Dat stembureau in Zeddam waar de PvdA het grootste is, is denk ik een verschrijving, in 2012 scoorde de PvdA daar even hoog als nu. In het andere stembureau in hetzelfde dorp komt de PvdA op 3%.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:00 schreef skysherrif het volgende:
Ik tel maar 2 stembureaus in heel Nederland waar PvdA de grootste is
Oh als je inzoomed op steden, worden het er wat meer.
Ja, dat is traditie. De VVD is van oudsher behoorlijk sterk in Drenthe, terwijl het CDA maar vrij matig scoort. Als dan ook de PvdA (vroeger veruit het grootste in Drenthe) instort, blijft de VVD als grootste over.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:08 schreef skysherrif het volgende:
Drenthe is ook wel een vreemde eend in de bijt, omringd door CDA provincies en een SP bolwerkje, maar zelf vrijwel volledig VVD
Heb je op verkiezingsnacht ook die livestream van de voogd en de hont gevolgd toevallig?quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:47 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat is traditie. De VVD is van oudsher behoorlijk sterk in Drenthe, terwijl het CDA maar vrij matig scoort. Als dan ook de PvdA (vroeger veruit het grootste in Drenthe) instort, blijft de VVD als grootste over.
Toen heb ik stemmen zitten tellen tot na 1 uur 's nachts, was ik thuis om 01:45, en om 7:00 uur ging de wekker weer om naar mijn werk te gaan.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:49 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Heb je op verkiezingsnacht ook die livestream van de voogd en de hont gevolgd toevallig?
Is ook ergens te vinden hoeveel stemmen er per stembureau zijn uitgebracht?quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:53 schreef freako het volgende:
[..]
Toen heb ik stemmen zitten tellen tot na 1 uur 's nachts, was ik thuis om 01:45, en om 7:00 uur ging de wekker weer om naar mijn werk te gaan... Dus nee. Is er een linkje?
Ja, dat is wel een omissie. 'Probleem' is dat deze data niet echt vrij verkrijgbaar is, die is door de Politieke Academie verzameld met een hele hoop uitzendkrachten.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is ook ergens te vinden hoeveel stemmen er per stembureau zijn uitgebracht?
http://fastmovingtargets.(...)duitslag-van-tk2017/quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:53 schreef freako het volgende:
[..]
Toen heb ik stemmen zitten tellen tot na 1 uur 's nachts, was ik thuis om 01:45, en om 7:00 uur ging de wekker weer om naar mijn werk te gaan... Dus nee. Is er een linkje?
Nee, dat is nogal een dingetje.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is ook ergens te vinden hoeveel stemmen er per stembureau zijn uitgebracht?
Ja, die had ik wel gelezen. Maar hoe komt dehet NRC of de Politieke Academie dan aan deze gegevens? Wat hebben al die uitzendkrachten dan over zitten typen?quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, dat is nogal een dingetje.
http://www.volkskrant.nl/(...)r-zichzelf~a4480116/
Als je het artikel hebt gelezen, dan weet je dat toch?quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, die had ik wel gelezen. Maar hoe komt dehet NRC of de Politieke Academie dan aan deze gegevens? Wat hebben al die uitzendkrachten dan over zitten typen?
quote:De Politieke Academie - een bureau dat voor politieke partijen in kaart brengt waar hun kiezers wonen - zag dat aankomen en investeerde tienduizenden euro's in uitzendkrachten. Die moesten langs de 300 Nederlandse gemeenten die de uitslagen niet zelf publiceerden om de processen-verbaal over te schrijven.
Ik heb wel iets gezien waar je elk stembureau kon opzoeken, maar ik weet niet meer waar het was. Daar stond mijn stembureau wel op de kaart, hier niet.quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:58 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een omissie. 'Probleem' is dat deze data niet echt vrij verkrijgbaar is, die is door de Politieke Academie verzameld met een hele hoop uitzendkrachten.
De proces-verbalen van de stembureaus, want die liggen enige tijd ter inzage bij de gemeente. Dat is wettelijk verplicht.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, die had ik wel gelezen. Maar hoe komt dehet NRC of de Politieke Academie dan aan deze gegevens? Wat hebben al die uitzendkrachten dan over zitten typen?
Excuus. Ik had een artikel bij een andere bron gelezen, daar stond minder in. Maar bedankt.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je het artikel hebt gelezen, dan weet je dat toch?
[..]
Daar staat het totaal aan uitgebrachte stemmen wel in, toch?quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:03 schreef freako het volgende:
[..]
De proces-verbalen van de stembureaus, want die liggen enige tijd ter inzage bij de gemeente. Dat is wettelijk verplicht.
Het is wel heel raar dat het zo gaat. En dat de suggestie wordt gewekt dat zelfs de Kiesraad niet bij de uitslagen kan (wat al helemaal krankzinnig zou zijn uiteraard want dat is de toezichthouder):quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Excuus. Ik had een artikel bij een andere bron gelezen, daar stond minder in. Maar bedankt.
quote:De Kiesraad gaat contact opnemen met alle gemeenten om de uitslagen per stembureau te achterhalen, zo laat een woordvoerder weten. 'We kijken of dat in drie maanden lukt.'
Jazeker.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar staat het totaal aan uitgebrachte stemmen wel in, toch?
Ook al geen stemaantallen.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:11 schreef Tchock het volgende:
http://nos.nl/artikel/216(...)k-hier-de-kaart.html
Inmiddels heeft ook de NOS de hele kaart op basis van bovengenoemde cijfers van de Politieke Academie.
Die suggestie klopt denk ik wel. De Kiesraad is geen toezichthouder op de afzonderlijke stembureaus, dat is de gemeente en misschien in tweede aanleg het hoofdstembureau in de kieskring. In het verleden werden de uitslagen per gemeente niet door de Kiesraad vastgelegd of gepubliceerd. De gegevens die nu op verkiezingsuitslagen.nl staan komen ook niet bij de Kiesraad vandaan maar bij het CBS.quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is wel heel raar dat het zo gaat. En dat de suggestie wordt gewekt dat zelfs de Kiesraad niet bij de uitslagen kan (wat al helemaal krankzinnig zou zijn uiteraard want dat is de toezichthouder):
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |