Daar ben ik ook wel een paar keer geweest (ligt dicht bij Oirschot). Dan zit je in zo'n zaal die een Frans dorpsplein moet voorstellen (overdekt). Als je tenminste met meer dan 200 man familie bent gekomen.quote:Op woensdag 14 september 2016 22:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Familieweekend op Landgoed de Biestheuvel te Hoogeloon.
Godzijdank waren wij met minder (tien volwassenen en drie kinderen). In een huis met zes slaapkamers, een biertap en een grote tuin. Die Franse zaal heb ik niet van binnen gezien. We hebben wel gemidgetgolft en met z'n allen gereden op geschakelde skelters. Lachen hoor.quote:Op woensdag 14 september 2016 22:28 schreef LXIV het volgende:
Daar ben ik ook wel een paar keer geweest (ligt dicht bij Oirschot). Dan zit je in zo'n zaal die een Frans dorpsplein moet voorstellen (overdekt). Als je tenminste met meer dan 200 man familie bent gekomen.
Ja, leuk toch!quote:Op woensdag 14 september 2016 22:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Godzijdank waren wij met minder (tien volwassenen en drie kinderen). In een huis met zes slaapkamers, een biertap en een grote tuin. Die Franse zaal heb ik niet van binnen gezien. We hebben wel gemidgetgolft en met z'n allen gereden op geschakelde skelters. Lachen hoor.
Mijn oma had op een zeker moment:quote:
Toen ik dit las, was ik overstag.quote:Op woensdag 14 september 2016 22:24 schreef Z het volgende:
Mevrouw Dupuis zei er zojuist een aantal rake dingen over.
Dat zou ik niet doen maar ik vind het wel een belachelijke maatregel.quote:Op woensdag 14 september 2016 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb uit woede m'n donorregistratie ('neem alles wat je wil') zojuist teruggedraaid. Iemand die wil proberen me van gedachten te doen veranderen?
Ik vind dat ook wel een interessant stuk, vanwege het andere perspectief. Maar ja, er zijn vast ook artsen die hier weer anders tegenover staan.quote:Op woensdag 14 september 2016 23:00 schreef Claudia_x het volgende:
Toen ik dit las, was ik overstag.
Was het toen ook zo warm?quote:Op woensdag 14 september 2016 22:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik maak me over dit soort zaken - zo ook dat verzekeraars nu in onze medische dossiers mogen kijken op verdenking van fraude - nog net zo druk als toen ik 18 was.
Ja. Emotionele argumentatie past je niet.quote:Op woensdag 14 september 2016 21:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb uit woede m'n donorregistratie ('neem alles wat je wil') zojuist teruggedraaid. Iemand die wil proberen me van gedachten te doen veranderen?
Jij bent van de cynische redeneertrant: zij bepalen toch al alles, dan mogen ze mijn lichaam ook wel helemaal hebben. Zoiets?quote:Op donderdag 15 september 2016 12:06 schreef JAM het volgende:
...en het argument dat de staat kan bepalen wat er met het lichaam gebeurt na de dood, dat doet de staat allang. Het enige is dat de staat ook de keuze tot mystiek geneuzel (crematie en/of begrafenis) geeft,- allemaal ook onder strenge regelgeving. Ik kan me niet laten opzetten, op laten blazen, in een slootje laten verrotten, in een vuilniszak op straat laten zetten, hoewel dat allemaal mijn voorkeur heeft boven een begrafenis en/of crematie. Laat niet de gedachte bestaan dat een mens daar daadwerkelijk enige vrijheid in heeft.
Opportunist.quote:Op donderdag 15 september 2016 13:14 schreef Mainport het volgende:
JAM geeft een argument tegen het achterhaalde geloof dat overheidsinmenging per definitie slecht is. Was er maar meer overheid! Die zou bijvoorbeeld het minimumloon omhoog kunnen gooien en wat aan de flexcontracten (1 op de 3 Nederlanders) kunnen doen. Heel wat relevanter dan deze symbolische discussie over De Dood.
Ik ben van de cynische redeneertrant dat als ik dood ben het me eerlijkheidshalve geen ene moer zal schelen wat er met mijn lichaam gebeurt. Daar zal ik zelf niets van meemaken. Anderen, mensen die op organen wachten en mijn nabestaanden, die interesseren dat wel. De een zal een vroeg graf indraaien, de ander zal een traantje minder laten. Het belang van een chronisch zieke weegt mijnentwege vele malen zwaarder. Men moest maar eens af van al het bijgeloof en mystiek rond de dood. Je bent dood, je bent dood. Poppetje gezien, kastje dicht.quote:Op donderdag 15 september 2016 12:37 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Jij bent van de cynische redeneertrant: zij bepalen toch al alles, dan mogen ze mijn lichaam ook wel helemaal hebben. Zoiets?
En wat doen we eigenlijk met mensen die twijfelen: die het gewoon niet zo goed weten, die het een lastig dilemma vinden? Mogen mensen ook nog ongestraft worstelen met een persoonlijke keuze?quote:Op donderdag 15 september 2016 13:53 schreef Z het volgende:
Mevrouw Dupuis is voor een systeem van wederkerigheid. Dat vind ik wel een goed idee geloof ik. Voor wat hoort wat.
Bij een systeem van wederkerigheid maak je die keuze wellicht juist makkelijker.quote:Op donderdag 15 september 2016 14:09 schreef Franny_G het volgende:
[..]
En wat doen we eigenlijk met mensen die twijfelen: die het gewoon niet zo goed weten, die het een lastig dilemma vinden? Mogen mensen ook nog ongestraft worstelen met een persoonlijke keuze?
Dat doet me denken aan iets waar ik eerder deze week over nadacht. Hoe kan je van iemand verlangen begrip en waardering op te brengen voor iets waar hij het radicaal mee oneens is? Let wel, dit is geen triviaal punt. Dit gaat niet over of je wel of geen varkensvlees kan eten of of je elke week naar de kerk moet. Omdat mensen er op de een of andere manier in geloven dat ze na hun dood hun nieren nog nodig hebben (o.i.d.) gaan er andere mensen keihard dood. Mensen die daarna (in sommige gevallen) nog tientallen jaren vrolijk rond hadden kunnen lopen.quote:Op donderdag 15 september 2016 14:06 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het van de zotte dat je niet begrijpt hoe belangrijk emoties, mystiek en rituelen rond leven en dood zijn voor mensen, en dat je dat zo opzij wil schuiven. Genoeg mensen voor wie dat juist de kern en de zin van het leven is. Je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk maar beetje inleving en empathie misstaat niemand.
quote:Op donderdag 15 september 2016 14:23 schreef Bosbeetle het volgende:
keuze hebt gemaakt, de keuze laten maken door middel van het opgooien van een muntje.
Deze persoon is ... even wachten ... nog even wachten... wel een donor.
Next!
Er wordt te makkelijk over willekeur heengestapt
Los van het gedrag als kuddedier is er altijd nog de intuïtie. Dat is 'weten' zonder dat daar een directe rationele redenering aan te herleiden is. Ik denk dat de ratio overgewaardeerd wordt en dat veel zaken in onze omgeving veel te complex zijn voor onze beperkte ratio.quote:Op zaterdag 17 september 2016 07:32 schreef Ringo het volgende:
Het is toch allang bekend dat mensen hooguit tien (of twintig, maar zeker niet meer dan dertig) procent van hun dagelijkse keuzes maken op grond van rationele overwegingen? Ook al denk je te handelen uit logisch verstand, het is veel vaker instinct, emotie, groepsdruk etc. wat je beweegt om het ene te doen en het andere te laten. De vrije wil is een illusie.
Dat is in elk geval wat de neuromarketeers je willen doen geloven. En Dick Swaab met zijn jebentjebreinbeweging. Er is een hele nieuwe digitale industrie ontstaan die floreert bij de idee van de mens als redeloos kuddedier. We make you do a trick, yeah.
Trap er niet in.
Intuitie is niets anders dan de som van alle ervaringen die een mens heeft. Het is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen!quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:23 schreef Franny_G het volgende:
Nu noem je ook wel een voorbeeld....
Die oudere leraar baseert zijn 'weten' op een enorme hoeveelheid ervaring en kennis. Dat is dus niet echt intuïtie zoals jij dat daarboven beschrijft.
Het juist kunnen inschatten van een leerling is gebaseerd op een enorme hoeveelheid observaties die jij als docent doet. Een jonge docent zal deze observaties veel bewuster moeten analyseren, zal wellicht wat onzekerder zijn en meer twijfelen en dan z'n heil zoeken bij collega's of in boeken. Maar uiteindelijk baseren beide docenten zich dus op observaties en analyses; dat proces gaat bij die ervaren docent alleen veel snelle en hij hoeft er minder moeite voor te doen, het wordt een tweede natuur.
Als het gaat om een betere docent zijn: de valkuil van een ervaren docent is nu juist dat hij zelden nog twijfelt, en denkt dat hij op basis van al die ervaring wel weet hoe het moet en hoe het zit. Daar kan zo iemand ook behoorlijk de plank mee misslaan. En dan is ook de vraag of zo iemand dan bereid is toch kritisch naar zichzelf en zijn functioneren te kijken. Mijn ervaring in het onderwijs is dat dit laatste bij veel oudere docenten vaak ontbreekt, jammergenoeg. Vastgeroest zitten in je eigen trukendoos, dat is tragisch hoor, voor alle partijen. Zeker als je ook niet open wil staan voor die nieuwe pedagogische inzichten, die niet allemaal altijd omarmd hoeven worden, maar waarmee je wel degelijk je eigen kennis en ervaring kunt aanvullen.
Een jonge docent kan juist omdat hij nog niet zo zeker van zichzelf is, dus sneller andere bronnen raadplegen en niet alleen vertrouwen op z'n eigen oordeel. Dat maakt je ook sterk. Sterk omdat je nog niet overtuigd bent van jezelf en dat ook durft toe te geven.
Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof die ervaren docent het allemaal zo goed weet en doet, maar dat komt ook omdat die docent heel goed die indruk weet te wekken. Maar ook daarvoor geldt dus: trap er niet in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Now which way do we go?" - Dorothy Gale
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |