Los van het gedrag als kuddedier is er altijd nog de intuïtie. Dat is 'weten' zonder dat daar een directe rationele redenering aan te herleiden is. Ik denk dat de ratio overgewaardeerd wordt en dat veel zaken in onze omgeving veel te complex zijn voor onze beperkte ratio.quote:Op zaterdag 17 september 2016 07:32 schreef Ringo het volgende:
Het is toch allang bekend dat mensen hooguit tien (of twintig, maar zeker niet meer dan dertig) procent van hun dagelijkse keuzes maken op grond van rationele overwegingen? Ook al denk je te handelen uit logisch verstand, het is veel vaker instinct, emotie, groepsdruk etc. wat je beweegt om het ene te doen en het andere te laten. De vrije wil is een illusie.
Dat is in elk geval wat de neuromarketeers je willen doen geloven. En Dick Swaab met zijn jebentjebreinbeweging. Er is een hele nieuwe digitale industrie ontstaan die floreert bij de idee van de mens als redeloos kuddedier. We make you do a trick, yeah.
Trap er niet in.
Intuitie is niets anders dan de som van alle ervaringen die een mens heeft. Het is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen!quote:Op zaterdag 17 september 2016 22:23 schreef Franny_G het volgende:
Nu noem je ook wel een voorbeeld....
Die oudere leraar baseert zijn 'weten' op een enorme hoeveelheid ervaring en kennis. Dat is dus niet echt intuïtie zoals jij dat daarboven beschrijft.
Het juist kunnen inschatten van een leerling is gebaseerd op een enorme hoeveelheid observaties die jij als docent doet. Een jonge docent zal deze observaties veel bewuster moeten analyseren, zal wellicht wat onzekerder zijn en meer twijfelen en dan z'n heil zoeken bij collega's of in boeken. Maar uiteindelijk baseren beide docenten zich dus op observaties en analyses; dat proces gaat bij die ervaren docent alleen veel snelle en hij hoeft er minder moeite voor te doen, het wordt een tweede natuur.
Als het gaat om een betere docent zijn: de valkuil van een ervaren docent is nu juist dat hij zelden nog twijfelt, en denkt dat hij op basis van al die ervaring wel weet hoe het moet en hoe het zit. Daar kan zo iemand ook behoorlijk de plank mee misslaan. En dan is ook de vraag of zo iemand dan bereid is toch kritisch naar zichzelf en zijn functioneren te kijken. Mijn ervaring in het onderwijs is dat dit laatste bij veel oudere docenten vaak ontbreekt, jammergenoeg. Vastgeroest zitten in je eigen trukendoos, dat is tragisch hoor, voor alle partijen. Zeker als je ook niet open wil staan voor die nieuwe pedagogische inzichten, die niet allemaal altijd omarmd hoeven worden, maar waarmee je wel degelijk je eigen kennis en ervaring kunt aanvullen.
Een jonge docent kan juist omdat hij nog niet zo zeker van zichzelf is, dus sneller andere bronnen raadplegen en niet alleen vertrouwen op z'n eigen oordeel. Dat maakt je ook sterk. Sterk omdat je nog niet overtuigd bent van jezelf en dat ook durft toe te geven.
Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof die ervaren docent het allemaal zo goed weet en doet, maar dat komt ook omdat die docent heel goed die indruk weet te wekken. Maar ook daarvoor geldt dus: trap er niet in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Now which way do we go?" - Dorothy Gale
Vrouwen werkten vroeger natuurlijk ook hard, alleen niet in loondienst. Wat denk je van met de hand wassen, de moestuin, de kippen, brood bakken, bier brouwen, veel kinderen, naaien en ga zo maar door. Ik denk dat vrouwen vroeger ook zeker 12 uur per dag werkten.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:22 schreef JAM het volgende:
Ook elders op de wereld (en vroeger), zijn het toch vooral de gezonde, volwassen mannen die werken. Sterker nog, ik denk niet dat de arbeidsparticipatie van vrouwen en ouderen - kinderen is een ander verhaal - ooit hoger heeft gelegen dan hier en nu, al ware het alleen maar dat die ouderen vroeger en elders allang in hun graf lagen en de vrouwen op hun rug. Ik doe er mijn voordeel maar mee.
Als ik wel eens elders op de wereld kom, in landen waar de diensteneconomie nog niet de overhand heeft, zie ik vrouwen zwoegen en mannen koffie/thee drinken en dammen/triktrak spelen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:22 schreef JAM het volgende:
Ook elders op de wereld (en vroeger), zijn het toch vooral de gezonde, volwassen mannen die werken. Sterker nog, ik denk niet dat de arbeidsparticipatie van vrouwen en ouderen - kinderen is een ander verhaal - ooit hoger heeft gelegen dan hier en nu, al ware het alleen maar dat die ouderen vroeger en elders allang in hun graf lagen en de vrouwen op hun rug. Ik doe er mijn voordeel maar mee.
De helicopter vliegt 8 van de 10 keer leeg terug. Als het éven kan gooien ze de gewonde in de hobbelambulance. Omdat het gebruikte vervoer in rekening wordt gebracht, en de heli dan veel duurder is dan de auto. Voor de werkelijke kosten maakt het geen bal uit, dat snapt een kind, maar de rekening, tjsa, de rekening. Dus is de patiënt later in het hospitaal en vliegt de helicopter (met alle overlast) voor de kat z'n viool.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 17:00 schreef Ringo het volgende:
Vandaag zag ik een auto in de sloot. En een traumahelikopter opstijgen. De bestuurder van de auto lag trouwens niet in de helikopter, hij kon nog met de ambulance mee (aldus een blonde agente). Wat een spannende dag zo vlak voor mijn vakantie.
quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 17:42 schreef sigme het volgende:
Dat doet me eraan denken dat ik ooit een 'disconcert' voor piano en orkest heb gehoord, zelden zoiets grappigs gehoord. Nooit iets over terug kunnen vinden op het internet, iemand een suggestie?
Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Maar ik heb toch even mooi naar een opstijgende helickopter kunnen kijken. En er een filmpje van gemaakt. Dat had ik niet zo gauw gedaan als er een zwaargewonde medemens in dat ding had gelegen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 17:41 schreef sigme het volgende:
De helicopter vliegt 8 van de 10 keer leeg terug. Als het éven kan gooien ze de gewonde in de hobbelambulance. Omdat het gebruikte vervoer in rekening wordt gebracht, en de heli dan veel duurder is dan de auto. Voor de werkelijke kosten maakt het geen bal uit, dat snapt een kind, maar de rekening, tjsa, de rekening. Dus is de patiënt later in het hospitaal en vliegt de helicopter (met alle overlast) voor de kat z'n viool.
Lang leve de discalculerende samenleving.
Welke wijken waren dat?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 18:48 schreef Z het volgende:
Ik fietste laatst ongewild door een aantal vinexwijken. Ik vond het echt verschrikkelijk. Ik dacht: zou Ringo hier al gewandeld hebben?
De traumahelicopter is niet primair voor vervoer van een patiënt maar bedoeld om een trauma-arts snel ter plaatse te brengen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 17:41 schreef sigme het volgende:
[..]
De helicopter vliegt 8 van de 10 keer leeg terug. Als het éven kan gooien ze de gewonde in de hobbelambulance. Omdat het gebruikte vervoer in rekening wordt gebracht, en de heli dan veel duurder is dan de auto. Voor de werkelijke kosten maakt het geen bal uit, dat snapt een kind, maar de rekening, tjsa, de rekening. Dus is de patiënt later in het hospitaal en vliegt de helicopter (met alle overlast) voor de kat z'n viool.
Lang leve de discalculerende samenleving.
Prachtig.quote:
Als ik slaap doorgaans op mijn zij, IR. Verder laat ik me er niet over uit.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |