Kabaaaam!!! Ik weet wat ze heeft!!!
nee natuurlijk niet gekkies, blijft dikke speculatieDus ik ben even gaan puzzelen o.b.v. haar symptomen:
1) Onwillekeurige bewegingen van hoofd en in gelaat hetgeen (tardieve) dyskinesieën zijn.
Ad1) In tegenstelling tot wat velen denken zijn dit géén insulten. Het enige wat ik hoor en lees op het internet zijn opmerkingen als 'Clinton seized up again'. Voor een leek zijn onwillekeurige bewegingen al snel epileptisch omdat ze simpelweg geen andere oorzaak kennen en/of nog nooit een insult gezien hebben.
Insulten gaan gepaard met clonische bewegingen (wat je terugziet in de term: tonisch - clonisch gegeneraliseerd insult, de verouderde term is de bekende
grand mal).
Een clonus wordt gedefinieerd alszijnde een ritmische en unidirectionele onwillekeurige spiercontractie met wisselende amplitude. Ritmisch betekent dat je er een metronoom op gelijk kunt zetten en unidirectioneel betekent dat de uitslag van de spiercontractie in één richting plaatsvindt.
Een tremor kan hier erg op lijken, alleen zijn tremoren ritmische, bidirectionele spiercontracties met een vaste amplitude.
Dan heb je nog de myoclonus, maar dat is een zeer korte, heftige spiercontractie vaak van meerdere spiergroepen tegelijk, de myokymieën (wat iedereen wel eens ervaart in z'n oogleden, die kleine spiercontracties van enkele spierbundels die niet ritmisch zijn en ook géén beweging veroorzaken over een gewricht. Een myokymie zal dus nooit leiden tot een been dat schudt omdat daarvoor te weinig spiermassa bij betrokken is), de fasciculaties (contracties van slechts enkele spiervezels), de dystonie (continue spiercontractie waardoor de houding van een ledemaat of deel van een ledemaat verandert (de torticollis is het bekendste voorbeeld hiervan)) en de dyskinesieën.
Een dyskinesie is niet ritmisch, wisselt in amplitude, is multidirectioneel en heeft vaak een dystone component.
Haar video's tonen evident dyskinesieën en geen clonieën of andere bewegingsaandoeningen.
Ik ga op dit puntje wat uitgebreider in, omdat hierover ook het meest te zeggen is geweest en de media gewoonweg oneerlijke informatie verspreidt.
Dyskinesieën kunnen veel oorzaken hebben maar de bekendsten zijn:
- Medicamenteus en dan vooral de (anti)dopaminerge middelen die gegeven worden bij M. Parkinson, psychiatrische aandoeningen zoals een delier of psychose en als anti-misselijkheidsmedicijn.
- Idiopatisch (geen duidelijke vindbare oorzaak)
- Metabool/toxisch: intoxicaties met metalen zoals mangaan, arsenicum, berrylium, ijzer en koper staan hier vooral bekend om. Ook vitamine deficiënties zoals een ernstige B12-deficiëntie kan hiertoe leiden. Zeldzamere oorzaken zijn koolstofmonoxide-vergiftiging en aandoeningen zoals aceruloplasmine, ferritinopathieën, ziekte van Wilson, Hallervorden-Spatz etc.
- Structurele laesies in de basale ganglia zoals microinfarcten en -bloedingen of infectiehaarden.
- Postinfectieus: bepaalde virussen kunnen dit veroorzaken zoals HSV, HIV maar ook spirocheten als lues (syfilis) en borrelia en bacteriën waarvan de bekendste de streptokok is.
- Extrapiramidale aandoeningen zoals M. Parkinson en M. Huntington.
- Secundair aan maligniteiten maar dit is zeer zeldzaam.
2) Vallen
Ad 2) Ze lijkt best vaak te vallen. Dé reden hiervoor is eigenlijk gewoon een verminderde rompbalans. Die laatste is ook één van de hallmarks van M. Parkinson.
Vallen kan ook een uiting zijn van cerebrale hypoperfusie (flauwvallen) wat weer veel oorzaken kan hebben en verminderd gevoel in de benen waardoor de persoon niet goed weet waar de benen zich ten opzichte van het lichaam en de grond bevinden. Dit is vaak een uiting van een soort van polyneuropathie, maar ook achterstrengstoornissen kunnen leiden tot verminderd gevoel in de benen. Het probleem bevindt zich dan niet op het niveau van de zenuwen zoals in een polyneuropathie maar in het ruggemerg.
Minder voorkomende oorzaken zijn aandoeningen zoals een
normal pressure hydrocephalus, maar ja, ook epilepsie leidt tot vallen, vandaar de geuzennaam 'de vallende ziekte'.
3)
Freezing:
Ad3) af en toe lijkt ze te blokkeren en kan ze niet meer spreken of bewegen. Een héél bekend symptoom van parkinsonisme (NB parkinsonisme =/= M. Parkinson, het eerste betreft de gemeenschappelijke symptomen zonder dat er sprake is van het pathofysiologisch mechanisme van M. Parkinson, namelijk een alfa-synucleopathie voornamelijk in de substantia nigra in het mesencefalon waardoor te weinig dopamine geproduceerd wordt om vervolgens naar de basale ganglia getransporteerd te worden en daar te zorgen voor vloeiende bewegingen.
Zeer zelden heeft het andere oorzaken zoals het
stiff person syndrome; een paraneoplastisch syndroom dat je ziet bij maligniteiten.
4) Hoesten
Ad 4) heel aspecifiek, kan honderden oorzaken hebben, kom ik later op terug.
5) Een evidente stollingsaandoening gezien haar twee DVT's en een cerebrale sinusvenetrombose (CSVT).
Ad 5) Ze heeft duidelijk een verhoogde stollingsneiging. Kan pech zijn en vaak wordt er geen oorzaak gevonden, maar soms worden afwijkingen gevonden in de stollingsfactoren zoals factor V Leiden, proteïne C en S deficiëntie, anti-cardiolipine, anti-lupus anticoagulens, maar ook hyperhomocysteïnemie.
6) Diazepam auto-injector.
Ad 6) Door die gekke bewegingen en de aanwezigheid van diazepam denken dus veel mensen 1 + 1 = 2, immers gekke bewegingen betekent epilepsie en diazepam is een anti-epilepticum.
Maar diazepam werkt ook heel goed anxiolytisch (tegen angst c.q. paniekaanvallen) en spierrelaxerend. Bij dyskinesieën is één van de aangewezen medicijnen...juist ja...diazepam.
En bij freezing wil het ook nog wel eens helpen, omdat het de spieren verslapt en ze minder stijf zijn.
7) Ze heeft hypothyreoïdie in de voorgeschiedenis. Kan vele oorzaken hebben, maar toen ik dit las begon ik serieus de puntjes te verbinden, komt ie:
Hypothyreoidie is een hele bekende oorzaak van hyperhomocysteïnemie, waardoor ze een verhoogde stollingsneiging heeft en daardoor de DVT's en CSVT. Ze krijgt als medicatie o.a. vitamine B12, laat dat nu dé behandeling zijn voor hyperhomocysteïnemie (icm met foliumzuur).
Haar hypothyreoidie wordt veroorzaakt door koperstapeling in haar schildklier. Hypothyreoidie kan leiden tot problemen in de calciumstofwisseling en daardoor tot osteoporose (had ze niet haar elleboog gebroken een paar jaar terug?).
Koperstapeling in de perifere zenuwen leidt tot polyneuropathie. Hierdoor voelt ze de grond minder goed en valt ze vaak.
Koperstapeling in haar basale ganglia leidt tot de dyskinesieën en occasionele freezing. Als dit gebeurt staat er een grote neger klaar met diazepam om de klachten te verminderen, dus niet om haar uit een insult te spuiten.
Haar hoesten is op basis van een slechtere slikfunctie, ze hoest ook niet productief, het is meer een soort 'verslikhoestje'. Dit past heel goed in het straatje van extrapiramidale aandoeningen zoals M. Parkinson of extrapiramidale symptomen zoals je die ziet bij koperstapeling in de basale ganglia.
Koperstapeling in de nieren kan leiden tot nierfunctiestoornissen obv nefrocalcinose; één van de symptomen is polyurie (overmatig plassen) met als gevolg eventuele dehydratie.
Concluderend....TROMMELGEROFFEL...
ZE HEEFT DE ZIEKTE VAN WILSONWat ik nog mis is de Kayser - Fleischer ringen in de ogen, maar ik heb in meerdere bronnen gelezen dat haar ogen zijn veranderd door de jaren heen?
En je ziet heel vaak leverfunctiestoornissen, maar goed, dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn natuurlijk. Bovendien geeft het vaak psychiatrische symptomen. Misschien is haar leugenachtig gedrag wel een compulsie die ze heeft.
Waarschijnlijkheidsdiagnose waar je alle symptomen mee verklaard is de ziekte van Wilson.
Differentiaaldiagnose:
- M. Parkinson of andere extrapiramidale aandoeningen zoals MSA-p, corticobasale degeneratie etc. Verklaart niet de verhoogde stollingsneiginf en hypothyreoidie.
- Neurosyfilis met tabes dorsalis (de achterstrengstoornis waar ik het eerder over had). Een cadeautje van haar man Bill. Verklaart ook veel symptomen niet.
- Een combinatie van bovenstaande geopperde aandoeningen.
- Wellicht wordt ze toch vergiftigd???

Nou, dat bedacht ik dus vannacht om 3:00 toen ik in bed lag
[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 22-09-2016 11:59:43 ]