ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een anderquote:Op donderdag 13 april 2017 19:58 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Het gaat eerlijk gezegd niet eens zo zeer om mij, want ik verdien op zich prima, lig goed binnen het bedrijf dus dat vaste contract zal er wel komen, en desnoods zijn mijn ouders vermogend genoeg om van te lenen.
Maar ik word alsnog best wel eens pissig als ik gewoon zie hoe de maatschappij inmiddels is opgebouwd. Ik kijk helemaal niet neer op mbo'ers, vind echt niet dat vier jaar in de collegebanken je allerlei privileges zou moeten opleveren tegenover een metselaar die al vanaf zijn 18e keihard werkt.
Echter vind ik het behoorlijk kwalijk dat deze maatschappij nog steeds bijna unaniem jongeren aanmoedigt om zichzelf (diep) in de schulden te steken voor een studie waarvan het nog maar de vraag is wat dit per saldo uiteindelijk zal opleveren. Als je aan de bak komt, heb je geluk, maar als je op je 25e nog eens een paar jaar via een uitzendbureau mag gaan werken, niet kunt gaan kopen, weinig betaald krijgt, een hoge studieschuld op je nek hebt, dan ben je gewoon fucked in heel veel gevallen. En ik vind dat niet terecht, vind dat daar meer aandacht voor mag zijn.
En zijn OP.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:25 schreef Prego het volgende:
[..]
ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een ander
Je kijkt wel op mensen neer, hoezeer je het ook tegenspreekt, je TT zegt genoeg.
Ja maar dat betekent niet dat ik bijvoorbeeld alle mbo'ers over één kam scheer, dat alle mbo'ers onbenullen zijn.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:25 schreef Prego het volgende:
[..]
ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een ander
Je kijkt wel op mensen neer, hoezeer je het ook tegenspreekt, je TT zegt genoeg.
I rest my case.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:31 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
feitelijk is het gewoon zo dat het bij die 'onbenullen' waar ik het over heb vaak ook gewoon meer geluk dan wijsheid is allemaal.
Mijn broer is op zijn 27e nog begonnen aan een hbo opleiding, met ~2 ton op zijn rekeningquote:Op donderdag 13 april 2017 09:50 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Als je er nog een mooie studie achteraan plakt speel je het leven pas echt mooi uit. Dan heb je het beste van beide werelden. Alleen jammer dat je als tiener nog niet beseft dat dat een betere aanpak is dan rechtstreeks naar de uni.
Ondertussen hebben de meesten die het eerste deel van dat traject doorgaan niet de potentie om een mooie studie te doen. Ook zijn de meesten school dan al helemaal zat.
Uiteindelijk is dus iedereen ontevreden.
Ja, dit is wel scheef inderdaad. En soms moet je ook echt geluk hebben. Kwestie van op 't juiste moment op de juiste plek zijn; er is geen voorwaarde meer dat hard werken/studeren automatisch naar een vast contract leidt.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:31 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ja maar dat betekent niet dat ik bijvoorbeeld alle mbo'ers over één kam scheer, dat alle mbo'ers onbenullen zijn.
Er zijn echter wel een hele hoop mensen waarvan ik denk : Gvd, hoezo kan jij een huis kopen en ik niet?
Dan kun je natuurlijk wel zeggen : dat hebben ze gewoon fucking slim aangepakt, maar feitelijk is het gewoon zo dat het bij die 'onbenullen' waar ik het over heb vaak ook gewoon meer geluk dan wijsheid is allemaal. Dat zijn echt geen figuren die heel serieus nadenken over het leven / de maatschappij, maar het is wel zo dat je met een lagere opleiding ook veel sneller en gemakkelijker in een bijbehorende baan ''rolt'' .
Dit ook.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:46 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Ja, dit is wel scheef inderdaad. En soms moet je ook echt geluk hebben. Kwestie van op juiste moment op de juiste plek zijn; er is geen voorwaarde meer dat hard werken/studeren automatisch naar een vast contract leidt.
Wel met heel veel pech dan. Ik ben sinds 2005 echt werkend maar bij alle 4 mijn werkgevers een vast contract gekregen tot ik voor mijzelf begon. Maar dat is vast weer geluk dan.quote:Op donderdag 13 april 2017 18:32 schreef Nobu het volgende:
[..]
Na drie jaar buiten gezet worden heeft negen van de tien keer niets met het al dan niet presteren van de werknemer te maken natuurlijk.
Geweldig dit.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:52 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Dit ook.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het leven echt niet zo 'eerlijk' als dat wel eens wordt gezegd.
Ken hele passieve en domme mensen die hun leven ''voor elkaar'' hebben als in : een koophuis, etc. Maar die zijn nog zo dom dat ze op internet (Facebook) racistische teksten gaan lopen uitslaan met allemaal taalfouten. Maar die zijn gewoon op hun 19e ergens gaan schilderen, zijn kennelijk wel gasten met een gezellige babbel tijdens de lunch en hoort bij het vaste groepje van het bedrijf dat op zondag gaat staan schreeuwen op de tribune bij ADO den haag.
Er zijn echt meer dan genoeg van dit soort mensen, ga nou niet zeggen dat die het allemaal slimmer hebben aangepakt dan veel hbo / wo studenten ofzo. Gewoon kwestie van geluk hebben vaak ook.
Net zoals met de huizenmarkt. Doe je vmbo en mbo, kom je in 2013 op de huizenmarkt. Lekker goedkoop, veel aanbod. Ben je drie jaartjes later klaar met je uni, kom je in 2016 op de huizenmarkt ; hele andere situatie. Puur kwestie van geluk of pech.
Een kind kan prima opgroeien in een huurhuis, met een gezinnetje hoef je echt niet te wachten.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:45 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Het zal best dat je op de langere termijn beter af bent, maar als je op je 40e eens een keer kan gaan beginnen met een eigen huisje, heb je natuurlijk de boot al behoorlijk gemist (gezinnetje stichten, dat soort shit).
Feitelijk?quote:Op donderdag 13 april 2017 20:31 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ja maar dat betekent niet dat ik bijvoorbeeld alle mbo'ers over één kam scheer, dat alle mbo'ers onbenullen zijn.
Er zijn echter wel een hele hoop mensen waarvan ik denk : Gvd, hoezo kan jij een huis kopen en ik niet?
Dan kun je natuurlijk wel zeggen : dat hebben ze gewoon fucking slim aangepakt, maar feitelijk is het gewoon zo dat het bij die 'onbenullen' waar ik het over heb vaak ook gewoon meer geluk dan wijsheid is allemaal. Dat zijn echt geen figuren die heel serieus nadenken over het leven / de maatschappij, maar het is wel zo dat je met een lagere opleiding ook veel sneller en gemakkelijker in een bijbehorende baan ''rolt'' .
Wel eens met wat je zegt over studieschulden en zo.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:50 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het makkelijker moet zijn, maar ook niet onmogelijk.
In theorie klinkt het natuurlijk ook allemaal erg leuk, ook dat hele verhaal met lenen : Want studenten betalen dat toch makkelijk terug want ze gaan zo veel verdienen.
Geloof heilig dat hier in de praktijk helemaal niets van terecht komt. De top van de top van de studenten gaat misschien lekker verdienen ja, maar de overgrote meerderheid krijgt gewoon een zwaar middelmatig salaris, tel daar dus die studieschuld bij op, jaren lange verloren verdiencapaciteit t.o.v. de mbo'er, en dan heb je al bijna een achterstand die van je leven lang nauwelijks meer in te halen is.
plus de verwachting (dat in tijden waar iedere idioot hbo heeft) elke student een vermogen gaat verdienen. Dan het aanbidden van topstudenten, alsof er daadwerkelijk een correlatie is tussen goede cijfers en carriere. Het is wel een beetje wereldvreemd, dit topic. Het belangrijkste blijft wel dat kopen kort na je studie een soort vanzelfsprekend lijkt, huren in de prive sector... geld weggooien... lijkt wel een taboe. Als je klaar bent met je studie begint het net. Het lijkt me duidelijk dat TS zit aan de kant waar de klappen vallen. Intelligent genoeg om met vertraging een studie af te ronden, maar niet goed genoeg om met zijn kop boven het maaiveld uit te steken.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Geweldig dit..
Tot je dertigste feesten en zuipen en dan gaan janken over mensen die al meer dan tien jaar hard werken en belastingen betalen..
Dit is altijd wel erg makkelijk om te roepen.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Geweldig dit..
Tot je dertigste feesten en zuipen en dan gaan janken over mensen die al meer dan tien jaar hard werken en belastingen betalen..
Ik was zo'n student en heb gewoon een koopwoningquote:Op donderdag 13 april 2017 22:26 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Dit is altijd wel erg makkelijk om te roepen.
Studeren staat natuurlijk nooit op zichzelf. Hooguit heb je 15-20 contacturen per week, weinig studenten die het zich kunnen veroorloven om buiten die contacturen gewoon lekker op de playstation te zitten of zich helemaal de tering in kunnen zuipen.
Dat is ook altijd een vertekend en negatief beeld dat mensen zoals jij willen neerzetten. De meeste studenten, waaronder ik, werken ook gewoon nog behoorlijk naast hun studie. Het is echt niet zo zwart wit dat studenten alleen maar pizza zitten te vreten en tot 12 uur uit liggen te slapen en dat andere mensen alleen maar hard werken.
Als je zo'n student ben geweest dan verdien je natuurlijk ook weinig beter inderdaad.
Pas je even op? Klagen werkt! Doen is voor laaggeletterden.quote:Op donderdag 13 april 2017 22:33 schreef the-eye het volgende:
Ben je nou eigenlijk ooit bij een bank geweest om te kijken wat voor een hypotheek je kan krijgen ts?
Zou niet met je willen ruilen, sorry.quote:Op donderdag 13 april 2017 22:35 schreef Zolderkamer het volgende:
TS... ik ben een onbenul.. zonder diploma's.. op mn 15e gestopt met school enzo..
Mijn bedrijf faciliteert al 15 jaar feestende en brallende kutstudenten die op alles en iedereen neerkijken... maar ik kocht op mn 18e mn eerste woning...
Blijf zo lang mogelijk studeren jongen.. ik sta volledig achter je...
Dat weet je al snel...quote:Op donderdag 13 april 2017 22:39 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Zou niet met je willen ruilen, sorry.
ja niet iedereen wil lallende en brallende studenten als klant.quote:
Wie zegt dat ik ze als klant heb?quote:Op donderdag 13 april 2017 22:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
ja niet iedereen wil lallende en brallende studenten als klant.
nou als je iemand met zijn bedrijf wat faciliciteert voor iemand kan het zijn dat een ander denkt hee dat is een klant.quote:Op donderdag 13 april 2017 22:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik ze als klant heb?
Zeik dan niet, jankmuil.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:58 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Het gaat eerlijk gezegd niet eens zo zeer om mij, want ik verdien op zich prima, lig goed binnen het bedrijf dus dat vaste contract zal er wel komen, en desnoods zijn mijn ouders vermogend genoeg om van te lenen.
Dat zou kunnen inderdaad... Maar daar ga ik mn handen natuurlijk niet aan vuil maken..quote:Op donderdag 13 april 2017 22:49 schreef PeZu het volgende:
[..]
nou als je iemand met zijn bedrijf wat faciliciteert voor iemand kan het zijn dat een ander denkt hee dat is een klant.
waar staat handen vuil maken? Ik zeg ze niet als klant willen, de reden gaf ik nietquote:Op donderdag 13 april 2017 22:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat zou kunnen inderdaad... Maar daar ga ik mn handen natuurlijk niet aan vuil maken..
Jij hebt iets teveel probleemwijken gekekenquote:Op donderdag 13 april 2017 22:44 schreef Dorpspastoor het volgende:
Hier moet ik gereageerd hebben.
TO, ik vind dat je ongelooflijk zeikt.
Kijk anders eens naar laagopgeleiden / stucadoors en weet ik veel wat als ze eenmaal een jaar of 45 zijn. Misschien heb ik alleen maar treurige gevallen in mijn omgeving, maar de helft is aan de drank, rookt een pak zware shag per dag, zit in de ziektewet en heeft al twee huwelijken achter de rug en lopen nu met vrouwen waar ik zelfs mijn hond niet overheen zou laten gaan.
Natuurlijk kopen die gasten vaak op hun 20e een huis, en op die leeftijd lijkt het heel wat, alleen wanneer er kinderen komen, harken ze vaak nog maar net genoeg centen binnen elke maand om net rond te kunnen komen. Ze trouwen dikwijls ook weinig ambitieuze vrouwen die meteen hun baan opzeggen als ze een kind uitpoepen om vervolgens nog anderhalve dag per week bij AH achter de kassa te gaan zitten waar dan de zwemles voor het kind van betaald kan worden..
Laat mij dan nog maar liever even wat langer studeren en op mijn 25e nog met mijn maten in een studentenhuis wonen in plaats van een straat verderop bij mijn ouders met een vriendinnetje van de basisschool terwijl ik al vanaf mijn 18e mezelf een hernia in werk op de bouwplaats.
Besef even wat voor luxe je hebt man dat je überhaupt mag studeren. Wil je nou echt ruilen met die gasten die nooit een toffe studententijd hebben gehad en zich al van jongs af aan de pleuris in werken? Schei toch uit joh.
Hoe moeten we dat faciliteren dan zien?quote:Op donderdag 13 april 2017 22:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik ze als klant heb?
Dat hangt dus compleet af van je studie.quote:Op donderdag 13 april 2017 22:44 schreef Dorpspastoor het volgende:
Hier moet ik gereageerd hebben.
TO, ik vind dat je ongelooflijk zeikt.
Kijk anders eens naar laagopgeleiden / stucadoors en weet ik veel wat als ze eenmaal een jaar of 45 zijn. Misschien heb ik alleen maar treurige gevallen in mijn omgeving, maar de helft is aan de drank, rookt een pak zware shag per dag, zit in de ziektewet en heeft al twee huwelijken achter de rug en lopen nu met vrouwen waar ik zelfs mijn hond niet overheen zou laten gaan.
Natuurlijk kopen die gasten vaak op hun 20e een huis, en op die leeftijd lijkt het heel wat, alleen wanneer er kinderen komen, harken ze vaak nog maar net genoeg centen binnen elke maand om net rond te kunnen komen. Ze trouwen dikwijls ook weinig ambitieuze vrouwen die meteen hun baan opzeggen als ze een kind uitpoepen om vervolgens nog anderhalve dag per week bij AH achter de kassa te gaan zitten waar dan de zwemles voor het kind van betaald kan worden..
Laat mij dan nog maar liever even wat langer studeren en op mijn 25e nog met mijn maten in een studentenhuis wonen in plaats van een straat verderop bij mijn ouders met een vriendinnetje van de basisschool terwijl ik al vanaf mijn 18e mezelf een hernia in werk op de bouwplaats.
Besef even wat voor luxe je hebt man dat je überhaupt mag studeren. Wil je nou echt ruilen met die gasten die nooit een toffe studententijd hebben gehad en zich al van jongs af aan de pleuris in werken? Schei toch uit joh.
Ergens er tussenin lijkt me de meest ideale (en meest realistische) optie.quote:Op donderdag 13 april 2017 23:02 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat hangt dus compleet af van je studie.
Daarnaast is die studententijd voor menigeen ook enorm overrated, beetje zuipen en soatrolletjes batsen![]()
Dan kun je beter een paar kinderen hebben met je vriendinnetje van de basisschool.
En waar zeg ik dat dat de reden zou moeten zijn?quote:Op donderdag 13 april 2017 22:53 schreef PeZu het volgende:
[..]
waar staat handen vuil maken? Ik zeg ze niet als klant willen, de reden gaf ik niet
Op een andere manier dan rechtstreeks...quote:Op donderdag 13 april 2017 22:57 schreef serkot het volgende:
[..]
Hoe moeten we dat faciliteren dan zien?
Kijk niet zo...quote:Op vrijdag 14 april 2017 00:00 schreef the-eye het volgende:
Hey ts
Ik heb een gym- en een verkeersdiploma, werk parttime. Ik heb vorige week voor het eerst sinds 7 jaar de wekker een keer gezet want ik hoef nooit vroeg op.
Ik heb een (vrijstaand) koophuis.
wat heb je gestudeerd?quote:Op donderdag 13 april 2017 21:55 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Wel eens met wat je zegt over studieschulden en zo.
Iedereen doet alsof je een kortzichtige sukkel bent als je niet leent. Want zo'n diploma is een entreekaartje voor de gerieflijke sectie van de arbeidsmarkt. Dus doe nou maar niet zo moeilijk over die schuld, want met een paar jaar bovenmodaal binnen harken heb je dat zó terug.
Nou, niet dus. Het werkt alleen zo voor de topstudenten en de ingenieurs. De rest is allang blij dat ie ergens voor een normaal salaris aan de slag mag, na drie onbetaalde ‘werkervaringsplekken’.
Als ik het nu over zou doen zou ik ook niet meer gaan studeren. Of ik zou een bètastudie kiezen. Maar geen idee of ik dat binnen de gestelde tijd zou kunnen.
Juist omdat ik niet zo ben (zie reactie gister om 10:02) krijg ik de behoefte als mensen vanuit hun status denken zich denigrerend over anderen uitlaten om even een sneer te geven.quote:
Goh, wat een onrecht zeg, dat problemen uit je jeugd niet per sé je leven tot je 80ste vergallen. Dat je, ondanks een moeilijke start, je later toch iets van je leven kan maken. Ik lig er ook wakker van hoor, TS…quote:Op donderdag 13 april 2017 20:10 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
En daar zit nu net mijn probleem.. Heb je je middelbare schooltijd verneukt door blowen, gedragsproblemen en meer van dat soort shit? Kun je altijd nog metselaar, kapster, kleuteropvangster of bouwvakker worden, genoeg werk, je kunt gewoon weer 'invoegen' in de maatschappij.
Inderdaad. En als je slim bent gebruik je die lage lasten om spaarcenten op te bouwen, zodat je later alsnog een eigen huis kan kopen, zonder van een hypotheek o.i.d. afhankelijk te zijn.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:10 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Desnoods sleep je die hut mee naar de volgende plek waar je als flexwerker een vast contract probeert binnen te slepenHé, misschien kan je tussendoor ook nog wel eens verre reizen maken - natuurlijk geen betaald snoepreisje van 't werk- omdat je hypotheek- en vaste lasten laag zijn.
Dan maar zo toch?
Een ‘pretstudie’. Maar dat onderstreept mijn stelling juist.quote:
Verzieken, really?quote:Op donderdag 13 april 2017 20:10 schreef Eden_88 het volgende:
Een relatief onschuldige fout, zoals het kiezen van een verkeerde studie, kan je toekomstmogelijkheden echt goed verzieken.
Je hoeft natuurlijk niet te wachten met vader worden tot je een huis met tuin hebt.quote:Op woensdag 12 april 2017 23:19 schreef Enowapi het volgende:
Dat is tegenwoordig helaas het risico van studeren:
Grote kans dat je pas rond je 36e ofzo je leven een beetje op de rit hebt, net een leeftijd dat je eigenlijk al te oud bent om nog een leuke jonge vader te kunnen worden.
Dus vervolgens je hele leven lang achter de feiten aan blijven lopen
Die kleuterjuf heeft ook hbo gedaan, dus ook studiekosten gehad. Zonder pabo geen kleuterjuf.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:25 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Je maakt er nu een grapje van, maar ergens is het natuurlijk compleet kut allemaal.
Denk je op de middelbare school verstandig te doen door als een van de weinigen wel je huiswerk te maken, gymnasium af te maken en te gaan studeren, word je een paar jaar later links en rechts ingehaald door allemaal figuren die er altijd met de pet naar hebben gegooid, ex probleemkinderen en meer van dat soort volk.
Zijn allemaal lekker stukadoor, metselaar, timmerman, kapster of kleuterjuf geworden, geen studiekosten gehad, geen studieschuld dus, die stromen op hun 22e zo lekker hun eerste koopwoning in terwijl jij als hoger opgeleide misschien op je 35e pas aan je eerste hypotheek mag gaan denken, en dan mag je het huis van die stukadoor kopen die er even 30 K winst op maakt en zelf alweer doorschuift naar een twee onder één kap.
Als jij op je 35e pas aan je eerste koopwoning kan beginnen en dan nog op een starterssalaris zit en geen ander ardbeidsverleden hebt heb je wel erg lang over je studie gedaan.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:25 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Je maakt er nu een grapje van, maar ergens is het natuurlijk compleet kut allemaal.
Denk je op de middelbare school verstandig te doen door als een van de weinigen wel je huiswerk te maken, gymnasium af te maken en te gaan studeren, word je een paar jaar later links en rechts ingehaald door allemaal figuren die er altijd met de pet naar hebben gegooid, ex probleemkinderen en meer van dat soort volk.
Zijn allemaal lekker stukadoor, metselaar, timmerman, kapster of kleuterjuf geworden, geen studiekosten gehad, geen studieschuld dus, die stromen op hun 22e zo lekker hun eerste koopwoning in terwijl jij als hoger opgeleide misschien op je 35e pas aan je eerste hypotheek mag gaan denken, en dan mag je het huis van die stukadoor kopen die er even 30 K winst op maakt en zelf alweer doorschuift naar een twee onder één kap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |