De gedachte dat kleding de man maakt is mijn inziens nogal ouderwets. Kleding is slechts een heel klein gedeelte van de indruk die je achterlaat tijdens een sollicitatiegesprek, en voor een goede recruiter of leidinggevende het minst belangrijk. Een gebrek aan ervaring, kennis, vertrouwen of zelfverzekerdheid kun je niet verbergen door in een pak op een sollicitatiegesprek te verschijnen.quote:Op dinsdag 13 december 2016 22:34 schreef Roces18 het volgende:
Stel jij gaat strak in pak op sollicitatie, heb je dan meer of minder kans om aangenomen te worden dan wanneer jij business casual gaat. Zelf denk ik van wel, kleding maakt de man en uiteindelijk ben je wel je eigen visitekaartje.
Vraag me altijd af bij dit soort reacties wat dan een serieuze kantoorbaan is... Ik ken genoeg "serieuze kantoorbanen" bij bedrijven in bijvoorbeeld creatieve sectoren waar je echt niet in een pantalon hoeft aan te komen op een sollicitatie om serieus genomen te worden.quote:Op dinsdag 13 december 2016 22:41 schreef MutedFaith het volgende:
Voor een serieuze kantoorbaan, of een commerciële functie die verder gaat dan spijkerbroeken verkopen zou ik altijd wel in pak gaan. Maar als dat je ding niet is kan een nette pantalon met een overhemd en eventueel een nette trui ook prima.
Dit.quote:Op dinsdag 13 december 2016 22:43 schreef H0D3NPYL het volgende:
Vertel eens waar je gaat solliciteren?
Ik denk dat je met een goed zittend pak eigenlijk altijd 'veilig' zit. Al hoeft t zeker niet overal, en zijn er steeds meer bedrijven die je absoluut gewoon serieus nemen als je in je 'normale' kleren komt.quote:Op dinsdag 13 december 2016 22:54 schreef manifold het volgende:
[..]
Vraag me altijd af bij dit soort reacties wat dan een serieuze kantoorbaan is... Ik ken genoeg "serieuze kantoorbanen" bij bedrijven in bijvoorbeeld creatieve sectoren waar je echt niet in een pantalon hoeft aan te komen op een sollicitatie om serieus genomen te worden.
Tenzij je voor een baan als x86 assembly programmeur solliciteertquote:Op dinsdag 13 december 2016 23:15 schreef MutedFaith het volgende:
Al zou ik nog steeds niet in een spijkerbroek met gaten en een sleeveless shirt aan komen zetten. Of een wolvenshirt.
Wat heeft x86 daar mee te maken? Moet je voor een andere architectuur dan een ander shirt aandoen?quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:24 schreef mstx het volgende:
[..]
Tenzij je voor een baan als x86 assembly programmeur solliciteert
Mwah, ik zit ook in de techniek sector en het is toch wel gebruikelijk dat men in pak komt voor een HBO/WO functie. Het tegenstrijdige is dat wijzelf slechts 2x per jaar een pak dragen. Ik zou er dan ook geen enkel probleem mee hebben als men niet in pak zou komen solliciteren (wel netjes gekleed uiteraard).quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:39 schreef Baretta00 het volgende:
Ligt heel erg aan het bedrijf en de sector. In de techniek sector hoef je ook als je WO afgestudeerd bent normaliter echt niet in pak te komen. Terwijl je in bijvoorbeeld de consulting al praktisch bent afgeschreven als je niet in pak komt.
Denk je dat dat verband heeft?quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:00 schreef Fer het volgende:
laatste keer dat ik soliciteerde bijna alle keren in pak, maar toevallig de keer dat ik aangenomen werd, was ik niet in pak, meer business casual.
Ik ging eens solliciteren in pak , zonder stropdas (toevallig is m' trouwpak het enige dat ik heb) bij een Amerikaans bedrijf (DJ genoteerd), zaten het afdelingshoofd en de recruiter daar met fletse spijkerbroek, vaal overhemd/trui.quote:Op woensdag 14 december 2016 08:03 schreef Ceased2Be het volgende:
Ging eerst altijd in pak, maar ik was praktisch altijd overdressed. Tegenwoordig gewoon overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen.
(ICT-er overigens).
Laatste keer dat ik in pak kwam was samen met een recruiter.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ging eens solliciteren in pak , zonder stropdas (toevallig is m' trouwpak het enige dat ik heb) bij een Amerikaans bedrijf (DJ genoteerd), zaten het afdelingshoofd en de recruiter daar met fletse spijkerbroek, vaal overhemd/trui.
Lastig van te voren in te schatten. Ik kwam wel bij Brunel, daar loopt iedereen in een colbertjasje & overhemd (zonder dat het staat overigens).
T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:28 schreef Ceased2Be het volgende:
En idd, dan heb je het gesprek met 2 gasten in spijkerbroek en t-shirt.
Dit ja, overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen. Een pak was eigenlijk overal waar ik gewerkt en gesolliciteerd heb overdressed.quote:Op woensdag 14 december 2016 08:03 schreef Ceased2Be het volgende:
Ging eerst altijd in pak, maar ik was praktisch altijd overdressed. Tegenwoordig gewoon overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen.
(ICT-er overigens).
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekkenquote:Op woensdag 14 december 2016 09:30 schreef blomke het volgende:
[..]
T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.
Gunstig. Het enige gesprek waar ik van de HR-vrouw wijzer werd, was bij dat Amerikaanse bedrijf. Meestal heb je geen bal aan HR-mensen; kosten geld en tijd, en zijn verlengstuk van management/directie.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:34 schreef Ceased2Be het volgende:
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekken
Meestal gesprekken met directe leidinggevende, soms de manager daarboven.
Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Bramito het volgende:
Het slimste is om gewoon een pak aan te trekken. Iedereen met een beetje verstand weet dat het eigenlijk zo hoort, dus de kans is heel erg klein dat het tegen je werkt.
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:10 schreef manifold het volgende:
[..]
Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".
Het kan toch echt wel averechts werken, zoals Habbezak hierboven ook al zegt. Er zijn genoeg bedrijfsculturen waarbij die mensen in pak alleen maar als vervelend worden gezien. Van die studentikoze types die menen dat ze beter zijn dan anderen in hun pak hebben bij ons bijvoorbeeld niets te zoeken.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Klopt, moet je zeker doen! Helaas heb ik bij dat Amerikaanse bedrijf niet ontdekt hoe de dress-code waren pas bij binnenkomst zag ik: overdressed.....quote:Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:
Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Maar hoezo danquote:Op woensdag 14 december 2016 10:47 schreef Leipo666 het volgende:
maximaal een pantalon met overhemd
meestal spijkerbroek met overhemd
je ziet haast nooit meer mensen in pak op de werkvloer (IT) behalve dan accountmanagers van externe partijen en sollicitanten
gelukkig gaat het er bij de meeste bedrijven om dat de juiste kandidaat voor de klus gevonden wordt: hoe hij zich kleed is van ondergeschikt belang.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
Cultuur van het bedrijf wel. Uitvinden hoe je op een sollicitatie dient te verschijnen is nogal lastig. Er zijn bedrijven waar men casual gaat, maar wel verwacht dat een sollicitant gewoon in pak komt. Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:
[..]
Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:01 schreef manifold het volgende:
[..]
Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.
De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:00 schreef Bramito het volgende:
[..]
Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.
Als jij denkt dat links het enige alternatief op het dragen van pak is dan is dit verder een zinloze discussie.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?
[ afbeelding ]
want daar is ook alleen de kleding het verschilquote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?
[ afbeelding ]
Mja, dat is nogal vaag hè. Een pak is spelen op zeker.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:06 schreef manifold het volgende:
[..]
De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.
Als je dat vooral wilt blijven denken ondanks de eerder gegeven voorbeelden moet je dat vooral doen. En misschien is dat in jouw werkomgeving ook altijd een gegeven, en er zullen zeker bedrijven zijn waar dat zo is. Ik weet echter dat dat zeker niet voor alle bedrijven geldt en je dus niet kan zeggen.dat dat altijd geldt.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:15 schreef Bramito het volgende:
[..]
Mja, dat is nogal vaag hè. Een pak is spelen op zeker.
Begrijp ik hier uit dat volgens jou een pak tegen je kan werken?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:20 schreef manifold het volgende:
[..]
Als je dat vooral wilt blijven denken ondanks de eerder gegeven voorbeelden moet je dat vooral doen. En misschien is dat in jouw werkomgeving ook altijd een gegeven, en er zullen zeker bedrijven zijn waar dat zo is. Ik weet echter dat dat zeker niet voor alle bedrijven geldt en je dus niet kan zeggen.dat dat altijd geldt.
afhankelijk van de in te vullen positie: jaquote:Op woensdag 14 december 2016 11:24 schreef Bramito het volgende:
[..]
Begrijp ik hier uit dat volgens jou een pak tegen je kan werken?
Klopt helemaal. De knurften die ik in bedrijven tegenkwam, liepen meestal in een business suit, zonder iets van de business te weten.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:59 schreef Leipo666 het volgende:
Naar mijn ervaring zijn het juist meestal de mensen die casual gekleed gaan degene met de meeste technische kennis en kunde. Deze mensen stralen dan gewoon uit: ik weet wat ik kan en ik ben wie ik ben.
En zijn het juist degene in pak die blijkbaar iets te compenseren hebben.
Op HBO/WO niveau betwijfel ik dat ten zeerste, maar het zou kunnen. Lijkt me wel lastig om dan de de juiste kleding te kiezen als een pak al tegen je werkt.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:28 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
afhankelijk van de in te vullen positie: ja
Ik zou de rechter aannemen in een overhemd.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik denk dat een verkeerde kledingkeuze tegen je kan werken, of dat nou overdressed is of underdressed.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:24 schreef Bramito het volgende:
[..]
Begrijp ik hier uit dat volgens jou een pak tegen je kan werken?
Ik denk dat je vrij goed zit als je je kleedt zoals men zich in het bedrijf op hun netst kleedt. Als dat maximaal een colbertjasje is dan is een pak overdressed.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Blijf dit toch een lastige vinden. Zelf heb ik een zeer zakelijke garderobe, met bloesjes, kokerrokken, jurken, hakken en jasjes, maar voel me (in salesgesprekken bijvoorbeeld) tegenwoordig vaak overdressed.
Mijn advies naar anderen is je altijd net iets netter te kleden dan je gesprekspartner. Dus als de dresscode business casual of business is, gewoon een pak aan naar je sollicitatiegesprek. Is de dresscode casual, dan zou ik voor business casual gaan. En poets je schoenen.
Aanvulling: als je jong bent, en niet op een functie als consultant oid solliciteert, zou ik altijd voor business casual gaan.
Ik zie een pak meer als een sollicitatieuniform. Maar ja ieder z'n visie.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:34 schreef manifold het volgende:
[..]
Ik denk dat een verkeerde kledingkeuze tegen je kan werken, of dat nou overdressed is of underdressed.
Dat zie je helaas ook maar al te vaak. Mensen die nooit een pak dragen, en er één in de kast hebben hangen voor bruiloften, crematies, en sollicitaties. Als je zelf nooit een pak draagt, en dus geen goed zittend, bij de tijds pak hebt dan moet je het al helemaal niet aantrekken naar een sollicitatie waarin je jezelf op je best wil presenteren.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:41 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ik zie een pak meer als een sollicitatieuniform. Maar ja ieder z'n visie.
Ik heb een perfect zittend pak, maar dat is idd voor bruiloften en crematies. Zo netjes als dat ik op sollicitatie kom loop ik er nooit meer bijquote:Op woensdag 14 december 2016 11:47 schreef manifold het volgende:
[..]
Dat zie je helaas ook maar al te vaak. Mensen die nooit een pak dragen, en er één in de kast hebben hangen voor bruiloften, crematies, en sollicitaties. Als je zelf nooit een pak draagt, en dus geen goed zittend, bij de tijds pak hebt dan moet je het al helemaal niet aantrekken naar een sollicitatie waarin je jezelf op je best wil presenteren.
quote:Op woensdag 14 december 2016 11:46 schreef Bugno het volgende:
Lachen is dat onder studenten (met name aan Business-kant) van die Oger-pasvorm-pakken mode zijn. Dan komen ze kennismaken voor een stage en dan lopen ze in een zuiver scheerwollen pak, double monk Santoni's met bijpassende riem en manchetknopen met hun initialen. Moet daar altijd wel om gniffelen.
Ik heb de afgelopen 5 jaar geen pak meer aangehad. Niet bij sollicitaties, niet naar klanten toe en al helemaal niet op normale werkdagen.
Dit zijn inderdaad voorbeelden van een pak aantrekken die tegen je kunnen werken. Die opties bestaan niet in mijn hoofd. Daar hebben jullie dus wel gelijk inderdaad.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:47 schreef manifold het volgende:
[..]
Dat zie je helaas ook maar al te vaak. Mensen die nooit een pak dragen, en er één in de kast hebben hangen voor bruiloften, crematies, en sollicitaties. Als je zelf nooit een pak draagt, en dus geen goed zittend, bij de tijds pak hebt dan moet je het al helemaal niet aantrekken naar een sollicitatie waarin je jezelf op je best wil presenteren.
een olijke buiquote:Op woensdag 14 december 2016 12:48 schreef probeer het volgende:
Pantalon, nette schoenen, overhemd, en afhangend van de functie wel of geen jasje. Wellicht een das, misschien zelfs een vlinderdasje mocht ik in een olijke bui zijn.
Lijkt mij ook dat een pak voor een eerste gesprek voor functies op HBO/WO niveau bijna altijd wel een goede keuze is. Bij een tweede gesprek kan je evt. je kledingkeuze aanpassen aan het bedrijf.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:30 schreef Bramito het volgende:
[..]
Op HBO/WO niveau betwijfel ik dat ten zeerste, maar het zou kunnen. Lijkt me wel lastig om dan de de juiste kleding te kiezen als een pak al tegen je werkt.
In sommige sectoren werkt het tegen je als je in pak komt aanzetten; alsof je moet verhullen dat je eigenlijk geen goede programmeur bent.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Dat is toch hartstikke raar? vind ik dan tenminstequote:Op vrijdag 16 december 2016 17:52 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
In sommige sectoren werkt het tegen je als je in pak komt aanzetten; alsof je moet verhullen dat je eigenlijk geen goede programmeur bent.
Maar ik voel me zo lekker in pak. Wat meer zelfverzekerd. En dat komt zeker bij sollicitaties goed van pas.quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:19 schreef TwenteFC het volgende:
Gewoon normale dagelijkse kleding, als mijn kleding het verschil moet maken tussen wel of niet aangenomen worden dan wil ik er niet eens werken want dat bevalt de bedrijfscultuur mij al niet.
Ook IT trouwens.
Als dat is waar jij je het beste in voelt, dan moet je dat gewoon doen.quote:Op zaterdag 17 december 2016 14:11 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar ik voel me zo lekker in pak. Wat meer zelfverzekerd. En dat komt zeker bij sollicitaties goed van pas.
Man man man dan doe je datquote:Op zaterdag 17 december 2016 14:11 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar ik voel me zo lekker in pak. Wat meer zelfverzekerd. En dat komt zeker bij sollicitaties goed van pas.
Hangt er vanaf. Als je 21 bent ofzo en je hebt een net iets te groot pak aan wat er allemaal niet uitziet dan komt het juist knullig over.quote:
Ja, een pak dragen zoals de gemiddelde Amerikaan is een slechter idee dan underdressed zijn, daar ben ik het wel mee eens. Dat tweede niet.quote:Op zaterdag 17 december 2016 17:53 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf. Als je 21 bent ofzo en je hebt een net iets te groot pak aan wat er allemaal niet uitziet dan komt het juist knullig over.
Vind het persoonlijk overdreven om in pak te gaan solliciteren als je dat ook tijdens je werk niet zou dragen.
Een gilet?quote:Op zondag 18 december 2016 00:02 schreef Azpilicueta het volgende:
Nette broek, nette schoenen, overhemd en dan een gilet met/zonder stropdas of een blazer. Dat vind ik netjes genoeg en draag nooit een pak. Ik moet zeggen dat ik het wel erg kan waarderen als iemand een goed pak aan heeft die past alleen heb zelf het geld er niet voor over. Ik zou het alleen doen als het voor mijn functie nodig zou zijn het dagelijks te dragen.
quote:
Lijkt net of je dan gaat trouwen; overeenkomst voor het levenquote:
ik heb geen idee wat dit allemaal isquote:Op zaterdag 17 december 2016 11:33 schreef Sarasi het volgende:
Smart casual. Dat is namelijk zowel ietwat overdressed of modebewust casual als ietwat underdressed of modern business. Dat betekent dat ik met smart casual nooit echt heel ver af kan wijken van de norm van het bedrijf, omdat het overal wat tussenin ligt. Bovendien kun je al heel veel spelen met ter plekke snel de situatie beoordelen en dan een jasje aan/uit beslissing nemen. Maar wellicht dat dit als vrouw iets makkelijker is.
Ik heb dat wel eens gedaan. Maar dan wel met laarsjes en 'los' blouseje, waardoor het toch een casual tintje kreeg.quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:39 schreef Mishu het volgende:
Voor vrouwen vind ik een pak helemaal overdone. Een spijkerbroek met colbert is dan prima wat mij betreft.
Verschilt heel erg. Ik kan me van alle sollicitanten die ik heb gezien niet meer herinneren wat ze aan hadden. Dat vond ik dus ook niet zo relevant, blijkbaar. Zo lang je niet in een vuilniszak binnen komt wandelen is het al lang prima.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Ik denk dat opleidingsnieau van geen enkel belang is. Het gaat om functie, organisatie en representiviteit. Wanneer je als mbo'er gaat solliciteren als receptiemedewerker bij een duur hotel, ga je eerder in pak dan als je als hbo/wo'er gaat solliciteren als ict'er/programmeur. Als autoverkoper ga je eerder in pak dan als je hoger opgeleide gaat solliciteren in de zorg/onderwijs etc etcquote:Op woensdag 14 december 2016 18:21 schreef Joppy het volgende:
[..]
Lijkt mij ook dat een pak voor een eerste gesprek voor functies op HBO/WO niveau bijna altijd wel een goede keuze is. Bij een tweede gesprek kan je evt. je kledingkeuze aanpassen aan het bedrijf.
Maar uiteindelijk denk ik dat voor heel veel functies (ook op HBO/WO niveau) de kledingkeuze helemaal niet zo van belang is. Zolang je maar een verzorgde indruk maakt.
wtf dat slaat toch nergens op. Niet ingelezen in de cultuur. Wat heeft dat met een sollicatie te maken. Dress to impress. Ze doen dan net alsof je elke dag in pak komt... uh nee, hoe ik op sollicatie eruit zie dat zal je misschien maar een paar keer per jaar terugzien.quote:Op woensdag 21 december 2016 17:14 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik denk dat opleidingsnieau van geen enkel belang is. Het gaat om functie, organisatie en representiviteit. Wanneer je als mbo'er gaat solliciteren als receptiemedewerker bij een duur hotel, ga je eerder in pak dan als je als hbo/wo'er gaat solliciteren als ict'er/programmeur. Als autoverkoper ga je eerder in pak dan als je hoger opgeleide gaat solliciteren in de zorg/onderwijs etc etc
en ja, ik heb de fout ook wel eens gemaakt door in pak te komen en kreeg netjes de opmerking dat ik mij niet goed ingelezen had in de cultuur. Tweede gesprek moest ik casual komen
Lekker verontwaardigd gaan reageren, zul je helemaal punten mee scorenquote:Op woensdag 21 december 2016 18:44 schreef Roces18 het volgende:
[..]
wtf dat slaat toch nergens op. Niet ingelezen in de cultuur. Wat heeft dat met een sollicatie te maken. Dress to impress. Ze doen dan net alsof je elke dag in pak komt... uh nee, hoe ik op sollicatie eruit zie dat zal je misschien maar een paar keer per jaar terugzien.
je wilt laten zien dat je goed bij de organisatie past, en daar horen pakken niet (altijd) bij. Je maakt geen betere indruk wanneer je een foute kledingkeuze maakt.quote:Op woensdag 21 december 2016 18:44 schreef Roces18 het volgende:
[..]
wtf dat slaat toch nergens op. Niet ingelezen in de cultuur. Wat heeft dat met een sollicatie te maken. Dress to impress. Ze doen dan net alsof je elke dag in pak komt... uh nee, hoe ik op sollicatie eruit zie dat zal je misschien maar een paar keer per jaar terugzien.
Hoe kom je erachter hoe men zich daar kleedt? Dat kan toch niet altijd?quote:Op woensdag 21 december 2016 20:26 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
je wilt laten zien dat je goed bij de organisatie past, en daar horen pakken niet (altijd) bij. Je maakt geen betere indruk wanneer je een foute kledingkeuze maakt.
Klopt, zeker niet vanaf websites. Gewoon (verkapt) vragen kan natuurlijk wel, al zullen sommige sollicitanten dat niet durven. Ook handig is het om voor je sollicitatie naar cultuur te vragen, maak je direct een betere indrukquote:Op donderdag 22 december 2016 14:41 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Hoe kom je erachter hoe men zich daar kleedt? Dat kan toch niet altijd?
Een pak is bijna altijd wel goed. Helemaal als je solliciteert na een WO studie. Beter overdressed dan underdressed.quote:Op woensdag 21 december 2016 20:26 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
je wilt laten zien dat je goed bij de organisatie past, en daar horen pakken niet (altijd) bij. Je maakt geen betere indruk wanneer je een foute kledingkeuze maakt.
Dit ookquote:Op vrijdag 23 december 2016 19:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Een pak is bijna altijd wel goed. Helemaal als je solliciteert na een WO studie. Beter overdressed dan underdressed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |