Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:03 schreef douche-eendje het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaring met de eigen verklaring en de medische keuring? Ik zie met 1 oog (ander is zeer slechtziend ) en heb ooit een oogoperatie gehad, volgens de cbr-richtlijnen zie ik net aan genoeg om gewoon goedgekeurd te kunnen worden.
Minimum ligt een stuk lager, 50%quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:30 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Heb zelf met bril slechts 80% zicht. (Kon toen we het CBR gebouw uitliepen de test met kenteken lezen aan de overkant van de parkeerplaats geeneens uitvoeren)
Heb je de keuring gehad en zo ja, wat hield het in?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:30 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Heb zelf met bril slechts 80% zicht. (Kon toen we het CBR gebouw uitliepen de test met kenteken lezen aan de overkant van de parkeerplaats geeneens uitvoeren)
Dat inderdaad, en de daadwerkelijke ondergrens ligt op 40%. Gelukkig zit ik op 52% zicht met bril of lens in en is mijn fatsoenlijk werkende oog tot normaal zicht gecorrigeerd met bril.quote:
Moest langs een onfhankelijke huisarts die een oordeel velde. Vervolgens een aangepast examen waar denk ik wat extra gelet is op mijn zicht. Niet heel veel speciaals volgensmij.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:57 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Heb je de keuring gehad en zo ja, wat hield het in?
Pciesquote:[..]
Dat inderdaad, en de daadwerkelijke ondergrens ligt op 40%. Gelukkig zit ik op 52% zicht met bril of lens in en is mijn fatsoenlijk werkende oog tot normaal zicht gecorrigeerd met bril.
Ow, dat valt nog wel meequote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:59 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Moest langs een onfhankelijke huisarts die een oordeel velde. Vervolgens een aangepast examen waar denk ik wat extra gelet is op mijn zicht. Niet heel veel speciaals volgensmij.
[..]
Pcies
Zolang de afstanden goed zijn maakt het niets uitquote:Op zondag 9 oktober 2016 13:05 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Zegt de wet iets over of de achterste auto (op de snelweg) als eerste mag inhalen of juist de auto vooraan?
Persoonlijk ga ik voor de meest veilige optie, maar ik vroeg mij af of er wat deze situatie betreft een 'regel' was.
Ben je dan direct gezakt? Ik had namelijk ook deze angst, maar met bril zie ik dus blijkbaar gewoon prima.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:30 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Het kan sowieso vast geen kwaad om voor je afrijden nog je ogen even te laten checken bij een optometrist.quote:Op maandag 10 oktober 2016 09:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ben je dan direct gezakt? Ik had namelijk ook deze angst, maar met bril zie ik dus blijkbaar gewoon prima.
in 1x geslaagd. Ik mocht gewoon 10 meter naar voren gaan staanquote:Op maandag 10 oktober 2016 09:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ben je dan direct gezakt? Ik had namelijk ook deze angst, maar met bril zie ik dus blijkbaar gewoon prima.
Ik mocht een kenteken oplezen van een auto die zo'n 3 meter van me vandaan stond.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:08 schreef d4v1d het volgende:
[..]
in 1x geslaagd. Ik mocht gewoon 10 meter naar voren gaan staan![]()
kenteken moeten lezen van je les autoquote:Op maandag 10 oktober 2016 22:47 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik mocht een kenteken oplezen van een auto die zo'n 3 meter van me vandaan stond.
Ik ben nog even opzoek naar het praktisch nut van die test. Momentje.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:47 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik mocht een kenteken oplezen van een auto die zo'n 3 meter van me vandaan stond.
Om te voorkomen dat blinde kippen de weg op gaan. Iets met ijdeltuiten die een bril vertikken (en ook geen lenzen dragen), maar 'm wel nodig hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 10:59 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Nog tips voor het theorie-examen?
En hoe kut gaan ze doen met die oogtest? Aangezien ik zelf -6/-7 heb.
En wat is het nut er van? Dan mag je niet met slechte ogen rijden, maar mensen die op hun mobielthe zitten, "sportieve" rijstijl hebben, oude mensen, alcoholisten en mensen die het autorijden gewoon niet in zich hebben mogen wel rijden? Dit vind ik typisch weer zo'n geval met het braafste jongetje van de klas straffen.
theorie vragen invloed = bijna altijd ja. Als ze vragen naar een getal is het 2 tenzij de optie 1 ertussen staat. Cbr is zo dom dat ze zelf dat niet doorhebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 10:59 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
En hoe kut gaan ze doen met die oogtest? Aangezien ik zelf -6/-7 heb.
En wat is het nut er van? Dan mag je niet met slechte ogen rijden, maar mensen die op hun mobielthe zitten, "sportieve" rijstijl hebben, oude mensen, alcoholisten en mensen die het autorijden gewoon niet in zich hebben mogen wel rijden? Dit vind ik typisch weer zo'n geval met het braafste jongetje van de klas straffen.
dus 'hoe hard mag je hier rijden?' dan is het 2. Ok checkquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:03 schreef IDkaart het volgende:
[..]
theorie vragen invloed = bijna altijd ja. Als ze vragen naar een getal is het 2 tenzij de optie 1 ertussen staat. Cbr is zo dom dat ze zelf dat niet doorhebben.
Heel herkenbaarquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:16 schreef Apotheose het volgende:
Bij mij zit het nog echt in het kijkgedrag tijdens het rijden en daarop inspelen.
Gewoon rondjes rijden op de Camping.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:16 schreef Apotheose het volgende:
[..]
dus 'hoe hard mag je hier rijden?' dan is het 2. Ok check
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer moet je? Kijk rustig naar de plaatjes en lees rustig de antwoorden. Laat je niet afleiden door het lopende tijdbalkje. Ik had 9 van de 10 keer dat ik de volgende vraag al zelf aandrukte, dus doe rustig en je hebt evengoed tijd zat.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 10:59 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Je ma heeft gelijkquote:Op vrijdag 14 oktober 2016 23:15 schreef IDkaart het volgende:
Oké ff eerlijke vraag.
Wie van jullie heeft ook nooit papieren moeten invullen, algemene voorwaarden gekregen etc voor het begin van de rijlessen en ook niet tijdens?en nog beter wie konden er alleen contant betalen?
Ik hoor nog steeds van m'n ma hoe dom het was dat ik bij een obvious zwartrijder les had en dacht dat dat overal zo was -___-
ja was ook dom maar ik hoor van iedereen dat de docent altijd contant wilde of dat je wel kan per rekening maar dat je contant korting krijgtquote:Op zaterdag 15 oktober 2016 11:06 schreef Voszje het volgende:
[..]
Wanneer moet je? Kijk rustig naar de plaatjes en lees rustig de antwoorden. Laat je niet afleiden door het lopende tijdbalkje. Ik had 9 van de 10 keer dat ik de volgende vraag al zelf aandrukte, dus doe rustig en je hebt evengoed tijd zat.
[..]
Je ma heeft gelijkMaar ja, als je niet beter wist...
Maar was dat omdat je dat zelf wilde of omdat het niet anders kon?quote:
nee volgens mij mocht ik het ook wel overmaken. Maar meende dat los betalen wel de voorkeur van rijinstructeur had. Weet het niet eens meer.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 19:55 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Maar was dat omdat je dat zelf wilde of omdat het niet anders kon?
Ik heb meermaals via whatsapp gevraagd om het rekeningsnummer maar nooit gekregen.
Bij mij kon het niet anders. Of misschien kon het wel anders maar dit was de standaard manier van betalen. Per les aftikken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 19:55 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Maar was dat omdat je dat zelf wilde of omdat het niet anders kon?
Ik heb meermaals via whatsapp gevraagd om het rekeningsnummer maar nooit gekregen.
hoe willen ze de km standen controleren?quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 23:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Bij mij kon het niet anders. Of misschien kon het wel anders maar dit was de standaard manier van betalen. Per les aftikken.
Vraag me af of je rijles wel zwart kunt doen. Dan moet de auto sowieso in de bijtelling anders kloppen de km standen niet toch?
Als de stroken 15 meter of meer uit elkaar liggen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 13:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Na welke afstand tussen twee rijstroken/paden/wegen geldt het 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor'-principe niet meer?
Horen overstekende voetgangers dan in principe niet altijd voorrang van bestuurders die de rotonde verlaten verleend te krijgen wanneer ze oversteken op/naast een rotonde?quote:Op zondag 16 oktober 2016 02:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als de stroken 15 meter of meer uit elkaar liggen.
15 meter dus.
Nee, tenzij VOP.quote:Op zondag 16 oktober 2016 03:00 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Horen overstekende voetgangers dan in principe niet altijd voorrang van bestuurders die de rotonde verlaten verleend te krijgen wanneer ze oversteken op/naast een rotonde?
Als ze op lessen van gemiddeld 60km uit komt lijkt me dat er wel ergens een ambtenaar wakker wordtquote:Op zaterdag 15 oktober 2016 23:18 schreef IDkaart het volgende:
[..]
hoe willen ze de km standen controleren?alsof er een standaard aantal per les is. Mijn instructeur gebruikt de auto ook privé...
Wat is anders aan een rotonde verlaten met een voetganger dan afslaan met een overstekende voetganger dat daar verschil in zit?quote:
Fietsers moeten soms ook voorrang verlenen aan auto's die de rotonde verlaten.quote:Op zondag 16 oktober 2016 10:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat is anders aan een rotonde verlaten met een voetganger dan afslaan met een overstekende voetganger dat daar verschil in zit?
nou dan is de oplossing simpel: gewoon je auto ook privé gebruikenquote:Op zondag 16 oktober 2016 09:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als ze op lessen van gemiddeld 60km uit komt lijkt me dat er wel ergens een ambtenaar wakker wordt
In principe wel aangezien je een rotonde moet zien als een doorlopende weg en als je de rotonde verlaat ben je dus eigenlijk aan het afslaan.quote:Op zondag 16 oktober 2016 03:00 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Horen overstekende voetgangers dan in principe niet altijd voorrang van bestuurders die de rotonde verlaten verleend te krijgen wanneer ze oversteken op/naast een rotonde?
Klopt, maar dat is dan weer aangegeven met haaientanden.quote:Op zondag 16 oktober 2016 11:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fietsers moeten soms ook voorrang verlenen aan auto's die de rotonde verlaten.
Heel raar gesteld deze vraag. Moest even 3x lezen. Maar op je examen niet in elk geval. Laat hem voorbij gaan (ga desnoods iets langzamer rijden)quote:Op zondag 16 oktober 2016 17:51 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Stel we willen op de snelweg een strook naar links opschuiven (op een baan met meer dan twee rijstroken), maar we zien dat dit niet vlekkeloos kan als het achteropkomend verkeer op de strook links van ons niet naar links opschuift; mogen we dan met de richtingaanwijzer (naar links) de bestuurder linksachterop 'verzoeken' een strook op te schuiven?
Als je knippert op de snelweg geef je in principe aan gelijk van rijstrook te wisselen (Zo heb ik hem iig geleerd). Dit kan een schrikreactie veroorzaken bij de persoon achter je. Zeker in combinatie als je bijvoorbeeld een lichte slinger met je auto maakt omdat je links over je schouder kijktquote:Op zondag 16 oktober 2016 17:51 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Stel we willen op de snelweg een strook naar links opschuiven (op een baan met meer dan twee rijstroken), maar we zien dat dit niet vlekkeloos kan als het achteropkomend verkeer op de strook links van ons niet naar links opschuift; mogen we dan met de richtingaanwijzer (naar links) de bestuurder linksachterop 'verzoeken' een strook op te schuiven?
Nee, door richting aan te geven laat je weten wat je van plan bent, niet wat je onmiddelijk gaat doen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Als je knippert op de snelweg geef je in principe aan gelijk van rijstrook te wisselen (Zo heb ik hem iig geleerd). Dit kan een schrikreactie veroorzaken bij de persoon achter je. Zeker in combinatie als je bijvoorbeeld een lichte slinger met je auto maakt omdat je links over je schouder kijkt
Oh, lekker instructeur had ik dan. Als ik m'n knipper aanzette telde m'n instructeur snel tot 3 en daarna vroeg die waarom ik nog niet opgeschoven was. "Ja dat moet vrijwel direct"quote:Op zondag 16 oktober 2016 18:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nee, door richting aan te geven laat je weten wat je van plan bent, niet wat je onmiddelijk gaat doen.
Want als je al een strook opschuift heeft die raw ook geen zin meer natuurlijk, niks mis met van tevoren aangeven.
Zo heb je het ook geleerd alleen verkeerd onthouden lijkt het op.
Klopt. Maar zo'n fout kan ik wel begrijpen als je nog geen rijbewijs hebt. Kan dus zijn dat dat zomaar tijdens je examen gebeurt zonder dat je er erg in hebt..quote:En als je met over je schouder kijken een stuurbeweging maakt dan kijk je veel te overdreven.
De dode hoek is naast je auto, niet er achter.
Als je al zo ver achterom moet kijken is het wellicht beter de spiegels beter af te stellen, die zijn er namelijk voor om achter de auto te kunnen kijken.
Dat komt waarschijnlijk omdat je pas richting aan moet geven zodra er ook gelegenheid is om van strook te wisselen, niet als de andere strook potdicht zit en er geen ruimte is.quote:Op zondag 16 oktober 2016 19:14 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Oh, lekker instructeur had ik dan. Als ik m'n knipper aanzette telde m'n instructeur snel tot 3 en daarna vroeg die waarom ik nog niet opgeschoven was. "Ja dat moet vrijwel direct"
Dat leer je tijdens het lessen al. Vanaf het moment dat je er aan toe bent om zelf in je spiegels te kijken.quote:Op zondag 16 oktober 2016 19:14 schreef d4v1d het volgende:[..]
Klopt. Maar zo'n fout kan ik wel begrijpen als je nog geen rijbewijs hebt. Kan dus zijn dat dat zomaar tijdens je examen gebeurt zonder dat je er erg in hebt..
Richtingaanwijzers zijn inderdaad ook bedoeld om je intenties aan te geven, niet om te laten zien dat je al een strook aan het opschuiven bent want zodra je daar mee bezig bent is dat voor iedereen wel duidelijk en hebben de richtingaanwijzers totaal geen nut meer.quote:Op zondag 16 oktober 2016 19:38 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Ik zou het prettig vinden als bestuurders die van rijstrook wisselen dit ruim van te voren zouden aangeven met hun knipperlichten in plaats van die knipperlichten pas te activeren op het moment dat ze van rijstrook wisselen.
Ik vroeg me dan ook af of het 'niet toegestaan' zou zijn je intenties duidelijk te maken met behulp van je richtingaanwijzers.
Helaas zie je vaak genoeg 'hup knipperlicht aan' en daar komen ze, zo je rijstrook op. Spiegelen is een kunst.quote:Op zondag 16 oktober 2016 19:38 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Ik zou het prettig vinden als bestuurders die van rijstrook wisselen dit ruim van te voren zouden aangeven met hun knipperlichten in plaats van die knipperlichten pas te activeren op het moment dat ze van rijstrook wisselen.
Ik vroeg me dan ook af of het 'niet toegestaan' zou zijn je intenties duidelijk te maken met behulp van je richtingaanwijzers.
maar leven andere weggebruikers ook nog?quote:Op maandag 17 oktober 2016 15:53 schreef douche-eendje het volgende:
Eerste rijles gehad, ik leef nogen vanavond ben ik arm
.
De eerste die ik tegen kwam waren mijn oma en tante, ja die kunnen het nog navertellen ookquote:Op maandag 17 oktober 2016 15:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
maar leven andere weggebruikers ook nog?
Gelukkig. Ik weet niet waar je lest in N-H, maar dan kan ik tenminste met een gerust hart de weg op.quote:Op maandag 17 oktober 2016 16:05 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
De eerste die ik tegen kwam waren mijn oma en tante, ja die kunnen het nog navertellen ookMaar het ging best wel ok denk ik, alleen aan het begin even een schuin randje van een rotonde meegepakt. Moet vooral even mijn plek op de weghelft nog goed vinden en behouden
![]()
Een schattig dorpje in Noord-Hollandquote:Op maandag 17 oktober 2016 16:07 schreef Voszje het volgende:
[..]
Gelukkig. Ik weet niet waar je lest, maar dan kan ik tenminste met een gerust hart de weg op.![]()
Over die rotonde zou ik me maar niet zoveel zorgen maken. Je plaats op de weg vinden en behouden komt snel genoeg.
Ah, een schattig dorpje. Ik heb je volgens mij ooit gezien in een stedentopic, dus ik dacht dat we stadsgenoten waren.quote:Op maandag 17 oktober 2016 16:11 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Een schattig dorpje in Noord-Holland. Dat denk ik ook wel, heb ooit eerder eens 4 rijlessen gehad en toen ging het met de 2e les al een stuk beter.
Maar jeetje, wat heb ik er nu ergens wel spijt van dat ik dit 10 jaar geleden niet door heb gezet. Toen had ik de tijd, nu is het echt wel dramatisch planwerk. De rijschool geeft lessen (van anderhalf uur) van 8-19:30 en op zaterdag van 8-12. Ik werk fulltime en ga om half 8 de deur uit, ben om 6 uur terug op het station, in het weekend scoutingleiding van 8-12.
Dus volgende week komt de instructeur mij ophalen op het station. Gelukkig veranderen in januari mijn werktijden op mijn verzoek en ben ik gewoon wekelijks op maandag de hele dag vrij.
Klopt, ben vorig jaar verhuisd van Alkmaar naar Heemskerk. Voordeel is wel dat ik mag kiezen tussen Haarlem of Alkmaar met afrijden, dus dat gaat natuurlijk Alkmaar worden, dat snap je ook welquote:Op maandag 17 oktober 2016 16:21 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ah, een schattig dorpje. Ik heb je volgens mij ooit gezien in een stedentopic, dus ik dacht dat we stadsgenoten waren.
Kan het me heel goed voorstellen! Ik begon ermee toen ik het wat rustiger had tijdens mijn studie, maar helaas was ik nog volop aan het lessen toen de drukke periode eraan kwam. Als ik kon, kon mijn instructrice niet en andersom.Ze heeft me ook meerdere keren opgehaald van het station.
Als je dan vanaf januari gewoon maandag vrij bent, dan heb je tenminste één vaste dag. Hoeveel keer per week heb je nu les?
Sowieso Alkmaar ja!quote:Op maandag 17 oktober 2016 16:26 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Klopt, ben vorig jaar verhuisd van Alkmaar naar Heemskerk. Voordeel is wel dat ik mag kiezen tussen Haarlem of Alkmaar met afrijden, dus dat gaat natuurlijk Alkmaar worden, dat snap je ook wel![]()
Het idee is voor nu gewoon 1x per week, lessen duren anderhalf uur en ik weet niet waar ik meer tijd vandaan zou moeten halen binnen de lestijden. Ook moet ik nog een medische keuring en volgens de instructeur kan het best wel een tijd duren voordat het cbr daarover heeft besloten. Ik heb geen haast, als ik hem ergens voor onze vakantie in juni volgend jaar heb vind ik het wel best.
Als ik zie wat hier allemaal vaste lesonderdelen zijn, hehe. Dat gaat nog leuk worden. "als je bijna mag afrijden ga je eerst nog even een ritje maken naar de vertrekingang van Transavia op schiphol'. O joyquote:Op maandag 17 oktober 2016 16:33 schreef Voszje het volgende:
[..]
Sowieso Alkmaar ja!Ik moest een keertje lessen in Haarlem, ik vond het verschrikkelijk.
Ik had inderdaad ook 1x per week anderhalf uur les. Uiteindelijk lukte het me om toch twee keer per week te lessen, want ik was er echt helemaal klaar mee. Medische keuring heb ik overigens geen ervaring mee, maar hier in het topic hadden ze het er inderdaad ook over. Je zou toch zeggen dat juni volgend jaar gewoon haalbaar moet zijn.
Goh dat komt mij bekend voor, ik werk ook fulltime en doe daarnaast nog twee keer in de week lessen. Zelfde verhaal ook 10 jaar geleden opgegeven nadat ik drie keer gezakt was en probeer ik het weer.quote:Op maandag 17 oktober 2016 16:11 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Een schattig dorpje in Noord-Holland. Dat denk ik ook wel, heb ooit eerder eens 4 rijlessen gehad en toen ging het met de 2e les al een stuk beter.
Maar jeetje, wat heb ik er nu ergens wel spijt van dat ik dit 10 jaar geleden niet door heb gezet. Toen had ik de tijd, nu is het echt wel dramatisch planwerk. De rijschool geeft lessen (van anderhalf uur) van 8-19:30 en op zaterdag van 8-12. Ik werk fulltime en ga om half 8 de deur uit, ben om 6 uur terug op het station, in het weekend scoutingleiding van 8-12.
Dus volgende week komt de instructeur mij ophalen op het station. Gelukkig veranderen in januari mijn werktijden op mijn verzoek en ben ik gewoon wekelijks op maandag de hele dag vrij.
Weet je hoeveel geld je bespaard hebt door 10 jaar niet te rijden? Auto, benzine, onderhoud, verzekeringen en belasting?quote:Op maandag 17 oktober 2016 17:22 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Goh dat komt mij bekend voor, ik werk ook fulltime en doe daarnaast nog twee keer in de week lessen. Zelfde verhaal ook 10 jaar geleden opgegeven nadat ik drie keer gezakt was en probeer ik het weer.
Is een behoorlijke dure grap vind ik in iedere geval en die praktijkexamen zijn niet bepaald makkelijk, dus 1x ben ik al weer gezakt
Veel, maar nog meer door helemaal niet opnieuw te beginnen. Ik zie het trouwens ook somber in voor de toekomstige generatie: Een reden waarom je rijbewijs halen steeds moeilijker wordt is natuurlijk dat iedereen de weg op wilt!quote:Op maandag 17 oktober 2016 17:39 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Weet je hoeveel geld je bespaard hebt door 10 jaar niet te rijden? Auto, benzine, onderhoud, verzekeringen en belasting?![]()
Ik ben 10 jaar geleden gestopt na 4 lessen (verjaardagscadeau ouders). Dus bij mij scheelt het iets meer.
Heb ik ook gedaan inderdaad, even heen en weer naar Schiphol. Daarvoor al een keertje naar Ikea Haarlem, daar gingen we een oliebol eten.quote:Op maandag 17 oktober 2016 17:05 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als ik zie wat hier allemaal vaste lesonderdelen zijn, hehe. Dat gaat nog leuk worden. "als je bijna mag afrijden ga je eerst nog even een ritje maken naar de vertrekingang van Transavia op schiphol'. O joy
Mwah, ik moest rijden in/rond het centrum en vond het maar niks. Het was druk, veel éénrichtingsverkeer. Ik was dit totaal niet gewend.quote:Op maandag 17 oktober 2016 17:06 schreef IDkaart het volgende:
Is Haarlem echt zo erg? Ik had les in Leiden waar we altijd mensen achter het station ophaalden die in Hoofddorp woonden...
Lessen van een uur? Het gemiddelde ligt rond de 43 uur, maar ik hoop dat je er inderdaad snel van af bent. Uiteindelijk vond ik het lessen maar vervelend worden.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:01 schreef Luppie0110 het volgende:
Eerste rijles gehad. Viel me allemaal wel mee. Mocht na een kilometer rijden alles zelf doen en dat ging prima. Even wennen nog. Hopen dat ik met een les of 20 a 25 max klaar ben. Dan heb ik het maar gehad.
Ja heb lessen van een uur. Rijinstructeur zegt dat het er allemaal prima uitziet en dat ik waarschijnlijk wel sneller dan gemiddeld klaar ben. Laten we het hopen iig.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:10 schreef Voszje het volgende:
[..]
Lessen van een uur? Het gemiddelde ligt rond de 43 uur, maar ik hoop dat je er inderdaad snel van af bent. Uiteindelijk vond ik het lessen maar vervelend worden.
Het is zo ongeveer het gemiddelde. Het kan natuurlijk zijn dat het in jouw omgeving sneller ging, het ligt er ook aan waar er wordt gelest. Ik kan me zo voorstellen dat je in de Randstad meer lest dan wanneer je ergens rond rustige dorpjes in Zeeland rijdt.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:13 schreef Luppie0110 het volgende:
[..]
Ja heb lessen van een uur. Rijinstructeur zegt dat het er allemaal prima uitziet en dat ik waarschijnlijk wel sneller dan gemiddeld klaar ben. Laten we het hopen iig.
Ik ken een heleboel mensen die lessen van een uur hebben gehad, maar weinig met 43 lessen hoor. Is dat niet wat aan de hoge kant?
Ik heb een pakket van 35 lessen (van anderhalf uur) gekocht, dat is bij mijn rijschool ongeveer het gemiddelde.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:15 schreef Voszje het volgende:
[..]
Het is zo ongeveer het gemiddelde. Het kan natuurlijk zijn dat het in jouw omgeving sneller ging, het ligt er ook aan waar er wordt gelest. Ik kan me zo voorstellen dat je in de Randstad meer lest dan wanneer je ergens rond rustige dorpjes in Zeeland rijdt.Dit speelt natuurlijk ook mee bij het gemiddelde.
Hahahaha in Den Haag en Rotterdam zakt volgens Rijschoolgegevens.nl 60-70% van de kandidaten de eerste keer. Ik weet niet waardoor dat komt, maar het zou best kunnen dat daar meer rijlessen nodig zijn dan in bv. Maastricht.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:15 schreef Voszje het volgende:
[..]
Het is zo ongeveer het gemiddelde. Het kan natuurlijk zijn dat het in jouw omgeving sneller ging, het ligt er ook aan waar er wordt gelest. Ik kan me zo voorstellen dat je in de Randstad meer lest dan wanneer je ergens rond rustige dorpjes in Zeeland rijdt.Dit speelt natuurlijk ook mee bij het gemiddelde.
Dat zijn lokkertjes. Tenzij je al alle kruispunten en rotondes kent omdat je overal rondhangt op de scooters, is (ongeveer) 40 lessen het minimale.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:07 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik heb een pakket van 35 lessen (van anderhalf uur) gekocht, dat is bij mijn rijschool ongeveer het gemiddelde.
Landelijk gemiddelde is zogenaamd 40 lessen(uren). Maar er zijn veel rijschoolhouders die korting geven bij contant afrekenen (33 euro ipv 40 euro bij een rijschool hier) en dan weet je wel zeker dat het zwart is en die contant afgerekende lessen niet bij het CBR worden opgegeven. (voor elke kandidaat moet de instructeur opgeven hoeveel lessen die gevolgd heeft, en dat controleert de belasting met de omzet van de rijschool)quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:32 schreef Nattekat het volgende:
40 lessen normaal
Ik heb met twee herkansingen 34 uur gehad, en toen viel mij echt absoluut niks meer te leren.
Je snapt toch hopelijk dat iedereen op z'n eigen tempo leert, toch?quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:32 schreef Nattekat het volgende:
40 lessen normaal
Ik heb met twee herkansingen 34 uur gehad, en toen viel mij echt absoluut niks meer te leren.
Ja, daarom is 40 minimaal noemen dus onzin.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:42 schreef Messina het volgende:
[..]
Je snapt toch hopelijk dat iedereen op z'n eigen tempo leert, toch?
Het is inderdaad 40 gemiddeld.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, daarom is 40 minimaal noemen dus onzin.
Zal ik niet ontkennen, maar advies geven dat dat het minimale is, is gewoon onjuistquote:
Wat wil je dan het minimale noemen? Vriendinnen van me kregen les van hun vader voordat ze uberhaupt op rijles gingen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zal ik niet ontkennen, maar advies geven dat dat het minimale is, is gewoon onjuist
35 lessen is 53 les-uren bij deze rijschool aangezien een les 1.5 uur duurt, lessen die over zijn als je je rijbewijs eerder haalt krijg je gewoon terugbetaald. Anders zou deze rijschool in het dorp niet als zó goed bekend staan. Slagingspercentage is overigens 71-75%quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:26 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dat zijn lokkertjes. Tenzij je al alle kruispunten en rotondes kent omdat je overal rondhangt op de scooters, is (ongeveer) 40 lessen het minimale.
Sowieso is een pakket kopen niet erg verstandig. Mijn rijschoolhouder wilde mij geen geld terug geven omdat hij niet aan geld teruggave doet (HAHA DAT IS NOOIT AFGESPROKEN HELEMAAL NIET OP PAPIER) wat gelukkig uiteindelijk zonder overdreven veel moeite is opgelost.
En rijscholen gaan relatief vaak failliet en dan kan je fluiten naar je centen. Of je wilt overstappen wegens weet ik veel wat. Of de rijschool stopt er ineens mee. Staat op internet helaas echt veel te veel over.
Als je bij een BOVAG rijschool zit heb je volgens mij wel een garantie indien je een pakket koopt.
Oh dat is dan zeer netjes en professioneel, ik zou willen dat ik gelijk bij zo'n rijschool was gestart.quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:11 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
35 lessen is 53 les-uren bij deze rijschool aangezien een les 1.5 uur duurt, lessen die over zijn als je je rijbewijs eerder haalt krijg je gewoon terugbetaald. Anders zou deze rijschool in het dorp niet als zó goed bekend staan. Slagingspercentage is overigens 71-75%
Ja klopt. Ik zat bij ... in Den Haag, later Leiden. Zogenaamd beide vestigingen 80% geslaagd terwijl TTT verplicht is en ik later hoorde dat iedereen er stopt. -_____-quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:35 schreef Diqiu-Long het volgende:
Slagingspercentage zegt geen ene zak over een rijschool
Lees eens de definitie van haaientanden...quote:Op zondag 16 oktober 2016 11:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Complete onzin en ik ga niet eens uitleggen waarom omdat onzin niet uit te leggen is, zeker niet als het andermans onzin is.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:40 schreef IDkaart het volgende:
(voor elke kandidaat moet de instructeur opgeven hoeveel lessen die gevolgd heeft, en dat controleert de belasting met de omzet van de rijschool)
rotondes in Rijnsburg en Katwijkquote:Op zondag 16 oktober 2016 11:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zijn vaak rijscholen die geluk hebben gehad met hun leerlingen, want ik zit bij een rijschool die hadden eerst nog een slagingspercentage van 80%... Nou goed leerlingen als ik trekken dat gemiddelde mooi omlaag, want ik ben niet zo'n uitverkoren die de eerste keer slaagt!quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:37 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik zat bij ... in Den Haag, later Leiden. Zogenaamd beide vestigingen 80% geslaagd terwijl TTT verplicht is en ik later hoorde dat iedereen er stopt. -_____-
Ja en sommige rijscholen maken daar ook wel heel erg misbruik van. Ik kan er een gevestigd in Wassenaar en een in Den Haag aanwijzen die opquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 07:24 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Zijn vaak rijscholen die geluk hebben gehad met hun leerlingen, want ik zit bij een rijschool die hadden eerst nog een slagingspercentage van 80%... Nou goed leerlingen als ik trekken dat gemiddelde mooi omlaag, want ik ben niet zo'n uitverkoren die de eerste keer slaagt!
Zo zijn er volgens mij nog wel meer leerlingen de eerste keer gezakt, daar hoor je alleen niks over op sociale media want dat is geen reclame. Je hoort alleen wanneer mensen geslaagd zijn, als er dan niet bij staat geslaagd in de eerste keer dan weet je dat ze meerdere keren nodig hadden.
Leuk op Facebook ja, voor diegene die gezakt is: "Helaas is Voszje vandaag gezakt voor haar rijexamen, volgende keer beter!".quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 07:24 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Zijn vaak rijscholen die geluk hebben gehad met hun leerlingen, want ik zit bij een rijschool die hadden eerst nog een slagingspercentage van 80%... Nou goed leerlingen als ik trekken dat gemiddelde mooi omlaag, want ik ben niet zo'n uitverkoren die de eerste keer slaagt!
Zo zijn er volgens mij nog wel meer leerlingen de eerste keer gezakt, daar hoor je alleen niks over op sociale media want dat is geen reclame. Je hoort alleen wanneer mensen geslaagd zijn, als er dan niet bij staat geslaagd in de eerste keer dan weet je dat ze meerdere keren nodig hadden.
Ik schrijf het gewoon zelf op Facebook en tag dan vervolgens mij rijschoolquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 11:37 schreef Voszje het volgende:
[..]
Leuk op Facebook ja, voor diegene die gezakt is: "Helaas is Voszje vandaag gezakt voor haar rijexamen, volgende keer beter!".
Maar ik snap je punt. Alleen het positieve komt op Facebook en dat geeft een vertekenend beeld. Ik zie soms op één dag twee geslaagden van mijn oude rijschool, maar goed, wie weet hoeveel examenkandidaten er die dag zijn geweest. Het zegt niets.
Dat kan natuurlijk ook. Ik kan me je frustratie ook wel voorstellen. Ik ben de eerste keer gezakt en werd moedeloos van die berichten 'in één keer geslaagd!'.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 12:41 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ik schrijf het gewoon zelf op Facebook en tag dan vervolgens mij rijschoolDus zien andere dat ook! Maar omdat het mij zo frustrerend met dat Facebook ben ik gewoon gestopt met volgen van mij rijschool.
Want ja ik heb niet het geluk om in een keer te slagen, dus dan is het extra bitter om steeds die Facebook berichten langs te zien komen.
Misschien omdat je 'rijles' hebt en nog niet zo ervaren bent vind je het kut. Gewoon een kwestie van wennen omdat elke auto net wat anders reageert. Zo is de ene golf ook de andere niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:11 schreef KLTZK het volgende:
Iemand hier ook rijles in een VW Golf diesel?
Ik helaas wel, ook een keer les gehad in een Ford Fiësta en die reed veel lekkerder.
Vooral de koppeling is kut.
Ik heb uiteindelijk in drie verschillende auto's rijles gehad, dat was iedere keer weer wennen. Wat de één comfortabel vindt, vindt de ander tien keer niks. Mijn eigen auto rijdt ook weer heel anders dan de andere auto's waarin ik ooit heb gereden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:11 schreef KLTZK het volgende:
Ik helaas wel, ook een keer les gehad in een Ford Fiësta en die reed veel lekkerder.
Zal het ook wel aan liggen, toch was die Ford veel soepelerquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:19 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Misschien omdat je 'rijles' hebt en nog niet zo ervaren bent vind je het kut. Gewoon een kwestie van wennen omdat elke auto net wat anders reageert. Zo is de ene golf ook de andere niet.
Wat voor auto heb je?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:23 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik heb uiteindelijk in drie verschillende auto's rijles gehad, dat was iedere keer weer wennen. Wat de één comfortabel vindt, vindt de ander tien keer niks. Mijn eigen auto rijdt ook weer heel anders dan de andere auto's waarin ik ooit heb gereden.
Zal best , maar de volkswagen polo/golf zijn toch wel het stereotype rijles autootjequote:Op dinsdag 18 oktober 2016 22:27 schreef KLTZK het volgende:
[..]
Zal het ook wel aan liggen, toch was die Ford veel soepeler
Volkswagen golf 7 heb ik les in. En ik voel eigenlijk alleen de koppelin bij het wegrijden, van de 1 naar de 2 of hoger voel ik nietquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 15:11 schreef KLTZK het volgende:
8 van de 40 voor kennis en inzichtquote:Op zaterdag 15 oktober 2016 11:06 schreef Voszje het volgende:
[..]
Wanneer moet je? Kijk rustig naar de plaatjes en lees rustig de antwoorden. Laat je niet afleiden door het lopende tijdbalkje. Ik had 9 van de 10 keer dat ik de volgende vraag al zelf aandrukte, dus doe rustig en je hebt evengoed tijd zat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |