Het gaat eerlijk gezegd niet eens zo zeer om mij, want ik verdien op zich prima, lig goed binnen het bedrijf dus dat vaste contract zal er wel komen, en desnoods zijn mijn ouders vermogend genoeg om van te lenen.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:54 schreef rekkir het volgende:
[..]
Mee eens, maar de strekking van dit topic was toch niet een maatschappelijk probleem? Het gaat toch om jou? Dan maakt het toch niet uit wat die anderen doen en of die een IT / Ir. studie gaan doen? Lang niet iedereen wil of kan een zo'n studie aan, dus zo'n vaart zal dat niet lopen.
Je komt een beetje over alsof je afgeeft op mensen. En ze lager wil plaatsten dan dat je jezelf ziet.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:37 schreef Eden_88 het volgende:
Grappig dat allemaal figuren mij een loser lopen te noemen, maar ondertussen wel op een doordeweekse middag tijd hebben om in dit topic te reagerenTerwijl ik gewoon aan het werk was.
Ook opvallend aantal vrouwen weer hier, zou bijna denken dat het viva forum voor dit soort topics uitloopt naar fok.
Ik beschrijf gewoon de feiten. Heb helemaal nergens over een rangorde gesproken of mensen ingedeeld in hoog / laag. Dat lees je er zelf in.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:58 schreef agter het volgende:
[..]
Je komt een beetje over alsof je afgeeft op mensen. En ze lager wil plaatsten dan dat je jezelf ziet.
Maar wat heb je nu eigenlijk bereikt in je leven?
Dat is de moderne neoliberale maatschappij. Daar zul je aan moeten wennen. In ieder geval niet rechts stemmen als jongere, afgestudeerd of niet.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:58 schreef Eden_88 het volgende:
Als je aan de bak komt, heb je geluk, maar als je op je 25e nog eens een paar jaar via een uitzendbureau mag gaan werken, niet kunt gaan kopen, weinig betaald krijgt, een hoge studieschuld op je nek hebt, dan ben je gewoon fucked in heel veel gevallen. En ik vind dat niet terecht, vind dat daar meer aandacht voor mag zijn.
Wat is het probleem dan? Ik zeg toch ook niet dat goede vakmensen geen mooi leven verdienen ofzo?quote:Op donderdag 13 april 2017 19:59 schreef Argo het volgende:
TS ik slijp messen als beroep. Mensen lachen me uit maar je wilt niet weten hoeveel geld je kan verdienen als goede messenslijper. Het enige waar ik in hoef te investeren is waterstenen verder werk ik samen voor ruimte met een schoenenmaker.
Toedeloe.
Heb je het idee dat je geen eerlijke mogelijkheid krijgt? Denk je dat alle stucadoors met een vast contract begonnen zijn?quote:Op donderdag 13 april 2017 20:01 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Wat is het probleem dan? Ik zeg toch ook niet dat goede vakmensen geen mooi leven verdienen ofzo?
Maar andersom de vraag aan jou : Wat vind jij van mensen die gestudeerd hebben? Vind jij dat die, na hun studie, al dan niet indirect daarvoor gestraft moeten worden, of mogen die ook een eerlijke mogelijkheid om een leven op te bouwen wat jou betreft?
Die mogelijkheid hebben ze.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:01 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Wat is het probleem dan? Ik zeg toch ook niet dat goede vakmensen geen mooi leven verdienen ofzo?
Maar andersom de vraag aan jou : Wat vind jij van mensen die gestudeerd hebben? Vind jij dat die, na hun studie, al dan niet indirect daarvoor gestraft moeten worden, of mogen die ook een eerlijke mogelijkheid om een leven op te bouwen wat jou betreft?
Helaas voor jou kom je wel zo over.quote:Op donderdag 13 april 2017 19:59 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ik beschrijf gewoon de feiten. Heb helemaal nergens over een rangorde gesproken of mensen ingedeeld in hoog / laag. Dat lees je er zelf in.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik zie om mij heen wel dat alle stukadoors etc inderdaad hun boeltje al redelijk vroeg in het leven op het droge hadden. Ik zeg niet dat ze dit niet verdienen, want die hebben ook gewoon hard voor hun centen gewerkt.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:02 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Heb je het idee dat je geen eerlijke mogelijkheid krijgt? Denk je dat alle stucadoors met een vast contract begonnen zijn?
Dat heb je aan je ouders te danken. Pak hem beet 50 jaar geleden waren er vaak grote gezinnen. Dan was het te duur om alle kinderen een dikke studie te betalen tenzij je van de hogere klasse was. Dus veel mensen gingen maar naar de mavo en huishoud- of ambachtsschool.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:01 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
En als ze dat niet hebben?quote:Op donderdag 13 april 2017 20:03 schreef Grems het volgende:
[..]
Die mogelijkheid hebben ze.
Mits ze de juiste studie gekozen hebben
Ach op mijn werk ben ik net aangenomen in een prima functie na psychologische testen, gesprekken, cijferreeksen etc. Hecht meer waarde aan de mening daar over mij dan die van jou.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:03 schreef agter het volgende:
[..]
Helaas voor jou kom je wel zo over.
Merk je dat zelf niet, aan hoe mensen hier reageren op je?
Je toon maakt de muziek.
Dan open je daar een topic op het intranet ofzo..quote:Op donderdag 13 april 2017 20:05 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ach op mijn werk ben ik net aangenomen in een prima functie na psychologische testen, gesprekken, cijferreeksen etc. Hecht meer waarde aan de mening daar over mij dan die van jou.
En daar zit nu net mijn probleem.. Heb je je middelbare schooltijd verneukt door blowen, gedragsproblemen en meer van dat soort shit? Kun je altijd nog metselaar, kapster, kleuteropvangster of bouwvakker worden, genoeg werk, je kunt gewoon weer 'invoegen' in de maatschappij.quote:
Je hoeft natuurlijk niet te vermelden dat je psycholoog bent als je gaat solliciteren bij een stukadoorsbedrijf.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:10 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
En daar zit nu net mijn probleem.. Heb je je middelbare schooltijd verneukt door blowen, gedragsproblemen en meer van dat soort shit? Kun je altijd nog metselaar, kapster, kleuteropvangster of bouwvakker worden, genoeg werk, je kunt gewoon weer 'invoegen' in de maatschappij.
Heb je alleen maar even een niet zo handige studie, psychologie bijvoorbeeld, gekozen, blijft dit je soms je hele leven nog achtervolgen : grote studieschuld, straks BKR registratie, niet meer aangenomen worden voor laagopgeleid werk ''want te hoog gekwalificeerd'', zit je dan met de gebakken peren.
Dat is waar ik het scheef vind gaan. Als je er een groot potje van maakt, kom je er meestal uiteindelijk wel weer tussen. Een relatief onschuldige fout, zoals het kiezen van een verkeerde studie, kan je toekomstmogelijkheden echt goed verzieken.
Nee maar tegen de tijd dat je pas goed beseft in wat voor benarde positie je terecht bent gekomen, ben je alweer gauw een jaar of 25, meestal zonder ook maar een uur werkervaring als hovenier, stukadoor, kapster of meer van dat soort.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:13 schreef Grems het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet te vermelden dat je psycholoog bent als je gaat solliciteren bij een stukadoorsbedrijf.
Middelbare school verzieken, psychologie studeren. Is toch gewoon beide 4 jaar van je leven verkloten. Het idee van dat ongeschoolde werk is juist wel dat je het snel leert en aldoende ontwikkelt. Dus het staat je vrij zoiets te beginnen.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:10 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
En daar zit nu net mijn probleem.. Heb je je middelbare schooltijd verneukt door blowen, gedragsproblemen en meer van dat soort shit? Kun je altijd nog metselaar, kapster, kleuteropvangster of bouwvakker worden, genoeg werk, je kunt gewoon weer 'invoegen' in de maatschappij.
Heb je alleen maar even een niet zo handige studie, psychologie bijvoorbeeld, gekozen, blijft dit je soms je hele leven nog achtervolgen : grote studieschuld, straks BKR registratie, niet meer aangenomen worden voor laagopgeleid werk ''want te hoog gekwalificeerd'', zit je dan met de gebakken peren.
Dat is waar ik het scheef vind gaan. Als je er een groot potje van maakt, kom je er meestal uiteindelijk wel weer tussen. Een relatief onschuldige fout, zoals het kiezen van een verkeerde studie, kan je toekomstmogelijkheden echt goed verzieken.
ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een anderquote:Op donderdag 13 april 2017 19:58 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Het gaat eerlijk gezegd niet eens zo zeer om mij, want ik verdien op zich prima, lig goed binnen het bedrijf dus dat vaste contract zal er wel komen, en desnoods zijn mijn ouders vermogend genoeg om van te lenen.
Maar ik word alsnog best wel eens pissig als ik gewoon zie hoe de maatschappij inmiddels is opgebouwd. Ik kijk helemaal niet neer op mbo'ers, vind echt niet dat vier jaar in de collegebanken je allerlei privileges zou moeten opleveren tegenover een metselaar die al vanaf zijn 18e keihard werkt.
Echter vind ik het behoorlijk kwalijk dat deze maatschappij nog steeds bijna unaniem jongeren aanmoedigt om zichzelf (diep) in de schulden te steken voor een studie waarvan het nog maar de vraag is wat dit per saldo uiteindelijk zal opleveren. Als je aan de bak komt, heb je geluk, maar als je op je 25e nog eens een paar jaar via een uitzendbureau mag gaan werken, niet kunt gaan kopen, weinig betaald krijgt, een hoge studieschuld op je nek hebt, dan ben je gewoon fucked in heel veel gevallen. En ik vind dat niet terecht, vind dat daar meer aandacht voor mag zijn.
En zijn OP.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:25 schreef Prego het volgende:
[..]
ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een ander
Je kijkt wel op mensen neer, hoezeer je het ook tegenspreekt, je TT zegt genoeg.
Ja maar dat betekent niet dat ik bijvoorbeeld alle mbo'ers over één kam scheer, dat alle mbo'ers onbenullen zijn.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:25 schreef Prego het volgende:
[..]
ergens ben ik het best met je eens, maar JIJ bent de gene de een ander een "onbenul" noemt. JIJ bent de gene die geen vaste baan heeft. JIJ bent de gene die geen huis kan kopen. Maar nee het ligt allemaal aan een ander
Je kijkt wel op mensen neer, hoezeer je het ook tegenspreekt, je TT zegt genoeg.
I rest my case.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:31 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
feitelijk is het gewoon zo dat het bij die 'onbenullen' waar ik het over heb vaak ook gewoon meer geluk dan wijsheid is allemaal.
Mijn broer is op zijn 27e nog begonnen aan een hbo opleiding, met ~2 ton op zijn rekeningquote:Op donderdag 13 april 2017 09:50 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Als je er nog een mooie studie achteraan plakt speel je het leven pas echt mooi uit. Dan heb je het beste van beide werelden. Alleen jammer dat je als tiener nog niet beseft dat dat een betere aanpak is dan rechtstreeks naar de uni.
Ondertussen hebben de meesten die het eerste deel van dat traject doorgaan niet de potentie om een mooie studie te doen. Ook zijn de meesten school dan al helemaal zat.
Uiteindelijk is dus iedereen ontevreden.
Ja, dit is wel scheef inderdaad. En soms moet je ook echt geluk hebben. Kwestie van op 't juiste moment op de juiste plek zijn; er is geen voorwaarde meer dat hard werken/studeren automatisch naar een vast contract leidt.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:31 schreef Eden_88 het volgende:
[..]
Ja maar dat betekent niet dat ik bijvoorbeeld alle mbo'ers over één kam scheer, dat alle mbo'ers onbenullen zijn.
Er zijn echter wel een hele hoop mensen waarvan ik denk : Gvd, hoezo kan jij een huis kopen en ik niet?
Dan kun je natuurlijk wel zeggen : dat hebben ze gewoon fucking slim aangepakt, maar feitelijk is het gewoon zo dat het bij die 'onbenullen' waar ik het over heb vaak ook gewoon meer geluk dan wijsheid is allemaal. Dat zijn echt geen figuren die heel serieus nadenken over het leven / de maatschappij, maar het is wel zo dat je met een lagere opleiding ook veel sneller en gemakkelijker in een bijbehorende baan ''rolt'' .
Dit ook.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:46 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Ja, dit is wel scheef inderdaad. En soms moet je ook echt geluk hebben. Kwestie van op juiste moment op de juiste plek zijn; er is geen voorwaarde meer dat hard werken/studeren automatisch naar een vast contract leidt.
Wel met heel veel pech dan. Ik ben sinds 2005 echt werkend maar bij alle 4 mijn werkgevers een vast contract gekregen tot ik voor mijzelf begon. Maar dat is vast weer geluk dan.quote:Op donderdag 13 april 2017 18:32 schreef Nobu het volgende:
[..]
Na drie jaar buiten gezet worden heeft negen van de tien keer niets met het al dan niet presteren van de werknemer te maken natuurlijk.
Geweldig dit.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:52 schreef Enowapi het volgende:
[..]
Dit ook.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het leven echt niet zo 'eerlijk' als dat wel eens wordt gezegd.
Ken hele passieve en domme mensen die hun leven ''voor elkaar'' hebben als in : een koophuis, etc. Maar die zijn nog zo dom dat ze op internet (Facebook) racistische teksten gaan lopen uitslaan met allemaal taalfouten. Maar die zijn gewoon op hun 19e ergens gaan schilderen, zijn kennelijk wel gasten met een gezellige babbel tijdens de lunch en hoort bij het vaste groepje van het bedrijf dat op zondag gaat staan schreeuwen op de tribune bij ADO den haag.
Er zijn echt meer dan genoeg van dit soort mensen, ga nou niet zeggen dat die het allemaal slimmer hebben aangepakt dan veel hbo / wo studenten ofzo. Gewoon kwestie van geluk hebben vaak ook.
Net zoals met de huizenmarkt. Doe je vmbo en mbo, kom je in 2013 op de huizenmarkt. Lekker goedkoop, veel aanbod. Ben je drie jaartjes later klaar met je uni, kom je in 2016 op de huizenmarkt ; hele andere situatie. Puur kwestie van geluk of pech.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |