abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166224147
Hallo, ik wil met een vriend gaan wildkamperen in de Ardennen.

Ik weet dat dit niet is toegestaan en dat er andere alternatieven zijn. We weten dat hier niet iedereen het mee eens is maar we willen het toch doen. Natuurlijk letten we op de natuur en ruimen we alles netjes op. Maar we willen wel een klein maar veilig vuurtje maken. Ook zullen we de tenten pas laat opzetten en gaan we vroeg weg. we zullen ook niet in de buurt van het wandelpad kamperen.

Mijn vraag is of de kans groot is om betrapt te worden. Enzo ja hoe groot is de kans op een boete.

Zijn er mensen die ervaring hebben met ons idee?

Alvast bedankt.
pi_166224756
Ik heb het meerdere keren gedaan. Het is erg lastig om een goede plek te vinden (niet zichtbaar vanaf een pad (ivm ontdekking), niet te ver van een pad (ivm alles sjouwen), auto in de buurt onopvallend kunnen droppen, langs een beekje, geschikte plek om een tent op te bouwen, enz.), maar tot nu toe is het elke keer wel gelukt.

Protip: bedenk vooraf waar je plek aan moet voldoen, probeer met Google Maps wat richtgebieden te zoeken waar je mogelijk kunt slagen, rij vroeg op de dag die kant op en besteed een dag aan het zoeken van een plek. Mocht je een mwah-plek vinden: onthoud waar 'ie is; bij gebrek aan beter kun je dan alsnog daarheen gaan.

Vuur maken zou ik niet doen of hooguit op de laatste dag; de kans op ontdekking is dan wel een stuk groter en bovendien zal de boswachter het niet altijd even relaxt vinden.

De kans op ontdekking is nihil als je een goede plek hebt en geen aandacht trekt. Het is niet alsof de boswachter elke dag z'n hele bos afstruint, wij stonden telkens op plekken waar je gewoonweg alleen lopend kon komen en behoorlijk ver van de paden, dus dan word je niet gevonden zolang je niet gezien wordt als je met gasstel, hangmat en alles onder je arm het bos in loopt. :D

[ Bericht 12% gewijzigd door Waterdrinker op 26-10-2016 19:37:53 ]
pi_166225438
En wat ben je kwijt zodra de boswachter je wel heeft gevonden?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166225502
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:52 schreef schommelstoel het volgende:
En wat ben je kwijt zodra de boswachter je wel heeft gevonden?
Voor wat ik even snel kan vinden hangt het af van het gebied waar je staat en is het iets rond de 200 euro ofzo.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de boswachter er een probleem van maakt als je vertelt dat je graag in de natuur bivakeert en alles netjes is. Wanneer je er een grote teringzooi van maakt en de asresten van het vuur nog naast je tent liggen en je van alles hebt afgebroken en platgetrapt, dan ben je natuurlijk de sigaar.
pi_166225576
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:54 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Voor wat ik even snel kan vinden hangt het af van het gebied waar je staat en is het iets rond de 200 euro ofzo.
Ah oké, ik had niet geweten dat het per plaats kon verschillen.

Er is niet een vast bedrag voor illegaal kamperen?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166225701
Ik kampeer ook al jaren wild in de Ardennen (en ook in Nederland, nog meer kans om ontdekt te worden) en ben nooit betrapt.

Wel zorgen dat je pas tegen zonsondergang je tentje opzet en op tijd weer weg bent. Desnoods s ochtends eerst stukkie lopen en dan pas ontbijten.

Ergste wat me een keer is overkomen is dat bosbouwers rondom ons kampement alvast begonnen met het bos afbreken, die konden er wel om lachen :)
In t reichswald was dat, op de grens tussen Groesbeek en kleve.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 26 oktober 2016 @ 20:01:56 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_166225724
quote:
5s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:08 schreef DieGele het volgende:
Maar we willen wel een klein maar veilig vuurtje maken.
Ik heb heel veel wild gekampeerd, ook in de Ardennen, maar een ding wat je nooit moet doen, is een kampvuur maken. Gebruik altijd een geschikte brander. Dit is niet alleen veel veiliger, maar mocht je gepakt worden (is mij ook wel eens overkomen), dan zijn de problemen iets kleiner. Dan heb je alleen een boete voor wildkamperen. Maak je een open (kamp)vuurtje, dan wordt je dat als gevaar voor bosbrand aangerekend.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  One tough cookie woensdag 26 oktober 2016 @ 20:32:03 #8
169210 liesje1979
pi_166226731
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:01 schreef Gripper het volgende:
Ik kampeer ook al jaren wild in de Ardennen (en ook in Nederland, nog meer kans om ontdekt te worden) en ben nooit betrapt.

Wel zorgen dat je pas tegen zonsondergang je tentje opzet en op tijd weer weg bent. Desnoods s ochtends eerst stukkie lopen en dan pas ontbijten.

Ergste wat me een keer is overkomen is dat bosbouwers rondom ons kampement alvast begonnen met het bos afbreken, die konden er wel om lachen :)
Ze braken het bos af?
  woensdag 26 oktober 2016 @ 20:41:57 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_166227033
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:32 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ze braken het bos af?
Ik begrijp dat de naam bosbouwers verwarring oproept, maar inderdaad: dat doen ze.
Huilen dan.
  One tough cookie woensdag 26 oktober 2016 @ 20:44:18 #10
169210 liesje1979
pi_166227132
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik begrijp dat de naam bosbouwers verwarring oproept, maar inderdaad: dat doen ze.
Nee ik zag het gewoon heel grappig voor me, dat je in bebost gebied je tent in duikt en de volgende dag wakker wordt op een grote kale plek. :')
pi_166227869
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:44 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Nee ik zag het gewoon heel grappig voor me, dat je in bebost gebied je tent in duikt en de volgende dag wakker wordt op een grote kale plek. :')
Lijkt je dat niks wildkamperen?
  One tough cookie woensdag 26 oktober 2016 @ 21:07:34 #12
169210 liesje1979
pi_166227976
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:04 schreef MCH het volgende:

[..]

Lijkt je dat niks wildkamperen?
Nou sowieso niet in mijn eentje. In het verleden wel regelmatig gekampeerd, nooit in het wild, Zou het denk ik ook wel spannend, straks word je betrapt. En ik zou na 2 dagen ofzo toch wel echt een douche willen denk ik.
pi_166228037
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:07 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Nou sowieso niet in mijn eentje. In het verleden wel regelmatig gekampeerd, nooit in het wild, Zou het denk ik ook wel spannend, straks word je betrapt. En ik zou na 2 dagen ofzo toch wel echt een douche willen denk ik.
Ik zou het ook spannend vinden.
  One tough cookie woensdag 26 oktober 2016 @ 21:14:21 #14
169210 liesje1979
pi_166228208
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:09 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik zou het ook spannend vinden.
Nog nooit gedaan? Ik zie jou wel als type wildkampeerder. :Y
pi_166228394
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:32 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ze braken het bos af?
Dat doen ze idd, met een bijl of een zaag.
Is mij ook al een keer gebeurd, ergens in de Oekraïne. 's Ochtends werd er aan m'n tent gerammeld 'he slaapmuts, wakker worden' Gewoon ff antwoorden met, 'heb ik nog een half uurtje' en dan opstaan en je tent afbreken. Was verder geen probleem.
Niet direct in de Ardennen maar in de laars van Henegouwen heb je nog een aantal bivakplekken. Dan kom je op hetzelfde uit, mag vuur maken en het is nog legaal ook.
pi_166230235
Wel zo nu en dan wild gekampeerd, altijd goed gegaan, ook met kampvuur :P.
Maar als je zoiets voor het eerst wilt doen is zo'n bivakplek wellicht wel wat. Kost niks, weg van de beschaving en ook geen voorzieningen dus wel het wilde gevoel.
http://www.bivakzone.be Hier staan wel wat mogelijkheden aangegeven, ook in de Ardennen.
pi_166232602
Zou op dit moment wel even oppassen ivm jagers enzo. Jachtseizoen is nu bezig en zo oplettend zijn die jagers helaas niet...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_166235103
Het 'schijnt' dat zolang je geen rotzooi schopt en vuur maakt het wel meevalt met de strengheid van de boswachters mocht je betrapt worden.

En ik zou wel even goed checken of er gejaagd wordt als je van plan bent in de herfst te gaan. Zeker als er drijfjacht is wil je niet in zo'n bosperceel staan met je tentje...
Voor wat foto's, kijk hier
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:37:35 #19
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_166262833
Net terug van een weekje wildkamperen op Rügen (Duitsland) en niet betrapt geweest. :P

In de Ardennen een keer betrapt door een jachtopziener. Dat is het belangrijkste om op te letten. Jagers vinden het niet leuk dat je hun wild wegjaagd.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:57:50 #20
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_166263310
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:37 schreef victorinox het volgende:
Net terug van een weekje wildkamperen op Rügen (Duitsland) en niet betrapt geweest. :P

Cool. Maar in de zomer is dat toch een heel druk gebied? Met allemaal vakantieduitsers? Dus het hangt er ook vanaf wanneer je het doet natuurijk...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:17:53 #21
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_166264908
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Cool. Maar in de zomer is dat toch een heel druk gebied? Met allemaal vakantieduitsers? Dus het hangt er ook vanaf wanneer je het doet natuurijk...
Klopt, in de zomer is het vrij druk. Nu in de herfstvakantie valt het wel mee.
Alleen vanwege de kraanvogels zie je nog wel wat fietsers, maar vrij weinig wandelaars.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:21:29 #22
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_166265002
Hoe groot is het gebied eigelijk, was je lopend of fietsend? Kon je een beetje bij de zee staan? Dat lijkt me heel gaaf...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_166289558
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:37 schreef victorinox het volgende:

In de Ardennen een keer betrapt door een jachtopziener. Dat is het belangrijkste om op te letten. Jagers vinden het niet leuk dat je hun wild wegjaagd.
Als jij daar zonder te kamperen zou hiken jaag je de beesten toch ook weg?
pi_166303047
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:30 schreef Waterdrinker het volgende:
Ik heb het meerdere keren gedaan. Het is erg lastig om een goede plek te vinden (niet zichtbaar vanaf een pad (ivm ontdekking), niet te ver van een pad (ivm alles sjouwen), auto in de buurt onopvallend kunnen droppen, langs een beekje, geschikte plek om een tent op te bouwen, enz.), maar tot nu toe is het elke keer wel gelukt.

Protip: bedenk vooraf waar je plek aan moet voldoen, probeer met Google Maps wat richtgebieden te zoeken waar je mogelijk kunt slagen, rij vroeg op de dag die kant op en besteed een dag aan het zoeken van een plek. Mocht je een mwah-plek vinden: onthoud waar 'ie is; bij gebrek aan beter kun je dan alsnog daarheen gaan.

Vuur maken zou ik niet doen of hooguit op de laatste dag; de kans op ontdekking is dan wel een stuk groter en bovendien zal de boswachter het niet altijd even relaxt vinden.

De kans op ontdekking is nihil als je een goede plek hebt en geen aandacht trekt. Het is niet alsof de boswachter elke dag z'n hele bos afstruint, wij stonden telkens op plekken waar je gewoonweg alleen lopend kon komen en behoorlijk ver van de paden, dus dan word je niet gevonden zolang je niet gezien wordt als je met gasstel, hangmat en alles onder je arm het bos in loopt. :D
Bedankt voor je reactie, we kunnen de tips goed gebruiken!
pi_166303116
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:01 schreef Gripper het volgende:

Fijn om te weten, bedankt!
pi_166303245
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:01 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Ik heb heel veel wild gekampeerd, ook in de Ardennen, maar een ding wat je nooit moet doen, is een kampvuur maken. Gebruik altijd een geschikte brander. Dit is niet alleen veel veiliger, maar mocht je gepakt worden (is mij ook wel eens overkomen), dan zijn de problemen iets kleiner. Dan heb je alleen een boete voor wildkamperen. Maak je een open (kamp)vuurtje, dan wordt je dat als gevaar voor bosbrand aangerekend.
Bedankt voor je advies, ik ga alleen m'n vrienden niet meer over kunnen halen denk ik. Weet je toevallig of de boeten per persoon is of gedeeld kan worden?
pi_166303344
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 22:08 schreef 99.999 het volgende:
Wel zo nu en dan wild gekampeerd, altijd goed gegaan, ook met kampvuur :P.
Maar als je zoiets voor het eerst wilt doen is zo'n bivakplek wellicht wel wat. Kost niks, weg van de beschaving en ook geen voorzieningen dus wel het wilde gevoel.
http://www.bivakzone.be Hier staan wel wat mogelijkheden aangegeven, ook in de Ardennen.
Bedankt voor de tip, ik heb hier zelf ook al naar gekeken maar mijn mede kampeerder zag dit niet zitten. (die al wel ervaren is met wildkamperen)
pi_166304383
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:18 schreef DieGele het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, ik heb hier zelf ook al naar gekeken maar mijn mede kampeerder zag dit niet zitten. (die al wel ervaren is met wildkamperen)
Oh, dan moet het wel lukken. Wildkamperen is geen raketwetenschap :P
  maandag 31 oktober 2016 @ 08:17:54 #29
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_166320514
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:15 schreef DieGele het volgende:

[..]

Bedankt voor je advies, ik ga alleen m'n vrienden niet meer over kunnen halen denk ik. Weet je toevallig of de boeten per persoon is of gedeeld kan worden?
Wij kregen er een persoon. Destijds 185,- gulden. (Ja, het is even geleden...)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')