. het volgende:
[..]
De regels zijn per definitie 'oneerlijk' gezien er een heleboel mensen zijn die die 100 treden niet kunnen halen, ongeacht hun geslacht. Net als bij het gros van alle andere beroepen is er een grens getrokken.
Nu kan je je afvragen of die grens onrealistisch is maar in deze is het natuurlijk juist hartstikke belangrijk dat je geen onderscheid maakt tussen vrouwen en mannen.
In het geval van de brandweervrouw in kwestie is de oplossing ook vrij eenvoudig: Gewoon meer oefenen en die conditie opkrikken.
Ik weet nog dat mijn gymleraar zei dat als de meisjes de hele test zouden uitlopen zij een 11 als cijfer zouden krijgen, hij ging er dus al vanuit dat geen enkel meisje dit zou halen. Ik haalde het wel maar kreeg uiteraard geen 11 want dat kon helemaal niet. Vervelend dat er zo gedacht wordt.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij begrijpen mensen niet echt dat het niet om het duurloop cijfer bij gym gaat waar je gedeeltelijk wordt beoordeeld op je inzet, maar om de resultaten, omdat die resultaten in dit geval levens kunnen kosten. Je kan niet om je gymles heen, maar je hoeft niet bij de brandweer te gaan.
Het probleem van te weinig vrijwilligers heeft hier niks mee te maken. Dus omdat je te weinig vrijwillers hebt moet je maar een oogje dichtknijpen bij de eisen? "Andere hebben we niemand". Wat is de volgende stap dan? Mensen maar bij de brandweer laten die überhaupt geen conditie hebben? Of niet kunnen tillen?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, echt he?
Ze kon het prima, ze mag het alleen niet meer vanwege een nieuwe test. Het is dus niet meer dat ze te oud is, ze hebben de eisen aangepast. En zoals de vakvereniging (weet je wel, met mensen die ervaring hebben in het veld) ook aangeeft, is er meer van belang, ben je een team en moet je het met z'n allen doen. Deze ene fysieke test is retezwaar, en niet in verhouding tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hoeven niet aan een veel te lage standaard te voldoen, ze moeten ook heel hard trainen, maar om ze volledig gelijk te beoordelen is simpelweg niet mogelijk op dit gebied.
Maar goed, er zijn zoveel vrijwilliger brandweerlieden dat ze die paar die nu niet meer door de test komen gemakkelijk kunnen missen. Het gaat heel goed met de brandweerkorpsen in Nederland. Je kunt inderdaad beter geen brandweervrouw hebben, dan eentje die maar 80 treden in 2 minuten op komt met 42 kilo op de schouders. Wat een watje.
dan moet je de gehele lat verlagenquote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, echt he?
Maar goed, er zijn zoveel vrijwilliger brandweerlieden dat ze die paar die nu niet meer door de test komen gemakkelijk kunnen missen. Het gaat heel goed met de brandweerkorpsen in Nederland. Je kunt inderdaad beter geen brandweervrouw hebben, dan eentje die maar 80 treden in 2 minuten op komt met 42 kilo op de schouders. Wat een watje.
Misschien kan ze niet meer meekomen omdat ze fysiek zwakker is geworden door hogere leeftijd? Of men haar matige conditie altijd voor lief heeft genomen. Kan ook.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zei ik net ook al. Ze kan al 17 jaar wél meekomen, en nu niet meer vanwege veranderde regels, waarbij je je af kunt vragen of het reëel is om die gelijk te trekken.
6 % van de vrijwillige brandweerlieden is vrouw.quote:Ook mannen hebben problemen met de conditietest. De VBV ontving 260 klachten van mannen en 40 van vrouwen.
Toen ik al vijf jaar bij de bergredding zat in Zwitserland kwam er opeens een nieuwe (loodzware) test bij, ik heb die test gefaald de eerste keer en toen kon ik dus ook niet meer meekomen ondanks veranderde regels ondanks dat ik een van de beste klimmers was van onze unit.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zei ik net ook al. Ze kan al 17 jaar wél meekomen, en nu niet meer vanwege veranderde regels, waarbij je je af kunt vragen of het reëel is om die gelijk te trekken.
ik ben het met je eens.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:36 schreef Red_85 het volgende:
Emancipatie: Vrouwen moeten gelijk worden behandeld!
Wordt het ze te moeilijk: Discriminatie, te moeilijk voor vrouwen!!
Zelfde als bij het korps mariniers, wil je er als vrouw bij, moet je hetzelfde kunnen als de mannen. Kan je het niet aan, jammer dan.
Gelijke behandeling heb je, is het weer niet goed.
kan me idd niet voorstellen dat met goede conditie door goede training het niet haalbaar zou zijn voor iemand van 50plus.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik bij het zien van de vrouw. Een dikke oude trol die de conditietest niet haalt. Aan je ouderdom kun je niet zoveel doen, maar die extra kilo's aan gewicht wel.
Vrijwillig is niet vrijblijvend.quote:
En zo is het.quote:De fysieke test is simpelweg niet om te bepalen of iemand voor zijn leeftijd en geslacht relatief fit is. Het is een test om te bepalen of iemand fysiek de zware werkomstandigheden aan kan waarmee men te maken krijgt. Die werkomstandigheden zijn ongeacht lichaamsbouw, leeftijd en geslacht voor elke brandweerman of vrouw gelijk. Dus moet de test ook voor iedereen gelijk zijn.
Wel naar gekeken, maar ik woon te ver van de kazerne en dichterbij zijn de woningen die aan mijn eisen voldoen ver buiten mijn budget.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 12:53 schreef agter het volgende:
Eigenlijk zijn die kilometers ook gewoon discriminerend. Gewoon een paar minuten later aankomen acceptabel maken! zonder vrijwillige brandweer is er tenslotte geen brandweer. Maar eerst de fitheidstest haalbaar maken voor dikke bejaarde trollen. Want niets is zo goed voor de eventuele slachtoffers van een brand, dan een brandweer buddyteam dat halverwege terug moet, omdat mevrouw is ingestort. Sterven in de weet dat je aan gelijkheid hebt bijgedragen is tenslotte te prefereren boven het idee dat je met je leven het patriarchale systeem in stand hebt gehouden.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 00:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wel naar gekeken, maar ik woon te ver van de kazerne en dichterbij zijn de woningen die aan mijn eisen voldoen ver buiten mijn budget.
Dagdienst zou kwa afstand misschien wel kunnen in de plaats waar ik werk, maar dat is met mijn functie niet te combineren. Tijdens gesprek met een klant naar de auto rennen omdat de pieper afgaat zal voor het nodige onbegrip bij de klant zorgen, en daarmee voor omzetderving. Zeker wanneer niet direct een collega beschikbaar is om een en ander toe te lichten en de klant verder te woord te staan.
De werkomstandigheden waarmee je te maken kan krijgen zijn afhankelijk van de regio. Als die verschillen is het logisch dat de test ook zou verschillen. En die regeling heeft Brandweer Nederland net afgeschaft omdat het "niet eerlijk" zou zijn...quote:Op vrijdag 30 juni 2017 23:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vrijwillig is niet vrijblijvend.
En zeker niet bij een organisatie als de brandweer. De geschiktheid is hier van grote invloed op de veiligheid. De veiligheid van de individuele vrijwilliger, van het team en uiteindelijk ook van de burger staat of valt met de geschiktheid van het brandweerpersoneel.
Door strenge selectie, zware testen en grondige opleidingen wordt de kwaliteit op peil gehouden.
Gezien de werkomstandigheden van de brandweer vaak nogal hectisch, chaotisch en onoverzichtelijk zijn, is het van groot belang dat iedereen min of meer hetzelfde kan. De bevelvoerder moet daar simpelweg op kunnen vertrouwen, want binnen zeer korte tijd (onderweg met toeters en bellen aan, terwijl informatie over de situatie die aan getroffen zal worden via de meldkamer mondjesmaat binnen druppelt) moet een plan van aanpak en taakverdeling worden gemaakt. In intussen moet men zich ook nog verder aankleden tijdens de oncomfortabele rit.
Daarbij komt dat juist bij de vrijwillige brandweer de bevelvoerder niet weet wie er mee gaan op de uitruk totdat de laatste stoel in de wagen bezet is. Het kan niet zo zijn dat, wanneer we onderscheid maken tussen lichtere eisen en zware eisen, er van de 6 mensen er 5 'slangen-uitrollers' zijn die slechts aan de lichte eisen voldoen en 1 bevelvoerder. Want dan kan er niemand het gebouw in om mensen te redden of van binnenuit te blussen.
De fysieke test is simpelweg niet om te bepalen of iemand voor zijn leeftijd en geslacht relatief fit is. Het is een test om te bepalen of iemand fysiek de zware werkomstandigheden aan kan waarmee men te maken krijgt. Die werkomstandigheden zijn ongeacht lichaamsbouw, leeftijd en geslacht voor elke brandweerman of vrouw gelijk. Dus moet de test ook voor iedereen gelijk zijn.
quote:Vanaf 1 juli mag de 53 jarige vrouw niet meer blussen, omdat zij twee keer voor de conditietest is gezakt. Wel mag zij met haar zeventien jaar ervaring als vrijwilliger brandweerauto’s blijven besturen en instructie geven, maar dat ziet zij niet zitten.
[..]
De VBV ontving 260 klachten van mannen en 40 van vrouwen.
Brandweer Nederland wil de nieuwe conditietest niet afschaffen of aanpassen. Voorheen zou elk korps zijn eigen eisen stellen aan de conditie van brandweerlieden, wat ook niet eerlijk was. Wel is er begrip voor de vrijwilligers en is er bereidheid om in gesprek te gaan.
Het gaat om de trap op lopen he, niet vetzakken naar beneden slepen, daar helpt de zwaartekracht iig bij.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 02:57 schreef crystal_meth het volgende:
Wat heeft iemand die bewusteloos 5 hoog ligt aan een brandweerpersoon die met 42 kilo 100 treden op kan lopen? Ik verwacht niet dat ze de zwaarste persoon van Nederland naar beneden kunnen dragen, maar minstens iemand die half zoveel weegt. André de Groot woog 350 kg, dus mogen we van brandweerpersonen verwachten dat ze een persoon van 175 kg kunnen optillen, honderd treden afdalen en hem buiten op de stoep leggen.
Kijk, dit vind ik nou een goed onderbouwde prettige post, die realistisch klinkt zonder ook seksistisch en denigrerend te klinken.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 23:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vrijwillig is niet vrijblijvend.
En zeker niet bij een organisatie als de brandweer. De geschiktheid is hier van grote invloed op de veiligheid. De veiligheid van de individuele vrijwilliger, van het team en uiteindelijk ook van de burger staat of valt met de geschiktheid van het brandweerpersoneel.
Door strenge selectie, zware testen en grondige opleidingen wordt de kwaliteit op peil gehouden.
Gezien de werkomstandigheden van de brandweer vaak nogal hectisch, chaotisch en onoverzichtelijk zijn, is het van groot belang dat iedereen min of meer hetzelfde kan. De bevelvoerder moet daar simpelweg op kunnen vertrouwen, want binnen zeer korte tijd (onderweg met toeters en bellen aan, terwijl informatie over de situatie die aan getroffen zal worden via de meldkamer mondjesmaat binnen druppelt) moet een plan van aanpak en taakverdeling worden gemaakt. In intussen moet men zich ook nog verder aankleden tijdens de oncomfortabele rit.
Daarbij komt dat juist bij de vrijwillige brandweer de bevelvoerder niet weet wie er mee gaan op de uitruk totdat de laatste stoel in de wagen bezet is. Het kan niet zo zijn dat, wanneer we onderscheid maken tussen lichtere eisen en zware eisen, er van de 6 mensen er 5 'slangen-uitrollers' zijn die slechts aan de lichte eisen voldoen en 1 bevelvoerder. Want dan kan er niemand het gebouw in om mensen te redden of van binnenuit te blussen.
De fysieke test is simpelweg niet om te bepalen of iemand voor zijn leeftijd en geslacht relatief fit is. Het is een test om te bepalen of iemand fysiek de zware werkomstandigheden aan kan waarmee men te maken krijgt. Die werkomstandigheden zijn ongeacht lichaamsbouw, leeftijd en geslacht voor elke brandweerman of vrouw gelijk. Dus moet de test ook voor iedereen gelijk zijn.
Waar is dat nou weer voor nodig? Ze is niet dik, niet bejaard en geen trol. Het is een vrouw van 53 die wat overgewicht lijkt te hebben (hoewel pakken van zoveel kilo best een vertekend beeld kunnen geven), maar die toch echt nog behoorlijk fit is gezien wat ze wél kan.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 02:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn die kilometers ook gewoon discriminerend. Gewoon een paar minuten later aankomen acceptabel maken! zonder vrijwillige brandweer is er tenslotte geen brandweer. Maar eerst de fitheidstest haalbaar maken voor dikke bejaarde trollen. Want niets is zo goed voor de eventuele slachtoffers van een brand, dan een brandweer buddyteam dat halverwege terug moet, omdat mevrouw is ingestort. Sterven in de weet dat je aan gelijkheid hebt bijgedragen is tenslotte te prefereren boven het idee dat je met je leven het patriarchale systeem in stand hebt gehouden.
ze is echt wel dik hoor.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 09:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waar is dat nou weer voor nodig? Ze is niet dik, niet bejaard en geen trol.
Echt, goed antwoord met goede onderbouwing. Ook zo ingaand op de volledige tekst.quote:
Oftewel dik dus.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 09:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waar is dat nou weer voor nodig? Ze is niet dik, niet bejaard en geen trol. Het is een vrouw van 53 die wat overgewicht lijkt te hebben
Thanksquote:Op zaterdag 1 juli 2017 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zag gisteravond het item met de betreffende vrouw bij een journaal en ik realiseerde me dat we eigenlijk een stuk informatie missen, namelijk: hoe waren de testen tot nu toe en zou ze die, zoals in de andere jaren, wel gehaald hebben. Ligt het echt alleen aan dit ene zwaardere onderdeel en heeft ze alles verder gehaald? Of is ze nu ouder en minder in conditie en zou ze de oude test ook op een bepaald onderdeel niet gehaald hebben? Is de volledige test heel erg veel zwaarder geworden? Voldeden veel brandweerlieden voorheen niet, vielen er (veel) slachtoffers die voorkomen hadden kunnen worden als alle brandweerlieden deze zwaardere test hadden gedaan?
De vakvereniging heeft 300 klachten ontvangen. Ik denk niet dat iedereen die niet slaagt gaat klagen.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 10:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Thanks
Zelf heb je hier ook een goed punt. Waarbij je ook nog moet meenemen of en zo ja hoeveel het aantal afvallers wat nu zakt voor de periodieke herkeuring echt zo fors is en ook significant is gestegen.
Want 40 vrouwen en 260 mannen die de test tot nu toe niet hebben gehaald klinkt best veel.
Maar hoeveel actieve brandweervrijwilligers zijn er in Nederland? 1000? 5000? 25.000?
300 van de 1000 die het niet halen, is veel. 300 van de 25.000 die het niet halen, valt wel mee als je bedenkt dat er altijd mensen zijn die in lichamelijke gesteldheid achteruit gaan.
Even zoeken leert me dat er bijna 19.000 brandweervrijwilligers zijn. Dus minder dan 2 procent haalt dus de nieuwe fysieke test niet. Dat klinkt mij niet schrikbarend hoog. Zeker niet gezien de mogelijkheid die er is om vervolgens na een tijdje flink getraind te hebben een hertest te doen.
En als voorheen jaarlijks gemiddeld 280 mensen de oude test niet haalden en nu met de nieuwe test 300 mensen het niet redden, is dat ook een heel andere situatie dan wanneer voorheen 20 mensen per jaar het niet haalden.
Haar onderkin is niet verborgen door een pak en ik noem haar een trol vanwege de combinatie van een lelijk uiterlijk en innerlijk.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 09:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waar is dat nou weer voor nodig? Ze is niet dik, niet bejaard en geen trol. Het is een vrouw van 53 die wat overgewicht lijkt te hebben (hoewel pakken van zoveel kilo best een vertekend beeld kunnen geven), maar die toch echt nog behoorlijk fit is gezien wat ze wél kan.
Je kunt het er best niet mee eens zijn, maar dat kan toch ook zonder dit soort teksten?
dank uquote:Op vrijdag 30 juni 2017 11:26 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Het dikgedrukte springt er bij mij wel weer uit, onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is discriminerend. Geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is blijkbaar ook discriminerend.
Dadelijk lig ik ergens te stikken in de rook en ga ik dood omdat mevrouw de trap niet op komt.
http://nos.nl/teletekst#105quote:Brandweertest niet discriminerend
De brandweer maakt zich niet schuldig aan discriminatie door mannen en vrouwen bij conditietests gelijk te beoordelen. Het College voor de Rechten van de Mens heeft dat bepaald in de zaak van een 53-jarige brandweervrouw.
Zij moest als vrijwilliger vertrekken omdat het haar tot twee keer toe niet was gelukt om met 42 kilo bepakking in twee minuten 100 traptreden te lopen.
De vrouw vindt dat bij de test rekening moet worden gehouden met geslacht en leeftijd. De vrijwilligersvakbond steunt haar. Volgens het college maken jonge mannen inderdaad meer kans, maar is dat terecht vanwege de veiligheidsrisico's.
Terecht natuurlijk. Die zuurstoftank gaat echt niet opeens minder wegen omdat een vrouw hem moet tillen :’) debiel wijf.quote:
Brandwezen?quote:Op maandag 31 juli 2017 23:21 schreef myShizzle het volgende:
Hoe noemt men genderneutrale brandweermannen- of vrouwen eigenlijk?
Brandfiguren, brandschepsels, brandmensen, brandpersonen of brandstervelingen.quote:Op maandag 31 juli 2017 23:21 schreef myShizzle het volgende:
Hoe noemt men genderneutrale brandweermannen- of vrouwen eigenlijk?
zit het je zo hoog? Waar je je toch druk om kan maken zegquote:Op dinsdag 1 augustus 2017 00:41 schreef RobbieRonald het volgende:
Ja gemeente Amsterdam, ook hier zul je rekening moeten houden met genderneutralen, stelletje hypocrieten.
Dat doen ze al jaren lang in het onderwijs en het resultaat is er ook naarquote:Op vrijdag 30 juni 2017 13:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
dan moet je de gehele lat verlagen
En dat blijven doen
Ik maak me niet druk hoor. Ik geef slechts mijn mening.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 06:31 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
zit het je zo hoog? Waar je je toch druk om kan maken zeg
Brandweerman/brandweervrouw.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 00:41 schreef RobbieRonald het volgende:
Ja gemeente Amsterdam, ook hier zul je rekening moeten houden met genderneutralen, stelletje hypocrieten.
die mening is niet relevant hier, maar blijkbaar zit het je erg hoogquote:Op dinsdag 1 augustus 2017 11:51 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk hoor. Ik geef slechts mijn mening.
Ik zie geen relevantie in jouw reactie's.quote:Op dinsdag 1 augustus 2017 14:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
die mening is niet relevant hier, maar blijkbaar zit het je erg hoog
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |