quote:
Op zondag 7 mei 2017 23:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:Inderdaad. Dat is wat de KLM adviseert. Als jij om 2 uur voor vertrek op de luchthaven bent en dan het normale proces doorloopt, dan haal jij je vlucht. Ook op drukke dagen.
Dat de incheckbalies tot 40 minuten voor vertrek open zijn, zegt natuurlijk niet zo veel.
Het open houden van de incheckbalies tot 40 minuten voor vertrek zegt dat als je 41 minuten voor vertrek vooraan de rij staat en binnen 1 minuut je bagage dropt/incheckt je vlucht nog haalt.
Hiermee wordt door de airlines een sneeuwbaleffect gecreëerd door de wachtrijen nog langer te door mensen door te laten waarvan al zeker is dat ze hun vlucht niet gaan halen.
En alleen roepen dat mensen 2 uur voor vertrek op de luchthaven moeten zijn vanwege drukte is niet voldoende. Het geeft ruimte voor verschillende interpretaties. Zeker als een reiziger op Schiphol komt 2 uur voor vertrek en ziet dat er geen rij bij de incheckbalies staat. (die staat er namelijk achter, voor reizigers buiten Schengen zelfs buiten zicht op een hogere verdieping). Die kan dan denken: "oh valt wel mee, ik was vroeg op, ik wil koffie" en stapt pas later in de rij om in te checken of bagage te droppen.
Dat je kan dom, stom, achterlijk of what ever vinden, dat is wel de manier waarop het menselijk brein werkt. Het is een gemakkelijke aanname om er vanuit te gaan dat als je mensen vraagt om 2 uur voor vertrek op Schiphol te zijn ze ook direct inchecken en door de security gaan. Maar het is gaan garantie. En aannames zijn en blijven
mother of all fuckups.
Op tijd op school zijn, is ook niet hetzelfde als op tijd in de klas zitten.
Op tijd op werk zijn, is het niet hetzelfde als op tijd in de vergadering zitten.
Op tijd op het stadhuis zijn, is het niet zelfde als op tijd in de trouwzaal zitten.
Vragen om iemand op tijd in een gebouw is, is geen garantie dat iemand ook snapt dat je verwacht dat die persoon ook op tijd bij een specifieke locatie
in dat gebouw is.
Een makkelijke aanname, hij gaat ook vaak goed, maar het blijft een aanname.
Die airlines moeten gewoon helder en duidelijk zijn wanneer ze hun reizigers verwachten, dus
X minuten voor vertrek bij de checkin balie
Y minuten voor vertrek bij de security
Z minuten voor vertrek bij de gate
Al dat krampachtige vage gedoe, om op papier een maar net iets betere dienstverlening te hebben, heb je als reiziger uiteindelijk helemaal niks aan. En die goed bedoelde klantvriendelijkheid backfired op deze manier alleen maar.