abonnement Unibet Coolblue
pi_168615112
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:05 schreef Xtreem het volgende:
En als er wel de vraag voor is, vraag ik me nog af of het economisch uitkan - een nieuw type in de vloot (opleiding, onderhoud, vliegers, ...) voor een 'handje vol' extra stoelen in de kist...
In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.
Emirates zet er 615 stoelen in met 58 Business en 557 economy stoelen.
Als je kijkt naar wat KLM aan Business in andere toestellen zet zal er in een A380 dus minder gaan dan Emirates heeft.
Dus je praat dan snel over zo'n 630-650 stoelen in een KLM A380; dat is 54-59% meer dan in de full-pax 747 en 777-300ER.

Dus dat kan zeker uit. Anders zou hun huidige vloot ook niet uitkunnen waar het verschil in stoelen soms ook marginaal is.
Maar goed; zoiets draait ook niet alleen om aantal stoelen; bij vlootkeuze spelen nog wel 1001 factoren mee.

En dan heb je nog een thuisluchthaven dat de A380's niet kan afhandelen, de relatief slechte cargo-capaciteiten van de A380 en meer.
  Moderator donderdag 2 februari 2017 @ 15:15:07 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168616193
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:22 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.
Emirates zet er 615 stoelen in met 58 Business en 557 economy stoelen.
Als je kijkt naar wat KLM aan Business in andere toestellen zet zal er in een A380 dus minder gaan dan Emirates heeft.
Dus je praat dan snel over zo'n 630-650 stoelen in een KLM A380; dat is 54-59% meer dan in de full-pax 747 en 777-300ER.

Dus dat kan zeker uit. Anders zou hun huidige vloot ook niet uitkunnen waar het verschil in stoelen soms ook marginaal is.
Maar goed; zoiets draait ook niet alleen om aantal stoelen; bij vlootkeuze spelen nog wel 1001 factoren mee.

En dan heb je nog een thuisluchthaven dat de A380's niet kan afhandelen, de relatief slechte cargo-capaciteiten van de A380 en meer.
Schiphol kan A380's toch afhandelen? Welke luchthaven waar ze naartoe zouden moeten vliegen kan dat niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168616742
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 15:15 schreef derLudolf het volgende:
Schiphol kan A380's toch afhandelen? Welke luchthaven waar ze naartoe zouden moeten vliegen kan dat niet?
Naar mijn weten zijn er op Schiphol maar 2 of 3 gates die volledig geschikt zijn voor de A380's en nog wat remote stands.
Als je dan een vloot KLM A380's (naast de dagelijkse 2 Emirates en misschien de China Southern zomers) op Schiphol wil verwerken heb je een probleem. :P
  donderdag 2 februari 2017 @ 15:44:37 #254
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_168616919
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:22 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In het geval van een A380 in KLM-configuratie is het zeker 'handje vol extra stoelen'; dan praat je over de meeste stoelen in een A380 ooit.
Emirates zet er 615 stoelen in met 58 Business en 557 economy stoelen.
Als je kijkt naar wat KLM aan Business in andere toestellen zet zal er in een A380 dus minder gaan dan Emirates heeft.
Dus je praat dan snel over zo'n 630-650 stoelen in een KLM A380; dat is 54-59% meer dan in de full-pax 747 en 777-300ER.

Dus dat kan zeker uit. Anders zou hun huidige vloot ook niet uitkunnen waar het verschil in stoelen soms ook marginaal is.
Maar goed; zoiets draait ook niet alleen om aantal stoelen; bij vlootkeuze spelen nog wel 1001 factoren mee.

En dan heb je nog een thuisluchthaven dat de A380's niet kan afhandelen, de relatief slechte cargo-capaciteiten van de A380 en meer.
Doelde ook meer op de 748 :+

Bij een 380 is het inderdaad een lading meer, maar op de een of andere manier zie ik niet hoe KLM een 380 vloot gevuld krijg...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_168620466
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 14:05 schreef Xtreem het volgende:
En als er wel de vraag voor is, vraag ik me nog af of het economisch uitkan - een nieuw type in de vloot (opleiding, onderhoud, vliegers, ...) voor een 'handje vol' extra stoelen in de kist...
Tja, maar dat geldt in principe ook voor de 787-10 en de A359. Ze hebben vrijwel hetzelfde aantal stoelen. Toch is er kennelijk voldoende aanleiding om beide typen te willen vliegen.

[ Bericht 62% gewijzigd door inkjet op 02-02-2017 18:46:11 ]
--
pi_168620845
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 22:44 schreef Iemand91 het volgende:

Even wat losse cijfers:

- Tussen 2012 en 2014 zijn er 10 MD-11's uitgegaan.
- Sinds toen zijn er 6 747's gegaan (1 full-pax, 5 combi) en 16 te gaan (6 full-pax, 10 combi)
- Ook zijn er 4 A330-200's weg gegaan.
Totaal: 36 toestellen / 10.698 stoelen minder.

- Sinds 2012 hebben ze er 7 777-300ER's bijgekregen en nog 2 te gaan.
- Sinds 2015 zijn er 8 787-9's bijgekomen met nog 6 te gaan en 7 787-10
- En als de laatste 747 vlucht in maart 2021 is hebben ze dan ook al 4 A350-900's ontvangen.
Totaal: 34 toestellen / 11.568 stoelen erbij.
Als we uitgaan van de situatie nu, met evenveel toestellen als bij het begin van de uitfasering van de 747 (maar wel meer stoelen) dan zien we dit jaar dat vier 74M's vervangen worden door twee maal 789 en tweemaal 77W. Nog steeds evenveel, en nog meer stoelen erbij. (12 747's over).
Dan komen er tot eind 2019 vier 789's, er zijn nog geen andere leveringen bekend gemaakt. Als er begin 2020 vier 747's over zijn betekent dit dat deze vier acht stuks 747 vervangen, en misschien nog twee A332's. Nu zouden de tegen die tijd 14 789's wel meer vluchten moeten kunnen uitvoeren dan evenveel 747's, dat dan weer wel. Dus ik ben met name benieuwd naar de periode 2018-2019.
--
pi_168624377
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 21:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ze kunnen er ook een paar leasen om een paar jaar te overbruggen.
Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.
--
  donderdag 2 februari 2017 @ 20:47:21 #258
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168624666
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 15:38 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn er op Schiphol maar 2 of 3 gates die volledig geschikt zijn voor de A380's en nog wat remote stands.
Als je dan een vloot KLM A380's (naast de dagelijkse 2 Emirates en misschien de China Southern zomers) op Schiphol wil verwerken heb je een probleem. :P
2 gates, maar als KLM aankondigt dat ze met de A380 gaan vliegen heeft Schiphol nog voldoende tijd om meer gates geschikt te maken.
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 2 februari 2017 @ 20:48:57 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168624740
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:39 schreef inkjet het volgende:

[..]

Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.
Die is toch niet vergelijkbaar met de A350-1000?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 2 februari 2017 @ 20:57:29 #260
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168625083
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 20:33 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat is wel heel vreemd...
Het is er nog niet beter op geworden met de 747-8i's van Lufthansa:
Incident: Lufthansa B748 at Mexico City on Jan 30th 2017, rejected takeoff due to odour
So we just called him Fred
pi_168625784
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 18:40 schreef inkjet het volgende:
Tja, maar dat geldt in principe ook voor de 787-10 en de A359. Ze hebben vrijwel hetzelfde aantal stoelen. Toch is er kennelijk voldoende aanleiding om beide typen te willen vliegen.
Ik heb al eerder gezegd dat de 787-10 en A350-900 totaal verschillende toestellen zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 18:56 schreef inkjet het volgende:
Als we uitgaan van de situatie nu, met evenveel toestellen als bij het begin van de uitfasering van de 747 (maar wel meer stoelen) dan zien we dit jaar dat vier 74M's vervangen worden door twee maal 789 en tweemaal 77W. Nog steeds evenveel, en nog meer stoelen erbij. (12 747's over).
Dan komen er tot eind 2019 vier 789's, er zijn nog geen andere leveringen bekend gemaakt. Als er begin 2020 vier 747's over zijn betekent dit dat deze vier acht stuks 747 vervangen, en misschien nog twee A332's. Nu zouden de tegen die tijd 14 789's wel meer vluchten moeten kunnen uitvoeren dan evenveel 747's, dat dan weer wel. Dus ik ben met name benieuwd naar de periode 2018-2019.
Ik kijk naar de langere periode en dan kun je dus zien dat het aardig gelijk op loopt.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:39 schreef inkjet het volgende:
Misschien is er een rol voor de A333Neo weggelegd.
Niet echt.
quote:
7s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:47 schreef FredvZ het volgende:
2 gates, maar als KLM aankondigt dat ze met de A380 gaan vliegen heeft Schiphol nog voldoende tijd om meer gates geschikt te maken.
Ik lees ook verhalen over dat gate E24 geschikt zou zijn.
En ja, op zich zou Schiphol dan nog wel tijd hebben ja.
  donderdag 2 februari 2017 @ 22:01:15 #262
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168627355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ik lees ook verhalen over dat gate E24 geschikt zou zijn.
En ja, op zich zou Schiphol dan nog wel tijd hebben ja.
Het schijnen er mogelijk zelfs 18 te zijn, maar ik kan geen goede bron vinden die dat bevestigt.

Deze zijn in elk geval geschikt (als in: hier heeft in het verleden een A380 aan gestaan):
E17
E18
G09

[ Bericht 9% gewijzigd door Fred op 02-02-2017 22:09:47 ]
So we just called him Fred
pi_168627379
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 20:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Die is toch niet vergelijkbaar met de A350-1000?
Nee, ik bedoel als aanvulling op de andere types. Het is een heel ander toestel maar als ik andere luchtvaartsites lees een optie voor bepaalde routes. Zeker voor maatschappijen die al A330's hebben.
--
  donderdag 2 februari 2017 @ 22:36:29 #264
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168628626
Volgens onbevestigde bronnen zouden deze gates een A380 moeten kunnen huisvesten:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
E18
E20
E22
E24
E17
E19
F04
F06
F08
F03
F05
F07
F09
G04
G06
G08
G03
G05
G07
G09
Op deze wiki pagina wordt gesproken over 18 stuks: https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Airport_Schiphol
Met als argument dat hier dubbele passagiersbruggen zijn. Echter, zijn dat er 20 (zie lijstje hierboven)
So we just called him Fred
pi_168643304
In maart 2016 werd het al bekend maar nu heeft Air France definitief de orders van 2 A380's omgezet naar 3 A350-900's.
Deze update valt uit de orderboeken van Airbus te halen.
Ze hebben in januari 4 orders gekregen; 3x A350-900 voor Air France en een A320ceo voor VivaAerobus.
En 2 AF orders voor de A380 zijn verdwenen.



Daarnaast valt op 1 juni het doek voor PH-KBX; het regeringstoestel Fokker F70:

PH-KBX op 1 juni uit dienst
quote:
De PH-KBX gaat op 1 juni uit dienst als regeringsvliegtuig. Dit laat een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd weten aan Up in the Sky.

“De KBX gaat er per 1 juni uit, want dan loopt het contract met KLM af”, aldus de woordvoerster van minister Schultz. Dat hangt samen met de uitfasering van de Fokkers bij KLM, aldus de zegsvrouw.

Publiek
Het publiek kan het toestel voordat daar afscheid van wordt genomen, nog bezichtigen. “Gezien de belangstelling die daarvoor eerder is getoond wil ik het publiek nog in de gelegenheid stellen de KBX op een nader te bepalen moment en wijze te bezichtigen”, schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

Aanbesteding
Minister Melanie Schultz van Haegen gaf de Tweede Kamer in de brief een update over het vervangingsproces. De Fokker 70 is gebouwd in 1996 en wordt vervangen. Wat voor toestel ervoor terugkomt, is nog onduidelijk. Dat KLM de Fokker 70’s vervangt door Embraers betekent niet automatisch dat het nieuwe regeringstoestel ook een Embraer wordt.

De aanbesteding voor het nieuwe vliegtuig leverde vier inschrijvingen op, maar die konden niet worden ‘aangemerkt als geldige bieding’. Op basis van de Aanbestedingswet kan de minister wel exclusief onderhandelen met één van de bieders, dat zal zij op korte termijn dan ook doen.

Verkoop
Met de verkoop van de KBX lijkt het voorspoediger te gaan. De Dienst Domeinen die de verkoop doet, is volgens Schultz ‘in vergevorderde onderhandeling met een partij’. Wie de koper is, is niet duidelijk.
Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.
Had ik eigenlijk ook wel verwacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-02-2017 19:42:06 ]
  vrijdag 3 februari 2017 @ 17:36:18 #266
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168643413
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:
Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.
Had ik eigenlijk ook wel verwacht.
Alle roerende zaken van de overheid worden na gebruik verkocht door "de domeinen": https://www.domeinenrz.nl

En regeringstoestellen vallen volgens mij ook onder die regeling.
So we just called him Fred
pi_168645544
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:

Uit de tekst valt wel te halen dat het toestel na 1 juni niet permanent tentoongesteld gaat worden.
Had ik eigenlijk ook wel verwacht.
Inderdaad, er zou vast een partij geweest zijn die over de manier van besteden van belastinggeld was begonnen. Misschien kan er een Cityhopper worden gered, nu de verkoop van de toestellen moeilijker wordt. Insel air gaat niet heel goed en de KZA en WXD, die genoemd werden voor overname door Air Niugini staan al geruime tijd op oost. De KZW is niet zo lang geleden gesloopt op NWI.
--
pi_168645560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:28 schreef Iemand91 het volgende:

Daarnaast valt op 1 juni het doek voor PH-KBX; het regeringstoestel Fokker F100:
Fokker 70.

[ Bericht 2% gewijzigd door inkjet op 03-02-2017 19:33:10 (Vaudjuh) ]
--
  vrijdag 3 februari 2017 @ 21:15:10 #269
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_168648471
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2017 05:31 schreef DeeBee het volgende:
Ik zou zeggen dat alleen LHR zo constrained is dat je het grootst mogelijke type wilt inzetten. Ik hoop voor AMS dat die situatie niet zal ontstaan, want dat betekent dat je luchthavenplanning en ontwikkeling achter is gaan lopen.

Verder zijn die 777-300's echt fantastische toestellen. ^O^ 400+ stoelen is echt voortreffelijk en weegt echt niet op tegen die paar stoelen meer die je in een A380 kwijt kunt. In de A380's van QR zitten bijv. maar 73 extra economy stoelen tov sommige 777-300. :o

Ook het toestel waar ik vorig jaar het meeste mee gevlogen heb, 77W, op de voet gevolgd door 788.
Nu zal het de meeste passagiers een worst zijn waar ze mee vliegen, als ze maar veilig op hun bestemming aankomen, maar ik ben daar iets selectiever in. KLM 777-300 met 3-4-3 stoel opstelling mijd ik zolang er nog alternatieven zijn met een 3-3-3 opstelling of een A380 die gewoon veel ruimer zit. Dus zo fantastisch vi d ik die 777-300 toestellen niet. Ze zijn lang en slingeren nogal eens achterin. Geef mij maar een A330/340 met een 2-4-2 opstelling, al duurt een intercontinentale vlucht daarmee altijd wel een uurtje langer dan in een 777. Dat dan weer wel.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_168651127
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 21:15 schreef buzz1291 het volgende:

KLM 777-300 met 3-4-3 stoel opstelling mijd ik zolang er nog alternatieven zijn met een 3-3-3 opstelling of een A380 die gewoon veel ruimer zit. Dus zo fantastisch vi d ik die 777-300 toestellen niet. Ze zijn lang en slingeren nogal eens achterin. Geef mij maar een A330/340 met een 2-4-2 opstelling...
Als je op tijd boekt kun je toch gewoon de middle seats mijden? Dan maakt het weinig uit.
--
  vrijdag 3 februari 2017 @ 23:36:51 #271
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_168653121
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 22:28 schreef inkjet het volgende:

[..]

Als je op tijd boekt kun je toch gewoon de middle seats mijden? Dan maakt het weinig uit.
Stoelen zijn smaller om over de breedte van de armleuningen nog maar te zwijgen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_168653610
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 21:15 schreef buzz1291 het volgende:

(...) al duurt een intercontinentale vlucht daarmee altijd wel een uurtje langer dan in een 777. Dat dan weer wel.
Hoe komt dat dan?
  Moderator vrijdag 3 februari 2017 @ 23:56:45 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168653643
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 23:55 schreef Xetran het volgende:

[..]

Hoe komt dat dan?
Lagere kruissnelheid
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168654638
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 17:36 schreef FredvZ het volgende:
Alle roerende zaken van de overheid worden na gebruik verkocht door "de domeinen": https://www.domeinenrz.nl

En regeringstoestellen vallen volgens mij ook onder die regeling.
Jup.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 20:01 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's nieuwste aanwinst; 777-300ER PH-BVS
De 28e Boeing 777 en 13e -300ER voor KLM. Hierna volgt in september nog PH-BVU; vooralsnog de laatste 777 voor KLM.

[ afbeelding ]

De eerste APU test; vandaar de rook. Levering staat voor 22 februari met aankomst op Schiphol de volgende dag.
Maakte vandaag (3 februari) haar eerste vlucht maar moest direct terugkeren wegens een probleem met een deur (mogelijk sensor)



Over nieuwe KLM vliegtuigen gesproken; morgen vandaag komt de 5e Embraer E175 voor KLM Cityhopper naar Schiphol. Route gaat van São José dos Campos via Recife, Amílcar Cabral Internationaal (Kaapverdië) en Faro naar Amsterdam. Verwachte aankomst aldaar is 16:30 uur.

En afscheid nemen kunnen ze daar bij Embraer _O_

PH-EXK by André Luiz, on Flickr
pi_168656517
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 23:36 schreef buzz1291 het volgende:

Stoelen zijn smaller om over de breedte van de armleuningen nog maar te zwijgen.
Klopt, maar ook daar heb je veel minder last van op de juiste stoel. Ik ben bang dat alle toestellen steeds meer stoelen gaan vliegen, want de consument kiest nu eenmaal voor lage prijzen.
--
  zaterdag 4 februari 2017 @ 19:21:54 #276
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168668350
So we just called him Fred
pi_168669443
Een 747 tanker die wat water dumpt ziet er zo uit van ondere :9

RConquistame twitterde op donderdag 02-02-2017 om 22:54:48 Me dijeron que por aquí iba a pasar el avión, pero no creí que tan cerca.El super Avión SuperTanker dejo mojados a… https://t.co/BInGJ9gmB6 reageer retweet
  Redactie Sport / Supervogel zondag 5 februari 2017 @ 08:32:07 #278
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_168679688
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 08:22 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Hoe vet is dit _O_

Heeft een nieuwe motor gebracht, komende vanuit Zürich.
flightradar24 twitterde op zaterdag 04-02-2017 om 21:15:42 The @AntonovCompany An-124 bringing a new engine for the @FlySWISS 777 is on approach. Currently -29°C at YFB.... https://t.co/oKLllUCuGv reageer retweet
  zondag 5 februari 2017 @ 09:59:37 #279
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168680167
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2017 08:32 schreef Pino112 het volgende:

[..]


Heeft een nieuwe motor gebracht, komende vanuit Zürich.
flightradar24 twitterde op zaterdag 04-02-2017 om 21:15:42 The @AntonovCompany An-124 bringing a new engine for the @FlySWISS 777 is on approach. Currently -29°C at YFB.... https://t.co/oKLllUCuGv reageer retweet
Lijkt wel of hij hem op de sneeuw zet.
  zondag 5 februari 2017 @ 14:00:40 #280
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_168684384


De nieuwe PH-BVS
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 14:03:24 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168684503
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:00 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

De nieuwe PH-BVS
Waarom hebben ze eigenlijk geen winglets op zo'n nieuw vliegtuig?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 5 februari 2017 @ 14:23:44 #282
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_168685209
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom hebben ze eigenlijk geen winglets op zo'n nieuw vliegtuig?
Omdat de raked wingtips die erop zitten efficienter* zijn dan winglets.

* Voor dit type vliegtuig, type vluchten die er mee uitgevoerd worden, patenten beschikbaar bij de fabrikant, wingspan restricties, etc.

[ Bericht 11% gewijzigd door OEM op 05-02-2017 14:58:58 ]
pi_168685529
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:00 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

De nieuwe PH-BVS
Wat voor model?
  zondag 5 februari 2017 @ 14:37:12 #284
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_168685652
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:32 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Wat voor model?
Boeing 777-306ER

De 300ER is trouwens ook het enige type passagiers-777 die op dit moment nog van de band komt rollen.
pi_168687306
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:37 schreef OEM het volgende:

[..]

Boeing 777-306ER

De 300ER is trouwens ook het enige type passagiers-777 die op dit moment nog van de band komt rollen.
ah!!
pi_168689766
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 14:00 schreef Sunri5e het volgende:
[ afbeelding ]

De nieuwe PH-BVS
;)
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 20:01 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's nieuwste aanwinst; 777-300ER PH-BVS
De 28e Boeing 777 en 13e -300ER voor KLM. Hierna volgt in september nog PH-BVU; vooralsnog de laatste 777 voor KLM.



De eerste APU test; vandaar de rook. Levering staat voor 22 februari met aankomst op Schiphol de volgende dag.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 00:54 schreef Iemand91 het volgende:
Maakte vandaag (3 februari) haar eerste vlucht maar moest direct terugkeren wegens een probleem met een deur (mogelijk sensor)


Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr
De drukste dame van de KLM vloot gaat straks haar laatste nacht in op Schiphol.
PH-BFD "City of Dubai" staat zonder KLM titles en logo op Schiphol haar laatste vluchten af te wachten.
Morgenvroeg om 09:00 uur zal ze als KL9865 naar Chicago vertrekken. Vandaar zal ze doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië waar ze zal voegen bij haar zuster PH-BFK, MD-11's PH-KCD en -KCE en het grootste deel van de Martinair MD-11 vloot.

PH-BFD heeft (met hoge zekerheid) de meest aantal vlieguren van alle 747's ooit.



Momenteel is de langste commerciële lijnvlucht onderweg: Qatar vlucht 920



QATAR AIRWAYS MAAKT LANGSTE LIJNVLUCHT
quote:
DOHA - Qatar Airways is zondagmorgen vertrokken van thuisbasis Doha voor een non-stopvlucht naar Auckland in Nieuw-Zeeland. De lijnvlucht is de langste lijndienstvlucht die tot op heden wordt uitgevoerd. Het record was tot nu toe in handen van Emirates tussen Dubai en Auckland.
Qatar Airways zet een Boeing 777-200LR in op de vlucht die er 16 uur en 20 minuten over doet.


Emirates vliegt al sinds 1maart 2016 de route naar Auckland eerst met en Boeing 777-200LR en vanaf 30 oktober 2016 met een Airbus A380.

Dubai-Auckland, met een afstand van hemelsbreed 14.203 kilometer, bleef tot en met zaterdag 4 februari 's werelds langste rechtstreekse lijndienstvlucht. Qatar Airways neemt het record over, aangezien de de route Doha-Auckland paar honderd kilometer langer is dan de vlucht vanaf Dubai naar Nieuw-Zeeland.


Let wel; dit is de langste lijnvlucht gemeten naar rechtstreekse lijn tussen twee luchthavens.
In de praktijk wijken vluchten hier vaak van af; zo gaat vlucht Air India 173 van Delhi naar San Francisco via de Grote Oceaan (zodat het optimaal gebruik maakt van straalstromen) waardoor die afstand vaak groter is dan Doha - Auckland; maar de vluchtduur korter is.
pi_168701926
Overigens start KLM Cityhopper morgen met de vluchten naar London City.

Om 07:15 uur vertrekt Embraer E190 PH-EZK naar de kleine luchthaven waar het om 07:20 uur arriveert.
Toestel vertrekt weer om 07:50 uur en komt weer terug op Schiphol om 10:00 uur.
De frequentie zal langzaam worden opgevoerd naar 4 dagelijkse vluchten (2 dagelijks in weekend) zodra er genoeg crew voor getraind is.
Daarvoor werden er afgelopen week al vier testvluchten die kant op gemaakt.

KLM vloog eind 2008 voor het laatste naar London City; toen nog met de Fokker 50.

  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 00:17:42 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168702164
De software is toch aangepast voor deze vluchten? Op alle E190's of zijn het slechts een aantal die geschikt zijn?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168703526
Vandaag vloog de QR vlucht overigens op afwijkende tijden om bij daglicht aan te komen geloof ik (en omdat het de launch was). De tweede vlucht is ondertussen ook onderweg, 0:50 Nederlandse tijd vertrokken.

Overigens lijkt qua tijd de vlucht naar Auckland niet altijd extreem lang te zijn, vooral terug is de duur bizar. AKL neemt de kroon over van LAX, dat was hiervoor de langste vlucht in het QR netwerk.

Vandaag voor de tweede keer in 2 weken 14u hierin gezeten:



Ik vind de oneworld livery niet heel inspirerend, maar wel beter dan Star Alliance. SkyTeam heeft denk ik wel de mooiste alliance livery.
Jack does it in real time...
  maandag 6 februari 2017 @ 11:16:43 #290
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_168706766
Ik heb al jaren niet meer gevlogen en Schiphol is zelfs al 20 jaar geleden.

Als ik thuis al incheck, alleen cabine bagage heb en de gate om 9:30 sluit, waar moet ik dan ongeveer aan denken als tijdstip om op Schiphol aan te komen?

Gaat om een donderdag in juli. Één van de drie regio's heeft dan al zomervakantie.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 11:22:04 #291
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168706845
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2017 11:16 schreef JDude het volgende:
Ik heb al jaren niet meer gevlogen en Schiphol is zelfs al 20 jaar geleden.

Als ik thuis al incheck, alleen cabine bagage heb en de gate om 9:30 sluit, waar moet ik dan ongeveer aan denken als tijdstip om op Schiphol aan te komen?

Gaat om een donderdag in juli. Één van de drie regio's heeft dan al zomervakantie.
Persoonlijk zou ik zorgen dat ik er rond 7:30 was...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 6 februari 2017 @ 11:31:18 #292
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168706998
7.30 is een mooie tijd idd.
So we just called him Fred
  maandag 6 februari 2017 @ 13:04:07 #293
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168709011
Turkish is begonnen aan het oppoetsen van het imago:

So we just called him Fred
  maandag 6 februari 2017 @ 13:09:40 #294
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168709146
Gisteren op Zaventem: http://www.luchtzak.be/ai(...)at-brussels-airport/
De banden van het toestel hadden ze zwaar te verduren (zie foto's op luchtzak.be)
So we just called him Fred
  maandag 6 februari 2017 @ 14:42:51 #295
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168711127
Wegens een defect aan de PH-TFM heeft TUI de 9H-TQM maar weer eens ingevlogen.

Dit toestel is vorig jaar beroemd geworden toen het duidelijk maakte dat het VDGS* van Schiphol zwarte vliegtuigen niet goed kan detecteren.

*VDGS = Visual Docking Guidance System, het systeem om computergestuurd vliegtuigen te parkeren bij de gate.
So we just called him Fred
  maandag 6 februari 2017 @ 17:36:44 #296
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_168714803
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2017 13:09 schreef FredvZ het volgende:
Gisteren op Zaventem: http://www.luchtzak.be/ai(...)at-brussels-airport/
De banden van het toestel hadden ze zwaar te verduren (zie foto's op luchtzak.be)
Via die site zie ik opeens iets over "Air Belgium", dat is toch wel nieuw voor me :? Hier volgens mij ook niets over gelezen. Wel een mooie livery (als het allemaal doorgaat natuurlijk), en met 4 A340s, mijn favoriete kist :Y

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 6 februari 2017 @ 18:18:29 #297
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_168715647
quote:
11s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:36 schreef flipsen het volgende:

[..]

Via die site zie ik opeens iets over "Air Belgium", dat is toch wel nieuw voor me :? Hier volgens mij ook niets over gelezen. Wel een mooie livery (als het allemaal doorgaat natuurlijk), en met 4 A340s, mijn favoriete kist :Y

[ afbeelding ]
Ik ben eerder benieuwd naar het vernieuwde VLM, het kan lukken of het kan floppen.
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  maandag 6 februari 2017 @ 18:21:42 #298
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_168715710
quote:
11s.gif Op maandag 6 februari 2017 17:36 schreef flipsen het volgende:

[..]

Via die site zie ik opeens iets over "Air Belgium", dat is toch wel nieuw voor me :? Hier volgens mij ook niets over gelezen. Wel een mooie livery (als het allemaal doorgaat natuurlijk), en met 4 A340s, mijn favoriete kist :Y

[ afbeelding ]
Zouden ze daarvoor de (Chinese) A340's voor inzetten die al enkele jaren op Parchim staan?
Hoewel, dat zijn natuurlijk -600's, dan is een -300 die Tarbes staat meer voor de hand liggend.
So we just called him Fred
pi_168716382
De eerste 787-9 voor Korean Air ziet er ook nice uit :D
  maandag 6 februari 2017 @ 19:06:33 #300
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_168716703
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2017 18:21 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zouden ze daarvoor de (Chinese) A340's voor inzetten die al enkele jaren op Parchim staan?
Hoewel, dat zijn natuurlijk -600's, dan is een -300 die Tarbes staat meer voor de hand liggend.
Las op airliners.net dat ze (volgens mij) de nu vrijkomende Finnair A340's wilden gaan gebruiken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')