abonnement Unibet Coolblue
pi_171657036
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Over het dienstbevel van 1950, alleen ik begrijp niet wat hij nu precies bedoelt en hij leest denk ik niet goed wat ik schrijf :P
Erg relevant vind ik het niet hoe je het dient te omschrijven of op welk strand ze wel of niet werden afgezet.

Zonde ergens de materie is wel interessant. Ikzelf denk wel, wat ik eerder schreef, dat het ergens geluk bij een ongeluk is geweest dat ze naar NL zijn gekomen. Het was nu eenmaal een Java-centrisch dingetje dat hele Indonesië (wat ook wel weer verklaarbaar is, daar niet van). Er was gewoon behoorlijk wat geweld gebruikt als ze naar welk eiland dan ook in de Molukken waren gegaan na 50.
I´m back.
pi_171657125
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Erg relevant vind ik het niet hoe je het dient te omschrijven of op welk strand ze wel of niet werden afgezet.

Zonde ergens de materie is wel interessant. Ikzelf denk wel, wat ik eerder schreef, dat het ergens geluk bij een ongeluk is geweest dat ze naar NL zijn gekomen. Het was nu eenmaal een Java-centrisch dingetje dat hele Indonesië. Er was gewoon behoorlijk wat geweld gebruikt als ze naar welk eiland dan ook in de Molukken waren gegaan na 50.
Ik denk dat het in ieder geval weinig heeft uitgemaakt voor het realiseren van de RMS; die zou er toch niet gekomen zijn, waar ze ook geplaatst werden.
pi_171657177
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik denk dat het in ieder geval weinig heeft uitgemaakt voor het realiseren van de RMS; die zou er toch niet gekomen zijn, waar ze ook geplaatst werden.
Ook niet idd, en NL had invloed nul komma nul, alsof zij dat wel even konden afdwingen verder ondanks dat akkoord in L aangekleed of niet.
I´m back.
pi_171657200
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet over de treinkapingen iig

[..]

ik lees prima

jij schrijft dat de militairen al op de schepen zaten, op dat moment is Ambon al gevallen en kun je ze daar niet meer afzetten, punt klaar, wat je zegt is onzin
Maar wat bedoel je met al op de schepen? In iedere geval niet vanuit Nederland, ze waren op schepen in de Indische oceaan of in de kazerne ergens in Indie, ik dacht vlakbij Java. Ze zaten nog altijd te wachten op de beslissing waar ze gedemobiliseerd konden worden.

Nogmaals, de Molukkers wilden naar Ambon toen Ambon juist nog niet gevallen was. Op dat moment zaten ze nog op schepen zoals ik zei in de Indische Oceaan of in de kazernes ergens in Ned-Indie. Nog lang niet in Nederland. Later werd besloten dat ze in Nederland gedemobiliseerd werden. Op het moment dat ze in Nederland waren en Ambon gevallen was, wilden ze juist niet naar Ambon maar of naar Ceram of Nieuw-Guinea. Snap je het nou?

Toen ze naar Ambon wilden waren ze nog helemaal niet in Nederland, ook niet al op schepen vanuit Nederland onderweg naar Indie. Zij zaten op schepen IN Ned-Indie of in de kazernes in Ned-Indie.
West-Melanesia
pi_171657260
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik denk dat het in ieder geval weinig heeft uitgemaakt voor het realiseren van de RMS; die zou er toch niet gekomen zijn, waar ze ook geplaatst werden.
Zoals ik eerder al zei, vergis je niet in die 4000 goed getrainde soldaten. Als ze zonder die soldaten al 16 jaar lang een guerillastrijd hebben kunnen voeren met een handjevol soldaten, laat staan wanneer die 4000 zich hadden toegevoegd bij de groep. Zij zouden net als Aceh misschien wel tot op de dag van vandaag guerilla voeren als die Tsunami in 2004 er niet was geweest. Of misschien zou Indonesie niet eens Ambon hebben aangevallen... vandaar de frustratie ook op dit onderwerp, het dienstbevel, 1 van de ontelbare frustraties...
West-Melanesia
pi_171657304
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Op dat moment zaten ze nog op schepen zoals ik zei in de Indische Oceaan of in de kazernes ergens in Ned-Indie.
Heb je daar iets van een bron van? Ik begreep dat ze in die periode juist naar kampen op Java waren geplaatst. Samen met de Nederlandse militairen, wachtend op een beslissing.
pi_171657359
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zoals ik eerder al zei, vergis je niet in die 4000 goed getrainde soldaten.
Dat doe ik ook niet.
pi_171657383
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Heb je daar iets van een bron van? Ik begreep dat ze in die periode juist naar kampen op Java waren geplaatst. Samen met de Nederlandse militairen, wachtend op een beslissing.
Ja nee dat bedoelde ik dus, dat ze namelijk in iedere geval niet in Nederland waren. Dus zoals jij nu bevestigd, alleen dan niet op schepen in de Indische oceaan, maar in kazernes of kampementen op Java nog steeds wachtend op de beslissling waar de demobilisatie plaats zou vinden.


Even als reactie op 3spec.
Dus niet dat ze vanuit Nederland door het Suezkanaal zouden moeten varen etcetc en aan flarden zouden worden geschoten zodra ze aan de poort van Indie zouden aankomen. Ze waren namelijk nog daar in Ned-Indie.
West-Melanesia
pi_171657466
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:19 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja nee dat bedoelde ik dus, dat ze namelijk in iedere geval niet in Nederland waren. Dus zoals jij nu bevestigd, alleen dan niet op schepen in de Indische oceaan, maar in kazernes of kampementen op Java nog steeds wachtend op de beslissling waar de demobilisatie plaats zou vinden.
Oh, dan is het duidelijk! :) Ze wilden inderdaad al lang voordat ze naar Nederland kwamen en voordat op Ambon de RMS werd uitgeroepen (en neergeslagen) naar Ambon.
pi_171657475
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Erg relevant vind ik het niet hoe je het dient te omschrijven of op welk strand ze wel of niet werden afgezet.

Zonde ergens de materie is wel interessant. Ikzelf denk wel, wat ik eerder schreef, dat het ergens geluk bij een ongeluk is geweest dat ze naar NL zijn gekomen. Het was nu eenmaal een Java-centrisch dingetje dat hele Indonesië (wat ook wel weer verklaarbaar is, daar niet van). Er was gewoon behoorlijk wat geweld gebruikt als ze naar welk eiland dan ook in de Molukken waren gegaan na 50.ho
Het is best wel relevant. Want als je zegt dat Nederland de Molukkers niet wilden demobiliseren in vijandelijk gebied, dan is dat eigenlijk een leugen, plus dan lijkt het erop alsof Nederland de Molukkers wilden beschermen, en hiermee dus eigenlijk een goede daad heeft verricht.

Maar Nederland wilde in eerste instantie de Molukkers JUIST demobiliseren op een vijandelijk strand, namelijk op Java. De soldaten verkeerden helemaal niet in levensgevaar als ze op Ambon gedemobiliseerd zouden worden op het moment dat Ambon nog geen vijandelijk gebied was. Zouden die 4000 Molukkers daar gedemobiliseerd worden, dan was het nog maar de vraag of Indonesie Ambon zo snel kon veroveren, of uberhaupt de ballen had het zwaar bewapende eiland met duizenden goed getrainde soldaten nu aan te vallen. Los van het feit dat het Indonesische leger uit meer dan honderdduizend man bestond, stelden ze niks voor vergeleken met de Molukse KNIL-soldaten, Marine en jongens uit de RST. Alleen al de RST werd juist door de Indonesische nationalistische strijders zoveel mogelijk vermeden.

Dan kan het dus zomaar zo zijn dat het dienstbevel naar Nederland een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in het feit dat de RMS heden ten dage nog steeds bezet is.
West-Melanesia
pi_171657511
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het is best wel relevant. Want als je zegt dat Nederland de Molukkers niet wilden demobiliseren in vijandelijk gebied, dan is dat eigenlijk een leugen, plus dan lijkt het erop alsof Nederland de Molukkers wilden beschermen, en hiermee dus eigenlijk een goede daad heeft verricht.

Maar Nederland wilde in eerste instantie de Molukkers JUIST demobiliseren op een vijandelijk strand, namelijk op Java. De soldaten verkeerden helemaal niet in levensgevaar als ze op Ambon gedemobiliseerd zouden worden op het moment dat Ambon nog geen vijandelijk gebied was. Zouden die 4000 Molukkers daar gedemobiliseerd worden, dan was het nog maar de vraag of Indonesie Ambon zo snel kon veroveren, of uberhaupt de ballen had het zwaar bewapende eiland met duizenden goed getrainde soldaten nu aan te vallen. Los van het feit dat het Indonesische leger uit meer dan honderdduizend man bestond, stelden ze niks voor vergeleken met de Molukse KNIL-soldaten, Marine en jongens uit de RST. Alleen al de RST werd juist door de Indonesische nationalistische strijders zoveel mogelijk vermeden.

Dan kan het dus ook nog zomaar zo zijn dat het dienstbevel naar Nederland een belanfrijke rol heeft gespeeld in het feit dat de RMS heden ten dage nog steeds bezet is.
Jij denkt niet dat ze het onderspit zouden hebben gedelfd uiteindelijk?
I´m back.
pi_171657522
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:27 schreef Physsic het volgende:

[..]

Oh, dan is het duidelijk! :) Ze wilden inderdaad al lang voordat ze naar Nederland kwamen en voordat op Ambon de RMS werd uitgeroepen (en neergeslagen) naar Ambon.
Ja precies dat klopt.
West-Melanesia
  dinsdag 13 juni 2017 @ 00:34:44 #263
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_171657533
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171657591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij denkt niet dat ze het onderspit zouden hebben gedelfd uiteindelijk?
Nou als je met een handjevol beroepssoldaten en vrijwilligers 16 jaar oorlog kan voeren tegen het Indonesische leger van meer dan honderdduizend man, dan zouden 4000 zwaar getrainde soldaten toch wel een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad in de Moluks/Indonesische oorlog hoor. Aceh heeft uiteindelijk toch ook tot de Tsunami in 2004 oorlog gevoerd tegen Indonesie?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 13 juni 2017 @ 04:52:03 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171658674
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 00:19 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Even als reactie op 3spec.
Dus niet dat ze vanuit Nederland door het Suezkanaal zouden moeten varen etcetc en aan flarden zouden worden geschoten zodra ze aan de poort van Indie zouden aankomen. Ze waren namelijk nog daar in Ned-Indie.
het is geen pendeldienst, die schepen gingen naar Nederland, dat stond in het dienstbevel als je daar geen behoefte aan hand dan kon je ervoor kiezen om niet in te stappen

er is iig geen sprake van simpelweg even langs Ambon varen om de Molukkers af te zetten

je moet eerst mijnenvegers sturen, daarna hydrograven, daarna de amphibische verkenners, daarna inleidende beschietingen houden, daarna de mariniers (SF), daarna nog meer mariniers, daarna de infanterie die alles kapot maken en daarna kun je veilig je troepentransporten legen

het zou een nieuwe politionele actie betekenen en daar had Nederland logischerwijs geen zin an
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171660562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 04:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is geen pendeldienst, die schepen gingen naar Nederland, dat stond in het dienstbevel als je daar geen behoefte aan hand dan kon je ervoor kiezen om niet in te stappen

er is iig geen sprake van simpelweg even langs Ambon varen om de Molukkers af te zetten

je moet eerst mijnenvegers sturen, daarna hydrograven, daarna de amphibische verkenners, daarna inleidende beschietingen houden, daarna de mariniers (SF), daarna nog meer mariniers, daarna de infanterie die alles kapot maken en daarna kun je veilig je troepentransporten legen

het zou een nieuwe politionele actie betekenen en daar had Nederland logischerwijs geen zin an
Logischerwijs zelfs. Nou, als je nog wilde weten waarom de jongens een treinkaping hebben gepleegd.... Een beslissing langs Ambon te varen wetende dat Indonesie elk moment hun land kan verover een pendeldienst noemen. Zo ze te zien ziet er volgens jou dus ook nog eens naar uit dat die jongens voor een paar mijntjes op het strand van hun eigen land, notabene hun eigen land zijn kwijtgeraakt? Volgens mij zitten die jongens echt bij de padvinders volgens jou. Geen drol te maken met relativeren van Nederlandse kant zei je nog? Die Molukse jongens zijn hun land kwijtgeraakt door dit geintje van een grove fout van een dienstbevel naar Nederland. Misschien kan je beter de Molukse kant relativeren. Want dit geeft allemaal reden om de treinkapers te herdenken en als helden te zien. Het niet toegeven van Nederlandse fouten, wat o.a. zelfs heeft geleid tot een standbeeld van JP Coen in Hoorn en dus ook heeft geleid tot een treinkaping.

Het vereren van de treinkaping kan je nu bijna zelfs zien als een stukje integratie, zo eng is het bijna. Zolang de Nederlandse kant zo makkelijk gerelativeerd blijft worden zal er ook altijd een soort van scheidingslijn blijven.

De redenen kunnen allemaal kloppen waarom Nederland het dienstbevel naar Nederland heeft gegeven. Dat is iets waar de Nederlandse regering verantwoordelijk voor is. Maar aan jou de keus of je het logisch vind. Ook aan mij de keus om dat gerelativeer te vinden, als ik de mogelijkheden van beide partijen bekijkt. Een afweging die ik maak a.d.h.v. argumenten van beide, Molukse kant en Nederlandse kant.

[ Bericht 2% gewijzigd door Oceanier op 13-06-2017 10:18:19 ]
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 13 juni 2017 @ 11:30:53 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171662255
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 10:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Logischerwijs zelfs. Nou, als je nog wilde weten waarom de jongens een treinkaping hebben gepleegd....
nee wilde ik niet weten, ik heb totaal geen interesse in waarom iemand besluit een trein en een basisschool te gijzelen

dat is gewoon fout, en het blijft ook fout ongeacht de beweegredenen, enige wat van belang is hier is of die mensen tijdens de actie zijn omgekomen of dat iemand ze achteraf nog ff een nekschot heeft gegeven

quote:
Een beslissing langs Ambon te varen wetende dat Indonesie elk moment hun land kan verover een pendeldienst noemen. Zo ze te zien ziet er volgens jou dus ook nog eens naar uit dat die jongens voor een paar mijntjes op het strand van hun eigen land, notabene hun eigen land zijn kwijtgeraakt? Volgens mij zitten die jongens echt bij de padvinders volgens jou. Geen drol te maken met relativeren van Nederlandse kant zei je nog? Die Molukse jongens zijn hun land kwijtgeraakt door dit geintje van een grove fout van een dienstbevel naar Nederland. Misschien kan je beter de Molukse kant relativeren. Want dit geeft allemaal reden om de treinkapers te herdenken en als helden te zien. Het niet toegeven van Nederlandse fouten, wat o.a. zelfs heeft geleid tot een standbeeld van JP Coen in Hoorn en dus ook heeft geleid tot een treinkaping.

Het vereren van de treinkaping kan je nu bijna zelfs zien als een stukje integratie, zo eng is het bijna. Zolang de Nederlandse kant zo makkelijk gerelativeerd blijft worden zal er ook altijd een soort van scheidingslijn blijven.

De redenen kunnen allemaal kloppen waarom Nederland het dienstbevel naar Nederland heeft gegeven. Dat is iets waar de Nederlandse regering verantwoordelijk voor is. Maar aan jou de keus of je het logisch vind. Ook aan mij de keus om dat gerelativeer te vinden, als ik de mogelijkheden van beide partijen bekijkt. Een afweging die ik maak a.d.h.v. argumenten van beide, Molukse kant en Nederlandse kant.
ja mooie emotionale rant maar het heeft niets te maken met wat ik zeg

dit is het dienstbevel in kwestie


d.d. 24 ofzo, zijn vast wel meer varianten te vinden

datum is belangrijk (24 februari 1951, vertrek 2 maart 1951) op dat moment is Ambon in Indonesische handen

de Roma waar over gesproken werd is dit schip


niet bepaald een woeste oorlogsbodem of wel?

die kun je niet inzetten als amphibische stormram, is hij gewoon niet geschikt voor ... die schieten ze met zware machinegeweren in brand voor er iemand in de landingsbootjes kan stappen.

komt bij dat het helemaal geen Nederlands schip was, het is ingehuurd om van A naar B te varen en B is dus Nederland

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 13-06-2017 12:22:40 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171664239
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee wilde ik niet weten, ik heb totaal geen interesse in waarom iemand besluit een trein en een basisschool te gijzelen

dat is gewoon fout, en het blijft ook fout ongeacht de beweegredenen, enige wat van belang is hier is of die mensen tijdens de actie zijn omgekomen of dat iemand ze achteraf nog ff een nekschot heeft gegeven

[..]

ja mooie emotionale rant maar het heeft niets te maken met wat ik zeg

dit is het dienstbevel in kwestie
[ afbeelding ]

d.d. 24 ofzo, zijn vast wel meer varianten te vinden

datum is belangrijk (24 februari 1951, vertrek 2 maart 1951) op dat moment is Ambon in Indonesische handen

de Roma waar over gesproken werd is dit schip
[ afbeelding ]

niet bepaald een woeste oorlogsbodem of wel?

die kun je niet inzetten als amphibische stormram, is hij gewoon niet geschikt voor ... die schieten ze met zware machinegeweren in brand voor er iemand in de landingsbootjes kan stappen.

komt bij dat het helemaal geen Nederlands schip was, het is ingehuurd om van A naar B te varen en B is dus Nederland
Kerel in 1951 wilde helemaal niemand naar Ambon, Nederland niet en de Molukkers ook niet. Ambon was vrij, dus helemaal niemand gaat met machinegeweren op het strand van Ambon schieten. Waar je nu mee komt is totaal niet relevant. Voor de zoveelste keer, lees nu eens goed wanneer de Molukkers naar Ambon wilde en hou op met dat Ambon niet bereikbaar was want je hebt nogmaals niet te maken met padvinders die op zoek zijn naar champignons in het bos. Een meest gevreesd onderdeel van het koloniale leger dat zijn eigen vrije Ambon niet kan bereiken, het moet niet gekker worden.

Alle begrip voor de treinkaping trouwens, hier mocht men blij zijn dat het maar bij 2 is gelaten en dat de 1e generatie er niet bij betrokken was, want dan kon Nederland na de opbouw van de Tweede Wereldoorlog opnieuw opbouwen.

Maar man man, wanneer ga je nou eens goed lezen wat ik 30 berichten terug heb geschreven?

[ Bericht 1% gewijzigd door Oceanier op 13-06-2017 13:12:42 ]
West-Melanesia
pi_171665460
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 10:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Die Molukse jongens zijn hun land kwijtgeraakt door dit geintje van een grove fout van een dienstbevel naar Nederland.
Zo maak je het hele verhaal m.i. echt veel te simpel. Nederland had met Indonesië afspraken gemaakt bij de overdracht (RTC-akkoorden) waardoor er federaties konden blijven bestaan. Indonesië bleek niet van plan zich aan die afspraken te houden, als gevolg waarvan de RMS op Ambon werd uitgeroepen. Dat was al in april 1950. Niet zo lang na de overdracht, dus er was ook nog niet veel tijd geweest om de zaken van de militairen aftehandelen. Ook na die datum wilden de militairen naar Ambon, maar het uitroepen van de RMS en de manier waarop Indonesië daar op reageerde, maakte dat voor Nederland wel een stuk lastiger. In die periode zijn er ook veel Nederlanders van het eiland vertrokken, uit angst voor een aanval van Indonesië.
Veel inzet om het toch voor elkaar te krijgen heeft Nederland inderdaad niet getoond, maar dat doet er niet aan af dat er anders nog steeds geen garantie was. Vanaf dat moment zat er simpelweg niet veel anders op.
Voor de RMS was internationaal gezien verder ook geen steun.

Begrip voor de gevoelens, heb ik. Begrip voor de kapingen en daarbij de executies van een aantal gijzelaars; absoluut niet. Wellicht als het de eerste generatie was geweest die op deze manier van zich wilden laten horen wel, maar in dit geval niet. Sowieso niet omdat het kansloos is om te denken dat dmv het onder druk zetten van de Nederlandse overheid (en de samenleving) plotseling wel een RMS gerealiseerd kon worden door Nederland.
pi_171667256
Artikel van 23 december 1950.
De rechter had op 21 december een uitspraak gedaan dat Nederland niet deze groep ambonese militairen mocht vervoeren naar een plaats om te demobiliseren die zij niet wilden.
Kennelijk:
* geen verbod voor demobilisatie te Java of welk eiland dan ook,
* geen verbod militairen en gezinnen op vrijwillige basis naar Ambon te brengen voor het moment van demobilisatie aldaar.
pi_171667273
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 13:38 schreef Physsic het volgende:

[..]

Zo maak je het hele verhaal m.i. echt veel te simpel. Nederland had met Indonesië afspraken gemaakt bij de overdracht (RTC-akkoorden) waardoor er federaties konden blijven bestaan. Indonesië bleek niet van plan zich aan die afspraken te houden, als gevolg waarvan de RMS op Ambon werd uitgeroepen. Dat was al in april 1950. Niet zo lang na de overdracht, dus er was ook nog niet veel tijd geweest om de zaken van de militairen aftehandelen. Ook na die datum wilden de militairen naar Ambon, maar het uitroepen van de RMS en de manier waarop Indonesië daar op reageerde, maakte dat voor Nederland wel een stuk lastiger. In die periode zijn er ook veel Nederlanders van het eiland vertrokken, uit angst voor een aanval van Indonesië.
Veel inzet om het toch voor elkaar te krijgen heeft Nederland inderdaad niet getoond, maar dat doet er niet aan af dat er anders nog steeds geen garantie was. Vanaf dat moment zat er simpelweg niet veel anders op.
Voor de RMS was internationaal gezien verder ook geen steun.

Begrip voor de gevoelens, heb ik. Begrip voor de kapingen en daarbij de executies van een aantal gijzelaars; absoluut niet. Wellicht als het de eerste generatie was geweest die op deze manier van zich wilden laten horen wel, maar in dit geval niet. Sowieso niet omdat het kansloos is om te denken dat dmv het onder druk zetten van de Nederlandse overheid (en de samenleving) plotseling wel een RMS gerealiseerd kon worden door Nederland.
Ja maar het is ook heel simpel.
Republiek Indonesië heeft de RTC akkoorden geschonden. Vervolgens weigert Nederland de Molukkers naar Ambon te vervoeren omdat Indonesië zich beroept op de RTC akkoorden? Molukkers zijn boos omdat er een spelletje met hun gespeeld is.
De conclusie is heel simpel, Nederland heeft de Molukkers gewoon bedrogen.

Indonesië stond op het punt Ambon aan te vallen. De Molukkers wilden naar Ambon om zich voor te bereiden op deze aanval. Nederland.

Het ging bijna als volgt:
Indonesië zegt tegen Nederland "nee niet die soldaten naar Ambon vervoeren want wij willen Ambon aanvallen veroveren over een paar maanden".
Nederland zegt "ja oke is goed, we sturen ze naar Nederland"

Hier komt het in feite op neer, zo simpel is het.

Het is toch ook heel simpel om vast te stellen dat Nederland een behoorlijke vinger in de pap heeft gehad m.b.t het feit dat Ambon zo makkelijk overrompeld werd en heden ten dage heel de Zuid-Molukken nog steeds bezet is. Het is gewoon een feit dat Nederland mede-verantwoordelijk is voor het politieke machtsspelletje dat gespeeld werd met de Molukkers.

Even over het laatste, je geeft aan dat je begrip zou hebben getoond als het de eerste generatie was die de treinen gekaapt zou hebben. Dus je geeft aan dat je na een bepaald punt begrip krijgt voor een terroristische daad. Nou ik kan je vertellen, als jij zelfs begrip krijgt terwijl het in principe een ver van je bedshow is en jaren geleden, kan je het je voorstellen dat het begrip er al tientallen jaren daarvoor was, vanaf het moment van de vreedzame demonstraties tot het achterlaten van kinderen op Ambon, tot het ontslag in Nederland en het dienstbevel naar Nederland. Of het nou de 1e of 2e generatie was, doet dat er nou zoveel toe?
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 13 juni 2017 @ 17:32:48 #272
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171671098
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Kerel in 1951 wilde helemaal niemand naar Ambon, Nederland niet en de Molukkers ook niet. Ambon was vrij, dus helemaal niemand gaat met machinegeweren op het strand van Ambon schieten. Waar je nu mee komt is totaal niet relevant. Voor de zoveelste keer, lees nu eens goed wanneer de Molukkers naar Ambon wilde en hou op met dat Ambon niet bereikbaar was want je hebt nogmaals niet te maken met padvinders die op zoek zijn naar champignons in het bos. Een meest gevreesd onderdeel van het koloniale leger dat zijn eigen vrije Ambon niet kan bereiken, het moet niet gekker worden.

Alle begrip voor de treinkaping trouwens, hier mocht men blij zijn dat het maar bij 2 is gelaten en dat de 1e generatie er niet bij betrokken was, want dan kon Nederland na de opbouw van de Tweede Wereldoorlog opnieuw opbouwen.

Maar man man, wanneer ga je nou eens goed lezen wat ik 30 berichten terug heb geschreven?
JIJ spreekt over een moment waarop de Molukkers al op de schepen zaten ... 'nabij Java' volgens jou dankzij het dienstbevel, ik heb je aangetoond wanneer dat is geweest

vervolgens zeg jij dit

quote:
Een beslissing langs Ambon te varen wetende dat Indonesie elk moment hun land kan verover een pendeldienst noemen.
dat is op het moment dat ze op dat schip nabij Java (1951) zaten simpelweg niet mogelijk

ik blijf dit herhalen ondanks je warrige stukjes over padvinders met champignons en shit

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 13-06-2017 17:39:26 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171671889
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 17:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

JIJ spreekt over een moment waarop de Molukkers al op de schepen zaten ... 'nabij Java' volgens jou dankzij het dienstbevel, ik heb je aangetoond wanneer dat is geweest

vervolgens zeg jij dit

[..]

dat is op het moment dat ze op dat schip nabij Java (1951) zaten simpelweg niet mogelijk

ik blijf dit herhalen ondanks je warrige stukjes over padvinders met champignons en shit
Het moment dat ze bij Java zaten in 1950, op schepen OF in kampementen op Java, toen Ambon nog helemaal niet veroverd was. Physsics corrigeerde mij met het feit dat ze in kampementen op Java zaten en dus niet op schepen op de Indische Oceaan. Waar ik op doelde tegenover jou was dat ze dus niet in Nederland waren. Ook toen ik het over schepen in de Indische Oceaan had doelde ik op het feit dat ze op zee nog zaten te wachten waar ze gedemobiliseerd zouden worden, niet dat ze op zee al onderweg waren naar Nederland.

Maar dat doet er allemaal niet toe. In 1950 wilden de Molukkers naar Ambon, toen ze in de kampementen op Java zaten waarop jij vervolgens zegt dat Ambon bezet was door Indonesie wat dus helemaal niet klopt en vervolgens dacht je dat de Molukkers al in Nederland waren en dat het al 1951 was. Je haalt verschillende zaken de hele tijd door elkaar
West-Melanesia
  Moderator dinsdag 13 juni 2017 @ 18:27:25 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_171672354
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 18:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het moment dat ze bij Java zaten in 1950, op schepen OF in kampementen op Java, toen Ambon nog helemaal niet veroverd was. Physsics corrigeerde mij met het feit dat ze in kampementen op Java zaten en dus niet op schepen op de Indische Oceaan. Waar ik op doelde tegenover jou was dat ze dus niet in Nederland waren. Ook toen ik het over schepen in de Indische Oceaan had doelde ik op het feit dat ze op zee nog zaten te wachten waar ze gedemobiliseerd zouden worden, niet dat ze op zee al onderweg waren naar Nederland.

Maar dat doet er allemaal niet toe. In 1950 wilden de Molukkers naar Ambon, toen ze in de kampementen op Java zaten waarop jij vervolgens zegt dat Ambon bezet was door Indonesie wat dus helemaal niet klopt en vervolgens dacht je dat de Molukkers al in Nederland waren en dat het al 1951 was. Je haalt verschillende zaken de hele tijd door elkaar
nee jij haalt verschillende zaken door elkaar de hele tijd, daardoor is het wat lastig te volgen maar ik begin langzaam te begrijpen wat je probeert te zeggen

ze zaten inderdaad in kampementen op Java, niet op schepen bij Java ... bedankt

het moment dat ze aan boord gaan zijn ze onderweg naar Nederland
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_171673538
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee jij haalt verschillende zaken door elkaar de hele tijd, daardoor is het wat lastig te volgen maar ik begin langzaam te begrijpen wat je probeert te zeggen

ze zaten inderdaad in kampementen op Java, niet op schepen bij Java ... bedankt

het moment dat ze aan boord gaan zijn ze onderweg naar Nederland
Nou eindelijk, ik voelde me bijna net een papegaai champignon dit padvinder dat, maar mijn fout met dat op schepen bij Java op de Indische Oceaan gedoe.

Oké ff alles opnieuw op een rijtje

- In 1950 wilde Nederland de Molukkers demobiliseren op Java. Dit besluit werd tegengehouden door de rechter.
- De Molukkers wilden op Ambon gedemobiliseerd worden om de RMS te steunen. Dit werd door Nederland en Indonesië tegengehouden
- Daarna kozen de Molukkers Nieuw-Guinea aan als plaats van demobilisatie. Dit mocht ook niet van Nederland en Indonesië.
- Ondertussen had Indonesië Ambon aangevallen en veroverd.
- De Molukkers herhaalden gedemobiliseerd te willen worden in Nieuw-Guinea of anders het Molukse eiland Ceram, waar de verdreven RMS-strijders een guerilla-strijd voortzette tegen Indonesie. Niet meer Ambon, want dat was inmiddels veroverd door Indonesië. Ook dit werd geweigerd door Nederland en Indonesie.
- Indonesie bood de Molukkers wel aan te demobiliseren op Ambon na de annexatie, dit werd geweigerd door de Molukkers.
- Inmiddels liet de demobilisatie op zich wachten terwijl de Molukkers in kampementen op Java zaten.

Dit was allemaal in 1950. Dit is dus waar het om gaat, dat Nederland samen met Indonesie de Molukkers weigerde te demobiliseren op Ambon toen het nog kon met als gevolg dat de Indonesische troepen een aantal maanden later zowat vrijspel hadden met de invasie van Ambon.

En die beslissing van Nederland, door naar Indonesië te luisteren vindt ik een verkeerde beslissing. Het is een feit dat die beslissing onherroepelijk in het nadeel heeft gewerkt in het handhaven en beschermen van de Zuid-Molukse republiek. Deze weigering is naar mijn mening ook niet iets wat valt te relativeren, aangezien het 2 landen blijven die voor een ander land bepalen dat zij hun land niet mogen verdedigen, sterker nog niet eens hun land in mogen gaan.
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')