Ik wilde het vol maken, maar toen kwam jij met een halve bijbel.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:26 schreef Igen het volgende:
Oh, beetje lange post geworden voor de lapo![]()
POL / [POLCAFE #7123] Novus homo
Dat gaat niemand meer lezen. Risico van posten als het topic bijna vol is.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:26 schreef Igen het volgende:
Ik heb de eerste paar woorden van elke alinea gelezen en toen boos koffie over mijn laptop gegooid.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:28 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Dat gaat niemand meer lezen. Risico van posten als het topic bijna vol is.
Jij hebt het gelezenquote:Op donderdag 20 april 2017 19:28 schreef Verfassungsschutz het volgende:
[..]
Dat gaat niemand meer lezen. Risico van posten als het topic bijna vol is.
Klopt, ik heb respect voor posts waar moeite in is gestoken.quote:
Gezelligheid zo na Belle en het Beest.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:34 schreef Kaas- het volgende:
Heb bij het eten vast een beetje ruzie zitten maken om de kut avond die we gaan beleven. Dit wordt een lange en nare avond waar niemand plezier aan gaat beleven. Maar ben te geërgerd om nog leuk te doen.
Zit je zo met een potentiële halve finale EL voor Ajax in je maag?quote:Op donderdag 20 april 2017 19:34 schreef Kaas- het volgende:
Heb bij het eten vast een beetje ruzie zitten maken om de kut avond die we gaan beleven. Dit wordt een lange en nare avond waar niemand plezier aan gaat beleven. Maar ben te geërgerd om nog leuk te doen.
Gelukkig zijn jij en ik 16 jaar, want volwassenen komen niet weg met dit gedrag.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:34 schreef Kaas- het volgende:
Dit zou wel eens kunnen backfiren. Ben er niet gerust op vanavond.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zit je zo met een potentiële halve finale EL voor Ajax in je maag?
Vandaar ook de toevoeging potentieel, ik ben er ook zeker nog niet gerust op. Ze hadden vorige week gewoon de kansen moeten benutten en er 4 of 5 in moeten schieten.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dit zou wel eens kunnen backfiren. Ben er niet gerust op vanavond.
quote:Op donderdag 20 april 2017 19:44 schreef Tem het volgende:
Wat staat er eigenlijk allemaal nog voor de boeg? Biodanza?
quote:Biodanza (Grieks βίος, bios „leven“, Spaans danza „dans“; „Dans van het leven“) is een systeem gericht op zelfontplooiing en het verhogen van de levenskwaliteit door middel van vrije dans, muziek (met name new age- en wereldmuziek) en groepservaringen.
Maar goed, Traore schiet ze er in open doel nog niet in.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vandaar ook de toevoeging potentieel, ik ben er ook zeker nog niet gerust op. Ze hadden vorige week gewoon de kansen moeten benutten en er 4 of 5 in moeten schieten.
Tja, het aloude adagium 'als hij ze er ook nog inschoot, dan speelde hij niet in de eredivisie' gaat hier weer op.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, Traore schiet ze er in open doel nog niet in.
Geen slechte speler, wel inefficiënt.
Aha. De "jaloeziekaart" wordt weer eens getrokken. Ik had hem al een tijdje niet voorbij zien komen. Ook niet echt gemist trouwens. Denk nou eens na man. Het is veel te makkelijk voor een denker als jij.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:25 schreef Igen het volgende:
Dan kun je sneller het ideaal van gelijke uitkomsten bereiken maar het is een schadelijke weg, die alleen maar gebaseerd is op jalouzie en waar niemand voordeel uit haalt.
'Minderheden' was inderdaad niet het juiste woord. Ik had het beter kunnen hebben over mensen die achtergesteld worden omdat ze tot een bepaalde groep behoren.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zijn zo veel "privileges". En dat gaat ook niet alleen over achtergestelde minderheden. Er zijn ook geprivilegeerde minderheden. Stel, je groeit in een rijk gezin in het Gooi op. Grote kans dat je ouders dan veel tijd en geld in de opvoeding kunnen steken. Grote kans dat je ouders dan weten welke opleiding je moet volgen om later een goeie baan te krijgen. Grote kans dat je ouders je dan goed kunnen helpen om te netwerken, om vacatures te vinden, om een goeie sollicitatiebrief te schrijven, enzovoort. Dat is een privilege. En natuurlijk is het nastrevenswaardig dat het verschil met anderen verkleind wordt door hen ook zo veel mogelijk te helpen. Maar het benutten van zo'n privilege is niet iets waar je je voor zou moeten hoeven schamen. Geluk hebben in het leven is geen schande en het slaat nergens op om mensen die geluk hebben naar beneden te willen trekken. Daar profiteert niemand van.
Kijk ook maar naar wat in Zimbabwe en Zuid-Afrika gebeurt. Natuurlijk is er daar sprake van ongelijkheid als blanken al honderden jaren de leidinggevenden op boerderijen zijn en zwarten een soort van slaven. Dat uit zich ook in ongelijkheid in kennis en vaardigheden. Daarom mislukt het ook als je dat geforceerd probeert recht te zetten door ongeschoolde zwarten tot leidinggevende te benoemen. Dan loopt de boel in de soep en verhongert iedereen.
Opbouwen is een veel langduriger proces dan slopen. Je kan iedereen de kans geven om iets te proberen op te bouwen. Daar kunnen zwakkeren dan ook van profiteren. Maar het zal lang duren voordat de uitkomsten ook gelijk zijn. Natuurlijk kun je ook de weg van de sloop kiezen. De bestaande structuren van de geprivilegeerden afbreken. Dan kun je sneller het ideaal van gelijke uitkomsten bereiken maar het is een schadelijke weg, die alleen maar gebaseerd is op jalouzie en waar niemand voordeel uit haalt.
Dito.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:00 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Dat heeft niks met jaloezie te maken en alles met een gevoel voor rechtvaardigheid.
Dat artikel over "culturele appropriatie" druipt bijv. van de jaloezie. Zo van, "Als ik als allochtoon in een kleine toko Kẹo mè xửng verkoop dan koopt bijna niemand dat, maar als Unilever dat als 'Lifestyle Peanut Bar 100% Vegan' in de AH neerlegt dan verdienen ze daar goud geld mee! Het is niet e-heer-lijk!!!quote:Op donderdag 20 april 2017 19:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aha. De "jaloeziekaart" wordt weer eens getrokken. Ik had hem al een tijdje niet voorbij zien komen. Ook niet echt gemist trouwens. Denk nou eens na man. Het is veel te makkelijk voor een denker als jij.
Meestal sluiten we hier een topic af met een enkel drieletterwoord.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:26 schreef Igen het volgende:
Ja ja ja ik weet het nou wel, als ik geweten had dat het de lapo was dan had ik het natuurlijk niet zo gedaan okquote:Op donderdag 20 april 2017 20:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Meestal sluiten we hier een topic af met een enkel drieletterwoord.
Een aso!Nederlander in het buitenland.quote:In India is woedend gereageerd op een foto van een Nederlandse toerist die met een fles alcohol in de hand op een tempelterrein loopt. De politie zou een zoekactie naar hem zijn begonnen. De Nederlander heeft contact opgenomen met het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken omdat hij zich onveilig voelt.
quote:Op donderdag 20 april 2017 20:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja ja ja ik weet het nou wel, als ik geweten had dat het de lapo was dan had ik het natuurlijk niet zo gedaan ok
Dat is geen jaloezie maar gewoon een feit cq constatering.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat artikel over "culturele appropriatie" druipt bijv. van de jaloezie. Zo van, "Als ik als allochtoon in een kleine toko Kẹo mè xửng verkoop dan koopt bijna niemand dat, maar als Unilever dat als 'Lifestyle Peanut Bar 100% Vegan' in de AH neerlegt dan verdienen ze daar goud geld mee! Het is niet e-heer-lijk!!!"
Nou ja, niet met dat voorbeeld want dat komt niet uit haar cultuur en zij noemt niet echt een concreet voorbeeld, maar het idee is hetzelfde.
Desalniettemin gaat het privilege natuurlijk ook op voor de minderheid, zelfs de ongefortuneerde minderheid. De werkloze, zwarte, homoseksuele moslima in de Haagse Schilderswijk heeft diverse (positieve) privileges. Immers, het privilege in Nederland te zijn geboren/te wonen is de grootste van allemaal en daar op elke manier, binnen de grenzen van de wet, het eigen leven te mogen inrichten is een privilege dat velen niet is gegund.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:00 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
'Minderheden' was inderdaad niet het juiste woord. Ik had het beter kunnen hebben over mensen die achtergesteld worden omdat ze tot een bepaalde groep behoren.
Bewustwording van je privileges heeft weinig te maken met schaamte of schuld. Het gaat er puur om dat men er over nadenkt dat er groepen zijn die automatisch meer kansen krijgen. Een rijke witte heteroseksuele jongen met een mooi hoofd heeft meer kans op baan X/positie Y dan een zwarte moslima uit de Haagse Schilderswijk. Niet omdat de jongen slimmer is of harder werkt, maar puur en alleen vanwege kenmerken waar hij geen bal voor heeft gedaan. Dat is niet eerlijk. Wat er vervolgens gedaan moet worden aan deze kansenongelijkheid is een moeilijk vraagstuk. Maar als vragen om enkel bewustwording dat deze ongelijkheid bestaat al te veel is, dan is het debat snel over. Persoonlijk wil ik best nadenken wat redelijke manieren zijn om deze ongelijkheid kleiner te maken (wegwerken is volgens mij bijna onmogelijk). Dat heeft niks met jaloezie te maken en alles met een gevoel van rechtvaardigheid.
Als je vervolgens een column schrijft waarin je min of meer eist dat Unilever moet stoppen met de "Lifestyle Peanut Bar 100% Vegan" en dat mensen in plaats daarvan bij de toko moeten kopen omdat ze anders racisten zijn, dan is dat geen feitelijke constatering meer maar wel degelijk ronduit jaloezie.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is geen jaloezie maar gewoon een feit cq constatering.
Dat is ook geen jaloezie maar gewoon dom.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je vervolgens een column schrijft waarin je min of meer eist dat Unilever moet stoppen met de "Lifestyle Peanut Bar 100% Vegan" en dat mensen in plaats daarvan bij de toko moeten kopen omdat ze anders racisten zijn, dan is dat geen feitelijke constatering meer maar wel degelijk ronduit jaloezie.
Wat zou daar historisch aan zijn?quote:Op donderdag 20 april 2017 20:22 schreef Friek_ het volgende:
Zou Kaas- al in de bioscoop zitten? Zou hij chagrijnig zijn? Zou hij het historische moment missen dat Ajax de halve finale haalt?
Als ik homo was zou ik er sowieso wel chagrijnig van worden, want je verwacht aan het eind van de film dan misschien nog een klein hoogtepuntje als het beest weer in een prins verandert, maar de acteur die dat speelt is een beetje teleurstellend.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:22 schreef Friek_ het volgende:
Zou Kaas- al in de bioscoop zitten? Zou hij chagrijnig zijn? Zou hij het historische moment missen dat Ajax de halve finale haalt?
Ik ben ook niet van het aanwijzen van een bepaalde groep die zijn privileges moet checken en dan tot bezinning moet komen etc. Ik snap ook niet waarom de auteur van de DC artikel alleen maar witte mensen aanspreekt.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Desalniettemin gaat het privilege natuurlijk ook op voor de minderheid, zelfs de ongefortuneerde minderheid. De werkloze, zwarte, homoseksuele moslima in de Haagse Schilderswijk heeft diverse (positieve) privileges. Immers, het privilege in Nederland te zijn geboren/te wonen is de grootste van allemaal en daar op elke manier, binnen de grenzen van de wet, het eigen leven te mogen inrichting is een privilege die niet velen gegund worden.
Uiteraard, de rijke blanke heteroseksuele man heeft nog meer privileges, maar het is wel erg eenzijdig van mensen met zeg 50 privileges te kijken naar mensen met 100 privileges en te verkondigen dat die zich daar bewust van moeten worden.
Ik ben wel benieuwd naar de "redelijke manieren om kansenongelijkheid kleiner te maken".quote:Op donderdag 20 april 2017 20:30 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Ik ben ook niet van het aanwijzen van een bepaalde groep die zijn privileges moet checken en dan tot bezinning moet komen etc. Ik snap ook niet waarom de auteur van de DC artikel alleen maar witte mensen aanspreekt.
Ik heb als gezonde witte vrouw in Nederland met lieve en goed opgeleide ouders allerlei voordelen die een Linus in de sloppenwijken van Rio niet heeft. Maar ik vind niet dat we hier op onze kont moeten gaan zitten en alleen maar zeggen dat het in Senagal nog erger is. Als er redelijke manieren zijn om de kansenongelijkheid kleiner te maken dan moeten we dat onderzoeken. Al is het maar iets kleins. Redacties op kranten die eens kritisch kijken naar de keuzes die ze maken met betrekking tot benamingen en foto's bijvoorbeeld.
Dat valt toch wel mee. Een beetje dertien in een dozijn, maar wel ene mooie versie. Als homo kan je trouwens beter gaan voor de acteur die Gaston speelt. Die is ook homo en dan kan je nog net doen alsof je kans maakt bij hem.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Als ik homo was zou ik er sowieso wel chagrijnig van worden, want je verwacht aan het eind van de film dan misschien nog een klein hoogtepuntje als het beest weer in een prins verandert, maar de acteur die dat speelt is een beetje teleurstellend.
Wat is dat met al die ruzie ineens.quote:Op donderdag 20 april 2017 19:34 schreef Kaas- het volgende:
Wist niet dat die homo isquote:Op donderdag 20 april 2017 20:33 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee. Een beetje dertien in een dozijn, maar wel ene mooie versie. Als homo kan je trouwens beter gaan voor de acteur die Gaston speelt. Die is ook homo en dan kan je nog net doen alsof je kans maakt bij hem.
Ik ook.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de "redelijke manieren om kansenongelijkheid kleiner te maken".
Hij moest nog? Ik dacht dat hij al geweest wasquote:Op donderdag 20 april 2017 20:22 schreef Friek_ het volgende:
Zijn Nederlanders goed inquote:Op donderdag 20 april 2017 20:09 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Jaaaaaaaaaah het is weer gelukt...
[..]
Een aso!Nederlander in het buitenland.
Nou ja ik denk dat de sleutel op dit vlak ligt bij de representatie van allerlei groepen. We baseren immers ons wereldbeeld op wat we o.a. zien (en lezen) in de media. Je zou als eindredacteur bijvoorbeeld kritisch kunnen kijken of je niet (stock)foto's bij artikelen zet die onnodig stereotype-bevestigend zijn. Hetzelfde kan je doen met woorden. Zorg dat je mensen met een migratieachtergrond altijd op dezelfde manier aanduidt in je tekst. Nu komt het blijkbaar regelmatig voor dat een succesvolle sporter 'Nederlander' wordt genoemd en bij een crimineel wordt de afkomst ook vermeld. Zelfs wanneer dit helemaal niet van belang is. Verder zouden casting bureaus van films wat vaker kleurenblind kunnen casten (tenzij dat niet in het verhaal past). Dat soort dingen.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de "redelijke manieren om kansenongelijkheid kleiner te maken".
Ik heb het idee - wellicht mijn white privilege - dat dit momenteel ook het geval is. Een kleine 90% van Nederland is blank/autochtoon & westers allochtoon. Dit is de norm als je Nederland volledig naar rato van de bevolkingssamenstelling zou representeren. Er zijn zeker voorbeelden denkbaar waarbij blanke redacties latent racistisch onderscheid maken, of waar castingbureaus niet kleurenblind zijn, maar dat is niet noodzakelijk de norm. Sterker, van het laatste wereldje weet ik wel het één en ander. Daar is zelfs een lichte overrepresentatie van minderheden.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:44 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Nou ja ik denk dat de sleutel op dit vlak ligt bij de representatie van allerlei groepen. We baseren immers ons wereldbeeld op wat we o.a. zien (en lezen) in de media. Je zou als eindredacteur bijvoorbeeld kritisch kunnen kijken of je niet (stock)foto's bij artikelen zet die onnodig stereotype-bevestigend zijn. Hetzelfde kan je doen met woorden. Zorg dat je mensen met een migratieachtergrond altijd op dezelfde manier aanduidt in je tekst. Nu komt het blijkbaar regelmatig voor dat een succesvolle sporter 'Nederlander' wordt genoemd en bij een crimineel wordt de afkomst ook vermeld. Zelfs wanneer dit helemaal niet van belang is. Verder zouden casting bureaus van films wat vaker kleurenblind kunnen casten (tenzij dat niet in het verhaal past). Dat soort dingen.
Prima pils dat Kornuit.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:52 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit nu aan de bar met een halve liter Kornuit. Groeten aan Kaas-.
Maar gebeurt dat laatste niet al?quote:Op donderdag 20 april 2017 20:44 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Nou ja ik denk dat de sleutel op dit vlak ligt bij de representatie van allerlei groepen. We baseren immers ons wereldbeeld op wat we o.a. zien (en lezen) in de media. Je zou als eindredacteur bijvoorbeeld kritisch kunnen kijken of je niet (stock)foto's bij artikelen zet die onnodig stereotype-bevestigend zijn. Hetzelfde kan je doen met woorden. Zorg dat je mensen met een migratieachtergrond altijd op dezelfde manier aanduidt in je tekst. Nu komt het blijkbaar regelmatig voor dat een succesvolle sporter 'Nederlander' wordt genoemd en bij een crimineel wordt de afkomst ook vermeld. Zelfs wanneer dit helemaal niet van belang is. Verder zouden casting bureaus van films wat vaker kleurenblind kunnen casten (tenzij dat niet in het verhaal past). Dat soort dingen.
Je kan er ook gewoon de geschiedenis bij pakken en verwijzen naar de blanke slaven van de arabieren.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:02 schreef remlof het volgende:
Als ik scriptschrijver was zou ik het script schrijven voor een film over een alternatieve geschiedenis, eentje waarin blanken als slaven werden gehouden en verhandeld door zwarten. Eens kijken of dat wat discussie zou aanzwengelen.
Vrouwen (ook die in professionele hoedanigheid worden geïnterviewd) worden blijkbaar vaker in huiselijke omgeving geïnterviewd dan mannen. Ook worden we (volgens onderzoeken) twee keer zo vaak 'blootgesteld' aan halfnaakte vrouwen dan aan halfnaakte mannen. En is het vaker zo dat het lichaam van een vrouw zonder het hoofd zichtbaar op foto's en posters staat. Nu zullen er situaties zijn waar dit logisch is (reclame van de Livera, Playboy etc.), maar wanneer die reden er niet is dan kan je er ook voor kiezen om vrouwen niet wezenlijk anders te fotograferen dan mannen.quote:Op donderdag 20 april 2017 20:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb het idee - wellicht mijn white privilege - dat dit momenteel ook het geval is. Een kleine 90% van Nederland is blank/autochtoon & westers allochtoon. Dit is de norm als je Nederland volledig naar rato van de bevolkingssamenstelling zou representeren. Er zijn zeker voorbeelden denkbaar waarbij blanke redacties latent racistisch onderscheid maken, of waar castingbureaus niet kleurenblind zijn, maar dat is niet noodzakelijk de norm. Sterker, van het laatste wereldje weet ik wel het één en ander. Daar is zelfs een lichte overrepresentatie van minderheden.
Daarom zei ik ook dat kleurenblind casten niet kan bij films waarbij het verhaal zo is dat het niet past. Maar een standaard hoofdrol in romcom #4784548 kan door iedereen gespeeld worden met een mooi hoofd. Daar hoef je (over het algemeen) geen kleur aan te verbinden. En in dat geval pleit ik voor kleurenblind casten.quote:Dat een donkere zangeres meer kans maakt in the Lion King en een blanke Hollandse jongen meer in Soldaat van Oranje is in mijn ogen geen kwestie van institutioneel racisme, maar een zoektocht van producties om hun cast te laten passen bij het verhaal van de schrijver. Ook weet ik niet of je hier de kansenongelijkheid op redelijke wijze kunt herstellen, bijvoorbeeld door verplicht Marokkanen en negers te laten casten in een film over de tweede wereldoorlog.
Blijkbaar niet. Ik heb ooit een interview gelezen met Achmed Akkabi. Hij heeft de rol van Bauke (standaard love interest) in Soof 2 en hij vertelde volgens mij (het is al een tijdje terug dat ik het interview las) dat hij die rol aannam omdat hij normaal gesproken alleen rollen mag/kan spelen die te maken hebben met zijn afkomst. Als er kleurenblind gecast zou worden, dan zou hij wel vaker de kans krijgen om van dit soort standaard rollen te spelen.quote:
twitter:AlertesNews twitterde op donderdag 20-04-2017 om 21:05:55🔴🇫🇷PRUDENCE - Plusieurs personnes signalent des coups de feu sur les Champs-Élysées. reageer retweet
De filmindustrie lijkt me een van de weinige uitzonderingen waar je afkomst daadwerkelijk invloed kan en zelfs moet hebben op welke rollen je speelt.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:10 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Ik heb ooit een interview gelezen met Achmed Akkabi. Hij heeft de rol van Bauke (standaard love interest) in Soof 2 en hij vertelde volgens mij (het is al een tijdje terug dat ik het interview las) dat hij die rol aannam omdat hij normaal gesproken alleen rollen mag/kan spelen die te maken hebben met zijn afkomst. Als er kleurenblind gecast zou worden, dan zou hij wel vaker de kans krijgen om van dit soort standaard rollen te spelen.
Daarom vrouwen voortaan topless. Net als mannen met onbedekte tepels.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:07 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Vrouwen (ook die in professionele hoedanigheid worden geïnterviewd) worden blijkbaar vaker in huiselijke omgeving geïnterviewd dan mannen. Ook worden we (volgens onderzoeken) twee keer zo vaak 'blootgesteld' aan halfnaakte vrouwen dan aan halfnaakte mannen. En is het vaker zo dat het lichaam van een vrouw zonder het hoofd zichtbaar op foto's en posters staat. Nu zullen er situaties zijn waar dit logisch is (reclame van de Livera, Playboy etc.), maar wanneer die reden er niet is dan kan je er ook voor kiezen om vrouwen niet wezenlijk anders te fotograferen dan mannen.
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 20 april 2017 21:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
De filmindustrie lijkt me een van de weinige uitzonderingen waar je afkomst daadwerkelijk invloed kan en zelfs moet hebben op welke rollen je speelt.
twitter:prefpolice twitterde op donderdag 20-04-2017 om 21:06:20🔴 Nous vous conseillons d'éviter le secteur des Champs Élysées reageer retweet
Oei...quote:Op donderdag 20 april 2017 21:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daarom vrouwen voortaan topless. Net als mannen met onbedekte tepels.
Islamgekkies weer aan het werk?quote:Op donderdag 20 april 2017 21:15 schreef skysherrif het volgende:
twitter:prefpolice twitterde op donderdag 20-04-2017 om 21:06:20🔴 Nous vous conseillons d'éviter le secteur des Champs Élysées reageer retweet
Dat het meestal voor de geloofwaardigheid van de film redelijk noodzakelijk is om de afkomst van de acteur overeen te laten komen met de afkomst van het karakter dat die acteur speelt. Een acteur van Marokkaanse afkomst veel rollen speelt die daarmee te maken hebben vind ik dan ook niet meer dan logisch. Hooguit kun je dan kritiek hebben op de rollen die geschreven worden.quote:
Ja goed, dat hij gekozen wordt om rollen die te maken hebben met zijn afkomst is niet gek. Je kunt een blanke persoon geen Marokkaan laten spelen.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:10 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Ik heb ooit een interview gelezen met Achmed Akkabi. Hij heeft de rol van Bauke (standaard love interest) in Soof 2 en hij vertelde volgens mij (het is al een tijdje terug dat ik het interview las) dat hij die rol aannam omdat hij normaal gesproken alleen rollen mag/kan spelen die te maken hebben met zijn afkomst. Als er kleurenblind gecast zou worden, dan zou hij wel vaker de kans krijgen om van dit soort standaard rollen te spelen.
Je kunt als blanke man geen neger spelen, hoewel Eddie Murphy een uitstekende oude (blanke) Joodse man neerzette in Coming to America, maar ik denk dat je als Aziatische prima een native American kunt spelen.quote:
over dat soort dingen moet je gewoon niet zeuren net zoals ze hier en daar ook ondervertegenwoordigd zijn in films.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:18 schreef LelijKnap het volgende:
Neem bijvoorbeeld het spel Battlefield 1 (speelt zich af tijdens WO1). Het aantal donkergekleurde soldaten dat je kan kiezen wijkt zodanig af van de verhoudingen toen der tijd dat je een foutieve weergave krijgt van hetgeen zich afspeelde. Is dat goed/fout?
Wat is goed/fout? Het is niet historisch accuraat in elk geval. Dat is uit je vliegtuig springen op een ander ook niet en dat kan ook in Battlefield, dus of je dat als norm moet stellen weet ik niet.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:18 schreef LelijKnap het volgende:
Neem bijvoorbeeld het spel Battlefield 1 (speelt zich af tijdens WO1). Het aantal donkergekleurde soldaten dat je kan kiezen wijkt zodanig af van de verhoudingen toen der tijd dat je een foutieve weergave krijgt van hetgeen zich afspeelde. Is dat goed/fout?
Maar volgens mij komt de keuze daarvoor juist voort uit (angst voor) gezeur.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:19 schreef skysherrif het volgende:
[..]
over dat soort dingen moet je gewoon niet zeuren net zoals ze hier en daar ook ondervertegenwoordigd zijn in films.
Ik weet niet wat battlefield 1 is, gok een game... Ik gok dat die game historisch niet al te accuraat is? Dan boeit t imo niet.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:18 schreef LelijKnap het volgende:
Toen hermelien in die musical een donkere actrice kreeg was dat niet zo en juist gezeur, lekker laten gaan, al is het zo.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:20 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar volgens mij komt de keuze daarvoor juist voort uit (angst voor) gezeur.
Wel vrij historsich accuraat meen ikquote:Op donderdag 20 april 2017 21:22 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik weet niet wat battlefield 1 is, gok een game... Ik gok dat die game historisch niet al te accuraat is? Dan boeit t imo niet.
Ga je voor een historisch accurate film, dan moet de verhouding niet afwijken en dus zo accuraat mogelijk zijn.
Accuraat.
Okay! Dan lijkt het me niet meer dan logisch ook op die manier te gaan verfilmen.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wel vrij historsich accuraat meen ik
Nou ja, dat mag dus beantwoord worden met het antwoord op de vraag die ik stelde n.a.v. de stellingen van Linus aangaande de 'beperking' die de achtergrond van een acteur oplevert - of het niet verstandiger is om kleurenblind te zijn. Doorgetrokken; zouden alle karakters net zo goed zwart-wit kunnen zijn? En tot hoever kan je zulk beleid doorvoeren? De grens ligt bij geschiedenisboeken? Ik kan me ook herinneren dat er ergens in Engeland (of de VS) oproer ontstond omdat er teveel blanke in de klas 'English poetry' aanbod kwamen. Dat is doorgeschoten...maar daar glijd je vanzelf naartoe, met zo een houding t.a.v. kleurenverschillen onder mensen.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat is goed/fout? Het is niet historisch accuraat in elk geval. Dat is uit je vliegtuig springen op een ander ook niet en dat kan ook in Battlefield, dus of je dat als norm moet stellen weet ik niet.
Dit zijn wel officiele bronnentwitter:W7VOA twitterde op donderdag 20-04-2017 om 21:23:01One policeman reported dead, another wounded in shooting in vicinity of Champs Elysees, Paris. reageer retweet
Een game is vermaak en fictie, hoe zeer ook gebaseerd op ware gebeurtenissen. Een geschiedenisboek is dat niet en moet natuurlijk zo veel mogelijk de waarheid weergeven.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:24 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nou ja, dat mag dus beantwoord worden met het antwoord op de vraag die ik stelde n.a.v. de stellingen van Linus aangaande de 'beperking' die de achtergrond van een acteur oplevert - of het niet verstandiger is om kleurenblind te zijn. Doorgetrokken; zouden alle karakters net zo goed zwart-wit kunnen zijn? En tot hoever kan je zulk beleid doorvoeren? De grens ligt bij geschiedenisboeken?
Volgens mij zijn er rollen waar het uitmaakt welke etnische achtergrond de acteurs hebben en rollen waar het geen bal uitmaakt. Ik heb het nu steeds over die laatste categorie. Waarom zou Nasrdin Dchar of Marwan Kenzari (beiden winnaars van de Gouden Kalf voor beste acteur) niet rollen kunnen spelen die niks met hun etnische afkomst te maken hebben? Ik zeg maar wat: een romantische hoofdrol of politierechercheur in Amsterdam.quote:Op donderdag 20 april 2017 21:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat het meestal voor de geloofwaardigheid van de film redelijk noodzakelijk is om de afkomst van de acteur overeen te laten komen met de afkomst van het karakter dat die acteur speelt. Een acteur van Marokkaanse afkomst veel rollen speelt die daarmee te maken hebben vind ik dan ook niet meer dan logisch. Hooguit kun je dan kritiek hebben op de rollen die geschreven worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |