Voor mij een overtuigende pas.quote:Op donderdag 22 september 2016 16:02 schreef marathon2000 het volgende:
Een verse @ KOM:
Re-Lock:
150.000
60mnd
8.5%
categorie C
https://www.kapitaalopmaat.nl/Re-Lock
Dat is gewoon het nieuws van de AFM approvalquote:Op donderdag 22 september 2016 10:37 schreef marathon2000 het volgende:
4 projecten uit Mongolië zijn even van de site gehaald...
Cliffhanger lendahand via twitter ...
@LendahandEU
Vandaag mooi en belangrijk nieuws; stay tuned!! #crowdfunding
10:19 AM - 22 Sep 2016
Vooral dat veilig genoeg vraag ik me af. Het wordt me niet duidelijk v welke afstand het slot opengaat.quote:Op donderdag 22 september 2016 16:23 schreef mike79_n het volgende:
[..]
Voor mij een overtuigende pas.
Paar dingetjes:
"De verkoopprijs van een Re-Lock aan de fietsendealer is ¤45 per maand exclusief BTW." Het zal wel een typefout zijn, maar er is geen mens dat 45 euro per maand voor een slot van een fiets gaat betalen.
Is het wel veilig genoeg? Als je je dure fiets niet aan een boom, rek of lantaarnpaal vastmaakt, is hij al gauw weg. En als hij dan weg is, hoe leg je de verzekering uit dat hij wel op slot staat als je de sleutel sowieso altijd behoudt.
Verder gaat hij 45K gebruiken om een lening af te lossen en 65K gaat hij gebruiken onder de vage noemer 'werkkapitaal'. Van de 150K gaat hij slechts 40K daadwerkelijk investeren en dan ook nog een deel in immaterieel en de overige 110K haat er waarschijnlijk maar weinig naar het product.
De ondernemer is in ieder geval extreem optimistisch want hij denkt in het opstartjaar al voor een half miljoen sloten te verkopen en het jaar daarna de omzet te verdubbelen. Wishful thinking voor mij als er niet getekende orders aan ten grondslag liggen.
......variërend van slecht tot zeer slecht....😣quote:![]()
Behoorlijk wat project keuze vandaag...
Helaas ontbreken de tussentijdse cijfers van 2016. Het was handig geweest om te weten of het herstel zich heeft doorgezet.quote:Op donderdag 22 september 2016 18:33 schreef marathon2000 het volgende:
Iemand zin in een kabelaar?
FNC heeft weer eentje
¤100.000
3 jaarTermijn
¤ 3.181,83 Maandbedrag
9.04 %Nominale rente
Categorie B
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/12564
Als stabiliteit de maat is voor de berekening van het rentepercentage mag de rente wel flink omhoog voor de Cambodjaanse projecten. Heb zelf (met veel plezier overigens) een tijdje in Cambodja gewoond en kom er nog regelmatig. Het is rustig in het land, toeristen zijn er veilig, maar ik zou de situatie niet stabiel willen noemen. Drie jaar geleden zijn er verkiezingen geweest die voor de zoveelste keer door de regeringspartij CPP van Hun Sen zijn gewonnen. Vreemd, omdat elke Cambodjaan die ik spreek zegt te hebben gestemd op oppositiepartij CNRP. Het is niet gek dus dat laatstgenoemde partij de uitslag niet accepteert. Iedereen weet ook dondersgoed dat er bij de verkiezingen is gefraudeerd. De verkiezingsuitslag zorgt nog steeds voor veel onrust op de achtergrond. Regelmatig komen tienduizenden Cambodjanen op de been om te demonstreren. Toevallig worden er rondom die demonstraties steeds wat bommen op straat aangetroffen, hetgeen de regering als argument gebruikt om het leger en de politie massaal in te zetten en strenge controles plaats te laten vinden (buitenlanders worden overigens geheel met rust gelaten).quote:Op donderdag 22 september 2016 10:34 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Ik zie alleen maar Cambodjanen.
Waar de renteverschillen op gebaseerd zijn is mij niet helemaal duidelijk.
Heeft misschien eerder te maken met (de stabiliteit van) een land dan met de kredietverstrekker.
Dank je voor je interessante schets van de situatie in het land, leuk om te lezen en een beeld te krijgen!quote:
UU7: Prachtig om jouw info te lezen. Mooi geschreven ook.quote:Op donderdag 22 september 2016 23:41 schreef UU7 het volgende:
Het is rustig in het land, toeristen zijn er veilig, maar ik zou de situatie niet stabiel willen noemen.
Ik laat het hem als fervent fietsen, lopen. Is het nou echt zoveel werk om handmatig je fiets op slot te zetten? Mensen die fietsen zijn over het algemeen al actief, dan kan een handeling als handmatig je fiets even op slot zetten er ook nog wel bij. Ik zie het product gewoon niet zitten en daarnaast vind ik de doelen waarvoor het geld wordt gevraagd niet oké. Een deel gaat naar de aflossing van een oude lening.quote:Op donderdag 22 september 2016 16:02 schreef marathon2000 het volgende:
Een verse @ KOM:
Re-Lock:
150.000
60mnd
8.5%
categorie C
https://www.kapitaalopmaat.nl/Re-Lock
Inderdaad interessant om meer info van een insider te horen over een land waarin Lendahand actief is. Leuk!quote:Op donderdag 22 september 2016 23:41 schreef UU7 het volgende:
De lokale partner van Lendahand berekent een rentepercentage van 7-8 procent per jaar. De Cambodjanen lachen zich hier vast een ongeluk om. Een gemiddelde spaarrekening doet al gauw 5-6%, deposito's nog wat meer, een hypotheek 12-15% en een lening voor een scootertje, het belangrijkste vervoermiddel voor veel Cambodjanen, 20% of meer. Daarnaast lenen veel Cambodjanen ook kleine geldbedragen uit aan anderen tegen een rente van 5-10%...... per maand. Heb je dus $ 500,00 over en kun je betrouwbare leners vinden, kijk dan niet gek op als je aan het eind van het jaar $ 1.000,00 in je handen hebt.
Ik snap je redenering maar ik denk niet dat er lokaal 7-8 procent betaald wordt, aangezien het valuta risico ook nog afgedekt moet worden. Al met al zal het waarschijnlijk alsnog onder marktconform zijn...quote:Op donderdag 22 september 2016 23:41 schreef UU7 het volgende:
[..]
De lokale partner van Lendahand berekent een rentepercentage van 7-8 procent per jaar. De Cambodjanen lachen zich hier vast een ongeluk om. Een gemiddelde spaarrekening doet al gauw 5-6%, deposito's nog wat meer, een hypotheek 12-15% en een lening voor een scootertje, het belangrijkste vervoermiddel voor veel Cambodjanen, 20% of meer. Daarnaast lenen veel Cambodjanen ook kleine geldbedragen uit aan anderen tegen een rente van 5-10%...... per maand. Heb je dus $ 500,00 over en kun je betrouwbare leners vinden, kijk dan niet gek op als je aan het eind van het jaar $ 1.000,00 in je handen hebt.
Economisch gaat het wel de goede kant op heb ik het idee, de economische groei ligt op 7% per jaar. Wel is de achterstand met andere landen enorm. Wanneer je het land vergelijkt met buurlanden Thailand en Vietnam kun je de achterstand goed zien. Dat komt voornamelijk door de burgeroorlog in 1975-1979 en de ontwikkelingen daarna. In 1992-1993 stond het land zelfs nog onder VN-bestuur. Na de Aziatische crisis in 1997 is het langzaam de goede kant op gegaan.quote:Op vrijdag 23 september 2016 09:28 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
UU7: Prachtig om jouw info te lezen. Mooi geschreven ook.
Hoe zit het met de economische stabiliteit? Die lijkt wat steviger dan bijv. Mongolië. Dat is echt een delfstoffeneconomie. Hoe lang dat nog goed gaat...
Cambodja is rustig en de toeristen veilig, schreef je. Dat lijkt me al een belangrijk economisch voordeel. Wel heel wat rumoer op de grootste arbeidsmarkt, de textielindustrie. Als ik die bedragen lees, denk ik: gelijk hebben die arbeiders. Drijft het land op de textiel?
Ik dacht gelezen te hebben dat men 7-8% vroeg, maar het kan inderdaad zo zijn dat ik dat verkeerd begrepen heb en dat men 7-8% van de lokale partner krijgt. De lokale partner zal dan ongetwijfeld een hoger percentage vragen.quote:Op vrijdag 23 september 2016 09:36 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Inderdaad interessant om meer info van een insider te horen over een land waarin Lendahand actief is. Leuk!
Dat rentepercentage wat u noemt, is naar mijn idee het rentepercentage dat Lendahand ontvangt van de lokale partner, niet wat de lokale partner vraagt aan de leningnemers. De website van Kredit, de grootste Cambodjaanse partner van Lendahand, geeft een rentepercentage van 1,4% t/m 3% per maand. Dat geeft al een logischer percentage op jaarbasis voor een land als Cambodja. Of bedoelt u dat de plaatselijke kredietverstrekker lacht om de ruime marge die hij alsnog overhoudt, na de afdracht aan Lendahand?
landbouwgrond blijft zijn waarde wel houden, dacht ik.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:12 schreef impact9 het volgende:
Nieuw project @ KoM
Als zekerheid wordt opgevoerd dat dhr werkzaam blijft bij het akker en loonbedrijf. Dit bedrijf is echter uitgeschreven uit de kvk.
Voor de rest oogt het verhaal niet heel slecht.
Zekerheden in de vorm van overwaarde op grond en gebouwen zal in de praktijk denk ik nog tegenvallen bij gedwongen verkoop
in de eerste alinea staat al een storende fout: 60 maanden terwijl in de header rechts 48 maanden staatquote:Op vrijdag 23 september 2016 11:12 schreef impact9 het volgende:
Nieuw project @ KoM
Als zekerheid wordt opgevoerd dat dhr werkzaam blijft bij het akker en loonbedrijf. Dit bedrijf is echter uitgeschreven uit de kvk.
Zekerheden in de vorm van overwaarde op grond en gebouwen zal in de praktijk denk ik nog tegenvallen bij gedwongen verkoop
In Cambodja betaalt men grotendeels met de dollar, de Cambodjaanse riel fungeert voornamelijk als wisselgeld (dollarmunten zijn niet geldig). De overheid houdt de koers van de riel altijd op een vast niveau ten aanzien van de dollar. Een dollar doet daardoor altijd ongeveer 3800-4200 riel. Op straat is 1 dollar altijd 4.000 riel. Supermarkten en fancy restaurants prefereren betaling in dollars (hun prijzen zijn ook altijd in dollars) en hanteren daarom een wisselkoers van 4100/4200 riel = 1 dollar.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
Het gekke is wel dat de inflatie in het land best netjes is (1-2%) voor zover ik kan lezen en ik zie ook niet een munteenheid die in een vrije val is ten opzichte van de euro/dollar.
Je zou daar een lagere lokale rente bij verwachten omdat het valuta risico niet heel hoog is.
(resulataten uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst)
of zou de rente in europa eigenlijk hoger moeten zijn.
Als de leningen ook in dollars zijn dan heb je wel een heel hoge rente, zonder valuta risico's. Alleen USD-EUR risico, maar geen RIEL-EUR risico. En met de korte looptijden van LaH is de kans dat dat risico binnen de looptijd anders wordt niet heel groot.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:19 schreef UU7 het volgende:
In Cambodja betaalt men grotendeels met de dollar, de Cambodjaanse riel fungeert voornamelijk als wisselgeld (dollarmunten zijn niet geldig). De overheid houdt de koers van de riel altijd op een vast niveau ten aanzien van de dollar.
quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:12 schreef impact9 het volgende:
Nieuw project @ KoM
Het is wel een sympatiek project. Ik doe waarschijnlijk mee voor een klein bedragquote:Op vrijdag 23 september 2016 11:17 schreef komrad het volgende:
[..]
in de eerste alinea staat al een storende fout: 60 maanden terwijl in de header rechts 48 maanden staat
Wat ik ook aantrekkelijk vind is dat ze ervaring hebben met het stoppen van activiteiten. Op tijd inzien dat het niet goed gaat en daarop acteren is iets dat je niet vaak genoeg tegenkomt.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:32 schreef komrad het volgende:
Het is wel een sympatiek project. Ik doe waarschijnlijk mee voor een klein bedrag
Dat zie ik toch heel anders: in de pitch staat "in maart 2013 viel ons afzetkanaal in Duitsland plotsklaps volledig weg." Kennelijk waren ze afhankelijk van 1 kanaal, hadden ze geen plan B en moesten ze daardoor gedwongen stoppen.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:43 schreef zyxxyz het volgende:
[..]
Wat ik ook aantrekkelijk vind is dat ze ervaring hebben met het stoppen van activiteiten. Op tijd inzien dat het niet goed gaat en daarop acteren is iets dat je niet vaak genoeg tegenkomt.
(100% Duitsland was al een beetje plan B, want eerst hadden ze ook NL.) Natuurlijk, het kan altijd beter. Maar de zaak ging blijkbaar niet over de kop, ze hebben zich kunnen redden met ander werk en gaan het nu weer proberen. Als belegger zou ik meer in jouw lijn denken, maar als uitlener van geld hecht ik er vooral aan dat er geen schulden achterblijven.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:58 schreef BillieCF het volgende:
[..]
Dat zie ik toch heel anders: in de pitch staat "in maart 2013 viel ons afzetkanaal in Duitsland plotsklaps volledig weg." Kennelijk waren ze afhankelijk van 1 kanaal, hadden ze geen plan B en moesten ze daardoor gedwongen stoppen.
Ik snap al die dingen niet om een kleine handeling weg te moeten nemen, ik wil die dingen ook niet eens.quote:Op vrijdag 23 september 2016 09:36 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Ik laat het hem als fervent fietsen, lopen. Is het nou echt zoveel werk om handmatig je fiets op slot te zetten? Mensen die fietsen zijn over het algemeen al actief, dan kan een handeling als handmatig je fiets even op slot zetten er ook nog wel bij. Ik zie het product gewoon niet zitten en daarnaast vind ik de doelen waarvoor het geld wordt gevraagd niet oké. Een deel gaat naar de aflossing van een oude lening.
Moeten de mensen van de likeuren worden uitbetaald?quote:Op vrijdag 23 september 2016 13:15 schreef rockenfeller het volgende:
Die oude likeuren mijnheer is ook iets nieuws begonnen
www.woonzorginvest.nl
Zeer interessant en waar verhaal. Schandelijk en gelijk ook een (klein) pluimpje voor Collin. Ze hadden natuurlijk nooit dit project deze beoordeling mogen geven of überhaupt moeten aanbieden en tegelijkertijd goed dat ze er net op tijd achter zijn gekomen dat het bedrijf op omvallen stond, al dan niet door een conflict.quote:Op vrijdag 23 september 2016 15:59 schreef rockenfeller het volgende:
https://www.wijlimburg.nl(...)ing-lening-bankroet/
Ik heb 3 projecten lopen bij Collin.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:24 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb nog nooit iets bij/met Collin gedaan.
Vooralsnog ben ik het ook niet van plan.
Ben wel benieuwd hoe mensen die wél met Collin werk(t)en, dit soort debacles (cowboys belt, zack) interpreteren.
Het lijkt mij dat ze wel een imago probleem hebben/krijgen
Het is sowieso ronduit super slecht. Ik vind deze kwestie nog slechter dan de Cowboys. Wat ik heb begrepen is dat ze er achter zijn gekomen dat er een conflict is met de leverancier en dat ze daarom besloten niet uit te keren en dat daarna het bedrijf is omgevallen. Als dat zo is verdienen ze daar dan het uiterst minieme kleine pluimpje dat feitelijk geen naam mag hebben.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:25 schreef bleyenburg het volgende:
Voor zover ik het begrepen heb is het niet overmaken naar Zack meer geluk dan wijsheid geweest.
Mijn vertrouwen in Collin holt achteruit. Voorheen ging ik erg af op de beoordeling van Collin en D&B. Nu is gebleken dat dat min of meer een wassen neus is en Collin zo stuurt dat het eigenlijk altijd gunstig uitpakt terwijl dat vaak niet zo is. Met name bij de hoge bedragen verdoezelen ze de waarheid en krikken ze de beoordelingen omhoog.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:24 schreef bleyenburg het volgende:
Ben wel benieuwd hoe mensen die wél met Collin werk(t)en, dit soort debacles (cowboys belt, zack) interpreteren.
Hoeveel hebben de investeerders daar moeten afschrijven? (in % van de inleg)quote:Op vrijdag 23 september 2016 17:03 schreef rockenfeller het volgende:
Ik vind vooral de "oplossing" bij Cowboys meer dan schandalig
Zelf heb ik ooit eens een account aangemaakt bij Collin, maar uiteindelijk nooit wat via hun geïnvesteerd. Weinig vertrouwen in deze club, het zag me er van het begin allemaal TE gelikt uit etc. En veel "snelle jongens" projecten. Puur een gevoel verder niet gebaseerd op feiten of iets.quote:Op vrijdag 23 september 2016 16:24 schreef bleyenburg het volgende:
twitter:FundingCircleNL twitterde op vrijdag 23-09-2016 om 18:29:22NIEUW KREDIETPROJECT > De Belichter wil opschalen en verder groeien > Lees verder: https://t.co/f5clMqXICg |… https://t.co/vaORctIFCg reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |