abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184613431
Alvast bedankt voor je hulp!
Ik heb een tabblad met heel veel kolommen en rijen. Het 2e tabblad heeft maar 8 kolommen en 1200 rijen. In het 2e tabblad staat een kolom (prijsniveau) die in het 1e tabblad niet staat.
In beide tabbladen is een kolom met een waarde zoals debiteurennummer.
De bedoeling is dat indien de debiteurennummers overeenkomen in tabblad 1 de kolom prijsniveau wordt gevuld uit tabblad 2.
Ik weet gewoon echt niet waar ik moet beginnen (behalve = vert.zoeken :') ). Kun je me een beetje op weg helpen met de opbouw van de formule?
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184613712
In de juiste kolom op blad1 zet je een variant van deze formule (Zelf even de juiste verwijzing invoeren)

=VERT.ZOEKEN(Blad1!B1;Blad2!A1:M18;12;ONWAAR)

Blad1!B1 = De cel waarin het debiteuren nummer staat dat je zoekt (blad 1)

Blad2!$A$1:$M$18 = verwijst naar de range waarin zowel het debiteuren nummer staat als het prijsniveau
A1 = moet de kolom zijn waarin het debiteuren nummer gevonden moet worden
M18 = de laatste kolom ,cel waarin het prijsniveau staat.

12 = het aantal kolommen vanaf A1 tot en met M18

Onwaar = debiteurennummer moet overeenkomen

EN dan deze formule naar beneden slepen

en voor het mooie zet ik deze vaak in een =als.nb

=als.NB(formule;"")
Sic iubeo, sic volo, et sit pro ratione voluntas mea.
pi_184614029
Bedankt! ik ga er mee aan de slag...
Ik meld me nog,.
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184614530
Oke, wat doe ik fout?
=VERT.ZOEKEN(Blad1!B2;Blad2!E2:H1139;4;ONWAAR)
Blad 1 B1 is de kolom van het debiteurennummer;
Blad2!E2:H1139
E2 is begincel debiteurennummer op blad 2
H1139 is de laatste cel van het prijsniveau
4 kolommen
Ik krijg #N/B -O-
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184615033
Zoektabel fixeren?

Blad2!E#2#:H#1139#
Aldus.
pi_184615190
Dan krijg ik de melding:
Er is een probleem gevonden met deze formule.
Voel me echt dom :'(
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184615263
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:16 schreef gekkie000000 het volgende:
Dan krijg ik de melding:
Er is een probleem gevonden met deze formule.
Voel me echt dom :'(
O ja. Het moeten $ zijn ipv #.

Blad2!$E$2:$H$1139
Aldus.
pi_184615327
Nog steeds #N/B -O-
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184615489
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:40 schreef gekkie000000 het volgende:
Oke, wat doe ik fout?
=VERT.ZOEKEN(Blad1!B2;Blad2!E2:H1139;4;ONWAAR)
Blad 1 B1 is de kolom van het debiteurennummer;
Blad2!E2:H1139
E2 is begincel debiteurennummer op blad 2
H1139 is de laatste cel van het prijsniveau
4 kolommen
Ik krijg #N/B -O-
=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
Je moet er al vast rekening mee houden dat rij 1139 niet de ondergrens blijft.
(uitbreiding van de database)
Dan kun je de gehele kolommen selecteren zonder de begrenzingen van de rijen.
De Strings ($, dollartekens) zou je dan eventueel weg kunnen laten, maar door de macht der gewoonte (F3) doe ik dat dan toch.

Ik neem aan dat je de formule (in cel b1?) copieert naar regel 2 t/m regel 18.

Je hebt dan in Blad1 een kolom B gecreëerd met daarbij het corresponderende debiteurnummer dat via een database in Blad2 zit.

Zo moet het volgens mij werken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_184615990
JAAAAAA dit ziet er goed uit!
Heel erg bedankt!
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184616062
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
Je moet er al vast rekening mee houden dat rij 1139 niet de ondergrens blijft.
(uitbreiding van de database)
Dan kun je de gehele kolommen selecteren zonder de begrenzingen van de rijen.
De Strings ($, dollartekens) zou je dan eventueel weg kunnen laten, maar door de macht der gewoonte (F3) doe ik dat dan toch.

Ik neem aan dat je de formule (in cel b1?) copieert naar regel 2 t/m regel 18.

Je hebt dan in Blad1 een kolom B gecreëerd met daarbij het corresponderende debiteurnummer dat via een database in Blad2 zit.

Zo moet het volgens mij werken.
F4.
Aldus.
pi_184617083
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:01 schreef Z het volgende:

[..]

F4.
Je hebt gelijk.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_184617100
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

=Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar)
...
Mooi geholpen :)

En om het helemaal mooi te maken, het kan natuurlijk voorkomen dat een debiteurnummer niet gevonden wordt.
=als.fout( [formule]; "tekst") maakt het helemaal af. Bijv:
=als.fout(Vert.zoeken(blad1!a1;Blad2!$E:$H;4;onwaar) ; "Niet gevonden")
pi_184617694
Ik ga in het weekend nog eens proberen, maar volgens mij werkt het.
Mijn helden en heldinnen _O_
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_184851927
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens? :?
  woensdag 6 februari 2019 @ 20:20:04 #256
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_184862978
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens? :?
Ja, maak eerst een overzicht/draaitabel per maand en daarmee een kolom om het verloop (deze maand = vorige maand+geopende-gesloten)
heitieh
  woensdag 6 februari 2019 @ 20:25:51 #257
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_184863080
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens? :?
Ja, Maar dan moet je een paar hulpkolommen toe voegen om op te kunnen tellen etc. Het meest handig voor overzichten is daarna het gebruik van pivot tables/charts (draaitabellen/grafieken in de nl versie.

Is je indeling
1
2
3
4
kolGeopend kolGesloten
05-12-2018 25-12-2018
01-04-2018 01-08-2018
11-09-2018 
dan kan je in de hulp kolom ernaast met =maand(A2) en =jaar(A2) en als je nog dieper wil =Weekdag(A2) de respectievelijke maanden en jaartal van het openen van de calls maken.

Als er in de gesloten kolom iets is ingevuld, kan je bijv de tijd van de call uitrekenen en kijken wat de gemiddelde oplostijd is.
Als je bij het aanwezig zijn van een sluitings datum een TRUE of een FALSE uitrekend, dan kan je het aantal gesloten en open calls (per maand) analyseren.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_184863236
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:20 schreef Piles het volgende:
Ik heb een export van open en gesloten meldingen van afgelopen jaar (met daarbij allerlei informatie), maar daar wil ik wat leuke trends/grafieken bij maken.
Dus bijvoorbeeld per maand de openstaande calls, gesloten calls e.d. Maar ik heb dus alleen een kolom met "Datum geopend" en "Datum gesloten". Heb ik dan voldoende gegevens? :?
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.
Stel een call wordt op 5 januari geopend en op 3 maart gesloten. Als je per maand gaat rapporteren, in welke maanden is het dan een openstaande call?

Geef ook wat details over of bijvoorbeeld elke geopende call ook een waarde heeft in de sluitkolom (ofwel bijvoorbeeld dat dit ook een leeg veld kan zijn).

Hoe specifieker je je vraag neerlegt, hoe beter ons antwoord.
pi_184870894
Mijn vraag was inderdaad een beetje vaag. Kom ik over als Excel-beginner, wat ik heus niet ben ;(
Ik zat vooral met het datamodel, waar ik niet helemaal uit kwam.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:20 schreef Joooo-pi het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:25 schreef The_vice het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:34 schreef snabbi het volgende:
De vraag lijkt heel simpel, maar eigenlijk moet je specifieker maken wat je precies wil. Om je een voorbeeld te geven van wat heel moeilijk is voor ons om te begrijpen.
Stel een call wordt op 5 januari geopend en op 3 maart gesloten. Als je per maand gaat rapporteren, in welke maanden is het dan een openstaande call?
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
quote:
Geef ook wat details over of bijvoorbeeld elke geopende call ook een waarde heeft in de sluitkolom (ofwel bijvoorbeeld dat dit ook een leeg veld kan zijn).
Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).

Ik wil graag het verloop van open calls van 2018 laten zien. Data ziet er idd als volgt uit:
1
2
3
4
kolGeopend kolGesloten
05-01-2018 25-05-2018
01-04-2018 01-08-2018
11-03-2018 
Januari: 1 open call
Februari: 1 open call
Maart: 2 open calls
April: 3 open calls
Mei: 2 open calls
Augustus en verder: 1 open call
  donderdag 7 februari 2019 @ 15:30:23 #260
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_184876569
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
.....
[..]
Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.
[..]
.....
Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.

In dat geval zou ik het met VBA oplossen, in een Excel omgeving.
Eerst de tabel in een Array inlezen, en dan doorheen lopen.
Voor de open calls (zonder sluitdatum) tijdelijk de huidige datum (of einde maand, of vandaag+1) gebruiken.

Dan per call de maanden waarin hij "open" was uitrekenen (Is hij open in een maand waarin hij word gesloten, of halfopen als hij op de 15e dicht gaat? dilemma's). Bijv op basis van de 1e van de te berekenen maand en de 1e van de maand erop.

Als er bijv 3 open maanden uit één call komen (Maart, April, Mei), dan deze call 3× wegschrijven naar een uitvoertabel.
Daarna kan je wel met een pivot table/grafiek de open calls per maand weergeven.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_184877535
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 15:30 schreef The_vice het volgende:

[..]

Fundament van je vraag is dat een call die over bijv 3 maanden heen loopt, ook 3 keer ergens terug moet komen. Lijkt me lastig met formules, of in één stap met een pivot tabel.
Ik zie een lijngrafiek voor me met op de horizontale as de datums en op de verticale as het aantal openstaande calls. Maar dat wordt dus lastig met de gegevensset die ik heb...

Maar ik vind je denkwijze interessant, wellicht is een array per dag dan een optie. Waarbij dan uitgelezen wordt hoeveel calls open zijn.
Maar dat is dus niet iets wat ik zo even in elkaar klik :P
  donderdag 7 februari 2019 @ 16:38:18 #262
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_184877904
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet iets wat ik zo even in elkaar klik :P
..
Maar ook weer niet zo heel moeilijk. Hoe is je algemeen VBA?
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_184878018
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:38 schreef The_vice het volgende:

[..]

..
Maar ook weer niet zo heel moeilijk. Hoe is je algemeen VBA?
VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.
Voor nu is het eenmalig en heb ik het als volgt op gelost:
1
2
3
4
Datum     Aantal calls
1-1-2018 =AANTALLEN.ALS(bron!$L:$L;"<="&$A2;bron!$X:$X;">="&$A2)
2-1-2018
enz
Waarbij L is de Datum geopend en X is datum gesloten (of vandaag als nog niet gesloten).
Duurt even om door te rekenen, maar ik heb een mooie grafiek nu :)
pi_184884370
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef Piles het volgende:

[..]

VBA is basis, ik zou een heel eind komen. Misschien als ik een keer avondje over heb wat aan prutsen.
Voor nu is het eenmalig en heb ik het als volgt op gelost:
[ code verwijderd ]

Waarbij L is de Datum geopend en X is datum gesloten (of vandaag als nog niet gesloten).
Duurt even om door te rekenen, maar ik heb een mooie grafiek nu :)
Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.

Als het je om performance gaat, dan kan je beter Power Query gebruiken.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 07-02-2019 21:20:09 ]
pi_184890277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:14 schreef Piles het volgende:
Mijn vraag was inderdaad een beetje vaag. Kom ik over als Excel-beginner, wat ik heus niet ben ;(
Ik zat vooral met het datamodel, waar ik niet helemaal uit kwam.

[..]


[..]


[..]

Precies, dat is 1 van m'n vragen: deze call is open in januari en februari.

[..]

Open calls hebben geen waarde in de sluitkolom. Maar er is ook een extra kolom met status (Open/gesloten).

Ik wil graag het verloop van open calls van 2018 laten zien. Data ziet er idd als volgt uit:
[ code verwijderd ]

Januari: 1 open call
Februari: 1 open call
Maart: 2 open calls
April: 3 open calls
Mei: 2 open calls
Augustus en verder: 1 open call
Cel c2
=als(+isleeg(a2);13;+maand(a2))
Kopiëren naar c2..d4
Cel e2
+($c2<1,5)*($d2>1)
Cel e1
Januari
Cel f1
Februari
Cel f2
+($c2<2,5)*($d2>2)
Etc. Maanden naar rechts kopiëren
Formule eronder naar rechts kopiëren. 2,5 wordt 3,5 etc
Rij 2 kopiëren naar 3 etc

Cel e6
=som(e2:e4)
Kopiëren naar rechts
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:02:24 #266
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_184902235
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:14 schreef snabbi het volgende:

[..]

Naar mijn mening ga je het met VBA niet beter krijgen. Je ga je bijvoorbeeld met een for each tellen, maar met een kleine aanpassing in de layout van de sheet kost het extra veel tijd om het weer te repareren.

Als het je om performance gaat, dan kan je beter Power Query gebruiken.
? veel tijd bij layout sheet.
Kwestie van het in een named range of listobject (tabel) houden. Dan is toevoegen van data gecovered. En als je het niet op kolomnaam afvangt in een range of listobject, dan hoef je slechts het referentie nummer van een kolom bij te werken.

En in een data invoer sheet voor deze vraag hoef je toch niets meer dan de open en close datum te gebruiken. Dus kan me geen layout aanpassing voorstellen, anders dan mensen die excel als een veredeld DTP pakket misbruiken...

Maar terzijde, vooralsnog ben ik niet zo gelukkig geworden van wat ik gezien heb van Power Query. Dus ben wel benieuwd hoe je dat aanvliegt in deze situatie.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_184904467
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:02 schreef The_vice het volgende:

[..]

? veel tijd bij layout sheet.
Kwestie van het in een named range of listobject (tabel) houden. Dan is toevoegen van data gecovered. En als je het niet op kolomnaam afvangt in een range of listobject, dan hoef je slechts het referentie nummer van een kolom bij te werken.

En in een data invoer sheet voor deze vraag hoef je toch niets meer dan de open en close datum te gebruiken. Dus kan me geen layout aanpassing voorstellen, anders dan mensen die excel als een veredeld DTP pakket misbruiken...

Maar terzijde, vooralsnog ben ik niet zo gelukkig geworden van wat ik gezien heb van Power Query. Dus ben wel benieuwd hoe je dat aanvliegt in deze situatie.
Het meeste wat ik voorbij zie komen zijn niet de nette vba scripts, de excel wordt niet meer gebruikt door de ontwerper etc.
Anyway voor wat betreft Power Query, het geeft geen extra functionaliteit. Lastiger in invoer, iets sneller in uitvoering.
pi_185601757


Ik heb in Access een formulier als volgt. Rechts klikken op die floppy-icoontjes opent een PDF op een netwerklocatie d.m.v. hyperlinkadres:
="O:\Netwerk\Map\" & [Producent 1] & "\GMP.PDF"

(waarschijnlijk is dit echt een vieze manier van werken, maar vooralsnog werkt het)

Ik wil onderin een knopje maken dat deze negen hyperlinks afgaat en kopieert naar een nieuwe map/zip/e-mail geadresseerde. Maar in de meeste gevallen zal er een PDF hangen achter slechts bijv. drie of vier hyperlinks. Dus alleen áls het pad bestaat moet dit.

Is het uberhaupt mogelijk wat ik wil? Waar moet ik aan denken; nog meer hyperlinks, een query, een macro? ;(

Kan ik beter afstappen van hyperlinks gebruiken? Ik zou eigenlijk willen dat de bestandsnaam niet 1:1 hoeft te kloppen, maar eigenlijk dat ie "\GMP*" pakt zodat het bestand ook "GMP_09092020.pdf" kan heten bijvoorbeeld.

Access is redelijk nieuw voor me :@
pi_185602238
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2019 08:48 schreef racerdkb het volgende:
...
Access is redelijk nieuw voor me :@
En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaat ;)
  donderdag 14 maart 2019 @ 09:30:45 #270
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185602298
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 09:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]

En Access is compleet iets anders dan Excel waar dit topic over gaat ;)
Zou hier inderdaad even apart topic voor openen, @racerdkb
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_185602551
I.v.m. de overlap tussen alle Office-producten en om topicvervuiling tegen te gaan dacht ik het hier maar gewoon te vragen :P Zo veel experts hier.

Maar ik zal er een aparte voor maken.

DIG / Hyperlinks in formulier Access

[ Bericht 9% gewijzigd door pfefferkatze op 14-03-2019 10:09:27 ]
  donderdag 14 maart 2019 @ 10:02:06 #272
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185602674
quote:
11s.gif Op donderdag 14 maart 2019 09:51 schreef racerdkb het volgende:
I.v.m. de overlap tussen alle Office-producten en om topicvervuiling tegen te gaan dacht ik het hier maar gewoon te vragen :P Zo veel experts hier.

Maar ik zal er een aparte voor maken.
Snap ik :+ Dus post gerust een linkje in dit topic
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 14 maart 2019 @ 10:33:25 #273
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_185603178
Ik heb 2 tabladen met op elk een hele hoop getallen, hoe kan ik de verschillen eruit halen?
pi_185603397
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2019 10:33 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb 2 tabladen met op elk een hele hoop getallen, hoe kan ik de verschillen eruit halen?
iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?
  vrijdag 15 maart 2019 @ 07:08:11 #275
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_185621439
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2019 10:48 schreef racerdkb het volgende:
[..]

iets meer context? je wilt dubbele waardes verwijderen?
Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.
Hetzelfde voor de rijen. Kolom a geeft dan aan dat er 6 stuks van product 1 werd genomen door medewerker a (rij 1) enz.
Helaas geeft dit programma niet aan wanneer een bepaalde medewerkers er niet zijn of een product niet werd verwerkt. Dan mist er een kolom of rij. Conditional formatting werkt niet,omdat et niet evenveel cellen zijn daardoor
  vrijdag 15 maart 2019 @ 12:33:48 #276
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_185626178
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
  vrijdag 15 maart 2019 @ 16:05:21 #277
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185630055
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Ja, door =NU() te gebruiken, afhankelijk wat er precies moet gebeuren uiteraard.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185636007
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 07:08 schreef mrPanerai het volgende:
[..]

Ik haal uit een programma een 20tal kolommen met daaronder zo'n 40lijnen. Elke cel heeft er dan een getal in staan, bovenaan elke kolom krijg ik automatisch ook een omschrijving mee van welke waarde in die kolom bedoeld wordt.
Hetzelfde voor de rijen. Kolom a geeft dan aan dat er 6 stuks van product 1 werd genomen door medewerker a (rij 1) enz.
Helaas geeft dit programma niet aan wanneer een bepaalde medewerkers er niet zijn of een product niet werd verwerkt. Dan mist er een kolom of rij. Conditional formatting werkt niet,omdat et niet evenveel cellen zijn daardoor
Ik heb nu begrip van de opbouw van een sheet en ik snap een aantal beperkingen. Wat wil je eigenlijk bereiken? Ik zag iets met 2 tabbladen. Stel je wil op tabblad 3 de samenvoeging van tabblad 1 en 2 maken (optellen of juist aftrekken etc).

Maak in tabblad 3 de rijen en kolommen met alle namen van je producten en medewerkers Je hebt vervolgens de volgende formule nodig (zet deze formule in cel B2 van blad3). Je kan de formule kopieren naar beneden en naar rechts.

1=INDEX(Blad1!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad1!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad1!$A$1:$E$1;0))+INDEX(Blad2!$A$1:$E$12;VERGELIJKEN($A2;Blad2!$A$1:$A$12;0);VERGELIJKEN(C$1;Blad2!$A$1:$E$1;0))

Mocht het zijn wat je nodig hebt, dan leggen we uit waarom het werkt of hoe je het moet veranderen om het te laten voldoen aan je wensen/eisen (o ja en vergeet niet dat mijn voorbeeld maar tot kolom e gaat en rij 12 als voorbeeld).
pi_185645454
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 12:33 schreef mrPanerai het volgende:
Kan ik een cel conditional formatten met de computertijd?
Conditional Formatting
Highlight Cell rules
A Date occurring

Maar het is mij niet geheel duidelijk waar welke datum komt te staan en wanneer welke cel welke kleur/opmaak krijgt en in hoeverre welke datum van welke andere datum in welke mate moet afwijken.
Stoei maar even.
Anders kun altijd een ergens anders een formule plaatsen met "=today()" of "=now()" of iets dergelijks. Maar daar moet je je even verdiepen in "Conditional Formatting".
Overigens ga ik er dus vanuit dat je de Engelstalige versie hebt. Vandaar "today" en "now"
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_186233384
Ik wil een conditioneel format toepassen op een draaitabel, maar kom er niet echt uit.

Stel even dat de kolommen er zo uit zien:


Wat ik wil is dat de cel waar niks links van staat een voorwaardelijke opmaak krijgt. Dus in dit geval B3, E1 en E4.
  maandag 15 april 2019 @ 16:30:15 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186233458
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 16:25 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil een conditioneel format toepassen op een draaitabel, maar kom er niet echt uit.

Stel even dat de kolommen er zo uit zien:
[ afbeelding ]

Wat ik wil is dat de cel waar niks links van staat een voorwaardelijke opmaak krijgt. Dus in dit geval B3, E1 en E4.
Kies 'een formule gebruiken' en dan =ISLEEG gebruiken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_186272137
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?

Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.

Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel

Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
pi_186294607
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?

Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.

Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel

Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
control f en dan alles vervangen x naar 1 niet een gemakkelijke oplossing?
En hoezo alles handmatig optellen? Je kan een kolom selecteren en dan zie je rechtsonder de som van die kolom
pi_186306795
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 13:47 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil iets van een countif doen, maar countif laat alleen een cellenreeks selecteren, en niet losse cellen.
Wat ik heb is een lijst in kolomA.
Ik krijg van een aantal mensen dezelfde lijst ingevuld terug.
Je kan per item van de lijst , 3 opties kiezen: keuze A, keuze B of keuze C.
De meeste mensen vullen een "x" in als keuze.
Hoe kan ik nu per item tellen hoeveel keuze A, B of C er zijn?

Ik heb nu van alle "x"-en maar een 1 gemaakt, en die eenmalig met de hand op geteld, en deze formule gekopieerd, niet ideaal, bijvoorbeeld als er mensen bij komen.
Hoe kan ik dit slimmer aanpakken.

Zie hieronder, een soort van weergave van mij excel

Lijst_______keuze A__keuze B__Keuze C_A_B_C_A_B_C
nummer1 __aantalA?__________________x________x
nummer2
nummer3
Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.

Je eindigt je tabel met meerdere keren A B C, dus ik neem aan dat dit een behoorlijk aantal keer naar rechts toe doorloopt en dat elk persoon alleen zijn eigen 3 ABCtjes mag invullen?
Onder "Keuze A" moet een formule komen die het aantal keren dat er iets is ingevuld onder de kolom die begint met een A.

In dit geval, gebruik de formule COUNTIFS
De formule countifS met de S erbij is in staat om meerdere argumenten te accepteren. In jouw geval is dit bijvoorbeeld:
COUNTIFS($E$1:$AN$1,B$1,$E2:$AN2,"<>")
[let op omdat je de engelse variant hebt genomen, heb ik de , als scheidingsteken gebruikt, misschien heb je een ; nodig]

Uitleg
De eerste voorwaarde om te tellen is het deel $E$1:$AN$1,B$1
In de eerste regel staat de header van de keuze. Dus dat is dan een A, B of C. In cel E1 staat dan de A, in F1 de B etc. Ik heb het hier voor de vorm laten doorlopen tot AN1.
Wanneer de header gelijk is aan de waarde in B1, In dit geval dus aan "A", vormt dat de eerste voorwaarde voor het tellen. Je mag de formule natuurlijk ook aanpassen naar COUNTIFS($E$1:$AN$1,"A",$E2:$AN2,"<>")

Het tweede deel staat de voorwaarde $E2:$AN2,"<>"
Het eerste antwoord, dus je nummer1, staat in de tweede regel. In dit geval wil je dus zien dat de gebruiker iets heeft ingevuld in bijvoorbeeld E2. De vergelijking dat iets niet leeg is, dus een x-je of een 1-tje kan je bereiken met de "<>". Dit wordt in programmeren vaak gebruikt als "is ongelijk aan" en in dit geval dus is ongelijk aan niets. Nu werkt je formule zowel als iemand een letter of getal invult.

De combinatie van de twee voorwaarden is:
Tel alleen wanneer de letter in de eerste regel van de kolom gelijk is aan A, en wanneer in de tweede regel ook nog iets geschreven is.
pi_186311690
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:23 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik begrijp de opzet van je tabel niet zo.

Je eindigt je tabel met meerdere keren A B C, dus ik neem aan dat dit een behoorlijk aantal keer naar rechts toe doorloopt en dat elk persoon alleen zijn eigen 3 ABCtjes mag invullen?
Onder "Keuze A" moet een formule komen die het aantal keren dat er iets is ingevuld onder de kolom die begint met een A.

In dit geval, gebruik de formule COUNTIFS
De formule countifS met de S erbij is in staat om meerdere argumenten te accepteren. In jouw geval is dit bijvoorbeeld:
COUNTIFS($E$1:$AN$1,B$1,$E2:$AN2,"<>")
[let op omdat je de engelse variant hebt genomen, heb ik de , als scheidingsteken gebruikt, misschien heb je een ; nodig]

Uitleg
De eerste voorwaarde om te tellen is het deel $E$1:$AN$1,B$1
In de eerste regel staat de header van de keuze. Dus dat is dan een A, B of C. In cel E1 staat dan de A, in F1 de B etc. Ik heb het hier voor de vorm laten doorlopen tot AN1.
Wanneer de header gelijk is aan de waarde in B1, In dit geval dus aan "A", vormt dat de eerste voorwaarde voor het tellen. Je mag de formule natuurlijk ook aanpassen naar COUNTIFS($E$1:$AN$1,"A",$E2:$AN2,"<>")

Het tweede deel staat de voorwaarde $E2:$AN2,"<>"
Het eerste antwoord, dus je nummer1, staat in de tweede regel. In dit geval wil je dus zien dat de gebruiker iets heeft ingevuld in bijvoorbeeld E2. De vergelijking dat iets niet leeg is, dus een x-je of een 1-tje kan je bereiken met de "<>". Dit wordt in programmeren vaak gebruikt als "is ongelijk aan" en in dit geval dus is ongelijk aan niets. Nu werkt je formule zowel als iemand een letter of getal invult.

De combinatie van de twee voorwaarden is:
Tel alleen wanneer de letter in de eerste regel van de kolom gelijk is aan A, en wanneer in de tweede regel ook nog iets geschreven is.
bedankt, werkt perfect. Precies wat ik zocht!
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:26:43 #286
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_186542840
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.

Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.

Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
pi_186543002
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.

Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.

Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Ik vond ook dat het sneller moet kunnen, en een snelle google-zoektocht brengt me hier uit:
https://www.ablebits.com/(...)ze-list-random-sort/

Als je dan de eerste kolom uit het voorbeeld (met namen) vult met de getallen 1 tot 100 (je weet hoe je dat snel kunt doen?) en de rest van het stappenplan volgt heb je volgens mij wat je wilt.
  woensdag 1 mei 2019 @ 16:39:29 #288
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_186543054
Dat ik dit zelf niet had kunnen bedenken. Ik wordt oud...

Bedankt
pi_186548224
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 16:26 schreef bankrupcy het volgende:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in Excel de getallen 1..100 willekeurig in een kolom [A1..A100] te plaatsen. Elk getal mag slechts 1 keer gebruikt worden.

Is er een betere manier dan willekeurige getallen te genereren en te kijken of deze al gebruikt zijn.

Een snellere manier is om bij te houden welke getallen al gebruikt zijn en uit deze getallen het volgende getal te kiezen, maar dit vereist wat programmeerwerk, waar ik eigenlijk onderuit probeer te komen.
Vul de kolom a1:a100 in elke cel "=rand()"
Vul de kolom b1:b100 met 1,2,3,4.... t/m 100
Vul in C1:
=VLOOKUP(+SMALL(A:A;B1);A:B;2;FALSE)

Copieer C1 naar C2 t/m C100

En bij iedere keer F9 (recalculate) heb je een nieuwe rij in kolom C.
Elk getal van 1 t/m 100 komt één keer voor
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 1 mei 2019 @ 20:55:39 #290
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186548334
Je kunt ook 100 cellen met =ASELECT() maken en in de kolom ernaast de functie RANG gebruiken. Dan krijg je ook met iedere F9 een nieuwe rij 1 t/m 100 in willekeurige volgorde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_186548700
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt ook 100 cellen met =ASELECT() maken en in de kolom ernaast de functie RANG gebruiken. Dan krijg je ook met iedere F9 een nieuwe rij 1 t/m 100 in willekeurige volgorde.
Goh, weer wat geleerd.
Voor de engels-talige versie
=rand() in de cellen A1 t/m A100
in B1: =RANK(A1;A:A)
en B1 copiëren naar B2 t/m B100

"RANK" die kende ik nog niet. Maar ik heb 'm verder ook nooit nodig gehad.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  vrijdag 17 mei 2019 @ 21:45:11 #292
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_186916713
Heb een aantal cellen waarvan ik het verschil in minuten wil berekenen; probleem is het formaat:

2019-05-13 08:54:12(DST+01:00)
2019-05-13 08:49:04(DST+01:00)

Hoe krijg ik voor de hele kolom die DST toevoeging weg?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_186917012
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:45 schreef static het volgende:
2019-05-13 08:54:12(DST+01:00)
kolom selecteren.
CTRL H
(DST+01:00) vervangen door "leeg"

Vervolgens ziet Excel alles ook echt als een datum.
Alternatief met een formule: =SUBSTITUEREN(A1;"(DST+01:00)";"")
  vrijdag 17 mei 2019 @ 22:22:24 #294
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_186918005
Ah, zo simpel kan het zijn. :)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_187486509
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.

In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;

fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.

In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.

Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:

mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en

De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.

Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.

Iemand een idee? :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Hojdhopper op 18-06-2019 16:00:13 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 18:23:19 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_187489033
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.

In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;

fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.

In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.

Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:

mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en

De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.

Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.

Iemand een idee? :)
Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-text
(en dan in plaats van "*t-shirt*" doe je "*"&A1&"*") waarbij A1 'fathersday' bevat, of ipv A1 een formule die uiteindelijk 'fathersday' terug geeft)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 18 juni 2019 @ 18:26:26 #297
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_187489082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Schopje met een vraag om hulp. Gaat om Engelstalige Excelversie.

In kolom A staan referentienamen van marketingcampagnes;

fi-2019-05-p-kielohotel
pl-2019-05-b-childrensday
mx-2019-06-p-fathersday
mx-2019-06-p-masnaranjaquenunca
etc.

In kolom B moeten de salesaantallen worden weergeven. Deze aantallen haal ik uit Google Analytics --> CSV export --> Power Query --> Excel tab. Van daar uit dacht ik dan een VLOOKUPje te doen.

Echter, deze campagnes worden getracked via namen die nog een aantal andere parameters o.a. taal, desktop/mobile, etc. Dus eigenlijk staan er in de .csv meerdere versies van één campagne, bijvoorbeeld:

mx-2019-06-p-fathersday-desktop-es
mx-2019-06-p-fathersday-desktop-en
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-es
mx-2019-06-p-fathersday-mobile-en

De aantallen van deze versies moeten opgesomd worden en achter de campagnereferentie gezet worden. Ik heb met VLOOKUP lopen kloten (exact match vs approximate match). Uiteraard lukt het met exact match niet want het is niet exact, maar met approximate match geeft ie steeds het aantal terug wat één regel boven de versiecampagne wordt getoond.

Ik heb een vermoeden dat het middels een VLOOKUP en SUMPRODUCT (?) functie moet lukken, maar die alleen de waarden meeneemt die de "basis" van de campagnereferentie, dus zonder overige parameters, vormen.

Iemand een idee? :)
En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_187497694
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 18:23 schreef qu63 het volgende:

[..]

Volgens mij is dit wat je zoekt: https://exceljet.net/formula/sum-if-cells-contain-specific-text
(en dan in plaats van "*t-shirt*" doe je "*"&A1&"*") waarbij A1 'fathersday' bevat, of ipv A1 een formule die uiteindelijk 'fathersday' terug geeft)
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 18:26 schreef qu63 het volgende:

[..]

En als het altijd "LANDCODE-JAAR-MAAND-??-" is kan je met "=FIND("-",A1,FIND("-",A1)+3)" de positie van de 4e "-" vinden en vanaf daar de string wegknippen om de campagnenaam te achterhalen en die in de formule hierboven plakken.
Yessss, dit heeft geholpen. Geweldig, bedankt! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_187670919
Hoe kan ik makkelijk de rijen met gegevens in 1 sheet verdelen over meerdere sheets?

In sheet 1 heb ik 50.000 rijen met gegevens. Ik wil deze rijen verdelen over 50 sheets met elk 1.000 rijen. Uiteindelijk wil ik dus in sheet rij 1 tot en met 1000, sheet 2 rij 1001 tot en met 2001 enzovoort.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 21:30:50 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187670940
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 21:28 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoe kan ik makkelijk de rijen met gegevens in 1 sheet verdelen over meerdere sheets?

In sheet 1 heb ik 50.000 rijen met gegevens. Ik wil deze rijen verdelen over 50 sheets met elk 1.000 rijen. Uiteindelijk wil ik dus in sheet rij 1 tot en met 1000, sheet 2 rij 1001 tot en met 2001 enzovoort.
Daar kun je ongetwijfeld een macro voor maken, maar ik sluit niet uit dat je sneller bent als je dit handmatig doet.

Tenzij het een klus is die vaker terug gaat komen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 30 juni 2019 @ 14:10:11 #301
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_187679708
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 21:28 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoe kan ik makkelijk de rijen met gegevens in 1 sheet verdelen over meerdere sheets?

In sheet 1 heb ik 50.000 rijen met gegevens. Ik wil deze rijen verdelen over 50 sheets met elk 1.000 rijen. Uiteindelijk wil ik dus in sheet rij 1 tot en met 1000, sheet 2 rij 1001 tot en met 2001 enzovoort.
Vraagje, wat is het doel hiervan?
Normaal zou ik alle gegevens (die over hetzelfde onderwerp gaan) juist op één sheet willen hebben.

Maar zoals Janneke141 zegt met een macro.
Ik zou hier eens mee beginnen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Sub splitsheets()
Dim dataSheet As Worksheet
Set dataSheet = Sheets("Sheet1")
Dim WS As Worksheet
Dim i As Long
Dim stepRows As Long
Dim maxheets As Long
stepRows = 10   'pas nummer aan
maxsheets = 4 'pas nummer aan
Dim shtName As String
Dim CopyRows As String

'er van uitgaande dat alles op Sheet1 staat, en er geen andere sheets zijn.
'knikker reeds aangemaakte sheets weg
VBA_Delete_Sheet

    For i = 1 To maxsheets
    
        Set WS = Sheets.Add(After:=Sheets(Worksheets.Count))
            shtName = "s" & customFormat(CStr(i))
            WS.Name = shtName
            CopyRows = 1 + (i - 1) * stepRows & ":" & (i) * stepRows
            dataSheet.Activate
            Rows(CopyRows).Select
            Selection.Copy
            
            Sheets(shtName).Select
            Range("A1").Select
            ActiveSheet.Paste
            Range("A1").Select
            
            dataSheet.Activate
            Debug.Print WS.Name, CopyRows
        Set WS = Nothing
        Next
    Application.CutCopyMode = False
    Range("A1").Select

End Sub
Public Function customFormat(ByRef sString As String) As String
     customFormat = Right("00" & sString, 2 + Len(sString) - Len(CStr(Val(sString))))
End Function
'delete sheets before inserting new with same name
Sub VBA_Delete_Sheet()
For Each Sheet In ActiveWorkbook.Worksheets
     If Not (Sheet.Name = "Sheet1") Then
          'no warnings
          Application.DisplayAlerts = False
          Sheet.Delete
          Application.DisplayAlerts = True
     End If
Next Sheet
End Sub
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')