abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 25 april 2017 @ 08:52:59 #51
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170470538
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 23:49 schreef G-Pier het volgende:
Kan iemand mij dan Malabo -> SSG verklaren?
Je zou kunnen verzinnen dat het bv. van Santa Isabel Airport, Equatorial Guinea komt, maar voor hetzelfde geld is die code gewoon willekeurig uitgegeven.
pi_170475410
KLM heeft de nieuwe stoelindeling van hun A330-200's online gezet.

Hier de huidige/oude indeling:



De nieuwe:



Business wordt 12 stoelen minder van 30 naar 18, Economy comfort krijgt er 1 stoel bij (35 naar 36) en Economy krijgt er 36 stoelen bij (178 naar 214). Totaal gaat het aantal dus van 243 naar 268; 24 minder dan de A330-300 en exact evenveel als de 747-400 combi toestellen.

De 2 Business rijen worden dus praktisch geruild voor 4 Economy-rijen aan de zijkant en 5 in het midden.

Airways Magazine vloog mee met de allerlaatste commerciële 747-200 (en überhaupt 747-classic) vlucht in de Westerse wereld. Aanrader.


quote:
[message=50851975,noline]Piet91 schreef op zondag 9 april 2017 @ 00:15[/message]:
Opmerkelijk nieuws. Nu Turkije in de shit zit en met als gevolg Turkish Airlines ook heeft die laatste een nog nieuw te leveren toestel doorverkocht; aan Iran Air.
Onderstaand toestel (777-300ER, TC-LJK, ln1462) zou aan de Turkse maatschappij geleverd worden maar deze verkoopt het toestel nu door aan Iran Air. Toestel moet volgende maand aan de Iraanse maatschappij geleverd worden nadat het (uiteraard) nog de nieuwe livery krijgt.

[afbeelding]TC-LJK Turkish Airlines Boeing 777-300(ER) - C/N 60402 / LN 1462 by Woodys Aeroimages, on Flickr
Na heel veel tegenstrijdige berichten lijkt het nu toch echt duidelijk; Iran Air neemt niet de Boeing 777-300ER over van Turkish Airlines.
Turkish Airlines zal de 777 zélf opnemen in de vloot. Iran Air zal in april 2018 hun eerste 777-300ER in de vloot nemen, nieuw vanaf Boeing.

TC-LJK Turkish Airlines Boeing 777-300(ER) - C/N 60402 / LN 1462 by Woodys Aeroimages, on Flickr
pi_170488989
Alitalia wil uitstel van betaling aanvragen na wegstemmen reddingsplan
quote:
De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia zegt uitstel van betaling aan te willen vragen. De stap komt nadat werknemers een reddingsplan, dat een faillissement had moeten voorkomen, hadden weggestemd. Daarmee is de toekomst van Alitalia voor de zoveelste keer ongewis.

Alitalia lijdt al jaren verlies en is al meerdere keren door de Italiaanse overheid en investeerders gered van de ondergang. Het bedrijf maakt naar verluidt dagelijks een verlies van zo'n 2 miljoen euro en zit waarschijnlijk binnen een aantal weken zonder geld.

Door het reddingsplan zou Alitalia zo'n 900 miljoen euro ontvangen. Het bedrijf zegt dat "nu het onmogelijk is gebleken om Alitalia te herkapitaliseren, we beginnen met de procedures die de wet ons voorschrijft". Dat betekent dat Alitalia uitstel van betaling gaat aanvragen.

Lonen omlaag, banen weg
Eerder deze maand bereikten de vakbonden en het bedrijf nog een akkoord over een reddingsplan. Er zouden zo'n 1000 van de 12.500 banen geschrapt worden en de lonen zouden met gemiddeld 8 procent omlaag gaan. Maar de werknemers gingen dus niet akkoord. En nu is het de vraag wat er dan moet gebeuren.

De werknemers hopen dat de overheid opnieuw in actie komt om het voormalige staatsbedrijf overeind te houden. De Italiaanse premier Gentiloni heeft afgelopen nacht al crisisoverleg gehad met ministers.

Donderdag is er een aandeelhoudersvergadering waar over de volgende stap wordt beslist. Het bedrijf zegt voorlopig gewoon te blijven vliegen. De meest waarschijnlijke uitkomst is dat de overheid een commissaris aanstelt die gaat bekijken of Alitalia nog gereorganiseerd kan worden, deels of in zijn geheel verkocht kan worden of dat het einde verhaal is.

Etihad
In 2015 nam Etihad Airways uit de Verenigde Arabische Emiraten een belang van 49 procent in Alitalia. Met een investering van zo'n half miljard euro hoopte de vermogende maatschappij uit de Golfstaat Alitalia weer winstgevend te maken. Maar dat is niet gelukt.

Een groep investeerders, waaronder grote Italiaanse banken, hebben de overige 51 procent van Alitalia in handen. De leider van een vakbond roept de investeerders op om opnieuw in overleg te gaan over een nieuw reddingsplan. "Het land heeft Alitalia nodig en 12.500 mensen mogen hun baan niet verliezen", aldus Claudio Tarlazzi van de bond UILTrasporti.
Afgelopen zondag voerde Garuda Indonesia hun allerlaatste Boeing 747-vlucht uit. Het ging om een pelgrimsvlucht naar Jeddah en is is daarna doorgevlogen naar de basis op Jakarta.
Daarmee is het na bijna 37 jaar einde verhaal voor de 747 bij de maatschappij die in 1980 hun eerste 747-200 ontving.

Garuda Indonesia volgt in de lange lijst van maatschappijen die de 747 voorgoed gedag zeggen; de afgelopen 10 jaar is de 747-capaciteit met 2/3 is afgenomen van ruim 120 miljoen stoelen in 2017 naar iets meer dan 40 miljoen in 2016.

De vlucht werd uitgevoerd door de 23 jaar oude PK-GSH die sinds PK-GSG in februari de vloot verliet als enige 747 in de Garuda vloot overbleef.
De Garuda 747 was ook jarenlang vaste gast op Schiphol:




En de werknemers van Airbus hebben de livery van de eerste Beluga XL gekozen:

quote:
Smile, it’s often said, and the world smiles with you. If true, the world will soon find itself grinning ear to ear, but it still won’t match the BelugaXL’s supersized expression of joy.

With the first of five next-generation oversize cargo airlifters slated to enter service in 2019, Airbus asked its employees to select how the A330 Family-based BelugaXL should appear to the world. “The six designs we proposed for consideration by employees respected our brand identity while running from the conventional to the unconventional, even adding a touch of fun,” explained Tim Orr, Airbus’ Head of Branding.

Garnering more than 40 per cent of the employees’ vote, the “Smiling BelugaXL” entry – complete with beluga whale-inspired eyes and a happy grin easily won this competition.

With its bulging upper forward fuselage and enormous cargo area (one of the most voluminous of any aircraft in existence, civil or military), Airbus’ BelugaXL will be plenty recognisable as it is. The addition of a happy face to the distinctly-shaped airframe that gave rise to the iconic aircraft’s name will further reinforce it in the public’s mind and help further develop Airbus’ identity.
Airbus

  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 23:31:05 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170490096
Volgens mij kunnen ze Alitalia beter opdoeken ;) AF in het kwadraat :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 26 april 2017 @ 08:54:06 #55
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_170492705
quote:
7s.gif Op zondag 23 april 2017 14:28 schreef FredvZ het volgende:

Volgens Schiphol wringt daar juist de schoen
Natuurlijk roepen ze dat.

quote:
De A-apron en een deel van de stands op de D/E/G-aprons geen "slurf", maar zijn wel volledig geschikt voor het afhandelen van inkomende en vertrekkende vluchten en vallen dus ook binnen de maximale capaciteit van Schiphol.
Dat is het punt niet. In heel veel derde wereld landen handelen ze ook vluchten af zonder aviobrug. Je kan op de parkeerplaats van het NS-station te Hoofddorp een vlucht afhandelen, als je wil. Maar als je als Schiphol zo graag met de grote jongens wilt meespelen, dan moet je zorgen dat je afhandelingscapaciteit aansluit bij de hoeveelheid slots die je uitgeeft.

quote:
Hier heeft KLM wel boter op hun hoofd:
Nee, hoor. Hun punt is valide.

quote:
Die vertragingen en capaciteitsproblemen werken ze zelf in de hand door vliegtuigen langer aan de gate laten staan dan gepland om te wachten op passagiers.
Die passagiers zijn door de airlines zelf ingechecked op een tijdstip waarop de airline al ten tijde van het inchecken had kunnen weten dat ze vlucht niet meer zouden halen.
Dus jij vindt dat luchtvaartmaatschappijen hun serviceniveau dan maar moeten aanpassen, omdat Schiphol zijn zaken niet voor elkaar heeft?

quote:
Schiphol doet het enigzins onhandig door de capaciteit in één keer zo te vergroten, maar het is m.i. te gemakkelijk om alle schuld daar neer te leggen.
Als je nu al capaciteitsproblemen hebt, dan ben je stom bezig als je meer movements gaat toelaten, zonder dat je weet hoe je je capaciteitsproblemen adequaat kunt aanpakken. Dus het is heel makkelijk om alle schuld bij Schiphol te leggen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_170493814
Een kennis van me zit bij het ministerie dicht tegen de aanschaf van de PH-GOV aan, sprak hem zaterdag en ik leerde een aantal dingen die jullie misschien ook nog niet weten.
Het wordt een "gewone" BBJ ofwel BBJ1 dus gebaseerd op de 737-700 en nieuw gebouwd door Boeing. Er is nog gekeken naar een nieuwe die al gebouwd was voor een of andere rus die er 2 had gekocht maar uiteindelijk maar 1 wilde maar die is toch afgevallen.

De KBX is zoals bekend verkocht aan Australiërs. Doorslaggevende factor hierbij was dat de kist al in Australië stond na het laatste staatsbezoek daar. Gelukkig maar want anders had hij eerst teruggevlogen moeten worden naar Nederland. Hij was namelijk eigenlijk al verkocht aan Papoa Nieuw Guinea. Echter toen het er op aan kwam konden die, verrassend genoeg, niet betalen.

Oh en de interieurbouwers waar nu mee wordt overlegd vinden het principe sober uitvoeren nogal moeilijk schijnt :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_170495295
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2017 10:06 schreef Karstman het volgende:
De KBX is zoals bekend verkocht aan Australiërs. Doorslaggevende factor hierbij was dat de kist al in Australië stond na het laatste staatsbezoek daar. Gelukkig maar want anders had hij eerst teruggevlogen moeten worden naar Nederland. Hij was namelijk eigenlijk al verkocht aan Papoa Nieuw Guinea. Echter toen het er op aan kwam konden die, verrassend genoeg, niet betalen.
Dit vind ik lastig om te geloven, aangezien de KBX op 3 Juni voor het publiek te bekijken is op Woensdrecht

Zie: http://www.nu.nl/bergen-o(...)sis-woensdrecht.html
pi_170495688
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:17 schreef X.lenting het volgende:

[..]

Dit vind ik lastig om te geloven, aangezien de KBX op 3 Juni voor het publiek te bekijken is op Woensdrecht

Zie: http://www.nu.nl/bergen-o(...)sis-woensdrecht.html
Dan zal ik het niet helemaal goed begrepen hebben, er was drank in het spel ;). Hij zei in elk geval dat het aan het feit dat de kist in Australie was te danken is dat hij nu aan die Australiërs is verkocht.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 26 april 2017 @ 13:50:39 #59
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_170498711
Als je hem weer eens (dronken) spreekt, vraag dan eens hoe ze aan die prijs zijn gekomen? Als het een doodgewone BBJ1 is die een véél lagere verkoopprijs heeft (inclusief interieur) dan wat wij ervoor betalen?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_170513148
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 21:39 schreef Iemand91 het volgende:
AIRBUS A340 NAAR TWENTE VOOR ONTMANTELING

Er ging ook een tijdje het gerucht dat er een - nu al uitgefaseerde - KLM Boeing 747-400 naar Twente zou gaan om daar ontmanteld te worden. Dat is dus niet doorgegaan, maar wie weet volgt er alsnog een.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 00:46 schreef Iemand91 het volgende:
Het lijkt te gaan om HB-JMK van Swiss International Air Lines.
Op 23 april 1997 aan Austrian Airlines geleverd en op 17 december 2007 aan Swiss die hier (toen) leasde van Austrian.
Rechtstreeks vanuit Zurich is de geplande landing op 27 april rond 10:30 uur.
Hier zal dus de A340-300 worden gesloopt op de cockpit na.

De mooie dame is nog in gebruik bij Swiss; op moment van posten vliegt het vanuit Zurich naar Bangkok als LX180.


Deze morgen dus, verwachte aankomst om 10:30 uur.
  donderdag 27 april 2017 @ 11:13:33 #61
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170516115
Martinair gaat opzoek naar een 747 ERF en misschien wel 2.
  donderdag 27 april 2017 @ 15:58:11 #63
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170522323
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 08:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat is het punt niet. In heel veel derde wereld landen handelen ze ook vluchten af zonder aviobrug. Je kan op de parkeerplaats van het NS-station te Hoofddorp een vlucht afhandelen, als je wil. Maar als je als Schiphol zo graag met de grote jongens wilt meespelen, dan moet je zorgen dat je afhandelingscapaciteit aansluit bij de hoeveelheid slots die je uitgeeft.
Die grote jongens hebben in veel gevallen óók stands zonder aviobridge waar reguliere vluchten worden afgehandeld. Zo gek is het niet dat op Schiphol nu ook gebeurd.

quote:
Nee, hoor. Hun punt is valide.

[..]

Dus jij vindt dat luchtvaartmaatschappijen hun serviceniveau dan maar moeten aanpassen, omdat Schiphol zijn zaken niet voor elkaar heeft?
Dat ligt er maar net aan wat voor afspraken de betreffende airline met de aiport heeft. Transavia heeft bijvoorbeeld de afspraak met de reiziger dat alle koffers en personen die tot 40 minuten voor vertrek langs de bagage drop off gaat, nog aan boord kan.
De vraag is dan natuurlijk waar Transavia dat op gebaseerd heeft, hebben ze dat contractueel vast gelegd of is dat gebaseerd op "best practice" van de afgelopen jaren.
In het eerste is geval is het dan de vraag wat de sancties zijn voor Schiphol als ze niet in staat zijn om die afspraken na te komen, maar je dan zou verwachten dat op kosten van Schiphol iets geregeld wordt of dat Schiphol moet zorgen dat de reizigers die hun vlucht bijvoorbeeld missen toch nog op hun bestemming aankomen.
Mocht Transavia dit soort afspraken helemaal niet vast gelegd hebben en die 40 minuten regel alleen maar gebaseerd te hebben op hun ervaringen van de afgelopen jaren, dan zijn ze gewoon stom bezig natuurlijk.

quote:
Als je nu al capaciteitsproblemen hebt, dan ben je stom bezig als je meer movements gaat toelaten, zonder dat je weet hoe je je capaciteitsproblemen adequaat kunt aanpakken. Dus het is heel makkelijk om alle schuld bij Schiphol te leggen.
KLM waarschuwde idd voor capaciteitsproblemen, maar tegelijk hebben ze tóch 10% meer capaciteit ingekocht en ook ingepland als je het eerste weekend van de meivakantie dit jaar vergelijkt met dat van vorig jaar.

In totaal is op heel Schiphol eveneens 10% meer capaciteit benut, de helft van die extra vluchten werden in beslag genomen door KLM en Transavia. Ongeveer hetzelfde als roepen dat het ijs niet sterk genoeg is, dan toch gaan schaatsten en vervolgens klagen dat je kleding nat is geworden omdat je door het ijs bent gezakt.
So we just called him Fred
pi_170529329
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2017 15:58 schreef FredvZ het volgende:

KLM waarschuwde idd voor capaciteitsproblemen, maar tegelijk hebben ze tóch 10% meer capaciteit ingekocht en ook ingepland als je het eerste weekend van de meivakantie dit jaar vergelijkt met dat van vorig jaar.

In totaal is op heel Schiphol eveneens 10% meer capaciteit benut, de helft van die extra vluchten werden in beslag genomen door KLM en Transavia. Ongeveer hetzelfde als roepen dat het ijs niet sterk genoeg is, dan toch gaan schaatsten en vervolgens klagen dat je kleding nat is geworden omdat je door het ijs bent gezakt.
Als ze niet die slots genomen hadden, had de concurrentie ze genomen. Dan heb je en achterstand op de concurrentie en alsnog last van een te druk Schiphol.
Plus als je die slots hebt, moet je ze ook gebruiken, anders volgen er sancties.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 28 april 2017 @ 11:28:31 #65
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170539947
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 21:08 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als ze niet die slots genomen hadden, had de concurrentie ze genomen. Dan heb je en achterstand op de concurrentie en alsnog last van een te druk Schiphol.
Plus als je die slots hebt, moet je ze ook gebruiken, anders volgen er sancties.
Concurrentie van wie?
De drukte is vooral veroorzaakt door meer vluchten naar vakantiebestemmingen.
TUI en Corendon opereren nu al op hun max, daar komt nog eens bij dat Corendon vooral mikt op Turkije, wat terug loopt.
Ryanair en Easyjet komen echt niet zomaar van de low-cost pier af.

Dan kan je je nog afvragen of er dan geen partijen zijn die de Nederlandse toeristen wel komen ophalen, ipv dat ze door een Nederlandse carrier worden gebracht. Maar ook daarin zijn nauwelijks partijen actief die voldoen aan de wensen van de Nederlanse toerist: die verwacht in veel gevallen een Nederlandssprekende crew en een directe vlucht.

KLM heeft altijd wel een excuus, maar nooit een plan als het om concurrentie van en samenwerken met andere partijen gaat. Op dit moment voldoet KLM aan alle kenmerken van slechte bedrijfsvoering: de angst voor concurrentie regeert, voor alles is wel een excuus en de band met het persoon is chronisch verstoord.
So we just called him Fred
pi_170541229
Hoe zit het eigenlijk bij vliegtuigen met de support qua onderdelen en service?

Is dat net als bijvoorbeeld bij software? dat na een x aantal jaren men zegt van nu stoppen we met de support?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  vrijdag 28 april 2017 @ 14:16:32 #67
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170542720
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 12:49 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Is dat net als bijvoorbeeld bij software? dat na een x aantal jaren men zegt van nu stoppen we met de support?
Ja en nee. Zodra de houder van het 'type certificate' stopt met support van het betreffende type, dan is het certificaat niet meer geldig. Dan mogen alle vliegtuigen van dat type per direct niet meer vliegen (*)

Support gaat dus doorgaans nog een kleine eeuwigheid door, nadat de productie allang gestopt is. Maar soms stopt het ook wat abrupter, bv. Airbus en Concorde.

(*) even uitgaande van de grote passagierjets in "normale" landen
pi_170543456
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 14:16 schreef OEM het volgende:

[..]

Ja en nee. Zodra de houder van het 'type certificate' stopt met support van het betreffende type, dan is het certificaat niet meer geldig. Dan mogen alle vliegtuigen van dat type per direct niet meer vliegen (*)

Support gaat dus doorgaans nog een kleine eeuwigheid door, nadat de productie allang gestopt is. Maar soms stopt het ook wat abrupter, bv. Airbus en Concorde.

(*) even uitgaande van de grote passagierjets in "normale" landen
Dus als ik een onderdeel voor een Boeing 314 Clipper uit 1938 kan ik die gewoon bestellen?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  vrijdag 28 april 2017 @ 15:02:45 #69
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170543510
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 14:59 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Dus als ik een onderdeel voor een Boeing 314 Clipper uit 1938 kan ik die gewoon bestellen?
Support gaat niet zó lang door denk ik. Van dat type zijn er ook maar 12 gebouwd, die ook nog eens heel erg kort zijn gebruikt. Gok niet dat daar ooit veel reserveonderdelen zijn voor gemaakt.
So we just called him Fred
  zaterdag 29 april 2017 @ 01:10:45 #70
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170557341
Waar de vorige nieuwe levering van Transavia non-stop werd gevlogen, wordt er deze keer een tussenstop in Reykjavik gemaakt: https://www.flightradar24.com/TRA052/d37ea69

Correctie, heeft inmiddels de opmerking "Diverted to AMS", ook deze kist zal dus rechtstreeks naar Amsterdam vliegen. Voor de aankomst moet je wel vroeg uit de veren: 08:51
So we just called him Fred
  zaterdag 29 april 2017 @ 01:18:53 #71
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170557410
De PH-TFM is zojuist aangekomen op redelijk onbekend terrein voor TUI: Tokyo


Volgende week staat nog zo'n vlucht gepland.
So we just called him Fred
  Moderator zaterdag 29 april 2017 @ 07:46:24 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170558502
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 april 2017 15:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Support gaat niet zó lang door denk ik. Van dat type zijn er ook maar 12 gebouwd, die ook nog eens heel erg kort zijn gebruikt. Gok niet dat daar ooit veel reserveonderdelen zijn voor gemaakt.
Maar voor een DC3 is er mogelijk wel een kans?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 29 april 2017 @ 11:09:59 #73
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170560140
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 april 2017 01:18 schreef FredvZ het volgende:
De PH-TFM is zojuist aangekomen op redelijk onbekend terrein voor TUI: Tokyo
[ afbeelding ]

Volgende week staat nog zo'n vlucht gepland.
Even wat militairen stationeren voor het geval het fout gaat in NK?
  zaterdag 29 april 2017 @ 11:12:39 #74
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170560178
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 07:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maar voor een DC3 is er mogelijk wel een kans?
Zeker, die zijn zelfs nog in actieve dienst en wereldwijd vele vliegende musea die hun toestel luchtwaardig willen houden.
So we just called him Fred
  zaterdag 29 april 2017 @ 11:15:07 #75
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170560207
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 11:09 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Even wat militairen stationeren voor het geval het fout gaat in NK?
TUI vervoert vandaag een gezelschap naar Nederland en volgende week weer terug.

Net zoals met de jaarlijkse vluchten naar Baltimore verkopen ze stoelen van de lege legs naar Tokyo en terug.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')