#ANONIEM | zondag 16 oktober 2016 @ 17:13 |
Het kabinet draait na twintig jaar de privatisering van ProRail terug. Het bedrijf wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur, melden Haagse bronnen aan de NOS. ProRail wordt een zelfstandig bestuursorgaan (zbo), zoals Staatsbosbeheer, en komt daarmee stevig aan de leiband van de overheid. ProRail is verbijsterd over de beslissing, die het kabinet vrijdag op voorstel van staatssecretaris Dijksma heeft genomen en waarschijnlijk komende week bekendmaakt. Het kabinet wil dat het onderhoud van het spoor verbetert, zodat de overlast door computerstoringen en sein- en wisselstoringen fors afneemt. Bovendien wil het kabinet beter zicht hebben op de financiën van ProRail. ProRail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor aanleg en onderhoud van het spoor. Het grootste deel komt van het Rijk. Doordat het bedrijf nu zelfstandig is, heeft het Rijk alleen als aandeelhouder invloed. Het kabinet wil voorkomen dat het zoals vorig jaar geconfronteerd wordt met onverwachte tekorten. Duurdere treinkaartjes ProRail noemt het besluit onverstandig en overhaast, omdat er nog onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van zo'n reorganisatie. Het wijst op de grote gevolgen voor de hele spoorsector en het personeel van ProRail. Volgens een uitgelekt onderzoek van ProRail kan het ongedaan maken van de privatisering leiden tot duurdere treinkaartjes. In het rapport staat dat het bedrijf als zelfstandig bestuursorgaan btw-plichtig wordt en allerlei belastingen moet betalen. Bronnen rond het kabinet vegen dat argument van tafel: "Het is natuurlijk niet voor het eerst dat het kabinet met dit bijltje hakt. Dat wordt natuurlijk goed geregeld", zegt een bron tegen de NOS. Onder het personeel van ProRail heerst grote onzekerheid over de gevolgen voor hun arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil het personeel zoveel mogelijk tegemoetkomen. Zo blijven medewerkers aangesloten bij het pensioenfonds voor spoorwegpersoneel. Een overstap naar ambtenarenfonds ABP zou nadelig uitpakken. In een brandbrief waarschuwde de spoorsector het kabinet twee weken geleden nog voor overhaaste beslissingen. "In het belang van ruim één miljoen dagelijkse spoorreizigers, de Nederlandse industrie en de spoorsector doen wij een beroep op u om niet over één nacht ijs te gaan." De brief is ondertekend door acht organisaties waaronder de NS, Koninklijk vervoer Nederland, FNV Spoor en reizigersorganisatie Rover. Verstoorde relatie Ondanks de kritiek zet staatssecretaris Dijksma door. Zij wil een einde maken aan de verstoorde relatie met de spoorbeheerder. Voormalig staatssecretaris Mansveld moest bij herhaling in de Tweede Kamer uitleggen dat ProRail weigerde informatie en documenten ter beschikking te stellen, zelfs als het over de dreigende tekorten voor spooronderhoud ging. Bronnen bij het ministerie melden dat ook de huidige staatssecretaris Dijksma een paar keer in aanvaring met ProRail is gekomen, omdat het bedrijf weigerde informatie te delen. http://nos.nl/artikel/213(...)blemen-op-spoor.html [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2016 17:14:21 ] | |
Papierversnipperaar | zondag 16 oktober 2016 @ 17:20 |
Jeej ![]() | |
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2016 @ 17:21 |
Ik vraag me wel af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Denk niet dat de klant hier wat van gaat merken. | |
Arcee | zondag 16 oktober 2016 @ 17:24 |
Nu de NS nog. | |
Snowsquall | zondag 16 oktober 2016 @ 17:24 |
Nou de zorg nog..... | |
Papierversnipperaar | zondag 16 oktober 2016 @ 17:26 |
...en het UWV... | |
HighVolume | zondag 16 oktober 2016 @ 17:28 |
Hahaha dubbel vagijntje ![]() | |
marcb1974 | zondag 16 oktober 2016 @ 17:47 |
En daar gaan we, weer een bedrijf dat echt naar de klote gaat .... | |
halfway | zondag 16 oktober 2016 @ 17:47 |
En de Ptt | |
__Saviour__ | zondag 16 oktober 2016 @ 17:47 |
Dat is een grote beslissing voor een regering die nog maar een paar maanden te gaan heeft. | |
Kassamiep | zondag 16 oktober 2016 @ 17:50 |
Prorail gaat nu juist precies zo georganiseerd worden zoals het UWV... | |
Kassamiep | zondag 16 oktober 2016 @ 17:52 |
Vooral voor de VVD is dit idd behoorlijk gezichtsverlies ook. Ze geven nu in feite toe dat een van hun kernwaarden niet klopt... | |
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2016 @ 17:56 |
Sommige zaken kunnen nu eenmaal beter collectief georganiseerd worden. Het spoorwegnet lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van. | |
justanick | zondag 16 oktober 2016 @ 17:57 |
ProRail is nu officieel een privaat bedrijf (net zoals de NS) met als enige aandeelhouder de Staat. Ze kunnen dus relatief zelfstandig opereren, met dien verstande dat de staat als aandeelhouder wel het nodige in de melk te brokkelen heeft. Als zbo komen ze iets directer onder controle te staan van het ministerie. ProRail weigerde bijvoorbeeld documenten ter beschikking te stellen, maar als zbo kan het ministerie ze gewoon opvragen (en wij als gewone burger overigens ook onder de Wet Openbaarheid van Bestuur). In de praktijk zal het dus niet extreem veel uitmaken, alleen dat de politiek er wat meer controle over kan uitoefenen. Verder blijft het gewoon een natuurlijk monopolie onder controle van de Staat der Nederlanden. | |
Papierversnipperaar | zondag 16 oktober 2016 @ 17:57 |
...en dat is ook al geen succes. het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden. | |
broodjepindakaashagelslag | zondag 16 oktober 2016 @ 18:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ze zijn eindelijk wakker in de tweede kamer. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Janneke141 | zondag 16 oktober 2016 @ 18:18 |
Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest. | |
beantherio | zondag 16 oktober 2016 @ 19:33 |
Dit wordt een drama. Ik voorspel nu alvast miljardentegenvallers, ministers die moeten vertrekken en (nieuwe) enquêtecommissies. | |
Nielsch | zondag 16 oktober 2016 @ 19:35 |
Ah de overheid gaat zich er mee bemoeien. Nee, dan komt het vast heel snel helemaal goed! | |
sjorsie1982 | zondag 16 oktober 2016 @ 19:36 |
1 van de vele denkfouten van liberalen.... | |
ACT-F | zondag 16 oktober 2016 @ 19:37 |
Dat wordt minder verdienen voor de ProRail directie en declaraties worden tegen het licht gehouden. Balen ![]() | |
Bart2002 | zondag 16 oktober 2016 @ 19:38 |
QFT. | |
Bart2002 | zondag 16 oktober 2016 @ 19:44 |
Het intrappen van een open deur m.i. Zij doen dat voortdurend. En dat is niet zo gek als men helemaal gek is met marktwerking. Vooral daar waar het niet werkt. Ze hebben geen flauw benul doorgaans. Dat vergt een zekere wil tot nadenken. En die wil lijkt volledig te ontbreken. Ze hopen altijd dat anderen (zoals "vooraanstaande" Amerikaanse economen") dit voor ze bedenken. Het is luiheid troef. En deze lapzwansen gaan gemakkelijk door het leven omdat er altijd wel weer iemand intrapt om ze een baantje te geven. | |
#ANONIEM | zondag 16 oktober 2016 @ 20:15 |
Eens! Voordat zo'n drastische maatregel wordt genomen is het goed om te kijken naar sociale, economische en maatschappelijke problemen die wellicht de oorzaak kunnen zijn. | |
Hexagon | zondag 16 oktober 2016 @ 20:17 |
Goede zaak omdat Prorail per definitie een monopolist is en zodoende het marktmechanisme niet gaat werken. Dan is een zelfstandig bedrijf waar de burger nauwelijks wat over te zeggen heft niet handig. | |
Arcee | zondag 16 oktober 2016 @ 20:18 |
Waarom niet ook de NS en weer samenvoegen tot 1 bedrijf? | |
Janneke141 | zondag 16 oktober 2016 @ 20:20 |
Omdat het vervoer, in tegenstelling tot de infrastructuur, helemaal geen monopolist is of hoeft te zijn. Daarnaast is er ook een Europese richtlijn die scheiding voorschrijft. | |
Hexagon | zondag 16 oktober 2016 @ 20:21 |
Kunnen jullie dat ook nog onderbouwen of is dit hersenloos geroeptoeter? | |
beantherio | zondag 16 oktober 2016 @ 20:41 |
Ik denk dat het in de eerste plaats een mening is die jou niet zint. Ik zou zeggen: welkom op Fok! en wen er maar vast aan. ![]() | |
Hexagon | zondag 16 oktober 2016 @ 21:11 |
Is die mening ook nog ergens op gebaseerd? Of ben je het gewoon op een dag gaan vinden. Zomaar? | |
EttovanBelgie | zondag 16 oktober 2016 @ 21:13 |
Hoe zie jij complete vrije marktwerking op het spoor precies voor je? Zeventien rails naast elkaar? | |
Papierversnipperaar | zondag 16 oktober 2016 @ 21:13 |
Dat is geen denkfout. Het is elitaire vriendjespolitiek. | |
marcb1974 | zondag 16 oktober 2016 @ 21:15 |
Omdat de meeste, zo niet alle, overheidsinstanties falen. Pro-fail doet het al klote, het nu weer onder de overheid brengen gaat dit alleen maar versterken. | |
Hexagon | zondag 16 oktober 2016 @ 21:23 |
Alsof we in Somalie wonen. ![]() | |
marcb1974 | zondag 16 oktober 2016 @ 21:24 |
Fijne vergelijking, jij komt er wel ![]() | |
Hexagon | zondag 16 oktober 2016 @ 21:27 |
Je stelt dat alle overheidsinstanties falen. Dat zou betekenen dat we in een failed state zouden wonen. Dat krijg je immers bij die gestelde situatie. | |
justanick | zondag 16 oktober 2016 @ 22:06 |
Ik kan mij niet heugen dat ik hiervoor heb gepleit in de post die je quote, maar wellicht mis ik iets. | |
bluemoon23 | maandag 17 oktober 2016 @ 08:41 |
Ach ja, de scheiding "moest" van Europa ![]() Hierbij wilde Nederland zoals gewoonlijk weer roomser als de paus zijn als het EU aangelegenheden betreft. Het had ook alleen een juridische scheiding kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld bij Deutsche Bahn in Duitsland, maar NL ging all the way. Net als bij voorbeeld bij de energiebedrijven, de spitsing van energiebedrijf en netbeheerder. De inkt op het Europese akkoord daarover was amper droog of NL had het al geregeld. Waarna de Nederlandse energiebedrijven werden gekocht door buitenlandse energiebedrijven die niet waren gesplitst, maar alleen een juridische scheiding hebben. ![]() | |
MakkieR | maandag 17 oktober 2016 @ 11:05 |
De ABN Amro was toch ook overgenomen door de staat? volgens mij is dat wel goed begeleid. | |
Morrigan | maandag 17 oktober 2016 @ 11:37 |
Doe dan ook gelijk Connexxion, Arriva en de rest. | |
Janneke141 | maandag 17 oktober 2016 @ 11:45 |
En alle taxibedrijven, en de KLM. Oh, en doe de Hema ook maar. | |
Weltschmerz | maandag 17 oktober 2016 @ 12:28 |
Het is een denkfout indien je veronderstelt dat de VVD om de belangen van de Nederlanders zou denken. Dat is natuurlijk onzin. | |
Idisrom | maandag 17 oktober 2016 @ 12:59 |
Omdat de NS lang niet meer alle lijnen beheert. In Het Noorden heeft de NS lijnen laten verwaarlozen, die nu weer opbloeien qua behoorlijk groter reizigersaantallen nadat Arriva het heeft overgenomen. Trouwens ProRail was de laatste twee jaar goed op weg. Mat een nuchtere Fries als topman. Rails worden nu goed onderhouden, en het aantal vertragingen is nog nooit zo laag geweest. Dankzij dit no-nonsense beleid, waar de nadruk op het bestaande spoor wordt gelegd i.p.v. nieuwe prestige-objecten. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2016 @ 13:07 |
Lijkt me verkiezingsretoriek. Er verandert eigenlijk helemaal niks. | |
Hexagon | maandag 17 oktober 2016 @ 13:11 |
Nou nee, een concreet kabinetsbesluit is geen verkiezingsretoriek. Daarbij is het ook veel te technisch voor een verkiezingscampagne. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2016 @ 13:13 |
'We gaan het spoor nationaliseren!' doet het anders goed bij een bepaald deel van de bevolking. Zie ook dit topic. | |
Ludachrist | maandag 17 oktober 2016 @ 13:15 |
Is dat deel het electoraat van de VVD? | |
Hexagon | maandag 17 oktober 2016 @ 13:16 |
Dan zouden ze ook wel reopen dat de NS genationaliseerd zou worden. Bovendien zou in het geval van verkiezingsretoriek het uit Diederik Samsom komen. Dijksma kan niet zomaar iets roepen zonder dat de VVD er ook wat over te zeggen heft. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2016 @ 13:17 |
Waarom? Dit werkt goed genoeg. Er verandert uiteindelijk heel weinig. | |
Harmankardon | maandag 17 oktober 2016 @ 13:17 |
Beter ten halve gekeerd enz. | |
beantherio | maandag 17 oktober 2016 @ 20:17 |
Ik werk bij de overheid en ik zie daarom ook de beperkingen daarvan. En een bedrijf gaat niet beter functioneren als het onderdeel van de overheid wordt: het krijgt te maken met strengere (Europese) regelgeving, stroevere beslisstructuren en (niet te vergeten) de politiek. Voor sommige zaken is overheidsinvloed goed, maar niet voor zoiets als een spoorinfrastructuur. Bij Prorail is juist een probleem dat men te weinig reageert en niet dynamisch genoeg functioneert. Dat gaat als overheidsdienst alleen maar erger worden. Niemand die echt in de toekomst kan kijken maar ik voorspel veel eerder een negatief gevolg dan een positief gevolg. |