abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167554276
Hoi. Ik ben Jeroen, afkomstig uit het oosten van het land, en rij een Audi RS4 B5 :7 Het meest geliefde en gehate voertuig bij criminelen en petjesvolk, ofzo. Destijds maar 6000 van gemaat en inmiddels redelijk schaars aan het worden. De auto is een uitgebouwde uitvoering van oorspronkelijk een Audi A4 Avant aangepakt & getuned door beide Quattro GMBH (dochteronderneming van audi) en Cosworth.



Het betreft een handgeschakelde, 6 versnellings V6 Bi-turbo dat oorspronkelijk in de A4 S4 Avant en A6 Avant gebruikt is, maar met behulp van Cosworth een vermogenstoename van 380PK en 440NM koppel produceert. Het geheel koste destijds ¤ 97.000 bij introductie en was destijds de snelst verkrijgbare station op de markt.



Wat deze auto zo bijzonder maakt los van het vermogen is dat het een complete auto is. Als je erin rijdt is het gewoon een normale auto met enorm veel laadruimte, zeker wanneer je de achterbank naar voren klapt om er een complete verhuizing mee te kunnen doen.



Naast de ideaale roadtrip auto waar je lekker veel in kunt stallen en met een gerust hart de weg op kunt is het ook redelijk zuinig vergeleken met andere 'sportauto's' in deze klasse. De V6 Bi-turbo heeft een verbruik van ongeveer 1 op 7 tot 1 op 11 afhankelijk van je rijgedrag, maar kan enorm opspelen richting 1:2 als je met airco aan volgas durft te gaan. Het verbruik is in verhouding met nieuwere type RS4's of RS6's beter.



De auto is oorspronkelijk uit Zwitserland van jawel, de eerste eigenaar geimporteerd. De import heeft plaatsgevonden door een garage die er een eigen project van wou maken. Dat is in zekere zin ook gelukt. Destijds dat de auto voor 9 maanden in bezit was is er enorm veel verspijkerd aan reparaties. Deze waren hard nodig omdat de laatste eigenaar er weinig meer aan gedaan heeft.



Omdat 6 auto's op prive te duur voor de garage ging worden kwam de garage die mijn vorige auto, een Audi A3 2.0 TDI DSG in onderhoud met de mededeling de RS4 te willen verkopen. Op dat moment zat ik al eigenlijk met iets snellers in gedachten en we vonden elkaar enigzins op het juiste moment ook. Voor een goede prijs + inruil was de RS4 in mijn bezit. Het eerste keer geven van gas op de snelweg met 440PK deed me schijten in m'n broek.



De auto is oorspronkelijk door Sportec geremapped wat voor ongeveer 420PK en 560NM moet zorgen. Later zijn door de garage de voorste bank van katalysatoren leeggeklopt (er zitten er 4 in) wat zorgt voor ongeveer 440PK en bijna 600NM aan koppel. De topsnelheid grenst tegen de 310kmph aan en van 0 naar 100 gaat in ongeveer 4 seconden. Hard? Ja.



Een auto dat met 440PK komt vergt natuurlijk flink wat onderhoud. In de meer dan 2 jaar dat ik de auto in het bezit heb heb ik soms voor behoorlijke dilemma's gestaan. Zo'n auto zoals dit (of een RS6 C5, om het erger te maken) wordt ook wel een money pit genoemd als je de verkeerde treft. Je komt voor een enorme waslijst aan reparaties te staan, en zult ook puur omdat het een RS betreft, komen te staan voor kosten, serieuze kosten. Kijk niet raar op als zo'n auto zoals deze 3x de dagwaarde aan reparaties doet overstijgen :)



Vooral het eerste jaar was het flink door de zure appel bijten. Alles dat kapot kon gaan ging wel kapot zeg maar. Een auto zoals deze werk je op basis van preventief onderhoud, en niet wanneer het echt niet meer kan zeg maar. Hieronder een lijst met wat ik zoal aan de auto heb verricht:

- Distributieriem, spanrollen, waterpomp (x2 inmiddels)
- Dynamo
- Stuurpomp
- Cardan achter
- Koppeling (2x, met als laatst een set dat goed is voor 600nm)
- Wiellager(s)
- Veerpootbruggen x2
- Schokbrekers (Nieuwe bilstein's in hoogte & hardheid verstelbaar)
- Powerflex rubbers rondom, complete set
- Verschillende sensoren
- Brandstofpomp
- Fancontrollers, ventilatoren
- Aircopomp / revisie
- Regulier onderhoud, alles x6 natuurlijk
- Vervangen remleiding met stalen remleidingen rondom
- Display, lampjes, lichtjes en troep
- Pakkingen, snufjes en toeters

Meerdere malen op de meest lullige manieren met pech gestaan, uitvallende brandstofpomp na het tanken, een cardan achter dat ineens raar geluid ging maken, wiellager in oost-duitsland met sportvakantie, you name it :) De kosten waren explosief, je koopt er een nieuwer type in goede staat RS4 voor als het moet. Maar als je eenmaal zover bent kan je niet of moeilijk terugtrekken. Het is een haat liefde verhouding en aan het einde van de dag, is het ook mijn auto, die het laatste jaar van z'n beste kant ook heeft laten zien:



:7

Ik heb nu naar schatting 64k in 2+ jaar tijd met de auto gereden. Ik gebruik 'm inderdaad voor daily / werk gecombineerd en schuw niet 'm ook te gebruiken waarvoor die is. Ik ben mijn rijbewijs inmiddels 1x kwijtgeraakt door een lullige sprint (meer dan 210kmph over de A1) en een boete van ruim ¤ 1507 opgelopen erdoor. Weerhoudt me dat? Nee. Het is een prachtige auto met karakter, de geur van leder iedere keer als je instapt, en zeer robuust aanvoelt als je ermee rijdt.



De KM-stand? Meer dan 352.xxx. Maak ik me zorgen daarover? Neen. Garagist en ik zijn beide van mening dat de motor in zeer goede staat is, turbo's ook trouwens (2x k04's water & oliegekoeld) en alles valt of staat met goed onderhoud. Dit soort blokken waren destijds ook gemaakt en gebouwd voor de amerikaanse markt. 300.000km is een schijntje terwijl een beetje standaard in amerika ter voorbeeld ruim 300.000 mijl is (492.000). Ons streven is om een gebruikt blok straks op te kopen in DE / PL en deze te reviseren voor een vermogen van ongeveer 800PK en 1000Nm koppel (longblok, 3L met grotere turbo's).



Niet dat je ooit 800PK in NL toe kunt passen (Ik ben regelmatig in duitsland), maar het is wel gaaf om te hebben. De ultimate sleeper, een gewone station / avant met meer vermogen dan 6 lease auto's bij elkaar. De bekendste S4 overigens in Hannover met meer dan 1000PK ter vergelijking:


Voor een auto dat een leeftijd van inmiddels bijna 16 jaar heeft, kan het wel degelijk mee met premium modellen dat tegenwoordig nog worden uitgebracht. Voorzien van Quattro en een uitstekende set banden een zeer fijne auto voor zowel sneeuw, regen, vorst of zelfs de nurburgring.

- Nadelen:

Onderhoud bij zulke auto's kan echt duur uitvallen. Dezelfde sensor bij een S4 vs een RS4 zit zo een prijsverschil van 80 euro in. Bij een beetje reparatie zal het blok eruit moeten omdat de werkruimte erg gering is. Turbo's komen in 2 paar en niet 1, zoals sommige prutsers wel eens doen of gedaan hebben, Quattro is een beste last op het verbruik. Lastig parkeren af en toe gezien de 'groene parkeergarages' in amsterdam en omstreken. Slijt graag banden, korte intervallen onderhoud (riem al met 60.000km).

Ter vergelijking; de originele remmen via Quattro GMBH (voor / achter / schijven + pads) kosten ruim ¤ 4200. En deze slijten vrij snel gezien het gewicht (1600kg leeg).

Poetsen.



Een avant is een slag groter dan een normale auto. Je poetst je ook helemaal scheel (dik 1.5 uur bezig alleen met wax). Het ding wordt snel weer vies en zeker op snelweg wordt het allemaal smerig.

- Voordelen:

Tsjaaaa. Vermogen. Ruimte. Redelijk goed verbruik t.o.v andere auto's met hetzelfde of zelfs meer vermogen. Robuust. Voelt als een blok op de weg.



De auto was voor bouwjaar 2001 z'n tijd ook vooruit. Alles electrisch aangestuurd, cruise control, alarm met bewegingssensoren, stoelverwarming, airco, verwarmde ruiten, heerlijke stoelen trouwens, iets waar ik gerust 6 uur achter elkaar in kan zitten, navigatie, cd-wisselaar (reeds vervangen met MP3 / Spotify), meerdere 12V stekkers en vooral ruimte. :)

In de media:


^ Chris harris. :)

[ Bericht 35% gewijzigd door Jism op 23-12-2016 18:28:06 ]
pi_167554432
Wat een bazenbak. _O_

Hoeveel PK?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167554832
Is het een automaat?
  vrijdag 23 december 2016 @ 17:09:19 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167554950
DS4 zou rondjes om je heen huppelen met zijn RS6, maar leuk dat je er blij mee bent.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167555090
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:09 schreef Sounddragon het volgende:
DS4
Deze wel ja



Maar dat is geen standaard autootje :P
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  vrijdag 23 december 2016 @ 17:20:10 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167555205
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:15 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Deze wel ja

[ afbeelding ]

Maar dat is geen standaard autootje :P
Newbie gespot :D _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167555266
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Newbie gespot :D _O-
Nee serieus enig idee hoe snel een WRC van 0 naar de 100 gaat ? 8-)

en gebruiker DS4 ken ik niet :P
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  vrijdag 23 december 2016 @ 17:23:28 #8
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_167555306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:22 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Nee serieus enig idee hoe snel een WRC van 0 naar de 100 gaat ? 8-)

en gebruiker DS4 ken ik niet :P
Die is ook gestopt met FOK!ken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 23 december 2016 @ 17:34:48 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167555580
Niet benauwd voor diefstal?
Mag ie een nachtje buiten staan van de verzekering?
Snelle bak ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator vrijdag 23 december 2016 @ 17:52:14 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_167556033
Heel vet ik heb een a4 uit 2003 en een a6 uit 2000. Heerlijke autos.
nee echt niet !
pi_167556120
Ik heb een BMW.
  vrijdag 23 december 2016 @ 18:05:59 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167556248
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:22 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Nee serieus enig idee hoe snel een WRC van 0 naar de 100 gaat ? 8-)

en gebruiker DS4 ken ik niet :P
Enig idee aan welke kant je kaka eruit komt als je een schop onder je hol krijgt in een RS6 met 700++ paardjes?

WRC hok is leuk, maar ik zie geen kentekenplaten, en waar laat je je kinderwagen?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167556259
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
Is het een automaat?
Handgeschakeld, 6 versnellingen. De theoretische v-max is ~ 320kmph als je de revlimiter nog durft te passeren. Echter is er een vertanding verkrijgbaar die de ratio verhoogt op de 6de versnelling en daarmee een theoretische V-max heeft van 365KMPH, oftewel 550 toeren per minuut lager in vergelijking met de stock 6de versnelling.

quote:
6s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:15 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Deze wel ja

[ afbeelding ]

Maar dat is geen standaard autootje :P
Zal wel tot op het bot gestript zijn en bijna niets meer wegen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:34 schreef Hyperdude het volgende:
Niet benauwd voor diefstal?
Mag ie een nachtje buiten staan van de verzekering?
Snelle bak ^O^
Ik weet hoe ze een ouder type RS stelen. Dus 'we' hebben onze voorzorgsmaatregelen al genomen. Ik denk niet echt dat ze ver zullen komen. Verzekering doet niet zo moeilijk gezien de veel lagere dagwaarde dan een nieuw type RS4 / RS6.

Een auto met GPS is ook zinloos. Ze steken er een GPS jammer in en het ding is nergens meer te zien op welke kaart dan ook.

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:52 schreef jitzzzze het volgende:
Mijn portemonnee begon een beetje te huilen toe hij mee las :'(
Dit is een auto dat iedereen kopen kan, maar onderhoud een compleet andere league is.
  vrijdag 23 december 2016 @ 18:16:06 #15
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_167556463
Mooie OP inderdaad, was vermakelijk om te lezen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator vrijdag 23 december 2016 @ 18:35:18 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_167556975
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:06 schreef Jism het volgende:


[..]

Dit is een auto dat iedereen kopen kan, maar onderhoud een compleet andere league is.
Dat is bij heel veel auto's het geval. Maar niet zo extreem als bij jouw wagen.
pi_167557076
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat is bij heel veel auto's het geval. Maar niet zo extreem als bij jouw wagen.
Ik heb het voordeel dat de garage daar waar het in onderhoud is voor altijd een enorm goede prijs wordt uitgevoerd. En dan ook echt de tijd voor nemen waar ik echt enorm tevreden over ben, alsof het z'n eigen auto is.

Ik heb namelijk 1x de koppeling laten vervangen (gewoon, vliegwiel + koppeling) bij een niet nader te noemen garage, alles was in orde zeiden ze, totdat ik de auto zelf een keer op de brug had:



Bout stak gewoon uit, handvast gedraaid maar nooit vastgezet (!).

Sindsdien blijf ik echt weg van generieke garages die nog nooit een RS in handen hebben gehad, laat staan er een proefrit met al het gekut vandien mee plaats zou vinden. Er zijn genoeg audi specialisten (gelukkig) over heel het land, als je aan zo'n auto begint altijd bij iemand of een bedrijf onderbrengen dat dat daadwerkelijk weet en kan uitvoeren.
  vrijdag 23 december 2016 @ 18:54:47 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167557425
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:06 schreef Jism het volgende:

[..]

Handgeschakeld, 6 versnellingen. De theoretische v-max is ~ 320kmph als je de revlimiter nog durft te passeren. Echter is er een vertanding verkrijgbaar die de ratio verhoogt op de 6de versnelling en daarmee een theoretische V-max heeft van 365KMPH, oftewel 550 toeren per minuut lager in vergelijking met de stock 6de versnelling.

[..]

Zal wel tot op het bot gestript zijn en bijna niets meer wegen.

[..]

Ik weet hoe ze een ouder type RS stelen. Dus 'we' hebben onze voorzorgsmaatregelen al genomen. Ik denk niet echt dat ze ver zullen komen. Verzekering doet niet zo moeilijk gezien de veel lagere dagwaarde dan een nieuw type RS4 / RS6.

Een auto met GPS is ook zinloos. Ze steken er een GPS jammer in en het ding is nergens meer te zien op welke kaart dan ook.

[..]

Dit is een auto dat iedereen kopen kan, maar onderhoud een compleet andere league is.
Maar.. dan schakel je dus eigenlijk van 5 naar 7, en dan is de puf er wel uit natuurlijk. Dan loopt ie wel bloedhard maar de kans is aanwezig dat je moet tanken voor hij aan zijn top komt :P .

Sowieso, boven de 300 rijden op openbare weg is debiel, óók in Duitsland, en op een normaal circuit haal je dat niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167557557
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maar.. dan schakel je dus eigenlijk van 5 naar 7, en dan is de puf er wel uit natuurlijk. Dan loopt ie wel bloedhard maar de kans is aanwezig dat je moet tanken voor hij aan zijn top komt :P .

Sowieso, boven de 300 rijden op openbare weg is debiel, óók in Duitsland, en op een normaal circuit haal je dat niet.
Nee, je schakelt gewoon naar z'n 6 toe, die een andere overbrenging heeft en daardoor 'lager' in de toeren valt (-550) vergeleken met de stock 6de versnelling. Zo'n gear heeft het voordeel dat je zuiniger de snelweg op kunt maar iets meer moeite zou hebben met accelereren vanuit z'n 6 (100 rijdend) naar 130 bijv. Dit omdat wanneer de omslag komt voor het werken van de turbo's te laag eigenlijk ligt dan normaal.

De K04's werken pas vanaf 2500 toeren en hoger, niet vanaf 2000 dus. 300 kan prima, het moet alleen goed weer zijn, rustig op de snelweg en je auto moet ervoor geschikt zijn. Dus ook flinke remmen, want je moet een kilometer ver weg anticiperen op wat er voor je gebeurd.

Het heeft me een lange tijd geduurd eerdat ik de 300 aan durfde te tikken en de top van deze auto is 310. Ik had nog nooit zo hard gereden, alles boven de 250 gaat best fast & furious achtig snel.

Tanken valt gelukkig wel mee. Erger dan 1:2 met airco aan en volgas krijg je 'm niet. Meestal is het 1:4 voor volgas. De hele auto verliest z'n efficientie ook wanneer je boven de 160 gaat rijden. Met snelheden boven de 220 en hoger dan zie je de brandstofmeter gewoon langzaam teruglopen.

Het is in ieder geval zuiniger dan een nieuwer type RS4 (B7) en RS6 C5. De RS4 heeft een 61 liter brandstoftank. De RS6 C5 81 liter. Die doet ongeacht 1:5 en met stadsverkeer is het nog erger zelfs.
pi_167558255
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:00 schreef Jism het volgende:

[..]

Ik vind het echt prachtig dat deze nog handgeschakeld is. _O_

Er zit gewoon een klein vermogen alleen al in het onderhoud. Zou met een automaat de topsnelheid niet nog net wat hoger liggen?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167558339
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik vind het echt prachtig dat deze nog handgeschakeld is. _O_

Er zit gewoon een klein vermogen alleen al in het onderhoud. Zou met een automaat de topsnelheid niet nog net wat hoger liggen?
Een RS6 C5 doet mits goed gemapped, 320kmph. En dat heeft dan DRC en allerlei foefjes. Echter zo'n V8 biturbo slurpt brandstof. Dat is gewoon niet leuk meer. 81 liter > 250 km als je het niet te gretig aan doet.

Ik denk dat Audi bewust ook heeft gekozen om de RS4 onder de RS6 heeft gepositioneerd qua snelheid / power en dergelijk. Want in sprint is een RS4 B5 sneller weg dan een RS6 maar een RS6 overstemt de RS4 met topsnelheid (320) weer.

De RS6 C5 komt wel met een automaat, 5 versnellingen en met flippers aan het stuur. Maar de automaten van een RS6 C5 zijn erg gevoelig en hebben met regelmaat revisie's nodig, a dik een paar duizend euro.
pi_167558544
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:32 schreef Jism het volgende:

[..]

Een RS6 C5 doet mits goed gemapped, 320kmph. En dat heeft dan DRC en allerlei foefjes. Echter zo'n V8 biturbo slurpt brandstof. Dat is gewoon niet leuk meer. 81 liter > 250 km als je het niet te gretig aan doet.

Ik denk dat Audi bewust ook heeft gekozen om de RS4 onder de RS6 heeft gepositioneerd qua snelheid / power en dergelijk. Want in sprint is een RS4 B5 sneller weg dan een RS6 maar een RS6 overstemt de RS4 met topsnelheid (320) weer.

De RS6 C5 komt wel met een automaat, 5 versnellingen en met flippers aan het stuur. Maar de automaten van een RS6 C5 zijn erg gevoelig en hebben met regelmaat revisie's nodig, a dik een paar duizend euro.
Ja klopt wat je zegt, die automaten kosten een godsvermogen om te reviseren en handgeschakeld is gewoon beter in zo'n auto. De RS6 is ook duurder natuurlijk in aankoop en onderhoud, man ik wil niet eens weten wat het allemaal kost. :')

Ik rij ook VAG en voor het laten uitlezen van de motor betaal ik al 150 euro.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167558716
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:40 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja klopt wat je zegt, die automaten kosten een godsvermogen om te reviseren en handgeschakeld is gewoon beter in zo'n auto. De RS6 is ook duurder natuurlijk in aankoop en onderhoud, man ik wil niet eens weten wat het allemaal kost. :')

Ik rij ook VAG en voor het laten uitlezen van de motor betaal ik al 150 euro.
Een RS6 kan een nachtmerrie zijn. Ik stond bijna op het punt er eentje te kopen, totdat de verkoper zei, ja we hebben een jaar geleden het blok vervangen met een ander, en van de 4 turbo's die we hadden met het blote oog gekeken welk het minste speling had, om deze vervolgens in set (2 stuks dus) in het juiste blok te zetten en onder de auto te jassen.

Bij zulke berichten loop ik al weg. Turbo's MOET je gezamelijk vervangen, nooit 1 vervangen en doorrijden op de ander. Er komt een te grote tolerantie op beide banken (V-vorm) en dat kan gewoon slecht zijn voor je motor.

RS6 C5 is brilliant mooi, deftig, stoer, bruut, alles wat je hartje begeert, maar de prijzen... :O Daar is mijn auto nog helemaal niets bij. Het verbruik alleen al ga je op achteruit (1:5, en met stadsverkeer slechter zelfs). Onderhoud komt ook alles x8 en de duurste olie gaat er natuurlijk weer in.

Syntetisch is nodig bij dit soort motoren, zeker omdat de temperatuur zo richting de 130 graden op kan lopen als je er goed mee vlamt. Normale olie zou afbreken bij zulke temperaturen, vastkoeken als je met roodgloeiende turbo's het ding ineens uitzet etc...

Blok moet er standaard uit als je ook maar een beetje onderhoud wilt gaan plegen. :X

Heel mischien als er echt een heel mooi model mijn richting op komt waaien... .RS6 blijft de mooiste uit de hele serie in die tijd.
pi_167559620
Oeh mooie bak :D

Heb je van je garage een kluis gemaakt tegen het diefstal? Ik zou dat ding niet graag achterlaten op een afgelegen parkeerterreintje dicht bij een stad :N
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 23 december 2016 @ 20:17:07 #25
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_167559729
Goed verhaal!

Ik zou alleen de badges eraf halen en standaard wielen monteren.
En dan de hele dag Golfjes pesten voor het stoplicht..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_167560713
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:14 schreef DieselTank het volgende:
Oeh mooie bak :D

Heb je van je garage een kluis gemaakt tegen het diefstal? Ik zou dat ding niet graag achterlaten op een afgelegen parkeerterreintje dicht bij een stad :N
Daar hoef ik me verder geen zorgen over te maken. Ik heb de auto meer als 2 jaar. Een diefstal of teminste een poging tot is tot op heden niet gelukt.

quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:17 schreef bokkepoot het volgende:
Goed verhaal!

Ik zou alleen de badges eraf halen en standaard wielen monteren.
En dan de hele dag Golfjes pesten voor het stoplicht..
Ik heb ze al een poos liggen:



Nieuw in doos, en origineel. De auto kwam namelijk ook met de originele velgen maar ik had de pech dat het om de soft varianten ging:



stickerwerk er allang al vanaf - in het kort waren de soft varianten van deze velgen bewust door Audi / Quattro GMBH eronder gezet, om bij een impact het onderstel zoveel mogelijk te sparen. Denk aan een frontale botsing, waarbij de velgen het eerst eraan zouden gaan ipv het onderstel wat natuurlijk veel duurder is.

Het nadeel was is dat de velgen iets te zacht waren, en daardoor bij het minst geringste zoals een klein putje op het wegdek, een drempel of een stoeprand de velg al krom kon krijgen.

Mijn velgen waren toen 2x gericht, en iedere keer binnen een bepaalde tijd was er weer eentje krom. Uiteindelijk in de schuur geflikkerd en vervangen met de velgen die je bovenin de startpost ziet staan.



Zie de rechtervelg maar eens, en noteer de ei erin. Een bijkomend probleem is dat je soms wel eens een kapje verloor... en die dingen kosten per set ruim 200+ euro. Via ebay werkt ook niet, die dingen gaan schiften ofzo na verloop van tijd. :X

Ik heb ze liggen, origineel, maar twijfelde of ik nu wel of niet winterbanden zou moeten aanschaffen. Met quattro kan je zelfs op zomerbanden nog wegkomen in sneeuw / ijzel en dergelijk.



:9 stickerwerk is er ook allang al vanaf
pi_167561083
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:46 schreef Jism het volgende:

[..]

Ik wist niet dat die perse per twee moesten, bedankt voor de info. In de toekomst komt er ooit nog wel een keer iets soortgelijks voor mij. Het klinkt ook wel logisch, je krijgt gewoon een hele slechte verbranding.

Echt respect voor de staat van deze auto.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_167561642
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:52 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik wist niet dat die perse per twee moesten, bedankt voor de info. In de toekomst komt er ooit nog wel een keer iets soortgelijks voor mij. Het klinkt ook wel logisch, je krijgt gewoon een hele slechte verbranding.

Echt respect voor de staat van deze auto.
Je kunt het zo zien dat de ene turbo wat meer slijtage heeft dan de net nieuwe. En meer slijtage betekend vaak wat meer speling, het mischien te vroeg of te laat loslaten van boost-pressure en mischien te late spoolup time. Dan krijg je verschillen in beide V-banks en dan klopt het plaatje niet meer.

Je kunt hele rare storingen krijgen op deze manier. Ik zou het uit bezuinigingsoogpunt nooit toevertrouwen, een gebruikte turbo vs een nieuwe turbo.

Dezelfde garage had later een S4 avant op de kop weten te tikken. ZEER GOED onderhouden, werd eens in de zoveel tijd bij de Audi dealer in Polen neergezet, hotelletje voor een week gehuurd en lekker goedkoop alle mogelijke onderhoud laten plegen:



Dat ding had 400PK minimaal, legde het wel af omwille de verschillen die beide motoren hebben. Maar das ook geen verkeerd idee, als je het kunt permitteren. Je auto lekker een week in Polen of zelfs verder stallen voor onderhoud. Kost stukken minder als bij de NL'se dealer.

Soms haal ik ook gewoon onderdelen net over de grens. Het scheelt de BTW + 10% gemiddeld in prijs in verhouding met dealer in NL.
pi_167562199
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:06 schreef Jism het volgende:
Dit is een auto dat iedereen kopen kan, maar onderhoud een compleet andere league is.
Is bij veel van dat soort auto's he. Dit vind ik persoonlijk wel het mooiste model van Audi, als ik de begin jaren 90 Audi 80 station dan even niet mee tel. Die vond ik nog mooier dan deze :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_167562273
RS2 Avant _O_ :9~

Dat is echt de mooiste Audi ooit gemaakt _O_
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 23 december 2016 @ 21:40:59 #31
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_167563232
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2016 21:17 schreef Geralt het volgende:

[..]

Is bij veel van dat soort auto's he. Dit vind ik persoonlijk wel het mooiste model van Audi, als ik de begin jaren 90 Audi 80 station dan even niet mee tel. Die vond ik nog mooier dan deze :@
volgens mij is dat het model voor deze Audi A4. De laatste serie Audi 80 is dan ook erg mooi O+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_167563302
Dit is inderdaad het eerste type RS4, welk door Cosworth en niet langer Porsche ontwikkeld werd. Porsche was wel bij de RS2 betrokken geweest.

Er is in de eerste series van de RS4 B5 ook nog sprake geweest van cilinderkoppen ontwikkeld en gemaakt door cosworth, later door Audi, dit ivm de rechten op ontwerpen enzo. Het bleek dat de Cosworth koppen iets beter waren ook qua kwaliteit dan die van Audi. Het is heel moeilijk te ontdekken hoe je nu weet of je Cosworth of Audi cilinderkoppen hebt.

Enige dat ik weet is dat er een verschil in de manier waarop de koppen gesmeed zijn. Meer ook niet. Maar die van cosworth bleken dus een klap veel meer geld waard te zijn. :)

[ Bericht 69% gewijzigd door Jism op 23-12-2016 21:49:20 ]
  vrijdag 23 december 2016 @ 21:48:53 #33
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_167563635
De mooiste Audi is nog altijd een vierkant hoekig model O+
:9~
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_167564877
Eerlijk gezegd vind ik dit type A4 helemaal niet zo ruim, zeker niet naar huidige maatstaven. Maar wat een bak is het. 400+ pk en quattro, dat moet lachen zijn iedere dag.

Misschien vind ik hem met zilveren velgen, nog meer een sleeper, past er wel bij, zo'n RS.

Begrijp ik nou goed dat jij 32000km rijdt, met 12l/100km verbruik, dat is ook stevig?
.
pi_167565077
Goed voor elkaar :) Dat het een moneypit is wil ik wel geloven. Kan me op CarThrottle nog wel een post herinneren van iemand die een zilveren had, ging om de zo veel tijd een paar k in. Je moet het er maar voor over hebben.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_167565660
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:17 schreef Fer het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik dit type A4 helemaal niet zo ruim, zeker niet naar huidige maatstaven. Maar wat een bak is het. 400+ pk en quattro, dat moet lachen zijn iedere dag.

Misschien vind ik hem met zilveren velgen, nog meer een sleeper, past er wel bij, zo'n RS.

Begrijp ik nou goed dat jij 32000km rijdt, met 12l/100km verbruik, dat is ook stevig?
Het enige dat niet ruim is is de beenruimte achterin. Je moet vaak de stoelen net een inch naar voren schuiven zodat men fatsoenlijk achterin kan zitten. Maar voor de rest kan je de auto helemaal volstouwen en lekker op vakantie gaan ermee. Heerlijk man. :)

Het verbruik zie je denk ik verkeerd. Dat varieert van 8.5l/100km tot 12.5l/100km. Het hangt echt af hoe je ermee rijdt. De brandstofkosten neem ik gewoon voor lief, ik heb een eigen zaak voor 7 jaar. Iemand met een normaal salaris kan helemaal stuklopen op een auto zoals deze.

De zilveren velgen komen er gewoon onder zodra de tijd daarvoor rijp is. Ik vindt het voor nu nog geen optie om gelijk winterbanden aan te schaffen terwijl we best een matige winter momenteel hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:21 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Goed voor elkaar :) Dat het een moneypit is wil ik wel geloven. Kan me op CarThrottle nog wel een post herinneren van iemand die een zilveren had, ging om de zo veel tijd een paar k in. Je moet het er maar voor over hebben.
Was dat een RS6 ? Of RS4?

Klopt. Het zijn echte moneypits, en met een verkeerd (onderhouden) model kan je echt scheel aan kosten betalen. Wat me wel opvalt is dat mijn auto een stuk minder problemen heeft dan een generieke S4 B5 Avant. Daar lijken de meeste problemen weg te komen, als ik een storing heb zoek ik standaard op S4 B5 + keyword omdat daar het meeste over te vinden en / of lezen valt.

Quattro is wel echt voordeel, in vele situaties eigenlijk. Winter, nat wegdek, ijzig wegdek ook, gladde banden voor (ook zoiets, normaal breek je uit maar dankzij quattro met slippende voorbanden behou je grip), bladeren op het wegdek etc. De meerwaarde merk je vrij snel en op de ring is het helemaal pleasure.

Waar de meeste BMW's onderuit gingen op nat wegdek bleef ik gewoon netjes koers houden. Deze auto's zijn nogal onderhevig aan onderstuur, omdat de loodzware motor voorin de neus ligt. Je stuur richting is bijv uiterst rechts, maar je auto gaat rechtdoor en weigert naar rechts te gaan. Dat is onderstuur.

En dat is ook de reden waarom de audibende tot op 2x toe auto's hebben gecrashed na een vluchtpoging. Je moet je auto dermate aanpassen dat onderstuur zo minimaal mogelijk wordt. Kan door betere powerflex rubbers, schokbrekers, en belangrijker, hoogte van voor & achter. Zo maak je onderstuur namelijk minimaal.

Dat heb ik 1x gehad, toen ik mijn nieuwe schokbrekers plus powerflex setup wou gaan testen. De oprit van de snelweg welk ik iedere week passeer eindigde ik zowat in de struiken met de auto :D :X

Iets te gretig aan het stuur getrokken + gaspedaal erin. :)
pi_167566834
Gaaf topic en gave auto!

Ik wil nog wel eens een B6 of 7 S4. Maar laatst zag ik op fb de distributie zijde van zon V8 voorbij komen. Daar word je ook wel een beetje bang van. :P
pi_167568220
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 22:34 schreef Jism het volgende:

[..]

Het enige dat niet ruim is is de beenruimte achterin. Je moet vaak de stoelen net een inch naar voren schuiven zodat men fatsoenlijk achterin kan zitten. Maar voor de rest kan je de auto helemaal volstouwen en lekker op vakantie gaan ermee. Heerlijk man. :)

Het verbruik zie je denk ik verkeerd. Dat varieert van 8.5l/100km tot 12.5l/100km. Het hangt echt af hoe je ermee rijdt. De brandstofkosten neem ik gewoon voor lief, ik heb een eigen zaak voor 7 jaar. Iemand met een normaal salaris kan helemaal stuklopen op een auto zoals deze.

De zilveren velgen komen er gewoon onder zodra de tijd daarvoor rijp is. Ik vindt het voor nu nog geen optie om gelijk winterbanden aan te schaffen terwijl we best een matige winter momenteel hebben.

[..]

Was dat een RS6 ? Of RS4?

Klopt. Het zijn echte moneypits, en met een verkeerd (onderhouden) model kan je echt scheel aan kosten betalen. Wat me wel opvalt is dat mijn auto een stuk minder problemen heeft dan een generieke S4 B5 Avant. Daar lijken de meeste problemen weg te komen, als ik een storing heb zoek ik standaard op S4 B5 + keyword omdat daar het meeste over te vinden en / of lezen valt.

Quattro is wel echt voordeel, in vele situaties eigenlijk. Winter, nat wegdek, ijzig wegdek ook, gladde banden voor (ook zoiets, normaal breek je uit maar dankzij quattro met slippende voorbanden behou je grip), bladeren op het wegdek etc. De meerwaarde merk je vrij snel en op de ring is het helemaal pleasure.

Waar de meeste BMW's onderuit gingen op nat wegdek bleef ik gewoon netjes koers houden. Deze auto's zijn nogal onderhevig aan onderstuur, omdat de loodzware motor voorin de neus ligt. Je stuur richting is bijv uiterst rechts, maar je auto gaat rechtdoor en weigert naar rechts te gaan. Dat is onderstuur.

En dat is ook de reden waarom de audibende tot op 2x toe auto's hebben gecrashed na een vluchtpoging. Je moet je auto dermate aanpassen dat onderstuur zo minimaal mogelijk wordt. Kan door betere powerflex rubbers, schokbrekers, en belangrijker, hoogte van voor & achter. Zo maak je onderstuur namelijk minimaal.

Dat heb ik 1x gehad, toen ik mijn nieuwe schokbrekers plus powerflex setup wou gaan testen. De oprit van de snelweg welk ik iedere week passeer eindigde ik zowat in de struiken met de auto :D :X

Iets te gretig aan het stuur getrokken + gaspedaal erin. :)
Nu je het zegt kon dat ook een RS6 zijn inderdaad. Nu is onderstuur niet zo leuk inderdaad, grip wel maar overstuur is natuurlijk ook goed voor plezier :D Dat mis je dan wel denk ik?
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_167573098
Zolang de auto maar gewoon rijdt zonder issues, en een keer snelheid pakken geen probleem is. ;)

  zaterdag 24 december 2016 @ 14:44:53 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167577238
quote:
Denk aan een frontale botsing, waarbij de velgen het eerst eraan zouden gaan ipv het onderstel wat natuurlijk veel duurder is.
Bij een frontale botsing gaat heel je voorterrein er aan, alu velgen uit china of niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_167578871
Leuk liefhebberstopic alleen dat onderhoud word ik een betje verdrietig van
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_167580081
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:27 schreef vipergts het volgende:
Leuk liefhebberstopic alleen dat onderhoud word ik een betje verdrietig van
Hoe zit dit eigenlijk voor de volgende generatie RS? Die heeft een v8 opgeblazen.
.
pi_167583177
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2016 18:16 schreef Dagoduck het volgende:
Mooie OP inderdaad, was vermakelijk om te lezen.
Dat. Leuk topic, leuke posts :) Meer graag!
pi_167583403
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2016 17:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoe zit dit eigenlijk voor de volgende generatie RS? Die heeft een v8 opgeblazen.
Volgens mij een stuk beter, je wil alleen geen distributie problemen hebben...
pi_167594498
quattro is zalig, turbo's daarentegen...

IMG_6483.jpg

[ Bericht 29% gewijzigd door NightFlight op 25-12-2016 11:59:56 ]
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  maandag 26 december 2016 @ 08:25:39 #46
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_167611670
Mooi topic, toch blij dat ik een lullig 120pk 1600je heb.
pi_167612397
Gelukkig zit er ook nog wel wat tussenin...
;)
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167621988
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 december 2016 20:09 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat. Leuk topic, leuke posts :) Meer graag!
Tja, loop een beetje spaak :+ Howto's plaatsen heeft geen zin omdat het een vrij kleine doelgroep betreft. Elke scheet die ik doe met m'n auto heeft ook weinig nut. Vandaag wel nog even naar Ikea geweest en daar merk je het voordeel van een station. Lekker de achterbak volknallen met spul en probleemloos richting huis rijden ermee.

quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 11:42 schreef NightFlight het volgende:
quattro is zalig, turbo's daarentegen...

[ afbeelding ]
Turbo's zijn er niet uitgeknald ofzo. Ze zijn net voordat de hele auto naar NL gehaald is net vervangen. Het speelt mee dat ze water & oliegekoeld zijn en altijd ruimschoots na zal draaien als ik even heb staan vlammen.

Dit laatste is erg belangrijk. Bij gebruik normale olie gaat het namelijk aankoeken tussen seals, lagers en dergelijk in. Op ten duur wordt de weerstand zo groot dat de turbo gewoon kapot zal gaan erdoor.

Feitje: Bij vervangen turbo's altijd beide, en het hele blok moet eruit gelepeld worden wil je er fatsoenlijk bij kunnen komen. Goed voor een dag of 2 werk dus, want je pakt natuurlijk meerdere zaken ook aan nu dat je er bij kunt.

quote:
14s.gif Op maandag 26 december 2016 08:25 schreef kaasplankje het volgende:
Mooi topic, toch blij dat ik een lullig 120pk 1600je heb.
Ik kwam ook van een 2.0 A3 TDI met dsg ... maar dit overtreft al je stoutste verwachtingen ook O+
pi_167622217
quote:
Turbo's zijn er niet uitgeknald ofzo. Ze zijn net voordat de hele auto naar NL gehaald is net vervangen. Het speelt mee dat ze water & oliegekoeld zijn en altijd ruimschoots na zal draaien als ik even heb staan vlammen.

Dit laatste is erg belangrijk. Bij gebruik normale olie gaat het namelijk aankoeken tussen seals, lagers en dergelijk in. Op ten duur wordt de weerstand zo groot dat de turbo gewoon kapot zal gaan erdoor.
Heb drie keer grapjes gehad met VAG turbo's; 1x ontploft na tanken (te snel uitgezet na rasen) en 2x notlauf programma. Ben blij dat ik nu nog een ongeblazen 6 cil heb. Al is er vast veel verbeterd de afgelopen jaren.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167622567
Het zijn gewoon de K04's. Staan erom bekend erg betrouwbaar te zijn. De S4 heeft de K03's. In de Golf GTI worden ze ook gebruikt (enkele ipv dubbele turbo).

Turbo heeft ook een levensduur van ongeveer 60 tot 120 ~ 160k, afhankelijk hoe je ermee omgaat.
  Moderator maandag 26 december 2016 @ 19:08:39 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167622694
Te gekke wagen! Leuk dat je 'alles' (ook de minder leuke dingen) eerlijk deelt. Hou ons op de hoogte
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167624321
Ik heb mindere tijden gehad met dat ding, tot op punt van trekken van haren uit m'n hoofd!













Nooit echt grote issues ermee gehad, brandstofpomp die ermee ophield, wiellager (linksachter), een cardan achter dat geluid begon te maken (maar later nooit iets ernstigs bleek te zijn), ik heb een lidmaatschap van ANWB en welgeteld het afgelopen jaar (2016) hier 0 x gebruik van hoeven te maken. :)

Dat was het voorgaande jaar (2015) namelijk wel anders, tot op 3x en de ergste de wiellager in oost-duitsland was. Adac heeft 'm af laten slepen bij de dealer (Audi) en reparaties hier op verricht. Ik kreeg in de tussentijd een gloednieuwe A4 met 10k op de klok, zo kon ik naar nederland (op maandag) en vrijdag weer de auto inbrengen in Duitsland om m'n RS4 op te halen.

Rekening stelde gelukkig ook niets voor, hele auto van binnen en buiten uit ook gewassen als extra stukje service, wel lekker instappen weer. Met zo'n auto als deze heb je vaker kuren dan met een nieuwere, maar het is wel rijden met plezier.
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:28:38 #53
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167638456
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 18:34 schreef NightFlight het volgende:

[..]

Heb drie keer grapjes gehad met VAG turbo's; 1x ontploft na tanken (te snel uitgezet na rasen) en 2x notlauf programma. Ben blij dat ik nu nog een ongeblazen 6 cil heb. Al is er vast veel verbeterd de afgelopen jaren.
Klinkt vooral als mishandeling in de oren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_167641202
De beste mod voor mijn gevoel was het upgraden van de subwoofer:



Dat kleine dingetje komt standaard in A4's samen met een Bose symphony set. In 2001 klonk het denk ik allemaal wel oke maar tegenwoordig kan dat dus echt niet mee. Ik wou een sub erin hebben dat niet los slingerde en ook niet ruimte in beslag nam. Ik wou gewoon de kofferbak nog kunnen gebruiken waarvoor die was.

Uiteindelijk via ebay een kist gevonden:



En een behorende woofer:



Oud spul eruit:



Nieuwe versterker in huis:



En na een halve ochtend klussen:



Met het behorende resultaat:



Het geluid is een stuk warmer en 10x beter eerlijk gezegd. Ik werk nog met de oude RNS-D welk een prehistorisch model is gezien navigatie, radio en CD-wisselaar. Het geluid hiervan was kaduuk geraakt (Krakende kanalen, missend vermogen) en had ik goedkoop via Ebay een identiek model gekocht:



Echter wist ik veel dat er verschillen in types RNS-D waren, je hebt bijv de C en de DX variant. Een navigatie CD voor DX werkt natuurlijk niet op de C type.



Het enige dat nog had moeten gebeuren was het front covertje overzetten van de oude naar de nieuwe, anders past het zaakje namelijk niet. Er zit een groot verschil in tussen cover voor een A4, A6 enz.

[img]https://tweakers.net/ext/f/1X9Vzh8VXjKB0fwjK2bRMt6A/full.jpg/img]

Dus... de defecte CD melding betekend dat de navigatie niet gelezen kan worden omdat het een ander type betreft. 8)7 En helaas worden C varianten niet eens meer gemaakt. De laatste is uit 2015 alweer.

Een RNS-E in een Audi A4 B5 kan prima alleen je moet een covertje ergens bestellen, dat gerust in de paar honderden euro's loopt omdat het 'maatwerk' weer is.

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/43/0d/c4/430dc4fafdca3334117eb91ec58bca3e.jpg[/img]

Zonder dat plaatje heb je speling zo groot als een 2 euro munt aan beide kanten, geen porum.
pi_167644328
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 december 2016 13:28 schreef fathank het volgende:

[..]

Klinkt vooral als mishandeling in de oren.
Viel wel mee hoor... :@
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  dinsdag 27 december 2016 @ 16:58:53 #56
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167645736
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
  Moderator dinsdag 27 december 2016 @ 19:09:02 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167649347
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Waarom? Dat vind ik altijd zielig, het blijft gewoon een auto van 15 jaar oud. En die kunnen ook erg mooi zijn :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167653986
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Stock velgen komen er weer onder, en daar blijft het denk ik bij. Je moet een model audi zoals deze niet vernaggelen met tupperware tuning. Ik vindt de auto zoals die is eigenlijk al harstikke mooi.

Verlagen heeft weinig zin, op het moment schamp ik met downpipes op sommige drempels de boel al. Nog lager wordt nog onpraktischer. Qua upgrades zou ik alleen voor een FIS control willen gaan, en natuurlijk de laatste delen tot een 3.5inch HMS uitlaat die ik al een tijdje op de zaak heb staan (twv ~ ¤ 1000 ).

Ik dacht er ooit aan de complete achterbank eruit te halen, en een kooi constructie in te bouwen en alles te laten bekleden. Echter dan ontgaat het avant idee een beetje.


Of deze, een RS4 B5 met RS6 C5 V8 Bi-turbo motor:


800PK RS4 acceleratie vid:


Of deze.... 8)7


:D


Nja... :) Blijven erg leuke auto's.
  dinsdag 27 december 2016 @ 21:53:09 #59
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167656307
Dat filmpje van Tiff gaat alleen maar over ondersturen. :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_167660005
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:53 schreef Hyperdude het volgende:
Dat filmpje van Tiff gaat alleen maar over ondersturen. :D
Het onderstuur is redelijk aan te pakken hoor, hoop upgrades, maar je ontkomt er niet aan dat er gewoon een loodzware motor voorin het voertuig ligt.

Op de ring heb ik enorm plezier beleefd (6x achter elkaar). De upgrades zoals Powerflex rubbers en Bilstein schokbrekers doen wonderen. Hoe stijver de auto hoe beter die door bochten heen slingert.


En natuurlijk waren er met introductie van deze auto ook tuners volop mee aan de gang:


De uitvoering van Sportec was vooral de mooiste... (naar mijn mening)


En eentje van Evotech:


En een vergelijking tussen een 911, M3 & Audi RS4:


De goedkopere "estate" gewoon sneller dan een 140.000 mark kostende 911. :D En een onbekende test met de RS4:


Ja die duitsers waren bestwel trots op hun eerste RS4. :)


En om het af te leren voor vandaag :9



[ Bericht 33% gewijzigd door Jism op 28-12-2016 05:36:38 ]
pi_167661104
Met veel plezier dit topic doorgelezen. _O_
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  woensdag 28 december 2016 @ 14:50:25 #62
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_167674388
Ok, goed verhaal
pi_167679733
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 19:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom? Dat vind ik altijd zielig, het blijft gewoon een auto van 15 jaar oud. En die kunnen ook erg mooi zijn :)
Mwah kan sommige zijn wel oke boten hoor.
Irene is bae <3
  woensdag 28 december 2016 @ 17:39:05 #64
408143 Vlinderbom
................BOEM!!!!!!!!!!
pi_167679893
Wat een wagen, heerlijk!
  donderdag 29 december 2016 @ 20:27:56 #65
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167719371
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:10 schreef Jism het volgende:

[..]

Stock velgen komen er weer onder, en daar blijft het denk ik bij. Je moet een model audi zoals deze niet vernaggelen met tupperware tuning. Ik vindt de auto zoals die is eigenlijk al harstikke mooi.

Verlagen heeft weinig zin, op het moment schamp ik met downpipes op sommige drempels de boel al. Nog lager wordt nog onpraktischer. Qua upgrades zou ik alleen voor een FIS control willen gaan, en natuurlijk de laatste delen tot een 3.5inch HMS uitlaat die ik al een tijdje op de zaak heb staan (twv ~ ¤ 1000 ).

Ik dacht er ooit aan de complete achterbank eruit te halen, en een kooi constructie in te bouwen en alles te laten bekleden. Echter dan ontgaat het avant idee een beetje.


Of deze, een RS4 B5 met RS6 C5 V8 Bi-turbo motor:


800PK RS4 acceleratie vid:


Of deze.... 8)7


:D


Nja... :) Blijven erg leuke auto's.
Kan.

Vind de voorkant alleen zo oubollig heb liever dat strakke gestroomlijnde van de 2010+ versies.
pi_167728221
Ik ben er persoonlijk helemaal weg van.



  vrijdag 30 december 2016 @ 06:37:01 #67
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_167731366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Verkrachten bedoel je? Beter laat je m zo origineel mogelijk. Alleen wat licht optic veranderen zoals velgen.
pi_167732959
Wat een bak zeg _O_

Ik rij zelf in een Skoda Octavia RS van 2002 (zelfde onderstel toch?) en dat vind ik al een heerlijk ding met z'n tot 235pk gechipte 1.8T'tje, maar die valt in het niets bij dit kanon natuurlijk _O_

Overigens heb ik volgens mij ook de K04-turbo zitten (een enkele dan natuurlijk). Momenteel 236k op de teller en still going strong :Y) Dus hopelijk kan ik het vervangen daarvan nog even uitstellen, want dat is geen goedkoop grapje volgens mij _O-
  vrijdag 30 december 2016 @ 09:44:06 #69
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167732973
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 06:37 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Verkrachten bedoel je? Beter laat je m zo origineel mogelijk. Alleen wat licht optic veranderen zoals velgen.
Sinds wanneer is er wat mis met verkrachten :?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 09:52:19 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167733178
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 09:44 schreef fathank het volgende:

[..]

Sinds wanneer is er wat mis met verkrachten :?
In principe staat er celstraf op en tbs als je een moeilijke jeugd hebt gehad :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167735468
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 09:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Wat een bak zeg _O_

Ik rij zelf in een Skoda Octavia RS van 2002 (zelfde onderstel toch?) en dat vind ik al een heerlijk ding met z'n tot 235pk gechipte 1.8T'tje, maar die valt in het niets bij dit kanon natuurlijk _O_

Overigens heb ik volgens mij ook de K04-turbo zitten (een enkele dan natuurlijk). Momenteel 236k op de teller en still going strong :Y) Dus hopelijk kan ik het vervangen daarvan nog even uitstellen, want dat is geen goedkoop grapje volgens mij _O-
Turbo volgens mij 800 tot 1200 per stuk, en dan nog arbeid, maar das een stuk minder dan mijn auto in ieder geval, hier moet het blok er gewoon uit.
pi_167735638
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 11:22 schreef Jism het volgende:

[..]

Turbo volgens mij 800 tot 1200 per stuk, en dan nog arbeid, maar das een stuk minder dan mijn auto in ieder geval, hier moet het blok er gewoon uit.
Ja, ik kan tanken en de ruitenwisservloeistof bijvullen, maar daar houdt mijn technische kennis wel weer mee op, dus die arbeid moet wel :+

Mocht het ooit zover komen ga ik misschien wel een andere turbo erop zetten voor nog wat extra pk's, al weet ik niet of dat verstandig is op de voorwieltjes :D
pi_167738819
Turbo-troubles... hou het voorlopig nog even op de A4.
6 eerlijke ongeblazen cilinders van bij elkaar 3 liter
max 162 kW (220 pk) , 300 Nm trekkracht
aandrijving op alle wieltjes
en met een gemiddeld verbruik (verwarming vol, airco aan, stoelverwarming aan) 1l/ 10 km redelijk te noemen.
20160320_163450s.jpg
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167739422
Snel genoeg (Vmax = 236 km/u) en lekker praktisch (ski-luik etc):
parkplatz002.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door NightFlight op 30-12-2016 16:45:39 ]
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167755085
Iedereen doet net alsof turbo's allemaal vreselijke dingen zijn. In verhouding met een op riem aangedreven compressor kosten ze niets qua energie om in beweging te houden. Je gebruikt uitlaas gassen om een turbo te laten spinnen.

Ze hebben allemaal best een lange levensduur, en nog langer als je 'm rustig behandeld waaronder ook het afkoelen (heeeeeel belangrijk).


Het direct uitzetten na het 'blazen' over de snelweg bijv (als je stopt bij een tankstation) is juist funest voor een turbo. Normale olie (geen syntetische) gaat aankoeken en zorgt dat de turbo steeds meer weerstand krijgt op waarop die stuk zal gaan.

Hier op autoblog staat nog een duidelijke uitleg over waarom de noodzaak er is om een turbo af te laten koelen. Maar moderne auto's hebben tegenwoordig (en de mijnes ook) een olie & water gekoelde turbo, tesamen met een electrische olie of waterpomp die bij het uitzetten van de motor nog altijd een klein aantal minuutjes nadraaien.

Zo blijft er flow binnen de turbo en kan het fatsoenlijk afkoelen. Dit is bevorderlijk voor de levensduur dus.

Ik heb gereden tegen een E39 M5. Mijn auto is net ietsjes sneller dankzij gebruik van turbo's. Maar de throttle response van zo'n auto is vreselijk hard. Als je beide gasgeeft dan merk je dat mijn auto altijd een halve seconde nodig heeft eerdat de turbo's pas gaan draaien en dan pas inkickt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 11:27 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, ik kan tanken en de ruitenwisservloeistof bijvullen, maar daar houdt mijn technische kennis wel weer mee op, dus die arbeid moet wel :+

Mocht het ooit zover komen ga ik misschien wel een andere turbo erop zetten voor nog wat extra pk's, al weet ik niet of dat verstandig is op de voorwieltjes :D
Een 'andere' grotere turbo zet je er niet even op zonder fatsoenlijke remap. Dit omdat je dan andere (boost) verhoudingen gaat krijgen in je motor en dat kan schade toedoen. Hou er ook rekening mee met dat wanneer je een grotere turbo plaatst, het moment dat de turbo echt gaat werken je dit ook verlegt.

Als ik de K04's in mijn auto zou vervangen met T21 turbo's dan verleg ik het toerental van nu 2500rpm naar 3500rpm op waarop ze pas beginnen te werken. Het voordeel is een hogere boost in hogere toeren = sneller maar het nadeel is dat ik de auto vaker in de toeren zou moeten jagen om echt boost te kunnen krijgen.

Daarom dat auto's vaak een semi-mid-range turbo in gebruik hebben die de motor op zowel laag, midden en een stukje hoog 'dekt'. De K04 in dit geval is een mooie middenklasser en stopt op ongeveer 6200 toeren. Mijn auto heeft een revlimit op 7200 toeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')