En hoe komt dat niet uit het hiërarchisch denken dan? Want het wij VS zij is daar een uiting van, maar hiërarchisch denken speelt zich voor een heel fiks deel ook binnen de groep af.quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:08 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het leed wat dus niet valt onder botsende groepen maar door bijvoorbeeld familiedruk of de samenleving. Mensen die niet hun eigen keuzes mogen maken of in moeilijke situaties komen door hun eigen keuzes of dat soms met de dood moeten bekopen.
Maar zie jij een familie dan ook als hiërarchisch denken ?quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:20 schreef erodome het volgende:
[..]
En hoe komt dat niet uit het hiërarchisch denken dan? Want het wij VS zij is daar een uiting van, maar hiërarchisch denken speelt zich voor een heel fiks deel ook binnen de groep af.
De sociale structuur van een groep is de basis van het hiërarchisch denken. Zonder die sociale structuur die de groep vormt komt het ook niet tot dat wij VS zij denken.
Nee, 'hiërarchisch denken' is geen probleem an sich. Jij bent degene die een stap overslaat en net doet alsof religie eigenlijk helemaal niet bestaat. Net doen of 'hiërarchisch denken' voor alle problemen zorgt is intellectueel heel erg oneerlijk. Bovendien moet je sowieso niet meegaan in deelnemer's links-extremistische bullshit.quote:Op vrijdag 30 december 2016 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch is dat wel wat eronder ligt, de oorzaak, het fundament.
Het is pas echt versimpelen als je zegt dat religie op zichzelf die oorzaak is ipv een uitingsvorm van dat hiërarchisch denken.
Het hiërarchisch denken zit diep in onze menselijke natuur,dat gaat van de samenstelling van het gezin, school, de werkvloer naar dorp, stad, land, ideologie en ja ook religie.
Wil je de uitwassen van religie oplossen dan zal je naar dit fenomeen moeten kijken. Sla je die stap over en haal je religie uit de vergelijking zonder naar dat hiërarchisch denken te kijken dan zullen er op een andere plek uitwassen ontstaan. Het oude wijn, nieuwe vaten idee.
Dit soort gewauwel hebben we natuurlijk niets aan. We hebben al een hele goede manier gevonden om macht te sturen: parlementaire seculiere democratie. Niet perfect, maar niets is perfect. Maar de enige manier om tot die oplossing te komen is het beperken van religieuze macht tot aan de woonkamer.quote:De moeilijkheid in deze is dat je het hiërarchisch denken niet weg zult krijgen. Dat zit te diep in ons instinct, is iets dat onlosmakelijk verbonden is met groepsdieren en al zeker bij diersoorten waarbij samenwerken essentieel is voor overleving.
Het zal dus gestuurd en ingeperkt moeten worden zodat het constructief blijft en geen destructieve vormen aanneemt. Dat is alles behalve simpel te noemen, alleen het idee van sturen en beperken slaat al snel over naar een destructieve vorm. Een de ideeën dat juist te doen van 'mijn' groep zijn beter dan die van andere groepen, wat zal leiden tot onderdrukking van de andere groepen en evt zelfs geweld jegens die andere groepen.
Ja, absoluut!quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar zie jij een familie dan ook als hiërarchisch denken ?
Op de wijze hoe je het formuleert wordt hiërarchisch denken een dusdanig overkoepelend concept dat je alles er onder kan laten vallen. Maar zelfs als ik in die definitie meega zie ik nog steeds religie als de negatieve en schadelijke factor daarin. En eigenlijk geef je dat zelf ook al aan met dat hiërarchisch denken niet perse negatief is, dan moet dat dus wat anders zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, absoluut!
Begrijp me niet verkeerd, hiërarchisch denken is niet perse negatief, het is iets dat echt bij onze soort hoort en waar we ook echt gaat bij hebben vaak.
Het kent constructieve kanten, maar ook destructieve kanten. Het gaat van klein, bv het gezin, naar groot, bv het land/ideologie/religie.
Daarbij wordt er nog leed veroorzaakt door de geloofsinhoud zelf, bijvoorbeeld doodzieke mensen die geen euthanasie plegen omdat ze geloven dat hun god daarover gaat beslissen.quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:08 schreef truthortruth het volgende:
Het leed wat dus niet valt onder botsende groepen maar door bijvoorbeeld familiedruk of de samenleving. Mensen die niet hun eigen keuzes mogen maken of in moeilijke situaties komen door hun eigen keuzes of dat soms met de dood moeten bekopen.
Precies, dat hoort voor mij dus bij het 'kleine' leed of individuele leed.quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:40 schreef highender het volgende:
[..]
Daarbij wordt er nog leed veroorzaakt door de geloofsinhoud zelf, bijvoorbeeld doodzieke mensen die geen euthanasie plegen omdat ze geloven dat hun god daarover gaat beslissen.
Weer die NRA-logica.quote:Op vrijdag 30 december 2016 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch is dat wel wat eronder ligt, de oorzaak, het fundament.
Het is pas echt versimpelen als je zegt dat religie op zichzelf die oorzaak is ipv een uitingsvorm van dat hiërarchisch denken.
Het hiërarchisch denken zit diep in onze menselijke natuur,dat gaat van de samenstelling van het gezin, school, de werkvloer naar dorp, stad, land, ideologie en ja ook religie.
Wil je de uitwassen van religie oplossen dan zal je naar dit fenomeen moeten kijken. Sla je die stap over en haal je religie uit de vergelijking zonder naar dat hiërarchisch denken te kijken dan zullen er op een andere plek uitwassen ontstaan. Het oude wijn, nieuwe vaten idee.
De moeilijkheid in deze is dat je het hiërarchisch denken niet weg zult krijgen. Dat zit te diep in ons instinct, is iets dat onlosmakelijk verbonden is met groepsdieren en al zeker bij diersoorten waarbij samenwerken essentieel is voor overleving.
Het zal dus gestuurd en ingeperkt moeten worden zodat het constructief blijft en geen destructieve vormen aanneemt. Dat is alles behalve simpel te noemen, alleen het idee van sturen en beperken slaat al snel over naar een destructieve vorm. Een de ideeën dat juist te doen van 'mijn' groep zijn beter dan die van andere groepen, wat zal leiden tot onderdrukking van de andere groepen en evt zelfs geweld jegens die andere groepen.
Ik zou uren kunnen praten over hoe dit bij andere diersoorten werkt en hoe zwaar dat overeenkomt met de diersoort mens, van daaruit ook kunnen praten over hoe we methodes om het bij andere diersoorten constructief te houden vertaald kunnen worden naar de mens. Maar voor nu hou ik het erbij dat wat jij een versimpeling noemt dat juist niet is. Dat andersom meer de waarheid is, dat teveel gewicht leggen op uitingsvormen (symptomen) juist een versimpeling van zaken is.
Het gedrag dat leidt tot die uitwassen aanwijzen is niet het lastigste, hoe die uitwassen te voorkomen, daar zit de angel.
Ja want "Deus vult" en "Allah akbar", hè?quote:Op vrijdag 30 december 2016 21:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Weer die NRA-logica.
Je hebt voor gedrag triggers nodig. Dat hiërarchisch denken: het zal allemaal best. Maar om simpelweg te stellen dat religie geen trigger is die wel degelijk leidt tot bepaald gedrag is werkelijkheidsontkenning.
"Een afvallige! Dood aan hem!"
"Meneer, mag ik u wat vragen?"
"Ja natuurlijk."
"Waarom moet deze man nou precies dood?"
En dan verwacht je een betoog dat niet gebaseerd is op religie, maar op hiërarchie?
Nou, ik vind het altijd heel raar als mensen vanuit ons perspectief gaan beweren dat mensen uit een heel andere cultuur zelf niet zo goed begrijpen waarom ze iets doen.quote:Op vrijdag 30 december 2016 23:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja want "Deus vult" en "Allah akbar", hè?
God als top-alpha-male.
Of, in het geval van islamitische radicalen, als ze het ons letterlijk vertellen waarom ze dingen doen. IS heeft net als Al-Qaeda vrij duidelijke redenen om te doen wat ze doen. Ze gebruiken het als propaganda om te rekruteren.quote:Op vrijdag 30 december 2016 23:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, ik vind het altijd heel raar als mensen vanuit ons perspectief gaan beweren dat mensen uit een heel andere cultuur zelf niet zo goed begrijpen waarom ze iets doen.
Maar dat is jouw individuele atheïstische geloofsopvatting. Voor de meeste wereldburgers heeft hun geloof juist géén betrekking op een niet-bestaande, onaantastbare en onaanpasbare entiteit. Hun geloof heeft betrekking op het wezenlijk kunnen ervaren van datgene wat voor hun werkelijkheid is.quote:Het probleem met religie is dat het bijna alle macht concentreert in een niet-bestaande, onaantastbare en onaanpasbare entiteit.
.
[..]
Het ging om de vraag van de TT. Het antwoord daarop is: nee. En dan volgt een betoog over hiërarchievorming.quote:Op vrijdag 30 december 2016 21:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Weer die NRA-logica.
Je hebt voor gedrag triggers nodig. Dat hiërarchisch denken: het zal allemaal best. Maar om simpelweg te stellen dat religie geen trigger is die wel degelijk leidt tot bepaald gedrag is werkelijkheidsontkenning.
"Een afvallige! Dood aan hem!"
"Meneer, mag ik u wat vragen?"
"Ja natuurlijk."
"Waarom moet deze man nou precies dood?"
En dan verwacht je een betoog dat niet gebaseerd is op religie, maar op hiërarchie?
Volledige overgave aan de Leider, dat is toch wat geloof van je eist? De kruistochten en IS geven gehoor aan die eis.quote:Op vrijdag 30 december 2016 23:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, ik vind het altijd heel raar als mensen vanuit ons perspectief gaan beweren dat mensen uit een heel andere cultuur zelf niet zo goed begrijpen waarom ze iets doen.
Wat mensen letterlijk zeggen, is nog niet het halve verhaal. Mensen zijn niet transparant voor zichzelf en begrijpen hun eigen inwendige werking niet. Ze weten niet waarom ze zijn zoals ze zijn, reageren zoals ze reageren, etc ... Ze kennen ook hun eigen motieven maar half. Als iemand zegt dat hij verliefd is, en zoiets raars wilt doen als zoenen met degenen waarop hij verliefd is, wat is dan de diepste verklaring voor dat gedrag? De diepste verklaring is voorplanting. Ten behoeve van de voortplanting bestaat het fenomeen seks. In het kader daarvan kan een bepaalde klederdracht sexy zijn. Waarom trek je die kleding dan aan? Men zegt dan letterlijk 'omdat ik dat leuk vind'. Dat is nog niet het halve verhaal.quote:Op zaterdag 31 december 2016 00:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of, in het geval van islamitische radicalen, als ze het ons letterlijk vertellen waarom ze dingen doen. IS heeft net als Al-Qaeda vrij duidelijke redenen om te doen wat ze doen. Ze gebruiken het als propaganda om te rekruteren.
IS heeft een keer een artikel uitgebracht waarin men frustratie uitte over het feit dat de westerse media net doen alsof islam niets met hun te maken heeft. Terwijl hun motivatie juist is (en ik quote) het veroveren van de wereld van de enige juiste versie van de islam. Nog een voorbeeld waarom het westen zo naïef en niet meer te redden is (einde quote).
De vraag blijft dan ook staan aan mensen als erodome, als hun geloof in die godsdienst niet hun motivatie is, wat is het dan wel? De enige andere opties zijn dat of het gehalte psychopaten in het Midden-Oosten bizar hoog is of dat IS niet bestaat en het allemaal een grote hoax is.
Waarom wil je dat zo graag geloven?quote:Op zaterdag 31 december 2016 10:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het ging om de vraag van de TT. Het antwoord daarop is: nee.
De soennitische islam kent in principe geen leider en er is geen hiërarchie.quote:Op zaterdag 31 december 2016 11:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Volledige overgave aan de Leider, dat is toch wat geloof van je eist? De kruistochten en IS geven gehoor aan die eis.
Die vraag voorondersteld:quote:Op zaterdag 31 december 2016 11:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom wil je dat zo graag geloven?
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen.quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Die vraag voorondersteld:
1. dat het niet waar is
2. dat jij dat weet
3. en dat je dit niet hoeft te onderbouwen.
Is het dan nog een discussie?
Die vraag veronderstelt geen van deze 3?quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Die vraag voorondersteld:
1. dat het niet waar is
2. dat jij dit weet
3. en dat je dit niet hoeft te onderbouwen.
Is het dan nog een discussie?
Natuurlijk zijn er religieuze motivaties. De kernvraag is, denk ik, leidt religie tot religieuze motivaties of andersom?quote:Op zaterdag 31 december 2016 12:09 schreef Jigzoz het volgende:
Ik begrijp echt niets van die extreem sterke drang tot ontkenning van religieuze motivaties. Het is namelijk niet uniek voor dit topic. Verre van zelfs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |