abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 10 mei 2017 @ 22:49:39 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170840719
Oh, nu wil Boeing weer een widebody maken dus? :? Ik dacht dat ze bezig waren de 757 opnieuw te ontwerpen voor deze markt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 mei 2017 @ 22:55:30 #152
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_170840881
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 22:49 schreef derLudolf het volgende:
Oh, nu wil Boeing weer een widebody maken dus? :? Ik dacht dat ze bezig waren de 757 opnieuw te ontwerpen voor deze markt.
Het lijkt erop dat ze een twin-aisle aircraft willen bouwen voor dat segment
http://www.traveller.com.(...)d-continental-guulcn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_170842475
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 17:15 schreef zlotka het volgende:
Blijft gaaf als die chinooks/hercules over komen _O_
Het geklapper van de wieken die je in je maag kunt voelen. :9
quote:
MD-11 ;(
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 22:49 schreef derLudolf het volgende:
Oh, nu wil Boeing weer een widebody maken dus? :? Ik dacht dat ze bezig waren de 757 opnieuw te ontwerpen voor deze markt.
Nee, Boeing had ooit de 757 en 767 die mooi tussen de 737 en 787 vielen.
Maar nu die niet meer gebouwd worden/niet meer als pax-kisten worden gebouwd; moet Boeing met iets komen dat die gat kan opvangen; ofwel Middle of the market "MoM".
Dit speelt overigens al jaren en is geliefd onderwerp bij (o.a.) luchtvaartfora ("Boeing moet weer de 757 gaan bouwen")

Vandaag kwam dit beest weer naar Amsterdam:

A6-EHJ Etihad Airways Airbus A340-600 - cn 933 10-05-2017 Schiphol (L) by JvR Spotter, on Flickr

Catch them while you can; t/m zaterdag 20 mei komt ze nog elke dag naar Amsterdam.
Daarna zal het - zeer waarschijnlijk - niet meer voorkomen...
pi_170843642
Ik ga trouwens morgen bij de Boeing fabriek in Seattle langs. *O*

Heel irritant alleen, je mag geen camera meenemen... :'(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  Moderator donderdag 11 mei 2017 @ 09:30:24 #155
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170844761
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 00:44 schreef Iemand91 het volgende:

[.
Dit speelt overigens al jaren en is geliefd onderwerp bij (o.a.) luchtvaartfora ("Boeing moet weer de 757 gaan bouwen")
Ook Ryanair had interesse toch? In een narrow body geschikt voor intercontinentaal :) Dat is dus meer dan een leuk fantaseren op fora?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170871281
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:30 schreef derLudolf het volgende:
Ook Ryanair had interesse toch? In een narrow body geschikt voor intercontinentaal :) Dat is dus meer dan een leuk fantaseren op fora?
De 787 vonden ze nog te duur; een A320neo of beter nog; de 737 MAX zou voor Ryanair beter materieel zijn zich op de lange vluchten te richten.
Overigens gaat Ryanair een deal aan met Norwegian om die laatste te feeden van/naar Gatwick waarna Norwegian de trans-atlantische vluchten zal doen.
En Ryanair gaat tickets verkopen voor vluchten op van andere maatschappijen.

Random nieuws/opmerkingen/whatever:

170510 PH-MPS B744 MPH by mzunguwamap, on Flickr

- Vanavond is de Martinair 747-400BCF PH-MPS vertrokken naar Xiamen voor een D-check.
Eind juni komt ze weer terug. Daarom wordt nu Atlas Air N419MC 747-400F ingehuurd (wet-lease).
Deze is afgelopen maandag binnengekomen op Schiphol.
De KLM 747-400ERF"s PH-CKA en -CKC ondergaan hierna kleiner onderhoud op Schiphol.

PH-MPS hangt nu nog in de lucht; hier zelfs een foto van de huidige vlucht :P :

Amsterdam - by Pablo Hoving, on Flickr

- De luchthaven van Rotterdam had vandaag een bijzondere bezoeker; de Deerjet; een Boeing 787-8 BBJ 2-DEER.
Het is de eerst gebouwde 787 VIP:


RTM 11-05-2017 2-DEER (1) by nulzes24, on Flickr

pi_170877029
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 23:32 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

- De luchthaven van Rotterdam had vandaag een bijzondere bezoeker; de Deerjet; een Boeing 787-8 BBJ 2-DEER.
Het is de eerst gebouwde 787 VIP:


[ link | afbeelding ]RTM 11-05-2017 2-DEER (1) by nulzes24, on Flickr

[ afbeelding ]
Las ergens anders dat het zo'n $60.000 per uur kost om deze te huren/charteren. Of dit realistisch is laat ik even in het midden ;)
Trotse Twentenaar
  vrijdag 12 mei 2017 @ 10:31:42 #158
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170877030
Van de week ben ik op en neer gevlogen naar Madrid en daarbij is me iets bijzonders opgevallen:

Het personeel in Madrid is in staat om met minder mensen en middelen de security check sneller uit te voeren. Hoe dit kan? Minder stress onder de reiziger.
Op Schiphol wordt alles gedirigeerd, in welke rij je moet wachten, naar welke band je moet lopen. Waarbij, heel onhandig, mensen uit hetzelfde reisgezelschap naar verschillende banden wordt gestuurd en vervolgens vraagt er zo'n vent of je Engels of Nederlands spreekt en die gaat dan in complete volzinnen vertellen wat je moet doen.
Je ziet gewoon dat mensen die geen van beide talen machtig zijn gestresst raken en hun reisgenoot, die het misschien wel weet staat bij een andere band. Het gevolg: ze weten niet goed wat ze moeten doen en wat ze doen, doen ze ook nog eens langzaam uit twijfel.

Heel anders is het in Madrid, daar staat één persoon die je na het scannen van je ticket globaal een kant op stuurt, je kiest zelf (met je hele gezelschap) de kortste rij en je kan met je eigen gezelschap je spullen op de band neerleggen. Er loopt dan alleen nog een vent langs de band om te kijken of je je laptop en vloeistoffen wel apart hebt gedaan. Je merkt dat reizigers veel minder gestresst zijn en sneller de spullen op de band neerleggen.

imho valt hier voor Schiphol (of eigenlijk G4S) nog veel te behalen door de sfeer bij de security check wat gemoedelijker te maken. Het zou ook al een stuk helpen als ze het licht aan zouden passen: nu is dat fel wit op Schiphol. Daar worden mensen actief van, in Madrid is dat gelig. Daar worden mensen juist relaxter van. En dat is precies wat je wat je wil: makke schapen laten zich nou eenmaal makkelijker leiden dan hitsige stieren.

Dus als Schiphol de security check optimaliseert (in uitvoering, niet aantal mensen), de airlines helder communiceren waar en wanneer je moet zijn als reiziger (en dus geen mensen meer laten inchecken die door de wachtrij bij security hun vlucht toch niet meer halen) dan zou het zomaar eens goed kunnen gaan deze zomer.
So we just called him Fred
pi_170881963
KLM's 747-400 PH-BFN keert momenteel huiswaarts na haar D-check in Xiamen.
https://www.flightradar24.com/KLM9866/d5cf905

Ze heeft - lijkt me- de nieuwe livery en zal hiermee de 4e 747-400 zijn met de nieuwe livery (na PH-BFT, -BFV en -BFW)

EDIT: mét nieuwe livery: https://flic.kr/p/UF6B29

[ Bericht 18% gewijzigd door Iemand91 op 12-05-2017 22:45:23 ]
  vrijdag 12 mei 2017 @ 22:32:51 #160
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170892963
https://www.flightradar24.com/TFL365/d5f2990

Van Punta Cana naar Curacao? Nog niet eerder voorbij zien komen deze route.

Edit: Uitwijker.... Wat is loos?
  zaterdag 13 mei 2017 @ 00:13:48 #161
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170895305
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 22:32 schreef Sunri5e het volgende:
https://www.flightradar24.com/TFL365/d5f2990

Van Punta Cana naar Curacao? Nog niet eerder voorbij zien komen deze route.

Edit: Uitwijker.... Wat is loos?
Ik kan drie dingen bedenken:

of ze hebben bewust extra passagiers meegenomen die naar Punta Cana moesten. Wellicht hebben ze wat Poolse toeristen op gepikt, de PH-OYI lijkt namelijk donderdag mét passagiers uit Warschau te zijn gekomen en was het niet moeite waard om een heel toestel vanaf warschau direct naar Punta Cana te sturen.

of iemand heeft het voor elkaar gekregen om in het vliegtuig naar Curaçao te stappen ipv Punta Cana. de PH-TFM (PUJ) en PH-TFK (CUR) stonden tegelijk aan de G-pier met een ongeveer gelijke vertrektijd.

of een ander (medisch) noodgeval.

Uiteindelijk heeft het toestel net een half uur aan de grond gestaan. Ze hebben het dus iig snel kunnen afhandelen op PUJ.
So we just called him Fred
  zaterdag 13 mei 2017 @ 01:02:02 #162
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_170896254
Er waren ooit 4 NL mensen die in de landing stonden op Engels ooit. Het zijn er nu 6 geworden met WST. 3 Blackjacks vliegend zondag 900 km onder Moskou. Ik zit op 3 ofzo van de 42 ooit gebouwt. De 19 van Prikuki heb ik gezien in 1998.12 gesloopt door het smerige westen. 6 Zhukovskiye bakken in 1995.. Engels pakt er ook 6. Afgelopen zondag 7 op de lijn en 3 vliegend.

Byela Lebed.

[ Bericht 3% gewijzigd door PluggieOD op 13-05-2017 01:08:36 ]
pi_170896461
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 01:02 schreef PluggieOD het volgende:
Er waren ooit 4 NL mensen die in de landing stonden op Engels ooit. Het zijn er nu 6 geworden met WST. 3 Blackjacks vliegend zondag 900 km onder Moskou. Ik zit op 3 ofzo van de 42 ooit gebouwt. De 19 van Prikuki heb ik gezien in 1998.12 gesloopt door het smerige westen. 6 Zhukovskiye bakken in 1995.. Engels pakt er ook 6. Afgelopen zondag 7 op de lijn en 3 vliegend.

Byela Lebed.
WFT? Is dit KGB taal? Aanslag in de maak?
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 07:52:04 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170897930
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 00:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik kan drie dingen bedenken:

of ze hebben bewust extra passagiers meegenomen die naar Punta Cana moesten. Wellicht hebben ze wat Poolse toeristen op gepikt, de PH-OYI lijkt namelijk donderdag mét passagiers uit Warschau te zijn gekomen en was het niet moeite waard om een heel toestel vanaf warschau direct naar Punta Cana te sturen.

of iemand heeft het voor elkaar gekregen om in het vliegtuig naar Curaçao te stappen ipv Punta Cana. de PH-TFM (PUJ) en PH-TFK (CUR) stonden tegelijk aan de G-pier met een ongeveer gelijke vertrektijd.

of een ander (medisch) noodgeval.

Uiteindelijk heeft het toestel net een half uur aan de grond gestaan. Ze hebben het dus iig snel kunnen afhandelen op PUJ.
Optie 1 lijkt mij geen mogelijkheid. Hij is namelijk uitgeweken. Als dat zo zou zijn geweest zou het geen uitwijker zijn. Ben erg benieuwd naar de oorzaak.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 08:21:25 #165
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170898027
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 07:52 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Optie 1 lijkt mij geen mogelijkheid. Hij is namelijk uitgeweken. Als dat zo zou zijn geweest zou het geen uitwijker zijn. Ben erg benieuwd naar de oorzaak.
Optie 4: Doordat er iets mis is gegaan met de clearance om de oceaan over te gaan heeft het toestel bij Ierland moeten cirkelen. Grote kans dat op Punta Cana getankt is.

NikPhillips666 twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 13:32:05 TUI fly #OR365 from Amsterdam to Willemstad has turned back over the North Atlantic - cause unknown https://t.co/hdY5r2HeWA reageer retweet
NikPhillips666 twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 13:37:29 or maybe just told he's on the wrong track #OR365 https://t.co/fsUZS0bbuh reageer retweet
NikPhillips666 twitterde op vrijdag 12-05-2017 om 13:47:35 TUI Fly #OR365 required a new clearance for the oceanic crossing - now continues - listen to Shannon Control at... https://t.co/CwKFocYGFl reageer retweet


[ Bericht 13% gewijzigd door Fred op 13-05-2017 11:02:11 ]
So we just called him Fred
  zaterdag 13 mei 2017 @ 09:19:08 #166
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_170898369
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 20:38 schreef FredvZ het volgende:

Kortom, er kan nog veel verbeterd worden door helder en duidelijk te communiceren wanneer een reiziger zich waar moet melden op de luchthaven. Bijna alle airlines blijven hangen in het ouderwetse "we willen de klant alles bieden, maar blijven zo vaag mogelijk om vrijuit te gaan als we het niet waar kunnen maken"-modus hangen.
Ik denk dat het stof waar meneer Nijhuis vorige week doorheen is gekropen, mijn betoog ruim genoeg ondersteunt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_170901218
De geruchten over het lot van PH-BHF na een incident bij de grondafhandeling springen de band uit. Wie weet echt hoe het zit?
--
pi_170904645
PH-BHF is even geleden vertrokken naar Delhi.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 15:02:38 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170904866
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:14 schreef inkjet het volgende:
De geruchten over het lot van PH-BHF na een incident bij de grondafhandeling springen de band uit. Wie weet echt hoe het zit?
Wat dan? Hij is net vertrokken vanaf AMS.
pi_170905728
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 15:02 schreef Sunri5e het volgende:

Wat dan? Hij is net vertrokken vanaf AMS.
Er stond elders op internet dat het toestel niet reparabel zou zijn. Dat klopte kennelijk niet, bleek een paar uur later. Het heeft wel lang geduurd (vanaf 5 april).
--
pi_170910253
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 01:02 schreef PluggieOD het volgende:
Er waren ooit 4 NL mensen die in de landing stonden op Engels ooit. Het zijn er nu 6 geworden met WST. 3 Blackjacks vliegend zondag 900 km onder Moskou. Ik zit op 3 ofzo van de 42 ooit gebouwt. De 19 van Prikuki heb ik gezien in 1998.12 gesloopt door het smerige westen. 6 Zhukovskiye bakken in 1995.. Engels pakt er ook 6. Afgelopen zondag 7 op de lijn en 3 vliegend.

Byela Lebed.
Voortaan of minder of andere drugs gebruiken...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 14 mei 2017 @ 19:00:47 #172
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170943139
Betere uitzicht voor een hotel:

So we just called him Fred
pi_170959815
Op de dag dat KLM 3 nieuwe routes start (Gdańsk met E190, Graz met E175 en Porto met 737, alle dagelijks) kondigt het ook een nieuwe route aan: Mumbai.

KLM BREIDT NETWERK IN INDIA UIT MET MUMBAI
quote:
AMSTELVEEN - KLM gaat vliegen op Mumbai. Per 29 oktober vliegt de maatschappij drie keer per week vanaf Amsterdam naar het belangrijkste economische centrum van India. Op de route wordt al dagelijks gevlogen door Jet Airways, een codeshare-partner van KLM.

Voor KLM is Mumbai na Delhi de tweede bestemming in India. In Mumbai kan worden overgestapt op aansluitende vluchten van Jet Airways naar 48 bestemmingen in India zelf. Daarbij gaat het onder meer om steden als Hyderabad, Ahmedabad, Chennai en Pune.

Partnermaatschappij Jet Airways vliegt sinds vorig jaar vanaf Schiphol onder meer dagelijks naar Mumbai en Delhi. Onlangs kondigde de maatschappij aan om ook een route van Amsterdam naar Bangalore te openen. Dat betekent nog meer vluchten tussen Nederland en India.

'Grote stimulans'
KLM-topman Pieter Elbers noemt de extra vluchten een grote stimulans voor de samenwerking tussen de beide landen. “Met deze laatste toevoeging zullen er in het winterseizoen in totaal 31 directe vluchten per week worden uitgevoerd tussen Nederland en India.”

De nieuwe KLM-vlucht naar Mumbai vindt komend winterseizoen plaats op maandag, donderdag en zondag. De vluchten worden uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner met 294 stoelen. De vlucht vertrekt om 13.00 uur vanaf Schiphol en landt om 01.55 uur lokale tijd in Mumbai. De retourvlucht vertrekt om 04.00 uur lokale tijd en landt om 08.45 uur in Amsterdam.

KLM vloog tot 2001 ook al naar Mumbai. Daarna werd de route vanaf Schiphol overgenomen door de Amerikaanse partner Northwest Airlines en later Delta Air Lines. Die maatschappij staakte de vluchten twee jaar geleden.

Mumbai is komend winterseizoen niet de enige nieuwe bestemming in het KLM-routenetwerk. Eerder kondigde KLM nieuwe lijndiensten aan naar San Jose (Costa Rica) en Mauritius.
pi_170965006
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 19:00 schreef FredvZ het volgende:
Betere uitzicht voor een hotel:
CitizenM. Wel een hoge verdieping nemen :-)
--
pi_170985861
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 16 mei 2017 @ 22:33:13 #176
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170992696
Iemand wel eens een paspoortcontrole in Afrika gezien?


Uidersdt provezioneel.. klap/tuin/stapelstoelen dit dat alles..

[ Bericht 9% gewijzigd door Sounddragon op 16-05-2017 22:46:40 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 16 mei 2017 @ 22:58:40 #177
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170993291
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Iemand wel eens een paspoortcontrole in Afrika gezien?

[ afbeelding ]
Uidersdt provezioneel.. klap/tuin/stapelstoelen dit dat alles..
Ziet er georganiseerder uit dan een drukke dag op Schiphol...
  dinsdag 16 mei 2017 @ 22:59:56 #178
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170993319
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 22:58 schreef OEM het volgende:

[..]

Ziet er georganiseerder uit dan een drukke dag op Schiphol...
Schijn bedriegt, geloof me _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 17 mei 2017 @ 01:43:33 #179
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_170995364
The Bermuda Triangle strikes again :o

Hm, wat meer info:
quote:
The Mitsubishi MU-2 plane has been dogged by safety concerns over the years. In 2004, the International Aviation Safety Authority published a report on the plane titled, "The Deadliest Turboprop Ever?" While Colorado Congressman Tom Tancredo made a statement in 2008 saying, "How many more people need to die ... in order for Mitsubishi to recall this aircraft?" A Flying Magazine feature on the aircraft asked if the crashes associated with the planes were due to bad piloting. The plane has been involved in accidents that have claimed the lives of nearly 400 people over the last 50 years.

In past 100 years, it's estimated that 1,000 people have been killed in the Bermuda Triangle. An average of four aircraft go missing there every year.
Bron
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_170996895
Leuk interview met Wimlex over het vliegen bij KLC/KLM

quote:
Koning en piloot: ik vind vliegen gewoon fantastisch



Koning Willem-Alexander vloog gisteren voor het laatst als co-piloot in de KLM Cityhopper. Hij heeft 21 jaar gevlogen met de Fokker 70, maar nu laat hij zich omscholen voor het besturen van een Boeing 737. In een groot interview met De Telegraaf vertelt hij daar uitgebreid over.

Als gastvlieger bij de KLM vervoert de koning twee keer per maand passagiers, die geen idee hebben dat de koning de co-piloot is. De afgelopen jaren vloog de koning vaak met gezagvoerder Maarten Putman. In de krant vertelt Putman, die als gezagvoerder de eindverantwoordelijkheid heeft, dat ze veel overleggen. "Maar als we ons KLM-uniform aantrekken, ben ik de gezagvoerder en is de koning de co-piloot."

De koning vertelt in de krant dat het vliegen vooral een hobby is waar hij zich volledig op moet concentreren. "Je hebt een vliegtuig, passagiers en een bemanning. Daar draag je verantwoordelijkheid voor. Je kan je problemen van de grond niet meenemen naar boven."

Als gevraagd wordt wat hem de afgelopen 21 jaar als herinnering is bijgebleven, antwoordt de koning: "Ik vind vliegen gewoon fantastisch. Ik kwam eens op Berlijn aan, toen zou er een popster aan boord zitten. Dat gerucht ging althans. De hele gate stond vol met allerlei springende jongeren."

Stem wordt herkend

Voor veel Nederlanders is het een verrassing als ze achteraf horen dat de koning in de cockpit zat. "Voor 11 september stond de deur van de cockpit gewoon open en kwamen mensen regelmatig een kijkje nemen. Ze vonden het leuk of verbazingwekkend dat ik daar zat."

Na 11 september is de cockpitdeur dicht, dus is er minder contact met de passagiers. "Maar ja, sommige mensen herkennen mijn stem bij het omroepen tijdens de vlucht."

"Het voordeel is dat ik altijd kan zeggen dat ik námens captain en bemanning de passagiers welkom heet, dan hoef ik mijn eigen naam niet te noemen", vertelt de koning in de krant.

Zijn aanwezigheid heeft volgens de koning nooit tot opschudding geleid in het vliegtuig. "Nee, niet dat ik weet. Ook als we vanuit het bemanningscentrum in uniform met pet door Schiphol lopen, zijn er heel weinig mensen die je herkennen."

Omscholing

Vorig jaar toen duidelijk werd dat de Fokker 70 zou worden uitgefaseerd, besloot de koning om zich te laten omscholen. "Ik wil graag doorgaan als gastvlieger bij de KLM. Dat kon alleen op de Embraer of de 737. De andere KLM-vliegtuigen zijn veel groter, en maken langere afstanden. Bij die vluchten zit altijd een overnachting, waardoor ik niet snel terug zou kunnen naar Nederland als hier iets speelt."

De koning is druk bezig met de omscholing. Hij moet opnieuw de studieboeken in om de theorie te leren. "Theorie, praktijk, simulator en examen. En dan de lijn op." In de zomer is de koning dan klaar om te vliegen in de 737. "Ik moet wel mijn examen halen natuurlijk. Kleinigheidje."
http://nos.nl/artikel/217(...)oon-fantastisch.html

Volledige interview bij de Telegraaf achter de betaalmuur.
pi_170999294
Boeing heeft gisteren allereerste 737 MAX afgeleverd; een MAX 8 met registratie 9M-LRC aan Maleisische Malindo Air.
Eerste commerciële vlucht is volgende week maandag van Kuala Lumpur naar Singapore.

Na 9M-LRC moeten er (op dit moment) nog 3713 737 MAX toestellen volgen.



Ook zijn gisteren de eerste 4 (van 20 firm orders en 20 opties) ATR 72-600 aan Iran Air geleverd:




pi_171000680
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:20 schreef NewHorizon het volgende:
Leuk interview met Wimlex over het vliegen bij KLC/KLM

[..]

http://nos.nl/artikel/217(...)oon-fantastisch.html

Volledige interview bij de Telegraaf achter de betaalmuur.
Genoeg jongens die voor hun brood staan te springen om uren te gaan maken, maar nee we moeten Willie maar laten vliegen als hobby. :')

Laat hem lekker een GA kistje huren van zijn eigen centen net als ieder ander als hij zo nodig moet vliegen. Maar dat zal wel te min voor hem zijn. :{w
pi_171001077
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 12:36 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Genoeg jongens die voor hun brood staan te springen om uren te gaan maken, maar nee we moeten Willie maar laten vliegen als hobby. :')

Laat hem lekker een GA kistje huren van zijn eigen centen net als ieder ander als hij zo nodig moet vliegen. Maar dat zal wel te min voor hem zijn. :{w
Wie zijn 'we'?

De KLM? Dat is gewoon een particulier bedrijf dat deze keuzes prima mag maken (zeker gezien de positieve publiciteit die het oplevert geef ik ze groot gelijk)

Daarnaast heeft WimLex als de andere vliegers gewoon de destijdse RLS doorlopen, al zijn papieren gehaald, etc.
Hij heeft wat dat betreft net zoveel recht om daar te vliegen als de andere vliegers.
Daar zitten er ook een aantal bij die al helemaal loaded zijn met eigen bedrijfjes enzo, moeten ze die ook maar ontslaan omdat ze deeltijd vliegen omdat ze het leuk vinden? Die nemen trouwens een stuk meer FTE's in dan WimLex die 2 vluchten per maand doet.

Iedereen heeft gewoon de keuze om de KLS te doen, of een andere vliegschool, maar luchtvaartmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen.
pi_171001249
Daarnaast 150 vlieguren per jaar; van wat ik lees is dat ongeveer een kwart van wat een gemiddelde vlieger doet bij KLM.
Ja; dat zet dan wel zoden aan de dijk als je WA aan de kant zou schuiven...
pi_171001974
En als je de KLM dan toch wil verwijten dat ze slecht werkgeverschap tonen richting jonge vliegers zonder uren, bedenk dan dat er dit jaar alleen al:

• Ruim 100 jonge ab-initio's met weinig uren zijn aangenomen
• Die in normale loondienst zijn
• Die direct een fulltime contract krijgen voor onbepaalde tijd
• Die hun medical, typerating, uniform, etc door KLM betaald krijgen
• Beginnen als Second Officer 777/787 met een maandsalaris van 4.000 euro

En noem dan eens een andere maatschappij waar dit ook het geval is...

Wat dat betreft vind ik dat KLM het zich ook ethisch prima kan veroorloven om Willem Alexander 0.2 FTE te geven...
  woensdag 17 mei 2017 @ 14:09:33 #186
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_171002996
quote:
KLM EN TUI NEDERLAND HALEN BANDEN AAN

RIJSWIJK - KLM en TUI Nederland gaan nauwer samenwerken. De luchtvaartmaatschappij en touroperator gaan gezamenlijk optrekken om een aantal bestemmingen groter in de markt te zetten. TUI gaat daarbij tickets verkopen op een aantal nieuwe toeristische KLM-routes. TUI stopt door de samenwerking wel met eigen vluchten naar Sint Maarten.
Het aanbod naar het Caribische eiland wordt vanaf komende winter overgeheveld naar KLM. TUI fly blijft negen keer per week naar de Antillen vliegen, maar maakt meer capaciteit vrij voor het aanbod op Curaçao, Aruba en Bonaire. Bonaire drie in plaats van vier maal per week worden aangevlogen. Ook zal TUI fly dankzij het schrappen van Sint Maarten vaker non-stop naar Curaçao vliegen.

Kenia en Mauritius
Verder gaat de touroperator stoelen afnemen op alle non-stop vluchten die KLM vanaf november uitvoert naar Mauritius. Drie dagen per week vliegt KLM met een Boeing 787 Dreamliner rechtstreeks naar dit eiland in de Indische Oceaan. Dankzij de samenwerking met KLM keert ook Kenia terug in het programma van TUI. Vanaf november wordt er drie keer per week met KLM/Kenya Airways naar Mombasa gevlogen, via Nairobi.

TUI gaat ook reizen verkopen naar het Colombiaanse Cartagena, dat eerder dit jaar door KLM aan het routenetwerk werd toegevoegd. Vanaf komende winter wordt daar San Jose in Costa Rica aan toegevoegd. Onder het merk Kras biedt TUI er komende winter rondreizen aan. De samenwerking richt zich daarnaast op verschillende Europese steden.

Gevarieerder aanbod
De deal van KLM en TUI Nederland werd dinsdagavond tijdens een diner beklonken. Volgens Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, zorgt de samenwerking met KLM ervoor dat twee marktleiders elkaar versterken. “Het bundelen van de krachten stelt ons in staat om verder te groeien met nieuwe bestemmingen en een ruimere stoelcapaciteit. Hiermee kunnen we onze reizigers een nog gevarieerder vakantieaanbod bieden.”

KLM wil met de samenwerking met TUI haar leidende positie in zowel de zakelijke als vrijetijdmarkt verstevigen en waar mogelijk verder uitbouwen. “Juist in de markt voor pakketreizen zijn daartoe mogelijkheden”, zegt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland. “Zeker in combinatie met de vele nieuwe bestemmingen die KLM het afgelopen jaar aan haar netwerk heeft toegevoegd.”
Klinkt als kartelvorming op bepaalde routes.
pi_171008898
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 12:36 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Genoeg jongens die voor hun brood staan te springen om uren te gaan maken, maar nee we moeten Willie maar laten vliegen als hobby. :')

Laat hem lekker een GA kistje huren van zijn eigen centen net als ieder ander als hij zo nodig moet vliegen. Maar dat zal wel te min voor hem zijn. :{w
En je denkt dat dat niet gecompenseerd wordt binnen KLM? Voor elk uur dat WimLex vloog zat er een KLM vlieger "te veel" thuis.
Er zijn dus evenveel jongens aangenomen of hij nu wel of niet zijn uurtjes maakte.

Dat soort dingen (komt namelijk ook op andere manieren voor), zijn allemaal keihard en duidelijk vastgelegd tussen KLM en de vakbond.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Moderator woensdag 17 mei 2017 @ 18:43:40 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171009764
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:57 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat soort dingen (komt namelijk ook op andere manieren voor), zijn allemaal keihard en duidelijk vastgelegd tussen KLM en de vakbond.
Kan ik daar ergens meer over lezen? Of überhaupt iets dat dit bevestigd.

En op welke manier komt dat nog meer voor?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171010302
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 12:52 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Wie zijn 'we'?

De KLM? Dat is gewoon een particulier bedrijf dat deze keuzes prima mag maken (zeker gezien de positieve publiciteit die het oplevert geef ik ze groot gelijk)

Daarnaast heeft WimLex als de andere vliegers gewoon de destijdse RLS doorlopen, al zijn papieren gehaald, etc.
Hij heeft wat dat betreft net zoveel recht om daar te vliegen als de andere vliegers.
Daar zitten er ook een aantal bij die al helemaal loaded zijn met eigen bedrijfjes enzo, moeten ze die ook maar ontslaan omdat ze deeltijd vliegen omdat ze het leuk vinden? Die nemen trouwens een stuk meer FTE's in dan WimLex die 2 vluchten per maand doet.

Iedereen heeft gewoon de keuze om de KLS te doen, of een andere vliegschool, maar luchtvaartmaatschappijen zijn geen filantropische instellingen.
De KLM ja. Volgens mij valt het met die publiciteit wel mee, dat lees je ook wel in het interview. Het komt heel af en toe voorbij in de media met het is niet een breed bekend gegeven. Dus dat is naar mijn mening een non argument.

Dat er vliegers zijn die niet full time vliegen zoals in het voorbeeld wat jij noemt zou goed kunnen, daar heb jij meer zicht op dan ik. Maar dat is volgens mij wel de uitzonderingen. En die zijn ooit wel full time aangenomen neem ik aan.

Het is naar mijn mening gewoon belachelijk dat meneer daar voor de hobby zijn brevet geldig kan houden terwijl die deuren voor anderen gesloten blijven. Zeker in een markt die afgelopen jaren zeer slecht was, ook al is het maar 150 uur per jaar. Zijn toch 150 uur die een ander niet heeft kunnen maken. Je weet zelf wel hoe waardevol die eerste uren jet time zijn.

Ik denk dat je wel snapt hoe ik over het koningshuis in het algemeen denk. ;)
pi_171010409
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 13:27 schreef NewHorizon het volgende:
En als je de KLM dan toch wil verwijten dat ze slecht werkgeverschap tonen richting jonge vliegers zonder uren, bedenk dan dat er dit jaar alleen al:

• Ruim 100 jonge ab-initio's met weinig uren zijn aangenomen
• Die in normale loondienst zijn
• Die direct een fulltime contract krijgen voor onbepaalde tijd
• Die hun medical, typerating, uniform, etc door KLM betaald krijgen
• Beginnen als Second Officer 777/787 met een maandsalaris van 4.000 euro

En noem dan eens een andere maatschappij waar dit ook het geval is...

Wat dat betreft vind ik dat KLM het zich ook ethisch prima kan veroorloven om Willem Alexander 0.2 FTE te geven...
Klopt helemaal, KLM is in die zin een prima werkgever. Maar nu heb je het zelf al over het ethisch afwegen. Het één maakt het ander niet ok.

Ik ben ook geen KLM hater of zo, integendeel zelfs. Maar op dit punt slaan ze de plank naar mijn mening volledig mis.
pi_171010473
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:57 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En je denkt dat dat niet gecompenseerd wordt binnen KLM? Voor elk uur dat WimLex vloog zat er een KLM vlieger "te veel" thuis.
Er zijn dus evenveel jongens aangenomen of hij nu wel of niet zijn uurtjes maakte.

Dat soort dingen (komt namelijk ook op andere manieren voor), zijn allemaal keihard en duidelijk vastgelegd tussen KLM en de vakbond.
Het is heel simpel, als hij die 150 uur niet vliegt doet iemand anders het die het misschien wel harder nodig heeft. Waarom? Omdat die man toevallig met de juiste achternaam is geboren? :')
pi_171014705
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:13 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Het is heel simpel, als hij die 150 uur niet vliegt doet iemand anders het die het misschien wel harder nodig heeft. Waarom? Omdat die man toevallig met de juiste achternaam is geboren? :')
Je denkt niet dat het als PR-instrument iets oplevert? Trouwens een beetje een rare beredenering te denken dat iemand zoiets nodig heeft.
pi_171015838
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:13 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Het is heel simpel, als hij die 150 uur niet vliegt doet iemand anders het die het misschien wel harder nodig heeft. Waarom? Omdat die man toevallig met de juiste achternaam is geboren? :')
Nee, omdat hij net als elk ander gewoon de RLS/KLS doorlopen heeft. Bijna iedereen die die vliegschool voltooid krijgt een baan bij de KLM.

Vanwege zijn naam heeft hij wellicht het gastvliegerschap gekregen, als hij geen koning was geweest wellicht gewoon een voltijd contact. Was je dan ook zo stellig geweest?

Nogmaals, heb je ook een aversie tegen andere mensen die het geld niet nodig hebben maar toch vliegen voor de KLM omdat ze het leuk vinden?
pi_171019045
Etihad stuurt momenteel zoals bekend de Airbus A340-600 naar Amsterdam. Tot en met volgende week maandag 22 mei komt dit toestel naar Amsterdam. (verlengt van 20 mei)
Daarna vervangt hun Boeing 787-9 tussen 2 en 26 juni de gewoonlijke A330-200.

Maar morgen vandaag komt een bijzonder toestel; A6-EHD: een A340-500.
Voor Schiphol nog bijzonderder dan de A340-600 want de -500 komt echt heel weinig deze kant op; eigenlijk alleen in de vorm van de Hi-Fly kist.

Geplande aankomst is om 14:45 uur, vertrek om 21:25 uur.



Als je in de buurt bent; ga kijken. Van de 34 gebouwde A340-500's zijn nog maar 13 actief waarvan slechts 5 er nog commerciële vluchten uitvoeren (2 bij Etihad, 2 Azerbaijan Airlines en een bij Hi-Fly).
Etihad lijkt vooralsnog de laatste A340-500 vlucht uit te voeren op 28 juli tussen Abu Dhabi en Rabat.
Ooit heb ik hier gepost dat ze hun laatste -400 vlucht zouden uitvoeren op 13 december 2015...
De uitfasering van hun 7 A340-600 stond gepland voor eind september maar is lijkt achteruit gezet te zijn naar eind oktober.
pi_171022061
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:54 schreef Xetran het volgende:

[..]

Je denkt niet dat het als PR-instrument iets oplevert? Trouwens een beetje een rare beredenering te denken dat iemand zoiets nodig heeft.
Jet time uren zijn toch vrij belangrijk in je beginnende carrière als verkeersvlieger.
  Moderator donderdag 18 mei 2017 @ 10:04:32 #196
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171022170
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 21:54 schreef Xetran het volgende:

[..]

Je denkt niet dat het als PR-instrument iets oplevert?
Jij denkt dat wel? Dan moet überhaupt eerst bekend worden wanneer hij vliegt. Als je gewoon willekeurig een F70 vlucht gaat boeken om te hopen dat die hotemetoot achter de knuppel zit is vrij sneu :P en niet effectief.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171022258
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 22:27 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nee, omdat hij net als elk ander gewoon de RLS/KLS doorlopen heeft. Bijna iedereen die die vliegschool voltooid krijgt een baan bij de KLM.

Vanwege zijn naam heeft hij wellicht het gastvliegerschap gekregen, als hij geen koning was geweest wellicht gewoon een voltijd contact. Was je dan ook zo stellig geweest?

Nogmaals, heb je ook een aversie tegen andere mensen die het geld niet nodig hebben maar toch vliegen voor de KLM omdat ze het leuk vinden?
Dit verhaal is gewoon opgetuigd omdat hij koning is en ze dat bij de KLM wel leuk vinden om hem als hobby coco piloot in te zetten.. Want hoe current ben je nou echt met 150 uur per jaar, dan ben je gewoon een coco. Misschien op papier niet maar wel qua ervaring.

Je denkt serieus dat als je nu de KLS afrond en je aan de KLM vraagt, ik wil alleen een contract met de uren om mijn brevet geldig te houden dat ze daar in mee gaan? Ik denk dat ze je uitlachten en terecht.

Ik kan je ook wel vertellen dat ik ook wel wat (oud) collega's van jou ken die er net zo over denken.

Maar goed dit is weer een eindeloze discussie.
pi_171022291
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jij denkt dat wel? Dan moet überhaupt eerst bekend worden wanneer hij vliegt. Als je gewoon willekeurig een F70 vlucht gaat boeken om te hopen dat die hotemetoot achter de knuppel zit is vrij sneu :P en niet effectief.
Het is in ieder geval niet uit de positieve resultaten van KLC gebleken. :')
pi_171023740
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kan ik daar ergens meer over lezen? Of überhaupt iets dat dit bevestigd.

En op welke manier komt dat nog meer voor?
Veelal zijn afspraken niet openbaar voor het publiek, maar misschien kun je de CAO vinden en mogelijk staat daar iets in.

Andere zaken zijn bijvoorbeeld het opleiden van buitenlandse (partner) vliegers op KLM vliegtuigen. Zo zijn er ooit een aantal Keniaanse piloten opgeleid en voor elke vlucht dat ze deden stond een Nederlandse vlieger standby. Zo "pikten" de Kenianen geen werk (zij vlogen immers gratis voor de KLM, maar KLM moest wel die andere vlieger die standby stond die dag gewoon betalen/in dienst hebben).
Zo waren er ook inspecteurs van de RLD/IVW/hoe ze tegenwoordig ook heten, die om vlieginspecties te mogen doen, wel vliegervaring nodig hadden. Die deden ze op bij, onder meer, KLM. Maar ook die vlieguren waren geen gratis arbeid, ook daar stond iemand weer extra voor standby. Inmiddels vind de RLD dat vliegervaring niet meer vereist is om goed inspecties te kunnen doen in de cockpit.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:13 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Het is heel simpel, als hij die 150 uur niet vliegt doet iemand anders het die het misschien wel harder nodig heeft. Waarom? Omdat die man toevallig met de juiste achternaam is geboren? :')
Voor elk uur dat hij vloog, moest KLM een ander in dienst hebben. Met andere woorden, KLM kreeg geen gratis arbeid, omdat KLM alsnog een extra man in dienst moest hebben.
Had Willem die uren niet gevlogen, had die ander ze gevlogen. Er was ook dan dus niet nog iemand in dienst genomen die het harder nodig had.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_171025077
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jij denkt dat wel? Dan moet überhaupt eerst bekend worden wanneer hij vliegt. Als je gewoon willekeurig een F70 vlucht gaat boeken om te hopen dat die hotemetoot achter de knuppel zit is vrij sneu :P en niet effectief.
Mensen kopen ook nog steeds Staatsloten. :') :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')