FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor
#ANONIEMzondag 16 oktober 2016 @ 17:13
Het kabinet draait na twintig jaar de privatisering van ProRail terug. Het bedrijf wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur, melden Haagse bronnen aan de NOS. ProRail wordt een zelfstandig bestuursorgaan (zbo), zoals Staatsbosbeheer, en komt daarmee stevig aan de leiband van de overheid. ProRail is verbijsterd over de beslissing, die het kabinet vrijdag op voorstel van staatssecretaris Dijksma heeft genomen en waarschijnlijk komende week bekendmaakt.

Het kabinet wil dat het onderhoud van het spoor verbetert, zodat de overlast door computerstoringen en sein- en wisselstoringen fors afneemt. Bovendien wil het kabinet beter zicht hebben op de financiën van ProRail.

ProRail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor aanleg en onderhoud van het spoor. Het grootste deel komt van het Rijk. Doordat het bedrijf nu zelfstandig is, heeft het Rijk alleen als aandeelhouder invloed. Het kabinet wil voorkomen dat het zoals vorig jaar geconfronteerd wordt met onverwachte tekorten.

Duurdere treinkaartjes

ProRail noemt het besluit onverstandig en overhaast, omdat er nog onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van zo'n reorganisatie. Het wijst op de grote gevolgen voor de hele spoorsector en het personeel van ProRail.

Volgens een uitgelekt onderzoek van ProRail kan het ongedaan maken van de privatisering leiden tot duurdere treinkaartjes. In het rapport staat dat het bedrijf als zelfstandig bestuursorgaan btw-plichtig wordt en allerlei belastingen moet betalen. Bronnen rond het kabinet vegen dat argument van tafel: "Het is natuurlijk niet voor het eerst dat het kabinet met dit bijltje hakt. Dat wordt natuurlijk goed geregeld", zegt een bron tegen de NOS.
Onder het personeel van ProRail heerst grote onzekerheid over de gevolgen voor hun arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil het personeel zoveel mogelijk tegemoetkomen. Zo blijven medewerkers aangesloten bij het pensioenfonds voor spoorwegpersoneel. Een overstap naar ambtenarenfonds ABP zou nadelig uitpakken.

In een brandbrief waarschuwde de spoorsector het kabinet twee weken geleden nog voor overhaaste beslissingen. "In het belang van ruim één miljoen dagelijkse spoorreizigers, de Nederlandse industrie en de spoorsector doen wij een beroep op u om niet over één nacht ijs te gaan." De brief is ondertekend door acht organisaties waaronder de NS, Koninklijk vervoer Nederland, FNV Spoor en reizigersorganisatie Rover.

Verstoorde relatie

Ondanks de kritiek zet staatssecretaris Dijksma door. Zij wil een einde maken aan de verstoorde relatie met de spoorbeheerder. Voormalig staatssecretaris Mansveld moest bij herhaling in de Tweede Kamer uitleggen dat ProRail weigerde informatie en documenten ter beschikking te stellen, zelfs als het over de dreigende tekorten voor spooronderhoud ging. Bronnen bij het ministerie melden dat ook de huidige staatssecretaris Dijksma een paar keer in aanvaring met ProRail is gekomen, omdat het bedrijf weigerde informatie te delen.

http://nos.nl/artikel/213(...)blemen-op-spoor.html

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2016 17:14:21 ]
Papierversnipperaarzondag 16 oktober 2016 @ 17:20
Jeej *O*
#ANONIEMzondag 16 oktober 2016 @ 17:21
Ik vraag me wel af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Denk niet dat de klant hier wat van gaat merken.
Arceezondag 16 oktober 2016 @ 17:24
Nu de NS nog.
Snowsquallzondag 16 oktober 2016 @ 17:24
Nou de zorg nog.....
Papierversnipperaarzondag 16 oktober 2016 @ 17:26
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:24 schreef Snowsquall het volgende:
Nou de zorg nog.....
...en het UWV...
HighVolumezondag 16 oktober 2016 @ 17:28
Hahaha dubbel vagijntje :')
marcb1974zondag 16 oktober 2016 @ 17:47
En daar gaan we, weer een bedrijf dat echt naar de klote gaat ....
halfwayzondag 16 oktober 2016 @ 17:47
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

...en het UWV...
En de Ptt
__Saviour__zondag 16 oktober 2016 @ 17:47
Dat is een grote beslissing voor een regering die nog maar een paar maanden te gaan heeft.
Kassamiepzondag 16 oktober 2016 @ 17:50
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

...en het UWV...
Prorail gaat nu juist precies zo georganiseerd worden zoals het UWV...
Kassamiepzondag 16 oktober 2016 @ 17:52
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:47 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is een grote beslissing voor een regering die nog maar een paar maanden te gaan heeft.
Vooral voor de VVD is dit idd behoorlijk gezichtsverlies ook. Ze geven nu in feite toe dat een van hun kernwaarden niet klopt...
#ANONIEMzondag 16 oktober 2016 @ 17:56
Sommige zaken kunnen nu eenmaal beter collectief georganiseerd worden. Het spoorwegnet lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van.
justanickzondag 16 oktober 2016 @ 17:57
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:21 schreef vigen98 het volgende:
Ik vraag me wel af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Denk niet dat de klant hier wat van gaat merken.
ProRail is nu officieel een privaat bedrijf (net zoals de NS) met als enige aandeelhouder de Staat. Ze kunnen dus relatief zelfstandig opereren, met dien verstande dat de staat als aandeelhouder wel het nodige in de melk te brokkelen heeft.

Als zbo komen ze iets directer onder controle te staan van het ministerie. ProRail weigerde bijvoorbeeld documenten ter beschikking te stellen, maar als zbo kan het ministerie ze gewoon opvragen (en wij als gewone burger overigens ook onder de Wet Openbaarheid van Bestuur).

In de praktijk zal het dus niet extreem veel uitmaken, alleen dat de politiek er wat meer controle over kan uitoefenen. Verder blijft het gewoon een natuurlijk monopolie onder controle van de Staat der Nederlanden.
Papierversnipperaarzondag 16 oktober 2016 @ 17:57
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Prorail gaat nu juist precies zo georganiseerd worden zoals het UWV...
...en dat is ook al geen succes. het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden.
broodjepindakaashagelslagzondag 16 oktober 2016 @ 18:07
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Ze zijn eindelijk wakker in de tweede kamer.

:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
Janneke141zondag 16 oktober 2016 @ 18:18
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:52 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Vooral voor de VVD is dit idd behoorlijk gezichtsverlies ook. Ze geven nu in feite toe dat een van hun kernwaarden niet klopt...
Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
beantheriozondag 16 oktober 2016 @ 19:33
Dit wordt een drama. Ik voorspel nu alvast miljardentegenvallers, ministers die moeten vertrekken en (nieuwe) enquêtecommissies.
Nielschzondag 16 oktober 2016 @ 19:35
Ah de overheid gaat zich er mee bemoeien. Nee, dan komt het vast heel snel helemaal goed!
sjorsie1982zondag 16 oktober 2016 @ 19:36
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
1 van de vele denkfouten van liberalen....
ACT-Fzondag 16 oktober 2016 @ 19:37
Dat wordt minder verdienen voor de ProRail directie en declaraties worden tegen het licht gehouden. Balen -O-
Bart2002zondag 16 oktober 2016 @ 19:38
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:56 schreef Jigzoz het volgende:
Sommige zaken kunnen nu eenmaal beter collectief georganiseerd worden. Het spoorwegnet lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van.
QFT.
Bart2002zondag 16 oktober 2016 @ 19:44
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
Het intrappen van een open deur m.i. Zij doen dat voortdurend. En dat is niet zo gek als men helemaal gek is met marktwerking. Vooral daar waar het niet werkt. Ze hebben geen flauw benul doorgaans. Dat vergt een zekere wil tot nadenken. En die wil lijkt volledig te ontbreken. Ze hopen altijd dat anderen (zoals "vooraanstaande" Amerikaanse economen") dit voor ze bedenken. Het is luiheid troef. En deze lapzwansen gaan gemakkelijk door het leven omdat er altijd wel weer iemand intrapt om ze een baantje te geven.
#ANONIEMzondag 16 oktober 2016 @ 20:15
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vereenzamende ouderen zijn een groot probleem. Kinderen die het te druk claimen te hebben en te ver weg stellen te wonen. Buren die langs elkaar heen leven. En er zijn ook maar weinig maatschappelijke organisaties die zich met eenzame ouderen bezig houden. Ik zou het uitermate slecht vinden als die categorie ouderen dan langzaamaan het gevoel krijgen een voltooid leven te hebben terwijl er in werkelijkheid spraken is van een sociaal-maatschappelijk probleem.
Eens! Voordat zo'n drastische maatregel wordt genomen is het goed om te kijken naar sociale, economische en maatschappelijke problemen die wellicht de oorzaak kunnen zijn.
Hexagonzondag 16 oktober 2016 @ 20:17
Goede zaak omdat Prorail per definitie een monopolist is en zodoende het marktmechanisme niet gaat werken. Dan is een zelfstandig bedrijf waar de burger nauwelijks wat over te zeggen heft niet handig.
Arceezondag 16 oktober 2016 @ 20:18
Waarom niet ook de NS en weer samenvoegen tot 1 bedrijf?
Janneke141zondag 16 oktober 2016 @ 20:20
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:18 schreef Arcee het volgende:
Waarom niet ook de NS en weer samenvoegen tot 1 bedrijf?
Omdat het vervoer, in tegenstelling tot de infrastructuur, helemaal geen monopolist is of hoeft te zijn. Daarnaast is er ook een Europese richtlijn die scheiding voorschrijft.
Hexagonzondag 16 oktober 2016 @ 20:21
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:47 schreef marcb1974 het volgende:
En daar gaan we, weer een bedrijf dat echt naar de klote gaat ....
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:33 schreef beantherio het volgende:
Dit wordt een drama. Ik voorspel nu alvast miljardentegenvallers, ministers die moeten vertrekken en (nieuwe) enquêtecommissies.
Kunnen jullie dat ook nog onderbouwen of is dit hersenloos geroeptoeter?
beantheriozondag 16 oktober 2016 @ 20:41
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

[..]

Kunnen jullie dat ook nog onderbouwen of is dit hersenloos geroeptoeter?
Ik denk dat het in de eerste plaats een mening is die jou niet zint. Ik zou zeggen: welkom op Fok! en wen er maar vast aan. ;)
Hexagonzondag 16 oktober 2016 @ 21:11
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:41 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik denk dat het in de eerste plaats een mening is die jou niet zint. Ik zou zeggen: welkom op Fok! en wen er maar vast aan. ;)
Is die mening ook nog ergens op gebaseerd? Of ben je het gewoon op een dag gaan vinden. Zomaar?
EttovanBelgiezondag 16 oktober 2016 @ 21:13
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:57 schreef justanick het volgende:

[..]

ProRail is nu officieel een privaat bedrijf (net zoals de NS) met als enige aandeelhouder de Staat. Ze kunnen dus relatief zelfstandig opereren, met dien verstande dat de staat als aandeelhouder wel het nodige in de melk te brokkelen heeft.

Als zbo komen ze iets directer onder controle te staan van het ministerie. ProRail weigerde bijvoorbeeld documenten ter beschikking te stellen, maar als zbo kan het ministerie ze gewoon opvragen (en wij als gewone burger overigens ook onder de Wet Openbaarheid van Bestuur).

In de praktijk zal het dus niet extreem veel uitmaken, alleen dat de politiek er wat meer controle over kan uitoefenen. Verder blijft het gewoon een natuurlijk monopolie onder controle van de Staat der Nederlanden.
Hoe zie jij complete vrije marktwerking op het spoor precies voor je? Zeventien rails naast elkaar?
Papierversnipperaarzondag 16 oktober 2016 @ 21:13
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
Dat is geen denkfout. Het is elitaire vriendjespolitiek.
marcb1974zondag 16 oktober 2016 @ 21:15
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

[..]

Kunnen jullie dat ook nog onderbouwen of is dit hersenloos geroeptoeter?
Omdat de meeste, zo niet alle, overheidsinstanties falen. Pro-fail doet het al klote, het nu weer onder de overheid brengen gaat dit alleen maar versterken.
Hexagonzondag 16 oktober 2016 @ 21:23
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:15 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Omdat de meeste, zo niet alle, overheidsinstanties falen. Pro-fail doet het al klote, het nu weer onder de overheid brengen gaat dit alleen maar versterken.
Alsof we in Somalie wonen. :')
marcb1974zondag 16 oktober 2016 @ 21:24
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Alsof we in Somalie wonen. :')
Fijne vergelijking, jij komt er wel :')
Hexagonzondag 16 oktober 2016 @ 21:27
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:24 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Fijne vergelijking, jij komt er wel :')
Je stelt dat alle overheidsinstanties falen. Dat zou betekenen dat we in een failed state zouden wonen. Dat krijg je immers bij die gestelde situatie.
justanickzondag 16 oktober 2016 @ 22:06
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hoe zie jij complete vrije marktwerking op het spoor precies voor je? Zeventien rails naast elkaar?
Ik kan mij niet heugen dat ik hiervoor heb gepleit in de post die je quote, maar wellicht mis ik iets.
bluemoon23maandag 17 oktober 2016 @ 08:41
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
Omdat het vervoer, in tegenstelling tot de infrastructuur, helemaal geen monopolist is of hoeft te zijn. Daarnaast is er ook een Europese richtlijn die scheiding voorschrijft.
Ach ja, de scheiding "moest" van Europa :N
Hierbij wilde Nederland zoals gewoonlijk weer roomser als de paus zijn als het EU aangelegenheden betreft.
Het had ook alleen een juridische scheiding kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld bij Deutsche Bahn in Duitsland, maar NL ging all the way.

Net als bij voorbeeld bij de energiebedrijven, de spitsing van energiebedrijf en netbeheerder.
De inkt op het Europese akkoord daarover was amper droog of NL had het al geregeld.
Waarna de Nederlandse energiebedrijven werden gekocht door buitenlandse energiebedrijven die niet waren gesplitst, maar alleen een juridische scheiding hebben. _O-
MakkieRmaandag 17 oktober 2016 @ 11:05
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:35 schreef Nielsch het volgende:
Ah de overheid gaat zich er mee bemoeien. Nee, dan komt het vast heel snel helemaal goed!
De ABN Amro was toch ook overgenomen door de staat? volgens mij is dat wel goed begeleid.
Morriganmaandag 17 oktober 2016 @ 11:37
quote:
14s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:24 schreef Arcee het volgende:
Nu de NS nog.
Doe dan ook gelijk Connexxion, Arriva en de rest.
Janneke141maandag 17 oktober 2016 @ 11:45
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 11:37 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Doe dan ook gelijk Connexxion, Arriva en de rest.
En alle taxibedrijven, en de KLM. Oh, en doe de Hema ook maar.
Weltschmerzmaandag 17 oktober 2016 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
Het is een denkfout indien je veronderstelt dat de VVD om de belangen van de Nederlanders zou denken. Dat is natuurlijk onzin.
Idisrommaandag 17 oktober 2016 @ 12:59
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:18 schreef Arcee het volgende:
Waarom niet ook de NS en weer samenvoegen tot 1 bedrijf?
Omdat de NS lang niet meer alle lijnen beheert. In Het Noorden heeft de NS lijnen laten verwaarlozen, die nu weer opbloeien qua behoorlijk groter reizigersaantallen nadat Arriva het heeft overgenomen.

Trouwens ProRail was de laatste twee jaar goed op weg. Mat een nuchtere Fries als topman.
Rails worden nu goed onderhouden, en het aantal vertragingen is nog nooit zo laag geweest.
Dankzij dit no-nonsense beleid, waar de nadruk op het bestaande spoor wordt gelegd i.p.v. nieuwe prestige-objecten.
Fir3flymaandag 17 oktober 2016 @ 13:07
Lijkt me verkiezingsretoriek. Er verandert eigenlijk helemaal niks.
Hexagonmaandag 17 oktober 2016 @ 13:11
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:07 schreef Fir3fly het volgende:
Lijkt me verkiezingsretoriek. Er verandert eigenlijk helemaal niks.
Nou nee, een concreet kabinetsbesluit is geen verkiezingsretoriek. Daarbij is het ook veel te technisch voor een verkiezingscampagne.
Fir3flymaandag 17 oktober 2016 @ 13:13
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou nee, een concreet kabinetsbesluit is geen verkiezingsretoriek. Daarbij is het ook veel te technisch voor een verkiezingscampagne.
'We gaan het spoor nationaliseren!' doet het anders goed bij een bepaald deel van de bevolking. Zie ook dit topic.
Ludachristmaandag 17 oktober 2016 @ 13:15
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'We gaan het spoor nationaliseren!' doet het anders goed bij een bepaald deel van de bevolking. Zie ook dit topic.
Is dat deel het electoraat van de VVD?
Hexagonmaandag 17 oktober 2016 @ 13:16
quote:
7s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'We gaan het spoor nationaliseren!' doet het anders goed bij een bepaald deel van de bevolking. Zie ook dit topic.
Dan zouden ze ook wel reopen dat de NS genationaliseerd zou worden. Bovendien zou in het geval van verkiezingsretoriek het uit Diederik Samsom komen. Dijksma kan niet zomaar iets roepen zonder dat de VVD er ook wat over te zeggen heft.
Fir3flymaandag 17 oktober 2016 @ 13:17
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan zouden ze ook wel reopen dat de NS genationaliseerd zou worden.
Waarom? Dit werkt goed genoeg. Er verandert uiteindelijk heel weinig.
Harmankardonmaandag 17 oktober 2016 @ 13:17
Beter ten halve gekeerd enz.
beantheriomaandag 17 oktober 2016 @ 20:17
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 21:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je stelt dat alle overheidsinstanties falen. Dat zou betekenen dat we in een failed state zouden wonen. Dat krijg je immers bij die gestelde situatie.
Ik werk bij de overheid en ik zie daarom ook de beperkingen daarvan. En een bedrijf gaat niet beter functioneren als het onderdeel van de overheid wordt: het krijgt te maken met strengere (Europese) regelgeving, stroevere beslisstructuren en (niet te vergeten) de politiek. Voor sommige zaken is overheidsinvloed goed, maar niet voor zoiets als een spoorinfrastructuur. Bij Prorail is juist een probleem dat men te weinig reageert en niet dynamisch genoeg functioneert. Dat gaat als overheidsdienst alleen maar erger worden.

Niemand die echt in de toekomst kan kijken maar ik voorspel veel eerder een negatief gevolg dan een positief gevolg.