De Filipijnse president zegt duidelijk dat de EU zich niet moet bemoeien met wat er gebeurt in de Filipijnen. Wat is jullie mening over dit ''incident''?quote:FILIPIJNEN De Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft zich weer laten gaan. "Fuck you!", was zijn boodschap aan de EU nadat die de Filipijnen gevraagd had een halt toe te roepen aan het onwettige doden van drugsverdachten.
"Ik lees de veroordeling door de Europese Unie. Fuck you is mijn antwoord", zei Duterte volgens de Philippine Daily Inquirer tijdens een mededeling aan ambtenaren in de zuidelijke stad Davao. Terwijl hij die woorden uitsprak, stak hij ook zijn middelvinger op.
Duterte voegde eraan toe dat de Europese landen niet het recht hebben om zijn anti-drugsbeleid te bekritiseren, gezien hun koloniale verleden.
De 'war on drugs' heeft, sinds Duterte die drie maanden geleden aankondigde, al aan zo'n 3.000 mensen het leven gekost, en wordt fel bekritiseerd door mensenrechtenverenigingen.
De Filipijnse president is berucht om zijn beledigende opmerkingen. Onlangs nog noemde hij de Amerikaanse president Barack Obama een "hoerenzoon", waarna die een geplande ontmoeting met Duterte annuleerde.
Spreek voor jezelf. Hoe kan je nou achter iemand staan die zijn eigen volk laat afslachten?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:08 schreef JubaUrbicus het volgende:
Duterte is de man van 2016 die gast verdient veel meer respect.![]()
Duterte ik weet dat je dit niet leest, maar wij in Nederland staan achter jouw acties en achter jouw beslissingen. Maak die junkies af en zuiver het mooie Filipijnen van de drugsdealers... Go Duterte![]()
Putang ina mo
Wat te denken van Rutte die zijn eigen burgers doodt als ze zich in Syrië bevinden.quote:Duterte voegde eraan toe dat de Europese landen niet het recht hebben om zijn anti-drugsbeleid te bekritiseren, gezien hun koloniale verleden.
Dat krijgen ze dan wel van China.quote:Op woensdag 21 september 2016 18:59 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dan geen cent naar Filjpijpsing!
Met deze briljante logica gaat hij binnenkort vast ook de kleinkinderen van vermeende drugsgebruikers vermoorden.quote:Duterte voegde eraan toe dat de Europese landen niet het recht hebben om zijn anti-drugsbeleid te bekritiseren, gezien hun koloniale verleden.
quote:Op woensdag 21 september 2016 18:25 schreef KoosVogels het volgende:
Tsja, Duterte is nou eenmaal een gestoorde maniak die om de haverklap een Tourette-aanval krijgt.
Niets, maar we mogen graag anderen de les lezen over wat er in onze ogen mis is bij hun.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:42 schreef YazooW het volgende:
Wat heeft de EU met de Filipijnen te maken?
Ach als je je stad tot de veiligste stad van Azië kan maken dan hebben mensen daar geen problemen mee.quote:Op woensdag 21 september 2016 18:25 schreef KoosVogels het volgende:
Tsja, Duterte is nou eenmaal een gestoorde maniak die om de haverklap een Tourette-aanval krijgt.
En die dat vermoorden laat doen door andere veroordeelde criminelen. Fijne praktijken om toe te juichen.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:08 schreef JubaUrbicus het volgende:
Duterte ik weet dat je dit niet leest, maar wij in Nederland staan achter jouw acties en achter jouw beslissingen. Maak die junkies af en zuiver het mooie Filipijnen van de drugsdealers... Go Duterte![]()
Putang ina mo
Moord ok vinden en substantiegebruik veroordelen...quote:Op woensdag 21 september 2016 19:08 schreef JubaUrbicus het volgende:
Putang ina mo
Drugsdealers kunnen we allemaal missen. Maar ja, straks verklaart zo'n gast ook de oorlog aan ander 'onbetamelijk' gedrag en worden gewone burgers die tot dan toe niets strafbaars deden ook gewoon omgelegd door zijn doodseskaders in het kader van criminaliteitsbestrijding en fatsoensnormen handhaven.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:27 schreef HSG het volgende:
[..]
Ach als je je stad tot de veiligste stad van Azië kan maken dan hebben mensen daar geen problemen mee.
Op die groeperingen die met de IS samenwerken.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Drugsdealers kunnen we allemaal missen. Maar ja, straks verklaart zo'n gast ook de oorlog aan ander 'onbetamelijk' gedrag en worden gewone burgers die tot dan toe niets strafbaars deden ook gewoon omgelegd door zijn doodseskaders in het kader van criminaliteitsbestrijding en fatsoensnormen handhaven.
Dus nee, ook al ruimt het lekker criminelen op, je weet maar nooit waar zo'n gast zijn pijlen op gaat richten als alle dealers weggewerkt zijn.
Het is wensdenken om te denken dat alleen zij die het echt verdienen worden omgelegd door dergelijke brigades. Het doel heiligt nooit de middelen en deze lieden gaan echt wel 'foutjes' maken bij het uitvoeren van hun taak. Vrij lullig als jij of één van je naasten het slachtoffer van een dergelijk 'foutje' wordt.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Op die groeperingen die met de IS samenwerken.
Sowieso zou je toch die mensen een proces moeten geven. Iedereen die zijn buurman kwaad maakt kan daar dus gelijk een kogel verwachten als die gast je vals gaat beschuldigingen van drugshandel.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Drugsdealers kunnen we allemaal missen. Maar ja, straks verklaart zo'n gast ook de oorlog aan ander 'onbetamelijk' gedrag en worden gewone burgers die tot dan toe niets strafbaars deden ook gewoon omgelegd door zijn doodseskaders in het kader van criminaliteitsbestrijding en fatsoensnormen handhaven.
Dus nee, ook al ruimt het lekker criminelen op, je weet maar nooit waar zo'n gast zijn pijlen op gaat richten als alle dealers weggewerkt zijn.
Ik denk dat deze pannenkoek niet degene is die je daarmee pakt.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:59 schreef Arth_NL het volgende:
Gaat de EU nu "fuck you" terugzeggen en geen geld en hulpmiddelen meer naar de Filipijnen sturen als zij weer eens door een orkaan geraakt worden?
Is in Davao City ook nooit gebeurd. En is ook helemaal niet zijn intentie.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
At your servicequote:Op donderdag 22 september 2016 08:40 schreef Ludachrist het volgende:
Nog steeds geen George_Zina en Richestorags om duidelijk te maken dat deze man een kneitersgrote baas is?
Dat ook. Maar tegenwoordig wordt het stoer gevonden als leiders van een land mensen zomaar doodschieten of naar de goelag sturen. Want dat zal ze leren, en dat moeten ze hier ook eens gaan doen in plaats van dat softe gelul!quote:Op donderdag 22 september 2016 10:56 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Sowieso zou je toch die mensen een proces moeten geven. Iedereen die zijn buurman kwaad maakt kan daar dus gelijk een kogel verwachten als die gast je vals gaat beschuldigingen van drugshandel.
Power corrupts. Altijd. er zijn geen verlichte despoten die het altijd goed doen. Overheden hebben wapens, dat is een noodzakelijk kwaad. Je moet ze nooit teveel ruimte geven om die wapens naar eigen inzicht te gebruiken. Daarnaast laat Duterte deze acties ook nog eens uitvoeren door mensen met een discutabele achtergrond. Die zou ik niet vertrouwen hun werk 100% correct uit te voeren.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is in Davao City ook nooit gebeurd. En is ook helemaal niet zijn intentie.
Het heeft iets paradoxaals. Enerzijds Duterte ophemelen en tegelijkertijd klagen dat overheden incompetent zijn.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat ook. Maar tegenwoordig wordt het stoer gevonden als leiders van een land mensen zomaar doodschieten of naar de goelag sturen. Want dat zal ze leren, en dat moeten ze hier ook eens gaan doen in plaats van dat softe gelul!
Helaas kijkt niemand verder dan zijn eigen neus lang is en beseffen ze niet dat foutjes snel gemaakt zijn of dat er sprake kan zijn van een hellend vlak. De mensen die deze praktijken toejuichen leven in een sprookjeswereld waarin ze denken dat zij zelf immuun zullen zijn voor deze toestanden en zelf nooit in hun eigen kring getroffen kunnen worden door de kogels van de overheid.
Dan ben je wel heel erg naïef. Zelf de overheid nergens mee vertrouwen, maar ze dan weer wel vertrouwen om op correcte wijze allerlei criminelen zonder proces dood te schieten zonder onschuldigen om te leggen. Kom op zeg
Ik vraag me af of die mensen gewoon vanuit hun gevoel wat roepen terwijl ze wel beter weten of dat ze de risico's die zo'n regering voor hun eigen veilige leventje meebrengt echt niet zien.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat ook. Maar tegenwoordig wordt het stoer gevonden als leiders van een land mensen zomaar doodschieten of naar de goelag sturen. Want dat zal ze leren, en dat moeten ze hier ook eens gaan doen in plaats van dat softe gelul!
Helaas kijkt niemand verder dan zijn eigen neus lang is en beseffen ze niet dat foutjes snel gemaakt zijn of dat er sprake kan zijn van een hellend vlak. De mensen die deze praktijken toejuichen leven in een sprookjeswereld waarin ze denken dat zij zelf immuun zullen zijn voor deze toestanden en zelf nooit in hun eigen kring getroffen kunnen worden door de kogels van de overheid.
Dan ben je wel heel erg naïef. Zelf de overheid nergens mee vertrouwen, maar ze dan weer wel vertrouwen om op correcte wijze allerlei criminelen zonder proces dood te schieten zonder onschuldigen om te leggen. Kom op zeg
A) De overheden in de Filipijnen en dan met name politie en leger hebben zich altijd al van moorden buiten de boekjes om bediend.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De overheid heeft ook helemaal niet als doen om jou of mij veilig te houden. Die dienen enkel hun eigen belang. En jou en mij veilig houden sluit daar vaak op aan. Maar als Tante Lien per ongeluk dood wordt geschoten in plaats van de vrouw twee huizen verder dan gaat de overheid die zogenaamd te vertrouwen zou zijn met het zuiveren van het land van criminelen dat echt wel onder het tapijt schuiven. Het is namelijk niet in hun belang een dergelijke fout toe te geven.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het heeft iets paradoxaals. Enerzijds Duterte ophemelen en tegelijkertijd klagen dat overheden incompetent zijn.
Maar als de overheid incompetent is, dan wil je die toch juist niet teveel macht geven?
Wij hebben een veilig leventje, Filipino's niet. Waarom denk je dat ze op deze man hebben gestemd? De Filipino's leven in gevaarlijke omstandigheden.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:07 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Ik vraag me af of die mensen gewoon vanuit hun gevoel wat roepen terwijl ze wel beter weten of dat ze de risico's die zo'n regering voor hun eigen veilige leventje meebrengt echt niet zien.
Dit idd, hij moet het allemaal zelf weten maar zijn redenering is zo wel zo krom.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met deze briljante logica gaat hij binnenkort vast ook de kleinkinderen van vermeende drugsgebruikers vermoorden.
Wat een tosti.
Jij denkt werkelijk dat de Filipijnen op een gegeven moment simpelweg afscheid kan nemen van de 'Duterte-aanpak' en dan rustig kan gaan werken aan het opbouwen van een goed functionerende rechtsstaat?quote:Op donderdag 22 september 2016 11:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wij hebben een veilig leventje, Filipino's niet. Waarom denk je dat ze op deze man hebben gestemd? De Filipino's leven in gevaarlijke omstandigheden.
Jup, daarom snap ik het sentiment wel maar zo'n extreme aanpak zou toch wel wat weerstand bij me opleveren als het werkelijkheid zou worden.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wij hebben een veilig leventje, Filipino's niet. Waarom denk je dat ze op deze man hebben gestemd? De Filipino's leven in gevaarlijke omstandigheden.
Jij bent toch die puber die dacht dat Fu Yung Hai een vechtsport was?quote:Op donderdag 22 september 2016 11:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik hoop van wel. Filipino's zijn geen bloeddorstige mensen. Tegelijkertijd vind ik het ook vrij naiëf om te verwachten dat een strijd tegen de problemen waar de Filipijnen mee kampen zonder slag of stoot zal gaan. Een zwakke overheid zonder rechtstaat in een arm land is niet opgewassen op de conventionele weg tegen machtige bendes die overal zijn geïnfiltreerd en het land in een wurggreep houden.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat de Filipijnen op een gegeven moment simpelweg afscheid kan nemen van de 'Duterte-aanpak' en dan rustig kan gaan werken aan het opbouwen van een goed functionerende rechtsstaat?
Lijkt mij wat naïef.
Toe maar van heel Azië nog welquote:Op donderdag 22 september 2016 10:27 schreef HSG het volgende:
[..]
Ach als je je stad tot de veiligste stad van Azië kan maken dan hebben mensen daar geen problemen mee.
Ik weet werkelijk waar niet waar je het over hebt.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Jij bent toch die puber die dacht dat Fu Yung Hai een vechtsport was?
Die user kun je rustig negeren, doet niets anders dan iedereen met een andere mening op de man aanvallen.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik weet werkelijk waar niet waar je het over hebt.
Naïef.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:19 schreef Chewie het volgende:
[..]
Toe maar van heel Azië nog wel
Verandert hij ook al wijn in water en kan die er dan ook over heen lopen?
En daar hebben we Riches weer met zijn drogredenenquote:Op donderdag 22 september 2016 11:00 schreef Richestorags het volgende:
Ik kan mensen vooral aanraden eens met Filipino's over deze man te gaan praten bij voorkeur Filipino's uit de Mindanao regio en een eigen oordeel te vormen in plaats van je alleen maar te laten leiden door wat de media over deze man zeggen. Er wordt simpelweg een nogal een éénzijdig beeld van deze man geschetst.,
Je kunt niet in een keer de knop omzetten. Dat snap je zelf toch ook wel?quote:Op donderdag 22 september 2016 11:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik hoop van wel. Filipino's zijn geen bloeddorstige mensen. Tegelijkertijd vind ik het ook vrij naiëf om te verwachten dat een strijd tegen de problemen waar de Filipijnen mee kampen zonder slag of stoot zal gaan. Een zwakke overheid zonder rechtstaat in een arm land is niet opgewassen op de conventionele weg tegen machtige bendes die overal zijn geïnfiltreerd en het land in een wurggreep houden.
Alle arme buurten in grote steden in de Filipijnen worden geterroriseerd door drugsbendes.
Oh, ik snap wel dat de dagelijkse realiteit in de Filipijnen totaal anders is en onvergelijkbaar met hier en dat daar van 'eerlijke' processen nooit sprake is geweest. Het zal mij eerlijk gezegd ook aan mijn reet roesten hoe Duterte de problemen oplost, het is natuurlijk een ver-van-mijn-bed-show.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
A) De overheden in de Filipijnen en dan met name politie en leger hebben zich altijd al van moorden buiten de boekjes om bediend.
B) De realiteit voor veel mensen in arme buurten is nu dat hun buurt wordt geterroriseerd door bendes en verslaafden en zij in absoluut onveilige omstandigheden leven en ook het slachtoffer kunnen worden van deze groepen. Vanuit hun perspectief verandert er weinig, alleen zien ze wel dat deze groepen worden aangepakt.
C) Er is een zeer zwak centraal gezag in de Filipijnen door decennia lange corruptie, burgeroorlog en kartelvorming. Het justitiële apparaat werkt niet afdoende om criminelen veroordeeld te krijgen en grote delen van het land, in het bijzonder Mindanao, functioneren vrijwel autonoom. Wat Duterte doet is het gezag van de overheid terugbrengen en dat gaat ten koste van kartels, corrupte magistraten en politici. Daarbij vallen ongetwijfeld ook onschuldige slachtoffers, maar die vallen sowieso als je de huidige situatie zijn gang laat gaan.
Na de termijn van Duterte moet er iemand komen die aan een rechtstaat gaat werken, binnen deze korte termijn is dat simpelweg nog niet haalbaar. Duterte heeft wel een goed economisch programma en gaat flink investeren in onderwijs, infrastructuur en armoedebestrijding. Tezamen met een verbeterde veiligheid op straat moet dat leiden tot een stabiele staat op termijn met een "normale" opvolger. In Davao City heeft hij een prima erfenis achtergelaten.
Wat met name de vraag is is hoe lang hij nog met dit beleid door moet gaan. Wat je nu al ziet is dat het een grote verandering in gang heeft gezet: drugsdealers geven zichzelf massaal aan.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:17 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Jup, daarom snap ik het sentiment wel maar zo'n extreme aanpak zou toch wel wat weerstand bij me opleveren als het werkelijkheid zou worden.
Heb het idee dat dergelijke situaties grotere problemen gaan triggeren: de afzetmarkt blijft bestaan dus dealers die niet omgelegd worden zullen best wel eens ook extremere methodes kunnen gaan gebruiken om zich staande te houden. Beetje zoals de drooglegging in de USA. Maar dat is koffiedik kijken, vooralsnog is de collateral damage het grootste probleem met dit beleid.
De geweldspiraal bestaat al decennia. Tevens wordt het draagvlak voor het beleid vanzelf weggenomen zodra het economisch beter gaat. In Davao City vindt er ook geen golf van moorden meer plaats: de omstandigheden zijn simpelweg VEEL beter dan 20, 30 jaar geleden.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt niet in een keer de knop omzetten. Dat snap je zelf toch ook wel?
Niet om te ridiculiseren. Maar je post doet me een beetje denken aan een gesprek die ik eens met een Turkse had over Erdogan: ze vond de kritiek op hem niet kunnen omdat Turkije onder hem flinke economische sprongen had gemaakt, wat al het negatieve zoals tegenstanders monddood maken of opruimen door de vingers te zien maakten.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat met name de vraag is is hoe lang hij nog met dit beleid door moet gaan. Wat je nu al ziet is dat het een grote verandering in gang heeft gezet: drugsdealers geven zichzelf massaal aan.
Lees zijn economische programma trouwens maar eens door. De Filipijnen groeien al enige tijd met 7% per jaar. Davao City heeft hij achtergelaten als de stad met de grootste economische groei van de Filipijnen en de hoogste alfabetiseringsgraad. Daar vinden allerlei grootschalige ontwikkelingen plaats in de haven en op het gebied van infrastructuur. Als het goed is, neemt dat een deel van de toekomstige afzetmarkt voor drugs uit handen.
De Filipijnen hebben statistisch gezien een hoger percentage Shabu (Meth) gebruikers dan omringende landen. De omstandigheden zijn er gewoon kut: hoog moordpercentage, momenteel 26 per dag maar in 2010 bijvoorbeeld 42 per dag, grote armoede, dengue plagen, gewelddadige bendes, decennia lange burgeroorlog en in het algemeen veel terrorisme. Daarnaast veel braindrain en een hoog aantal sextoeristen. Dat laatste is overigens ook iets waarvan je kan verwachten dat Duterte dat gaat aanpakken.
Zou dat niet komen doordat de doorsnee burger daar in pure angst leeft om wat verkeerds te doen? Wie weet verklapt je overbuurman het wel aan de autoriteiten als je stiekem een jointje rookt.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De geweldspiraal bestaat al decennia. Tevens wordt het draagvlak voor het beleid vanzelf weggenomen zodra het economisch beter gaat. In Davao City vindt er ook geen golf van moorden meer plaats: de omstandigheden zijn simpelweg VEEL beter dan 20, 30 jaar geleden.
Oh, ik zou het totaal niet goedkeuren als onze overheid zich van dit soort methoden bedient maar wij hebben dan ook een functionerende rechtstaat en lopen niet tegen dezelfde problemen aan.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:23 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Oh, ik snap wel dat de dagelijkse realiteit in de Filipijnen totaal anders is en onvergelijkbaar met hier en dat daar van 'eerlijke' processen nooit sprake is geweest. Het zal mij eerlijk gezegd ook aan mijn reet roesten hoe Duterte de problemen oplost, het is natuurlijk een ver-van-mijn-bed-show.
Maar op Fok zie je altijd weer mensen die er bij staan te juichen en laten merken dat ze het prettig zouden vinden als onze overheid het ook zo zou doen. En nee, daar pas ik voor. Wat daar 'werkt', werkt hier niet. En Duterte is natuurlijk ook gewoon een ongelikte beer. Ongelikte beren kunnen wel een hoop stoere dingen roepen, maar ik vind ze niet bewonderenswaardig.
Als er in je wijk een vervallen en vervuild huis staat, en het is je een doorn in het oog, dan kun je het natuurlijk gewoon in de fik steken off met een bulldozer doorheen rijden en dan is het probleem weg. Ik vind dat niet zo bewonderenswaardig als iemand die het voor elkaar krijgt om op eigen kracht de boel op te knappen en mooi te maken.
Vergeleken met 20, 30 jaar geleden gaat het eigenlijk in de hele Filipijnen beter, dus dat is ook niet echt een argument.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:27 schreef Richestorags het volgende:
. In Davao City vindt er ook geen golf van moorden meer plaats: de omstandigheden zijn simpelweg VEEL beter dan 20, 30 jaar geleden.
Men mag best kritiek op deze man leveren, en dat is heel begrijpelijk. Zijn methoden zijn op zijn zachtst gezegd nogal controversieel. Ze worden alleen beter begrijpbaar als je de situatie waar het land zich in bevindt kent en met mensen erover praat.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:30 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Niet om te ridiculiseren. Maar je post doet me een beetje denken aan een gesprek die ik eens met een Turkse had over Erdogan: ze vond de kritiek op hem niet kunnen omdat Turkije onder hem flinke economische sprongen had gemaakt, wat al het negatieve zoals tegenstanders monddood maken of opruimen door de vingers te zien maakten.
Het heeft er alle schijn van dat de Lima zelf nogal betrokken was bij het hele narcotica gebeuren.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vergeleken met 20, 30 jaar geleden gaat het eigenlijk in de hele Filipijnen beter, dus dat is ook niet echt een argument.
Je mag van mij wel heel schattig fan zijn van deze narcist (en ja narcisten kunnen ook goede dingen doen) maar het is wel vreemd dat jij en george (die gewoon een stijf plassertje krijgt van elke narcist in de politiek, zie Trump) niet zien dat Duterte net zo handelt als zijn voorgangers door o.a. familie er nogal bij te betrekken en zijn schoonmaak van het ambtenaren apparaat is nu ook geen voorbeeld van transparantie. Dat geld natuurlijk ook voor hoe hij nu bezig is met de rechterlijke macht, zie de heksenjacht tegen Lima.
Die man is domweg de volgende democratisch gekozen dictator in wording en gezien zijn acties en uitspraken heb ik het idee dat hij nog niet wil stoppen na 6 jaar
Sorry, maar het zijn echt spookverhalen dat iedereen die een jointje rookt wordt afgeschoten. Ik heb regelmatig wiet gerookt met Filipino's in Davao City, niks aan de hand. Hooguit zou je een agent moeten afkopen als deze je betrapt. Niemand wordt afgeschoten omdat zijn buurman zegt dat hij een jointje rookt. In Davao City ging men achter een aantal groepen aan:quote:Op donderdag 22 september 2016 11:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zou dat niet komen doordat de doorsnee burger daar in pure angst leeft om wat verkeerds te doen? Wie weet verklapt je overbuurman het wel aan de autoriteiten als je stiekem een jointje rookt.
Zwakke reactie, je gaat op maar 1 punt inquote:Op donderdag 22 september 2016 11:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het heeft er alle schijn van dat de Lima zelf nogal betrokken was bij het hele narcotica gebeuren.
De Filipijnen hebben een economische groei doorgemaakt, maar dat heeft zich nog niet vertaald in meer veiligheid op straat en eerlijke allocatie van de middelen. Waarom denk je dat er überhaupt draagvlak is voor Duterte en zijn methodes? Omdat het koek en ei is?
Jij bent hier degene die de plank mis slaat. Als libertariër wil je absolute vrijheid en verdedig je dat zonder naar de situatie van een natie te kijken. Absolute vrijheid staat in de huidige Filipijnen gelijk aan totale anarchie. De Filipijnen hebben een sterke overheid nodig om orde op zaken te stellen. De orde die het land al tientallen jaren mist en waardoor het lijdt onder drugskartels, sekstoeristen en terreurgroepen. Overigens heeft Duterte geen absolute hand in de verwijdering van de Lima als voorzitter van de Filipijnse senaat. Het enige wat hij heeft gedaan is een lijst met 1000 namen (1000 corrupte overheidsofficials) bekend maken en daarin stond mevrouw de Lima ook in! Naar verluidt hebben drugslords haar elk 20.000 dollar per maand betaald om in een luxe cel te mogen verblijven met jacuzzi, flatscreen en een luxe bed. Haar chauffeur deed rondjes rijden om geld op te halen. Een aantal drugslords hebben tegen haar getuigd! Als gevolg daarvan heeft de Filipijnse senaat haar verwijderd als voorzitter. Dat je in zee gaat met een corrupte feeks om je haat richting Duterte, die nog niet eens 10 weken aan de macht is, te verspreiden is veelzeggend.quote:Op donderdag 22 september 2016 11:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vergeleken met 20, 30 jaar geleden gaat het eigenlijk in de hele Filipijnen beter, dus dat is ook niet echt een argument.
Je mag van mij wel heel schattig fan zijn van deze narcist (en ja narcisten kunnen ook goede dingen doen) maar het is wel vreemd dat jij en george (die gewoon een stijf plassertje krijgt van elke narcist in de politiek, zie Trump) niet zien dat Duterte net zo handelt als zijn voorgangers door o.a. familie er nogal bij te betrekken en zijn schoonmaak van het ambtenaren apparaat is nu ook geen voorbeeld van transparantie. Dat geld natuurlijk ook voor hoe hij nu bezig is met de rechterlijke macht, zie de heksenjacht tegen Lima.
Die man is domweg de volgende democratisch gekozen dictator in wording en gezien zijn acties en uitspraken heb ik het idee dat hij nog niet wil stoppen na 6 jaar
quote:Op donderdag 22 september 2016 10:56 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Ik weet niet hoe de Filipijnen zich gaan ontwikkelen als het gaat om BNP per capita maar het gaat in de niet heel verre toekomst dik en breed horen tot de 25 grootste economieën ter wereld. De groei is kei- en keihard en de bevolking piepjong.
quote:Op donderdag 22 september 2016 12:45 schreef George_Zin het volgende:
[..]
Jij bent hier degene die de plank mis slaat. Als libertariër wil je absolute vrijheid en verdedig je dat zonder naar de situatie van een natie te kijken. De Filipijnen hebben een sterke overheid nodig om orde op zaken te stellen. De orde die het land al tientallen jaren mist en waardoor het lijdt onder drugskartels, sekstoeristen en terreurgroepen. Overigens heeft Duterte geen absolute hand in de verwijdering van de Lima als voorzitter van de Filipijnse senaat. Het enige wat hij heeft gedaan is een lijst met 1000 namen bekend maken en daarin stond mevrouw de Lima ook in! Naar verluidt hebben drugslords haar elk 20.000 dollar per maand betaald om in een luxe cel te mogen verblijven met jacuzzi, flatscreen en een luxe bed. Haar chauffeur deed rondjes rijden om geld op te halen. Een aantal drugslords hebben tegen haar getuigd! Als gevolg daarvan heeft de Filipijnse senaat haar verwijderd als voorzitter. Dat je in zee gaat met een corrupte feeks om je haat richting Duterte, die nog niet eens 10 weken aan de macht is, te verspreiden is veelzeggend.
En daarnaast ook nog eens mijn prachtige naam door het slijk halen terwijl ik mij niet kan verdedigen! Zwak, waar heb ik op Trump gefapt, klootzak? Waar? Ik ben voor een sterke leider als dat nodig is. Wat kan Trump verbeteren aan de VS? Niks! Hij is alleen bezig met moddergooien net zoals Clinton! De enige die de VS beter kunnen maken zijn bedrijven als Google en de wetenschap/innovatie an sich. Hoewel stevige investeringen in infrastructuur wel nodig zijn.
Waarom ben je aan het liegen? Ik heb zelden over Trump geschreven behalve wat grappen hier en daar. Ik ben aan het genieten van de Amerikaanse verkiezingscampagne net zoals jij ook zou moeten doen. De Amerikaanse verkiezingen horen ook een beetje in de SHO-categorie. Behalve grappen en grollen heb ik nooit een mening gegeven over de twee kandidaten. Die prachtige naam was een geintje, hoewel ik het deels meen, je moet niet over een USER spreken als hij geen weerwoord kan geven. Dat is zwak. Lees mijn vorige post nog maar eens rustig door, kerel: de Filipijnen hebben een sterke overheid nodig! Niet alleen een sterke overheid, maar ook een die binnen haar mogelijkheden stevig gaat investeren in onderwijs, armoedebestrijding en infrastructuur. Wie weet ben je als libertariër beter thuis in Canada of Finland. Gewoon een tip. Daar zou het weleens succesvol kunnen worden die politieke stroming. De landen en mensen zijn volwassen. Niet in de Filipijnen. De normale landen waar jij op doelt zijn Japan, Singapore, Zuid-Korea, West-Europa, VS en Canada. Buiten die landen, zie Midden-Amerika, is criminaliteit en extreme corruptie schering en inslag. De 'normale aanpak (lees: PvdA-aanpak inclusief pickwickthee)' gaat daar niet werken. Als je als een rechtsstaatfundamentalist de normale aanpak predikt, dan ben je een van de problematische elementen die ontwikkeling voor die landen tegenhoudt. Wie weet is dat de bedoeling......quote:Op donderdag 22 september 2016 12:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat een onnozelheid weer
Ben je zelf alweer vergeten hoe je over Trump schrijf?
Dat ik een libertarier ben heeft helemaal niks met de discussie te maken, ook in landen met een sterke overheid zijn acties zoals die van jouw heldje Duterte niet normaal te noemen en zijn krankzinnige uitspraken al helemaal niet.
Maar goed georgje steek je kop maar in de reet van Duterte en blijf maar aan je harde plassertje trekken om maar niet in te hoeven zien dat wat Duterte aan het doen is gewoon 1 op 1 gelijk is met democratisch gekozen collegae die iets teveel macht naar zich toe trokken.
En met je "prachtige" naam door het slijk halen heb je mijn hulp niet nodig, daar ben je zelf al goed genoeg in
Hij is simpelweg niet te vergelijken met een idioot als Chavez.quote:Op donderdag 22 september 2016 12:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zwakke reactie, je gaat op maar 1 punt in
Nogmaals zie je nu echt niet dat al die acties van Duterte (plus zijn bezopen krankzinnige uitspraken) aantonen dat hij hetzelfde doet als waar jij zijn voorgangers van beschuldigt? Je kan het dan wel leuk hebben over die corrupte rijke families maar in Davao is er maar 1 familie aan de macht. Dan heb je nog het opschonen van het ambtenarenapparaat en op discutabele wijze beschuldigen van een politieke tegenstander om zo ook meer macht te krijgen over de rechterlijke macht.
Maar ik heb wel door dat je dat gewoon niet wil zien, terwijl je het blijkbaar wel zag bij andere idioten die de macht naar zich toe trokken zoals Chavez (die overigens meer overeenkomsten met die boer uit Davao heeft dan jij wil zien zeker qua stijl).
Dat jij populair is en wellicht ook goede dingen doet is ook helemaal niet de discussie maar dat zijn wel de enige argumenten die jij hebt dus blijf je daar maar krampachtig op hameren
Volgens een vage site is het een van de veiligste steden ter wereld, ware het niet dat er statisch gezien veel stemmen gedaan zijn in die stad ten opzichte van andere steden, ik vermoed dat deze site door de niet corrupte duterte gemanipuleerd is om zijn zogenaamd veilig gemaakte stad te staven.quote:
quote:CORRUPTION RAISES ITS UGLY HEAD ANEW IN THE PROCUREMENT OF DEFENSE WEAPONS FOR THE PHILIPPINES
News reports are now coming out of Davao that some Israeli companies are trying to get an appointment with President Rodrigo Duterte in order to set a presentation of their products to him. The curious thing is that these companies are not even in the top echelon of Israel's defense industry and are mostly little known companies with largely unproven products and dubious systems.
Now, they are reportedly flying to Davao to make a sales presentation of these dubious products to the President. They are actually making a fool of the President by making him a Technical Working Group and Defense Acquisition Committee rolled into one. This unethical act by these Israeli companies and their Philippine representative is a major insult to the Department of National Defense and the Armed Forces of the Philippines as it not only bypasses them and disregards their technical expertise, but also tramples upon set procedures to ensure that our soldiers who lay their lives on the line for our protection will always get the best weapons systems in the most efficient and transparent way.
Davao City is oneindig veel veiliger dan Manila vriend, dat zijn gewoon feiten. Ook veel veiliger dan Cebu.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens een vage site is het een van de veiligste steden ter wereld, ware het niet dat er statisch gezien veel stemmen gedaan zijn in die stad ten opzichte van andere steden, ik vermoed dat deze site door de niet corrupte duterte gemanipuleerd is om zijn zogenaamd veilig gemaakte stad te staven.
http://www.numbeo.com/cri(...)ilippines&city=Davao
Davao 822 stemmers, en bij de hoofdstad manila maar 200 stemmers.
Onzin, enorme nikkelvoorraden (de grondstof voor onder andere roestvrij staal)! Vorig jaar 800 miljoen ton nikkel geëxporteerd. Eerste of tweede leverancier (in ieder geval een van de grootste) van nikkel wereldwijd en zit nog wel meer onder de grond. Hoewel dat minder gaat worden want Duterte heeft de oorlog verklaard aan de mijnindustrie. Er zijn al 10 verplicht vertrokken en adviseurs hebben mevrouw Lopez (minister van milieu en natuurlijke rijkdommen in het kabinet van Duterte) geadviseerd om nog eens 12 mijnbouwbedrijven de deur te wijzen vanwege natuur- en milieuschendingen.quote:Op woensdag 21 september 2016 18:33 schreef machtpen het volgende:
Je kunt wel zien dat ze in de filipijnen geen olie of andere grondstoffen hebben.
Daar is er weer eentje die in de sprookjeswereld leeft dat de overheid op magische wijze in staat is om alleen maar criminelen te vermoorden, en geen onschuldigen te raken.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:17 schreef regmail het volgende:
Zon duterte moet je een paar jaar zijn gang laten gaan.
Zelfde zou ook in Europa mogen.
Dat ben ik geheel met je eens, maar het is geen situatie van 0 onschuldige doden en slachtoffers bij niets doen en veel onschuldige doden en slachtoffers bij wel wat doen.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:27 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Daar is er weer eentje die in de sprookjeswereld leeft dat de overheid op magische wijze in staat is om alleen maar criminelen te vermoorden, en geen onschuldigen te raken.
De Europese overheden zijn niet te vertrouwen in vluchtelingencrisis, in de Eurocrisis, bij de verdeling van de zorgkosten. bij verkeerscontroles, bij inentingen en ga zo maar door. Maar mensen standrechtelijk executeren en daarbij geen fouten maken, dát is dan wel aan de overheid toevertrouwd.
Ik weet niet of het beter kan. Ik ben echt niet voldoende ingevoerd om daar iets over te kunnen zeggen. Ik denk alleen dat, als ik daar over straat zou lopen, ik mij niet veiliger zou voelen wetende dat de overheid rigoureus ingrijpt in de onderwereld. Het idee dat er in mijn directe omgeving met scherp geschoten wordt doet mij altijd onveilig voelen, of het nu de drugsbendes zijn of de overheid zelf.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat ben ik geheel met je eens, maar het is geen situatie van 0 onschuldige doden en slachtoffers bij niets doen en veel onschuldige doden en slachtoffers bij wel wat doen.
In Nederland, als wij ons niet van dat soort praktijken bedienen is het aantal onschuldige doden door drugsbendes en buurten die aangetast worden door drugsbendes en methverslaafden vrij nihil te noemen.
In de Filipijnen zeer substantieel. Er vallen enorm veel slachtoffers en doden door drugsbendes. Je moet dus wat doen. Is het juist wat Duterte doet? Nee, maar wees een realistisch. Kan het überhaupt via het boekje in een land waar rechtspraak geeneens bestaat? Waar dezelfde bendes die je bestrijdt in elke laag van de overheid zijn doorgedrongen?
Qua stijl en macht naar zich toe trekken zou het een kopie kunnen zijn, alleen wil jij dat niet zien.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij is simpelweg niet te vergelijken met een idioot als Chavez.
Jawel hoor kijk maar naar waar de rest van zijn familie nu zit, dat is vergelijkbaar met wat jij stelt over de machtige families van dat land.quote:Hij lijkt ook in niets op zijn voorgangers:
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat in het jaar dat ik in Davao City gewoond heb (waar hij dus burgemeester was) mezelf welgeteld 1 keer onveilig heb gevoeld, dat was toen ik dwars door een anti Amerika demonstratie van NPA sympathisanten liepquote:Op donderdag 22 september 2016 13:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik weet niet of het beter kan. Ik ben echt niet voldoende ingevoerd om daar iets over te kunnen zeggen. Ik denk alleen dat, als ik daar over straat zou lopen, ik mij niet veiliger zou voelen wetende dat de overheid rigoureus ingrijpt in de onderwereld. Het idee dat er in mijn directe omgeving met scherp geschoten wordt doet mij altijd onveilig voelen, of het nu de drugsbendes zijn of de overheid zelf.
Ik reageer alleen op de stelling "dat we dat hier ook zouden moeten doen". Dat lijkt me hoogst onverstandig. De situatie is hier namelijk niet uitgesproken kut zoals in de Filipijnen.
Maar kom de stelling was dat het de veiligste stad van Azie zou zijn, dat is natuurlijk een idiote overdrijving.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Davao City is oneindig veel veiliger dan Manila vriend, dat zijn gewoon feiten. Ook veel veiliger dan Cebu.
Ook veel veiliger dan andere grote steden op Mindanao zoals Cotabato City en General Santos City.
Dat lijkt me ook.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar kom de stelling was dat het de veiligste stad van Azie zou zijn, dat is natuurlijk een idiote overdrijving.
Behalve de drugsgebruikers dan, en dat zijn me er toch een hoopquote:Op donderdag 22 september 2016 10:52 schreef Mystikvm het volgende:
Drugsdealers kunnen we allemaal missen
Die maak je natuurlijk ook dood, dat is logisch.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:49 schreef zovty het volgende:
[..]
Behalve de drugsgebruikers dan, en dat zijn me er toch een hoop.
Mwaah, genoeg normale drugsgebruikers. Ik gebruik zelf ook met enige regelmaat diverse psychedelica.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:49 schreef zovty het volgende:
[..]
Behalve de drugsgebruikers dan, en dat zijn me er toch een hoop.
Maar die man gaat er voor zorgen dat je favo dealer wordt doodgeschoten. Dat lijkt me toch ook geen prettig vooruitzicht.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mwaah, genoeg normale drugsgebruikers. Ik gebruik zelf ook met enige regelmaat diverse psychedelica.
Methgebruikers kan je echter missen als kiespijn.
Ik vind dealers die in substanties als Coke en Meth dealen eigenlijk vrij gewetenloze personen om eerlijk te zijn. Daarnaast gaat het niet om "mijn" dealer of om een dealer op zich. Het gaat om een oorlog tegen een heel systeem van kartels die een heel land de vernieling inhelpen.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:54 schreef zovty het volgende:
[..]
Maar die man gaat er voor zorgen dat je favo dealer wordt doodgeschoten. Dat lijkt me toch ook geen prettig vooruitzicht.
Manilla zitten relatief veel Filipijnse middenklassers in vergelijking met de rest van de Filipijnen. Die werken in een van de callcenters die Manilla rijk is, verdienen redelijk en kunnen redelijk consumeren. Vandaar! Manilla krijgt al jarenlang veel geld van de Filipijnse overheid. De rest van het land is onderontwikkeld. De meeste Filipijnse middenklassers vind je in Manilla, maar die middenklasse is stinkend dun! De Filipijnen in het algemeen bestaat uit een heel dun laagje steenrijken en een extreem grote armoedige onderklasse. Als de Filipijnen veel meer middenklassers had, laten we zeggen 40/60% van de Filipijnen, dan was een figuur als Duterte nooit nodig geweest. Landen draaien grotendeels op de middenklasse. Die consumeren. Als alles ligt bij de 40 rijkste families en de rest van het land moet overleven in de diepste zin van het woord, dan is het een dood- en doodziek land, en is Duterte gewoon een middel als je kijkt naar de staat van de Filipijnen. Dat die man snel gaat investeren in zaken waar die mensen ook wat levensvreugde en hoop uit kunnen halen. EU? Tsssk, opkankeren als het gaat om de Filipijnse omgang met criminelen. Ontwikkelingsgeld is niet de oplossing. Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten, geef hem een hengel en leer hem vissen, en hij heeft altijd te eten. Kortom, het opbouwen van een land is de oplossing, en het liefst een duurzame opbouw, zonder kankergezwellen als onverantwoorde mijnbouw.quote:Op donderdag 22 september 2016 13:14 schreef Basp1 het volgende:
de hoofdstad manila maar 200 stemmers.
Ik zei ook zoiets dergelijks ook tegen mijn vriendin toen ze mierengif ging kopen; "Straks als de mieren weg zijn ga je dat vast tegen mij gebruiken, en vervolgens de buren, en de hele wijk". Ik ben diezelfde dag nog bij die moordzuchtige psychopate weggegaan.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hoe denk je dat onze samenleving is ontstaan? Door gezellig thee te drinken?quote:Op donderdag 22 september 2016 11:30 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Niet om te ridiculiseren. Maar je post doet me een beetje denken aan een gesprek die ik eens met een Turkse had over Erdogan: ze vond de kritiek op hem niet kunnen omdat Turkije onder hem flinke economische sprongen had gemaakt, wat al het negatieve zoals tegenstanders monddood maken of opruimen door de vingers te zien maakten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |