Een macro die de de formule van de cel overschrijft met de waarde van die cel? Eventueel met een hulp cel uiteraard..quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Ik maak gebruik van de HYPERLINK formule. Als ik bestanden opsla als PDF werken de links helaas niet. Adobe interpreteert alleen volledig uitgeschreven URL's vanuit Excel. Ergens wel logisch maar het zou mooi zijn als het wel zou kunnen.
Iemand hier een oplossing voor?
Wat ook werkt (als je niet de uitgeschreven URL wilt zien) dan eerst de URL uitschrijven, en vervolgens, right-click, edit hyperlink, "text to display" aanpassen naar wat je wilt.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Ik maak gebruik van de HYPERLINK formule. Als ik bestanden opsla als PDF werken de links helaas niet. Adobe interpreteert alleen volledig uitgeschreven URL's vanuit Excel. Ergens wel logisch maar het zou mooi zijn als het wel zou kunnen.
Iemand hier een oplossing voor?
Je kan kiezen uit een aantal dingen:quote:Op woensdag 1 augustus 2018 17:48 schreef Rockefellow het volgende:
Ik maak gebruik van de HYPERLINK formule. Als ik bestanden opsla als PDF werken de links helaas niet. Adobe interpreteert alleen volledig uitgeschreven URL's vanuit Excel. Ergens wel logisch maar het zou mooi zijn als het wel zou kunnen.
Iemand hier een oplossing voor?
Wil je nog hulp met het deel , dat niet lukt.quote:Op woensdag 1 augustus 2018 23:26 schreef Rockefellow het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Uiteindelijk is het met een macro gedeeltelijk gelukt. Als ik de PDF ontvang op bijvoorbeeld een iOS apparaat werken de links niet. Al denk ik niet dat hier een oplossing voor is vanuit Excel.
Ik heb het voor elkaar gekregen met een macro. Openen op de PC/Mac werkt verder prima. Als ik het PDF bestand via e-mail verstuur en open op een iPhone is de link niet klikbaar.quote:Op donderdag 2 augustus 2018 23:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wil je nog hulp met het deel , dat niet lukt.
Op zich is een macrotje maken niet zo heel ingewikkeld als ik weet wat je exact wil.
Pdf is juist in het leven geroepen om een hard copy digitaal te vervangen. Hierdoor is het zaak dat de oorspronkelijke formules en links niet meer te gebruiken zijn.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 09:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Ik heb het voor elkaar gekregen met een macro. Openen op de PC/Mac werkt verder prima. Als ik het PDF bestand via e-mail verstuur en open op een iPhone is de link niet klikbaar.
Het lijkt me dat dit een PDF/iOS ding is en niet te ondervangen is vanuit Excel.
Als ik dat verkeerd zie hoor ik het natuurlijk graag.
Links worden door Adobe wel ondersteund anders zou het uberhaupt niet werken. iOS lijkt het niet te ondersteunen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 10:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Pdf is juist in het leven geroepen om een hard copy digitaal te vervangen. Hierdoor is het zaak dat de oorspronkelijke formules en links niet meer te gebruiken zijn.
mmm,quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 12:51 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Links worden door Adobe wel ondersteund anders zou het überhaupt niet werken. iOS lijkt het niet te ondersteunen.
Ik heb dit even getest door in een sheet precies doen wat jij hebt gedaan en daarnaast een link te maken via het toevoegen van een hyperlink - zoals mijn macro doet - en ze werken allebei.quote:Op vrijdag 3 augustus 2018 21:14 schreef The_vice het volgende:
[..]
mmm,
als ik in een cel simpelweg "www.google.nl" intik. Vervolgens vanuit Excel opsla als PDF (export functie).
En dan naar een gmail account stuur, dan is de link bij openen via Iphone gewoon aan te klikken en opent Safari met google.
Lukt dit bij jou ook, als je dit op deze manier probeert?
Eindigt de link op .html/.php oid? Of is het /pad/naar/mapje ? Het kan zijn dat er nog een / achter mapje moet dan..quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:09 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Ik heb dit even getest door in een sheet precies doen wat jij hebt gedaan en daarnaast een link te maken via het toevoegen van een hyperlink - zoals mijn macro doet - en ze werken allebei.
Mijn macro doet blijkbaar iets anders waardoor het niet werkt in bepaalde omgevingen. Heel apart. Ook als ik de door het macro gegenereerde link plak in een nieuw werkblad werkt het uiteindelijk niet op mijn iPhone. Ik dacht wellicht heeft het te maken met een instelling.
Echt heel vreemd want in Excel ziet het er allemaal hetzelfde uit, en werkt het ook zo.
Ik heb zojuist van alles geprobeerd maar dit nog niet. Even testen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Eindigt de link op .html/.php oid? Of is het /pad/naar/mapje ? Het kan zijn dat er nog een / achter mapje moet dan..
Je hebt me wel op het juiste spoor gebracht. Er zat een spatie in de samengestelde url ( ) waardoor het niet werkte. Had ik zelf kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Eindigt de link op .html/.php oid? Of is het /pad/naar/mapje ? Het kan zijn dat er nog een / achter mapje moet dan..
en met deze code?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:09 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Mijn macro doet blijkbaar iets anders waardoor het niet werkt in bepaalde omgevingen. Heel apart.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | Sub createURL() Dim domains() As String domains = Split("nl,be,com,de,ca", ",", -1, vbTextCompare) Dim url For i = 0 To UBound(domains) url = "www.google." & domains(i) 'werkt niet With Cells(i + 1, 2) .FormulaR1C1 = url End With 'werkt niet With Cells(i + 1, 3) .Value = url .Style = "Hyperlink" 'alleen als "opmaak" End With 'deze werkt in excel en pdf als klikbaar: With Cells(i + 1, 4) .Value = url & " clickme!, " & i 'alleen de text ActiveSheet.Hyperlinks.Add Cells(i + 1, 4), "http://" & url 'met http End With Next i Dim item As Variant For Each item In ActiveSheet.Hyperlinks With item Debug.Print .Address, .Range.Column, .Range.Row End With Next item End Sub |
Toch enorm bedankt voor het meedenken.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 13:47 schreef The_vice het volgende:
[..]
en met deze code?
(alleen de laatste is klikbaar, rest is om te testen als je alleen de URL invult. Blijkbaar doet Excel de link aanmaken onderhuids als je op enter drukt bij handmatige invoer, en moet je iets meer doen via VBA, namelijk ook de hyperlink nog toevoegen )
[ code verwijderd ]
O, je hebt 'm al
1 | =SOM.ALS(A:A;A9;K:K) |
Twee dingen die ik me kan bedenken waar het fout gaat:quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 16:07 schreef qu63 het volgende:
Ik snap het niet meer.
Als ik SOM.ALS() gebruik via de fx-knop laat ie netjes een resultaat zien, maar het uiteindelijke resultaat is 0?
[ code verwijderd ]
- Kolom A is gevuld met lege cellen, de tekst "Week" en weeknummers.
- A9 is een bepaald weeknummer
- Kolom K zijn gewerkte uren
Met =SOMMEN.ALS(K:K;A:A;A9) hetzelfde resultaat, 0, terwijl ook data de fx-knop het juiste resultaat laat zien .
Hmm, doordat ik mijn code in kolom A zo heb gemaakt dat er ook een ' "" ' en een ' "x" ' kan staan (naast de cijfers) gaat het fout idd.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 16:38 schreef snabbi het volgende:
[..]
Twee dingen die ik me kan bedenken waar het fout gaat:
- Heb je de calculatie-opties voor je velden wellicht op manueel staan ipv automatisch?
- Gebruik je wellicht geen echte getallen maar een string versie van het getal?
Deze vraag kunnen we denk ik alleen maar oplossen via trial and error.quote:Op zondag 2 december 2018 08:13 schreef Maraca het volgende:
Even een kick, want ik heb een vraagje Ik moet een overzicht maken in PowerView. Hiervoor heb ik mijn database geïmporteerd via PowerPivot (vanaf een SQL server) en kan ik deze gebruiken. Echter, als een filter (slicer) wil maken staat er in mijn handboek dat deze automatisch gekoppeld is aan de tabel. Dus als ik filter op boekjaar 2014, dan past mijn tabel zich ook aan. Heel handig, ware het niet dat als ik op 2014 klik de tabel er niet op reageert. Mis ik iets?
Maak gebruik van Excel 2013 in het Nederlands
Heb het al gevonden Moest in PowerPivot de tabel nog aanmerken als slicerquote:Op zondag 2 december 2018 10:41 schreef snabbi het volgende:
[..]
Deze vraag kunnen we denk ik alleen maar oplossen via trial and error.
Je hebt het over een "tabel". Ik neem aan dat je de PivotTable bedoelt, die je hebt aangemaakt vanuit de PowerPivot omgeving? In jouw omschrijving heb je het namelijk direct over een Slicer, maar volgens mij kan je een Slicer alleen aanmaken over de PivotTable.
Ik vermoed dat je meerdere PivotTables hebt aangemaakt en dat je Slicer is gelinked aan een andere PivotTable dan jij verwacht. Als je de Slicer actief maakt (aanklikt) dan kan je via de Ribbon Options (in ieder geval de meest rechtse ribbon) via Report Connections zien aan welke tabellen je Slicer gekoppeld is.
Als er inderdaad meerdere tabellen zijn, dan zal je ook zien dat je de koppeling van de Slicer kan uitbreiden naar de andere tabellen dmv een vinkje. Mocht dit het probleem zijn, dan zie je dit ook direct na klikken van de aanpassing opgelost worden.
Mocht bovenstaande niet de oplossing zijn, kan je dan iets meer vertellen over het filteren wat je precies doet. Er zijn namelijk veel manieren waarop je kan filteren.
AANTALARGquote:Op woensdag 5 december 2018 10:50 schreef dimmak het volgende:
Ik maak gebruik van Google Sheets, maar dat is vaak wel hetzelfde.
Ik vul cellen in met de letters A tot M, maar soms laat ik een cel leeg. Nu wil ik tellen in hoeveel cellen een letter staat. Hoe doe ik dit?
Ja daar zit ik dus mee te steggelen.quote:Op woensdag 5 december 2018 10:57 schreef Rectum het volgende:
[..]
AANTALARG
https://support.google.com/docs/answer/3093991?hl=nl
1 | =COUNTA(Scoreblad!B2;Scoreblad!B1000) |
1 | =COUNTA(Scoreblad!B2:Scoreblad!B1000) |
Probeer eens:quote:Op woensdag 5 december 2018 11:08 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ja daar zit ik dus mee te steggelen.
[ code verwijderd ]
Dit is dus mijn formule, maar de uitkomst klopt niet.
Ook
[ code verwijderd ]
Hoe hij volgens mij hoort werkt niet, dan plaatst hij zelf haakjes in de formule.
1 | =COUNTA(Scoreblad!B2:B1000) |
Works like a charm, thanks!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 7 januari 2019 09:24 schreef kovenant het volgende:
voor de Excel kenners een vraag, ik kom er zelf niet uit...
ik heb een groot document welke ik wil gaan filteren om de nuttige informatie weer te geven.
nu is er een kolom "L" en in deze kolom staat er regelmatig een "X"
nu zoek ik een manier om de X op te zoeken, de regel te gebruiken om daar een 3 letter combinatie te zoeken en van daaruit naar de volgende "X" in kolom "L"
ik kan helaas geen andere zoek functie gebruiken aangezien de rest handmatige input is en alleen de kolom L een constante is.
zou dan uitkomen op "ABC" is 3x gevondenDe oplossing zit vermoedelijk in een draaitabel. Om een draaitabel te maken, moet je zorgen dat elke kolom een unieke naam heeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolgens introduceer je een hulpkolom. In de hulpkolom plaats je een formule als =LINKS(B2;3) ofwel =LEFT(B2;3). Kopieer die functie voor elke regel ongeacht of er een X staat of niet.
Via het menu INVOEGEN, kies je voor draaitabel maken (eerste knopje) ofwel INSERT en dan PIVOT table.
In de pivot table sleep je de kolom L naar de rapportage filter en de hulp kolom zet je zowel op de verticale as alswel op de waarde. Je kan de kolom :L filteren op je X en vervolgens verschijnt er op de verticale as alle 3 letter combinaties uit je lijst met het aantal keer dat ze voorkomen.
dit zou betekenen dat ik heel veel handelingen moet verrichten voor ik de resultaten kan krijgen.quote:Op maandag 7 januari 2019 20:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
De oplossing zit vermoedelijk in een draaitabel. Om een draaitabel te maken, moet je zorgen dat elke kolom een unieke naam heeft.
Vervolgens introduceer je een hulpkolom. In de hulpkolom plaats je een formule als =LINKS(B2;3) ofwel =LEFT(B2;3). Kopieer die functie voor elke regel ongeacht of er een X staat of niet.
Via het menu INVOEGEN, kies je voor draaitabel maken (eerste knopje) ofwel INSERT en dan PIVOT table.
In de pivot table sleep je de kolom L naar de rapportage filter en de hulp kolom zet je zowel op de verticale as alswel op de waarde. Je kan de kolom :L filteren op je X en vervolgens verschijnt er op de verticale as alle 3 letter combinaties uit je lijst met het aantal keer dat ze voorkomen.
[ afbeelding ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | A B C D E F G H I J 0 1 0 0 0 1 1 0 1 1 0 1 0 0 0 0 1 0 1 1 0 1 1 0 0 1 1 0 1 1 0 1 0 0 0 1 1 1 1 1 0 1 0 1 0 1 1 0 1 1 0 1 0 0 0 1 0 0 1 1 0 1 0 0 0 1 1 0 0 1 0 1 0 0 1 1 1 0 1 1 0 1 1 0 0 0 1 0 1 1 0 1 0 0 0 1 1 0 1 0 |
quote:Op maandag 7 januari 2019 09:24 schreef kovenant het volgende:
voor de Excel kenners een vraag, ik kom er zelf niet uit...
ik heb een groot document welke ik wil gaan filteren om de nuttige informatie weer te geven.
nu is er een kolom "L" en in deze kolom staat er regelmatig een "X"
nu zoek ik een manier om de X op te zoeken, de regel te gebruiken om daar een 3 letter combinatie te zoeken en van daaruit naar de volgende "X" in kolom "L"
ik kan helaas geen andere zoek functie gebruiken aangezien de rest handmatige input is en alleen de kolom L een constante is.
zou dan uitkomen op "ABC" is 3x gevondenZijn die x'en en abc'en de gehele celinhoud, of kan dat ook een gedeelte zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik doe dit even ongetest, maar volgens mij zou het volgende moeten werken:quote:Op dinsdag 8 januari 2019 17:24 schreef Z het volgende:
Ik heb een matrix. Hieronder een voorbeeld van de eerste 10 regels (exclusief de kop).
[ code verwijderd ]
Het zijn selectiecriteria. Een ‘0’ is ‘niet’ en een ‘1’ is ‘wel’. Als je aan een regel voldoet, behoor je tot een bepaalde groep. Met alle regels (10x100) kwalificeer je je voor dezelfde groep. Maar er zit overlap in. De eerste twee regels bijvoorbeeld, verschillen bij kolom F. Bij de eerste regel moet je wel F hebben, bij de tweede juist niet, verder zijn de regels hetzelfde. Overlap betekent dat er 1 regel overbodig is (de tweede in dit geval) en dat ik bij de eerste regel kolom F weg laat (dat wordt dus een 9-kolomsregel). In totaal heb ik iets van 15.000 regels (verspreid over verschillende groepen). Hoe zou ik alle overlappende regels kunnen isoleren en zo het aantal regels kunnen optimaliseren?
Zover was ik ook. Maar het is ook mogelijk met 2, 3, 4 en 5 verschillen. Die haal je er zo niet uit.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 18:41 schreef Janneke141 het volgende:
Het volgende werkt wel:
Sorteer de hele rits oplopend.
In de kolommen K t/m T reken je telkens de absolute verschillen uit met de rij erboven.
Sommeer de verschillen.
Als daar 1 uit komt, dan is die rij overbodig ten opzichte van de rij erboven.
Maak hem recursiefquote:Op dinsdag 8 januari 2019 19:30 schreef Z het volgende:
[..]
Zover was ik ook. Maar het is ook mogelijk met 2, 3, 4 en 5 verschillen. Die haal je er zo niet uit.
Kan je de vraag iets concreter stellen? Blijkbaar weet je al dat verticaal zoeken bestaat. dus waar loop je precies vast?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 13:44 schreef gekkie000000 het volgende:
Hallo beste excel specialisten,
Is er iemand bereid om mij te helpen met het maken van een formule om verticaal te zoeken en gegevens in kolommen samen te voegen uit 2 tabbladen? Wie o wie zou mij op weg kunnen helpen?
O ja. Het moeten $ zijn ipv #.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:16 schreef gekkie000000 het volgende:
Dan krijg ik de melding:
Er is een probleem gevonden met deze formule.
Voel me echt dom
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)quote:Op vrijdag 25 januari 2019 15:40 schreef gekkie000000 het volgende:
Oke, wat doe ik fout?
=VERT.ZOEKEN(Blad1!B2;Blad2!E2:H1139;4;ONWAAR)
Blad 1 B1 is de kolom van het debiteurennummer;
Blad2!E2:H1139
E2 is begincel debiteurennummer op blad 2
H1139 is de laatste cel van het prijsniveau
4 kolommen
Ik krijg #N/B
F4.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
Je moet er al vast rekening mee houden dat rij 1139 niet de ondergrens blijft.
(uitbreiding van de database)
Dan kun je de gehele kolommen selecteren zonder de begrenzingen van de rijen.
De Strings ($, dollartekens) zou je dan eventueel weg kunnen laten, maar door de macht der gewoonte (F3) doe ik dat dan toch.
Ik neem aan dat je de formule (in cel b1?) copieert naar regel 2 t/m regel 18.
Je hebt dan in Blad1 een kolom B gecreëerd met daarbij het corresponderende debiteurnummer dat via een database in Blad2 zit.
Zo moet het volgens mij werken.
Mooi geholpenquote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
...
Ja, maak eerst een overzicht/draaitabel per maand en daarmee een kolom om het verloop (deze maand = vorige maand+geopende-gesloten)quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
Ja, Maar dan moet je een paar hulpkolommen toe voegen om op te kunnen tellen etc. Het meest handig voor overzichten is daarna het gebruik van pivot tables/charts (draaitabellen/grafieken in de nl versie.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
1 2 3 4 | kolGeopend kolGesloten 05-12-2018 25-12-2018 01-04-2018 01-08-2018 11-09-2018 |
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
quote:
quote:
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.quote:Op woensdag 6 februari 2019 20:34 schreef snabbi het volgende:
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.
Stel een call wordt op 5 januari geopend en op 3 maart gesloten. Als je per maand gaat rapporteren, in welke maanden is het dan een openstaande call?
Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).quote:Geef ook wat details over of bijvoorbeeld elke geopende call ook een waarde heeft in de sluitkolom (ofwel bijvoorbeeld dat dit ook een leeg veld kan zijn).
1 2 3 4 | kolGeopend kolGesloten 05-01-2018 25-05-2018 01-04-2018 01-08-2018 11-03-2018 |
Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
.....
[..]
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
[..]
.....
Ik zie een lijngrafiek voor me met op de horizontale as de datums en op de verticale as het aantal openstaande calls. Maar dat wordt dus lastig met de gegevensset die ik heb...quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:30 schreef The_vice het volgende:
[..]
Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.
..quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet iets wat ik zo even in elkaar klik
VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:38 schreef The_vice het volgende:
[..]
..
Maar ook weer niet zo heel moeilijk. Hoe is je algemeen VBA?
1 2 3 4 | Datum Aantal calls 1-1-2018 =AANTALLEN.ALS(bron!$L:$L;"<="&$A2;bron!$X:$X;">="&$A2) 2-1-2018 enz |
Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef Piles het volgende:
[..]
VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.
Voor nu is het eenmalig en heb ik het als volgt op gelost:
[ code verwijderd ]
Waarbij L is de Datum geopend en X is datum gesloten (of vandaag als nog niet gesloten).
Duurt even om door te rekenen, maar ik heb een mooie grafiek nu
Cel c2quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
Mijn vraag was inderdaad een beetje vaag. Kom ik over als Excel-beginner, wat ik heus niet ben
Ik zat vooral met het datamodel, waar ik niet helemaal uit kwam.
[..]
[..]
[..]
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
[..]
Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).
Ik wil graag het verloop van open calls van 2018 laten zien. Data ziet er idd als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Januari: 1 open call
Februari: 1 open call
Maart: 2 open calls
April: 3 open calls
Mei: 2 open calls
Augustus en verder: 1 open call
? veel tijd bij layout sheet.quote:Op donderdag 7 februari 2019 21:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.
Als het je om performance gaat, dan kan je beter Power Query gebruiken.
Het meeste wat ik voorbij zie komen zijn niet de nette vba scripts, de excel wordt niet meer gebruikt door de ontwerper etc.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 20:02 schreef The_vice het volgende:
[..]
? veel tijd bij layout sheet.
Kwestie van het in een named range of listobject (tabel) houden. Dan is toevoegen van data gecovered. En als je het niet op kolomnaam afvangt in een range of listobject, dan hoef je slechts het referentie nummer van een kolom bij te werken.
En in een data invoer sheet voor deze vraag hoef je toch niets meer dan de open en close datum te gebruiken. Dus kan me geen layout aanpassing voorstellen, anders dan mensen die excel als een veredeld DTP pakket misbruiken...
Maar terzijde, vooralsnog ben ik niet zo gelukkig geworden van wat ik gezien heb van Power Query. Dus ben wel benieuwd hoe je dat aanvliegt in deze situatie.
En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaatquote:
Zou hier inderdaad even apart topic voor openen, @racerdkbquote:Op donderdag 14 maart 2019 09:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaat
Snap ik Dus post gerust een linkje in dit topicquote:Op donderdag 14 maart 2019 09:51 schreef racerdkb het volgende:
I.v.m. de overlap tussen alle Office-producten en om topicvervuiling tegen te gaan dacht ik het hier maar gewoon te vragen Zo veel experts hier.
Maar ik zal er een aparte voor maken.
iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:33 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb 2 tabladen met op elk een hele hoop getallen, hoe kan ik de verschillen eruit halen?
Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:48 schreef racerdkb het volgende:
[..]
iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?
Ja, door =NU() te gebruiken, afhankelijk wat er precies moet gebeuren uiteraard.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Ik heb nu begrip van de opbouw van een sheet en ik snap een aantal beperkingen. Wat wil je eigenlijk bereiken? Ik zag iets met 2 tabbladen. Stel je wil op tabblad 3 de samenvoeging van tabblad 1 en 2 maken (optellen of juist aftrekken etc).quote:Op vrijdag 15 maart 2019 07:08 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.
Hetzelfde voor de rijen. Kolom a geeft dan aan dat er 6 stuks van product 1 werd genomen door medewerker a (rij 1) enz.
Helaas geeft dit programma niet aan wanneer een bepaalde medewerkers er niet zijn of een product niet werd verwerkt. Dan mist er een kolom of rij. Conditional formatting werkt niet,omdat et niet evenveel cellen zijn daardoor
1 | =INDEX(Blad1!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad1!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad1!$A$1:$E$1;0))+INDEX(Blad2!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad2!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad2!$A$1:$E$1;0)) |
Conditional Formattingquote:Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Kies 'een formule gebruiken' en dan =ISLEEG gebruiken?quote:Op maandag 15 april 2019 16:25 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil een conditioneel format toepassen op een draaitabel, maar kom er niet echt uit.
Stel even dat de kolommen er zo uit zien:
[ afbeelding ]
Wat ik wil is dat de cel waar niks links van staat een voorwaardelijke opmaak krijgt. Dus in dit geval B3, E1 en E4.
control f en dan alles vervangen x naar 1 niet een gemakkelijke oplossing?quote:Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?
Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.
Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel
Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?
Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.
Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel
Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
bedankt, werkt perfect. Precies wat ik zocht!quote:Op vrijdag 19 april 2019 10:23 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.
Je eindigt je tabel met meerdere keren A B C, dus ik neem aan dat dit een behoorlijk aantal keer naar rechts toe doorloopt en dat elk persoon alleen zijn eigen 3 ABCtjes mag invullen?
Onder "Keuze A" moet een formule komen die het aantal keren dat er iets is ingevuld onder de kolom die begint met een A.
In dit geval, gebruik de formule COUNTIFS
De formule countifS met de S erbij is in staat om meerdere argumenten te accepteren. In jouw geval is dit bijvoorbeeld:
COUNTIFS($E$1:$AN$1,B$1,$E2:$AN2,"<>")
[let op omdat je de engelse variant hebt genomen, heb ik de , als scheidingsteken gebruikt, misschien heb je een ; nodig]
Uitleg
De eerste voorwaarde om te tellen is het deel $E$1:$AN$1,B$1
In de eerste regel staat de header van de keuze. Dus dat is dan een A, B of C. In cel E1 staat dan de A, in F1 de B etc. Ik heb het hier voor de vorm laten doorlopen tot AN1.
Wanneer de header gelijk is aan de waarde in B1, In dit geval dus aan "A", vormt dat de eerste voorwaarde voor het tellen. Je mag de formule natuurlijk ook aanpassen naar COUNTIFS($E$1:$AN$1,"A",$E2:$AN2,"<>")
Het tweede deel staat de voorwaarde $E2:$AN2,"<>"
Het eerste antwoord, dus je nummer1, staat in de tweede regel. In dit geval wil je dus zien dat de gebruiker iets heeft ingevuld in bijvoorbeeld E2. De vergelijking dat iets niet leeg is, dus een x-je of een 1-tje kan je bereiken met de "<>". Dit wordt in programmeren vaak gebruikt als "is ongelijk aan" en in dit geval dus is ongelijk aan niets. Nu werkt je formule zowel als iemand een letter of getal invult.
De combinatie van de twee voorwaarden is:
Tel alleen wanneer de letter in de eerste regel van de kolom gelijk is aan A, en wanneer in de tweede regel ook nog iets geschreven is.
Ik vond ook dat het sneller moet kunnen, en een snelle google-zoektocht brengt me hier uit:quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.
Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.
Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Vul de kolom a1:a100 in elke cel "=rand()"quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.
Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.
Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Goh, weer wat geleerd.quote:Op woensdag 1 mei 2019 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt ook 100 cellen met =ASELECT() maken en in de kolom ernaast de functie RANG gebruiken. Dan krijg je ook met iedere F9 een nieuwe rij 1 t/m 100 in willekeurige volgorde.
kolom selecteren.quote:
Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-textquote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.
In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;
fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.
In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.
Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en
De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.
Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.
Iemand een idee?
En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.
In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;
fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.
In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.
Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en
De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.
Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.
Iemand een idee?
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-text
(en dan in plaats van "*t-shirt*" doe je "*"&A1&"*") waarbij A1 'fathersday' bevat, of ipv A1 een formule die uiteindelijk 'fathersday' terug geeft)
Yessss, dit heeft geholpen. Geweldig, bedankt!quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.
Daar kun je ongetwijfeld een macro voor maken, maar ik sluit niet uit dat je sneller bent als je dit handmatig doet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:28 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoe kan ik makkelijk de rijen met gegevens in 1 sheet verdelen over meerdere sheets?
In sheet 1 heb ik 50.000 rijen met gegevens. Ik wil deze rijen verdelen over 50 sheets met elk 1.000 rijen. Uiteindelijk wil ik dus in sheet rij 1 tot en met 1000, sheet 2 rij 1001 tot en met 2001 enzovoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |