We zeggen: "hij of zij maakt een keuze, of een schaakcomputer maakt een keuze." Zelf een keuze maken daarentegen heeft alleen betrekking op degene die de keuze maakt, zoals ik kan zeggen "ik maak een keuze." Een schaakcomputer kan dat toch helemaal niet van zichzelf zeggen? Dat betekend natuurlijk niet dat wij ineens niet kunnen zeggen van een schaakcomputer dat hij keuzes maakt. Natuurlijk maakt een schaakcomputer een 'keuze.'quote:Op vrijdag 30 september 2016 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen "een keuze maken" en "een keuze zelf maken"?
Als een schaakcomputer in een complexe stelling kiest voor een briljante zet, is het dan niet de schaakcomputer die die keuze maakt? Wie of wat dan wel? Het lijkt me zeker niet de keuze van de programmeur die de zet in alle waarschijnlijkheid niet eens begrijpt.
Er zijn diverse dingen die een schaakcomputer niet kan. Net zoals er diverse dingen zijn die jij niet kunt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 13:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
We zeggen: "hij of zij maakt een keuze, of een schaakcomputer maakt een keuze." Zelf een keuze maken daarentegen heeft alleen betrekking op degene die de keuze maakt, zoals ik kan zeggen "ik maak een keuze." Een schaakcomputer kan dat toch helemaal niet van zichzelf zeggen? Dat betekend natuurlijk niet dat wij ineens niet kunnen zeggen van een schaakcomputer dat hij keuzes maakt. Natuurlijk maakt een schaakcomputer een 'keuze.'
Waarom zeggen we dan dat we die dingen wel kunnen? We zeggen bijvoorbeeld van onze maag dat hij eten verteerd, en daaruit leiden we af dat wij eten verteren. Maar kunnen we ook zeggen dat een schaakcomputer een bepaalde output heeft, en daaruit ineens afleiden dat hij een keuze maakt? Volgens mij heeft dat helemaal geen zin om te zeggen dat een schaakcomputer zoiets doet - zoiets kennen we zelf aan een schaakcomputer toe. Ik vraag me dan af waarin de schaakcomputer het rudimentaire begrip van 'keuzes maken' verborgen zit.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 13:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn diverse dingen die een schaakcomputer niet kan. Net zoals er diverse dingen zijn die jij niet kunt.
Als je je dat afvraagt bij een computer zou je dat niet ook bij een mens kunnen doen?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom zeggen we dan dat we die dingen wel kunnen? We zeggen bijvoorbeeld van onze maag dat hij eten verteerd, en daaruit leiden we af dat wij eten verteren. Maar kunnen we ook zeggen dat een schaakcomputer een bepaalde output heeft, en daaruit ineens afleiden dat hij een keuze maakt? Volgens mij heeft dat helemaal geen zin om te zeggen dat een schaakcomputer zoiets doet - zoiets kennen we zelf aan een schaakcomputer toe. Ik vraag me dan af waarin de schaakcomputer het rudimentaire begrip van 'keuzes maken' verborgen zit.
Ten eerste... het vermogen om keuzes te maken lijkt mij iets heel anders dan het vermogen om abstract naar het maken van keuzes te kijken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom zeggen we dan dat we die dingen wel kunnen? We zeggen bijvoorbeeld van onze maag dat hij eten verteerd, en daaruit leiden we af dat wij eten verteren. Maar kunnen we ook zeggen dat een schaakcomputer een bepaalde output heeft, en daaruit ineens afleiden dat hij een keuze maakt? Volgens mij heeft dat helemaal geen zin om te zeggen dat een schaakcomputer zoiets doet - zoiets kennen we zelf aan een schaakcomputer toe. Ik vraag me dan af waarin de schaakcomputer het rudimentaire begrip van 'keuzes maken' verborgen zit.
Dit ja. Het is niet geheel duidelijk waarom dit voor een mens anders zou (moeten) werken dan voor een computer. Het ontbreekt ieg aan argumenten daarvoor.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je je dat afvraagt bij een computer zou je dat niet ook bij een mens kunnen doen?
Hoe bedoel je? Twijfelen of mensen keuzes maken? Natuurlijk kan dat, iemand kan bijvoorbeeld doen alsof hij een keuze maakt. Maar kan een schaakcomputer ook doen alsof hij een keuze maakt? Ik zou niet weten wat ik me daarbij moet voorstellen. Om te weten of iets een keuze maakt moet ik natuurlijk ook kunnen betwijfelen of het daadwerkelijk zo is, maar dit betwijfelen valt weg als we het maken van keuzes definiëren als datgene wat een schaakcomputer doet - en dus kan ik ook niet weten óf het zo is dat het keuzes maakt. Het enige wat we kunnen zeggen, denk ik, is dat een schaakcomputer iets doet wat lijkt op keuzes maken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je je dat afvraagt bij een computer zou je dat niet ook bij een mens kunnen doen?
Is dat niet ook gewoon dan de keuze maken om net te doen alsof? Wat is het verschil?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 19:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Twijfelen of mensen keuzes maken? Natuurlijk kan dat, iemand kan bijvoorbeeld doen alsof hij een keuze maakt.
Nogmaals, zou je hetzelfde niet over een mens kunnen zeggen?quote:Het enige wat we kunnen zeggen, denk ik, is dat een schaakcomputer iets doet wat lijkt op keuzes maken.
Dat daar een keuze aan vooraf gaat betekend niet dat het uitbeelden zelf de keuze is. Dat iemand doet alsof betekend niet dat de keuze om dat te doen besloten zit in het 'doen alsof'.' Dit is een ander toneelstukje, om het zo maar te zeggen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 19:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dat niet ook gewoon dan de keuze maken om net te doen alsof? Wat is het verschil?
Wat is hier je referentiepunt dan? Natuurlijk kun je dat zeggen, maar op wat lijkt het keuzes maken van mensen dan?quote:Nogmaals, zou je hetzelfde niet over een mens kunnen zeggen?
Als jij daarvoor eenduidig bewijs kan leveren dan lees ik het graag. Bewustzijn an sich is nooit aangetoond. We kunnen nergens in ons brein iets aanwijzen en zeggen dat daar het bewustzijn zetelt. De hersenen is net als de lever een orgaan. Het functioneert doelgericht, maar is feitelijk geen onafhankelijk zelfbewust autonoom orgaan. We kunnen immers hersenfuncties manipuleren. Wat is het dan wat wat manipuleert?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ons bewustzijn gebruiken we voor hogere cognitieve functies (plannen, nadenken over verleden en toekomst, leren van nieuwe vaardigheden, sociale interacties). Zonder bewustzijn zouden deze zaken niet mogelijk zijn. Simpelere handelingen (zoals ademhalen) kunnen prima onbewust verlopen.Maar het is nog steeds het brein dat als autonome machine zichzelf bestuurt, er is niet een jij binnen dat systeem (als een homunculus) dat de machine bestuurt.
Nee, maar een determinist kan ook geen antwoord geven op die vraag. Daarom is het vreemd te concluderen dat een determinist klaarblijkelijk denkt wél die wijsheid in pacht te hebben. Zo vertroebelt dogmatisme het gezonde verstand. We zien het vergelijkbaar binnen religievoering.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 10:12 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Kun jij antwoord geven op de vraag hoe een zelfbewuste ervaring, of een (zelf-)bewustzijn, überhaupt teweeg wordt gebracht of tot stand komt?
Dat zou zeker vreemd zijn. Voor de goede orde: jij bent de enige die dat concludeert.quote:Op zondag 2 oktober 2016 06:54 schreef Elzies het volgende:
Nee, maar een determinist kan ook geen antwoord geven op die vraag. Daarom is het vreemd te concluderen dat een determinist klaarblijkelijk denkt wél die wijsheid in pacht te hebben.
Dat klopt. Maar het klopt ook dat artsen doelgericht delen van hersenen kunnen uitschakelen om het bewustzijn bij mensen weg te nemen. Mensen onder narcose brengen.De conclusie is dan dat het bewustzijn een emergente eigenschap is van hersenactiviteit.quote:Op zondag 2 oktober 2016 06:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als jij daarvoor eenduidig bewijs kan leveren dan lees ik het graag. Bewustzijn an sich is nooit aangetoond. We kunnen nergens in ons brein iets aanwijzen en zeggen dat daar het bewustzijn zetelt.
Je kunt het brein niet vergelijken met een willekeurig ander orgaan zoals het hart of de lever.quote:Op zondag 2 oktober 2016 06:47 schreef Elzies het volgende:
De hersenen is net als de lever een orgaan.
Het brein manipuleert zichzelf. Naar wat ik heb begrepen werkt het zo: een beslissing wordt in het algemeen onbewust genomen in de rechterhersenhelft, waarna de linkerhersenhelft een rationalisatie verzint voor het nemen van die beslissing.quote:Op zondag 2 oktober 2016 06:47 schreef Elzies het volgende:
Het functioneert doelgericht, maar is feitelijk geen onafhankelijk zelfbewust autonoom orgaan. We kunnen immers hersenfuncties manipuleren. Wat is het dan wat wat manipuleert?
'The hard problem of consciousness' is inderdaad nog niet opgelost, en ik denk ook niet dat dat binnen korte tijd opgelost gaat worden. Het bewustzijn valt binnen het rijtje van het ontstaan van het universum en het ontstaan van leven uit dode materie.quote:Op zondag 2 oktober 2016 06:47 schreef Elzies het volgende:
Dus de processen die ertoe leiden dat een orgaan een zelfbewuste ervaring kan creëren begrijpen we niet. Dat is het eerlijke verhaal. Het observeren van gevolgtrekkingen alléén verklaart nog niet het achterliggende proces. Bovendien heb ik nog steeds binnen deze discussie geen antwoord gekregen wie wat observeert.
Ik ontken nergens de wisselwerking tussen het waakbewustzijn en het brein, maar dat verklaart nergens het mechanisme achter bewustzijnswerking. Waarom zoiets als zelfbewustzijn zich manifesteert. Logisch, aangezien we het ervaren van zelfbewustzijn (nog) niet begrijpen.quote:Op zondag 2 oktober 2016 23:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar het klopt ook dat artsen doelgericht delen van hersenen kunnen uitschakelen om het bewustzijn bij mensen weg te nemen. Mensen onder narcose brengen.De conclusie is dan dat het bewustzijn een emergente eigenschap is van hersenactiviteit.
[..]
Je kunt het brein niet vergelijken met een willekeurig ander orgaan zoals het hart of de lever.
Een tumor in de hypothalamus kan je van heteroseksueel naar pedoseksueel doen veranderen en een vaatafsluiting van de thalamus kan er voor zorgen dat je volledig dementeert (Swaab, 2016).
Dit maakt de functie van het brein compleet anders dan dat van andere organen. Het brein is verantwoordelijk voor de genderidentiteit, stemming, seksuele voorkeur, persoonlijkheid, talenten, het gevoel van een ego of een verstoring van dat gevoel (met behulp van psychedelica die de werking van het defaultnetwerk in het brein remmen wat leidt tot een gevoel van ego-loosheid).
[..]
Het brein manipuleert zichzelf. Naar wat ik heb begrepen werkt het zo: een beslissing wordt in het algemeen onbewust genomen in de rechterhersenhelft, waarna de linkerhersenhelft een rationalisatie verzint voor het nemen van die beslissing.
Voorbeeld van Swaab:
"Er wordt continu berekend wat verstandig is om te doen, gezien de omstandigheden. In een experiment met een splitbrainpatiënt – iemand bij wie de verbinding tussen links en rechts is verbroken – werd aan de rechterhelft de opdracht gegeven om op te staan en weg te lopen. Hij stond op en liep weg. Toen hem gevraagd werd waarom hij dat deed, zei hij niet: ‘jullie hebben me net de opdracht gegeven’. Nee, hij zei: ‘ik ga even een chocolaatje halen’.”
[..]
'The hard problem of consciousness' is inderdaad nog niet opgelost, en ik denk ook niet dat dat binnen korte tijd opgelost gaat worden. Het bewustzijn valt binnen het rijtje van het ontstaan van het universum en het ontstaan van leven uit dode materie.
Het mysterie is nog springlevend!
Over de vraag wie wat observeert: het brein observeert zichzelf en past zichzelf aan. Die uitspraak is congruent met wetenschappelijke bevindingen en het determinisme. Het alternatief is een homunculus met een vrije wil, dan ben je nog verder van huis wat logica betreft.
Waarom is dat geen argument voor wangedrag? In principe is het het beste argument voor wangedrag. De samenleving d'r streven zou zodoende niet standaard straffen moeten zijn, maar corrigeren/veranderen. Daarvoor moet de juiste methode voor gevonden worden, per geval.quote:Op zondag 2 oktober 2016 23:18 schreef Libertarisch het volgende:
Toch wil ik nog verduidelijken dat, zelfs als de vrije wil wetenschappelijk wordt verworpen, het gevoel van de vrije wil gewoon blijft bestaan en dat je nog steeds verantwoordelijk bent voor je eigen leven en geluk. Geen vrije wil staat niet gelijk aan passiviteit, je moet nog steeds je studie afmaken of 's ochtends naar je werk en je moet nog steeds oefenen op de gitaar om een betere gitarist te worden of naar de sportschool om grotere spieren te kweken..
Met andere woorden, er verandert weinig aan je leven behalve dat je achteraf weet dat je niet anders had kunnen handelen wat op zich ook wel prettig is (hoewel dat geen argument voor wangedrag is).
Afwezigheid van vrije wil is geen vrijbrief voor wangedrag omdat de mens een sociaal dier is en de groep nodig heeft om als individu te overleven. En groepen hebben gedragsregels nodig om te kunnen functioneren, waaronder gij zult niet stelen, gij zult niet moorden (binnen de groep...), gij zult niet verkrachten, et cetera.quote:Op maandag 3 oktober 2016 16:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Waarom is dat geen argument voor wangedrag? In principe is het het beste argument voor wangedrag. De samenleving d'r streven zou zodoende niet standaard straffen moeten zijn, maar corrigeren/veranderen. Daarvoor moet de juiste methode voor gevonden worden, per geval.
In de hersenontwikkeling spelen zelforganiserende principes een belangrijke rol. Hiermee wordt bedoelt dat in een chaotisch systeem spontaan structuren ontstaan. Denk aan een spreeuwenzwerm, een voorbeeld van een zelforganiserend systeem.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:25 schreef Elzies het volgende:
Dus laten we van het brein geen individuele persoonlijkheid maken. Het is eerder een vernuftig complex orgaan waardoor zoiets als een individuele persoonlijkheid kan manifesteren. Het wonderlijke is ook dat geen enkele individuele persoonlijkheid precies hetzelfde is. Dat de mens de meest uiteenlopende keuzes kan maken of verschillende individuele geloofsopvattingen kan nastreven. Dat wijst mijnsinziens wel degelijk op zoiets als de vrije wil.
Ik weet eigenlijk te weinig van computers en ik weet te weinig van de hersenen om hier een uitspraak over te doen.quote:Op maandag 3 oktober 2016 22:30 schreef lnloggen het volgende:
@Libertarisch naar aanleiding van je post hierboven: uitgaande van jouw kijk op het brein en jouw geloofs wetenschappelijke opvatting hierover, zie jij in het brein processen, of denk je dat er in de hersenen dingen plaatsvinden, die fundamenteel onmogelijk zijn om door een computer te laten uitvoeren?
Met andere woorden is er een fundamenteel verschil tussen menselijke hersenen en computers, of zou software in essentie hetzelfde kunnen?
Even afgezien van schaalfactoren - dat computers nu nog niet groot of snel genoeg zijn wil niet zeggen dat ze dat over 10 of 20 of 50 jaar nog steeds niet zijn (zeker niet als hun capaciteit in dezelfde mate blijft toenemen als de afgelopen 50 jaar).
Het observeren van gevolgtrekkingen en daaraan eigen conclusies proberen te verbinden noem ik geen dichtgetimmerde wetenschap. Iets waar Dick Swaab al regelmatig voor is terug gefloten.quote:Op maandag 3 oktober 2016 17:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
In de hersenontwikkeling spelen zelforganiserende principes een belangrijke rol. Hiermee wordt bedoelt dat in een chaotisch systeem spontaan structuren ontstaan. Denk aan een spreeuwenzwerm, een voorbeeld van een zelforganiserend systeem.
In het brein vindt zelforganisatie plaats omdat:
1) het netwerk van hersencellen enorm complex is (bestaande uit miljarden neuronen en nog meer connecties/synapsen)
2) Er is een razendsnelle communicatie tussen de onderdelen van de hersenen mogelijk
3) Op basis van ervaringen vinden er veranderingen plaats in de lokale netwerken; er wordt dus geleerd
4) Er worden zo veel mogelijk processen naar een lager niveau gedelegeerd, zodat er veel op lokaal niveau in onze hersenen automatisch, en dus onbewust, wordt geregeld en besloten
5) Er is geen centrum (ego/ik/zelf) dat voortdurend tot in detail al die lokale processen volgt en regelt
Hierdoor wordt ieder brein - ook als de genetische achtergrond identiek is - uniek.Er wordt tijdens de ontwikkeling van de hersenen een overmaat aan cellen, vezels en contacten gevormd. Vervolgens vindt er competitie plaats, waarbij de verbindingen die het beste functioneren winnen. En weer speelt de omgeving van de zich ontwikkelende hersencel een grote rol. De niet optimaal functionerende en overbodige contacten worden weggesnoeid (neuronaal darwinisme). Er wordt geschat dat de blijvende verbindingen uiteindelijk meer dan een miljoen kilometer vezels in ons brein opleveren, een getal dat zo groot is dat het toeval bij de vorming hiervan wel tot individuele verschillen móét leiden (ook bij een identieke genetische achtergrond).
Alle credits naar Dick Swaab, want het voorgaande is gebaseerd op hoofdstuk 2 van zijn nieuwste boek.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn 'geloofsopvatting' is gebaseerd op de meest recente inzichten uit de hersenwetenschap (Swaab refereert in zijn boek talloze malen naar hersenstudies van de afgelopen vijf jaar). Dat maakt mijn opvatting geen geloofsopvatting maar een wetenschappelijke opvatting. Zoals het geloof in de evolutieleer een wetenschappelijke opvatting is. Jouw opvatting is onwetenschappelijk.
Dat gezegd hebbende: het concept neuroplasticiteit is erg belangrijk en Swaab blijft hameren dat het brein zich constant aan het ontwikkelen is en zich aanpast aan de omgeving. Je hobbies en je beroepskeuze hebben invloed op de structuur van je brein, al je ervaringen hebben een invloed op de structuur van je brein.
Met die kennis kun je de vrije wil in ere herstellen. Je kunt namelijk je hersenen 'tweaken' door te mediteren, te musiceren, bepaalde taken uit te voeren, en zo de versie van jezelf te worden die je wilt zijn. Goed, het brein blijft een zelforganiserend systeem. Maar het effect van deze processen is dat je jouw eigen leven wel degelijk in de hand hebt door bepaalde acties te ondernemen.
Bottom line zijn we het waarschijnlijk met elkaar eens
Sorry, maar 1 uur en 12 minuten? Daar heb ik echt geen tijd voor.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 09:14 schreef Molurus het volgende:
Het is niet of het 1 of het ander Elzies. Het punt is dat alles daartussen ook mogelijk is.
Relevant:
Want die twee sluiten elkaar uitquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 08:37 schreef Elzies het volgende:
Het is natuurlijk curieus dat men aan het ene zelforganiserende vermogen wel een persoonlijkheid toedicht en we bij het andere zelforganiserende vermogen spreken als een toevallige samenloop van omstandigheden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |