abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2016 @ 22:34:10 #1
286575 Roces18
Chef de party
pi_167312693
Ik had laatst een discussie met een maatje van mij over de dresscode bij sollicitatiegesprekken. Stel jij gaat strak in pak op sollicitatie, heb je dan meer of minder kans om aangenomen te worden dan wanneer jij business casual gaat. Zelf denk ik van wel, kleding maakt de man en uiteindelijk ben je wel je eigen visitekaartje. Maar hij vond het overdressed tenzij je bijv. gaat solliciteren als accountant ofzo.

In hoeverre vinden recruiters dat eigenlijk belangrijk? Wat denken deze wannabe psychologen hieraan af te lezen?

Snap best dat een loodgieter dat niet doet maar in finance/law/sales lijkt me dat toch redelijk de standaard?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 13 december 2016 @ 22:35:28 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_167312751
gewoon italian vintage, altijd goed.
pi_167312756
dat ligt vooral aan het bedrijf en iets minder aan het vakgebied
pi_167312832
Ik zou altijd in pak gaan ja.

Ik houd ook wel ooit sollicitatiegesprekken. Kandidaten zijn dan ook vrijwel altijd gewoon in pak.

Maar wat je zegt. Ligt aan de functie. Maar voor vrijwel elke WO-functie zou ik gewoon in pak gaan.
  dinsdag 13 december 2016 @ 22:38:08 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_167312879
Verschilt per bedrijf per functie lijkt mij.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 13 december 2016 @ 22:41:25 #6
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167313011
Voor een serieuze kantoorbaan, of een commerciële functie die verder gaat dan spijkerbroeken verkopen zou ik altijd wel in pak gaan. Maar als dat je ding niet is kan een nette pantalon met een overhemd en eventueel een nette trui ook prima.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_167313101
Vertel eens waar je gaat solliciteren?
Moeten zij weten
pi_167313416
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2016 22:34 schreef Roces18 het volgende:
Stel jij gaat strak in pak op sollicitatie, heb je dan meer of minder kans om aangenomen te worden dan wanneer jij business casual gaat. Zelf denk ik van wel, kleding maakt de man en uiteindelijk ben je wel je eigen visitekaartje.
De gedachte dat kleding de man maakt is mijn inziens nogal ouderwets. Kleding is slechts een heel klein gedeelte van de indruk die je achterlaat tijdens een sollicitatiegesprek, en voor een goede recruiter of leidinggevende het minst belangrijk. Een gebrek aan ervaring, kennis, vertrouwen of zelfverzekerdheid kun je niet verbergen door in een pak op een sollicitatiegesprek te verschijnen.
Het belangrijkste qua kledingkeuze lijkt mij dat je je kunt identificeren met het bedrijf, de functie, en de branche, en daar je kleding op af stemt. Voor het ene gesprek is kan dat een net overhemd zijn en het andere een jasje, daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Iemand die iets meer casual gekleed gaat maar daardoor zelfverzekerder overkomt laat een betere indruk achter dan iemand die ongemakkelijk in een pak in een sollicitatie zit.
pi_167313535
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 22:41 schreef MutedFaith het volgende:
Voor een serieuze kantoorbaan, of een commerciële functie die verder gaat dan spijkerbroeken verkopen zou ik altijd wel in pak gaan. Maar als dat je ding niet is kan een nette pantalon met een overhemd en eventueel een nette trui ook prima.
Vraag me altijd af bij dit soort reacties wat dan een serieuze kantoorbaan is... Ik ken genoeg "serieuze kantoorbanen" bij bedrijven in bijvoorbeeld creatieve sectoren waar je echt niet in een pantalon hoeft aan te komen op een sollicitatie om serieus genomen te worden.
pi_167313638
spijkerbroek + t-shirt/trui ik heb niet eens een pak
pi_167313748
laatste keer dat ik soliciteerde bijna alle keren in pak, maar toevallig de keer dat ik aangenomen werd, was ik niet in pak, meer business casual.
.
pi_167313945
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2016 22:43 schreef H0D3NPYL het volgende:
Vertel eens waar je gaat solliciteren?
Dit.

Ik heb laatst vernomen dat je bij producenten van geitenwollen truien beter in een geitenwollen trui kunt gaan.
pi_167314113
Helemaal afhankelijk van het hoe of wat.

Mijn laatste sollicitatiegesprek (Business School, PhD positie) kwam ik binnenzetten in m'n motorkleding, waaronder ik 'n redelijk 'nette' broek (pantalon-achtig) en een net truitje had zitten. Aangenomen.

Denk dat ik met spijkerbroek daar ook nog wel was aangenomen, want de mensen met wie ik het interview had zijn/waren ook zeer casual, de richting waarin ik promoveer ook. Had ik in de meer hardcore business en economics gesolliciteerd dan had ik toch wel echt ook een jasje aan moeten doen enzo, al was het maar voor het idee; op onze afdeling loopt verder niemand ooit in pak, op een paar profs/staff na, maar dat zijn van die mensen die gewoon altijd een pak dragen... :)
Ja doei.
  dinsdag 13 december 2016 @ 23:15:48 #14
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_167314124
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 22:54 schreef manifold het volgende:

[..]

Vraag me altijd af bij dit soort reacties wat dan een serieuze kantoorbaan is... Ik ken genoeg "serieuze kantoorbanen" bij bedrijven in bijvoorbeeld creatieve sectoren waar je echt niet in een pantalon hoeft aan te komen op een sollicitatie om serieus genomen te worden.
Ik denk dat je met een goed zittend pak eigenlijk altijd 'veilig' zit. Al hoeft t zeker niet overal, en zijn er steeds meer bedrijven die je absoluut gewoon serieus nemen als je in je 'normale' kleren komt.

Al zou ik nog steeds niet in een spijkerbroek met gaten en een sleeveless shirt aan komen zetten. Of een wolvenshirt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 13 december 2016 @ 23:24:39 #15
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_167314324
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2016 23:15 schreef MutedFaith het volgende:
Al zou ik nog steeds niet in een spijkerbroek met gaten en een sleeveless shirt aan komen zetten. Of een wolvenshirt.
Tenzij je voor een baan als x86 assembly programmeur solliciteert (8>
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_167314382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 23:24 schreef mstx het volgende:

[..]

Tenzij je voor een baan als x86 assembly programmeur solliciteert (8>
Wat heeft x86 daar mee te maken? Moet je voor een andere architectuur dan een ander shirt aandoen?
pi_167314586
Ligt heel erg aan het bedrijf en de sector. In de techniek sector hoef je ook als je WO afgestudeerd bent normaliter echt niet in pak te komen. Terwijl je in bijvoorbeeld de consulting al praktisch bent afgeschreven als je niet in pak komt.
  dinsdag 13 december 2016 @ 23:39:21 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_167314587
Voor vrouwen vind ik een pak helemaal overdone. Een spijkerbroek met colbert is dan prima wat mij betreft.
  woensdag 14 december 2016 @ 01:22:34 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_167315440
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 23:39 schreef Baretta00 het volgende:
Ligt heel erg aan het bedrijf en de sector. In de techniek sector hoef je ook als je WO afgestudeerd bent normaliter echt niet in pak te komen. Terwijl je in bijvoorbeeld de consulting al praktisch bent afgeschreven als je niet in pak komt.
Mwah, ik zit ook in de techniek sector en het is toch wel gebruikelijk dat men in pak komt voor een HBO/WO functie. Het tegenstrijdige is dat wijzelf slechts 2x per jaar een pak dragen. Ik zou er dan ook geen enkel probleem mee hebben als men niet in pak zou komen solliciteren (wel netjes gekleed uiteraard).
pi_167315467
Nike Air

Afhankelijk van de functie zou ik zeggen.

Maar een overhemd kan nooit kwaad, toch?
  woensdag 14 december 2016 @ 08:01:43 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167316171
Ligt aan de organisatie en natuurlijk ook de functie. Bij het bedrijfsleven zou ik zeggen zo netjes mogelijk, bij de overheid kan het doorgaans al wat minder.
Graag op anoniem
pi_167316176
Ging eerst altijd in pak, maar ik was praktisch altijd overdressed. Tegenwoordig gewoon overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen.

(ICT-er overigens).
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  woensdag 14 december 2016 @ 08:08:10 #23
286575 Roces18
Chef de party
pi_167316202
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2016 23:00 schreef Fer het volgende:
laatste keer dat ik soliciteerde bijna alle keren in pak, maar toevallig de keer dat ik aangenomen werd, was ik niet in pak, meer business casual.
Denk je dat dat verband heeft?
pi_167316210
Vroeger wel eens in pak gegaan, beviel me niet. Ga nu gewoon in spijkerbroek met overhemd of nette trui. Heb gee buitenfuncties waar ik op solliciteer.
Willen ze me niet omdat ik geen pak aan heb, prima, zoek ik een ander bedrijf.
pi_167316869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 08:03 schreef Ceased2Be het volgende:
Ging eerst altijd in pak, maar ik was praktisch altijd overdressed. Tegenwoordig gewoon overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen.

(ICT-er overigens).
Ik ging eens solliciteren in pak , zonder stropdas (toevallig is m' trouwpak het enige dat ik heb) bij een Amerikaans bedrijf (DJ genoteerd), zaten het afdelingshoofd en de recruiter daar met fletse spijkerbroek, vaal overhemd/trui.

Lastig van te voren in te schatten. Ik kwam wel bij Brunel, daar loopt iedereen in een colbertjasje & overhemd (zonder dat het staat overigens).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167316907
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ging eens solliciteren in pak , zonder stropdas (toevallig is m' trouwpak het enige dat ik heb) bij een Amerikaans bedrijf (DJ genoteerd), zaten het afdelingshoofd en de recruiter daar met fletse spijkerbroek, vaal overhemd/trui.

Lastig van te voren in te schatten. Ik kwam wel bij Brunel, daar loopt iedereen in een colbertjasje & overhemd (zonder dat het staat overigens).
Laatste keer dat ik in pak kwam was samen met een recruiter.
Eerste vraag die ze stelden 'Wie van jullie komt er op gesprek? Want hij (wees naar mij) heeft het betere pak aan' :')
En idd, dan heb je het gesprek met 2 gasten in spijkerbroek en t-shirt.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_167316925
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:28 schreef Ceased2Be het volgende:
En idd, dan heb je het gesprek met 2 gasten in spijkerbroek en t-shirt.
T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167316961
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 08:03 schreef Ceased2Be het volgende:

(ICT-er overigens).
Dit ja, overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen. Een pak was eigenlijk overal waar ik gewerkt en gesolliciteerd heb overdressed.

(ook ICT-er)
Don't let my username fool you...
pi_167316967
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:30 schreef blomke het volgende:

[..]

T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekken :')
Meestal gesprekken met directe leidinggevende, soms de manager daarboven.
pi_167317002
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:34 schreef Ceased2Be het volgende:
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekken :')
Meestal gesprekken met directe leidinggevende, soms de manager daarboven.
Gunstig. Het enige gesprek waar ik van de HR-vrouw wijzer werd, was bij dat Amerikaanse bedrijf. Meestal heb je geen bal aan HR-mensen; kosten geld en tijd, en zijn verlengstuk van management/directie.
  woensdag 14 december 2016 @ 09:37:20 #31
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167317005
Het slimste is om gewoon een pak aan te trekken. Iedereen met een beetje verstand weet dat het eigenlijk zo hoort, dus de kans is heel erg klein dat het tegen je werkt.
Siesta & Fiesta!
pi_167317364
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Bramito het volgende:
Het slimste is om gewoon een pak aan te trekken. Iedereen met een beetje verstand weet dat het eigenlijk zo hoort, dus de kans is heel erg klein dat het tegen je werkt.
Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".
  woensdag 14 december 2016 @ 10:27:11 #33
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167317598
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:10 schreef manifold het volgende:

[..]

Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 14 december 2016 @ 10:32:34 #34
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167317660
Bij ons in de technische sector hebben ze het niet zo op mannen in pak. Hier zien ze het liefst een net overhemd en een (spijker) broek. Casual toch profesioneel. Kom niet op je adidas sneakers maar gewoon nette schoenen.
I wonder what it's all about
pi_167317695
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Het kan toch echt wel averechts werken, zoals Habbezak hierboven ook al zegt. Er zijn genoeg bedrijfsculturen waarbij die mensen in pak alleen maar als vervelend worden gezien. Van die studentikoze types die menen dat ze beter zijn dan anderen in hun pak hebben bij ons bijvoorbeeld niets te zoeken.
Don't let my username fool you...
  woensdag 14 december 2016 @ 10:38:07 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_167317742
Blijf dit toch een lastige vinden. Zelf heb ik een zeer zakelijke garderobe, met bloesjes, kokerrokken, jurken, hakken en jasjes, maar voel me (in salesgesprekken bijvoorbeeld) tegenwoordig vaak overdressed.

Mijn advies naar anderen is je altijd net iets netter te kleden dan je gesprekspartner. Dus als de dresscode business casual of business is, gewoon een pak aan naar je sollicitatiegesprek. Is de dresscode casual, dan zou ik voor business casual gaan. En poets je schoenen.

Aanvulling: als je jong bent, en niet op een functie als consultant oid solliciteert, zou ik altijd voor business casual gaan.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_167317751
Meestal in konijnenpak
pi_167317763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:

[..]

Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
pi_167317811
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:
Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Klopt, moet je zeker doen! Helaas heb ik bij dat Amerikaanse bedrijf niet ontdekt hoe de dress-code waren pas bij binnenkomst zag ik: overdressed.....
pi_167317842
Ik draag altijd jeans met een shirt en een colbertjasje. Dat draag ik ook als werkkledij, dus als dat niet volstaat is het bedrijf niet het bedrijf waar ik me goed ga voelen en ook geen geschikte werkplek.
pi_167317899
maximaal een pantalon met overhemd
meestal spijkerbroek met overhemd

je ziet haast nooit meer mensen in pak op de werkvloer (IT) behalve dan accountmanagers van externe partijen en sollicitanten :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  woensdag 14 december 2016 @ 10:55:46 #42
286575 Roces18
Chef de party
pi_167318043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:47 schreef Leipo666 het volgende:
maximaal een pantalon met overhemd
meestal spijkerbroek met overhemd

je ziet haast nooit meer mensen in pak op de werkvloer (IT) behalve dan accountmanagers van externe partijen en sollicitanten :')
Maar hoezo dan :')
Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
pi_167318095
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
gelukkig gaat het er bij de meeste bedrijven om dat de juiste kandidaat voor de klus gevonden wordt: hoe hij zich kleed is van ondergeschikt belang.

Naar mijn ervaring zijn het juist meestal de mensen die casual gekleed gaan degene met de meeste technische kennis en kunde. Deze mensen stralen dan gewoon uit: ik weet wat ik kan en ik ben wie ik ben.
En zijn het juist degene in pak die blijkbaar iets te compenseren hebben.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:00:54 #44
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167318109
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:

[..]

Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Cultuur van het bedrijf wel. Uitvinden hoe je op een sollicitatie dient te verschijnen is nogal lastig. Er zijn bedrijven waar men casual gaat, maar wel verwacht dat een sollicitant gewoon in pak komt. Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.
Siesta & Fiesta!
pi_167318111
quote:

[..]

Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:03:31 #46
286575 Roces18
Chef de party
pi_167318152
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:01 schreef manifold het volgende:

[..]

Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?

pi_167318196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:00 schreef Bramito het volgende:

[..]

Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.
De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.
pi_167318236
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?

[ afbeelding ]
Als jij denkt dat links het enige alternatief op het dragen van pak is dan is dit verder een zinloze discussie.
pi_167318238
quote:

[..]

[ afbeelding ]
want daar is ook alleen de kleding het verschil :')

help ff je eigen topic om zeep....
  woensdag 14 december 2016 @ 11:15:02 #50
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167318350
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:06 schreef manifold het volgende:

[..]

De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.
Mja, dat is nogal vaag hè. Een pak is spelen op zeker.
Siesta & Fiesta!
pi_167318459
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:15 schreef Bramito het volgende:

[..]

Mja, dat is nogal vaag hè. Een pak is spelen op zeker.
Als je dat vooral wilt blijven denken ondanks de eerder gegeven voorbeelden moet je dat vooral doen. En misschien is dat in jouw werkomgeving ook altijd een gegeven, en er zullen zeker bedrijven zijn waar dat zo is. Ik weet echter dat dat zeker niet voor alle bedrijven geldt en je dus niet kan zeggen.dat dat altijd geldt.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:24:58 #52
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167318536
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:20 schreef manifold het volgende:

[..]

Als je dat vooral wilt blijven denken ondanks de eerder gegeven voorbeelden moet je dat vooral doen. En misschien is dat in jouw werkomgeving ook altijd een gegeven, en er zullen zeker bedrijven zijn waar dat zo is. Ik weet echter dat dat zeker niet voor alle bedrijven geldt en je dus niet kan zeggen.dat dat altijd geldt.
Begrijp ik hier uit dat volgens jou een pak tegen je kan werken?
Siesta & Fiesta!
pi_167318599
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:24 schreef Bramito het volgende:

[..]

afhankelijk van de in te vullen positie: ja :Y
pi_167318640
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:59 schreef Leipo666 het volgende:
Naar mijn ervaring zijn het juist meestal de mensen die casual gekleed gaan degene met de meeste technische kennis en kunde. Deze mensen stralen dan gewoon uit: ik weet wat ik kan en ik ben wie ik ben.
En zijn het juist degene in pak die blijkbaar iets te compenseren hebben.
Klopt helemaal. De knurften die ik in bedrijven tegenkwam, liepen meestal in een business suit, zonder iets van de business te weten.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:30:34 #55
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167318656
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:28 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

afhankelijk van de in te vullen positie: ja :Y
Op HBO/WO niveau betwijfel ik dat ten zeerste, maar het zou kunnen. Lijkt me wel lastig om dan de de juiste kleding te kiezen als een pak al tegen je werkt.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 14 december 2016 @ 11:30:59 #56
456828 viceversa
graag verwijderen
pi_167318663
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zou de rechter aannemen in een overhemd.
graag verwijderen
pi_167318738
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:24 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik denk dat een verkeerde kledingkeuze tegen je kan werken, of dat nou overdressed is of underdressed.
pi_167318758
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Blijf dit toch een lastige vinden. Zelf heb ik een zeer zakelijke garderobe, met bloesjes, kokerrokken, jurken, hakken en jasjes, maar voel me (in salesgesprekken bijvoorbeeld) tegenwoordig vaak overdressed.

Mijn advies naar anderen is je altijd net iets netter te kleden dan je gesprekspartner. Dus als de dresscode business casual of business is, gewoon een pak aan naar je sollicitatiegesprek. Is de dresscode casual, dan zou ik voor business casual gaan. En poets je schoenen.

Aanvulling: als je jong bent, en niet op een functie als consultant oid solliciteert, zou ik altijd voor business casual gaan.
Ik denk dat je vrij goed zit als je je kleedt zoals men zich in het bedrijf op hun netst kleedt. Als dat maximaal een colbertjasje is dan is een pak overdressed.
  woensdag 14 december 2016 @ 11:41:01 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167318877
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:34 schreef manifold het volgende:

[..]

Ik denk dat een verkeerde kledingkeuze tegen je kan werken, of dat nou overdressed is of underdressed.
Ik zie een pak meer als een sollicitatieuniform. Maar ja ieder z'n visie.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 14 december 2016 @ 11:46:51 #60
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_167318987
Lachen is dat onder studenten (met name aan Business-kant) van die Oger-pasvorm-pakken mode zijn. Dan komen ze kennismaken voor een stage en dan lopen ze in een zuiver scheerwollen pak, double monk Santoni's met bijpassende riem en manchetknopen met hun initialen. Moet daar altijd wel om gniffelen.

Ik heb de afgelopen 5 jaar geen pak meer aangehad. Niet bij sollicitaties, niet naar klanten toe en al helemaal niet op normale werkdagen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_167318994
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:41 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik zie een pak meer als een sollicitatieuniform. Maar ja ieder z'n visie.
Dat zie je helaas ook maar al te vaak. Mensen die nooit een pak dragen, en er één in de kast hebben hangen voor bruiloften, crematies, en sollicitaties. Als je zelf nooit een pak draagt, en dus geen goed zittend, bij de tijds pak hebt dan moet je het al helemaal niet aantrekken naar een sollicitatie waarin je jezelf op je best wil presenteren.
pi_167319023
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:47 schreef manifold het volgende:

[..]

Dat zie je helaas ook maar al te vaak. Mensen die nooit een pak dragen, en er één in de kast hebben hangen voor bruiloften, crematies, en sollicitaties. Als je zelf nooit een pak draagt, en dus geen goed zittend, bij de tijds pak hebt dan moet je het al helemaal niet aantrekken naar een sollicitatie waarin je jezelf op je best wil presenteren.
Ik heb een perfect zittend pak, maar dat is idd voor bruiloften en crematies. Zo netjes als dat ik op sollicitatie kom loop ik er nooit meer bij :')
  woensdag 14 december 2016 @ 11:49:53 #63
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_167319032
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:46 schreef Bugno het volgende:
Lachen is dat onder studenten (met name aan Business-kant) van die Oger-pasvorm-pakken mode zijn. Dan komen ze kennismaken voor een stage en dan lopen ze in een zuiver scheerwollen pak, double monk Santoni's met bijpassende riem en manchetknopen met hun initialen. Moet daar altijd wel om gniffelen.

Ik heb de afgelopen 5 jaar geen pak meer aangehad. Niet bij sollicitaties, niet naar klanten toe en al helemaal niet op normale werkdagen.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:47 schreef manifold het volgende:

[..]

Dit zijn inderdaad voorbeelden van een pak aantrekken die tegen je kunnen werken. Die opties bestaan niet in mijn hoofd. Daar hebben jullie dus wel gelijk inderdaad.
Siesta & Fiesta!
pi_167319874
Pantalon, nette schoenen, overhemd, en afhangend van de functie wel of geen jasje. Wellicht een das, misschien zelfs een vlinderdasje mocht ik in een olijke bui zijn.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 14 december 2016 @ 17:41:27 #65
286575 Roces18
Chef de party
pi_167325156
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 12:48 schreef probeer het volgende:
Pantalon, nette schoenen, overhemd, en afhangend van de functie wel of geen jasje. Wellicht een das, misschien zelfs een vlinderdasje mocht ik in een olijke bui zijn.
een olijke bui :D
  woensdag 14 december 2016 @ 18:21:44 #66
36461 Joppy
geen colaboy
pi_167326057
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 11:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Op HBO/WO niveau betwijfel ik dat ten zeerste, maar het zou kunnen. Lijkt me wel lastig om dan de de juiste kleding te kiezen als een pak al tegen je werkt.
Lijkt mij ook dat een pak voor een eerste gesprek voor functies op HBO/WO niveau bijna altijd wel een goede keuze is. Bij een tweede gesprek kan je evt. je kledingkeuze aanpassen aan het bedrijf.
Maar uiteindelijk denk ik dat voor heel veel functies (ook op HBO/WO niveau) de kledingkeuze helemaal niet zo van belang is. Zolang je maar een verzorgde indruk maakt.
Let the beat control your body!
pi_167371971
Ik doe een juridische opleiding en ga altijd netjes (business) naar sollicitaties. Is ook wel gebruikelijk in de sector (fiscaal). Sommige kantoren zijn inderdaad wat vrijer (smart casual bijvoorbeeld), maar ik houd het altijd zakelijk. Overigens nog nooit uit de toon gevallen op die manier. Voordat je gaat solliciteren zou ik altijd eerst langsgaan en dan kijken wat de mensen zoal aanhebben (casual friday niet meegerekend). Dan je kleding daarop aanpassen.

Voor mij is dat overigens een jurkje met net jasje er overheen. Of een blouse met een rokje er onder. Daar onder een panty met laarzen of schoenen met een klein hakje
pi_167374531
quote:

[..]

In sommige sectoren werkt het tegen je als je in pak komt aanzetten; alsof je moet verhullen dat je eigenlijk geen goede programmeur bent.
pi_167374941
Outdoorbroek, wollen trui en wandelschoenen.
Mocht ik vanwege mijn kleding afgewezen worden dan is dat alleen maar positief :)
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:38:56 #70
286575 Roces18
Chef de party
pi_167375503
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2016 17:52 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

In sommige sectoren werkt het tegen je als je in pak komt aanzetten; alsof je moet verhullen dat je eigenlijk geen goede programmeur bent.
Dat is toch hartstikke raar? vind ik dan tenminste
pi_167389935
Vroegâh wel in pak gesolliciteerd, tegenwoordig gewoon in hoodie met grappige tekst gerelateerd aan vakgebied en outdoor broek + schoenen.

Tenzij je bij een consultancy bedrijf zou willen solliciteren maakt het als programmeur niet uit. En ook dat laatste zou evt niet hoeven in Stockholm. Er zijn veel meer banen dan beschikbare en geschikte mensen hier.
pi_167390408
Smart casual. Dat is namelijk zowel ietwat overdressed of modebewust casual als ietwat underdressed of modern business. Dat betekent dat ik met smart casual nooit echt heel ver af kan wijken van de norm van het bedrijf, omdat het overal wat tussenin ligt. Bovendien kun je al heel veel spelen met ter plekke snel de situatie beoordelen en dan een jasje aan/uit beslissing nemen. Maar wellicht dat dit als vrouw iets makkelijker is.
Your opinion of me is none of my business.
  zaterdag 17 december 2016 @ 11:48:05 #73
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_167390639
Nette broek en een net overhemd.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_167392015
Gewoon normale dagelijkse kleding, als mijn kleding het verschil moet maken tussen wel of niet aangenomen worden dan wil ik er niet eens werken want dat bevalt de bedrijfscultuur mij al niet.

Ook IT trouwens.
  zaterdag 17 december 2016 @ 14:11:15 #75
286575 Roces18
Chef de party
pi_167392796
quote:
19s.gif Op zaterdag 17 december 2016 13:19 schreef TwenteFC het volgende:
Gewoon normale dagelijkse kleding, als mijn kleding het verschil moet maken tussen wel of niet aangenomen worden dan wil ik er niet eens werken want dat bevalt de bedrijfscultuur mij al niet.

Ook IT trouwens.
Maar ik voel me zo lekker in pak. Wat meer zelfverzekerd. En dat komt zeker bij sollicitaties goed van pas.
pi_167394421
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 14:11 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Maar ik voel me zo lekker in pak. Wat meer zelfverzekerd. En dat komt zeker bij sollicitaties goed van pas.
Als dat is waar jij je het beste in voelt, dan moet je dat gewoon doen.
  zaterdag 17 december 2016 @ 16:28:21 #77
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  zaterdag 17 december 2016 @ 16:30:56 #78
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_167395163
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 14:11 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Man man man dan doe je dat :'( !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_167396543
pika onesie ;)
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 17 december 2016 @ 17:53:12 #80
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_167396797
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 december 2016 16:28 schreef pfaf het volgende:
Altijd pak. Overdressed bestaat niet.
Hangt er vanaf. Als je 21 bent ofzo en je hebt een net iets te groot pak aan wat er allemaal niet uitziet dan komt het juist knullig over.

Vind het persoonlijk overdreven om in pak te gaan solliciteren als je dat ook tijdens je werk niet zou dragen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 17 december 2016 @ 18:16:11 #81
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_167397325
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 17:53 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. Als je 21 bent ofzo en je hebt een net iets te groot pak aan wat er allemaal niet uitziet dan komt het juist knullig over.

Vind het persoonlijk overdreven om in pak te gaan solliciteren als je dat ook tijdens je werk niet zou dragen.
Ja, een pak dragen zoals de gemiddelde Amerikaan is een slechter idee dan underdressed zijn, daar ben ik het wel mee eens. Dat tweede niet.
pi_167408971
Nette broek, nette schoenen, overhemd en dan een gilet met/zonder stropdas of een blazer. Dat vind ik netjes genoeg en draag nooit een pak. Ik moet zeggen dat ik het wel erg kan waarderen als iemand een goed pak aan heeft die past alleen heb zelf het geld er niet voor over. Ik zou het alleen doen als het voor mijn functie nodig zou zijn het dagelijks te dragen.
  zondag 18 december 2016 @ 13:57:43 #83
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_167416039
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2016 00:02 schreef Azpilicueta het volgende:
Nette broek, nette schoenen, overhemd en dan een gilet met/zonder stropdas of een blazer. Dat vind ik netjes genoeg en draag nooit een pak. Ik moet zeggen dat ik het wel erg kan waarderen als iemand een goed pak aan heeft die past alleen heb zelf het geld er niet voor over. Ik zou het alleen doen als het voor mijn functie nodig zou zijn het dagelijks te dragen.
Een gilet?
  zondag 18 december 2016 @ 14:28:08 #84
165633 eriksd
The grand facade...
pi_167416604
quote:
10s.gif Op zondag 18 december 2016 13:57 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een gilet?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 18 december 2016 @ 16:04:57 #85
286575 Roces18
Chef de party
pi_167418928
quote:
10s.gif Op zondag 18 december 2016 13:57 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een gilet?
Lijkt net of je dan gaat trouwen; overeenkomst voor het leven
pi_167421747
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 11:33 schreef Sarasi het volgende:
Smart casual. Dat is namelijk zowel ietwat overdressed of modebewust casual als ietwat underdressed of modern business. Dat betekent dat ik met smart casual nooit echt heel ver af kan wijken van de norm van het bedrijf, omdat het overal wat tussenin ligt. Bovendien kun je al heel veel spelen met ter plekke snel de situatie beoordelen en dan een jasje aan/uit beslissing nemen. Maar wellicht dat dit als vrouw iets makkelijker is.
ik heb geen idee wat dit allemaal is :P
pi_167427073
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 23:39 schreef Mishu het volgende:
Voor vrouwen vind ik een pak helemaal overdone. Een spijkerbroek met colbert is dan prima wat mij betreft.
Ik heb dat wel eens gedaan. Maar dan wel met laarsjes en 'los' blouseje, waardoor het toch een casual tintje kreeg.
Normaal ga ik standaard voor een jurkje of kokerrok met blouseje, net jasje, panty en een paar klassieke hakjes. Daarnaast vrij lichte make-up en geen opvallende sieraden.

In de financiële wereld is het vrij normaal om netjes naar een sollicitatie te gaan en verder, als je back office zit, er vrij casual bij te lopen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_167428115
Gewoon polo en spijkerbroek. Die stumpers in pak :')
Baas van alle meeuwen
pi_167431239
Video over wel/geen pak;

Zelf zit ik op lbo/mbo niveau. Bij een sollicitatie doe ik een beetje nette broek aan. Hoeft geen pantalon te zijn maar ook geen spijkerbroek. Dan een net overhemd.

Dit terwijl je voor het werk gewoon bedrijfskleding krijgt en dat is een stuk minder netjes (polo en cargobroek).

Hierdoor heb ik weleens een compliment gehad van degene met wie ik het gesprek had. Hij vond het super dat ik er netjes uitzag en zei dat er echt onverzorgde figuren komen soms. Het is een kleine moeite en er zijn zoveel mensen die echt totaal geen moeite doen om een beetje toonbaar voor de dag te komen. Bedenk ook dat er bedrijven zijn die juist wat representatiever zouden willen worden maar vast zitten aan langzittend personeel die nooit meer gaan veranderen. Inmiddels is bij ons de bedrijfskleding komen te vervallen en nu loop ik dus altijd in een net overhemd terwijl collega's er vaak een stuk minder net bijlopen. Mij helpt het omdat de baas blij is met een beetje net personeel. Dus dat is dan een stukje waardering van hun.

Iedereen rond de tafel weet bij dat soort beroepen dat de kleding uiteindelijk niet boeit omdat je toch vieze handen gaat krijgen, makkelijke wendbare kleding zult dragen etc. Overdressed zijn is geen probleem zolang je maar niet zelfingenomen gedrag vertoont, niet vies bent van machines etc. Als je bijv. in pak bent en ook nog uit de hoogte gaat doen tja dan val je niet goed natuurlijk.

Je toont gewoon aan dat je (mocht dat nodig zijn) mee kunt denken aan de representatieviteit van het bedrijf en dat je geen complete social retard bent. Ook bijv. een timmerbedrijf heeft misschien een keer een open dag voor opdrachtgevers etc.

En een sollicitatie is nog geen werkdag dus eigenlijk laat je er gewoon mee zien hoe je voor de dag komt op nette gelegenheden. Het toont ook respect naar het bedrijf dat je wat moeite hebt gedaan.
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:41:53 #90
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_167477908
Hangt inderdaad van de functie af..
Laatste 2 functies waren voor monteur, ja dan ga ik echt geen mantelpakje aandoen, laat staan dat ik die heb, maar ik denk dat ze me keihard hadden uitgelachen 😂
pi_167481660
Ik vraag meestal wat de bedrijfscultuur is. Bij sollicitaties of in pak of spijkerbroek en overhemd.

Over het algemeen denk ik dat een pak bijna altijd overdressed is. Ook wantrouwen veel mensen je wanneer je in pak komt. Vaak zijn het van die aalgladde verkopers of slechte consultants.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_167491915
quote:

[..]

Verschilt heel erg. Ik kan me van alle sollicitanten die ik heb gezien niet meer herinneren wat ze aan hadden. Dat vond ik dus ook niet zo relevant, blijkbaar. Zo lang je niet in een vuilniszak binnen komt wandelen is het al lang prima.
Schip ahoy!
  woensdag 21 december 2016 @ 12:10:36 #93
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_167495304
Zolang het pak maar goed zit. Niet een pak welke een (paar) ma(a)t(en) te groot is!
pi_167501662
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2016 18:21 schreef Joppy het volgende:

[..]

Lijkt mij ook dat een pak voor een eerste gesprek voor functies op HBO/WO niveau bijna altijd wel een goede keuze is. Bij een tweede gesprek kan je evt. je kledingkeuze aanpassen aan het bedrijf.
Maar uiteindelijk denk ik dat voor heel veel functies (ook op HBO/WO niveau) de kledingkeuze helemaal niet zo van belang is. Zolang je maar een verzorgde indruk maakt.
Ik denk dat opleidingsnieau van geen enkel belang is. Het gaat om functie, organisatie en representiviteit. Wanneer je als mbo'er gaat solliciteren als receptiemedewerker bij een duur hotel, ga je eerder in pak dan als je als hbo/wo'er gaat solliciteren als ict'er/programmeur. Als autoverkoper ga je eerder in pak dan als je hoger opgeleide gaat solliciteren in de zorg/onderwijs etc etc

en ja, ik heb de fout ook wel eens gemaakt door in pak te komen en kreeg netjes de opmerking dat ik mij niet goed ingelezen had in de cultuur. Tweede gesprek moest ik casual komen
  woensdag 21 december 2016 @ 18:44:48 #95
286575 Roces18
Chef de party
pi_167503631
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 17:14 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Ik denk dat opleidingsnieau van geen enkel belang is. Het gaat om functie, organisatie en representiviteit. Wanneer je als mbo'er gaat solliciteren als receptiemedewerker bij een duur hotel, ga je eerder in pak dan als je als hbo/wo'er gaat solliciteren als ict'er/programmeur. Als autoverkoper ga je eerder in pak dan als je hoger opgeleide gaat solliciteren in de zorg/onderwijs etc etc

en ja, ik heb de fout ook wel eens gemaakt door in pak te komen en kreeg netjes de opmerking dat ik mij niet goed ingelezen had in de cultuur. Tweede gesprek moest ik casual komen
wtf dat slaat toch nergens op. Niet ingelezen in de cultuur. Wat heeft dat met een sollicatie te maken. Dress to impress. Ze doen dan net alsof je elke dag in pak komt... uh nee, hoe ik op sollicatie eruit zie dat zal je misschien maar een paar keer per jaar terugzien.
  woensdag 21 december 2016 @ 19:52:30 #96
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_167505634
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:44 schreef Roces18 het volgende:

[..]

wtf dat slaat toch nergens op. Niet ingelezen in de cultuur. Wat heeft dat met een sollicatie te maken. Dress to impress. Ze doen dan net alsof je elke dag in pak komt... uh nee, hoe ik op sollicatie eruit zie dat zal je misschien maar een paar keer per jaar terugzien.
Lekker verontwaardigd gaan reageren, zul je helemaal punten mee scoren
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_167507166
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:44 schreef Roces18 het volgende:

[..]

je wilt laten zien dat je goed bij de organisatie past, en daar horen pakken niet (altijd) bij. Je maakt geen betere indruk wanneer je een foute kledingkeuze maakt.
pi_167525894
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:26 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

je wilt laten zien dat je goed bij de organisatie past, en daar horen pakken niet (altijd) bij. Je maakt geen betere indruk wanneer je een foute kledingkeuze maakt.
Hoe kom je erachter hoe men zich daar kleedt? Dat kan toch niet altijd?
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_167557184
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 14:41 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Hoe kom je erachter hoe men zich daar kleedt? Dat kan toch niet altijd?
Klopt, zeker niet vanaf websites. Gewoon (verkapt) vragen kan natuurlijk wel, al zullen sommige sollicitanten dat niet durven. Ook handig is het om voor je sollicitatie naar cultuur te vragen, maak je direct een betere indruk
pi_167557955
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:26 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Een pak is bijna altijd wel goed. Helemaal als je solliciteert na een WO studie. Beter overdressed dan underdressed.
  vrijdag 23 december 2016 @ 19:24:18 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167558138
Een goed zittend pak werkt zelden tegen (heb het niet over een twintig jaar oud trouwpak) op hbo/wo niveau.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 december 2016 @ 19:25:16 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167558168
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Een pak is bijna altijd wel goed. Helemaal als je solliciteert na een WO studie. Beter overdressed dan underdressed.
Dit ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 december 2016 @ 16:06:07 #103
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_167676880
Beter overdressed dan underdressed, zegt men. Helemaal mee eens.
Ik doe altijd het pak aan waar ik mezelf het best / meest zelfverzekerd in voel.
pi_167684986
Gewoon hoerenkleding net zoals op mn werk.
pi_167697379
Iedereen weet toch dat dit simpelweg per organisatie verschilt. Meer nuttigs valt er niet over te zeggen en ik ben dan ook bepaald niet van plan om te gaan lezen hoe men hier in hemelsnaam 6 pagina's over heeft weten te vullen.
pi_167769423
Ik ging met colbertje naar sollicitatie bij een jong webbureau, tja jong en naïef he, toch het zekere voor het onzekere nemen dacht ik, bleek uiteindelijk zwaar overdressed natuurlijk (was toen de enige die er een aan had daar :')), wel gewoon aangenomen en daarna nooit meer zoiets aan gehad daar :P

Dus ja is het zo'n bedrijf, dan het gewoon houden bij net overhemd, moet je bij een bank of accountantskantoor zijn, dan strak in pak. Je niet vergeten te scheren, niet uit je bek stinken en niet de nacht ervoor doorzakken in de kroeg zal in alle gevallen helpen.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')