abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167745103
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je tilt blijkbaar niet zo zwaar aan oorlogen, klassenmaatschappijen, apartheid, slavernij, racisme en genocides.
Dat vind je toch allemaal terug in de islamitische wereld?
pi_167745243
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je tilt blijkbaar niet zo zwaar aan oorlogen, klassenmaatschappijen, apartheid, slavernij, racisme en genocides.
Dubbelwauw.
pi_167745288
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:34 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat vind je toch allemaal terug in de islamitische wereld?
Wat is de oorzaak? Hierarchievorming is een logisch gevolg van groepsgedrag. Groepsgedrag is het logische gevolg van het probleem van ordening.

Een geloof is maar een geloof. Tenzij het belangrijk is wie er gelijk heeft. Dat laatste is belangrijk ivm met groepsvorming / hierarchievorming.
The view from nowhere.
pi_167745407
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wauw.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dubbelwauw.
Pffff.
The view from nowhere.
pi_167745410
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:38 schreef deelnemer het volgende:

Tenzij het belangrijk is wie er gelijk heeft.
Laat dat nou juist een van de kernelementen van de abrahamistische religies zijn: wij zijn de echten, de anderen verdienen de hel (+ allerlei andere fijne dingen).
pi_167745430
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Pffff.
Ja, zeg dan niet van die domme dingen.
pi_167745560
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Laat dat nou juist een van de kernelementen van de abrahamistische religies zijn: wij zijn de echten, de anderen verdienen de hel (+ allerlei andere fijne dingen).
'wij zijn de echten' of
'wij zijn de besten' of,
'wij zijn het uitverkoren volk' of
'wij zijn het exceptionele volk'

Dat is allemaal hierarchisch denken.
The view from nowhere.
pi_167745575
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat is de oorzaak? Hierarchievorming is een logisch gevolg van groepsgedrag. Groepsgedrag is het logische gevolg van het probleem van ordening.

Een geloof is maar een geloof. Tenzij het belangrijk is wie er gelijk heeft. Dat laatste is belangrijk ivm met groepsvorming / hierarchievorming.
Ja, al het menselijk handelen is terug te leiden tot wat de mens is. Dat lijkt me evident. Waar het hier om gaat is de verschillende vormen van hiėrarchie en groepsvorming die uit dat gedrag volgen. De ene is de andere niet - de ene heeft andere implicaties (voor binnen een maatschappij) dan de andere. De ene leid tot een sterker 'wij beeld', dan de ander. De ene hanteert meer strikte uitsluitingsrichtlijnen dan de ander.
Een groep die zich verzameld onder een democratische (of nationalistische) paraplu is, anders dan de christelijke of islamitische, minder dogmatisch aangaande bepaalde overwegingen die gemaakt worden wanneer een maatschappij ingericht wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2016 15:45:54 ]
pi_167745609
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, zeg dan niet van die domme dingen.
'Jij zegt domme dingen'

Dat is ook een voorbeeld van hierarchievorming
The view from nowhere.
pi_167745686
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

'Jij zegt domme dingen'

Dat is ook een voorbeeld van hierarchievorming
Als je er dan per se een hiėrarchiekwestie van wil maken: ik denk dat je er inderdaad minder van begrijpt dan de meesten.
pi_167745732
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

'wij zijn de echten' of
'wij zijn de besten' of,
'wij zijn het uitverkoren volk' of
'wij zijn het exceptionele volk'

Dat is allemaal hierarchisch denken.
En die redenering is dus echt té plat. 'Antisemitisme was geen probleem; massamoord is het grote kwaad'.
pi_167745754
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als je er dan per se een hiėrarchiekwestie van wil maken: ik denk dat je er inderdaad minder van begrijpt dan de meesten.
Hoe zou je dat kunnen beslechten?
The view from nowhere.
pi_167745767
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hoe zou je dat kunnen beslechten?
Waarom zou ik dat willen?
pi_167745802
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En die redenering is dus echt té plat. 'Antisemitisme was geen probleem; massamoord is het grote kwaad'.
Nee, want het zijn allemaal uitspraken over de rangorde.
The view from nowhere.
pi_167745881
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, want het zijn allemaal uitspraken over de rangorde.
Geen idee hoe dit aansluit op wat ik zei.
pi_167746028
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat willen?
Je wilt wel stellen dat ik er minder van begrijp dan de meesten, maar je vindt het niet nodig om dit te kunnen beoordelen. Dan is het een loze stelling.
The view from nowhere.
pi_167746049
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je wilt wel stellen dat ik er minder van begrijp dan de meesten, maar je vindt het niet nodig om dit te kunnen beoordelen. Dan is het een loze stelling.
En welke plek krijgt die in jouw wereld der rangorde?
pi_167746173
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:31 schreef deelnemer het volgende:
Zorgt geloof grotendeels voor de meeste ellende in de wereld?

Nee, hierarchievorming zorgt voor de meeste ellende in de wereld.

Twee voorbeelden:
1. Vreugdevuur
2. Obama zet 35 Russen Amerika uit als ‘straf’ voor hacken
Blind je leiders volgen zorgt voor alle ellende. Luister naar Jiddu Krishnamurti.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167746439
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En welke plek krijgt die in jouw wereld der rangorde?
Geen. Het gaat mij om het de uitwassen van de dit gedrag (die zeer kwalijk zijn), niet om het bepalen van de rangorde.

Maar als je de posten nog een naleest, is het dan werkelijk onbegrijpelijk wat ik daarover beweer? Heb je daar echt over nagedacht?
The view from nowhere.
pi_167746487
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Geen. Het gaat om het de uitwassen van de dit gedrag (die zeer kwalijk zijn), niet om het bepalen van de rangorde.

Maar als je de posten nog een naleest, is het dan werkelijk onbegrijpelijk wat ik daarover beweer? Heb je daar echt over nagedacht?
Ja en ik vind het zo'n extreme versimpeling dat het tegen de onzin aanschurkt.
pi_167747120
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe slagen groepsdieren erin om als groep te functioneren? Een groep heeft geen eigen brein of wil. Het berust niet op keuzes, maar het is ingebakken. Want groepsdieren besluiten niet om groepsdieren te zijn, ze zijn het. Veel groepsdieren lossen dit op door hiėrarchieėn te vormen. Groepsgedrag en sociale emoties zitten diep. Het gedrag dat daaruit voortvloeit kan varieren en onder tal van namen bekend staan.

Vergelijk het met seks. Mensen planten zich voort. Dat is de meest fundamentele wortel van het fenomeen seks. Niets mis met seks, maar er zijn ook uitwassen (zoals verkrachting). Als je iets wilt doen aan de uitwassen, zul je eerst moeten begrijpen waar het vandaan komt. Hetzelfde geldt voor de uitwassen van groepsgedrag, met name hiėrarchievorming. Omdat die problemen bestaan, is het zaak er heel serieus over na te denken. Niet simpel, maar heel serieus, als je al dat geweld een probleem vindt.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-12-2016 23:14:00 ]
The view from nowhere.
pi_167748270
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch is dat wel wat eronder ligt, de oorzaak, het fundament.
Het is pas echt versimpelen als je zegt dat religie op zichzelf die oorzaak is ipv een uitingsvorm van dat hiėrarchisch denken.

Het hiėrarchisch denken zit diep in onze menselijke natuur,dat gaat van de samenstelling van het gezin, school, de werkvloer naar dorp, stad, land, ideologie en ja ook religie.
Wil je de uitwassen van religie oplossen dan zal je naar dit fenomeen moeten kijken. Sla je die stap over en haal je religie uit de vergelijking zonder naar dat hiėrarchisch denken te kijken dan zullen er op een andere plek uitwassen ontstaan. Het oude wijn, nieuwe vaten idee.

De moeilijkheid in deze is dat je het hiėrarchisch denken niet weg zult krijgen. Dat zit te diep in ons instinct, is iets dat onlosmakelijk verbonden is met groepsdieren en al zeker bij diersoorten waarbij samenwerken essentieel is voor overleving.
Het zal dus gestuurd en ingeperkt moeten worden zodat het constructief blijft en geen destructieve vormen aanneemt. Dat is alles behalve simpel te noemen, alleen het idee van sturen en beperken slaat al snel over naar een destructieve vorm. Een de ideeėn dat juist te doen van 'mijn' groep zijn beter dan die van andere groepen, wat zal leiden tot onderdrukking van de andere groepen en evt zelfs geweld jegens die andere groepen.

Ik zou uren kunnen praten over hoe dit bij andere diersoorten werkt en hoe zwaar dat overeenkomt met de diersoort mens, van daaruit ook kunnen praten over hoe we methodes om het bij andere diersoorten constructief te houden vertaald kunnen worden naar de mens. Maar voor nu hou ik het erbij dat wat jij een versimpeling noemt dat juist niet is. Dat andersom meer de waarheid is, dat teveel gewicht leggen op uitingsvormen (symptomen) juist een versimpeling van zaken is.
Het gedrag dat leidt tot die uitwassen aanwijzen is niet het lastigste, hoe die uitwassen te voorkomen, daar zit de angel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_167748654
Leuk al dat geneuzel over hiėrarchisch denken, en het is absoluut een naar iets. Maar het ontslaat religie niet van de ellende die het veroorzaakt. Ik heb in dit topic al argumenten gegeven waar religie zich onderscheidt en juist dat hiėrarchisch denken nog gevaarlijker maakt.

Maar naast dat hiėrarchisch denken veroorzaakt religie ook 'klein leed' of misschien een betere benaming 'individueel leed', en dat komt niet voort uit hiėrarchisch denken. Naast het tribalistische aspect van religie is er namelijk ook nog het individuele aspect.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_167748707
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 17:00 schreef truthortruth het volgende:
Leuk al dat geneuzel over hiėrarchisch denken, en het is absoluut een naar iets. Maar het ontslaat religie niet van de ellende die het veroorzaakt. Ik heb in dit topic al argumenten gegeven waar religie zich onderscheidt en juist dat hiėrarchisch denken nog gevaarlijker maakt.

Maar naast dat hiėrarchisch denken veroorzaakt religie ook 'klein leed' of misschien een betere benaming 'individueel leed', en dat komt niet voort uit hiėrarchisch denken. Naast het tribalistische aspect van religie is er namelijk ook nog het individuele aspect.
Welk leed doel je dan op?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_167748998
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 17:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Welk leed doel je dan op?
Het leed wat dus niet valt onder botsende groepen maar door bijvoorbeeld familiedruk of de samenleving. Mensen die niet hun eigen keuzes mogen maken of in moeilijke situaties komen door hun eigen keuzes of dat soms met de dood moeten bekopen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')