Je verkleden als Zwarte Piet kan heel racistisch zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar we hadden al geconcludeerd dat zwarte piet niet racistisch is. Dat is de context.
Alles kan dat zijn, afhankelijk van de context. In de context van het sinterklaasfeest is het dat niet, zoals we inmiddels allemaal weten.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je verkleden als Zwarte Piet kan heel racistisch zijn.
Leuke mening.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:07 schreef Fir3fly het volgende:
Alles kan dat zijn, afhankelijk van de context. In de context van het sinterklaasfeest is het dat niet, zoals we inmiddels allemaal weten.
Ben ik racist als ik me verkleed als zwarte piet?quote:
Dat weet je niet. Als er mensen nu op het idee komen om zich massaal als Zwarte Piet te verkleden met de intentie om te schofferen maar met de bewering dat ze het niet zo bedoelen, heb je toch weer hetzelfde probleem.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alles kan dat zijn, afhankelijk van de context. In de context van het sinterklaasfeest is het dat niet, zoals we inmiddels allemaal weten.
Andere context dus. Het is niet zo moeilijk hoor.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Als er mensen nu op het idee komen om zich massaal als Zwarte Piet te verkleden met de intentie om te schofferen
Het kan voor de fanatieke pro-pieters een reden worden om zich zo te manifesteren. Het blijft voorlopig wel een controversieel onderwerp.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Andere context dus. Het is niet zo moeilijk hoor.
Zou kunnen. Maar heel veel van die mensen zouden daadwerkelijk racistisch kunnen zijn. Dat lijkt me geen schok, toch?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het kan voor de fanatieke pro-pieters een reden worden om zich zo te manifesteren. Het blijft voorlopig wel een controversieel onderwerp.
Kloptquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zou kunnen. Maar heel veel van die mensen zouden daadwerkelijk racistisch kunnen zijn. Dat lijkt me geen schok, toch?
Hoe zit dat eigenlijk met de minderheden die piet liever zwart willen zien? Mogen die ook wat inbrengen?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:23 schreef Kijkertje het volgende:
Het lijkt me iig verstandig om met een representatieve afvaardiging van die minderheden in gesprek te gaan over wat wel en niet acceptabel en redelijk is.
Tot nu heeft de blanke meerderheid altijd beslist waartoe ze bereid waren.
Tuurlijk!quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met de minderheden die piet liever zwart willen zien? Mogen die ook wat inbrengen?
Dat mag iedereen zelf beslissen natuurlijk. Voor zover ik weet krijg ik zwarte schmink maar dat zou ook kunnen veranderen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:23 schreef Kijkertje het volgende:
Het lijkt me iig verstandig om met een representatieve afvaardiging van die minderheden in gesprek te gaan over wat wel en niet acceptabel en redelijk is.
Maar hoe dient dat dan beslecht te worden wat er gaat gebeuren? Moet er een meerderheid onder de minderheden zijn?quote:
beter dan de ad hominem lijkt mequote:Op zaterdag 29 oktober 2016 13:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Amnesie als debating strategie... dat is voor mij een nieuwe.
Zelf beslissen lijkt me ook de beste optie. Maar dan ook niet zeuren als er anders geleurde pietjes gaan veschijnen. Geen alleerecht meer op het zwart van zwarte piet.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat mag iedereen zelf beslissen natuurlijk. Voor zover ik weet krijg ik zwarte schmink maar dat zou ook kunnen veranderen.
Wat is alleerecht?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zelf beslissen lijkt me ook de beste optie. Maar dan ook niet zeuren als er anders geleurde pietjes gaan veschijnen. Geen alleerecht meer op het zwart van zwarte piet.
Ik ookquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is alleerecht?
Ik hoorde in mijn geval iets over een gele Piet. Ik vind het prima.
Zoiets ja?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar hoe dient dat dan beslecht te worden wat er gaat gebeuren? Moet er een meerderheid onder de minderheden zijn?
Maar de minderheid die dan juist piet zwart wilt houden, hoe moet daar dan mee omgegaan worden? Minderheden moeten immers ook inspraak hebbenquote:
Ook een plekje voor zwarte Piet toch dan?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:44 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar de minderheid die dan juist piet zwart wilt houden, hoe moet daar dan mee omgegaan worden? Minderheden moeten immers ook inspraak hebben
Maar dat is het punt wat ik bedoel, als de ene minderheid de "racistische" (blijft subjectief natuurlijk) piet wilt behouden, wat moet daar dan mee gedaan worden? Die moeten maar genegeerd worden? Maar dat zou dan weer niet passen in het verhaal dat Nederland niet zozeer een democratie van de meerderheid is, wat ik trouwens nog steeds een vreemde stelling vind.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ook een plekje voor zwarte Piet toch dan?
Edit: de niet-racistische zwarte piet dan he?![]()
![]()
Daar is niets vreemds aan. Nederland is een parlementaire democratie wat per definitie inhoudt dat het land geen dictatuur van de meerderheid is.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar dat zou dan weer niet passen in het verhaal dat Nederland niet zozeer een democratie van de meerderheid is, wat ik trouwens nog steeds een vreemde stelling vind.
Vandaar mijn vragen over minderheden die ZP niet racistisch vinden. Wanneer krijgen die eens wat in de melk te brokkelen?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 16:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar is niets vreemds aan. Nederland is een parlementaire democratie wat per definitie inhoudt dat het land geen dictatuur van de meerderheid is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |