quote:
Op dinsdag 22 november 2016 14:23 schreef Homey het volgende:[..]
Ik las dat Bernie Sanders een links-progressieve beweging wil aanvoeren, wat hij eigenlijk al deed als kandidaat. Een goed initiatief.
Ja. Het is een goed initiatief. Maar om de parallel met Turkije te trekken. Ik stond redelijk nauw in contact met de linkse opstand. Met een aanzienlijke tegenstander (zonder Gülen connecties) nog een paar projecten gedaan. Maar de energie verdween aan die kant geleidelijk. De politie spoot de waterkanonnen leeg en vulde ze met pepperspray waardoor de demonstranten brandwonden opliepen. Daarnaast knuppelde men ieder protest neer en de Akp drukte ieder vrij woord op twitter de gevangenis in en filtert de mainstream media en social media kapot.
Wat krijg je vervolgens? Een samenleving waarin kritiek wordt weggestopt zoals wij kritiek wegstopten in WOII. Men gaat over op voorzichtige verwijzingen, want je weet nooit wat je omgeving zal doen. En het is uiteindelijk de directe omgeving waar men bang voor is. Buren, familie, vrienden en kennissen. Links gaat ondergronds.
Een oude kennis van me ging zover dat hij stelde dat hij z'n familie zou laten deporteren als ze kritiek zouden hebben op Erdogan. Want dat was kritiek op Turkije. Daar heb ik weinig meer op te zeggen. Nu leer je wel de rotte appels in de samenleving kennen.
Het kan ieder land ter wereld overkomen en ook de Amerikanen zijn niet immuun voor deze ontwikkeling. Een Bernie Sanders heeft nu nog een podium, maar dit podium kan stelselmatig worden afgebroken door de mensensrechten en persvrijheid in te dammen tot Trump de volledige regie heeft. Er gingen al geruchten dat Snowden zou moeten vrezen voor z'n leven als Trump z'n intrede doet.
En voor degenen die vinden dat we moeten afwachten. Trump kan niet naar extreem links of links of het midden. Dat accepteerd z'n achterban niet en als zn achterban de connectie kwijtraakt heeft hij 0 support. Alleen op het extreem-rechtse vlak kan hij furore maken. En dat zal hij dan doen, want hij wil de geschiedenisboeken in. Het hoe en wat doet er weinig toe. Niet uitdoven en relevant blijven is wat er voor hem toe doet. En dat kan ook via de meest zwarte weg.
quote:
De grondwet en de checks and balances in het Amerikaanse systeem zullen tot de max worden getest door Trump. Zoals hij reageert via tweets op onwelgevallige kritiek in de vrije media is vaak een voorbode voor erger. Niet dat ik Hillary in het Witte Huis wilde zien, dat zou ook een zware wissel trekken op de democratie.
Studeer de opkomst van Erdogan en zijn afbraak van Atatürks republiek. Die koers zal een guideline voor Trump zijn.