Inderdaad.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:19 schreef D.D.W. het volgende:
Welvaart kun je natuurlijk in geen zin meer vergelijken met wat vroeger als welvaart werd opgevat. De economie en maatschappij ziet er totaal anders uit.
Mensen in onze samenleving worden wel meer en meer individualistisch en veeleisender. Kijk alleen al naar de jongeren en socialmedia; een en al ikke ikke ikke en zie mij eens.
Iedereen wil tegenwoordig alles hebben; een mooi huis, een fantastische baan, cach op de bank, minimaal toch wel 2 vakanties per jaar, status en zelfontplooiing genieten. Enzovoorts. Tja, als men dit als norm ziet (en/of aan zichzelf opstelt), is het logisch dat je snel gefrustreerd/gedeprimeerd wordt als het pad hiernaartoe tegenvalt.
Ik zag van de week Pauw. Ik hoorde daar het verhaal van de man met een dierenwinkel en hoe het zo allemaal gekomen is. Gaf weer een heel ander beeld. Tsja....quote:Op woensdag 21 december 2016 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat het er meer zijn dan 30 of 40 jaar geleden. We zijn consumentenmaatschappij geworden waarin niemand genoegen neemt met minder.
Laatst zag ik een programma van die Danny van de EO, waarin hij bezoek ging met mensen in pauperwijken. Mensen hadden geen cent te makken, maar wel een dikke flatscreen, een knetterdure laptop en een lading huisdieren.
Tsja.
Dat was. Je kon ook heel makkelijk de zonder omdat het gros het niet had. Ik kan heel makkelijk zonder mobiel en alle luxe. Helaas worden je veel zaken opgedrongen.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inderdaad.
Denk hierbij ook aan ouders die voor hun kroost (dat nog geen 10 jaar oud is) een iPhone haalt. Dat is ook niet gratis.
Liepen wij twintig jaar geleden rond met mobieltjes die honderden euro's kosten? Neen.
Maar wat is er gebeurd met de tering naar de nering zetten? Als ik nieuwe spulletjes wil hebben, dan zorg ik eerst dat ik geld heb.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat was. Je kon ook heel makkelijk de zonder omdat het gros het niet had. Ik kan heel makkelijk zonder mobiel en alle luxe. Helaas worden je veel zaken opgedrongen.
Zelfs het hebben van een auto kan bij een sollicitatie aan de orde komen.
Ik had niet meer dan een aantal Dinkey Toys in mijn jeugd. Een onderwerp was vroeger beter namelijk het welzijn. Het welzijn is er behoorlijk op acheruit gegaan. En laat dat samengaan met welvaart.
Iedere oudere werknemer snapt wat ik bedoel. Nu staat men met verrekijkers te kijken of je de regels niet overtreed. In een grijs gebied werken is er niet meer bij en de druk is gigantisch. Als dat dan samengaat met loon etc. Dan is dat een achteruitgang. Menen staan dagelijks onder druk bij werkgevers. Dat speelt allemaal een rol.
We hadden het laatst over de blanke boze burer. Ook dit is weer een voorbeeld waarbij de bubbels het allemaal maar onzin vinden.
Empathie ontbreekt. Het nodig zijn van voedselbanken zegt al iets.
Dat doe ik ook niet. Maar er is een verschil. Ik maak me wel zorgen over de minder bedeelden en inderdaad totaal niet om degene die meer hebben. Dit omdat je ervanuit kan gaan dat dit langzaam maar zeker omhoog kruipt.quote:Op woensdag 21 december 2016 12:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, ik ben niet bezig met wat een ander meer heeft dan ik en kan me daar ook weinig druk om maken. Ik vind het vooral belangrijk dat men een goed bestaan heeft en een kwaliteit van leven.
En de generatie van mijn ouders heeft net zo goed moeilijke tijden gekend.
Bovendien is mijn hypotheek op een gegeven moment net zo goed afgelost
volgens mij was het midden van de jaren tachtig daar veel erger in; de NO Future Generatie...quote:Op woensdag 21 december 2016 13:54 schreef mcmlxiv het volgende:
De onzekerheid over werk en inkomen, het vangnet wat er is, dat is echt een stuk slechter dan in de periode 1970 - 2005 (of daaromtrent). En dat heeft veel mensen kwetsbaar gemaakt.
Klopt en is het land daar uit gekomen zonder de Euro of niet?quote:Op woensdag 21 december 2016 14:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
volgens mij was het midden van de jaren tachtig daar veel erger in; de NO Future Generatie...
Woningnood ("geen woning, geen kroning"), extreme werkloosheid (> 11% van de beroepsbevolking zonder werk), huizenprijscrash en hypotheekrente van tegen de 13%, angst voor nucleaire oorlog en masa-demonstraties..
Overgens, die generatie ging ook de straat op voor datgene waar ze over klaagden...
Een groot verschil met de huidige generatie klagers is vooral dat die eigenlijk ook niet de geringste betrokkenheid hebben om de straat op te gaan, nuja, over 'zwarte Piet' kun je wel een aantal klagertjes op de been krijgen![]()
Dat doen de meeste ook wel.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat is er gebeurd met de tering naar de nering zetten? Als ik nieuwe spulletjes wil hebben, dan zorg ik eerst dat ik geld heb.
Die generatie is nu iets ouder en worden ze werkeloos dan gaat hetgene wat ze dan alsnog verworven hebben razendsnel in rook op.quote:Op woensdag 21 december 2016 14:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
volgens mij was het midden van de jaren tachtig daar veel erger in; de NO Future Generatie...
Woningnood ("geen woning, geen kroning"), extreme werkloosheid (> 11% van de beroepsbevolking zonder werk), huizenprijscrash en hypotheekrente van tegen de 13%, angst voor nucleaire oorlog en masa-demonstraties..
Overgens, die generatie ging ook de straat op voor datgene waar ze over klaagden...
Een groot verschil met de huidige generatie klagers is vooral dat die eigenlijk ook niet de geringste betrokkenheid hebben om de straat op te gaan, nuja, over 'zwarte Piet' kun je wel een aantal klagertjes op de been krijgen![]()
Tegenwoordig is er weliswaar geen sprake van zo'n grote woningnood als in de jaren 80, maar een tekort aan betaalbare woningen is er absoluut nog steeds, of beter gezegd, opnieuw.quote:Op woensdag 21 december 2016 14:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Zorg.quote:Op woensdag 21 december 2016 13:19 schreef D.D.W. het volgende:
Welvaart kun je natuurlijk in geen zin meer vergelijken met wat vroeger als welvaart werd opgevat. De economie en maatschappij ziet er totaal anders uit.
Mensen in onze samenleving worden wel meer en meer individualistisch en veeleisender. Kijk alleen al naar de jongeren en socialmedia; een en al ikke ikke ikke en zie mij eens.
Iedereen wil tegenwoordig alles hebben; een mooi huis, een fantastische baan, cach op de bank, minimaal toch wel 2 vakanties per jaar, status en zelfontplooiing genieten. Enzovoorts. Tja, als men dit als norm ziet (en/of aan zichzelf opstelt), is het logisch dat je snel gefrustreerd/gedeprimeerd wordt als het pad hiernaartoe tegenvalt.
Waarom moet je dan inleveren? Ons bedrijf is vorig jaar ook overgenomen, en daar zijn wij alleen maar beter van geworden.quote:Op woensdag 21 december 2016 14:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat doen de meeste ook wel.
Nu kan ik hier alleen even voor mij zelf spreken. Maar zie dit als voorbeeld.
Als mijn werkgever word overgenomen door een andere partij weet ik nu al dat ik zo gemiddeld 600 euro netto mag inleveren. Iemand die mij hier in dit forum zegt dat dit niet zoveel is neem ik niet serieus.
Is het daarom niet gedaan de EU om prijsafspraken over de gehele EU te kunnen afspreken?quote:Op woensdag 21 december 2016 14:14 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Zorgbehoevenden zijn niet veeleisender geworden. Zorg behoort geen luxe goed te zijn. Dat is wel wat het is geworden. Als je met etalagebenen nog een halve winkelstraat kunt lopen ipv 1 etalage per keer wordt je gezond verklaard. Als je tot 9 KHz kunt horen ben je niet doof. Dat soort onzin. Echte zorg kan alleen nog worden veroorloofd door mensen met een beter inkomen via privéklinieken. Niet alleen wanneer zij een mooier gebIt willen of de linker-oor iets willen optrekken omdat hun hoofd ansers "scheef" lijkt. Maar bijv ook im benen te laseren en nierbehandleingen. Prijzen bij reguliere zorg voor het lappen zijn wél de pan uitgerezen. Mede door media angst en hype. Dat is geen toeval. EU. Brussel fungeert hierin als een soort kartelondersetuning voor oa. de zorgaanbieders die zo de prijzen hooghouden en opschroeven wanneer zij kans zien.
Ik ben geen kenner in arbeidsrecht, maar volgens mag dat niet eens bij een overname?quote:Op woensdag 21 december 2016 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom moet je dan inleveren? Ons bedrijf is vorig jaar ook overgenomen, en daar zijn wij alleen maar beter van geworden.
Ik weet het niet of het kan, maar bij een nieuw arbeidscontract sluit ik het niet uit?quote:Op woensdag 21 december 2016 14:20 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik ben geen kenner in arbeidsrecht, maar volgens mag dat niet eens bij een overname?
Wellicht wel bij een faillissement, maar daar heeft hij het niet over.
Wanneer je als personeel overgenomen wordt, dan kun je een nieuw contract aangeboden krijgen bij de nieuwe werkgever. Van een oude BV naar een nieuwe/ andere BV. Daar hoef je alleen niet zonder meer akkoord mee te gaan...quote:Op woensdag 21 december 2016 14:23 schreef john2406 het volgende:
Ik weet het niet of het kan, maar bij een nieuw arbeidscontract sluit ik het niet uit?
Al heb ik het niet in mijn staan dat ik verplicht ben een ander te tekenen.
In de sector vervoer werkt het helaas anders. Marktwerking is daar dodelijk voor een arbeiderquote:Op woensdag 21 december 2016 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom moet je dan inleveren? Ons bedrijf is vorig jaar ook overgenomen, en daar zijn wij alleen maar beter van geworden.
Jij bent toch machinist dacht ik?quote:Op woensdag 21 december 2016 14:26 schreef Cherna het volgende:
[..]
In de sector vervoer werkt het helaas anders. Marktwerking is daar dodelijk voor een arbeider
Een chauffeur bij Arivva valt niet te benijden. Ik zou er niet mee willen ruilen.
Arbeidsrecht verhindert dat. Dus dat niet serieus nemen is onterecht.quote:Op woensdag 21 december 2016 14:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat doen de meeste ook wel.
Nu kan ik hier alleen even voor mij zelf spreken. Maar zie dit als voorbeeld.
Als mijn werkgever word overgenomen door een andere partij weet ik nu al dat ik zo gemiddeld 600 euro netto mag inleveren. Iemand die mij hier in dit forum zegt dat dit niet zoveel is neem ik niet serieus.
Nu is mijn vraaG ga ik er dan op voorruit met mijn welvaart?.
Ik ken helaas genoeg mensen die dit is overkomen. Die hadden wel al bepaalde vaste lasten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |