Laatste keer dat ik in pak kwam was samen met een recruiter.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ging eens solliciteren in pak , zonder stropdas (toevallig is m' trouwpak het enige dat ik heb) bij een Amerikaans bedrijf (DJ genoteerd), zaten het afdelingshoofd en de recruiter daar met fletse spijkerbroek, vaal overhemd/trui.
Lastig van te voren in te schatten. Ik kwam wel bij Brunel, daar loopt iedereen in een colbertjasje & overhemd (zonder dat het staat overigens).
T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:28 schreef Ceased2Be het volgende:
En idd, dan heb je het gesprek met 2 gasten in spijkerbroek en t-shirt.
Dit ja, overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen. Een pak was eigenlijk overal waar ik gewerkt en gesolliciteerd heb overdressed.quote:Op woensdag 14 december 2016 08:03 schreef Ceased2Be het volgende:
Ging eerst altijd in pak, maar ik was praktisch altijd overdressed. Tegenwoordig gewoon overhemd, nette spijkerbroek en nette schoenen.
(ICT-er overigens).
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekkenquote:Op woensdag 14 december 2016 09:30 schreef blomke het volgende:
[..]
T-shirt vind ik we heel armoedig staan voor management/HR.
Gunstig. Het enige gesprek waar ik van de HR-vrouw wijzer werd, was bij dat Amerikaanse bedrijf. Meestal heb je geen bal aan HR-mensen; kosten geld en tijd, en zijn verlengstuk van management/directie.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:34 schreef Ceased2Be het volgende:
Management is dan meestal wel een overhemd, HR heb ik de afgelopen jaren pas 2 keer gezien met 20+ sollicitatiegesprekken
Meestal gesprekken met directe leidinggevende, soms de manager daarboven.
Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".quote:Op woensdag 14 december 2016 09:37 schreef Bramito het volgende:
Het slimste is om gewoon een pak aan te trekken. Iedereen met een beetje verstand weet dat het eigenlijk zo hoort, dus de kans is heel erg klein dat het tegen je werkt.
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:10 schreef manifold het volgende:
[..]
Het slimste is om je te verdiepen in de cultuur van het bedrijf waare je gaat solliciteren en de mensen die er werken en je kledingkeuze daar op af te stemmen in plaats van gewoon maar een pak aan te trekken "omdat het eigenlijk zo hoort".
Het kan toch echt wel averechts werken, zoals Habbezak hierboven ook al zegt. Er zijn genoeg bedrijfsculturen waarbij die mensen in pak alleen maar als vervelend worden gezien. Van die studentikoze types die menen dat ze beter zijn dan anderen in hun pak hebben bij ons bijvoorbeeld niets te zoeken.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:27 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat kan ook, is echter tijdrovend en dan nog speel je op veilig door een pak aan te trekken.
Klopt, moet je zeker doen! Helaas heb ik bij dat Amerikaanse bedrijf niet ontdekt hoe de dress-code waren pas bij binnenkomst zag ik: overdressed.....quote:Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:
Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Maar hoezo danquote:Op woensdag 14 december 2016 10:47 schreef Leipo666 het volgende:
maximaal een pantalon met overhemd
meestal spijkerbroek met overhemd
je ziet haast nooit meer mensen in pak op de werkvloer (IT) behalve dan accountmanagers van externe partijen en sollicitanten
gelukkig gaat het er bij de meeste bedrijven om dat de juiste kandidaat voor de klus gevonden wordt: hoe hij zich kleed is van ondergeschikt belang.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
Cultuur van het bedrijf wel. Uitvinden hoe je op een sollicitatie dient te verschijnen is nogal lastig. Er zijn bedrijven waar men casual gaat, maar wel verwacht dat een sollicitant gewoon in pak komt. Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:39 schreef manifold het volgende:
[..]
Tijdrovend? Je verdiepen in de cultuur van het bedrijf lijkt mij sowieso een vrij essentieel onderdeel van je voorbereiding op een sollicitatie.
Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:55 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Maar hoezo dan![]()
Laat wel zien dat de sollicitant wat energie steekt in zijn uitstraling om goed voor de dag te komen. Dat zou ik beter vinden dan iemand die in spijkerbroek en trui komt.
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:01 schreef manifold het volgende:
[..]
Vanwaar toch de illusie dat iemand in een pak altijd goed voor de dag komt? Overdressed is niet altijd beter.
De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:00 schreef Bramito het volgende:
[..]
Maar goed, als jij denkt dat dat allemaal redenen zijn om vooral niet volgens de algemeen aangenomen norm te verschijnen, moet je dat vooral zo doen.
Als jij denkt dat links het enige alternatief op het dragen van pak is dan is dit verder een zinloze discussie.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?
[ afbeelding ]
want daar is ook alleen de kleding het verschilquote:Op woensdag 14 december 2016 11:03 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat ligt aan je functie. Maar van HBO/WO niveau mag ik toch wel verwachten dat je een beetje netjes naar je sollicitatie gaat. Ik zou rechts eerder aannemen, jij links?
[ afbeelding ]
Mja, dat is nogal vaag hè. Een pak is spelen op zeker.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:06 schreef manifold het volgende:
[..]
De enige algemeen aangenomen norm hoe je op een sollcitatie dient te verschijnen is dat je er verzorgd en representatief uit ziet. Wat dat qua kledingkeuze specifiek inhoudt verschilt per branche, per bedrijf, per afdeling, per functie etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |