Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld.quote:Op zondag 19 maart 2017 22:24 schreef belfis het volgende:
Tip en bewijs: gebruik het oefen-online programma. Dat kan door het kennisnetwerk van de Belastingdienst te gebruiken. Ga naar: cursus online belastingaangifte doen. Klik op: eindcasus. Er komen 12 oefenopgaven te voorschijn. Klik op 1 van deze oefenopgaven. Er komt een blanco online aangifteformulier te voorschijn. Na het invullen van persoonlijke gegevens en inkomen bij uitgaven de 2 diëten aanklikken. Er hoeft geen bedrag ingevuld te worden. Het programma berekent de aftrekbaarheid automatisch
Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing. Het maakt niet uit of je 10 soorten ziektes hebt, als het dieet hetzelfde is (of deels hetzelfde) dan is alleen het hoogste bedrag aftrekbaar. Dus niet beide zoals Belfis aangeeft. Zoals ik ook al aangaf klinkt dit realistisch. Mocht je dat niet duidelijk vinden op basis van de wettekst, of er niet mee eens zijn, dan kun je natuurlijk altijd een brief sturenquote:Op zondag 19 maart 2017 23:00 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld.
In mijn geval maakt het simulatieprogramma het helemaal spannend....
Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:27 schreef Sunri5e het volgende:
Gister de inkomstenbelasting gedaan maar mijn loon stond van tevoren veel hoger ingevuld dan het is. Het scheelde zo'n 8000 euro. Frappant want alle overige gegevens en die van mijn partner klopte wel. Iemand een idee hoe dat kan?
Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Sjemmert het volgende:
Heey best dom van mij maar ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan. Ben ik nu de klos of wat moet ik doen ?
1 mei.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:38 schreef Hallojo het volgende:
Wat is de uiterste aangiftedatum dit jaar?
Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.
[..]
1 mei.
JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:59 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.
Zag hem staan inderdaad zal het vanmiddag maar eens in gaan vullen dan.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 09:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
1quote:Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?
quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:00 schreef zatoichi het volgende:
[..]
overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.
Oke, bedankt voor de snelle antwoorden.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:30 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.
Dus de voor ingevulde gegevens komen niet overeen met je jaaropgave?quote:
Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:46 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dus de voor ingevulde gegevens komen niet overeen met je jaaropgave?
Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:50 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.
Dat is gewoon de algemene heffingskorting:quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:57 schreef twisteddlogic het volgende:
Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg van de heffingskorting aanrechttoeslag?
Ik kan niet echt een duidelijke uitleg hierover vinden
We zijn erachter. Mijn werkgever is overgegaan van boekhouder in 2016. Hierdoor had ik van de vorige boekhouder nog een jaaropgave van de eerste 2 maanden moeten krijgen. De huidige boekhouder had de jaaropgave gemaakt vanaf 1 maart 2016. Dit had ik niet gezien. Daardoor dacht ik 42.500 euro te hebben verdient maar het waren er dan 50.500. Ik krijg dus nu helaas wat minder terug dan dat ik gister dacht. Nu nog even wachten op de jaaropgave van de vorige boekhouder. Bedankt voor het meedenken.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 10:52 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.
De gegevens bij de Belastingdienst worden ook doorgegeven door de werkgever, dus blijkbaar gaat het ergens fout.
Als je zeker weet dat de gegevens op je jaaropgave kloppen (even nachecken met je loonstroken) dan kun je ze gewoon aanpassen. Bewaar je spullen wel goed want mogelijk doet de Belastingdienst controle.
quote:Op maandag 20 maart 2017 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing.
Bedankt. Wordt dit dan automatisch meegerekend als je samen aangifte doet?quote:Op dinsdag 21 maart 2017 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is gewoon de algemene heffingskorting:
https://www.belastingdien(...)mene_heffingskorting
Die wordt uitgekeerd aan de minstverdienende partner als er aan de voorwaarden wordt voldaan:
https://www.belastingdien(...)rwaarden_uitbetaling
Je moet alles aangeven wat inkomen is, dus ook al is het ¤100 per maand. Dit kun je doen in box 1 onder resultaat overige werkzaamheden. Als je daarnaast een full time baan hebt dan word je niet vrolijk van de belastingdruk, daarom kan je het bij kleine bedragen beter niet opgeven... maar dat is wel belastingfraudequote:Op woensdag 22 maart 2017 14:40 schreef BrrrKoud het volgende:
Wanneer moet je neveninkomsten eigenlijk opgeven? Stel je krijg wat inkomsten vanuit google adsense omdat je een website hebt. Moet je dat aangeven?
Incidentele inkomsten vallen er buiten, maar als het nu elke maand een leuk bedrag is?
Nog even aanvullend op bovenstaande.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:41 schreef Swennus het volgende:
[..]
Nog even aanvullend op bovenstaande.
Ze kunnen er voor kiezen om fiscaal partner te zijn voor 2016 voor de IB, maar hoe zit dit bij de toeslagen? Voor de toeslagen zou het namelijk voordeliger zijn om geen toeslagpartner te zijn.
Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.
Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:48 schreef Swennus het volgende:
[..]
Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?
Tijdens de aangifte komt namelijk wel de vraag of ze voor HEEL 2016 fiscaal partner willen zijn? Hier kan ook voor Nee gekozen worden.
Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.
Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:53 schreef Swennus het volgende:
[..]
Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
Ik heb het de rekenhulpen er nog eens op nagelopen, en ze kunnen blijkbaar wel kiezen om niet voor het hele jaar fiscaal partner te zijn. Bij de toeslagen lijkt er echter geen keuze te zijn. Heb je daar een eigen woning dan ben je automatisch toeslagpartner...quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.
quote:Op donderdag 23 maart 2017 20:49 schreef daanski82 het volgende:
Dus bij het invullen van de volgende vraag over de Freo lening "Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?" was mijn andwoord ja. Echter de belasting telefoon meneer beweerd dat het nee moet zijn omdat het bij de hypotheek hoord of zo. Bij een Nee is mijn rente weg :-(.
Nee hoor, ook in de online aangifte particulieren moet inkomen en kosten apart worden aangegeven. Dit is verplicht, je mag niet de kosten verrekenen met de inkomsten.quote:Op woensdag 22 maart 2017 20:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon aftrekken en alleen de winst opgeven. In mijn software kun je omzet en kosten apart aangeven maar volgens mij is het bij de normale aangiftesoftware alleen 1 bedrag.
quote:Op donderdag 23 maart 2017 22:13 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat heb jij anders ingevuld dan bovenstaand (m.u.v. de bedragen)?
En die ¤ 109 zie jij niet terug bij "Inkomstenbelasting" onder "Overzicht belasting en premies"?quote:Op vrijdag 24 maart 2017 07:55 schreef daanski82 het volgende:
volgens mij staat alles gewoon het zelfde
Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.quote:Op woensdag 29 maart 2017 16:27 schreef Schnitzels het volgende:
Hoe kan ik nu zien of mijn aangifte goed gegaan is? Ik heb hem ingevuld, geaccordeerd en ondertekent. Maar als ik opnieuw inlog zie ik nergens een bevestiging?
EDIT: Ik heb hem al
Erg fijn dat ik door mijn studiekosten op te geven best een behoorlijk bedrag kan terugkrijgen. (750 euro)
Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.quote:Op woensdag 29 maart 2017 22:20 schreef belfis het volgende:
[..]
Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.
Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?quote:Op woensdag 29 maart 2017 22:32 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld? Ik heb mijn vier jaar stufi al opgemaakt in de oude regeling en is geëindigd ergens in 2014.quote:Op donderdag 30 maart 2017 00:15 schreef Omdatappel het volgende:
[..]
Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Wat is dat voor achterlijk gebeuren. Als je de studie zelf betaald maar je kunt nog wel lenen dan mag je hem niet aftrekken .quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.
Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).quote:Op donderdag 30 maart 2017 20:45 schreef m1155 het volgende:
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:02 schreef sigme het volgende:
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.
Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
Dank!quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
Yep het kan wel. Ik weet niet precies hoe in de normale aangiftesoftware, maar bij mij komt het soms weleens voor als bijv. ene een ondernemer is waar ik de administratie van doe en de partner zelf aangifte wil doen. Je koppelt de aangiftes dan wel door aan te geven wie de fiscaal partner is, maar je kunt niet schuiven met aftrekposten.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank!
Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.
Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.
Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Hmm, dat is vreemd. Geldt dit dan enkel als ik ook echt zou lenen of enkel als ik er al tot deze lichting hoor. Sowieso overlapt 2016 over twee schooljaren heen. Toch maar eens bellen met de Belastingdienst.quote:Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.
Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.quote:Op zondag 2 april 2017 00:10 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
We kunnen het ook aan DUO Webcare voorleggen:quote:Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
quote:
Die al ingevulde posten moet je toch wel even heel goed nakijken. Of alles er in staat, of er niet te veel in staat. Of de bedragen kloppen. Er zitten namelijk heel veel fouten in en het is niet zaligmakend.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank!
Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.
Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.
Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
We zijn inderdaad geen specialisten als het aankomt op regelingen van de Belastingdienst .quote:Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:
[..]
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
quote:Je kunt studiefinanciering krijgen voor een hbo of universitaire studie als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
◾op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
◾je volgt een voltijds of duale opleiding aan hbo of universiteit van minimaal 1 jaar of langer of je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
◾je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
◾je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
*Hieronder valt de basisbeurs, de aanvullende beurs, de lening en het studentenreisproduct.quote:Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
• je bent 18 jaar of ouder
• op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
• je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
• je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
• je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.quote:Op dinsdag 11 april 2017 17:44 schreef Harmankardon het volgende:
Hallo experts,
In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
Sinds wanneer is een akte van verdeling aftrekbaar?quote:Op woensdag 12 april 2017 11:57 schreef Thunder0x het volgende:
[..]
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.
Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
Bijna alle antwoorden zijn goed behalve: ik doe deze studie omdat ik dit leuk vind als hobby.quote:Op donderdag 13 april 2017 20:51 schreef MissEnergy het volgende:
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?
Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...
Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
Uit uw vraag is niet eenduidig op te maken, of u een uitkering ontvangt of dat u voor de verzekering premie betaalt. Als u een WAO-gat uitkering ontvangt heeft u die goed geplaatst. Het is inkomen uit vroegere arbeid. Waarschijnlijk is hiermee uw vraag beantwoord.quote:Op maandag 17 april 2017 17:55 schreef Dr_Strange het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt?
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet...
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee we zijn erg wit.quote:Op donderdag 13 april 2017 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen
Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.
Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt
Is offtopic, maar is die wetgeving er al door? Zo ja, waar meer informatie hierover?quote:Op dinsdag 18 april 2017 20:52 schreef MissEnergy het volgende:
[..]
Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee, het gaat juist niet om de opslag, die is gewoon het uitsmeren van de boeterente en valt gewoon onder de betaalde hypotheekrente, dus aftrekbaar, het gaat me om die eenmalige administratiekosten.quote:
Ik heb sowieso al niet zo'n hoge pet op van ikbenfrits.nl want rentemiddeling is volgens hen nooit voordeliger, en ze sturen in hun afkeer van rentemiddeling altijd aan op een veel te dure manier van oversluiten, maar ze geven dus informatie die regelrecht strijdig is met de informatie op de site van de belastingdienst.quote:Op dinsdag 18 april 2017 19:14 schreef belfis het volgende:
[..]
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.
U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
Omdat deze kosten niet zien op het verkrijgen van de financiering. Maar op het spreiden van die rente.quote:Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?quote:Op vrijdag 31 maart 2017 10:41 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.quote:Op donderdag 20 april 2017 15:24 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
Thx,quote:Op donderdag 20 april 2017 15:39 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
Klopt, voorlopig zitten de meeste mensen daar een stuk beter. Hopelijk gaan we hier ook naar een dergelijk systeem toequote:Op donderdag 20 april 2017 17:18 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
Hoeveel rente heb je in totaal betaald in 2016? Wanneer was dr hypotheek overdracht?quote:Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,
Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.
Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.
Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.
Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.
Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.
Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.
Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.
Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.
Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.
Hier wat gegevens:
Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.
Ik heb de gegevens even gekopieerd.
Terug te krijgen
1.960
Inkomen
Box 1: werk en woning
22.482
Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie
Inkomstenbelasting
1.986
Premie volksverzekeringen
6.328
8.314
Heffingskortingen
5.222
Ingehouden loonheffing
5.052
10.274
Taxatiekosten hypotheek
300
Notariskosten hypotheek
440
Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230
Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165
Andere kosten
0
Vriendelijk bedankt.
Groetjes
Ik mis de betaalde rente in de overzicht.quote:Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,
Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.
Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.
Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.
Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.
Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.
Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.
Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.
Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.
Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.
Hier wat gegevens:
Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.
Ik heb de gegevens even gekopieerd.
Terug te krijgen
1.960
Inkomen
Box 1: werk en woning
22.482
Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie
Inkomstenbelasting
1.986
Premie volksverzekeringen
6.328
8.314
Heffingskortingen
5.222
Ingehouden loonheffing
5.052
10.274
Taxatiekosten hypotheek
300
Notariskosten hypotheek
440
Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230
Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165
Andere kosten
0
Vriendelijk bedankt.
Groetjes
hoezo? Dat is toch helemaal afhankelijk van je inkomsten (ofwel betaalde loonbelasting) en je betaalde hypotheekrente?quote:Op maandag 24 april 2017 01:45 schreef belfis het volgende:
¤ 4000 teruggave vanwege de hypotheekrenteaftrek is in veel gevallen verleden tijd. (knip)
Die zijn er zeker, maar de gemiddelde starter zal dat met de huidige rentestanden niet hebben.quote:Op maandag 24 april 2017 07:14 schreef zatoichi het volgende:
[..]
hoezo? Dat is toch helemaal afhankelijk van je inkomsten (ofwel betaalde loonbelasting) en je betaalde hypotheekrente?
Dat het minder aan het worden is klopt maar er zijn echt wel mensen die 4000 of meer teug krijgen.
Ja, dat is ook wel een dingetje. Bij mij kreeg ik met terugwerkende kracht een aangepaste (definitieve) berekening toeslagen over het jaar ervoor, omdat mijn verzamelinkomen door de betreffende aftrekposten lager was.quote:Op maandag 24 april 2017 07:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik mis de betaalde rente in de overzicht.
Overigens lijk je nu wel recht op zorgtoeslag te hebben.
Maar je kunt nog zorgtoeslag aanvragen tot de datum dat het uitstel voor het indienen van de aangifte verloopt. Dus tot 1 mei a.s. voor 2016. En als je die periode wil verlengen om het uit te kunnen zoeken moet je even uitstel aanvragen tot 1 september voor het indienen van de aangifte.quote:Op maandag 24 april 2017 15:05 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ja, dat is ook wel een dingetje. Bij mij kreeg ik met terugwerkende kracht een aangepaste (definitieve) berekening toeslagen over het jaar ervoor, omdat mijn verzamelinkomen door de betreffende aftrekposten lager was.
Voorzover ik weet is het alleen wel zo dat je dan überhaupt in dat jaar toeslagen aangevraagd moet hebben, anders wordt dit niet automatisch voor je herberekend.
Dat lijkt me ook de enige manier, zoals je het nu gedaan hebt. De aangifte IB en toeslagen lopen via aparte systemen. Fijn belastingstelsel hebben we ook.quote:Op maandag 24 april 2017 19:09 schreef Vw1990 het volgende:
Ik heb nu via mijntoeslagen.nl zorgtoeslag aangevraagd voor 2016. Is dit ook goed? Of moet het perse via mijn aangifte 2016?
Die berichtgeving dan. Bij mijnbelsstingdienst krijg je bericht dat er een voorlopige aanslag is vastgesteld maar voor de inhoud moet je naar mijnoverheid...quote:Op maandag 24 april 2017 19:11 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook de enige manier, zoals je het nu gedaan hebt. De aangifte IB en toeslagen lopen via aparte systemen. Fijn belastingstelsel hebben we ook.
Heeft hij rechtstreeks aan de school betaald? Want dan mag jij het niet aftrekken.quote:Op woensdag 26 april 2017 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vraagje! Mijn werkgever heeft de afgelopen 3 jaar mijn studiekosten voorgeschoten.
Waarschijnlijk moet ik die schuld bij hen ineens aflossen dit jaar. Is dit dan aftrekbaar voor mij als studiekosten, en moet ik dat verwerken in de jaren van studie (2014-2016) of in 2017?
Maar je hebt ze wel zelf betaald, dus dan moet je ze over die jaren aftrekken, neem ik aan.quote:Op woensdag 26 april 2017 09:19 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik heb de factuur ontvangen op mijn naam, ik heb gedeclareerd, wg heeft declaratie uitbetaald aan mij en ik heb de universiteit betaald.
Per saldo heb ik dus nog geen kosten gemaakt.
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin ze op je inkomen 'drukken'.quote:Op woensdag 26 april 2017 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vraagje! Mijn werkgever heeft de afgelopen 3 jaar mijn studiekosten voorgeschoten.
Waarschijnlijk moet ik die schuld bij hen ineens aflossen dit jaar. Is dit dan aftrekbaar voor mij als studiekosten, en moet ik dat verwerken in de jaren van studie (2014-2016) of in 2017?
Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.quote:Op donderdag 27 april 2017 11:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin ze op je inkomen 'drukken'.
Als je in 2017 de afrekening van je werkgever krijgt, zijn de kosten in 2017 aftrekbaar.
Ze drukken in 2017 op zijn inkomen.quote:Op donderdag 27 april 2017 12:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.
Ik heb de tekst van MAW inderdaad gelezenquote:Op donderdag 27 april 2017 13:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ze drukken in 2017 op zijn inkomen.
Betaald en vergoed gekregen, dus per saldo nul. Geen kosten die in het jaar van betalen van de factuur drukken op het inkomen.quote:Op donderdag 27 april 2017 12:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.
Dit gebeurt vaker, hoor.quote:Op donderdag 27 april 2017 14:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik heb de tekst van MAW inderdaad gelezen
Maar als de factuur rechtstreeks door de WG naar de instelling was overgemaakt zou ik dat logischer vinden dan dat het door hem zelf is over gemaakt.
dat is inderdaad waar.quote:Op donderdag 27 april 2017 16:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Betaald en vergoed gekregen, dus per saldo nul. Geen kosten die in het jaar van betalen van de factuur drukken op het inkomen.
Duidelijkquote:Op donderdag 27 april 2017 16:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit gebeurt vaker, hoor.
Heb het vroeger zelf ook jaren gehad. Ik kreeg de factuur, betaal deze en dien een declaratieformulier in bij de werkgever die het aan mij over maakt.
Mijn studiekosten in die jaren waren dus nul. Tot ik uit dienst ging en een deel moest terug betalen als gevolg van de studieregeling.
For you: always.quote:Op donderdag 27 april 2017 16:48 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat is inderdaad waar.
[..]
Duidelijk
Dank je voor de extra uitleg meneer MAW
Zorgtoeslag 2016 aanvragen kan nog tot 1 september 2017. Ook als er géén uitstel van aangifte is. Deze regeling is al een jaar of 5 van kracht. Lees hierquote:Op maandag 24 april 2017 19:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar je kunt nog zorgtoeslag aanvragen tot de datum dat het uitstel voor het indienen van de aangifte verloopt. Dus tot 1 mei a.s. voor 2016. En als je die periode wil verlengen om het uit te kunnen zoeken moet je even uitstel aanvragen tot 1 september voor het indienen van de aangifte.
Ah, wist ik niet eens en ik ben nota bene belastingadviseur... Maar heb daar ook nooit mee te maken omdat ik voor alle aangiftes die ik doe uitstel heb. Voor die van 2016 tot 1 mei 2018, zolang kan ik dus ook de toeslagen nog aanvragen.quote:Op donderdag 27 april 2017 21:37 schreef belfis het volgende:
[..]
Zorgtoeslag 2016 aanvragen kan nog tot 1 september 2017. Ook als er géén uitstel van aangifte is. Deze regeling is al een jaar of 5 van kracht. Lees hier
Geen van beide kosten zijn aftrekbaar. Enkel de kosten voor het afsluiten, in stand houden en beëindigen van de (eigen woning) hypotheek zijn aftrekbaar.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 19:54 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand die mij kan vertellen of de administratiekosten die je aan de bank betaalt voor rentemiddeling ook aftrekbaar is?
Ik weet dat de bemiddelingskosten aftrekbaar zijn maar de adminstratiekosten?
Huh, maak je niet druk. De definitieve aanslag kan nog maanden op zich laten wachten.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 22:11 schreef Bugno het volgende:
Ik heb nog steeds alleen een voorlopige aanslag 2016 gekregen. De definitieve moet ik nog krijgen. Ik vindhet wel erg lang duren. Van plan om even te bellen komende week, maar iemand een idee waarom het zo lang duurt? Was een vrij overzichtelijke en simpele aangifte verder (twee inkomens uit loondienst, aflosvrije hypotheek, verder niks)
Mja, zal vast ok zijn, maar vond het wel apart. Zo rechttoe rechtaan mijn aangifte. Ben bezig met een nieuw huis. Dan ga je toch een beetje denken dat er niet een grote naheffing moet komen (niet dat dat ergens vandaan kan komen, maar toch).quote:Op vrijdag 7 juli 2017 22:24 schreef Essebes het volgende:
[..]
Huh, maak je niet druk. De definitieve aanslag kan nog maanden op zich laten wachten.
Ze nemen steekproeven dus misschien heb je net pech.quote:Op vrijdag 7 juli 2017 22:25 schreef Bugno het volgende:
[..]
Mja, zal vast ok zijn, maar vond het wel apart. Zo rechttoe rechtaan mijn aangifte. Ben bezig met een nieuw huis. Dan ga je toch een beetje denken dat er niet een grote naheffing moet komen (niet dat dat ergens vandaan kan komen, maar toch).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |