Dat vind je toch allemaal terug in de islamitische wereld?quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je tilt blijkbaar niet zo zwaar aan oorlogen, klassenmaatschappijen, apartheid, slavernij, racisme en genocides.
Dubbelwauw.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je tilt blijkbaar niet zo zwaar aan oorlogen, klassenmaatschappijen, apartheid, slavernij, racisme en genocides.
Wat is de oorzaak? Hierarchievorming is een logisch gevolg van groepsgedrag. Groepsgedrag is het logische gevolg van het probleem van ordening.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:34 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat vind je toch allemaal terug in de islamitische wereld?
Laat dat nou juist een van de kernelementen van de abrahamistische religies zijn: wij zijn de echten, de anderen verdienen de hel (+ allerlei andere fijne dingen).quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:38 schreef deelnemer het volgende:
Tenzij het belangrijk is wie er gelijk heeft.
'wij zijn de echten' ofquote:Op vrijdag 30 december 2016 15:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laat dat nou juist een van de kernelementen van de abrahamistische religies zijn: wij zijn de echten, de anderen verdienen de hel (+ allerlei andere fijne dingen).
Ja, al het menselijk handelen is terug te leiden tot wat de mens is. Dat lijkt me evident. Waar het hier om gaat is de verschillende vormen van hiėrarchie en groepsvorming die uit dat gedrag volgen. De ene is de andere niet - de ene heeft andere implicaties (voor binnen een maatschappij) dan de andere. De ene leid tot een sterker 'wij beeld', dan de ander. De ene hanteert meer strikte uitsluitingsrichtlijnen dan de ander.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat is de oorzaak? Hierarchievorming is een logisch gevolg van groepsgedrag. Groepsgedrag is het logische gevolg van het probleem van ordening.
Een geloof is maar een geloof. Tenzij het belangrijk is wie er gelijk heeft. Dat laatste is belangrijk ivm met groepsvorming / hierarchievorming.
'Jij zegt domme dingen'quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, zeg dan niet van die domme dingen.
Als je er dan per se een hiėrarchiekwestie van wil maken: ik denk dat je er inderdaad minder van begrijpt dan de meesten.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
'Jij zegt domme dingen'
Dat is ook een voorbeeld van hierarchievorming
En die redenering is dus echt té plat. 'Antisemitisme was geen probleem; massamoord is het grote kwaad'.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
'wij zijn de echten' of
'wij zijn de besten' of,
'wij zijn het uitverkoren volk' of
'wij zijn het exceptionele volk'
Dat is allemaal hierarchisch denken.
Hoe zou je dat kunnen beslechten?quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je er dan per se een hiėrarchiekwestie van wil maken: ik denk dat je er inderdaad minder van begrijpt dan de meesten.
Waarom zou ik dat willen?quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hoe zou je dat kunnen beslechten?
Nee, want het zijn allemaal uitspraken over de rangorde.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En die redenering is dus echt té plat. 'Antisemitisme was geen probleem; massamoord is het grote kwaad'.
Geen idee hoe dit aansluit op wat ik zei.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, want het zijn allemaal uitspraken over de rangorde.
Je wilt wel stellen dat ik er minder van begrijp dan de meesten, maar je vindt het niet nodig om dit te kunnen beoordelen. Dan is het een loze stelling.quote:
En welke plek krijgt die in jouw wereld der rangorde?quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je wilt wel stellen dat ik er minder van begrijp dan de meesten, maar je vindt het niet nodig om dit te kunnen beoordelen. Dan is het een loze stelling.
Blind je leiders volgen zorgt voor alle ellende. Luister naar Jiddu Krishnamurti.quote:Op vrijdag 30 december 2016 12:31 schreef deelnemer het volgende:
Zorgt geloof grotendeels voor de meeste ellende in de wereld?
Nee, hierarchievorming zorgt voor de meeste ellende in de wereld.
Twee voorbeelden:
1. Vreugdevuur
2. Obama zet 35 Russen Amerika uit als ‘straf’ voor hacken
Geen. Het gaat mij om het de uitwassen van de dit gedrag (die zeer kwalijk zijn), niet om het bepalen van de rangorde.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En welke plek krijgt die in jouw wereld der rangorde?
Ja en ik vind het zo'n extreme versimpeling dat het tegen de onzin aanschurkt.quote:Op vrijdag 30 december 2016 16:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Geen. Het gaat om het de uitwassen van de dit gedrag (die zeer kwalijk zijn), niet om het bepalen van de rangorde.
Maar als je de posten nog een naleest, is het dan werkelijk onbegrijpelijk wat ik daarover beweer? Heb je daar echt over nagedacht?
Hoe slagen groepsdieren erin om als groep te functioneren? Een groep heeft geen eigen brein of wil. Het berust niet op keuzes, maar het is ingebakken. Want groepsdieren besluiten niet om groepsdieren te zijn, ze zijn het. Veel groepsdieren lossen dit op door hiėrarchieėn te vormen. Groepsgedrag en sociale emoties zitten diep. Het gedrag dat daaruit voortvloeit kan varieren en onder tal van namen bekend staan.quote:Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja en ik vind het zo'n extreme versimpeling dat het tegen de onzin aanschurkt.
Toch is dat wel wat eronder ligt, de oorzaak, het fundament.quote:Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja en ik vind het zo'n extreme versimpeling dat het tegen de onzin aanschurkt.
Welk leed doel je dan op?quote:Op vrijdag 30 december 2016 17:00 schreef truthortruth het volgende:
Leuk al dat geneuzel over hiėrarchisch denken, en het is absoluut een naar iets. Maar het ontslaat religie niet van de ellende die het veroorzaakt. Ik heb in dit topic al argumenten gegeven waar religie zich onderscheidt en juist dat hiėrarchisch denken nog gevaarlijker maakt.
Maar naast dat hiėrarchisch denken veroorzaakt religie ook 'klein leed' of misschien een betere benaming 'individueel leed', en dat komt niet voort uit hiėrarchisch denken. Naast het tribalistische aspect van religie is er namelijk ook nog het individuele aspect.
Het leed wat dus niet valt onder botsende groepen maar door bijvoorbeeld familiedruk of de samenleving. Mensen die niet hun eigen keuzes mogen maken of in moeilijke situaties komen door hun eigen keuzes of dat soms met de dood moeten bekopen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |