Mijn verdediging staat in post 190, 221, 238 en 240 en is deductief, afgeleid vanuit de noodzaak tot samenwerking. De verdere onderbouwing moet inductief zijn (want mensen hadden geen groepsdieren hoeven te zijn). De nodige feiten daarvoor kan ik niet intypen (die moet je observeren) maar die zijn er in veelvoud. De reacties van Jigzoz zijn domweg afwijzend. Dat vind ik flauw.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat betekent alleen dat je het niet goed verdedigt.
Ja.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jazeker wel. Mijn oemaboeloe is tsjokkietsjokkie en daarom eet ik brood. Jij begrijpt het niet. Noem je het daarom onzin?
Maar altijd waarheid in de ogen van de gelovige, dat is de cognitieve dissonantie waar een gelovige continu mee aan het vechten is.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:37 schreef Molurus het volgende:
Kortom: wat een gelovige zegt over zijn eigen geloof is bijna per definitie onzin.
Dat zou een heel rare gelovige zijn. "Ja, ik geloof dus is God. Niet omdat ik geloof dat hij echt bestaat, maar omdat mijn hersenen (vul maar in, geen idee hoe dat verder werkt)."quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja.
De eerste gelovige die de indruk wekt dat hij/zij de psychologie achter zijn of haar eigen geloof begrijpt moet ik nog tegenkomen. Ik denk niet dat die bestaan.
Precies.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zou een heel rare gelovige zijn. "Ja, ik geloof dus is God. Niet omdat ik geloof dat hij echt bestaat, maar omdat mijn hersenen (vul maar in, geen idee hoe dat verder werkt)."
Conclusie: wil je de vraag in de TT ontkennend beantwoorden, dan volgt daaruit dat een moslim niet vanwege zijn geloof geen varkensvlees eet.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies.
Maar juist daarom is het dus vrij zinloos om een gelovige te vragen naar wat de exacte oorsprong is van een overtuiging die hij zelf toeschrijft aan zijn geloof. Je gaat daar nooit een betrouwbaar antwoord op krijgen. Ook niet als het gaat om het eten van varkensvlees of het dragen van hoofddoeken.
Het lijkt me sowieso lastig om religie uit te leggen als de oorsprong van die motivatie. Religie is het product van mensen. Er zijn geen religieuze overtuigingen die we daar niet eerst zelf in hebben gestopt.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Conclusie: wil je de vraag in de TT ontkennend beantwoorden, dan volgt daaruit dat een moslim niet vanwege zijn geloof geen varkensvlees eet.
Maar wat moeten we hier dan mee?quote:Op donderdag 22 december 2016 16:50 schreef Molurus het volgende:
"Religion poisons everything" - Christopher Hitichens
Dat moet dan 'people poison everything' worden?quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een bekende mening over dit onderwerp, niet meer dan dat.
Maar dan eigenlijk evolutie, maar dan eigenlijk... etc, etc.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat moet dan 'people poison everything' worden?
Precies.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan eigenlijk evolutie, maar dan eigenlijk... etc, etc.
Nee.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Precies.
Terug naar de vraag in de TT dan. Toch maar 'ja' dan?
Maar 'religion poisons everything' is dat niet?quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
Veel te simplistisch wat mij betreft.
Dat is het zeker wel. Dat ik die quote aanhaal betekent niet noodzakelijk dat ik die ook onderschrijf.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar 'religion poisons everything' is dat niet?
Dan begrijp ik je opvatting.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is het zeker wel. Dat ik die quote aanhaal betekent niet noodzakelijk dat ik die ook onderschrijf.
Het is slechts 1 van de bekendste uitspraken over dit onderwerp.
Mja.. dat is dus eigenlijk het punt... onderscheiden religieuze motivaties zich wel zo duidelijk van andere motivaties? Ik denk het eigenlijk niet.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:42 schreef truthortruth het volgende:
Volgens mij moet je veel meer naar de aspecten kijken van religie waarom het zich onderscheidt van andere motivaties.
Het is met name het dogmatische karakter ervan, het bijna alom gerespecteerde idee dat het 'not done' is om religieuze ideeen te bekritiseren, dat religie een buitengewoon geschikt 'platform' maakt om ideeen die anderszins lastig te verdedigen zijn te promoten.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:42 schreef truthortruth het volgende:
Het is niet zo dat alle ellende opgelost wordt als religie verdwijnt, er zijn ook nog andere motivaties voor ellende. Voor mij zijn juist de spirituele aspecten (hiernamaals, almachtige) die zorgen dat mensen net dat stapje verder zetten in het creëren van klein en groot leed.
De meeste (succesvolle) religies spelen in op menselijke instincten. De motivatie een hoofddoek te dragen kan voortkomen uit angst de groep/familie teleur te stellen. Dat is een typisch menselijke motivatie om iets wel of niet te doen. Maar de uiting zelf, het dragen van de hoofddoek (i.p.v. een bandana), valt terug te leiden naar een culturele en/of religieuze norm.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja.. dat is dus eigenlijk het punt... onderscheiden religieuze motivaties zich wel zo duidelijk van andere motivaties? Ik denk het eigenlijk niet.
Mensen hebben uiteenlopende motivaties voor vanalles en nog wat. Soms hebben ze daar heel concrete rationele redenen voor (vrijwel nood), soms ontbreekt het daar volledig aan (religie), en heel vaak zit het daar ergens tussenin.
Ik denk niet dat daar echt fundamentele grenzen bestaan.
[..]
Het is met name het dogmatische karakter ervan, het bijna alom gerespecteerde idee dat het 'not done' is om religieuze ideeen te bekritiseren, dat religie een buitengewoon geschikt 'platform' maakt om ideeen die anderszins lastig te verdedigen zijn te promoten.
Dat wil niet zeggen dat dergelijke motivaties niet geheel onafhankelijk van religie bestaan. We zien het ook terug in de wat meer dogmatische vormen van politieke ideologie bijvoorbeeld. Als mensen een bepaald idee moeilijk kunnen verdedigen dan zoeken ze naar manieren om dat niet te hoeven doen. Any way will do.
De twee onderstreepte zaken zijn hetzelfde. Dat *is* een culturele norm.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:57 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De motivatie een hoofddoek te dragen kan voortkomen uit angst de groep/familie teleur te stellen. Dat is een typisch menselijke motivatie om iets wel of niet te doen. Maar de uiting zelf, het dragen van de hoofddoek (i.p.v. een bandana), valt terug te leiden naar een culturele en/of religieuze norm.
Nee, de ene is de motivatie, de andere de vorm (uiting). Dat is het verschil. De angst is geen norm, maar een 'algemene' (he, afgeleid uit een generalisatie van de mens) psychologische staat waardoor aan religieuze/culturele normen (draag een hoofddoek, eet geen ham) gehoor wordt gegeven. Natuurlijk wordt er in de ene groep/cultuur meer nadruk gelegd op de angst/de plicht te voldoen aan de normen van het gezin, en daardoor kan haar handelen uit angst misschien inderdaad ook als normgedrag gezien worden.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
De twee onderstreepte zaken zijn hetzelfde. Dat *is* een culturele norm.
Of we het dan 'religie' noemen is mogelijk niet meer dan een kwestie van smaak.
Een religie is niet zomaar een willekeurig geloof in iets. Neem deze post:quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:50 schreef Molurus het volgende:
Mja.. dat is dus eigenlijk het punt... onderscheiden religieuze motivaties zich wel zo duidelijk van andere motivaties? Ik denk het eigenlijk niet.
Mensen hebben uiteenlopende motivaties voor vanalles en nog wat. Soms hebben ze daar heel concrete rationele redenen voor (vrijwel nooit), soms ontbreekt het daar volledig aan (religie), en heel vaak zit het daar ergens tussenin.
Ik denk niet dat daar echt fundamentele grenzen bestaan.
Een religie is een poging om te komen tot een raamwerk-theorie, een kader waarin zaken geinterpreteerd kunnen worden. De grote wereldreligies zijn goede pogingen. Ze bevatten ook veel zinnige inzichten. Waarom ze niet gewoon uitgingen van de waarheid zijn, of bij gebrek daaraan, de cultivering van nihilistische niets-weterij, laat zich raden.quote:Op zaterdag 31 december 2016 10:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tbv de samenwerking is het ook van belang, dat mensen de wereld op dezelfde manier begrijpen. Dat iedereen erkent wat de juiste voorstelling van zaken is en de juiste spelregels zijn. Dat verhaal over 'hoe het zit en hoe het hoort' is een ideologie, bv een religie. Daarom is er ook strijd over de juiste ideologie. De geldende ideologie rechtvaardigt vervolgens de rollen en verhoudingen in de samenleving. Cultuur is nog breder; het is alles dat mensen doen om de samenwerking te bevorderen.
Ik denk het dus wel. Ik denk dat juist dat die belofte van het hiernamaals, de vergeving van een almachtige etc net die aspecten zijn die mensen dat stuk verder duwen wat je niet of nauwelijks bij andere motivaties ziet.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat onderscheid nou echt zo duidelijk is... zou je daar dan ook heldere algemene criteria voor kunnen formuleren?quote:Op zaterdag 31 december 2016 14:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik denk het dus wel. Ik denk dat juist dat die belofte van het hiernamaals, de vergeving van een almachtige etc net die aspecten zijn die mensen dat stuk verder duwen wat je niet of nauwelijks bij andere motivaties ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |