F4.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
Je moet er al vast rekening mee houden dat rij 1139 niet de ondergrens blijft.
(uitbreiding van de database)
Dan kun je de gehele kolommen selecteren zonder de begrenzingen van de rijen.
De Strings ($, dollartekens) zou je dan eventueel weg kunnen laten, maar door de macht der gewoonte (F3) doe ik dat dan toch.
Ik neem aan dat je de formule (in cel b1?) copieert naar regel 2 t/m regel 18.
Je hebt dan in Blad1 een kolom B gecreëerd met daarbij het corresponderende debiteurnummer dat via een database in Blad2 zit.
Zo moet het volgens mij werken.
Mooi geholpenquote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
...
Ja, maak eerst een overzicht/draaitabel per maand en daarmee een kolom om het verloop (deze maand = vorige maand+geopende-gesloten)quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
Ja, Maar dan moet je een paar hulpkolommen toe voegen om op te kunnen tellen etc. Het meest handig voor overzichten is daarna het gebruik van pivot tables/charts (draaitabellen/grafieken in de nl versie.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
1 2 3 4 | kolGeopend kolGesloten 05-12-2018 25-12-2018 01-04-2018 01-08-2018 11-09-2018 |
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens?
quote:
quote:
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.quote:Op woensdag 6 februari 2019 20:34 schreef snabbi het volgende:
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.
Stel een call wordt op 5 januari geopend en op 3 maart gesloten. Als je per maand gaat rapporteren, in welke maanden is het dan een openstaande call?
Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).quote:Geef ook wat details over of bijvoorbeeld elke geopende call ook een waarde heeft in de sluitkolom (ofwel bijvoorbeeld dat dit ook een leeg veld kan zijn).
1 2 3 4 | kolGeopend kolGesloten 05-01-2018 25-05-2018 01-04-2018 01-08-2018 11-03-2018 |
Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
.....
[..]
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
[..]
.....
Ik zie een lijngrafiek voor me met op de horizontale as de datums en op de verticale as het aantal openstaande calls. Maar dat wordt dus lastig met de gegevensset die ik heb...quote:Op donderdag 7 februari 2019 15:30 schreef The_vice het volgende:
[..]
Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.
..quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet iets wat ik zo even in elkaar klik
VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:38 schreef The_vice het volgende:
[..]
..
Maar ook weer niet zo heel moeilijk. Hoe is je algemeen VBA?
1 2 3 4 | Datum Aantal calls 1-1-2018 =AANTALLEN.ALS(bron!$L:$L;"<="&$A2;bron!$X:$X;">="&$A2) 2-1-2018 enz |
Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef Piles het volgende:
[..]
VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.
Voor nu is het eenmalig en heb ik het als volgt op gelost:
[ code verwijderd ]
Waarbij L is de Datum geopend en X is datum gesloten (of vandaag als nog niet gesloten).
Duurt even om door te rekenen, maar ik heb een mooie grafiek nu
Cel c2quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
Mijn vraag was inderdaad een beetje vaag. Kom ik over als Excel-beginner, wat ik heus niet ben
Ik zat vooral met het datamodel, waar ik niet helemaal uit kwam.
[..]
[..]
[..]
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
[..]
Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).
Ik wil graag het verloop van open calls van 2018 laten zien. Data ziet er idd als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Januari: 1 open call
Februari: 1 open call
Maart: 2 open calls
April: 3 open calls
Mei: 2 open calls
Augustus en verder: 1 open call
? veel tijd bij layout sheet.quote:Op donderdag 7 februari 2019 21:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.
Als het je om performance gaat, dan kan je beter Power Query gebruiken.
Het meeste wat ik voorbij zie komen zijn niet de nette vba scripts, de excel wordt niet meer gebruikt door de ontwerper etc.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 20:02 schreef The_vice het volgende:
[..]
? veel tijd bij layout sheet.
Kwestie van het in een named range of listobject (tabel) houden. Dan is toevoegen van data gecovered. En als je het niet op kolomnaam afvangt in een range of listobject, dan hoef je slechts het referentie nummer van een kolom bij te werken.
En in een data invoer sheet voor deze vraag hoef je toch niets meer dan de open en close datum te gebruiken. Dus kan me geen layout aanpassing voorstellen, anders dan mensen die excel als een veredeld DTP pakket misbruiken...
Maar terzijde, vooralsnog ben ik niet zo gelukkig geworden van wat ik gezien heb van Power Query. Dus ben wel benieuwd hoe je dat aanvliegt in deze situatie.
En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaatquote:
Zou hier inderdaad even apart topic voor openen, @racerdkbquote:Op donderdag 14 maart 2019 09:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaat
Snap ik Dus post gerust een linkje in dit topicquote:Op donderdag 14 maart 2019 09:51 schreef racerdkb het volgende:
I.v.m. de overlap tussen alle Office-producten en om topicvervuiling tegen te gaan dacht ik het hier maar gewoon te vragen Zo veel experts hier.
Maar ik zal er een aparte voor maken.
iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:33 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb 2 tabladen met op elk een hele hoop getallen, hoe kan ik de verschillen eruit halen?
Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.quote:Op donderdag 14 maart 2019 10:48 schreef racerdkb het volgende:
[..]
iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?
Ja, door =NU() te gebruiken, afhankelijk wat er precies moet gebeuren uiteraard.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Ik heb nu begrip van de opbouw van een sheet en ik snap een aantal beperkingen. Wat wil je eigenlijk bereiken? Ik zag iets met 2 tabbladen. Stel je wil op tabblad 3 de samenvoeging van tabblad 1 en 2 maken (optellen of juist aftrekken etc).quote:Op vrijdag 15 maart 2019 07:08 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.
Hetzelfde voor de rijen. Kolom a geeft dan aan dat er 6 stuks van product 1 werd genomen door medewerker a (rij 1) enz.
Helaas geeft dit programma niet aan wanneer een bepaalde medewerkers er niet zijn of een product niet werd verwerkt. Dan mist er een kolom of rij. Conditional formatting werkt niet,omdat et niet evenveel cellen zijn daardoor
1 | =INDEX(Blad1!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad1!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad1!$A$1:$E$1;0))+INDEX(Blad2!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad2!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad2!$A$1:$E$1;0)) |
Conditional Formattingquote:Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Kies 'een formule gebruiken' en dan =ISLEEG gebruiken?quote:Op maandag 15 april 2019 16:25 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil een conditioneel format toepassen op een draaitabel, maar kom er niet echt uit.
Stel even dat de kolommen er zo uit zien:
[ afbeelding ]
Wat ik wil is dat de cel waar niks links van staat een voorwaardelijke opmaak krijgt. Dus in dit geval B3, E1 en E4.
control f en dan alles vervangen x naar 1 niet een gemakkelijke oplossing?quote:Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?
Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.
Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel
Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?
Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.
Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel
Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
bedankt, werkt perfect. Precies wat ik zocht!quote:Op vrijdag 19 april 2019 10:23 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.
Je eindigt je tabel met meerdere keren A B C, dus ik neem aan dat dit een behoorlijk aantal keer naar rechts toe doorloopt en dat elk persoon alleen zijn eigen 3 ABCtjes mag invullen?
Onder "Keuze A" moet een formule komen die het aantal keren dat er iets is ingevuld onder de kolom die begint met een A.
In dit geval, gebruik de formule COUNTIFS
De formule countifS met de S erbij is in staat om meerdere argumenten te accepteren. In jouw geval is dit bijvoorbeeld:
COUNTIFS($E$1:$AN$1,B$1,$E2:$AN2,"<>")
[let op omdat je de engelse variant hebt genomen, heb ik de , als scheidingsteken gebruikt, misschien heb je een ; nodig]
Uitleg
De eerste voorwaarde om te tellen is het deel $E$1:$AN$1,B$1
In de eerste regel staat de header van de keuze. Dus dat is dan een A, B of C. In cel E1 staat dan de A, in F1 de B etc. Ik heb het hier voor de vorm laten doorlopen tot AN1.
Wanneer de header gelijk is aan de waarde in B1, In dit geval dus aan "A", vormt dat de eerste voorwaarde voor het tellen. Je mag de formule natuurlijk ook aanpassen naar COUNTIFS($E$1:$AN$1,"A",$E2:$AN2,"<>")
Het tweede deel staat de voorwaarde $E2:$AN2,"<>"
Het eerste antwoord, dus je nummer1, staat in de tweede regel. In dit geval wil je dus zien dat de gebruiker iets heeft ingevuld in bijvoorbeeld E2. De vergelijking dat iets niet leeg is, dus een x-je of een 1-tje kan je bereiken met de "<>". Dit wordt in programmeren vaak gebruikt als "is ongelijk aan" en in dit geval dus is ongelijk aan niets. Nu werkt je formule zowel als iemand een letter of getal invult.
De combinatie van de twee voorwaarden is:
Tel alleen wanneer de letter in de eerste regel van de kolom gelijk is aan A, en wanneer in de tweede regel ook nog iets geschreven is.
Ik vond ook dat het sneller moet kunnen, en een snelle google-zoektocht brengt me hier uit:quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.
Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.
Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Vul de kolom a1:a100 in elke cel "=rand()"quote:Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.
Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.
Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Goh, weer wat geleerd.quote:Op woensdag 1 mei 2019 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt ook 100 cellen met =ASELECT() maken en in de kolom ernaast de functie RANG gebruiken. Dan krijg je ook met iedere F9 een nieuwe rij 1 t/m 100 in willekeurige volgorde.
kolom selecteren.quote:
Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-textquote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.
In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;
fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.
In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.
Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en
De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.
Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.
Iemand een idee?
En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.
In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;
fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.
In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.
Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en
De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.
Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.
Iemand een idee?
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-text
(en dan in plaats van "*t-shirt*" doe je "*"&A1&"*") waarbij A1 'fathersday' bevat, of ipv A1 een formule die uiteindelijk 'fathersday' terug geeft)
Yessss, dit heeft geholpen. Geweldig, bedankt!quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.
Daar kun je ongetwijfeld een macro voor maken, maar ik sluit niet uit dat je sneller bent als je dit handmatig doet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:28 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoe kan ik makkelijk de rijen met gegevens in 1 sheet verdelen over meerdere sheets?
In sheet 1 heb ik 50.000 rijen met gegevens. Ik wil deze rijen verdelen over 50 sheets met elk 1.000 rijen. Uiteindelijk wil ik dus in sheet rij 1 tot en met 1000, sheet 2 rij 1001 tot en met 2001 enzovoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |