FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Het grote 'aangifte inkomstenbelasting 2016' #2
MyTiredFeetzondag 19 maart 2017 @ 20:28
Vanaf 1 maart 2017 mogen we weer aangifte doen!

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...
MakkelijkerLeuker.jpg

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2016. Het aangifteprogramma 2016 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 2 van het Belastingaangifte 2016 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2016. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.
Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2017 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2016 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.
Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2017 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2016 gebruiken.
Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2016 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2021 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2017 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2017 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2017 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2016 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2016. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2016. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2017 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

De OP vind je hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 23-03-2017 14:14:24 ]
YoshiBignosezondag 19 maart 2017 @ 20:39
Hmmmmm.

Zelfde ziektebeeld, verschillende diëten: beide aftrekbaar.
Verschillende ziektebeelden, verschillende diëten: beide aftrekbaar.
Zelfde ziektebeeld, deels zelfde diëten: eenmalig (hoogste) aftrekbaar.
Verschillende ziektebeelden, zelfde dieet: eenmalig aftrekbaar.

Echter jouw situatie is:

Verschillende ziektebeelden, deels zelfde diëten. Zal er morgen even naar kijken.

Als je logisch nadenkt is het onlogisch dat beide aftrekbaar zijn. Als in dit geval je 2 ziektes zou hebben met een zelfde dieet, zou je ook maar één aftrekbaar moeten rekenen. Je houdt je immers niet 2x zoveel aan het dieet.
belfiszondag 19 maart 2017 @ 22:24
My Tired Feet:
Beide diëten van oom en tante zijn aftrekbaar.Het betreft hier de volgende dieten:
- Algemene symptomen -> Ondervoeding -> Energieverrijkt in combinatie met eiwitverrijkt
- Nierziekten -> Chronische nier- insufficiëntie met hemodialyse/ peritoneale dialyse -> Eiwitverrijkt in combinatie met natriumbeperkt

Alleen als de dieettypering volledig gelijk is (bij verschillende ziektebeelden) is slechts 1 dieet aftrekbaar. Dus hier ¤ 900 + ¤ 550 aftrekbaar.

Verklaring; weliswaar komt het woord eiwit 2 keer voor in de verschillende diëten, maar bij 2 verschillende ziektebeelden met verschillende typering zijn beide diëten aftrekbaar.

Tip en bewijs: gebruik het oefen-online programma. Dat kan door het kennisnetwerk van de Belastingdienst te gebruiken. Ga naar: cursus online belastingaangifte doen. Klik op: eindcasus. Er komen 12 oefenopgaven te voorschijn. Klik op 1 van deze oefenopgaven. Er komt een blanco online aangifteformulier te voorschijn. Na het invullen van persoonlijke gegevens en inkomen bij uitgaven de 2 diëten aanklikken. Er hoeft geen bedrag ingevuld te worden. Het programma berekent de aftrekbaarheid automatisch.

In het overzicht van de aangifte Box 1 werk en woning aanklikken en daarna bij zorg: bekijk. De 2 diëten zijn vervolgens zichtbaar. Er wordt ¤ 1450 op het inkomen in mindering gebracht.

[ Bericht 2% gewijzigd door belfis op 19-03-2017 22:34:39 ]
MyTiredFeetzondag 19 maart 2017 @ 23:00
quote:
7s.gif Op zondag 19 maart 2017 22:24 schreef belfis het volgende:
Tip en bewijs: gebruik het oefen-online programma. Dat kan door het kennisnetwerk van de Belastingdienst te gebruiken. Ga naar: cursus online belastingaangifte doen. Klik op: eindcasus. Er komen 12 oefenopgaven te voorschijn. Klik op 1 van deze oefenopgaven. Er komt een blanco online aangifteformulier te voorschijn. Na het invullen van persoonlijke gegevens en inkomen bij uitgaven de 2 diëten aanklikken. Er hoeft geen bedrag ingevuld te worden. Het programma berekent de aftrekbaarheid automatisch
Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld. ;)

In mijn geval maakt het simulatieprogramma het helemaal spannend....

cOVwP76.png

2T5zuk6.png
belfiszondag 19 maart 2017 @ 23:18
@MyTiredFeet:
Mijn excuses vanwege het zoekwerk. Ik realiseerde me deze directe toegang tot het simulatieprogramma niet.

Bijvangst is dat ik heb kunnen wijzen op het Kennisnetwerk. Veel fiscale informatie, per onderwerp gerangschikt. Met 12 oefenopgaven inkomstenbelasting en 4 oefenopgaven toeslagen. Zeer leerzame informatie!

U hebt in elk geval nu kunnen zien dat de 2 diëten aftrekbaar.
YoshiBignosemaandag 20 maart 2017 @ 09:17
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:00 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld. ;)

In mijn geval maakt het simulatieprogramma het helemaal spannend....

Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing. Het maakt niet uit of je 10 soorten ziektes hebt, als het dieet hetzelfde is (of deels hetzelfde) dan is alleen het hoogste bedrag aftrekbaar. Dus niet beide zoals Belfis aangeeft. Zoals ik ook al aangaf klinkt dit realistisch. Mocht je dat niet duidelijk vinden op basis van de wettekst, of er niet mee eens zijn, dan kun je natuurlijk altijd een brief sturen :)

Ik vind het wel vreemd dat MyTiredFeet in zijn aangifte alleen de hoogste als aftrekbaar te zien krijgt (wat correct is blijkbaar), maar Belfis beide in het simulatieprogramma. En bovenstaande screenshot de laagste???
belfismaandag 20 maart 2017 @ 10:09
Ik heb vanmorgen nog een keer het OLA-simulatie programma laten werken.
Wat ik gisteren heb gevogeld is niet meer te achterhalen, maar onmiskenbaar kom ik vandaag tot een andere conclusie. Een conclusie die de informatie van YoshiBignose én de belastingdienst onderschrijft: voor deze 2 diëten met verschillende ziektebeelden en DEELS dezelfde typeringen is alleen het hoogste bedrag aftrekbaar. Hoe dan ook: een mea culpa van mijn kant is hier op zijn plaats.

Hoe kan het dan dat MyTired Feet (en ik vandaag) in het OLA-simulatie programma op ¤ 550 aftrek uitkomt bij het invoeren van de 2 diëten - het laagste bedrag aftrekbaar???
Ik kan het niet anders zien als dat het programma een onvolkomenheid in dezen heeft. Als eerst het dieet met het laagste bedrag wordt ingevuld (nierziekte - ¤ 550) en daarna het dieet van de ondervoeding (¤ 900) komt er een aftrekbaar bedrag van ¤ 900 uit. Logisch want het hoogste bedrag telt.

Maar als er omgekeerd wordt ingevuld: eerst het dieet met het hoogste bedrag en daarna het dieet met de laagste aftrek (verschillende ziektebeelden - deels dezelfde typeringen) wordt de laagste aftrek in aanmerking genomen. (...........)

Elsevier er ook nog eens op nageslagen - had ik eerder moeten doen:
Vertoont u verschillende ziektebeelden en volgt u het bij elk ziektebeeld behorende (elkaar niet overlappende) dieet, dan hebt u recht op aftrek van het totaal van de voor die diëten geldende bedragen.
M.a.w: als het dieet wel overlappend is, geldt het dieet met de hoogste aftrek.

[ Bericht 11% gewijzigd door belfis op 21-03-2017 00:27:09 ]
Sunri5edinsdag 21 maart 2017 @ 08:27
Gister de inkomstenbelasting gedaan maar mijn loon stond van tevoren veel hoger ingevuld dan het is. Het scheelde zo'n 8000 euro. Frappant want alle overige gegevens en die van mijn partner klopte wel. Iemand een idee hoe dat kan?
Armani XLdinsdag 21 maart 2017 @ 08:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:27 schreef Sunri5e het volgende:
Gister de inkomstenbelasting gedaan maar mijn loon stond van tevoren veel hoger ingevuld dan het is. Het scheelde zo'n 8000 euro. Frappant want alle overige gegevens en die van mijn partner klopte wel. Iemand een idee hoe dat kan?
Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?
Sjemmertdinsdag 21 maart 2017 @ 08:33
Heey best dom van mij maar ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan. Ben ik nu de klos of wat moet ik doen ?
Hallojodinsdag 21 maart 2017 @ 08:38
Wat is de uiterste aangiftedatum dit jaar?
YoshiBignosedinsdag 21 maart 2017 @ 08:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Sjemmert het volgende:
Heey best dom van mij maar ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan. Ben ik nu de klos of wat moet ik doen ?
Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:38 schreef Hallojo het volgende:
Wat is de uiterste aangiftedatum dit jaar?
1 mei.
Sjemmertdinsdag 21 maart 2017 @ 08:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.

[..]

1 mei.
Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.
YoshiBignosedinsdag 21 maart 2017 @ 09:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:59 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.
JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Sjemmertdinsdag 21 maart 2017 @ 09:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Zag hem staan inderdaad zal het vanmiddag maar eens in gaan vullen dan.
Swennusdinsdag 21 maart 2017 @ 09:43
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
zatoichidinsdag 21 maart 2017 @ 10:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.
Armani XLdinsdag 21 maart 2017 @ 10:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.
Sunri5edinsdag 21 maart 2017 @ 10:39
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?
1
Swennusdinsdag 21 maart 2017 @ 10:39
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:00 schreef zatoichi het volgende:

[..]

overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:30 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.
Oke, bedankt voor de snelle antwoorden.
Armani XLdinsdag 21 maart 2017 @ 10:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:39 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

1
Dus de voor ingevulde gegevens komen niet overeen met je jaaropgave?
Sunri5edinsdag 21 maart 2017 @ 10:50
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:46 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dus de voor ingevulde gegevens komen niet overeen met je jaaropgave?
Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.
Armani XLdinsdag 21 maart 2017 @ 10:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:50 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.
Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.
De gegevens bij de Belastingdienst worden ook doorgegeven door de werkgever, dus blijkbaar gaat het ergens fout.
Als je zeker weet dat de gegevens op je jaaropgave kloppen (even nachecken met je loonstroken) dan kun je ze gewoon aanpassen. Bewaar je spullen wel goed want mogelijk doet de Belastingdienst controle.
twisteddlogicdinsdag 21 maart 2017 @ 10:57
Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg van de heffingskorting aanrechttoeslag?

Ik kan niet echt een duidelijke uitleg hierover vinden :)
YoshiBignosedinsdag 21 maart 2017 @ 11:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:57 schreef twisteddlogic het volgende:
Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg van de heffingskorting aanrechttoeslag?

Ik kan niet echt een duidelijke uitleg hierover vinden :)
Dat is gewoon de algemene heffingskorting:

https://www.belastingdien(...)mene_heffingskorting

Die wordt uitgekeerd aan de minstverdienende partner als er aan de voorwaarden wordt voldaan:

https://www.belastingdien(...)rwaarden_uitbetaling
Sunri5edinsdag 21 maart 2017 @ 12:23
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:52 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.
De gegevens bij de Belastingdienst worden ook doorgegeven door de werkgever, dus blijkbaar gaat het ergens fout.
Als je zeker weet dat de gegevens op je jaaropgave kloppen (even nachecken met je loonstroken) dan kun je ze gewoon aanpassen. Bewaar je spullen wel goed want mogelijk doet de Belastingdienst controle.
We zijn erachter. Mijn werkgever is overgegaan van boekhouder in 2016. Hierdoor had ik van de vorige boekhouder nog een jaaropgave van de eerste 2 maanden moeten krijgen. De huidige boekhouder had de jaaropgave gemaakt vanaf 1 maart 2016. Dit had ik niet gezien. Daardoor dacht ik 42.500 euro te hebben verdient maar het waren er dan 50.500. Ik krijg dus nu helaas wat minder terug dan dat ik gister dacht. Nu nog even wachten op de jaaropgave van de vorige boekhouder. Bedankt voor het meedenken.
Sjemmertdinsdag 21 maart 2017 @ 15:32
Datum afsluiten lening (hypotheek) is neem ik aan de dag dat je ondertekend heb bij de notaris ?
Sjemmertdinsdag 21 maart 2017 @ 15:59
Aangiften voor 2015 en 2016 ingevuld en verzonden.
MyTiredFeetdinsdag 21 maart 2017 @ 18:16
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing.
^O^
twisteddlogicwoensdag 22 maart 2017 @ 14:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is gewoon de algemene heffingskorting:

https://www.belastingdien(...)mene_heffingskorting

Die wordt uitgekeerd aan de minstverdienende partner als er aan de voorwaarden wordt voldaan:

https://www.belastingdien(...)rwaarden_uitbetaling
Bedankt. Wordt dit dan automatisch meegerekend als je samen aangifte doet?
BrrrKoudwoensdag 22 maart 2017 @ 14:40
Wanneer moet je neveninkomsten eigenlijk opgeven? Stel je krijg wat inkomsten vanuit google adsense omdat je een website hebt. Moet je dat aangeven?

Incidentele inkomsten vallen er buiten, maar als het nu elke maand een leuk bedrag is?
YoshiBignosewoensdag 22 maart 2017 @ 16:31
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 14:40 schreef BrrrKoud het volgende:
Wanneer moet je neveninkomsten eigenlijk opgeven? Stel je krijg wat inkomsten vanuit google adsense omdat je een website hebt. Moet je dat aangeven?

Incidentele inkomsten vallen er buiten, maar als het nu elke maand een leuk bedrag is?
Je moet alles aangeven wat inkomen is, dus ook al is het ¤100 per maand. Dit kun je doen in box 1 onder resultaat overige werkzaamheden. Als je daarnaast een full time baan hebt dan word je niet vrolijk van de belastingdruk, daarom kan je het bij kleine bedragen beter niet opgeven... maar dat is wel belastingfraude :)

Vergeet niet je kosten af te trekken, want dat mag wel. Meestal alleen hosting en domein, maar het is toch wat. Eventuele plugins, templates, tekstschrijvers, linkbuilding of andere kosten die je hebt gemaakt.

Als je echt meer gaat verdienen kun je beter een onderneming beginnen, dan heb je zo 14% MKB winstvrijstelling en als je er minstens 24u per week mee bezig bent nog aftrekposten richting de ¤10.000.
BrrrKoudwoensdag 22 maart 2017 @ 17:12
Moet ik de kosten die ik maak gewoon aftrekken van mijn neveninkomsten - of kan ik het elders opgeven in de aangifte?
YoshiBignosewoensdag 22 maart 2017 @ 20:40
Gewoon aftrekken en alleen de winst opgeven. In mijn software kun je omzet en kosten apart aangeven maar volgens mij is het bij de normale aangiftesoftware alleen 1 bedrag.
Swennuswoensdag 22 maart 2017 @ 20:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Nog even aanvullend op bovenstaande.

Ze kunnen er voor kiezen om fiscaal partner te zijn voor 2016 voor de IB, maar hoe zit dit bij de toeslagen? Voor de toeslagen zou het namelijk voordeliger zijn om geen toeslagpartner te zijn.
YoshiBignosewoensdag 22 maart 2017 @ 20:46
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:41 schreef Swennus het volgende:

[..]

Nog even aanvullend op bovenstaande.

Ze kunnen er voor kiezen om fiscaal partner te zijn voor 2016 voor de IB, maar hoe zit dit bij de toeslagen? Voor de toeslagen zou het namelijk voordeliger zijn om geen toeslagpartner te zijn.
Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.
Swennuswoensdag 22 maart 2017 @ 20:48
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.
Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?

Tijdens de aangifte komt namelijk wel de vraag of ze voor HEEL 2016 fiscaal partner willen zijn? Hier kan ook voor Nee gekozen worden.
YoshiBignosewoensdag 22 maart 2017 @ 20:51
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:48 schreef Swennus het volgende:

[..]

Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?

Tijdens de aangifte komt namelijk wel de vraag of ze voor HEEL 2016 fiscaal partner willen zijn? Hier kan ook voor Nee gekozen worden.
Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.
Swennuswoensdag 22 maart 2017 @ 20:53
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.
Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
YoshiBignosewoensdag 22 maart 2017 @ 21:04
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:53 schreef Swennus het volgende:

[..]

Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.
Swennuswoensdag 22 maart 2017 @ 21:23
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.
Ik heb het de rekenhulpen er nog eens op nagelopen, en ze kunnen blijkbaar wel kiezen om niet voor het hele jaar fiscaal partner te zijn. Bij de toeslagen lijkt er echter geen keuze te zijn. Heb je daar een eigen woning dan ben je automatisch toeslagpartner...

edit: Volgens mij is het kwartje gevallen bij mij. Per 30 dec zullen ze toeslagpartner zijn. Bij de aangifte kunnen ze kiezen om dit het hele jaar te zijn.

Ik was even bang dat de zorgtoeslag herberekend zou worden voor heel 2016 als toeslagpartners, wat een forse teruggaaf zou betekenen. Ze hebben nu gezien hun inkomen terecht beide nog volledige zorgtoeslag ontvangen. Voor 2017 staat die al wel stop

[ Bericht 20% gewijzigd door Swennus op 22-03-2017 21:32:23 ]
daanski82donderdag 23 maart 2017 @ 20:49
Kreeg vandaag een brief in de bus met "controle hypotheekgegevens aangiften inkomstenbelasting 2016"

Nu wil het verhaal even in het kort: Ik had samen met mijn ex een huis. huis aan hem verkocht (huis onderwater) heb restschuld. dit is deels weten te verkleinen tot ik een bedrag van circa 2500 overhield. Vooraf al een lening aangevraagd bij Freo van 5000.

Hypotheek is van voor 2008 en op 1 maart 2016 bij de notaris ontslagen van de hypotheek.
Dus hiel ik alleen nog een restschuld over van 2500. Nu weet ik dat ik de rente kan aftrekken omdat dit een restschuld is.

Dus bij het invullen van de volgende vraag over de Freo lening "Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?" was mijn andwoord ja. Echter de belasting telefoon meneer beweerd dat het nee moet zijn omdat het bij de hypotheek hoord of zo. Bij een Nee is mijn rente weg :-(.

En mag ik 49 euro betalen aan "Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag" en Joost mag weten waar die 50 euro vandaan komt :? :? . Dus bij deze mijn Hulpvraag in de :6 mindfuck :6 die belastingdienst heet.
YoshiBignosedonderdag 23 maart 2017 @ 22:01
Er is toch een kopje "restschuld vroegere eigen woning"? Hier vul je de persoonlijke lening in. De rente is nog 15 jaar aftrekbaar.
MyTiredFeetdonderdag 23 maart 2017 @ 22:13
quote:
5s.gif Op donderdag 23 maart 2017 20:49 schreef daanski82 het volgende:
Dus bij het invullen van de volgende vraag over de Freo lening "Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?" was mijn andwoord ja. Echter de belasting telefoon meneer beweerd dat het nee moet zijn omdat het bij de hypotheek hoord of zo. Bij een Nee is mijn rente weg :-(.
0rrHGrB.png

Wat heb jij anders ingevuld dan bovenstaand (m.u.v. de bedragen)?
belfisdonderdag 23 maart 2017 @ 22:37
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon aftrekken en alleen de winst opgeven. In mijn software kun je omzet en kosten apart aangeven maar volgens mij is het bij de normale aangiftesoftware alleen 1 bedrag.
Nee hoor, ook in de online aangifte particulieren moet inkomen en kosten apart worden aangegeven. Dit is verplicht, je mag niet de kosten verrekenen met de inkomsten.
daanski82vrijdag 24 maart 2017 @ 07:55
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 22:13 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wat heb jij anders ingevuld dan bovenstaand (m.u.v. de bedragen)?
&mode=thumbnail&size=medium

volgens mij staat alles gewoon het zelfde
MyTiredFeetzaterdag 25 maart 2017 @ 00:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 07:55 schreef daanski82 het volgende:
volgens mij staat alles gewoon het zelfde
En die ¤ 109 zie jij niet terug bij "Inkomstenbelasting" onder "Overzicht belasting en premies"?

rYBNy2M.png
Schnitzelswoensdag 29 maart 2017 @ 16:27
Hoe kan ik nu zien of mijn aangifte goed gegaan is? Ik heb hem ingevuld, geaccordeerd en ondertekent. Maar als ik opnieuw inlog zie ik nergens een bevestiging?
EDIT: Ik heb hem al

Erg fijn dat ik door mijn studiekosten op te geven best een behoorlijk bedrag kan terugkrijgen. (750 euro)
belfiswoensdag 29 maart 2017 @ 22:20
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:27 schreef Schnitzels het volgende:
Hoe kan ik nu zien of mijn aangifte goed gegaan is? Ik heb hem ingevuld, geaccordeerd en ondertekent. Maar als ik opnieuw inlog zie ik nergens een bevestiging?
EDIT: Ik heb hem al

Erg fijn dat ik door mijn studiekosten op te geven best een behoorlijk bedrag kan terugkrijgen. (750 euro)
Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.
Schnitzelswoensdag 29 maart 2017 @ 22:32
quote:
7s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:20 schreef belfis het volgende:

[..]

Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.
Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
Omdatappeldonderdag 30 maart 2017 @ 00:15
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:32 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Schnitzelsdonderdag 30 maart 2017 @ 08:20
quote:
5s.gif Op donderdag 30 maart 2017 00:15 schreef Omdatappel het volgende:

[..]

Heb je wel het 'recht' om te lenen bij DUO?
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld? Ik heb mijn vier jaar stufi al opgemaakt in de oude regeling en is geëindigd ergens in 2014.
m1155donderdag 30 maart 2017 @ 20:45
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
belfisdonderdag 30 maart 2017 @ 23:19
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier

[ Bericht 8% gewijzigd door belfis op 31-03-2017 01:21:20 ]
icecreamfarmer_NLvrijdag 31 maart 2017 @ 09:21
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Wat is dat voor achterlijk gebeuren. Als je de studie zelf betaald maar je kunt nog wel lenen dan mag je hem niet aftrekken :? .
robbietobbievrijdag 31 maart 2017 @ 10:41
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 20:45 schreef m1155 het volgende:
Woon over grens, werk in NL, moet aangifte formulier C invullen. In voorgaande jaren was er een invulregel bank en spaartegoeden maar deze zie ik niet meer, weet iemand waar dit opgegeven moet worden ?
Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
sigmevrijdag 31 maart 2017 @ 11:02
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.

Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
YoshiBignosevrijdag 31 maart 2017 @ 11:26
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:02 schreef sigme het volgende:
Vraagje.
Ik heb een brief gekregen dat ik aangifte moet doen.
Mijn tedergeliefde heeft een brief gekregen dat hij geen aangifte hoeft te doen.

Nou zijn (al jaren) met elkaar getrouwd, en volgens mij zijn we dan toch fiscale partners?
Zijn we nu wel/niet verplicht om aangifte te doen van onze gezamelijke inkomsten?
Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
sigmevrijdag 31 maart 2017 @ 11:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ondanks fiscaal partnerschap, is een aangifte altijd individueel. Als jij toch aangifte moet doen neem je inderdaad die van je partner ook mee om te kijken of dat nog voordelen met zich meebrengt. Je kan ook aangifte doen, wel fiscaal partnerschap aanvinken, maar niet zijn aangifte doen. Maar goed, het is echt een minuutje werk.
Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
YoshiBignosevrijdag 31 maart 2017 @ 11:36
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Yep het kan wel. Ik weet niet precies hoe in de normale aangiftesoftware, maar bij mij komt het soms weleens voor als bijv. ene een ondernemer is waar ik de administratie van doe en de partner zelf aangifte wil doen. Je koppelt de aangiftes dan wel door aan te geven wie de fiscaal partner is, maar je kunt niet schuiven met aftrekposten.

En ja, die buitenlandse bezittingen zou ik wel aangeven: http://www.ad.nl/binnenla(...)tspaarders~a0ece0ef/ ;)
belfiszaterdag 1 april 2017 @ 00:33
Buitenlandse bezittingen kunnen heel divers zijn. Spaargelden maar bijv. ook een vakantiewoning. De vakantiewoning opgeven heeft verder geen fiscale gevolgen, omdat er aftrek dubbele belasting Box 3 is (100%) Spaargelden zijn wél fiscaal belast.

Bij een ondernemersaangifte koppelen met een fiscaal partner met particuliere aangifte kan wél met aftrekposten geschoven worden, maar je ziet niet het resultaat. Met enig rekenwerk is daar natuurlijk natuurlijk wel uit te komen.; Een ondernemer met een lager inkomen dan zijn fiscaal partner: de aftrekpost(en) zullen dan in het algemeen geheel of gedeeltelijk toch naar de fiscaal partner met het hogere inkomen worden doorgeschoven.

Sigme raad ik aan gewoon gezamenlijk aangifte te doen. Dat kan nooit kwaad. Evtl. aftrekposten / box 3 kunnen gemakkelijker en fiscaal optimaal worden verdeeld. Het eenvoudige principe: aftrekposten naar de partner met het hoogste inkomen is wat betreft 'fine-tuning' te grofmazig.
Schnitzelszaterdag 1 april 2017 @ 15:57
quote:
7s.gif Op donderdag 30 maart 2017 23:19 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels: Info DUO:
Je krijgt voor een 4-jarige studie in totaal 7 jaar studiefinanciering. Een aanvullende beurs kun je alleen de eerste 4 jaar krijgen, en het studentenreisproduct de eerste 5 jaar. Voor opleidingen die langer duren dan 4 jaar kun je langer studiefinanciering krijgen. Je moet je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Je valt onder de WSF als je recht hebt op studiefinanciering óf je als je geen recht meer hebt op studiefinanciering maar nog wel drie jaar kunt lenen (leenfase) bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

U bent nog steeds aan het studeren, maar u leent niet. ALS u in de driejarige leenfase zit, is er voor u in 2016 geen recht op studiekostenaftrek. En zult u uw aangifte moeten aanpassen. Lees: de giftenaftrek eruit halen. Lees hier
Hmm, dat is vreemd. Geldt dit dan enkel als ik ook echt zou lenen of enkel als ik er al tot deze lichting hoor. Sowieso overlapt 2016 over twee schooljaren heen. Toch maar eens bellen met de Belastingdienst.

Ik ben namelijk ooit begonnen in 2009 en heb de studie een tijd laten liggen omdat ik een fulltime baan gevonden had tijdens het afstuderen. (wel altijd ingeschreven gebleven) nu door middel van een avondtraject diezelfde opleiding af aan het ronden.
belfiszondag 2 april 2017 @ 00:10
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
Schnitzelsmaandag 3 april 2017 @ 11:07
quote:
7s.gif Op zondag 2 april 2017 00:10 schreef belfis het volgende:
@Schnitzels:
Bellen met de Belastingdienst (belastingtelefoon) lijkt me niet de goede route. DUO lijkt me het aanspreekpunt. U stelt de simpele vraag: val ik nog onder het recht van studiefinanciering? ALS u in de driejarige leenfase zit doet het er niet toe of u wél of niet leent. U valt dan simpel nog onder de Wet Studiefinanciering. Als de 7 jaar voorbij zijn is er geen recht meer op studiefinanciering. En daarmee zouden de studiekosten aftrekbaar zijn. Omdat u een tijdlang uw studie onderbroken heeft, is op afstand moeilijk vast te stellen of u wel of niet meer onder de Wet Studiefinanciering valt.
DUO bellen of mailen kan lijkt me dus de weg voor het 'simpele' antwoord in dezen. Daarna weet u ook u de studiekosten van 2016 voor u aftrekbaar zijn of niet.
Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
Markmaandag 3 april 2017 @ 11:59
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
We kunnen het ook aan DUO Webcare voorleggen:

quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 10:23 schreef DUO-Webcare het volgende:
lokquote
bloodymary1maandag 3 april 2017 @ 16:18
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank!

Het wél doen van aangifte vind ik ook geen probleem, tegenwoordig hoef ik niks meer op te zoeken / uit te zoeken. Alleen de buitenlandse bezittingen even invullen en het is klaar.

Maar ik zou dus ondanks dat fiscaal partnerschap aangifte voor mijzelf alleen kunnen doen? We vullen altijd samen 1 aangifte in, ik nam aan dat dat ook zo moest.

Geen probleem verder hoor, puur nieuwsgierigheid.
Die al ingevulde posten moet je toch wel even heel goed nakijken. Of alles er in staat, of er niet te veel in staat. Of de bedragen kloppen. Er zitten namelijk heel veel fouten in en het is niet zaligmakend.
DUO-Webcaredinsdag 11 april 2017 @ 15:49
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:07 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Ik heb met DUO gebeld, die man weet er helemaal niks van. Hij geeft aan dat ik die fase al voorbij zou moeten zijn.
We zijn inderdaad geen specialisten als het aankomt op regelingen van de Belastingdienst ;).
We kunnen je wel vertellen wanneer je nog recht hebt op studiefinanciering. Je kunt dan zelf bekijken hoe het in jouw situatie zit:

quote:
Je kunt studiefinanciering krijgen voor een hbo of universitaire studie als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

◾op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30
◾je volgt een voltijds of duale opleiding aan hbo of universiteit van minimaal 1 jaar of langer of je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.
◾je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.
◾je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
quote:
Je kunt studiefinanciering krijgen voor een mbo-opleiding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

• je bent 18 jaar of ouder

• op het moment dat je studiefinanciering ingaat ben je jonger dan 30

• je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) van minimaal 1 jaar of langer.

• je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.

• je hebt het maximale recht op *studiefinanciering nog niet verbruikt.
*Hieronder valt de basisbeurs, de aanvullende beurs, de lening en het studentenreisproduct.

Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kun je geen aanspraak maken op de WSF2000.

^CN
Harmankardondinsdag 11 april 2017 @ 17:44
Hallo experts,

In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
belfiswoensdag 12 april 2017 @ 02:36
@Harmankardon:
advieskosten t.a.v. de hypothecaire lening zijn aftrekbaar als eenmalige kosten.
De taxatiekosten zijn aftrekbaar als de taxatie gedaan moest worden gedaan voor het verkregen van de hypotheek.
En de notariskosten zijn aftrekbaar eveneens t.a.v. het afsluiten van de hypotheek.

Bij u niet van toepassing zo lijkt het. Kosten t.a.v. de 'stenen' zijn niet aftrekbaar. Biijvoorbeeld makelaarskosten, kosten leveringsdeel notaris.
Kosten t.a.v. het 'lenen' zijn wel aftrekbaar: advieskosten hypotheek, NHG, hypotheekrente bijvoorbeeld.
Thunder0xwoensdag 12 april 2017 @ 11:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:44 schreef Harmankardon het volgende:
Hallo experts,

In 2016 ben ik gescheiden en we hadden samen een koopwoning (100% spaarhypotheek). Ik ben er blijven wonen en waar ik niet uitkom is of de kosten van het aanpassen van de hypotheek aftrekbaar zijn (dus advieskosten, notaris, taxatie). Omdat het een spaarhypotheek betrof is deze voor de helft omgezet in annuïtair en een klein deel aflossingsvrij. Ik lees hier verschillende visies over, maar ben maar een leek op dit gebied. Is het toegestaan om deze kosten af te trekken?
Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.

Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
byahwoensdag 12 april 2017 @ 12:04
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 82% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:43:56 ]
hottentotwoensdag 12 april 2017 @ 12:11
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 11:57 schreef Thunder0x het volgende:

[..]

Aangezien de hypotheek op jouw naam wordt gezet, betreft het weer een "nieuwe" hypotheek, ook al veranderd alleen de tenaamstelling van de hypotheek, het wordt altijd als een nieuwe hypotheek gezien.

Aangezien het als een nieuwe hypotheek wordt gezien, kun je zaken zoals bankkosten, advieskosten van de bank, notariskosten voor de akte van verdeling etc gewoon aftrekken van de belasting.
Sinds wanneer is een akte van verdeling aftrekbaar?

Alleen directe kosten aangaande de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar, en een akte van verdeling is voor de verkrijging van een goed (of goederen) en heeft helemaal niets nodig met de eigenwoningschuld. En derhalve is deze niet aftrekbaar.

[ Bericht 12% gewijzigd door hottentot op 12-04-2017 12:18:42 ]
avotarwoensdag 12 april 2017 @ 12:15
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 93% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:44:07 ]
Relaxingdaywoensdag 12 april 2017 @ 17:07
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 94% gewijzigd door Nizno op 12-04-2017 19:44:15 ]
MissEnergydonderdag 13 april 2017 @ 20:51
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?

Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...

Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
YoshiBignosedonderdag 13 april 2017 @ 21:00
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:51 schreef MissEnergy het volgende:
Zijn er nog meer mensen die geselecteerd zijn voor een 'steekproef' ter controle van de aangifte?

Vorig jaar hadden we een brief ter controle van aangifte 2014 en werd er gevraagd naar specificatie van studiekosten. Netjes alles opgestuurd en aangifte was correct.
Zojuist weer een blauwe envelop in de bus voor controle 2015 van schulden/vermogen en studiekosten. Weer een heel zooi aan informatie aanleveren om aan te geven dat we het toch echt eerlijk hebben ingevuld...

Eén van de vragen is het doel van de studie. Wat is nu het meest korte (en correcte) antwoord om te geven?
Bijna alle antwoorden zijn goed behalve: ik doe deze studie omdat ik dit leuk vind als hobby.

Een goed antwoord zou bijv. zijn: Ik doe deze opleiding voor het verbeteren van m'n kennis en vaardigheden voor mijn (toekomstig) beroep.
MissEnergydonderdag 13 april 2017 @ 21:01
@YoshiBignose: Eigenlijk gewoon eigen zin van de belastingdienst wat hervormen :) en niet veel meer zeggen dan dat.
YoshiBignosedonderdag 13 april 2017 @ 21:03
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen :P

Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.

Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt :')
robbietobbievrijdag 14 april 2017 @ 08:08
Het is deels ook ter verbetering van hun eigen dienstverlening (bijvoorbeeld achterhalen welke gegevens nog missen in de VIA). Ik heb zelf de brief voor twee klanten gekregen, ik geloof alleen niet helemaal dat het puur willekeurig is, het zijn namelijk allebei geen standaardgevallen
rene90vrijdag 14 april 2017 @ 16:12
Lees even in de OP waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 86% gewijzigd door Armani XL op 14-04-2017 17:18:08 ]
Dr_Strangemaandag 17 april 2017 @ 17:55
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt? :@
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet... :?

[ Bericht 33% gewijzigd door Dr_Strange op 17-04-2017 18:00:55 ]
belfismaandag 17 april 2017 @ 23:36
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 17:55 schreef Dr_Strange het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar een zogenaamde WAO-gat verzekering onder valt? :@
Qua type uitkering, heb hem maar onder "overige uitkeringen" gezet... :?
Uit uw vraag is niet eenduidig op te maken, of u een uitkering ontvangt of dat u voor de verzekering premie betaalt. Als u een WAO-gat uitkering ontvangt heeft u die goed geplaatst. Het is inkomen uit vroegere arbeid. Waarschijnlijk is hiermee uw vraag beantwoord.

Maar als u premie betaalt vermeldt u die als aftrekpost bij uitgaven: Uitgaven voor de volgende inkomensvoorzieningen - een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De premie is aftrekbaar in Box 1 werk en woning. Overigens staat de betaalde premie tegenwoordig meestal in de Vooringevulde Aangifte. Het bedrag is dan al ingevuld.
Leandramaandag 17 april 2017 @ 23:40
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
YoshiBignosedinsdag 18 april 2017 @ 08:27
Omdat het er staat.
belfisdinsdag 18 april 2017 @ 19:14
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.

U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
MissEnergydinsdag 18 april 2017 @ 20:52
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 21:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja, alsof ze zitten te wachten op een heel levensverhaal waarom jij die opleiding zou willen doen :P

Volgens mij sturen ze al snel die standaardbrieven eruit... en als je eenmaal op dat lijstje staat blijven ze het doen. Iemand die ik ken trekt altijd reiskosten van z'n OV af en moet ook ieder jaar weer bewijzen opsturen.

Waarom ze sommige er tussen uit pakken en sommige niet... hmm geen idee. Ben je toevallig zwart? Want dan denk ik dat ik ontdekt heb waar het aan ligt :')
Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
Adrie072dinsdag 18 april 2017 @ 22:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:52 schreef MissEnergy het volgende:

[..]

Nee we zijn erg wit.
Volgend jaar is het laatste jaar dat we kunnen aftrekken, maar goed ook gezien de veranderende wetgeving mbt scholingskosten.
Is offtopic, maar is die wetgeving er al door? Zo ja, waar meer informatie hierover?
MyTiredFeetwoensdag 19 april 2017 @ 00:09
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
nLX6QEp.png

Technische informatie over de publicatie Reactie op de recente oproep van de Vereniging Eigen Huis aan geldverstrekkers om rentemiddeling aan te bieden aan alle hypotheekklanten met een lopend rentecontract
Leandrawoensdag 19 april 2017 @ 11:47
quote:
Nee, het gaat juist niet om de opslag, die is gewoon het uitsmeren van de boeterente en valt gewoon onder de betaalde hypotheekrente, dus aftrekbaar, het gaat me om die eenmalige administratiekosten.
Leandrawoensdag 19 april 2017 @ 11:52
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2017 19:14 schreef belfis het volgende:

[..]

Nee, dit is niet uit te leggen, want het zijn kosten die gemaakt worden ten behoeve van een hypotheek. En kosten die gemaakt zijn t.a.v. de hypotheek zijn in het algemeen aftrekbaar.

U zult in de wet inkomstenbelasting geen bepaling lezen of deze kosten wel of niet aftrekbaar zijn. De Belastingdienst baseert zich hier kennelijk op een interpretatie van de Dienst zelf. Een site als: ikbenfrits.nl - toch niet de eerste de beste die een module heeft op de site om uit te rekenen hoeveel het rentepercentage wordt bij rentemiddeling, heeft een andere interpretatie, i.c. wel aftrekbaar. Leest u zelf onder: Rentemiddeling en belasting.
Ik heb sowieso al niet zo'n hoge pet op van ikbenfrits.nl want rentemiddeling is volgens hen nooit voordeliger, en ze sturen in hun afkeer van rentemiddeling altijd aan op een veel te dure manier van oversluiten, maar ze geven dus informatie die regelrecht strijdig is met de informatie op de site van de belastingdienst.
bloodymary1woensdag 19 april 2017 @ 11:57
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 23:40 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom de administratiekosten die je bij rentemiddeling moet betalen niet aftrekbaar zijn?
Omdat deze kosten niet zien op het verkrijgen van de financiering. Maar op het spreiden van die rente.
aegir_de_vikingdonderdag 20 april 2017 @ 15:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 10:41 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Doet er niet meer toe, alleen voor bepaling van de 90% regel (kwalificatie).
Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
robbietobbiedonderdag 20 april 2017 @ 15:39
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 15:24 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Ik kon hem ook niet vinden...(woon ook buiten NL en werk in NL) maar hoe zit het dan met de vermogensrendementheffing?
Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
aegir_de_vikingdonderdag 20 april 2017 @ 17:18
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 15:39 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Je betaalt als niet-inwoner geen vermogensrendementheffing in NL tenzij je onroerend goed hebt, en dat kun je wel aangeven. Spaargeld/beleggingen zijn belastbaar in je woonland.
Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
robbietobbievrijdag 21 april 2017 @ 11:19
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 17:18 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Thx,
Ik heb het inderdaad gevonden op internet. In DLD betaal je blijkbaar 25% belasting over het werkelijke rendement met een vrijstelling van ¤800 (alleen) of ¤1600 (samen met partner).
Stukje gunstiger dan in NL voor mijn gevoel, tenzij je hele hoge koerswinsten maakt op de beurs.
Klopt, voorlopig zitten de meeste mensen daar een stuk beter. Hopelijk gaan we hier ook naar een dergelijk systeem toe
SausDipvrijdag 21 april 2017 @ 15:39
Lees even in de OP en topicpointer waar dit topic wel en niet voor is

[ Bericht 87% gewijzigd door Armani XL op 21-04-2017 16:28:20 ]
Vw1990zondag 23 april 2017 @ 10:59
Hey forummers,

Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.

Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.

Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.

Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.

Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.

Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.

Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.

Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.

Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.

Hier wat gegevens:

Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.

Ik heb de gegevens even gekopieerd.


Terug te krijgen
1.960
Inkomen

Box 1: werk en woning
22.482

Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie

Inkomstenbelasting
1.986

Premie volksverzekeringen
6.328
8.314

Heffingskortingen
5.222

Ingehouden loonheffing
5.052
10.274


Taxatiekosten hypotheek
300

Notariskosten hypotheek
440

Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230

Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165

Andere kosten
0

Vriendelijk bedankt.

Groetjes
xaban06zondag 23 april 2017 @ 11:03
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,

Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.

Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.

Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.

Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.

Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.

Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.

Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.

Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.

Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.

Hier wat gegevens:

Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.

Ik heb de gegevens even gekopieerd.


Terug te krijgen
1.960
Inkomen

Box 1: werk en woning
22.482

Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie

Inkomstenbelasting
1.986

Premie volksverzekeringen
6.328
8.314

Heffingskortingen
5.222

Ingehouden loonheffing
5.052
10.274


Taxatiekosten hypotheek
300

Notariskosten hypotheek
440

Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230

Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165

Andere kosten
0

Vriendelijk bedankt.

Groetjes

Hoeveel rente heb je in totaal betaald in 2016? Wanneer was dr hypotheek overdracht?
Vw1990zondag 23 april 2017 @ 11:07
2195 euro aan rente betaald en de overdracht was op 2 mei 2016.

Alvast bedankt.
Armani XLzondag 23 april 2017 @ 11:13
Meer informatie is ook in het gesloten topic te vinden.

WGR / Belastingteruggave 2016
Vw1990zondag 23 april 2017 @ 11:18
Daar werd ik doorverwezen naar dit topic. De antwoorden liepen erg door elkaar heen(als mening en feiten ) zonder duidelijkheid.

Vandaar dat ik het hier probeer.
robbietobbiezondag 23 april 2017 @ 17:01
Is dat bedrag niet genoeg ofzo? Dat is gewoon je hypotheekrenteaftrek plus aftrekbare kosten dat jaar
Vw1990zondag 23 april 2017 @ 17:09
Als mensen mij kunnen verifiëren dat het bedrag ongeveer klopt dan heb ik er vrede mee.

Als dat mijn recht is dan is dat zo. Ik ben een leek en daarom vraag ik dat hier.
YoshiBignosezondag 23 april 2017 @ 20:18
Ongeveer ¤5000 aan aftrekbare kosten * 42% = ¤2100. Nog een beetje eraf vanwege het eigenwoningforfait en het lijkt te kloppen.

Mensen die ¤4000 zeggen doelen dan denk ik op het rente bedrag of aftrekbare bedrag. Of je kent allemaal mensen met grote huizen en hoge hypotheken :P
belfismaandag 24 april 2017 @ 01:45
¤ 4000 teruggave vanwege de hypotheekrenteaftrek is in veel gevallen verleden tijd. De teruggave van ¤ 1900 is meer dan wat er in 2017 te verwachten is. Dan zijn er immers geen eenmalige aftrekbare kosten. Deze kosten waren in 2016 ¤ 3134
Het is aan te raden de Voorlopige Teruggave in 2016 t.a.v. de eenmalige kosten nog eens goed te bekijken. Meer dan ¤ 50 a ¤ 100 belastingteruggave per maand lijkt er niet in te zitten.

Voorbeeld: aftrekbare hypotheekrente ¤ 3000 EWF ¤ 1000 Aftrekbaar: ¤ 2000 Belastingteruggave: 40% x ¤ 2000 is ¤ 800 / per maand bijna ¤ 70
Leandramaandag 24 april 2017 @ 06:56
:X
Leandramaandag 24 april 2017 @ 07:01
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 10:59 schreef Vw1990 het volgende:
Hey forummers,

Ik heb een vraagje omtrent mijn belastingaangifte 2016.

Ik heb een doorsnee full time baan met 28000 bruto per jaar.

Voor de rest geen zorgtoeslag of huurtoeslag, ik ben alleenstaand.

Mei 2016 een koophuis gekocht van 123000 euro met een annuiteiten hypotheek.

Tot nu toe geen cent aan hypotheekrente aftrek ontvangen.

Nu heb ik mijn aangifte gedaan en er word geen woord gesproken over hypotheekrenteaftrek.

Nu krijg ik 1900 euro terug, maar ik had een stuk meer verwacht. Iedereen die ik spreek die een huis had gekocht praatte over 4000 euro.

Klopt dit? Als jullie meer details willen weten hoor ik dat graag.

Graag wil ik ook weten hoe ik hypotheekrenteaftrek aanvraag, ik heb op de site van de belastingsdienst gekeken en kan nergens een aanvraagformulier o.i.d. vinden.

Hier wat gegevens:

Ik heb een rentepercentage van 2.7%. Mijn maandelijkse rente is 272 euro en aflossing 220 euro.

Ik heb de gegevens even gekopieerd.


Terug te krijgen
1.960
Inkomen

Box 1: werk en woning
22.482

Verzamelinkomen
22.482
Berekening belasting en premie

Inkomstenbelasting
1.986

Premie volksverzekeringen
6.328
8.314

Heffingskortingen
5.222

Ingehouden loonheffing
5.052
10.274


Taxatiekosten hypotheek
300

Notariskosten hypotheek
440

Aanvraag Nationale Hypotheekgarantie
1.230

Bemiddelingskosten tussenpersoon
1.165

Andere kosten
0

Vriendelijk bedankt.

Groetjes

Ik mis de betaalde rente in de overzicht.
Overigens lijk je nu wel recht op zorgtoeslag te hebben.
zatoichimaandag 24 april 2017 @ 07:14
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 01:45 schreef belfis het volgende:
¤ 4000 teruggave vanwege de hypotheekrenteaftrek is in veel gevallen verleden tijd. (knip)
hoezo? Dat is toch helemaal afhankelijk van je inkomsten (ofwel betaalde loonbelasting) en je betaalde hypotheekrente?

Dat het minder aan het worden is klopt maar er zijn echt wel mensen die 4000 of meer teug krijgen.
robbietobbiemaandag 24 april 2017 @ 10:50
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 07:14 schreef zatoichi het volgende:

[..]

hoezo? Dat is toch helemaal afhankelijk van je inkomsten (ofwel betaalde loonbelasting) en je betaalde hypotheekrente?

Dat het minder aan het worden is klopt maar er zijn echt wel mensen die 4000 of meer teug krijgen.
Die zijn er zeker, maar de gemiddelde starter zal dat met de huidige rentestanden niet hebben.
finsdefismaandag 24 april 2017 @ 15:05
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 07:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik mis de betaalde rente in de overzicht.
Overigens lijk je nu wel recht op zorgtoeslag te hebben.
Ja, dat is ook wel een dingetje. Bij mij kreeg ik met terugwerkende kracht een aangepaste (definitieve) berekening toeslagen over het jaar ervoor, omdat mijn verzamelinkomen door de betreffende aftrekposten lager was.

Voorzover ik weet is het alleen wel zo dat je dan überhaupt in dat jaar toeslagen aangevraagd moet hebben, anders wordt dit niet automatisch voor je herberekend.
Vw1990maandag 24 april 2017 @ 17:43
Bedankt voor de reacties iedereen! Mijn betaalde hypotheekrente over 2016 bedraagt 2195 euro.
bloodymary1maandag 24 april 2017 @ 19:04
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 15:05 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Ja, dat is ook wel een dingetje. Bij mij kreeg ik met terugwerkende kracht een aangepaste (definitieve) berekening toeslagen over het jaar ervoor, omdat mijn verzamelinkomen door de betreffende aftrekposten lager was.

Voorzover ik weet is het alleen wel zo dat je dan überhaupt in dat jaar toeslagen aangevraagd moet hebben, anders wordt dit niet automatisch voor je herberekend.
Maar je kunt nog zorgtoeslag aanvragen tot de datum dat het uitstel voor het indienen van de aangifte verloopt. Dus tot 1 mei a.s. voor 2016. En als je die periode wil verlengen om het uit te kunnen zoeken moet je even uitstel aanvragen tot 1 september voor het indienen van de aangifte.
Vw1990maandag 24 april 2017 @ 19:09
Ik heb nu via mijntoeslagen.nl zorgtoeslag aangevraagd voor 2016. Is dit ook goed? Of moet het perse via mijn aangifte 2016?
finsdefismaandag 24 april 2017 @ 19:11
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 19:09 schreef Vw1990 het volgende:
Ik heb nu via mijntoeslagen.nl zorgtoeslag aangevraagd voor 2016. Is dit ook goed? Of moet het perse via mijn aangifte 2016?
Dat lijkt me ook de enige manier, zoals je het nu gedaan hebt. De aangifte IB en toeslagen lopen via aparte systemen. Fijn belastingstelsel hebben we ook.
zatoichidinsdag 25 april 2017 @ 11:11
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2017 19:11 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook de enige manier, zoals je het nu gedaan hebt. De aangifte IB en toeslagen lopen via aparte systemen. Fijn belastingstelsel hebben we ook.
Die berichtgeving dan. Bij mijnbelsstingdienst krijg je bericht dat er een voorlopige aanslag is vastgesteld maar voor de inhoud moet je naar mijnoverheid...

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 25-04-2017 14:53:38 ]
Stefanovic83woensdag 26 april 2017 @ 09:00
Vraagje! Mijn werkgever heeft de afgelopen 3 jaar mijn studiekosten voorgeschoten.
Waarschijnlijk moet ik die schuld bij hen ineens aflossen dit jaar. Is dit dan aftrekbaar voor mij als studiekosten, en moet ik dat verwerken in de jaren van studie (2014-2016) of in 2017?
Victoriaatjewoensdag 26 april 2017 @ 09:03
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vraagje! Mijn werkgever heeft de afgelopen 3 jaar mijn studiekosten voorgeschoten.
Waarschijnlijk moet ik die schuld bij hen ineens aflossen dit jaar. Is dit dan aftrekbaar voor mij als studiekosten, en moet ik dat verwerken in de jaren van studie (2014-2016) of in 2017?
Heeft hij rechtstreeks aan de school betaald? Want dan mag jij het niet aftrekken.
Stefanovic83woensdag 26 april 2017 @ 09:19
Ik heb de factuur ontvangen op mijn naam, ik heb gedeclareerd, wg heeft declaratie uitbetaald aan mij en ik heb de universiteit betaald.
Per saldo heb ik dus nog geen kosten gemaakt.
Victoriaatjewoensdag 26 april 2017 @ 09:52
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:19 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik heb de factuur ontvangen op mijn naam, ik heb gedeclareerd, wg heeft declaratie uitbetaald aan mij en ik heb de universiteit betaald.
Per saldo heb ik dus nog geen kosten gemaakt.
Maar je hebt ze wel zelf betaald, dus dan moet je ze over die jaren aftrekken, neem ik aan.

Maar ik kan er geen bron van geven.
laucaswoensdag 26 april 2017 @ 13:23
In de OP staat waar dit topic NIET voor is

[ Bericht 80% gewijzigd door Nizno op 26-04-2017 19:28:37 ]
ManAtWorkdonderdag 27 april 2017 @ 11:29
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:00 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vraagje! Mijn werkgever heeft de afgelopen 3 jaar mijn studiekosten voorgeschoten.
Waarschijnlijk moet ik die schuld bij hen ineens aflossen dit jaar. Is dit dan aftrekbaar voor mij als studiekosten, en moet ik dat verwerken in de jaren van studie (2014-2016) of in 2017?
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin ze op je inkomen 'drukken'.
Als je in 2017 de afrekening van je werkgever krijgt, zijn de kosten in 2017 aftrekbaar.
Niznodonderdag 27 april 2017 @ 12:44
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 11:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin ze op je inkomen 'drukken'.
Als je in 2017 de afrekening van je werkgever krijgt, zijn de kosten in 2017 aftrekbaar.
Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.
bloodymary1donderdag 27 april 2017 @ 13:45
quote:
99s.gif Op donderdag 27 april 2017 12:44 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.
Ze drukken in 2017 op zijn inkomen.
Niznodonderdag 27 april 2017 @ 14:26
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 13:45 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ze drukken in 2017 op zijn inkomen.
Ik heb de tekst van MAW inderdaad gelezen :)

Maar als de factuur rechtstreeks door de WG naar de instelling was overgemaakt zou ik dat logischer vinden dan dat het door hem zelf is over gemaakt.
ManAtWorkdonderdag 27 april 2017 @ 16:37
quote:
99s.gif Op donderdag 27 april 2017 12:44 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dat vind ik in deze situatie wel wat dubbel want ze hebben al eerder gedrukt. Hij kreeg zelf de factuur en de WG betaalde aan hem en daarna betaalde hij de factuur.
Betaald en vergoed gekregen, dus per saldo nul. Geen kosten die in het jaar van betalen van de factuur drukken op het inkomen. ;)
ManAtWorkdonderdag 27 april 2017 @ 16:38
quote:
99s.gif Op donderdag 27 april 2017 14:26 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ik heb de tekst van MAW inderdaad gelezen :)

Maar als de factuur rechtstreeks door de WG naar de instelling was overgemaakt zou ik dat logischer vinden dan dat het door hem zelf is over gemaakt.

Dit gebeurt vaker, hoor.
Heb het vroeger zelf ook jaren gehad. Ik kreeg de factuur, betaal deze en dien een declaratieformulier in bij de werkgever die het aan mij over maakt.
Mijn studiekosten in die jaren waren dus nul. Tot ik uit dienst ging en een deel moest terug betalen als gevolg van de studieregeling.
Niznodonderdag 27 april 2017 @ 16:48
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Betaald en vergoed gekregen, dus per saldo nul. Geen kosten die in het jaar van betalen van de factuur drukken op het inkomen. ;)
dat is inderdaad waar.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit gebeurt vaker, hoor.
Heb het vroeger zelf ook jaren gehad. Ik kreeg de factuur, betaal deze en dien een declaratieformulier in bij de werkgever die het aan mij over maakt.
Mijn studiekosten in die jaren waren dus nul. Tot ik uit dienst ging en een deel moest terug betalen als gevolg van de studieregeling.
Duidelijk :)
Dank je voor de extra uitleg meneer MAW :D
Stefanovic83donderdag 27 april 2017 @ 18:03
Dank allen voor de respons! Daar kan ik mee verder
ManAtWorkdonderdag 27 april 2017 @ 19:05
quote:
99s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:48 schreef Nizno het volgende:

[..]

dat is inderdaad waar.

[..]

Duidelijk :)
Dank je voor de extra uitleg meneer MAW :D
For you: always. :)
belfisdonderdag 27 april 2017 @ 21:37
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 19:04 schreef bloodymary1 het volgende:

Maar je kunt nog zorgtoeslag aanvragen tot de datum dat het uitstel voor het indienen van de aangifte verloopt. Dus tot 1 mei a.s. voor 2016. En als je die periode wil verlengen om het uit te kunnen zoeken moet je even uitstel aanvragen tot 1 september voor het indienen van de aangifte.
Zorgtoeslag 2016 aanvragen kan nog tot 1 september 2017. Ook als er géén uitstel van aangifte is. Deze regeling is al een jaar of 5 van kracht. Lees hier
bloodymary1donderdag 27 april 2017 @ 22:23
quote:
7s.gif Op donderdag 27 april 2017 21:37 schreef belfis het volgende:

[..]

Zorgtoeslag 2016 aanvragen kan nog tot 1 september 2017. Ook als er géén uitstel van aangifte is. Deze regeling is al een jaar of 5 van kracht. Lees hier
Ah, wist ik niet eens en ik ben nota bene belastingadviseur... Maar heb daar ook nooit mee te maken omdat ik voor alle aangiftes die ik doe uitstel heb. Voor die van 2016 tot 1 mei 2018, zolang kan ik dus ook de toeslagen nog aanvragen.
Weer wat geleerd!
Jiang153vrijdag 23 juni 2017 @ 19:54
Iemand die mij kan vertellen of de administratiekosten die je aan de bank betaalt voor rentemiddeling ook aftrekbaar is?

Ik weet dat de bemiddelingskosten aftrekbaar zijn maar de adminstratiekosten?
MyTiredFeetzondag 25 juni 2017 @ 20:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:54 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand die mij kan vertellen of de administratiekosten die je aan de bank betaalt voor rentemiddeling ook aftrekbaar is?

Ik weet dat de bemiddelingskosten aftrekbaar zijn maar de adminstratiekosten?
Geen van beide kosten zijn aftrekbaar. Enkel de kosten voor het afsluiten, in stand houden en beëindigen van de (eigen woning) hypotheek zijn aftrekbaar.
Bugnovrijdag 7 juli 2017 @ 22:11
Ik heb nog steeds alleen een voorlopige aanslag 2016 gekregen. De definitieve moet ik nog krijgen. Ik vindhet wel erg lang duren. Van plan om even te bellen komende week, maar iemand een idee waarom het zo lang duurt? Was een vrij overzichtelijke en simpele aangifte verder (twee inkomens uit loondienst, aflosvrije hypotheek, verder niks)
Essebesvrijdag 7 juli 2017 @ 22:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:11 schreef Bugno het volgende:
Ik heb nog steeds alleen een voorlopige aanslag 2016 gekregen. De definitieve moet ik nog krijgen. Ik vindhet wel erg lang duren. Van plan om even te bellen komende week, maar iemand een idee waarom het zo lang duurt? Was een vrij overzichtelijke en simpele aangifte verder (twee inkomens uit loondienst, aflosvrije hypotheek, verder niks)
Huh, maak je niet druk. De definitieve aanslag kan nog maanden op zich laten wachten.
Bugnovrijdag 7 juli 2017 @ 22:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:24 schreef Essebes het volgende:

[..]

Huh, maak je niet druk. De definitieve aanslag kan nog maanden op zich laten wachten.
Mja, zal vast ok zijn, maar vond het wel apart. Zo rechttoe rechtaan mijn aangifte. Ben bezig met een nieuw huis. Dan ga je toch een beetje denken dat er niet een grote naheffing moet komen (niet dat dat ergens vandaan kan komen, maar toch).
Armani XLzaterdag 8 juli 2017 @ 08:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:25 schreef Bugno het volgende:

[..]

Mja, zal vast ok zijn, maar vond het wel apart. Zo rechttoe rechtaan mijn aangifte. Ben bezig met een nieuw huis. Dan ga je toch een beetje denken dat er niet een grote naheffing moet komen (niet dat dat ergens vandaan kan komen, maar toch).
Ze nemen steekproeven dus misschien heb je net pech.
Als er geen bijzonderheden waren op je aangifte dan zou ik me daar niet druk om maken en inderdaad, het kan nog maanden duren voor je de definitieve aangifte gaat krijgen.