abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166073700
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.

1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.
Make my day!
pi_166073744
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef agter het volgende:

[ afbeelding ]

Waar zie jij dat het steekt op deze foto?
pi_166073751
Kijk eens naar die te neer geslagen gezichten!
pi_166073809
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt geen antwoord op mijn vragen blijkbaar.
pi_166073810
Als er iets is dat zou kunnen steken is het die staf.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:09:15 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074607
quote:
13s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:06 schreef richolio het volgende:

[..]

:? Waar slaat dit nou weer op?

Anders ga je gewoon inhoudelijk in op de discussie.
Als je een inhoudelijke discussie wilt, is het handig om je erop voor te bereiden door de voorgaande delen van de discussie te lezen. Jij komt met "feiten" die allang weerlegd zijn, waaruit ik opmaak dat je noch het Sinterklaasfeest volgt, noch de discussie eromheen.

1. Er is geen officieel voorschrift over het uiterlijk van Zwarte Piet, dus kan dat ook niet gewijzigd zijn.
2. Oorringen zijn al een tijdje not done bij Zwarte Piet, dikke lippen heb ik nooit gezien, kroeshaar wordt mee geëxperimenteerd om het te wijzigen maar het resultaat is nihil. En voor wat de kleur betreft: heb je de kaas- en stroopwafelpieten gemist en de gewelddadige reactie van het anti-pietenkamp daarop?
Voor details verwijs ik je naar de vorige delen.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:16:36 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:08 schreef Montagui het volgende:

[..]
Pas in deze tijd (dus veel later dan de tijd waarin Zwarte Pieten gouden oorringen gingen dragen) zou je 'negers' wél karikaturaal kunnen associëren met bling bling.

Maar dan zou Zwarte Piet er ook meer als 2012 uit moeten zien om een karikatuur te zijn:

[ afbeelding ]
Ik begin me af te vragen waar Zwarte Piet 2012 mee strooit. Het lijkt me interessanter dan pepernoten en ander snoep!
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:27:35 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074759
quote:

[ afbeelding ]

De discussie was in de hippietijd meer of dat zwarte uiterlijk niet te eng was voor de kindertjes. Vanuit dat pedagogische oogpunt is ergens in de jaren 1970 de roe verdwenen.
Ook speelde mee dat de zwarte kleur niet zo best overkwam op tv, waardoor helaas het zwart plaats heeft moeten maken voor bruin bij de officiële intocht. Dat is later, zeker toen het Sinterklaasjournaal belangrijker werd, overgenomen door lokale pieten. Wat ook wel uitkwam binnen het pedagogische plaatje, want dat bruin is goed herkenbaar (je ziet de mens erachter èn bruin is op straat niet abnormaal) en dus veel minder eng dan de gitzwarte piet die diep in Uncanny Valley zit.

Kortom: niet-zwarte pieten hebben niet noodzakelijk te maken met een knieval voor beledigde racisme-chanteurs.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 07:17:13 #69
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_166075182
Waarom mag zwarte piet niet zwarte johan heten, ik voel me gediscriminaliseerd, alsof een johan niet zwart mag zijn. En pepernoten zijn racisme, want peper werd geimporteerd vanuit afrika bij shakazulu door de spanjaarden! En als iets gecreerd is door een neger wat een blanke wel kan slikken, dan is het racisme. Misschien kunnen ze maar beter stroopwafels gaan strooien.

Heel dat zwartepieten gejank gaat nergens over. Het is gewoon ridicuul dat een cultureel historisch kinderfeest wordt opgeofferd om een een minderwaardigheidscomplex van specifieke personen te behandelen.
Het doet me denken aan Unesco, die de afgelopen week heeft beslist dat de tempelberg, jeweetwel die berg in israel met jesus en weet ik wat, niets te maken heeft met het jodendom. LOL, echt waar. Alle moslimlanden stemden voor deze beslissing en er waren nogal veel onthoudingen. Nu is israel uit UNESCO gestapt, Israel toont wel ballen voor het beschermen van hun cultuur, maar wanneer gaan wij dat doen? Als het te laat is waarschijnlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door govie op 20-10-2016 07:28:11 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_166075334
quote:

[ afbeelding ]

Vaak waren díe witte pieten medewerkers van de manege die goed bekend waren met het paard. Zij lopen dan ook steevast naast of in de buurt van het paard. (zie jou voorbeeld en mijn voorbeeld hieronder). En om het paard op zijn gemak te stellen schminkten zij zich daarom ook niet zwart.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 20 oktober 2016 @ 09:33:21 #71
3542 Gia
User under construction
pi_166076126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:
Naar mijn weten zijn er nog geen aanpassingen gedaan, in ieder geval niet officieel.

.
Wat bedoel jij met officieel?
  donderdag 20 oktober 2016 @ 09:35:06 #72
3542 Gia
User under construction
pi_166076147
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:28 schreef john2406 het volgende:
Kijk eens naar die te neer geslagen gezichten!
Koud, sneeuw enz...
pi_166076347
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 08:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vaak waren díe witte pieten medewerkers van de manege die goed bekend waren met het paard. Zij lopen dan ook steevast naast of in de buurt van het paard. (zie jou voorbeeld en mijn voorbeeld hieronder). En om het paard op zijn gemak te stellen schminkten zij zich daarom ook niet zwart.

Inmiddels is het paard van Sinterklaas gewend geraakt aan een naast lopende Zwarte Piet. Ook het paard van Sinterklaas gaat met zijn tijd mee.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 10:03:26 #74
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166076585
quote:

[ afbeelding ]

Die discussie begon pas midden jaren 80, toen ene Gerda Havertong haar kritiek op de figuur van ZP uitte in het programma Sesamstraat, men is daarmee aan de haal gegaan en gebruikt het nu als een stok om de autochtone Nederlander mee te slaan. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166076639
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:03 schreef Mo_Muffin het volgende:
men is daarmee aan de haal gegaan en gebruikt het nu als een stok om de autochtone Nederlander mee te slaan. :')
Toch raakt het alleen een bepaald deel. Slechte stok dan.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 10:09:08 #76
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166076659
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch raakt het alleen een bepaald deel. Slechte stok dan.
Het is een kansloze missie, Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, de naam zegt het al. :7
pi_166076689
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:09 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het is een kansloze missie
Ik denk het niet, maar we zullen zien.
pi_166076704
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:10 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Zwarte Pieten zonder kroeshaar, Zwarte Pieten zonder oorbellen, Zwarte Pieten met stroopwafel patroon, Zwarte Pieten met Kaaspatroon, Zwarte Pieten met blauwe/rode/paarse schmink.

Mocht allemaal niet baten...
Hoezo mocht niet baten? De meeste anti pieters waren er erg blij mee op een enkeling na. Bij de pro pieters werd dit amper tot niet geaccepteerd. Wat ging van vind ik helemaal niks tot regelrechte woede.

Heb je wel een beetje opgelet? Want elke aanpassing die er nu gedaan wordt wordt regelrecht verguist door een fikse groep die zich daarbij van letterlijk rasicme bediend. Er wordt zelfs opgeroepen tot boycott van winkels die het wagen wat aan piet te veranderen of geen piet te tonen. Scholen die het anders doen krijgen bedreigingen en een klachtenstroom van mensen die helemaal niets met die school te maken hebben.

Echt een beetje oneerlijk om naar die hele enkele anti pieter zoals Q te kijken die gewoon dwars doet om het dwars doen, maar die eng grote groep zware pro pieters die net zo dwars doen maar snel te vergeten. Want die laatste groep is het die nu de veranderingen tegen houdt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166076716
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:

[..]

Nogmaals; dat jij vindt dat het er niet is, betekent niet dat het er ook echt niet is. Dat vind jij namelijk.

Dat jij vindt dat het er is betekent niet dat het er ook echt is. Dat vind jij namelijk.

En nu?
pi_166077005
quote:
Het is een kansloze missie
Wettelijk verbieden zal inderdaad niet lukken en dat is ook niet te hopen omdat je culturele processen niet in wetten moet willen vangen.

Het perspectief is echter al draaiende en als bedrijven en scholen zich blijven aanpassen dan volgt de rest van de maatschappij vanzelf. Het monopolie van Quincy Gario op deze discussie is gebroken en daarmee 'mainstream' gegaan.
pi_166077045
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoezo mocht niet baten? De meeste anti pieters waren er erg blij mee op een enkeling na. Bij de pro pieters werd dit amper tot niet geaccepteerd. Wat ging van vind ik helemaal niks tot regelrechte woede.

Heb je wel een beetje opgelet? Want elke aanpassing die er nu gedaan wordt wordt regelrecht verguist door een fikse groep die zich daarbij van letterlijk rasicme bediend. Er wordt zelfs opgeroepen tot boycott van winkels die het wagen wat aan piet te veranderen of geen piet te tonen. Scholen die het anders doen krijgen bedreigingen en een klachtenstroom van mensen die helemaal niets met die school te maken hebben.

Echt een beetje oneerlijk om naar die hele enkele anti pieter zoals Q te kijken die gewoon dwars doet om het dwars doen, maar die eng grote groep zware pro pieters die net zo dwars doen maar snel te vergeten. Want die laatste groep is het die nu de veranderingen tegen houdt.
Tendentieus gebruik van de zwart aangemerkte termen.

Wanneer de verhoudingen 86% - 14% is dan lijkt het me nogal wiedes dat je vaker geluid hoort vanuit die 86% wanneer die groep het ergens niet mee eens is dan vanuit die 14% wanneer die groep het er niet mee eens is. Bij beide partijen zitten radicalen e/o racisten.

M.i. valt namelijk die 'eng grote groep' wel mee. De meeste pro-Pieters uiten zich niet 'eng'. Social Media maakt het erger dan het is.

Wat dat betreft kan je misschien als voordeel van het project van Quinsy wel meenemen dat hij het latent racisme onder een (klein) deel van de bevolking onder de aandacht heeft gebracht (zo dat al niet bekend was).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166077091
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:39 schreef Montagui het volgende:
die 86% wanneer die groep het ergens niet mee eens is dan vanuit die 14% wanneer die groep het er niet mee eens is. Bij beide partijen zitten radicalen e/o racisten.
Deze statistieken duiden enkel op gemeentes die dit jaar wel of geen verandering in hun optocht doorvoeren. Het heeft niet bijster veel met de opvattingen van de Nederlanders als collectief te maken.
pi_166077364
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:41 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Deze statistieken duiden enkel op gemeentes die dit jaar wel of geen verandering in hun optocht doorvoeren. Het heeft niet bijster veel met de opvattingen van de Nederlanders als collectief te maken.
Lul toch niet zo stom man.

"Marc Giling van het Sint- en Pietengilde is niet verrast dat de traditie stand houdt. ,,Alle veranderingen die in de media breed worden uitgemeten, geven een vertekend beeld. De overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen."

Overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077395
quote:

[..]

Het is een kansloze missie, Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, de naam zegt het al. :7
Ik mag toch hopen van niet.
Met 25 jaar zou dit toch wel verdwenen moeten zijn zo lijkt me. Toekomstige volwassenen zullen ook meer wereldburgers zijn gok ik zo.
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:04:30 #85
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077428
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:02 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen van niet.
Met 25 jaar zou dit toch wel verdwenen moeten zijn zo lijkt me. Toekomstige volwassenen zullen ook meer wereldburgers zijn gok ik zo.
Witte en/of regenboog Pieten, ik erken ze niet.
pi_166077483
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:58 schreef BoneThugss het volgende:
Lul toch niet zo stom man.

"Marc Giling van het Sint- en Pietengilde is niet verrast dat de traditie stand houdt. ,,Alle veranderingen die in de media breed worden uitgemeten, geven een vertekend beeld. De overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen."

Overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen.
Dit is geen wetenschappelijk instituut en de uitspraak is niets meer dan een reactie vanuit de perceptie van 1 van de 2 initiatiefnemers die het Sinterklaasfeest op de lijst van immaterieel erfgoed willen hebben.

Dat nu nog een overgrote meerderheid geen reden tot verandering ziet is geen teken dat het debat zich niet naar een breder terrein heeft verplaatst. Het is 'nog maar' 3 jaar aan de gang en de houding van de media en bedrijven zijn in die drie jaar al veranderd.
pi_166077488
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:04 schreef Mo_Muffin het volgende:
Heel volwassen.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:10:16 #88
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166077514
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Heel volwassen.
Lekker negeren, de zeurpieten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166077517
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:04 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Hopelijk doen de kinderen dat dan wel want daar gaat t om volgens velen bij dit onschuldige kinderfeest vol tradities.
wooblabalurg
pi_166077526
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lekker negeren, de zeurpieten.
Flauw hoor.
wooblabalurg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: