Dank voor de uitgebreide reactie. Het Lampard voorbeeld heb ik een keer in een presentatie en artikel van/over Geir Jordet gelezen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:51 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Trainers willen veel meer controle houden, ouders willen veel meer controle houden. Je kunt niet bij een jeugdwedstrijd komen of er staat wel een mannetje of 5/6 te schreeuwen langs de kant naar die kinderen. Is trouwens denk ik ook gewoon een maatschappelijk probleem. Leraren schreeuwen niet zozeer, maar instrueren wel veel teveel.
[knip]
Je zou graag willen dat Ajax daar eens voor wordt afgestraft. Dan komt de noodzaak vanzelf. Helaas is de verdeling van geld hier nog schever dan in Spanje (dat een aantal Eredivisieclubs structureel op omvallen staan versterkt hun onderhandelingspositie niet; dit gegeven speelt en speelde eveneens in Spanje natuurlijk) en is Ajax vrijwel verzekerd van een top vier notering.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:57 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Klopt, hetzelfde gelul hoor je vervolgens over de velden echoën. Allemaal mensen die alles bij het oude willen houden. Trouwens bij zowel Ajax als Twente zijn er een hoop vernieuwers uit getyft de afgelopen periode. De oude trainers bij Twente vonden het zo jammer dat er niet meer over voetbal geouwehoerd werd. Wat zoveel wil zeggen als lekker over een mannetje 5 meter naar links of rechts zetten lullen. I.p.v. nieuwlichterij als zelfregulatie en motorisch leren. Bij Ajax een zelfde iets waar de zogenaamde revolutie hardhandig de nek om is gedraaid.
De hoofdklasse amateurs betalen meer (zwart) dan de spelers krijgen in de jupilerleague. maargoed, blijkbaar is de jupilerleague echt helemaal geweldig.quote:Op zaterdag 5 november 2016 13:59 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Natuurlijk leer je wel iets als jeugdig talent tegen volwassenen en sterkere spelers. Die beloftencompetitie hadden ze juist niks aan naar mijn mening.
Het kan natuurlijk veel evenwichtiger, maar ik denk niet dat 2 miljoen minder uit de TV pot voor Ajax (en PSV for that matter) zoveel uitmaakt qua eindrangschikking. Een miljoen extra voor kleine clubs natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 5 november 2016 14:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dank voor de uitgebreide reactie. Het Lampard voorbeeld heb ik een keer in een presentatie en artikel van/over Geir Jordet gelezen.
Ja, ik denk dat het ook een maatschappelijk probleem is dat op meerdere niveaus kan worden bekeken. Het voert te ver voor deze topicreeks en dit subforum om dit met bronnen te onderbouwen maar op het abstracte macro-niveau weten we dat Nederland fors conservatiever is geworden (bijv. Inglehart-Welzel hun beroemde werk over "overleving vs zelf-expressie" en "traditionele waarden vs seculier-rationele waarden"). Daarvan weten we ook weer dat dit omgekeerd evenredig samenhangt met creativiteit, autonomie en intrinsieke aansporing en motivatie - en zelfs agressie (de amygdala, iets dat gevormd wordt tijdens de jeugd). Sterker nog: zelf-expressie gaat nadrukkelijk over het subjectieve welzijn en kwaliteit van leven.
Het gaat wat de grenzen te buiten maar ik denk dat dit wel klopt ja.
[..]
Je zou graag willen dat Ajax daar eens voor wordt afgestraft. Dan komt de noodzaak vanzelf. Helaas is de verdeling van geld hier nog schever dan in Spanje (dat een aantal Eredivisieclubs structureel op omvallen staan versterkt hun onderhandelingspositie niet; dit gegeven speelt en speelde eveneens in Spanje natuurlijk) en is Ajax vrijwel verzekerd van een top vier notering.
Ben je nou echt zo achterlijk dat je mijn punt niet begrijpt?quote:Op zaterdag 5 november 2016 10:48 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Lol. Ze doen dit jaar extreem weinig aan het doelbewust inbrengen van A-selectieleden bij hun Jong-elftallen en is het weer niet goed. Jong PSV staat nog hoger en die doen het ook niet met A-selectieleden.
''Omg deze jeugdspelers zijn ook al veel te goed omg omg competitievervalsing''
Hiermee zeg ik niet dat Jong-elftallen in de JL prima zijn, ik ben uiterst tegen, maar argumenteer dan juist.
Niet geweldig, maar wel een meer volwassen weerstand dan tegen andere beloften spelen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 17:31 schreef govie het volgende:
[..]
De hoofdklasse amateurs betalen meer (zwart) dan de spelers krijgen in de jupilerleague. maargoed, blijkbaar is de jupilerleague echt helemaal geweldig.
Dat zou ook wel zo logisch zijn. Ik neem aan dat ook de beloftenelftallen nu kunnen promoveren en degraderen (tenminste zo lang als ze niet in één divisie met hun eerste elftal komen) en dat ze in de eerste divisie dus op sterkere tegenstand stuiten dan als ze in één divisie zaten met beloftenelftallen die er niet in slagen naar de eerste divisie te promoveren. Dit geldt natuurlijk wel alleen voor de beloftenelftallen in de eerste divisie, en in mindere mate ook voor die in de tweede divisie. De andere beloftenelftallen spelen nu niet meer tegen Jong Ajax en Jong PSV en krijgen daar tegenstanders van lager niveau voor terug. Maar misschien zijn ze beter af met tegenstanders van hun eigen niveau.quote:Op zondag 6 november 2016 00:08 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Niet geweldig, maar wel een meer volwassen weerstand dan tegen andere beloften spelen.
Je ontneemt ze een stap in hun evolutie, dat is wat anders dan een stap overslaan.quote:Op zondag 6 november 2016 00:08 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Niet geweldig, maar wel een meer volwassen weerstand dan tegen andere beloften spelen.
Heh?quote:Op zondag 6 november 2016 10:11 schreef govie het volgende:
[..]
Je ontneemt ze een stap in hun evolutie, dat is wat anders dan een stap overslaan.
Ik denk dat het bij wanbeleid wel wat uit maakt.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:46 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk veel evenwichtiger, maar ik denk niet dat 2 miljoen minder uit de TV pot voor Ajax (en PSV for that matter) zoveel uitmaakt qua eindrangschikking. Een miljoen extra voor kleine clubs natuurlijk wel.
Na de onder 17 als ik het artikel even snel lees/scan. Eerste link die ik dan (snel) leg is dat dat wel de leeftijd is dat veel talenten van hier naar Engeland (bijv.) vertrekken.quote:Op maandag 7 november 2016 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
Een aardig artikel met feiten over jeugdelftallen en jeugdtoernooien:
http://www.thestatszone.c(...)--senior-caps-europe
Dan vraag je je toch af in welke fase het mis gaat...
Valt mee. Als je kijkt naar de meest succesvolle teams onder-17 heeft eigenlijk alleen de lichting Ebecilio/Ake/Rekik een soort exodus gehad rond die leeftijd.quote:Op maandag 7 november 2016 14:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Na de onder 17 als ik het artikel even snel lees/scan. Eerste link die ik dan (snel) leg is dat dat wel de leeftijd is dat veel talenten van hier naar Engeland (bijv.) vertrekken.
Benieuwd in dat opzicht naar de ontwikkeling van Chong, die vanaf dit seizoen voor United speelt.
Als je deze cijfers zou je denken dat er met de jeugdopleiding niets mis is. Bij de onder 19 gaat het dan slecht, maar bij de onder 21 gaat het dan weer redelijk goed. Wel vreemd dat we dan toch zo weinig topspelers produceren de laatste jaren.quote:Op maandag 7 november 2016 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
Een aardig artikel met feiten over jeugdelftallen en jeugdtoernooien:
http://www.thestatszone.c(...)--senior-caps-europe
Dan vraag je je toch af in welke fase het mis gaat...
Chong en Castillo zijn niet de grootste talenten. Dan krijg je het bij een dergelijke club al heel moeilijk. Zelfs Fosuh Mensah heeft het lastig.quote:Op maandag 7 november 2016 14:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Na de onder 17 als ik het artikel even snel lees/scan. Eerste link die ik dan (snel) leg is dat dat wel de leeftijd is dat veel talenten van hier naar Engeland (bijv.) vertrekken.
Benieuwd in dat opzicht naar de ontwikkeling van Chong, die vanaf dit seizoen voor United speelt.
Wie zijn onze huidige toptalenten dan? Ik dacht toch wel dat Chong wel 1 van de betere was van zijn lichting.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:40 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Chong en Castillo zijn niet de grootste talenten. Dan krijg je het bij een dergelijke club al heel moeilijk. Zelfs Fosuh Mensah heeft het lastig.
Wel triest dat je zowat een elftal aan 'top' talenten in het buitenland hebt lopen.
Bedoel niet t.o.v. anderen, maar ze zijn geen Robben/Sneijder.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:47 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wie zijn onze huidige toptalenten dan? Ik dacht toch wel dat Chong wel 1 van de betere was van zijn lichting.
Van Dilrosun en Kongolo vraag ik me af of ze überhaupt goed genoeg waren om in de buurt te komen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:57 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Bedoel niet t.o.v. anderen, maar ze zijn geen Robben/Sneijder.
Hopelijk breken ze in ieder geval door. De Dilrosuns, Peeters en Kongolo's hebben de leeftijd waarbij ze in Nederland wellicht al aan de selectie mochten proeven. Daar zitten ze komende 2 jaar niet eens in de buurt bij de clubs waar ze spelen.
Dilrosun doet het wel aardig van wat ik gezien heb in de YL en voor de Nederlandse (sub)top waren ze zeker geschikt. het niveau van de absolute top is natuurlijk heel iets anders. Is moeilijk te voorspellen.Zelfs een Depay red het daar niet, terwijl een Daley Blind wel goed meekomt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:11 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Van Dilrosun en Kongolo vraag ik me af of ze überhaupt goed genoeg waren om in de buurt te komen.
Heeft vooral met handelingssnelheid te maken. Simpel gezegd, je kunt beter weinig vaardigheden hebben maar ze heel snel kunnen uitvoeren, dan veel vaardigheden en ze niet snel kunnen uitvoeren. Ruiz, Depay etc. kunnen in Nederland er scharen en acties uitgooien omdat ze de tijd krijgen. In Engeland krijgen ze die tijd niet dus zijn ze niet van waarde. Blind staat op een plek waar handelingssnelheid er iets minder toe doet. In Engeland heb je in de middenmoot echter zat huis- tuin- en keukenvoetballers die niet zo vaardig zijn, maar wel tempo kunnen maken.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:15 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Dilrosun doet het wel aardig van wat ik gezien heb in de YL en voor de Nederlandse (sub)top waren ze zeker geschikt. het niveau van de absolute top is natuurlijk heel iets anders. Is moeilijk te voorspellen.Zelfs een Depay red het daar niet, terwijl een Daley Blind wel goed meekomt.
Is die handelingssnelheid niet op latere leeftijd te leren dan? Een jeugdspeler moet die stap in de PL ook leren. Handelingssnelheid lijkt me namelijk makkelijker te leren dan techniek.quote:Op dinsdag 8 november 2016 13:26 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heeft vooral met handelingssnelheid te maken. Simpel gezegd, je kunt beter weinig vaardigheden hebben maar ze heel snel kunnen uitvoeren, dan veel vaardigheden en ze niet snel kunnen uitvoeren. Ruiz, Depay etc. kunnen in Nederland er scharen en acties uitgooien omdat ze de tijd krijgen. In Engeland krijgen ze die tijd niet dus zijn ze niet van waarde. Blind staat op een plek waar handelingssnelheid er iets minder toe doet. In Engeland heb je in de middenmoot echter zat huis- tuin- en keukenvoetballers die niet zo vaardig zijn, maar wel tempo kunnen maken.
De trainingsmethodes van Tuchel, Bruyninckx en Nagelsmann draaien er ook vooral om, om de handelingssnelheid te verhogen.
Ah zo. Maar is van een Chong (bijv) nu al te zeggen dat hij niet het niveau Robben/Sneijder gaat aantikken?quote:Op dinsdag 8 november 2016 12:57 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Bedoel niet t.o.v. anderen, maar ze zijn geen Robben/Sneijder.
Hopelijk breken ze in ieder geval door. De Dilrosuns, Peeters en Kongolo's hebben de leeftijd waarbij ze in Nederland wellicht al aan de selectie mochten proeven. Daar zitten ze komende 2 jaar niet eens in de buurt bij de clubs waar ze spelen.
fysiek en technisch zeker geschikt voor de Top. ik mis wel een soort van gogme die echte toptalenten hebben, maar dat is mijn mening. Iets wat Nouri wel heeft, maar dat vond ik ook van een Aisatti dus dat is moeilijk in te schatten.quote:Op dinsdag 8 november 2016 14:05 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ah zo. Maar is van een Chong (bijv) nu al te zeggen dat hij niet het niveau Robben/Sneijder gaat aantikken?
Ik was Rodney Kongolo alweer vergeten moet ik eerlijk zeggen. Zegt al wel iets.
Over de opleiding of ook het stuk erna over de competitievorm?quote:Op maandag 7 november 2016 11:59 schreef Klopkoek het volgende:
Iemand het stukje met Marcel Brands gisteren gezien bij Studio Voetbal? Wat ik zag op twitter wekte mijn interesse en het was wel een aardig stukje inderdaad. O.a. over dat Bayern 12 miljoen in hun jeugdopleiding steekt.
Vanaf 31:43
http://nos.nl/uitzending/nos-studio-voetbal
Goed stuk om te zien wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |