Dat is bij de aankomst hal.... Daar kan je wel heel lang wachten als je je bagage wil incheckenquote:Op zaterdag 22 april 2017 13:36 schreef Iemand91 het volgende:
De rijen staan al tot buiten aan toe...
De laatste vlucht met een BWK (en dus ook de laatse 747-classic) bij KLM kwam op Schiphol aan op 3 december 2003 vanuit Calcutta en Delhi. Vlucht werd uitgevoerd door de 747-200 PH-BUN:quote:Op zaterdag 22 april 2017 02:08 schreef bluemoon23 het volgende:
Lekker ouderwets met de boordwerktuigkundige
Artikel uit 2003 :
https://www.trouw.nl/home(...)wie-volgt-~abea795b/
De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien compleet irrationele gedachte, maar ik heb daar altijd een beetje apart idee bij dergelijke pensioneringen.
(en ditmaal heb ik het over personen, niet over toestellen )
Als piloot/BWK zijnde lijkt het me dat echt een abrupte stop.
Van de een op de andere dag zul je nooit meer voorin een toestel werken/bezig zijn.
Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.
Das inderdaad wel bijzonder, maar is er dan wel sprake van "pensioen"? Er zullen toch wel vervangende werkzaamheden voor de mensen gevonden zijn?quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:57 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.
Tenminste, zo las ik het.
Tot nu toe gaat het goedquote:Op zaterdag 22 april 2017 15:45 schreef FredvZ het volgende:
Rond deze tijd doet de SLM een nieuwe poging om met hun A340-300 de oceaan over te steken:
https://www.flightradar24.com/SLM993/d266e1c
De flaps lijken het inderdaad weer normaal te doen.quote:
Waren er ook BWK`s die naast BWK ook piloot waren ? Of later piloot werden ?quote:[b]Op
Dat zijn dus overigens de BKW's die je ziet.
Misschien compleet irrationele gedachte, maar ik heb daar altijd een beetje apart idee bij dergelijke pensioneringen.
(en ditmaal heb ik het over personen, niet over toestellen )
Als piloot/BWK zijnde lijkt het me dat echt een abrupte stop.
Van de een op de andere dag zul je nooit meer voorin een toestel werken/bezig zijn.
quote:8mm documentaire van Guus Oldenboom over de opleiding van de boordwerktuigkundige bij de KLM op Schiphol met o.a. shots van de cursus, een lesvlucht, controle van het vliegtuig en instructie voor vertrek. Tenslotte een vlucht met een DC-8 van Amsterdam naar Lissabon.
Daarom zeg ik ook dat het een irrationele gedachte is van mij.quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:10 schreef FredvZ het volgende:
De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.
Nee, sorry, beetje beroerd neergezet. Maar bedoelde piloten, BWK's en cabin crew in het algemeen. Dat zijn toch net even beroepen die net even een wat andere levensstijl hebben.quote:Op zaterdag 22 april 2017 14:57 schreef LintuxCx het volgende:
Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.
Tenminste, zo las ik het.
Je lees inderdaad regelmatig verhalen dat ze het vliegen niet kunnen laten en elders weer in dienst komen. Maar op een gegeven moment houdt dat ook echt op, en dat geldt er weer het bovenstaande.quote:Op zaterdag 22 april 2017 15:30 schreef Sounddragon het volgende:
Als piloot heb je natuurlijk je strepen verdiend en allang gezorgd voor een relaxed private jet baantje voor 2 vluchtjes per week ofzo.. Misschien wel met een eigen jet.. Volgens mij is er zat te 'klussen' in dat wereldje met tig duizend vlieguren op je naam.
Een aantal BWK's zijn over gegaan naar Martinair die toen nog met 4 747-200's vloog.quote:Op zaterdag 22 april 2017 16:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Waren er ook BWK`s die naast BWK ook piloot waren ? Of later piloot werden ?
Waarschijnlijk wel, maar ze hebben er schijt aan zo lijkt het.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:12 schreef Sunri5e het volgende:
Onbegrijpelijk trouwens die enorme drukte op Schiphol. Dit zie je toch ver van tevoren aankomen?
Het enige dat staat levert is de konmar. De rest moet door Schiphol geregeld worden. Is gewoon een commercieel bedrijf.quote:Op zaterdag 22 april 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:
Daarnaast levert dit voor de politiek ook een prikkel op om meer mensen beschikbaar te hebben rondom Schiphol.
Mijn oom is al een jaar of 25/30 steward bij de KLM en die mocht met pensioen, maar heeft gezegd ik blijf nog minstens 5 jaar. Die wil er nog niet aan denken om te stoppen.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:08 schreef Iemand91 het volgende:
Maar meer je levensstijl. Je hebt je hele carrière een onregelmatig leven geleid, vloog de wereld rond, hangt uren (bijna) te vervelen tijdens cruise en de hele circus om deze loopbaan.
Tuurlijk, afhankelijk van wat je na je pensioen gaat doen kun je nog steeds onregelmatig leven enzo, maar toch.
Maar bedoelde piloten, BWK's en cabin crew in het algemeen. Dat zijn toch net even beroepen die net even een wat andere levensstijl hebben
Die situatie heeft Schiphol bewust gecreerd:quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:12 schreef Sunri5e het volgende:
Onbegrijpelijk trouwens die enorme drukte op Schiphol. Dit zie je toch ver van tevoren aankomen?
Bewust beleid dus, waarschijnlijk om de regering te chanteren om meer kmar beschikbaar te stellen. En tegen de tijd dat dat geregeld is, zullen ze hun eigen infra-problemen ook wel op orde hebben.quote:Volgens de KLM dreigt het spaak te lopen op het vliegveld. Schiphol heeft volgens de vervoerder besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven, waardoor het aantal vliegbewegingen is gegroeid met 500.000 per jaar. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er volgens KLM deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM zegt als grootste gebruiker van Schiphol veel last te ondervinden van deze 'ongebalanceerde aanpak'.
Volgens de KLM moet, naast het inzetten van extra marechaussee, onder meer het bagage afhandelingssysteem dringend worden verbeterd en uitgebreid. Het systeem is nu niet berekend op de verwachtte hoeveelheid bagage. Daarnaast is de capaciteit van de taxibanen volgens de KLM lager dan de vraag, dit leidt tot wachttijden aan de gate met vertragingen tot gevolg.
Daar kan Schiphol heel veel aan doen: minder vluchten. Ofwel het aantal vluchten afstemmen op de beschikbare capaciteit. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:22 schreef Piles het volgende:
Marechaussee is volgens mij de grootste bottleneck nu. En raad eens: daar kan Schiphol weinig aan doen.
Volgens Schiphol wringt daar juist de schoenquote:Op zondag 23 april 2017 08:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het enige dat staat levert is de konmar. De rest moet door Schiphol geregeld worden. Is gewoon een commercieel bedrijf.
Op de P/J-aprons?quote:Er zijn bv niet eens genoeg gates om alle vluchten af te handelen. Als je ica machines op de buffer moet gaan afhandelen, dan heb je je zaken niet voor elkaar.
Voor het gemak vergeten ze maar even dat ze zelf (en hun alliance/codeshare partners) ook het meest profiteren van deze extra capaciteit. Tegelijkertijd krijgen ze er natuurlijk ook concurrentie bij, zoals een TUI die ook naar Paramaribo gaat vliegen en het zou mij niks verbazen als dat de grondslag is voor het gemopper op de capaciteitsuitbreiding: dat ze meer concurentie krijgen en daar niet naar kunnen handelen.quote:Volgens de KLM dreigt het spaak te lopen op het vliegveld. Schiphol heeft volgens de vervoerder besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven, waardoor het aantal vliegbewegingen is gegroeid met 500.000 per jaar. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er volgens KLM deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM zegt als grootste gebruiker van Schiphol veel last te ondervinden van deze 'ongebalanceerde aanpak'.
Die vertragingen en capaciteitsproblemen werken ze zelf in de hand door vliegtuigen langer aan de gate laten staan dan gepland om te wachten op passagiers.quote:Volgens de KLM moet, naast het inzetten van extra marechaussee, onder meer het bagage afhandelingssysteem dringend worden verbeterd en uitgebreid. Het systeem is nu niet berekend op de verwachtte hoeveelheid bagage. Daarnaast is de capaciteit van de taxibanen volgens de KLM lager dan de vraag, dit leidt tot wachttijden aan de gate met vertragingen tot gevolg.
Jos Nijhuis zou z'n moeder nog verkopen voor een vluchtje extra op Schiphol.quote:Op zondag 23 april 2017 14:28 schreef FredvZ het volgende:
Schiphol doet het enigzins onhandig door de capaciteit in één keer zo te vergroten, maar het is m.i. te gemakkelijk om alle schuld daar neer te leggen.
quote:
quote:
Je kunt er een tijdje van genieten (tl:dr: t/m 20 mei komt deze lang dame elke dag naar Amsterdam):quote:Op zondag 23 april 2017 00:31 schreef Quattroporte47 het volgende:
Die A340-600 is ook zo belachelijk lang! Heerlijk!
Wordt dus nog even genieten, want het is maar de vraag of we ze dus weer zien na 20 mei omdat dus eind september uit de Etihad vloot worden gehaald.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 15:53 schreef Iemand91 het volgende:
Etihad tijdelijk met Airbus A340 naar Schiphol
Dat wordt dus nog even genieten van deze beesten van toestellen.
Denk dat er heel wat spotters heel goed de bewegingen van A6-EHJ gaan volgen.
Niet goed te zijn omdat we stukje approach missen, maar het lijkt alsof er gewoon te laat / te weinig geflared wordtquote:
Zo oud is een 747-8 474-400F nou ook weer nietquote:Op maandag 24 april 2017 14:03 schreef Quattroporte47 het volgende:
En dan te bedenken dat dit landingsgestel ontworpen is in de tijd zonder computers. Alles met potlood en papier.
Is het landingsgestel zoveel anders dan van de 747 classic?quote:Op maandag 24 april 2017 17:42 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zo oud is een 747-8 474-400F nou ook weer niet
Jep, zie ook de Kalitta 747 classic kisten die buiten dienst moeten omdat er geen landingsgestel meer voor te vinden is.quote:Op maandag 24 april 2017 19:17 schreef Quattroporte47 het volgende:
[..]
Is het landingsgestel zoveel anders dan van de 747 classic?
Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier , je hebt helemaal gelijk.quote:Op maandag 24 april 2017 22:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Jep, zie ook de Kalitta 747 classic kisten die buiten dienst moeten omdat er geen landingsgestel meer voor te vinden is.
Och, doordat jij het punt naar voren brengt (i.e. je opoffert en verbeterd wordt) leren andere vliegtuignoobs zoals ik er ook weer van. Bedankt!quote:Op maandag 24 april 2017 22:42 schreef Quattroporte47 het volgende:
[..]
Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier , je hebt helemaal gelijk.
Juist wel. Heel leerzaamquote:Op maandag 24 april 2017 22:42 schreef Quattroporte47 het volgende:
[..]
Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier , je hebt helemaal gelijk.
De Nederlandse wikipedia heeft het nog steeds over Rangoon... Wat dan wel weer in Myanmar ligt. (consequent zou het Birma moeten zijn).quote:Op maandag 24 april 2017 23:00 schreef G-Pier het volgende:
Tussen alle airportcodes zitten soms echte parels tussen. Voorbeeldje van tijdens het leren:
[ afbeelding ]
Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes!quote:Op maandag 24 april 2017 23:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De Nederlandse wikipedia heeft het nog steeds over Rangoon... Wat dan wel weer in Myanmar ligt. (consequent zou het Birma moeten zijn).
De ICAO code is ook wel aardig: VYYY
SGN is ook wel een aardige, dat is het vliegveld van het vroegere Saigon, tegenwoordig bekend alsInternationale Luchthaven Tân Sơn Nhất. Die gek genoeg wél aangepast is in de Nederlandse wikipedia.
YYZ omdat Pearson eigenlijk in het (vroegere) plaatje Malton ligt en de morse code voor Malton YZ was (http://www.funtrivia.com/askft/Question130856.html, even naar beneden scrollen naar best answer)quote:Op maandag 24 april 2017 23:12 schreef G-Pier het volgende:
[..]
Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes!
De originele naam is “Aeropuerto Gran de Picasso". Om toeristen beter van dienst te zijn is dat in 2011 omgedoopt naar Malaga - Costa del Solquote:
Kanton (Canton in Engels)quote:Guangzhou/CAN
Dat is de "schuld" van de Chicago Conventie van 1944, toen is besloten dat alles in Canada met een Y ging beginnen. En voor de rest zijn de Canadezen niet erg creatief met het verzinnen van afkortingen. (en hebben ze dus in veel gevallen de morsecode overgenomen)quote:Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden.
Heb het ook ooit gedaan.quote:Op maandag 24 april 2017 23:12 schreef G-Pier het volgende:
[..]
Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes!
Ik heb gelukkig WRTS om mijzelf te overhoren. Het enige wat mij enigszins tegenstaat is de druk om voor deze toets minimaal 75% te halen mocht ik over willen naar het examenjaar.quote:Op maandag 24 april 2017 23:35 schreef APK het volgende:
[..]
Heb het ook ooit gedaan.
Gewoon stomme ezelsbruggetjes proberen te bedenken en te visualiseren, zoals een Canadees in China of een ouderwetse videokaart in Malaga
Veel Chinese codes zijn nog op de oude spelling gebaseerd en niet op het Pinyin dat in 1958 is geïntroduceerd, een paar voorbeelden;quote:Op maandag 24 april 2017 23:43 schreef FredvZ het volgende:
Over Guangzhou gesproken, al een hele uitdaging om deze fonetisch dicht bij elkaar liggende steden uit elkaar te houden:
Quanzhou
Guangzhou
Changzhou
Ganzhou
Danzhou
Lanzhou
Hangzhou
Chenzhou
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |