abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165619660
quote:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het woord 'materieel' komt niet eens voor in dit artikel.

En dat is niet gek: het woord is wetenschappelijk gezien betekenisloos.

Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Je zult je uitspraken toch echt zelf moeten onderbouwen. Er zijn geen wetenschappelijke websites die dat voor je doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165619729
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 09:58 schreef Elzies het volgende:
Nee hoor, het is nergens ontkracht. Maar het gegeven past niet in het model waarin jij gelooft, dus claim je dat het ontkracht is.
Ik heb hier een voorbeeldsituatie gegeven waarin tegengestelde causale factoren prima samengaan.

Nogmaals, het argument "er zijn tegengestelde factoren dus het is niet causaal" is gewoon niet valide. Je kunt dat tweede gewoon niet uit het eerste concluderen, dat is onzin.

Causaliteit is domweg oorzaak en gevolg. Wetmatigheid waar oorzaak x steevast tot gevolg y leidt. Dat wil totaal niet zeggen dat verschillende oorzaken of factoren dezelfde gevolgen moeten nastreven of dat alles per se in dezelfde richting moet werken, ik snap niet hoe je dat erbij verzint.

quote:
Als dit het geval zou zijn dan hadden we antwoord op de tegenstellingen zelfbehoud versus versnelde expansie waarvan we het achterliggende mechanisme totaal niet begrijpen.
Wat :? Want als die causaal zijn hadden we ze moeten begrijpen?

De causale 5% (volgens jou) in het universum die we al wel begrijpen, begrepen we vroeger ook niet. Was die toen ook nog niet causaal? Als iets causaal is moeten we het per se allemaal begrijpen, m.a.w. de causale aard van dingen hangt af van menselijke kennis en begrip ervan?
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_165619788
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 09:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een hoop ontkenningen, maar onderbouw dit eens met concrete voorbeelden. Roepen dat iets gezwets is zonder onderbouwing klinkt leuk maar is vooral nietszeggend.

Je aanname dat 95% van het universum immaterieel is een punt dat jij moet onderbouwen. "We weten het niet, dus, immaterieel", wat dat ook zou mogen betekenen, is een foutieve aanname/redenering (binnen de wetenschappelijke en filosofische methodiek in ieder geval). Je weet namelijk zelf niets een wat het begrip immaterieel betekent en uitleggen kun je het ook niet. Immaterieel is niet meer dan het gebrek aan materie (volgens de letterlijke opvatting van het woord). Dat zou duiden op een compleet vacuüm, het letterlijke niets. De interactie tussen niets en iets zou mogelijk elkaar kunnen beïnvloeden zoals warm en koud dat doen, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het immaterieel is.
  woensdag 28 september 2016 @ 10:17:21 #54
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165619838
Wel interessant om te zien hoe selectief Elzies shopt in de wetenschap. Als een bepaalde (mis)interpretatie hem uitkomt, gebruikt hij het in zijn argumentatie. Als hij weersproken wordt door mensen die er echt verstand van hebben, worden alle registers open getrokken om maar niet op de kritiek in te hoeven gaan.

Vragen worden ontweken, verkeerd geinterpreteed, vaag beantwoord; deskundigen worden weggezet als charlatans, uitgemaakt voor 'social media professorren'. En van alles wat hij zelf doet, beschuldigd hij anderen in dit topic. Alles om maar vast te kunnen blijven houden aan zijn idee van vrije wil.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165619929
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:17 schreef GrumpyFish het volgende:
Wel interessant om te zien hoe selectief Elzies shopt in de wetenschap. Als een bepaalde (mis)interpretatie hem uitkomt, gebruikt hij het in zijn argumentatie. Als hij weersproken wordt door mensen die er echt verstand van hebben, worden alle registers open getrokken om maar niet op de kritiek in te hoeven gaan.

Vragen worden ontweken, verkeerd geinterpreteed, vaag beantwoord; deskundigen worden weggezet als charlatans, uitgemaakt voor 'social media professorren'. En van alles wat hij zelf doet, beschuldigd hij anderen in dit topic. Alles om maar vast te kunnen blijven houden aan zijn idee van vrije wil.
Hij kan er ook niks aan doen. Hij heeft tenslotte geen vrije wil.
pi_165619936
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het woord 'materieel' komt niet eens voor in dit artikel.

En dat is niet gek: het woord is wetenschappelijk gezien betekenisloos.

Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Je zult je uitspraken toch echt zelf moeten onderbouwen. Er zijn geen wetenschappelijke websites die dat voor je doen.
Dan zal ik je een andere meer duidelijke link geven waar wordt uitgelegd dat licht zowel in een golf als deeltjesfunctie wordt omschreven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dualiteit_van_golven_en_deeltjes
pi_165620037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:14 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Je aanname dat 95% van het universum immaterieel is een punt dat jij moet onderbouwen. "We weten het niet, dus, immaterieel", wat dat ook zou mogen betekenen, is een foutieve aanname/redenering (binnen de wetenschappelijke en filosofische methodiek in ieder geval). Je weet namelijk zelf niets een wat het begrip immaterieel betekent en uitleggen kun je het ook niet. Immaterieel is niet meer dan het gebrek aan materie (volgens de letterlijke opvatting van het woord). Dat zou duiden op een compleet vacuüm, het letterlijke niets. De interactie tussen niets en iets zou mogelijk elkaar kunnen beïnvloeden zoals warm en koud dat doen, maar er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het immaterieel is.
We weten dat donkere 'materie' (nogmaals een misleidende term omdat de samenstelling nooit is aangetoond) en donkere energie zich niet gedraagt als een compleet vacuüm of niets. Maar het is tegelijkertijd ook geen materie zoals de 5% van deze universele samenstelling. Dan kun je het toch niet vergelijken met een materieel iets?

Bovendien gedragen ze zich niet als oorzaak en gevolg maar als tegengestelde krachten (zelfbehoud versus versnelde expansie) waarbij de versnelde expansie het lijkt te winnen aan zelfbehoud. We kunnen hier geen oorzaak en gevolg benoemen omdat we het achterliggende mechanisme niet begrijpen. Dus hier gaat het causaliteitsprincipe helemaal niet op tenzij we voor het gemak maar aannemen dat het zo is. Dat is te kort door de bocht en op via geen enkele concrete stelling hard te maken.
pi_165620456
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
We weten dat donkere 'materie' (nogmaals een misleidende term omdat de samenstelling nooit is aangetoond)
Is de samenstelling van quarks e.d. (materie) wel aangetoond?

quote:
en donkere energie zich niet gedraagt als een compleet vacuüm of niets. Maar het is tegelijkertijd ook geen materie zoals de 5% van deze universele samenstelling.
Hoe weet je dat?

Zaken die jij onder materie schaart, zoals fermionen en bosonen, gedragen zich zeer verschillend. Vanwaar dan het volstrekt arbitraire onderscheid om dat allebei wel materie te noemen, maar donkere materie niet?

quote:
Bovendien gedragen ze zich niet als oorzaak en gevolg maar als tegengestelde krachten
Als ik een magneet van een gebouw laat vallen, valt hij naar beneden. Oorzaak: zwaartekracht. Gevolg: magneet valt naar beneden. Causaal.

Als ik zo'n zelfde magneet op de grond leg, stoten ze elkaar af, dus de magneet die ik naar beneden gooi blijft erboven zweven. Oorzaak: magnetisme. Gevolg: magneet valt niet naar beneden. Causaal.

Tegengestelde krachten. Toch causaliteit.

QED.
pi_165620469
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:24 schreef Elzies het volgende:
Dan zal ik je een andere meer duidelijke link geven waar wordt uitgelegd dat licht zowel in een golf als deeltjesfunctie wordt omschreven.
Dus als we van donkere materie en/of donkere energie zouden aantonen dat het ook een deeltjesfunctie heeft, is het toch materie?

Het woord "materie" komt trouwens precies één keer voor op die pagina, in deze zin:
quote:
Tegenwoordig weten we dat licht, en ook materiedeeltjes zoals elektronen,
waaruit eerder valt op te maken dat licht juist geen materie zou zijn.

De zin vervolgt overigens met "zich in sommige opzichten gedragen als deeltjes", en dat x zich in sommige opzichten gedraagt zoals y is natuurlijk een zeer zwak fundament om ze onder dezelfde noemer te scharen en tegelijk andere zaken daarvan uit te sluiten. Donkere materie en/of energie zal ongetwijfeld blijken zich ook in sommige opzichten te gedragen zoals deeltjes.
  woensdag 28 september 2016 @ 11:09:57 #60
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165620659
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:56 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Is de samenstelling van quarks e.d. (materie) wel aangetoond?

[..]

Hoe weet je dat?

Zaken die jij onder materie schaart, zoals fermionen en bosonen, gedragen zich zeer verschillend. Vanwaar dan het volstrekt arbitraire onderscheid om dat allebei wel materie te noemen, maar donkere materie niet?

[..]

Als ik een magneet van een gebouw laat vallen, valt hij naar beneden. Oorzaak: zwaartekracht. Gevolg: magneet valt naar beneden. Causaal.

Als ik zo'n zelfde magneet op de grond leg, stoten ze elkaar af, dus de magneet die ik naar beneden gooi blijft erboven zweven. Oorzaak: magnetisme. Gevolg: magneet valt niet naar beneden. Causaal.

Tegengestelde krachten. Toch causaliteit.

QED.
Wim T Schippers - Het is me wat:

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 28 september 2016 @ 11:18:48 #61
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165620791
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 08:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik zal je de omgekeerde vraag stellen. Wat als er geen enkele doelgerichtheid in de natuur zou bestaan? Dat de natuur maar zou aanrommelen zonder ergens te komen. Dan waren we waarschijnlijk nog steeds een soepje van aminozuren.
Flauw trucje dit zeg. Antwoorden met een vraag die niets anders doet dan proberen de bewijslast om te draaien. Maar ik neem het je ook niet kwalijk, je kunt niet anders :*. Omdat ik ook niet de slechtste ben zal ik nog steeds antwoorden voor je.

Uit de gebruikte begrippen komt (wederom) een totaal gebrek aan wetenschappelijke kennis naar voren, dit keer over biologische evolutie. Natuurlijke selectie is daar het mechanisme van en dat werkt niet doelgericht. Maar ook niet willekeurig. Het is, zoals gezegd, een (emergent) mechanisme. Natuurlijke selectie heeft niet als doel om mensen te evolueren of (zoals sommige mensen denken) 'zwakken' uit een soort te filteren. Het is reactionair. De omgeving dicteert welke eigenschappen 'voordelig' zijn en welke niet. Net zoals evolutie is de omgeving ook niet doelgericht, dus welke eigenschappen dan voordelig waren kun je pas achteraf bepalen. Dat is ook waar de illusie van een doel vandaan komt.

Dus je vraag is simpel te beantwoorden omdat de stelling niet klopt. Evolutie heeft geen doelgerichtheid nodig. Sterker, het is het compleet tegenovergestelde van doelgericht. Het werkt juist alleen maar omdat er geen doel is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 28 september 2016 @ 11:20:17 #62
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165620822
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 09:28 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Heb je enig benul hoe evolutie en natuurlijke selectie werkt?
Net zoals de meeste mensen: neen.
  woensdag 28 september 2016 @ 11:22:45 #63
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165620877
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bovendien gedragen ze zich niet als oorzaak en gevolg maar als tegengestelde krachten (zelfbehoud versus versnelde expansie)
Waarom zouden tegengestelde krachten niet causaal kunnen zijn? Zijn twee magneten die elkaar afstoten niet-causaal bezig?

En wat bedoel je met zelfbehoud?
  woensdag 28 september 2016 @ 19:37:31 #64
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165630903
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 08:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Heeft men letterlijk het Higgsboson aangetroffen of niet? Geef daar nu eens gewoon eerlijk antwoord op.
?
Ja: het Higgsboson is aangetroffen.
pi_165640028
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Flauw trucje dit zeg. Antwoorden met een vraag die niets anders doet dan proberen de bewijslast om te draaien. Maar ik neem het je ook niet kwalijk, je kunt niet anders :*. Omdat ik ook niet de slechtste ben zal ik nog steeds antwoorden voor je.

Uit de gebruikte begrippen komt (wederom) een totaal gebrek aan wetenschappelijke kennis naar voren, dit keer over biologische evolutie. Natuurlijke selectie is daar het mechanisme van en dat werkt niet doelgericht. Maar ook niet willekeurig. Het is, zoals gezegd, een (emergent) mechanisme. Natuurlijke selectie heeft niet als doel om mensen te evolueren of (zoals sommige mensen denken) 'zwakken' uit een soort te filteren. Het is reactionair. De omgeving dicteert welke eigenschappen 'voordelig' zijn en welke niet. Net zoals evolutie is de omgeving ook niet doelgericht, dus welke eigenschappen dan voordelig waren kun je pas achteraf bepalen. Dat is ook waar de illusie van een doel vandaan komt.

Dus je vraag is simpel te beantwoorden omdat de stelling niet klopt. Evolutie heeft geen doelgerichtheid nodig. Sterker, het is het compleet tegenovergestelde van doelgericht. Het werkt juist alleen maar omdat er geen doel is.
Het is natuurlijk een drogreden te veronderstellen dat evolutie niet doelgericht zou werken. Buiten een persoonlijke geloofsopvatting lees ik opnieuw nergens een concrete onderbouwing dat evolutie niet doelgericht zou kunnen zijn.

Ook dit is een oude discussie die in den treure is gevoerd en waarbij geen eenduidige consensus te vinden valt, slechts persoonlijke geloofsopvattingen in wat men wil geloven. Dit soort discussies (net als de vrije wil) zijn niet wetenschappelijk hard te maken en horen daarom ook thuis binnen de filosofische hoek.

Om te regeren op die andere reactie, nee men heeft het Higgsboson niet letterlijk aangetroffen. Men heeft sporen aangetroffen die duiden op het bestaan van het Higgsboson. De restsporen die zijn gevonden via de deeltjesversneller in Geneve zijn door de huidige wetenschappen geïnterpreteerd als het bestaan van het Higgsboson, genoemd naar zijn bedenker.
pi_165640203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 08:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach, onze zelfbenoemde professor zal het wel eventjes vertellen. :')

Heeft men letterlijk het Higgsboson aangetroffen of niet? Geef daar nu eens gewoon eerlijk antwoord op.
Ik heb mezelf nergens hoogleraar genoemd, dat maak jij ervan. Je bent nu stromannetjes aan het vlechten. En je gaat verder ook niet in op mijn kritiek, maar komt weer met een wedervraag. Feit blijft dat jij hier constant natuurkundige zaken verkeerd brengt, en als je daar op gewezen wordt dan reageer je zo :)

Om toch je vraag te beantwoorden: veel deeltjes in het standaardmodel zijn instabiel, en zo ook het Higgsdeeltje. Daarom moeten we het, zoals zoveel deeltjes, indirect bekijken. Wat je vervolgens doet is een heleboel verschillende vervalkanalen bekijken en bergen statistiek erop los te laten, totdat je met een bepaalde standaardafwijking iets over je signaal kunt zeggen. In het geval van deeltjesfysica en b.v. astrofysica (zie de ontdekking van zwaartekrachtsgolven) wordt een ontdekking gekarakteriseerd door een zgn. 5-sigma resultaat. Dat betekent dat als het fenomeen niet is toe te dichten aan het onderliggende mechanisme dat vermoed wordt maar aan toeval (in dit geval: er is geen Higgsdeeltje en het gecombineerde signaal is een statistische fluctuatie), de kans ongeveer 1 op de 3,5 miljoen is dat het signaal in deze hoedanigheid zou worden gemeten.

Ik weet niet wat je met "letterlijk" bedoelt, maar als je bedoelt dat men een Higgsboson heeft gevangen en in een kooitje tentoonstelt in Geneve, dan is je antwoord inderdaad inderdaad "nee".

quote:
Als je dit soort toneelspel moet gaan hanteren om een discussie te smoren dan zegt dat mijnsinziens voldoende. Mijn jarenlange ervaringen op forums (nu bijna een kwart eeuw) prikt hier vrij gemakkelijk doorheen.
Ik probeer niks te smoren; ik ben genoeg inhoudelijk op je argumenten ingegaan, maar daar reageer jij vervolgens niet inhoudelijk op. Dan houdt het gauw op, vrees ik :)

En iedereen kan natuurlijk wel beweren dat hij/zij jarenlange ervaringen op forums heeft. Dat zegt natuurlijk niks :7
  donderdag 29 september 2016 @ 09:42:31 #67
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165641290
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 05:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Om te regeren op die andere reactie, nee men heeft het Higgsboson niet letterlijk aangetroffen. Men heeft sporen aangetroffen die duiden op het bestaan van het Higgsboson. De restsporen die zijn gevonden via de deeltjesversneller in Geneve zijn door de huidige wetenschappen geïnterpreteerd als het bestaan van het Higgsboson, genoemd naar zijn bedenker.
Het Higgsboson letterlijk aangetroffen? Wat heb je juist in gedachten, dat ze met een microscoop wat rondkijken en ineens een Higgsboson zien?
  donderdag 29 september 2016 @ 09:59:15 #68
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165641484
quote:

[..]

Het is natuurlijk een drogreden te veronderstellen dat evolutie niet doelgericht zou werken.
:') :') :').

Ga jezelf eens laten nakijken. Idioot.
pi_165641998
quote:
Het is natuurlijk een drogreden te veronderstellen dat evolutie niet doelgericht zou werken. Buiten een persoonlijke geloofsopvatting lees ik opnieuw nergens een concrete onderbouwing dat evolutie niet doelgericht zou kunnen zijn.
Ik zou mijn schoolgeld terugvragen als ik jou was.
pi_165642013
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
Net zoals de meeste mensen: neen.
Zo blijkt.

Niks mis mee, maar als iemand zich dan wel in een discussie daarover gaat mengen en allerlei domme dingen zegt.... Tja.
pi_165643189
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 10:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Wat heeft dit te maken met 'materieel' vs 'immaterieel'?

Golf-deeltje dualiteit is voor mij niet nieuw, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is:

Wat betekenen 'materieel' en 'immaterieel'?

Kun je daar antwoord op geven ipv linkjes te plaatsen die niets met die vraag te maken hebben en waarin deze begrippen ook niet worden gebruikt?

Of als jij denkt dat ze wel met de vraag te maken hebben: onderbouw dat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 29 september 2016 @ 21:54:42 #72
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165657921
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 07:23 schreef Haushofer het volgende:

En iedereen kan natuurlijk wel beweren dat hij/zij jarenlange ervaringen op forums heeft. Dat zegt natuurlijk niks :7
pi_165661603
Ik kan Swaab's nieuwe boek aanraden, Ons Creatieve Brein. Daarin staat vanzelfsprekend een hoofdstuk over de vrije wil, met nieuwe inzichten. Hij komt hier met nieuwe troeven en experimenten die wat mij betreft de discussie aardig overtuigend beslechten. In het voordeel van het 'de vrije wil bestaat niet' kamp.

De rest van het boek is trouwens ook zeer informatief en vermakelijk.
pi_165671465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:44 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan Swaab's nieuwe boek aanraden, Ons Creatieve Brein. Daarin staat vanzelfsprekend een hoofdstuk over de vrije wil, met nieuwe inzichten. Hij komt hier met nieuwe troeven en experimenten die wat mij betreft de discussie aardig overtuigend beslechten. In het voordeel van het 'de vrije wil bestaat niet' kamp.

De rest van het boek is trouwens ook zeer informatief en vermakelijk.
Kijk Hacker eens i.p.v. Swaab. Zelf vind ik Swaab maar naïef. Te veel bezig in z'n eigen conceptuele kader. Het heeft helemaal geen zin om te zeggen dat onze hersenen keuzes maken, dat doen wij, niet onze hersenen. Dit is volkomen empirisch toetsbaar, overigens.

"We think with our brains only in the sense that we love with our heart."

A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_165671786
Dat het puur onze hersenen zouden zijn die keuzes maken is natuurlijk onzin. De hersenen hebben net zo min een geïsoleerde wil als dat een ziel dat zou hebben. Jij als compleet wezen + wereld maakt keuzes, alleen worden deze keuzes niet gegenereerd uit het niets. Wezen + wereld = keuze. Alleen in classificatie maak je onderscheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')