abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 november 2016 @ 14:24:50 #151
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166431437
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 12:51 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Trainers willen veel meer controle houden, ouders willen veel meer controle houden. Je kunt niet bij een jeugdwedstrijd komen of er staat wel een mannetje of 5/6 te schreeuwen langs de kant naar die kinderen. Is trouwens denk ik ook gewoon een maatschappelijk probleem. Leraren schreeuwen niet zozeer, maar instrueren wel veel teveel.

[knip]
Dank voor de uitgebreide reactie. Het Lampard voorbeeld heb ik een keer in een presentatie en artikel van/over Geir Jordet gelezen.

Ja, ik denk dat het ook een maatschappelijk probleem is dat op meerdere niveaus kan worden bekeken. Het voert te ver voor deze topicreeks en dit subforum om dit met bronnen te onderbouwen maar op het abstracte macro-niveau weten we dat Nederland fors conservatiever is geworden (bijv. Inglehart-Welzel hun beroemde werk over "overleving vs zelf-expressie" en "traditionele waarden vs seculier-rationele waarden"). Daarvan weten we ook weer dat dit omgekeerd evenredig samenhangt met creativiteit, autonomie en intrinsieke aansporing en motivatie - en zelfs agressie (de amygdala, iets dat gevormd wordt tijdens de jeugd). Sterker nog: zelf-expressie gaat nadrukkelijk over het subjectieve welzijn en kwaliteit van leven.

Het gaat wat de grenzen te buiten maar ik denk dat dit wel klopt ja.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 12:57 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Klopt, hetzelfde gelul hoor je vervolgens over de velden echoën. Allemaal mensen die alles bij het oude willen houden. Trouwens bij zowel Ajax als Twente zijn er een hoop vernieuwers uit getyft de afgelopen periode. De oude trainers bij Twente vonden het zo jammer dat er niet meer over voetbal geouwehoerd werd. Wat zoveel wil zeggen als lekker over een mannetje 5 meter naar links of rechts zetten lullen. I.p.v. nieuwlichterij als zelfregulatie en motorisch leren. Bij Ajax een zelfde iets waar de zogenaamde revolutie hardhandig de nek om is gedraaid.
Je zou graag willen dat Ajax daar eens voor wordt afgestraft. Dan komt de noodzaak vanzelf. Helaas is de verdeling van geld hier nog schever dan in Spanje (dat een aantal Eredivisieclubs structureel op omvallen staan versterkt hun onderhandelingspositie niet; dit gegeven speelt en speelde eveneens in Spanje natuurlijk) en is Ajax vrijwel verzekerd van een top vier notering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klopkoek op 05-11-2016 14:39:49 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 5 november 2016 @ 16:27:28 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166432801
Sowieso zou dit verplichte kost moeten zijn voor iedereen die '1974' als antithese neemt (dus datgene dat volledig tegengesteld is aan wat er moet gebeuren).

http://www.catenaccio.nl/(...)r-niet-in-nederland/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 5 november 2016 @ 17:31:22 #153
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_166433624
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 13:59 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Natuurlijk leer je wel iets als jeugdig talent tegen volwassenen en sterkere spelers. Die beloftencompetitie hadden ze juist niks aan naar mijn mening.
De hoofdklasse amateurs betalen meer (zwart) dan de spelers krijgen in de jupilerleague. maargoed, blijkbaar is de jupilerleague echt helemaal geweldig.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zaterdag 5 november 2016 @ 22:46:51 #154
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_166441537
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 14:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dank voor de uitgebreide reactie. Het Lampard voorbeeld heb ik een keer in een presentatie en artikel van/over Geir Jordet gelezen.

Ja, ik denk dat het ook een maatschappelijk probleem is dat op meerdere niveaus kan worden bekeken. Het voert te ver voor deze topicreeks en dit subforum om dit met bronnen te onderbouwen maar op het abstracte macro-niveau weten we dat Nederland fors conservatiever is geworden (bijv. Inglehart-Welzel hun beroemde werk over "overleving vs zelf-expressie" en "traditionele waarden vs seculier-rationele waarden"). Daarvan weten we ook weer dat dit omgekeerd evenredig samenhangt met creativiteit, autonomie en intrinsieke aansporing en motivatie - en zelfs agressie (de amygdala, iets dat gevormd wordt tijdens de jeugd). Sterker nog: zelf-expressie gaat nadrukkelijk over het subjectieve welzijn en kwaliteit van leven.

Het gaat wat de grenzen te buiten maar ik denk dat dit wel klopt ja.

[..]

Je zou graag willen dat Ajax daar eens voor wordt afgestraft. Dan komt de noodzaak vanzelf. Helaas is de verdeling van geld hier nog schever dan in Spanje (dat een aantal Eredivisieclubs structureel op omvallen staan versterkt hun onderhandelingspositie niet; dit gegeven speelt en speelde eveneens in Spanje natuurlijk) en is Ajax vrijwel verzekerd van een top vier notering.
Het kan natuurlijk veel evenwichtiger, maar ik denk niet dat 2 miljoen minder uit de TV pot voor Ajax (en PSV for that matter) zoveel uitmaakt qua eindrangschikking. Een miljoen extra voor kleine clubs natuurlijk wel.
pi_166443552
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 10:48 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Lol. Ze doen dit jaar extreem weinig aan het doelbewust inbrengen van A-selectieleden bij hun Jong-elftallen en is het weer niet goed. Jong PSV staat nog hoger en die doen het ook niet met A-selectieleden.

''Omg deze jeugdspelers zijn ook al veel te goed omg omg competitievervalsing''

Hiermee zeg ik niet dat Jong-elftallen in de JL prima zijn, ik ben uiterst tegen, maar argumenteer dan juist.
Ben je nou echt zo achterlijk dat je mijn punt niet begrijpt?
  zondag 6 november 2016 @ 00:08:22 #156
366554 JR-Style-93
Stukje Tatjana
pi_166443586
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 17:31 schreef govie het volgende:

[..]

De hoofdklasse amateurs betalen meer (zwart) dan de spelers krijgen in de jupilerleague. maargoed, blijkbaar is de jupilerleague echt helemaal geweldig.
Niet geweldig, maar wel een meer volwassen weerstand dan tegen andere beloften spelen.
Oh.
pi_166448566
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 00:08 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Niet geweldig, maar wel een meer volwassen weerstand dan tegen andere beloften spelen.
Dat zou ook wel zo logisch zijn. Ik neem aan dat ook de beloftenelftallen nu kunnen promoveren en degraderen (tenminste zo lang als ze niet in één divisie met hun eerste elftal komen) en dat ze in de eerste divisie dus op sterkere tegenstand stuiten dan als ze in één divisie zaten met beloftenelftallen die er niet in slagen naar de eerste divisie te promoveren. Dit geldt natuurlijk wel alleen voor de beloftenelftallen in de eerste divisie, en in mindere mate ook voor die in de tweede divisie. De andere beloftenelftallen spelen nu niet meer tegen Jong Ajax en Jong PSV en krijgen daar tegenstanders van lager niveau voor terug. Maar misschien zijn ze beter af met tegenstanders van hun eigen niveau.

Blijft natuurlijk wel de vraag of de beloftenteams er per saldo ook beter van worden. De beloftenteams die niet goed genoeg zijn voor de eerste of tweede divisie zijn wellicht toch samen beter af. Qua algeheel niveau van de tegenstanders zal het vast niet zo veel uitmaken of ze tegen derdedivisionisten spelen of tegen andere beloften die de tweede divisie niet gehaald hebben en allicht dat het dan toch beter is om tegen andere opleidingsteams te spelen. Bijkomend voordeel is dan dat het "probleem" van de beloftenteams die niet wilden spelen tegen de profs en amateurs, ook gelijk is opgelost.
  zondag 6 november 2016 @ 10:11:03 #158
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_166448729
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 00:08 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Je ontneemt ze een stap in hun evolutie, dat is wat anders dan een stap overslaan.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_166450551
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 10:11 schreef govie het volgende:

[..]

Je ontneemt ze een stap in hun evolutie, dat is wat anders dan een stap overslaan.
Heh?
  zondag 6 november 2016 @ 15:53:53 #160
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166454550
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 22:46 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk veel evenwichtiger, maar ik denk niet dat 2 miljoen minder uit de TV pot voor Ajax (en PSV for that matter) zoveel uitmaakt qua eindrangschikking. Een miljoen extra voor kleine clubs natuurlijk wel.
Ik denk dat het bij wanbeleid wel wat uit maakt.

Televisiegelden zijn de meest stabiele inkomstenbronnen en het is een geval van afnemende meeropbrengst. Utrecht kan meer met een miljoen doen dan Ajax of PSV.

Juist omdat de inkomsten stabiel zijn, is de verdeling een heikel thema. Ajax verzekert zich zo van een vaste plek.

De onderhandelingspositie is van een aantal clubs wel uiterst zwak. Komt mede door het overheidsinfuus.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 7 november 2016 @ 11:59:40 #161
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166473010
Iemand het stukje met Marcel Brands gisteren gezien bij Studio Voetbal? Wat ik zag op twitter wekte mijn interesse en het was wel een aardig stukje inderdaad. O.a. over dat Bayern 12 miljoen in hun jeugdopleiding steekt.

Vanaf 31:43
http://nos.nl/uitzending/nos-studio-voetbal

Goed stuk om te zien wel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 7 november 2016 @ 14:05:08 #162
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166475703
Een aardig artikel met feiten over jeugdelftallen en jeugdtoernooien:

http://www.thestatszone.c(...)--senior-caps-europe

Dan vraag je je toch af in welke fase het mis gaat...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166475752
quote:
4s.gif Op maandag 7 november 2016 14:05 schreef Klopkoek het volgende:

Na de onder 17 als ik het artikel even snel lees/scan. Eerste link die ik dan (snel) leg is dat dat wel de leeftijd is dat veel talenten van hier naar Engeland (bijv.) vertrekken.

Benieuwd in dat opzicht naar de ontwikkeling van Chong, die vanaf dit seizoen voor United speelt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2016 14:10:13 ]
pi_166480199
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 14:07 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Na de onder 17 als ik het artikel even snel lees/scan. Eerste link die ik dan (snel) leg is dat dat wel de leeftijd is dat veel talenten van hier naar Engeland (bijv.) vertrekken.

Benieuwd in dat opzicht naar de ontwikkeling van Chong, die vanaf dit seizoen voor United speelt.
Valt mee. Als je kijkt naar de meest succesvolle teams onder-17 heeft eigenlijk alleen de lichting Ebecilio/Ake/Rekik een soort exodus gehad rond die leeftijd.

De lichting met Nouri, Schuurman e.d. heeft dat niet. De lichting met Castaignos e.d. ook niet. En ook de lichting met Sarpong, Anita e.d. niet.

Bovendien vallen er bij elk land veel spelers van rond die leeftijd af. Kan een aantal oorzaken hebben, meest voorname waarschijnlijk een verschil in volwassenheid. Waar een Frenkie de Jong bij o-17 niet mee kwam was hij bij o-19 uitblinker. Dat is een relatieve laatbloeier.

Wat je dan bij andere landen ziet is dat ze zich later nog enorm ontwikkelen. Engeland-Nederland was bij o-17 de finale bij de lichting Nouri, Frankrijk en Duitsland deden daar nauwelijks mee. Terwijl dat bij de o-19 ineens hele goede teams waren.

Dat heeft o.a. te maken met een bepaalde basis die bij Nederlandse talenten nog wel eens ontbreekt. Maar wat je ook bij veel jeugdopleiding in NL ziet is dat er op de jongste jeugd professionals zitten en op de oudste elftallen oud-voetballers. Dat helpt de ontwikkeling in die laatste fase ook niet.
pi_166496295
quote:
4s.gif Op maandag 7 november 2016 14:05 schreef Klopkoek het volgende:

Als je deze cijfers zou je denken dat er met de jeugdopleiding niets mis is. Bij de onder 19 gaat het dan slecht, maar bij de onder 21 gaat het dan weer redelijk goed. Wel vreemd dat we dan toch zo weinig topspelers produceren de laatste jaren.

je kunt nog denken dat spelers met Afrikaanse roots een voordeel hebben, maar inmiddels hebben Engeland, Duitsland en Frankrijk ook halve selecties bestaan uit Afrikanen.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_166496447
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 14:07 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Chong en Castillo zijn niet de grootste talenten. Dan krijg je het bij een dergelijke club al heel moeilijk. Zelfs Fosuh Mensah heeft het lastig.

Wel triest dat je zowat een elftal aan 'top' talenten in het buitenland hebt lopen.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_166496555
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 11:40 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Chong en Castillo zijn niet de grootste talenten. Dan krijg je het bij een dergelijke club al heel moeilijk. Zelfs Fosuh Mensah heeft het lastig.

Wel triest dat je zowat een elftal aan 'top' talenten in het buitenland hebt lopen.
Wie zijn onze huidige toptalenten dan? Ik dacht toch wel dat Chong wel 1 van de betere was van zijn lichting.
pi_166498030
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 11:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Wie zijn onze huidige toptalenten dan? Ik dacht toch wel dat Chong wel 1 van de betere was van zijn lichting.
Bedoel niet t.o.v. anderen, maar ze zijn geen Robben/Sneijder.

Hopelijk breken ze in ieder geval door. De Dilrosuns, Peeters en Kongolo's hebben de leeftijd waarbij ze in Nederland wellicht al aan de selectie mochten proeven. Daar zitten ze komende 2 jaar niet eens in de buurt bij de clubs waar ze spelen.
pi_166498343
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:57 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Hopelijk breken ze in ieder geval door. De Dilrosuns, Peeters en Kongolo's hebben de leeftijd waarbij ze in Nederland wellicht al aan de selectie mochten proeven. Daar zitten ze komende 2 jaar niet eens in de buurt bij de clubs waar ze spelen.
Van Dilrosun en Kongolo vraag ik me af of ze überhaupt goed genoeg waren om in de buurt te komen.
pi_166498454
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Van Dilrosun en Kongolo vraag ik me af of ze überhaupt goed genoeg waren om in de buurt te komen.
Dilrosun doet het wel aardig van wat ik gezien heb in de YL en voor de Nederlandse (sub)top waren ze zeker geschikt. het niveau van de absolute top is natuurlijk heel iets anders. Is moeilijk te voorspellen.Zelfs een Depay red het daar niet, terwijl een Daley Blind wel goed meekomt.
pi_166498734
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:15 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Dilrosun doet het wel aardig van wat ik gezien heb in de YL en voor de Nederlandse (sub)top waren ze zeker geschikt. het niveau van de absolute top is natuurlijk heel iets anders. Is moeilijk te voorspellen.Zelfs een Depay red het daar niet, terwijl een Daley Blind wel goed meekomt.
Heeft vooral met handelingssnelheid te maken. Simpel gezegd, je kunt beter weinig vaardigheden hebben maar ze heel snel kunnen uitvoeren, dan veel vaardigheden en ze niet snel kunnen uitvoeren. Ruiz, Depay etc. kunnen in Nederland er scharen en acties uitgooien omdat ze de tijd krijgen. In Engeland krijgen ze die tijd niet dus zijn ze niet van waarde. Blind staat op een plek waar handelingssnelheid er iets minder toe doet. In Engeland heb je in de middenmoot echter zat huis- tuin- en keukenvoetballers die niet zo vaardig zijn, maar wel tempo kunnen maken.

De trainingsmethodes van Tuchel, Bruyninckx en Nagelsmann draaien er ook vooral om, om de handelingssnelheid te verhogen.
pi_166499175
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Heeft vooral met handelingssnelheid te maken. Simpel gezegd, je kunt beter weinig vaardigheden hebben maar ze heel snel kunnen uitvoeren, dan veel vaardigheden en ze niet snel kunnen uitvoeren. Ruiz, Depay etc. kunnen in Nederland er scharen en acties uitgooien omdat ze de tijd krijgen. In Engeland krijgen ze die tijd niet dus zijn ze niet van waarde. Blind staat op een plek waar handelingssnelheid er iets minder toe doet. In Engeland heb je in de middenmoot echter zat huis- tuin- en keukenvoetballers die niet zo vaardig zijn, maar wel tempo kunnen maken.

De trainingsmethodes van Tuchel, Bruyninckx en Nagelsmann draaien er ook vooral om, om de handelingssnelheid te verhogen.
Is die handelingssnelheid niet op latere leeftijd te leren dan? Een jeugdspeler moet die stap in de PL ook leren. Handelingssnelheid lijkt me namelijk makkelijker te leren dan techniek.
pi_166499579
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 12:57 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Ah zo. Maar is van een Chong (bijv) nu al te zeggen dat hij niet het niveau Robben/Sneijder gaat aantikken?

Ik was Rodney Kongolo alweer vergeten moet ik eerlijk zeggen. Zegt al wel iets ;).
pi_166499719
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:05 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ah zo. Maar is van een Chong (bijv) nu al te zeggen dat hij niet het niveau Robben/Sneijder gaat aantikken?

Ik was Rodney Kongolo alweer vergeten moet ik eerlijk zeggen. Zegt al wel iets ;).
fysiek en technisch zeker geschikt voor de Top. ik mis wel een soort van gogme die echte toptalenten hebben, maar dat is mijn mening. Iets wat Nouri wel heeft, maar dat vond ik ook van een Aisatti dus dat is moeilijk in te schatten.

Al heeft Sterling en een Oxlade Chamberlain dat ook niet. Als hij dat niveau haalt is het in principe ook prima.
pi_166499830
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 11:59 schreef Klopkoek het volgende:
Iemand het stukje met Marcel Brands gisteren gezien bij Studio Voetbal? Wat ik zag op twitter wekte mijn interesse en het was wel een aardig stukje inderdaad. O.a. over dat Bayern 12 miljoen in hun jeugdopleiding steekt.

Vanaf 31:43
http://nos.nl/uitzending/nos-studio-voetbal

Goed stuk om te zien wel.
Over de opleiding of ook het stuk erna over de competitievorm?

Ik denk dat hij maar ten dele gelijk heeft dat uiteindelijk wel de beste moet winnen. Het is natuurlijk wel zo handig om de beste zoveel teams Europa in de sturen, maar voor de aantrekkelijkheid van de competitie lijkt het mij beter als met enige regelmaat de beste juist niet wint.

Het probleem van de huidige opzet van de playoffs is helaas, dat we de kans kleiner maken dat de beste zoveel zich plaatsen voor Champions/Europa League, terwijl ze de aantrekkelijkheid niet ten goede komen, omdat, buiten de betrokken clubs, het nauwelijks iemand interesseert wie zich nog als laatste voor Europa plaatst.

Als je daarentegen de playoffs niet om Europees voetbal houdt, maar uitsluitend om de landstitel, verzwakken we onszelf niet in Europa en trekken de playoffs vast meer kijkers.
pi_166500164
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:15 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Over de opleiding of ook het stuk erna over de competitievorm?

Ik denk dat hij maar ten dele gelijk heeft dat uiteindelijk wel de beste moet winnen. Het is natuurlijk wel zo handig om de beste zoveel teams Europa in de sturen, maar voor de aantrekkelijkheid van de competitie lijkt het mij beter als met enige regelmaat de beste juist niet wint.

Het probleem van de huidige opzet van de playoffs is helaas, dat we de kans kleiner maken dat de beste zoveel zich plaatsen voor Champions/Europa League, terwijl ze de aantrekkelijkheid niet ten goede komen, omdat, buiten de betrokken clubs, het nauwelijks iemand interesseert wie zich nog als laatste voor Europa plaatst.

Als je daarentegen de playoffs niet om Europees voetbal houdt, maar uitsluitend om de landstitel, verzwakken we onszelf niet in Europa en trekken de playoffs vast meer kijkers.
Play offs zoals ze nu zijn hebben geen nut. Die paar wedstrijden worden ze echt niet beter van en 3 maanden later hebben teams toch een totaal andere selectie.

Beter voer je een model in zoals Belgie, maar dan met 14 clubs in de hoogste klasse ofzo en 7 teams die dan nog in een competitie tegen elkaar spelen. Je spreid zo het geld wat beter binnen de Eredivisie en je speelt veel meer wedstrijden tegen de betere teams. Een wedstrijd Excelsior-Roda is bovendien veel spannender dan Excelsior-Ajax .
  dinsdag 8 november 2016 @ 14:51:28 #177
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166500797
Tsja, handelingssnelheid valt eerder op bij hogere weerstand en betere competities. Het leegroven op 14 jarige leeftijd helpt niet. Kunstgras idem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166501512
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:27 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Play offs zoals ze nu zijn hebben geen nut. Die paar wedstrijden worden ze echt niet beter van en 3 maanden later hebben teams toch een totaal andere selectie.
Dit tweede lijkt me niet play-off-gerelateerd.

Of ze er wel of niet beter van worden is de vraag. Ik denk eigenlijk van wel. Het zijn toch tegenstanders van een niveau boven het Eredivisiegemiddelde en bovendien zijn de onderlinge niveauverschillen relatief klein. Het enige is dat 2 of 4 wedstrijden over een geheel seizoen maar weinig zoden aan de dijk zetten.
quote:
Beter voer je een model in zoals Belgie, maar dan met 14 clubs in de hoogste klasse ofzo en 7 teams die dan nog in een competitie tegen elkaar spelen. Je spreid zo het geld wat beter binnen de Eredivisie en je speelt veel meer wedstrijden tegen de betere teams. Een wedstrijd Excelsior-Roda is bovendien veel spannender dan Excelsior-Ajax .
7 is niet echt handig. Met 8 staat er tenminste niet telkens een team langs de kant.
pi_166501758
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 15:22 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Dit tweede lijkt me niet play-off-gerelateerd.

Niet direct, maar het zorgt wel voor te veel verrassingen. Ploegen die in vormcrisis zijn en die dan opeens de play offs verliezen. Het jaar erop heeft de top 3 het jaar erna weer een goede selectie. Het zorgt voor een lager niveau van onze ploegen in Europa waardoor we minder punten halen en we minder aantrekkelijk worden voor eigen en buitenlandse talenten.
pi_166503102
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:46 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Is die handelingssnelheid niet op latere leeftijd te leren dan? Een jeugdspeler moet die stap in de PL ook leren. Handelingssnelheid lijkt me namelijk makkelijker te leren dan techniek.
Deels. Je basis moet breed genoeg zijn. Dat wil zeggen een goede coördinatie. Is niet voor niets dat aangeraden wordt om 3/4 verschillende sporten te doen tot een jaar of 12/14.
  woensdag 9 november 2016 @ 11:53:00 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166532746
Schaars staat misschien in de basiself...
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 9 november 2016 @ 19:13:22 #182
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166542736
Verrassend interessant interview met Jan Molby tussen 10:00 en 20:00 minuten (ongeveer)

http://www.liverpoolecho.(...)w-jan-molby-12149054

Gaat over wat Ajax destijds zo goed maakte als 'opleidingsclub' (wat er ook voor zorgde dat niemand daar 10-15 jaar kon blijven, zegt hij zelf). Ik kan me in heel veel punten vinden. Onder andere de waarde van kunnen spelen tijdens de beweging. Niet vanuit stilstand maar in de beweging. Dit wordt helaas niet op de juiste waarde geschat door de zogeheten 'kunstgrasmaffia'.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 9 november 2016 @ 22:57:38 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166550656
Crosspost. Ik las elders deze reactie die het goed samen vat:

quote:
Well was ugly to watch. A Belgium team that played fairly mediocre completely dominated us in my opinion. Really lucky to get a tie out of that.

The only players I felt played good were Van Dijk (always good I think) and Stekelenburg. Other than that it was a whole lot of ugly.

Depay just does nothing every time he gets a chance anymore. He really needs out of Man U and get some playing time and hopefully get back on track.

Dost is useless as far as I'm concerned. Every time he comes on he is invisible and has no pace at all.

Wijnaldum is so hit and miss. Makes a nice play and then will make a dumb play. So frustrating.

Klassen is just so average.

Sneijder is really lacking lately I find. His crosses are hardly ever on target. But then again he doesn't have much to work with.

Lens made a nice move to draw the foul in the box, but other than that was average.

Clasie made some nice defensive reads to intercept passes but then he gets the ball and throws it away.

Veltman had one of the worst performances I've ever seen and if he is an option for Oranje, well then times are worse than I thought. And I know they are bad.

Bruma has been beaten to death around here. The guy is just not in good form. But with the injuries I understand why he was chosen.

And finally, Blind had one of the worst games I have seen from him in a Dutch jersey. Just did nothing right. I'm usually a big fan of Blind but tonight was something else.

Well that just put me in a bad mood watching that. I have been staying pretty positive lately with this team even in tough times. But today was just disheartening
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 9 november 2016 @ 23:07:08 #184
262211 hhh38
pi_166550904
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
Crosspost. Ik las elders deze reactie die het goed samen vat:

[..]

Dit zegt nou ook weer niet heel veel over de staat van het Nederlandse voetbal, niets dat we nog niet wisten in ieder geval. Ik telde in dat verslag maximaal 5 basisspelers. Dat een Klaassen, Veltman of Depay nu weinig voor elkaar kregen zegt vrij weinig eigenlijk, ze spelen niet of zijn uit vorm. Bovendien hebben we ook nog steeds te maken met een ontzettend slechte bondscoach en speel je met een spelinstelling van "vooral niet verliezen".

Er zijn veel problemen met het Nederlands Elftal en het Nederlandse voetbal, maar dit lijkt me geen uitzonderlijk dieptepunt ofzo.
  woensdag 9 november 2016 @ 23:10:33 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166551037
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:07 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Dit zegt nou ook weer niet heel veel over de staat van het Nederlandse voetbal, niets dat we nog niet wisten in ieder geval. Ik telde in dat verslag maximaal 5 basisspelers. Dat een Klaassen, Veltman of Depay nu weinig voor elkaar kregen zegt vrij weinig eigenlijk, ze spelen niet of zijn uit vorm. Bovendien hebben we ook nog steeds te maken met een ontzettend slechte bondscoach en speel je met een spelinstelling van "vooral niet verliezen".

Er zijn veel problemen met het Nederlands Elftal en het Nederlandse voetbal, maar dit lijkt me daar geen uitzonderlijk dieptepunt ofzo.
Maar Klaassen is in de ogen van Danny Blind wél een basisspeler, en die vind ik eerlijk gezegd heel slecht. Slechte uitstraling en een soort 'PVV-achtige' agressie en gefrustreerde maniertjes (net als Sneijder toen die op zijn top was, die natuurlijk beter kon voetballen). Hij kan alleen af en toe een doelpuntje meepikken en dat is het wel. Zet hem bij Roda neer en zelfs dat lukt hem niet meer.

Op het begin van de wedstrijd probeerden ze wel te voetballen, maar je wordt gewoon met een paar omzettingen teruggedrongen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166554879
quote:

[..]

Er zijn veel problemen met het Nederlands Elftal en het Nederlandse voetbal, maar dit lijkt me geen uitzonderlijk dieptepunt ofzo.
Trouwens, al die blessures van Robben in zijn carrière komen hoogstwaarschijnlijk ook door een twijfelachtige biomechanica. Veel van zijn blessures zijn spierblessures ('strains' en 'tears').

Dan ontbreekt het (weer) aan de juiste basis bij de jeugd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166565469
quote:

[..]

In de VI (op het web) staat een interessant interview met Pepijn Lijnders.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166605275
quote:
Paul Onkenhout: Voetbalnerds rukken op in het conservatieve voetbal

De twaalfde man

COLUMN Het spel van het Nederlands elftal is niet om aan te zien, laten we wel wezen. Woensdag kon ik in de tweede helft van de wedstrijd tegen de Belgen de neiging niet weerstaan om naar de volgende zender te zappen. RTL 7 zond Mission Impossible II uit, toepasselijk genoeg.

Door: Paul Onkenhout 12 november 2016, 12:03

De Derby der Lage Landen, daar gingen wij vroeger eens goed voor zitten. Tegenwoordig is er weinig aan. De lege plekken in de Arena spraken voor zich. De fans lopen niet meer warm voor Oranje.

Ik heb er ook last van. Minstens de helft van de spelers zou vijf jaar geleden geen schijn van kans hebben gemaakt op een plek in de nationale selectie. Nieuwkomers reageren tegenwoordig totaal verbijsterd op hun uitverkiezing. Ik? Marten de Roon? De drempel naar Oranje is lager dan ooit tevoren.

Er moet iets gebeuren. Ter assistentie staat tegenwoordig een groepje klaar dat op een geheel andere manier naar voetbal kijkt dan wij - wij zijn mannen van middelbare leeftijd of ouder.

Dataspecialisten rukken op. Als ik tijdens Nederland - België denk dat Jordie Clasie er als spelverdeler niet veel van bakt, is er meteen iemand uit deze school die op Twitter meldt wat ik vermoed: 'Eerste helft Clasie ondermaats. Slechts 58% van zijn passes kwam aan. Hogere passzuiverheid vereist voor nummer 6.'

Dat was een tweet van Wes Beuvink. Volgens zijn Twitterbio is hij datascout van SciSports en oprichter van FC Algebra. Hij is geen eenling.

De beweging laat steeds meer van zich horen en gooit naar Amerikaans voorbeeld het internet vol met cijfers, percentages en diagrammen. Voetbal International trok Pieter Zwart aan, een jongeman met een wetenschappelijke kijk op voetbal. Geestverwanten vindt hij onder meer bij De Correspondent.

Het zijn stronteigenwijze nerds. Het stadion is hun laboratorium. Ik zie ze niet snel met een blocnote in een mixed-zone staan. Daar valt voor hen niets te halen. Een voetballer is een reeks getallen, meer niet.

Geliefd zijn ze niet, de datafetisjisten. Het voetbal is zo conservatief als de pest. Toen Willem Vissers er vorige maand in Studio Voetbal voor pleitte om de wetenschap te hulp te roepen, ter bestrijding van de immense crisis die het Nederlandse voetbal teistert, keek Bert van Marwijk hem verbijsterd aan. Van Marwijk vindt het allemaal maar onzin, die gaat hoofdschuddend een blokje om als hij hoort dat de KNVB een prestatie-innovatie manager zoekt.

Nee, wat dan? Lekker zo blijven doormodderen?

Het zijn interessante tijden. De 'laptop-trainers' rukken op, in Duitsland vooral. Trainers die op het veld niets noemenswaardig hebben gepresteerd, gebruiken data om de trainingen te perfectioneren en hun ploegen te versterken - en met succes. Pep Guardiola, toch geen kleine jongen, gelooft er heilig in.

Het is even wennen. Neem het percentage balbezit. Nog niet zo lang geleden gold: de ploeg met het hoogste percentage balbezit, is de beste. Het was een keurmerk. Als trainer van Ajax wees Louis van Gaal er graag op. '73 procent balbezit!' Wij noteerden het gretig.

Dat is passé. Vorige week interviewde de NOS Sparta-trainer Alex Pastoor. Sparta had met 3-1 van Heerenveen gewonnen, zonder veel moeite. Verslaggever Frank Snoeks legde hem voor dat Sparta maar 30 procent balbezit had gehad. De verbijstering was hoorbaar in zijn stem.

Pastoor zei dat tijd niets zegt. Zijn verdedigers hebben opdracht om de bal onmiddellijk naar voren te schieten. Het vaak eindeloze heen en weer getik in de eigen verdediging is ten strengste verboden. Aan dat balbezit heb je niet zoveel, zei Pastoor, en voor dat oeverloze gepriegel zou hij ook geen kaartje betalen.

Vroeger zou een trainer voor zulke uitspraken zijn verketterd, nu niet meer. De nieuwlichters rukken op. Laat de revolutie maar beginnen, het is de hoogste tijd.

Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant.
http://www.volkskrant.nl/(...)ve-voetbal~a4413607/
  zondag 13 november 2016 @ 12:37:57 #189
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166622754
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_166623131
quote:
Het zijn stronteigenwijze nerds. Het stadion is hun laboratorium. Ik zie ze niet snel met een blocnote in een mixed-zone staan. Daar valt voor hen niets te halen. Een voetballer is een reeks getallen, meer niet.
Dat zijn het juist niet. Het zijn over het algemeen juist correspondent die heel erg openstaan voor nieuwe dingen. Pieter Zwart en Michiel de Hoog. Alleen niet zo voor de bullshit die veel Nederlandse analisten uitkramen.

Om de aanpak van Duitse trainers alleen terug te leiden tot het gebruik van statistieken, dan doe je ze wel heel erg tekort trouwens. Het gaat om veel meer dan dat.
pi_166623201
quote:
Leuk stukkie. Allemaal heel logisch enzo, en ik denk ook wel bekend bij veel mensen. Wat ik interessanter vind is hoe je zelf dribbelaars als Messi en Robben op zou kunnen leiden. En wat je bijvoorbeeld vooral niet zou moeten doen. Heb daar wel zo mijn mening over.
pi_166623363
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 13:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Leuk stukkie. Allemaal heel logisch enzo, en ik denk ook wel bekend bij veel mensen. Wat ik interessanter vind is hoe je zelf dribbelaars als Messi en Robben op zou kunnen leiden. En wat je bijvoorbeeld vooral niet zou moeten doen. Heb daar wel zo mijn mening over.
Dat kan niet.
pi_166625973
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 13:13 schreef hafcfan het volgende:

[..]

Dat kan niet.
Ok.

Kan wel gewoon trouwens.
pi_166626301
Ik neem aan dat ze dit topic in Zeist nauwlettend in de gaten houden.
pi_166626536
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:33 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Ok.

Kan wel gewoon trouwens.
Jij denkt dat je Messi kunt opleiden ja?
  zondag 13 november 2016 @ 16:05:40 #196
262211 hhh38
pi_166626686
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 16:00 schreef hafcfan het volgende:

[..]

Je kan spelertjes met talent verkeerde dingen aanleren of juist nog beter maken. Wat Messi doet is echt niet alleen maar intuïtie.
pi_166630693
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 16:05 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Je kan spelertjes met talent verkeerde dingen aanleren of juist nog beter maken. Wat Messi doet is echt niet alleen maar intuïtie.
Je kunt een klimaat creëren waarin dit soort spelers zich kunnen ontwikkelen. Dat Nederland in de jaren 70 zo sterk was, was geen toeval. Dat België dat nu is ook niet. Dat Brazilië het eigenlijk altijd is geweest ook niet. Zelfde kun je zeggen over Jamaicaanse en Keniaanse hardlopers, Russische tennissters en Koreanse golfsters.

Of lees een keer het verhaal van Michael Jordan die eerst niet goed genoeg was voor zijn college-team en toen zo bikkelhard is geen trainen dat hij uiteindelijk de beste ooit werd. Deliberate practice, gericht trainen. Je kunt een dribbelaar net zo goed opleiden als dat je een middenvelder of verdediger op kunt leiden. Als je de kennis maar hebt.
  zondag 13 november 2016 @ 18:37:49 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166631980
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 16:00 schreef hafcfan het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is Messi niet volledig maakbaar omdat je over de meest dominante speler in de voetbalgeschiedenis praat (misschien dat Pelé een woordje mee kan praten maar de rest zeker niet).

Een Robben is daarentegen wel kneedbaar. Sterker nog, met betere biomechanica zouden een hoop van zijn blessures zijn voorkomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 13 november 2016 @ 18:38:49 #199
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166632037
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 12:59 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dat zijn het juist niet. Het zijn over het algemeen juist correspondent die heel erg openstaan voor nieuwe dingen. Pieter Zwart en Michiel de Hoog. Alleen niet zo voor de bullshit die veel Nederlandse analisten uitkramen.

Om de aanpak van Duitse trainers alleen terug te leiden tot het gebruik van statistieken, dan doe je ze wel heel erg tekort trouwens. Het gaat om veel meer dan dat.
Ook jammer dat het stuk 'neer kijkt' op balbezit. Ja, je moet er wat zinnigs mee doen maar de huidige toonaangevende teams gaan er allemaal vanuit dat je de bal wilt hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 13 november 2016 @ 18:55:58 #200
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_166632809
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 13:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Je moet dribbelaars niet sufschreeuwen met instructies maar tegen fysiek volgroeiden zetten. Dan leren ze zelf het meest.

Dan helpt het echter niet dat de Premier League juist naar dat type jonkies op zoek zijn. De achterblijvers en laatbloeiers zijn de pineut, want die spelen in een afgeroomde omgeving.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')