Dat wordt toch al gedaan via inkomsten-, loon- en vermogensbelasting? Daar wordt al meritocratisch gehandeld: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Alleen zijn grenzen. Erfbelasting is gewoon een grens. Dat is gewoon puur legale diefstal vanuit overheidswege. Helemaal van de ratten besnuffeld. Goed dat je dan als particulier geld in het buitenland stalt. Gewoon uit principe zou je dat alleen al moeten doen. Hard gewerkt, zuinig geweest, en dan komt de overheid nog even een graai uit doen. Er zijn gewoon grenzen. NL is gewoon doorgedraaid met erfbelasting.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar is dan toch ook weinig meritocratisch aan? Dat is toch ook het hele principe van onze samenleving, die meritocratische gedachte?
Ik geloof niet dat alle mensen allemaal gelijk zijn.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving, dat iedereen op basis van inzet en verdienste uiteindelijk beloond wordt voor zijn of haar prestaties. Voorwaarde daarvoor is uiteraard het zoveel mogelijk garanderen van gelijke kansen.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat mensen allemaal gelijk zijn.
De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratiequote:Op woensdag 7 september 2016 01:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom? Omdat dat dus ingaat tegen de meritocratische gedachte. Dat iedereen gelijke kansen moet krijgen in de samenleving en men beloond dient te worden op basis van prestaties en niet op basis van afkomst bijvoorbeeld.
Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat geloof ik evenmin. Ik had het dan ook over gelijke kansen. Dat is wel het uitgangspunt van de meritocratische samenleving.
Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Grems het volgende:
[..]
De belastingen van presterende mensen moet omhoog om het falen van de rest te compenseren en nu gaat het ineens over pure meritocratie
Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doetquote:Op woensdag 7 september 2016 01:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat is toch voor geen enkele samenleving goed? Dat niemand meer het meest haalbare uit zijn leven wilt halen? Waarom zou je dan nog een studie gaan volgen? Je verdient niet meer dan iemand die bij een fastfoodcounter werkt :p
En daarom een sobere uitkering. Zodat eenieder gestimuleerd wordt iets van zijn of haar leven te makenquote:Op woensdag 7 september 2016 01:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met het in stand houden van de juiste voorzieningen creëer je inderdaad pure meritocratie ja. Als je de voorzieningen zo maakt dat mensen niet alles uit hun leven kunnen halen dan valt die meritocratische gedachte ook weg.
Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:15 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar ik geloof dan ook niet dat zo'n samenleving bestaat. Er zijn verschillen tussen kansen en mogelijkheden.
Misschien zie je die vele miljoenen als succes. De mogelijkheid om alles te kunnen doen wat je wilt?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is de lange discussie..... werk je voor geld en wat dat dan voor je doet
of werk je om jezelf daarmee te kunnen uitdagen.
Vervolgens kan je je afvragen hoe veel geld je (denkt) te moeten verdienen om daarmee een doel te bereiken. De zin om vele miljoenen te willen verdienen, ontgaat mij volledig tenzij het puur gaat om het "spelletje" (of zo je wilt, macht).
Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, ik ben er ook kritisch op, maar het is wel het uitgangspunt van het beloningssysteem en waardering binnen onze samenleving.
Dan maakt ongelijke startposities de waardering en positie in de samenleving waarop je wordt beoordeeld wel onrechtvaardiger.
Ik snap het probleem niet.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:02 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Precies dat bedoel ik, maar volgens Vallon is dat nog niet genoeg.
Nee, nog een keer belasting erover, gewoon omdat het kan.
Absoluutquote:Op woensdag 7 september 2016 01:18 schreef George_Zina het volgende:
Als succesvolle figuur moet je echt niet in NL willen blijven. Gewoon snel verkassen naar de USA of een ander vrijzinnig land waar succes wel mag. Ik ben echt blij met die tweede paspoort. Het land heeft geen afspraken met NL over het uitwisselen van gegevens en dergelijke. Genot!
In welk hokje zit ik nu :pquote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef George_Zina het volgende:
Je moet hoogstens inkomsten en loonbelasting betalen. Dat is prima, want die voorzieningen kosten allemaal een lieve duit, maar vermogens- en erfbelasting dan wordt gewoon een principiële grens overgestoken door de Nederlandse overheid.
Friedman gaat compleet voorbij aan alle agurmentatie.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:06 schreef Grems het volgende:
Koning Friedman legt het even uit, m.b.t. erfbelasting.
Als je dit doortrekt ben je dus in feite voor een klassenmaatschappij?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:20 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is dat onrechtvaardig. Kinderen die niet op een sport kunnen omdat ze niet uit een milieu komen waar dat allemaal wel kan. Alsnog snap ik niet die gedachte dat het dan maar moet worden weg gehaald bij de mensen waarbij dat wel kan.
En heb het nu nog steeds over die erfbelasting.
Wat een prachtig land is dat toch ook.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Grems het volgende:
[..]
Absoluut![]()
Als je het goed doet in de VS willen mensen weten hoe je het voor elkaar gekregen hebt en of je wellicht tips hebt. In Nederland louter afgunst.
Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:24 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Wat een prachtig land is dat toch ook.
Ik zie inderdaad dat je het niet snapt.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:22 schreef Vallon het volgende:
Ik snap het probleem niet.
Degene die het ontvangt, zie het als inkomen, betaald gewoon belasting over dat inkomen.
Helemaal mee eens! Nivelleren, nivelleren, nivelleren. Waarom zou je dan nog een studie volgen of überhaupt iets gaan doen. Dan kun je beter schultenbrau gaan zuipen met een bijstandsuitkering.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:26 schreef Grems het volgende:
[..]
Zeker in dit opzicht een enorme verademing vergeleken met Nederland.
Natuurlijk wel.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:26 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad dat je het niet snapt.
Daarom maar even vetgedrukt Daar is al meerdere keren belasting over betaald, zowel inkomens als vermogensbelasting.
De erfgenaam hoeft dat niet nog een keer te doen.
Ik snap je. Dan lijkt mij de Erfbelasting helemaal peanuts.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:07 schreef Grems het volgende:
[..]
Geboren worden in Nederland is alle geluk die men nodig heeft om het goed te hebben.
Een deel wel natuurlijk, omdat de vruchten van je arbeid ook grotendeels te danken zijn aan de gehele samenleving en je dat niet alleen op eigen houtje hebt weten te bewerkstelligen (niemand).quote:Op woensdag 7 september 2016 01:27 schreef Grems het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.
"Links of rechts zal je middels belasting moeten zorgen dat de gezamenlijk verkregen inkomen wordt verdeeld over de samenleving als geheel."
Alle vruchten van je arbeid komen namelijk de gehele samenleving toe, uiteindelijk.
Geld afhandig maken van mensen die iets presteren of gepresteerd hebben is inderdaad peanuts voor de linksmens.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je. Dan lijkt mij de Erfbelasting helemaal peanuts.
Echter, we moeten oppassen dat we ons stelsel hier gevoelsmatig afmeten op anderen die het "slechter" hebben. Om dat zij het slecht hebben moet niet betekenen dat wij hier het met de helft moeten gaan doen. Het is dan appels met peren vergelijken.
Nee, wij moeten alleen zorgen dat zij daar ook de kans krijgen het net zo goed te gaan doen als wij hier. Dus daar gemaakte winsten moeten daar blijven en niet hier worden gestald.
Er is toch al een klassenmaatschappij? Het liefst zie ik dat iedereen in Nederland gewoon goed kan leven. Hun kinderen op sport kan doen. Fatsoenlijke maaltijden thuis en op school. Ze allemaal mee kunnen op de schoolreisjes zoals gister bekend werd dat er een stijgende groep is die dat niet meer kan. Dat ze voor hun verjaardag een leuk cadeau krijgen wat ze graag willen en dan ook nog met Sinterklaas en Kerst. En dat ze ook gewoon in de zomervakantie op een leuke vakantie kunnen met het gezin.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als je dit doortrekt ben je dus in feite voor een klassenmaatschappij?
Dan krijg je situaties dat het op den duur onmogelijk wordt van 'een dubbeltje nog een kwartje te worden'.
Lijkt me niet bevorderlijk voor de economie, innovatie, belastinginkomsten, veiligheid, stabiliteit enz. enz.
Maar goed, ik chargeer enigszins hoor.
Maar je zegt wel in feite dat je niet snapt waarom er herverdeeld zou moeten worden en dat 'minder bedeelden' het maar zelf moeten uitzoeken (want als de beter bedeelde niet wil delen, waar moet het geld dan vandaan komen)?
En dat deel voldoe je ruimschoots middels inkomensbelasting.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een deel wel natuurlijk, omdat de vruchten van je arbeid ook grotendeels te danken zijn aan de gehele samenleving en je dat niet alleen op eigen houtje hebt weten te bewerkstelligen (niemand).
Het biedt dergelijke kinderen juist een stimulans om het beter te doen dan hun ouders. Waar is de prikkel om te verbeteren als je van kinds af aan ziet dat Vadertje Staat werkelijk alles voor je regelt?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:29 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Er is toch al een klassenmaatschappij? Het liefst zie ik dat iedereen in Nederland gewoon goed kan leven. Hun kinderen op sport kan doen. Fatsoenlijke maaltijden thuis en op school. Ze allemaal mee kunnen op de schoolreisjes zoals gister bekend werd dat er een stijgende groep is die dat niet meer kan. Dat ze voor hun verjaardag een leuk cadeau krijgen wat ze graag willen en dan ook nog met Sinterklaas en Kerst. En dat ze ook gewoon in de zomervakantie op een leuke vakantie kunnen met het gezin.
Maar het is zo niet. Mensen die uit een gezin komen die een zeer laag inkomen hebben, in een slechte wijk wonen en al die dingen dus niet kunnen doen tijdens hun jeugd hebben idd meer moeite om dan dat kwartje te worden ja.
Dat heeft helemaal niet mijn voorkeur.
Ja dat is idd het meest positieve als dat gebeurt maar in veel gevallen gebeurt dat natuurlijk ook niet.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:31 schreef Grems het volgende:
[..]
Het biedt dergelijke kinderen juist een stimulans om het beter te doen dan hun ouders. Waar is de prikkel om te verbeteren als je van kinds af aan ziet dat Vadertje Staat werkelijk alles voor je regelt?
Tegenvraag: waarom moet mijn tuinman belasting betalen over het salaris dat ik aan hem betaal ?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:26 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad dat je het niet snapt.
Daarom maar even vetgedrukt Daar is al meerdere keren belasting over betaald, zowel inkomens als vermogensbelasting.
De erfgenaam hoeft dat niet nog een keer te doen.
Je hoeft in Nederland maar een paar simpele dingen te doen om "succesvol" te zijn.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:32 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja dat is idd het meest positieve als dat gebeurt maar in veel gevallen gebeurt dat natuurlijk ook niet.
En kinderen die uit een goed milieu komen hoeven idd minder moeite doen om later ook zelf succesvol te kunnen zijn.
Volgens mij is dat gewoon hoe het leven werkt.
In de praktijk biedt dat juist geen stimulans, verticale sociale mobiliteit zie je aan de onderkant van de samenleving tenslotte het minst.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:31 schreef Grems het volgende:
[..]
Het biedt dergelijke kinderen juist een stimulans om het beter te doen dan hun ouders.
Niet te vroeg voortplanten is wel een belangrijke jaquote:Op woensdag 7 september 2016 01:35 schreef Grems het volgende:
[..]
Je hoeft in Nederland maar een paar simpele dingen te doen om "succesvol" te zijn.
School afmaken, een beroep kiezen waar vraag naar is ( mbo, hbo of wo maakt niet eens zo heel veel uit ). Niet voortijdig voortplanten en vooral niet boven je stand leven.
Als ze geen fatsoenlijke maaltijden krijgen ligt dat aan de ouders. Als ze niet mee kunnen doen met sociale activiteiten moeten de ouders beter om leren gaan met hun gratis geld.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als nou blijkt dat die kinderen gewoon geen fatsoenlijke maaltijden meer krijgen thuis en ze kunnen ook geen enkele sociale activiteit ondernemen dan vind ik het wel terecht als ze daar hulp bij krijgen van de overheid.
Wees blij en gelukkig dat je in Nederland bent (geboren) cq gehuisvest.....quote:Op woensdag 7 september 2016 01:29 schreef Grems het volgende:
[..]
Geld afhandig maken van mensen die iets presteren of gepresteerd hebben is inderdaad peanuts voor de linksmens.
Omdat het Nederlandse vangnet nog steeds uitermate riant is.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In de praktijk biedt dat juist geen stimulans, verticale sociale mobiliteit zie je aan de onderkant van de samenleving tenslotte het minst.
Alleen als ouders dat niet doen lijkt het me ook wat cru om kinderen daarvan de dupe te laten zijn.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:36 schreef Grems het volgende:
[..]
Als ze geen fatsoenlijke maaltijden krijgen ligt dat aan de ouders. Als ze niet mee kunnen doen met sociale activiteiten moeten de ouders beter om leren gaan met hun gratis geld.
Geef je even je informatie door, krijg jij ook een acceptgiro'tje thuisgestuurd.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wees blij en gelukkig dat je in Nederland bent (geboren) cq gehuisvest.....![]()
Daarbij het is geen geld afhandig maken, je ervaart het alleen zo.
Dat afhandig gemaakte geld wordt besteed aan allerlei voorzieningen..... waar je het deels mee oneens zult zijn.
Je wil zeggen dat in armere landen, met een minder uitgebreid vangnet, de sociale mobiliteit hoger ligt?quote:Op woensdag 7 september 2016 01:36 schreef Grems het volgende:
[..]
Omdat het Nederlandse vangnet nog steeds uitermate riant is.
Dan moet je ze uit huis plaatsen.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Alleen als ouders dat niet doen lijkt het me ook wat cru om kinderen daarvan de dupe te laten zijn.
Nou geloof dat er wel gezinnen zijn die het gewoon echt niet kunnen betalen. Dat die ouders misschien fouten hebben gemaakt zoals schulden en zo kan ook maar vind het echt sneu als kinderen daar op deze manier de dupe van zijn.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:36 schreef Grems het volgende:
[..]
Als ze geen fatsoenlijke maaltijden krijgen ligt dat aan de ouders. Als ze niet mee kunnen doen met sociale activiteiten moeten de ouders beter om leren gaan met hun gratis geld.
De plantsoenen moeten ook beetje bijgehouden worden.quote:Op woensdag 7 september 2016 01:36 schreef Grems het volgende:
[..]
Omdat het Nederlandse vangnet nog steeds uitermate riant is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |